Infrastruktura Rozhovory Železnice

Rozhovor: Odstranění přejezdu za 200 milionů? Nejde jen o křížení s tratí, více než kilometr bude bezpečnější

Vizualizace budoucího řešení silnice I/35 u Ktové. Foto: Valbek
Vizualizace budoucího řešení silnice I/35 u Ktové. Foto: Valbek

Ředitel liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic Jan Wohlmuth je přesvědčen, že dvousetmilionová investice do odstranění přejezdu a vybudování nové přeložky silnice v Ktové v Českém ráji na silnici I/35 se státu vyplatí, i když by v budoucnu měla kvůli připravované nové trase celé komunikace auta jezdit novou trasou. „Není to jen o přejezdu, ale i bezpečnosti, odstranění havarijního stavu propustku a nové okružní křižovatce se silnicí II/282. Smysl celá akce má,“ říká Wohlmuth.

Je opravdu 200 milionů korun adekvátní investicí za odstranění jednoho přejezdu?
Jde o jednu z nejvytíženějších silnic v kraji, podle posledního sčítání dopravy v roce 2016 zde projede přes deset tisíc aut denně. V úseku, který patří pod naši správu, jde o poslední úrovňové křížení se železnicí na silnici I/35. V zájmu všech účastníků silničního provozu je odstraňování úrovňových železničních přejezdů na silnicích I. tříd v extravilánu. Nelze se na to dívat pouze optikou toho, že zmizí přejezd. Zhodnotí se úsek silnice I. třídy v délce 1,2 km a zvýší se bezpečnost celého úseku. Samotný most, po kterém trať povede, je rozpočtován na cca 40 milionů korun.

Co vše v rámci této akce vznikne?
Ve směru od Turnova například zmizí propustek na okraji Borku, který je v havarijním stavu a kdybychom nezačali s touto stavbou, do dvou let bychom ho museli opravovat, podobně jako nedávno v nedalekých Radvánovicích. Jen tato rekonstrukce by znamenala náklady kolem 10 milionů korun a nemalé omezení v dopravě po dobu rekonstrukce. Nahrazen bude novým mostem, který počítá i s pruhem pro cyklisty a pěší. Hlavní silnice bude směrově optimální a i výškově se vyrovná. Stykovou křižovatku se silnicí II/282 nahradí přehledná okružní křižovatka. Na místě stávající trasy bude místní komunikace, kraj a obce tu plánují cyklostezku.

Podle vizualizací bude na úseku jen povolená rychlost 70 km/h. V obou směrech?
Takto snížená rychlost je jen ve směru od Turnova až za železničním mostem po okružní křižovatku. V opačném směru ne.

Nebylo by výhodnější přejezd nechat a jen silnici napřímit?
Nebylo, přínos by byl malý a bezpečnosti by to mnoho nepřidalo. Myslím, že je lepší udělat celou investici komplexně. Ekonomika celého projektu vyšla, záměr byl schválen centrální komisí ministerstva dopravy a z pohledu bezpečnosti a plynulosti silničního provozu bude o mnoho přínosnější.

V budoucnu by ale měla přímo z této silnice auta zmizet, protože zde chystáte novou silnici v úseku z Ohrazenic až do Úlibic. Není to pak zbytečné?
Novou silnici chystáme, ale pokud budu realistou, tak po ní nebudou řidiči jezdit dříve než za deset let. A i na takovou dobu si myslím, že si tento úsek zaslouží bezpečnější průjezd, nehledě na to, že tam dále silnice zůstane a bude sloužit regionální dopravě.

V jakém stavu je nyní příprava nové trasy?
V loňském roce jsme dodělali dokumentaci EIA. Ministerstvo životního prostředí nám dokumentaci vrátilo k dopracování. Myslím, že do poloviny roku ji doplníme a zažádáme o stanovisko.

Jak dlouho čekáte, že přípravy a schvalování zaberou?
To nelze odhadnout. Už dříve, když se řešil tento plán, byl projekt v podstatě na několik let odložen kvůli protestu části obyvatel některých obcí. Teď se přepracoval. Rozhodně se na přípravu intenzivně soustředíme, ale nelze čekat, že začneme stavět v horizontu několika let. Jsme vlastně na začátku.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Od lesa

Vyhozené peníze do kanálu! Jezdím tam několikrát týdně. Napřímení ano, a nejen tam, ale ten kruhák i zahloubení pod tratí je nesmysl. křižovatka je celkem přehledná, do odbočky žádné davy aut nesměřují, takže odbočovací pruh bohatě vystačí a podjezd kvůli tak malému provozu na trati, který tam panuje je vůbec vyhazování peněz z oken. Ale chápu, že si někteří namastí kapsu, už jen projektant jede na procenta, takže čím větší nesmysl, tím víc v kapse a daňový poplatník to opět zatáhne. O dalších účastnících nemluvě.
KDY UŽ TYHLE „DOBROMILY“ VYPRÁSKÁME BIČEM???

Ladakl

Chválihodná snaha o zlepšení situace

Pavel

Díky za věcný rozhovor a díky liberecké správě za řešení i takto „malých“ staveb. Kéžby bylo v republice víc takových, co se snaží infrastrukturu postupně zlepšovat, navzdory tomu, jak to prezentují všemožná média.

Jirka Hlavička

Tato stavba se vám zdá zbytečná a drahá? Tak to se podívejte na https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/484/infoletak_s43-krhov-voderady.pdf Zde se chystá za 160 milionů stavba nadjezdu okresky nad jedničkou, která se záhy stane okreskou také. A na rozdíl od přejezdu v Ktové se tu nebavíme o 10+ letech, ale ŘSD plánuje část této stavby, kterou chce dokončit v roce 2024, hned v roce 2025 zase zbourat a přestavět v rámci stavby D43. Ve srovnání s tímto plánem je odstranění přejezdu u Ktové naprosto smysluplná a dobrá investice.

zikmund

jediný kousek rovinky kde se dal předjet kamion. Pak, vzhledem k novým obloukům za ním pojedu až do Trutnova.

Jirka

Předjíždět kamion na přejezdu?

milanek

Tam se nepředjíždí na přejezdu, ale za ním ve směru od Jičína. Ten přejezd je totiž tak blbě řešený, že ho náklaďák nepřejede rychleji než 40 km/h a než se rozjede, tak ho v tomto místě můžete bezpečně osobákem předjet.

Jiří Šrámek

Do Trutnova je míst k předjíždění dost.

Pozorovatel

Trutnov a Turnov. Do Trutnova to se teda projedete

kpetr

Jenom bokem, cca ve 4:11 vizualizace, když projíždí motorová jednotka po novém mostě, tak jde o zřejmě historicky první jednotku tohoto typu se 2 vysokopodlažními částmi, bez nízkopodlažní…

Přemek

Má pravdu. D-35 Turnov – Úlibice je zatím pouhá idea, navíc špatně namalovaná jakoby bez traséra a respektu k sídlům i přírodním podmínkám.

kix

Odstraní se zatáčky za Borkem, aby se mohlo přidat esíčko místo přejezdu a na konec za to přihodí kruháč a ještě omezenou rychlost, nějak mě to nepřijde moc efektivní, zvlášť když hned zatím je nepříjemný průjezd Ktovou s poměrně ostrou zatáčkou. Samotné odstranění přejezdu by bylo možná dostačující, tohle stejně hladsimu průjezdu po I/35 nic nepřidá, spíš naopak

Vít Jůza

Přál bych Vám čekat ve směru od Rovenska, až budete moci vjet na hlavní silnici. Ve směru Turnov – Rovensko je to lepší, to aspoň zastavíte celou šňůru aut za Vámi, což je rozhodně lepší než přibrždění před a na kruhovém objezdu. A celkově to propustnost na rozdíl od současnosti nesníží, nebude to mít jinou propustnost než např. kruhák už v Turnově u benzinky.

martinK

Můj odhat je, že se 2030 začne I/35 v nové stopě. Takže 10 let to bude sloužit tranzitu bude. Když to srovnám s obchvatem Holic, který někdo v minulé diskuzi zmínil: Slouží pro tranzit 11 let a ještě rok-dva bude. A je tam poměrně hustší provoz. Nemyslím si, že Ktová na tu dobu a za ty peníze vyplatí. Když budete na domě přistavovat patro v krátkém horizontu. Také se nebudete poušťet do nové střechy. Jen aby pak Praha neřekla: Máte investici do nového mostu a chcete za pár let vedle další novu silnici? Počkáte si..

Lektor

A ona se reálně nějaká nová trasa I/35 připravuje? Dle stránek ŘSD je zatím ve fázi studie to znamená realizace nejdříve po roce 2040 ale vzhledem k vedení přes CHKO to bude ještě později.

martinK

do roku 2030 máte dálnici v Úliblicích. pak se naváže třípruhem na Ohrazenice. Tohle už mělo 20 let stát. Aby to 30-40 let sloužilo široké veřejnosti.

Lektor

2030 to určitě…. D1, D11, D35, D52 a tak dále těch dálnic co je potřeba postavit dříve než tohle. 2030 opravdu není reálný termín není mi deset.

martinK

Bavíme se o dálnici v Úliblicích. To je D35. A je reálné do roku 2030 ji tam mít. (Řsd prezentuje dokonce termíny 2026-2028). Z Hradce k Ostroměři se vykupují pozemky. Tam žádné zádrhele nejsou. Naopak posunuli termín realizace k přítomnosti. Což není zvykem. pak se bude řešit pokračování k Turnovu.

Vít Jůza

Tady se bavíme o úseku Turnov – Jičín.

martinK

Ano. Ale D35 s tím souvisí. bez D35 v Úiblicích se I35 realizovat nebude. Proto předpokládám I/35 do roku 2040.

Jirka

2030 by to bylo jen v případě, že budou peníze a nikdo nebude protestovat. Reálně spíše 2040.

Přemek

Dnes jsou na začátku, uberte minimálně dva roky na dobu výstavby do otevření. I-35 v nové stopě nebude, pokud se myslí vážně projekt D-35.

Greta

Žádná D35 přes Český ráj nebude a do 10let vůbec ne.

MartinK

Ano. Dekujeme za info. To tady nikdo nepise. Bude do roku 2040. A bude to I/35

Jan pesina

Doufám že ta dálnice přes českej ráj nebude nikdy je to hnus se dívat ze skal na dálnici viz.drapske světničky už běžte do řítí s dálnicema kojoti😁

Lektor

Pořád chtějí všichni odstraňovat přejezdy a pak jim vadí cena, mimochodem odstranění přejezdu ve Studénce bude stát 600 mil.. okolo 200mil se budou točit i další odstraňované přejezdy na koridorech.

martinK

Tohle a le opravdu není trať s intenzitou koridoru ani s rychlostmi na nich. Ani trať u Jaroměře, kde rychlík smetl rodinu v autě. Zde regio jede 30km/hodinu. 200m od přejezdu je stanice. tady by muselo vozidlo nabourat do vlaku z boku…

Míra

A ti 4 mrtví nedávno na lokálce u Nýřan, to Vám nic neříká? Na místě s podobnou rychlostí vlaku, u zastávky, na místě s dobrými rozhledovými poměry… To musíme čekat až na ty mrtvé? Jsou to sice peníze vynaložené na ochranu lidí mnohdy proti jejich vlastní hlouposti, ale ty lidské životy za to i tak myslím stojí. Je mi smutno z toho, že když už je připraven projekt na odstranění jednoho úrovňového křížení, který nejspíš bude možno realizovat, tak se ozve pokřik, že je to drahé, zbytečné…Kritizovat okamžitě vše, vždy a za každou cenu není ten nejlepší přístup.

Lektor

Už jsem to psal minule, není rozhodující trať ale silnice a po ní jezdí těch lidí dost. Není to ani tak dlouho co celou rodinu smetla Regionova v Nýřanech. Takže na trati opravdu nezáleží.

Lektor

Taky proto je investorem ŘSD a ne SŽDC.

martinK

Evidentně to tam neznáte. reagoval jsem na vaše přirovnání ke koridorovým tratím. teď ještě jednou k Nýřanům. Záleží také na rychlosti vlaku v místě střetu. Zde vlak jezdí krokem kvůli stanici za přejezdem.

Lektor

Pokud dostanete nárazníkem tak je úplně jedno jakou rychlostí, jinak zastávka je v obou případech stejně daleko. A to v těch Nýřanech jsou lepší rozhledové poměry. Tady když jedete od Turnova tak vlak od Turnova rozhodně nevidíte.

Vít Jůza

1. Stavba stojí téměř stejně u vlečky jako u koridoru …. jistě, s rozdílem podle počtu kolejí.
2. 200 m od stanice slušná souprava může jet kolem 70 km/h. Vycházet jen z toho, co a jak tam zrovna tenhle měsíc jezdí za křápy je neprozíravé.
3. Nezastávkové vlaky osobní přepravy ani vlaky nákladní na tom nádraží ve Ktové ani stavě nemusí.
4. Rychlost tam nicméně je limitována obloukem, ne nutně ale na 30.
5. K blbému uvíznutí na přejezdu stačí mimo jiné i přehlédnutí, že se utvořila kolona za vozidlem, které chce odbočit na Rovensko.

Vašek

Podívejte se na nehody na přejezdech. Velké procento je jich právě na vedlejších tratích, kde se jezdí hodně pomalu. Možná proto tam řidiči porušují zákon a ignorují přejezdová zařízení.

J.K.

Je otázka jestli by přeložka nemohla být, ale rovně, a menší část ceny mostu investovat do výrazně lepšího zabezpečení přejezdu… Tzn dvojité závory třeba, zábrany, +detekce překážky v kolejišti, a přenos celé situace na stanoviště strojvedoucího. (tomu jde o život taky)

Lektor

O moc levnější býti nebylo a ještě by ti narozdíl od mostu nebylo stoprocentní.

J.K.

Proč by to nebylo „o moc levnější“, vy znáte cenu?

Třeba tady https://eprint.ncl.ac.uk/file_store/production/240699/216296A5-6F05-4371-B04D-BC4B9D42A16B.pdf – část 2.4.1, se uvádí že v Německu něco takového stálo cca 100 tisíc eur na přejezd, to ten most a zahloubená silnice stojí srovnatelně?

Alibaba

Co si představujete pod „přenos celé situace na stanoviště strojvedoucího“?
Máte nějaký ověřený systém detekce překážek v kolejišti?

Nejlepší přejezd je žádný přejezd!

J.K.

Máte neomezené zdroje?

Jinak v tom reichu na to bylo nějak vázané volno pro fíru. Co si budeme povídat, za x peněz můžete zachránit více životů nebo méně, ale zase vykydat spoustu betonu. No, tak jste si vybrali, na bezvýznamné lokálce bude mega-most a bude se hloubit silnice, která časem povede úplně jinudy…

Alibaba

Zdroje nejsou neomezené, nic takového netvrdím. Jak nějak? Jak „bylo“? Když to teda funguje tak snad „je“! Jde mě o fungující reálný systém. Kydat betin se vždycky bude, já bych si v tomto místě třebva místo toho ocelového mostu představil hloubený betonový tunýlek pro silnici, který by v budoucnu třeba umožnil i nějakou drobnou změnu pro směrování tratě (větší poloměr oblouku). Nejde jen o bezvýznamnou lokálku, ale o zatíženou silnici I. třídy. A na přejezdu se počítá dopravní moment, který se počítá z obou druhů doprav. I na tu silnici která půjde časem (kdy?) musíte mít zdoje a ty taky… Číst vice »

Osoba odborně nezpůsobilá

Ono je to pak těžké – pokud má být nová silnice z Ohrazenic do Úlibic hotová do deseti let a tento projekt je současně na začátku, pak se období od uvedení této stavby do provozu a do okamžiku zprovoznění přeložky Ohrazenice – Úlibice významně zkracuje.
Nakonec se ještě dostaneme k tomu, že se páska bude na obou stavbách stříhat současně. 🙂

55p

Je docela rozdíl mít vypsanou zakázku a být před projednáním EIA.

Vladimír Bílý

Mezi řádky je řečeno něco, co je všem jasné. Nová silnice, pokud vůbec někdy nějaká bude, tak je v nedohlednu. Do deseti let se ani nezačne stavět. Čili smysluplnější je začít odstraňovat závady na současné silnici.

Jiří Šrámek

Nová silnice mezi Turnovem (Ohrazenice) a Jičínem (Úlibice) za deset let nebude ani omylem. Když by šlo všechno jako na drátkách a nikdo do celého procesu neházel vidle (jako, že bude), mohli bychom se jí dočkat tak za 15 let a to jsem fakt velký optimista.

ene bene

V nejbližších 10 letech na to ani nebudou prachy, neb se bude stavět jinde a není toho v plánech málo.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO