Infrastruktura Silnice Železnice

Místo přejezdu na lokálce podjezd za 200 milionů. ŘSD začalo vybírat dodavatele na úpravy silnice v Českém ráji

Vizualizace budoucího řešení silnice I/35 u Ktové. Foto: Valbek
Vizualizace budoucího řešení silnice I/35 u Ktové. Foto: Valbek

(aktualizováno 13:43)Na desítkách míst na koridorových tratích chybí mimoúrovňové přejezdy, stát se ale rozhodl investovat 200 milionů korun do stavby podjezdu pod tratí, po které v hlavní letní sezóně projede celkem 13 párů osobních vlaků denně a vlaky zde jezdí maximálně šedesátikilometrovou rychlostí.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)  vypsalo soutěž na vybudování podjezdu a kruhové křižovatky na silnici I/35 v Českém ráji u obce Ktová na trati z Turnova do Hradce Králové. Na Twitteru o tom informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl, zakázka je již na profilu zadavatele s odhadovanou cenou 200,3 milionu korun. Podle vyjádření ŘSD by se mělo začít stavět v srpnu nebo v září.

Z informačního letáku stavby není úplně zřejmé, proč se stát rozhodl investovat tolik peněz na trati, která spadá do kategorie regionální a svým provozem patří mezi ty méně vytížené. „Silnice I/35 je navíc v místě přejezdu ve směrové přímé s mírným stoupáním směrem ke Ktové, což umožňuje rychlou jízdu v prostoru přejezdu. Úrovňový přejezd na silnici I. třídy tak tvoří dopravní překážku a zároveň závadu,“ uvádí ŘSD v informačním letáku ke stavbě. Jedním z důvodů pro stavbu je podle informačního videa i odstranění protisměrných oblouků na silnici ve směru od Turnova.

Nově vznikne pod tratí podjezd. Nová přeložka kopírující stávající trasu bude 1,1 kilometr dlouhá, postavená v šířce 9,5 metru. Podél přeložky povede ještě místní komunikace, která bude sloužit i jako cyklostezka. Hotovo má být v roce 2022.Hlavní práce proběhnou v příštím roce, kdy jsou naplánované tři výluky kvůli osazení nového mostu nad přeložkou.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky byla stavba schválena centrální komisí už v v lednu 2015. „Důvodem pro odstranění tohoto úrovňového přejezdu je nevhodný úhel křížení se silnicí I. třídy, který je místem častých dopravních nehod. Navíc na odstranění tohoto přejezdu dlouhodobě panuje shoda,“ uvedl Jemelka. Podle statistik Správy železnic došlo za posledních deset let na přejezdu k jediné nehodě.

ŘSD odpoledne v odpovědích na dotazy Zdopravy.cz uvedlo, že úrovňové křížení silnice I. třídy s železniční tratí je bezpečnostní problém a proto má smysl tato úrovňová křížení postupně odstraňovat. „ŘSD ČR zastává bezpečnostní filosofii, že je třeba eliminovat možnost fatálních následků pro řidiče, který udělá chybu. Jestliže v posledních letech na tomto přejezdu nezemřel žádný člověk, nelze vyloučit, že zítra nebo za měsíc se takové neštěstí může stát a může se to stát jak v případě, že po trati jezdí 50 vlaků denně, a nebo tam jezdí jen ten jeden „osudový“. Stavba ale neřeší pouze odstranění úrovňového křížení silnice s železniční tratí, ale vylepší také směrové vedení silnice (odstraní tzv. „esíčko“). Součástí stavby je také přestavba stávající křižovatky na okružní křižovatku v obci Ktová. Touto přestavbou se odstraní další potenciální nebezpečné místo na silnici I/35,“ uvedlo ŘSD ve své odpovědi.

(doplněno o detailnější vyjádření ŘSD)

149 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Asd

Díky bohu za každý MUK na železnici. Nejenže to zrychlí dopravu, ale hlavně přispěje k její bezpečnosti. Jen tak dál a houšť.

Míra

O stavbě mimoúrovňového křížení rozhoduje více intenzita provozu na silnici než na železnici. Pamatuji na jeden obdobný příklad z minulosti. Přeložka silnice I/6 mezi Slovankou a Novým Strašecím v 60. letech 20. století přivedla silniční dopravu mimo Rynholec, kde byl úrovňový přejezd, pod nový most na trati 12. Přejezd se závorami na staré silnici zůstal dodnes. Dnešní dálnice D6 v nové trase byla postavena v 80. letech. Most nedávno rekonstruovali a má tam svůj význam dodnes, i když silnice je už „jen“ II/606 a po trati 120 už také dálkové vlaky z Prahy do Chomutova, Varů a Chebu nejezdí. Nebezpečný… Číst vice »

Kalanis

Kolem Krupé se už kácí a řádí tam archeologové. Probíhají kroky k vyvlastnění zbytků. Pak už zbývá pouze přejezd na Rozkoši. A ten jde vzápětí s Hořesedly; tam to ale visí na odvoláních vůči ÚR.

Lemmy

Tak to asi nefunguje, tady lepší odkaz: https://bit.ly/2Z1Ss6e

Luděk S.

Díky díky díky! Jste všichni nej nej nej!

Jindra

Překvapuje mě kolik lidí tu kope do autora článku a obhajuje smysluplnost nového mimoúrovňového křížení s tratí, kde jede vlak v průměru jednou za hodinu.
Silnice Turnov – Jičín má být dávno vyvedena do polí. Ať už v podobě dálnice nebo jen obchvatů obcí. Flikování jako je tato přeložka je v souhrnu k ničemu. Dobu jízdy nezkrátí (popř. zcela zanedbatelně). O praktickém zvýšení bezpečnosti pochybuji. Obcím od husté dopravy nepomůže.
Od ŘSD by si rád přečetl, proč je úsek Ohrazenice – Úlibice stále ve fázi studie, která se letos možná dočká EIA. Ovšem termín realizce není snad ani ve hvězdách.

xyz

Na druhou stranu, tato přeložka nijak nebrání dalším, návazným stavebním akcím včetně obchvatů. Sama je dílčí stavbou, tak jako by dílčí stavbou byl obchvat kterékoliv jednotlivé obce.

Jindra

Problém je, že žádné návazné akce u stávající komunikace v úseku Turnov – Jičín plánované nejsou. Tahle za 200 mega je jediná. Takový nepochopitelný Robinson, protože dva další přejezdy o pár km dál zůstanou beze změny. A realizace plánované rychlostky nebo dálnici je v nedohlednu.

ušatá

Pole potřebujeme více, silniční dopravu méně. Čili perspektivní a potřebné řešení je modernizace tratě a zvýšení provozu na ní a snížení množství silniční dopravy na nezbytné minimum. Pak se řeší vše, levně a pro lidi a prostředí účinně.

Jan W.

Dobrý den, vážený pane Sůro. Nemám ve zvyku vstupovat do těchto diskuzí a ani čas na to je sledovat. Odkaz mi poslal známý. Nicméně si dovolím napsat svůj názor, jelikož z velké části nejenom za tento projekt zodpovídám. Odstranění jakéhokoliv úrovňového přejezdu ze silnice I.třídy smysl má a o to víc v této době, kdy neuplyne týden abychom si v médiích nepřečetli o tragickém středu automobilu s vlakem. Ve většině bohužel s cenou nejvyšší. Smysl tohoto projektu je umocněn narovnáním nebezpečných zatáček a vybudováním přehledné okružní křižovatky k připojení na Rovensko pod Troskami. Myslím si, že i kdyby tudy projížděl… Číst vice »

Martin

Ja bych dotaz mel, nema v budoucnu tuto silnici nahradit dalnice ev. uplne nova silnice, jedna se o I/35…? Pac jestli ano, tak mi neprijde uplne vhodne nyni investovat do mimourov. krizeni…
Jsem zastance mimourovnoveho krizeni silnice a zeleznice, ale pokud jde o lokalni trat, levnejsi by bylo opatrit je zavorami a kvalitni upravou mista prejezdu z modermim vybavenim a znacenim…

Nebo je tato silnice casti budouci dalnice ev. ceka ji v budoucnu rozsireni na vice pruhu??

V. Janků

Dobrý den pane Sůro, mohu se zeptat na ty desítky míst na koridorech, kde chybí mimoúrovňové křížení a správcem pozemní komunikace je ŘSD, tj. dálnice či silnice I. třídy? Po letmém pohledu do mapy jsem našel jeden přejezd u Chodové Plané (kde se jedná o zmodernizovanou jednokolejku) a dva přejezdy na silnici I/3 z Českých Budějovic do Rakouska, zde se také jedná o nezmodernizovanou jednokolejku. …. Takže pokud chcete kritizovat někoho za plýtvání peněz do zbytečných investic, tak prosím kritizujte vládní odpovědné osoby za rozdělení peněz do krajů a obcí, které jsou zadavateli investičních staveb pro silnice nižších kategorií, a… Číst vice »

Vít Jůza

Za současného právního stavu je nutno se značně řídit kritériem „Na to je už povolení, pojďme stavět“, ježto bez povolení to nejde, a pokud už se povolení získá, je třeba ho využít, než se o ně zase přijde. Výjimkou jsou samozřejmě naprosté nesmysly, které je dobré zarazit v jakékoliv fázi, jako např. ten velký tunel v Praze k Ruzyni …. tam by se měl někdo chytit za hlavu, i když už se do toho tolik dalo, a pokud to už má být stejně tunelem, tak nakreslit tunel přímý.

xyz

Obdobně se dá položit otázka „Co když se začne stavět až v roce 2050“. Příznačně se dá situace přirovnat k přeložkám silnice I/3 prováděným již v 80. letech 20. stol. u Mezna, Moravče či jižně od Veselí nad Lužnicí. Jen díky pozdějšímu skluzu v realizaci D3, sloužily ty nové mosty/přeložky tranzitní dopravě aspoň 20 – 25 let. Nebýt toho zdržení, bylo by to méně. P. S. Jeden z těch mostů už vůbec neexistuje (u osady Moraveč) – už by ani neměl co přemosťovat. Obdobně i na železnici se dají najít mnohé případy, kdy mírnému pokroku je bráněno ve znamení dlouho… Číst vice »

Kamil

Hezká obhajoba, ale v tomto případě je těch 200 mega ne zcela logická investice.

martinK

Toto už mělo 20 let sloužit, když už. Bohužel si lidé kteří to rozhodují měli odstoupit a řešit úsek Turnov-Jičín jako celek. DLe letáku Řsd bude dálnice z Hradce před Jičínem za 6let. (vím ideální scénář). Pak se bude řešit Úliblice -Ohrazenice jako 2+1 v nové stopě a tato stavba nebude začleněna. A za cca 20let bude tato úprava řešit okresní silnici x lokálku. Kolik se za 20 let ušetří? Kolika nehodám se zabrání na přejezdu? Tento celý úsek stávajicí silnice si zaslouží řešit jako celek a neplýtvat penězi na lokální úpravu, které nepřinesou markantní zlepšení. Jen během stavby tam… Číst vice »

Frantisek

Jezděte radši tím vlakem, to bude zlepšení pro všechny. Když už něco řešit jako celek…

Hanzi

Zas tolik času většina lidí nemá , plahocit se někde štětinou.

Panda

Ovšem stejně jako dálnice už by měla být ve finální přípravě modernizace tratě HK-Turnov (vč. přeložek a „druhé koleje“ HK-Předměřice-Hněvčeves): nákladní doprava tam je narozdíl od většiny nekoridorových tratí stabilní, osobka díky příměstu/Českému Ráji na poměry lokálky slušná a navíc je tam dálkovější potenciál v relacích HK-Hořice/Jičín/Turnov/Liberec. Tratě s podobným provozem a potenciálem jsou u nás většinou v lepším stavu… Vím, že se raději zvolila oprava hlavní tratě přes Paku, kde je celkem solidní úseková frekvence, ale ta trať bude časem naprosto nekonkurenceschopná v dálkovější dopravě HK-Turnov/Liberec (už teď je to na hraně) a města jsou po cestě podobně důležitá… Číst vice »

Tomeš43

Měl bych lepší titulek 🙂
„ŘSD upravuje lokálku“
Co bychom chtěli? Slyší co chce, silnici pravděpodobně nezná, ale rýpnout si může.

Lukáš F.

V článku je sice zmíněno, jak (ne)vytížená je trať, ale trochu mi chybí informace, jak moc vytížená je silnice. Nemáte k dispozici nějaká čísla, kolik tam denně projede aut?

Tomeš43

Já jenom odpověděl ve vašem duchu. Ono se špatně čtou kometáře psané tak, jak vy často píšete články. A to že bydlíte v Liberci neznamená, že úsek znáte.

Robert Šalda

Pokud by se oživil před řadou let prezentovaný projekt tzv. Severovýchodního koridoru Pardubice – Hradec – Lochenice – Hořice – Jičín – Turnov – Liberec, význam tratě by rozhodně vzrostl. Odstranění úrovňového křížení na silnici I. třídy evropské dopravní sítě je rozhodně pozitivní počin.

K.S.

Ten koridor ale bude třeba uvažovat i s ohledem na nákladku a už budou problémy jak se dostat do Liberce. Důvod proč by se měl uvažovat i z pohledu nákladky je lepší vazba na Německo a Baltskou oblast obecně. Na to by ale možná byla lepší trať přes Křižany, hrubým měřením v mapě to nevypadá ze strany od Liberce zle, hůř to vypadá od Rynoltic. Ale to už se pravda bavíme o úplně jiné trati a trase.

to je jedno

Pane Šalda ty vaše Lochenice na tom koridoru neleží bo zastávka je na trati Hradec Jaroměř

MPE

Teď jsem ještě kouknul na to video na YT, a součástí té stavby má být i odstranění toho velmi nebezpečného „esíčka“ ve stoupání mezi Borkem a přejezdem a narovnání celého úseku. V tom případě mi ta cena vůbec nepřijde přemrštěná (otázkou je, za kolik to reálně vysoutěží…) a přínos pro bezpečnost provozu dost zásadní.

MPE

O rychlosti samozřejmě žádná diskuse, nicméně nemohu s Vámi souhlasit v tom, že je to jen o ní. Ta dvojitá zatáčka je skutečně nepřehledná a pro neznalého potenciálně hodně nebezpečná i „konstrukčně“ – kombinací prudkého stoupání/klesání, malých poloměrů, stranových sklonů a částečného umístění v zářezu. Takových zatáček jsou pochopitelně na našich silnicích mraky, vznikaly historicky, s velkou pravděpodobností všechny splňují nějakou „normu“, řidič má přizpůsobit rychlost povaze atd., nicméně pokud jedno takové místo z povrchu zemského zmizí, tak asi jen dobře, ne? Ano, jsou určitě důležitejší, prioritnější, nebezpečnejší úseky, které měly být hotové už předevčírem, ale tohle mi zkrátka jako… Číst vice »

Jirka

děkuji za upozornění, na video jsem se také podíval. Pochopil jsem dobře, že rychlost mimo obec bude omezena na 70km/h?

Majkii

Ve výkresu dopravního značení ze zadávací dokumentace (https://www.tenderarena.cz/profil/zakazka/detail.jsf?id=339626) jsem našel 70ku pouze před kruháčem ve směru od Turnova.

Vít Jůza

Tak mě to vyprovokovalo, tak jsem si vyhledal …. tato trať sice byla postavena skutečně jako lokálka – místní dráha, ovšem jednak se časem stala významnou spojnicí východu a severu Čech, po které svištěly i rychlíky a spěšné vlaky, jednak i oficiálně to v současnosti není dráha místní, ale „regionální“.

Kubrt

No, významnou spojnicí – nějaké spěšňáky Hradec-Liberec v hydrách tam jezdívaly, ale to trasování až na nejstarší úsek Ostroměř Jičín, stavěný jako odbočka tratě ještě před „vynálezem“ lokálek, je zoufale kroutivé a pomalé, okořeněné úvratí v Turnově. Je to škoda, že by tu trať někdo přestavěl nehrozí, tak snad jen doufat ve svižnější a kulturnější vozidla.

Robert Šalda

I Chrochtadla tam v osmdesátkách jezdívala.

K.S.

A nemyslel pán třeba dobu C.K.? Jestli se nepletu tak to bylo součástí spojnice Vídně a Berlína přes Znojmo, Jihlavu a Hradec. Jinak není asi úplně nutná úvrať, dá se jet přes Sychrov a Hodkovice. Nicméně zapojení předmětné tratě v Turnově je trochu zvláštní, je to jedna jedná kolej jdoucí nádražím a bez Peronu. pokud by tudy měly jezdit rychlíky, pak by bylo třeba upravit i nádraží.Nákladním vlaků by to asi tolik nevadilo.

Kubrt

To určitě ne. Spojení Vídeň-Berlín přes Jičín nikdy neexistovalo. Byla hlavní trať „Rakouské severozápadní dráhy“ Vídeň-Znojmo-Nymburk-Děčín-(Berlín) a (už dříve) „Jihoseveroněmecká spojovací dráha“ Pardubice-Jaroměř-Liberec-Žitava (později se Severozápadní dráhou nějak kapitálově a provozně propojená). Nejstarší úsek dnešní trati 041 vznikl jako odbočka Ostroměř-Jičín z trati VOsek-Trutnov. Později České obchodní dráhy postavily, už v lokálkových parametrech, úsek z Hradce do Ostroměře a nakonec, až v roce 1903 (na české poměry jedna z nejmeladších nově spostavených železnic) opět lokálka Jičín-Turnov, ukončená jak v Jičíně, tak v Turnově, vlastním nádražím. V Jičíně se pak obě zdejší stanice za ČSD pro osobní dopravu spojily, v Turnově… Číst vice »

K.S.

Děkuji za objasnění a dovysvětlení.

Vít Jůza

Přes Nymburk, Bakov, Českou Lípu a Děčín (východ) se přinejmenším za okupace mezi Berlínem a Vídní prokazatelně jezdilo, přes Jičín těžko … i když by to také šlo …

Tady na Moravě

Neberu to jako investici do trati, ale do silnice, ktera je v tomto miste ksutecne tezce na houby. Co mi prijde ovsem paradoxni, tak ze na te same silnici jsou dalsi 2 prejezdy a ani jeden z nich neni o moc lepsi.

Dalibor

Páč 600 mega v rozpočti nemaj, ta se udělá je jeden….

Hanzi

Hlavně tahle úprava se nedělá ani tak kvůli vlakům jako silnici. Ano každý aspoň trochu soudně uvažující člověk ví, že dálnice by byl de facto lék, silnice mezi Hradcem a Libercem ani trochu neodpovídá standardům a potřebám 21. Století. Ale pokud aspoň tohle málo se zatím udělá , i tak díky za něj. Každé zrychlení a odstranění jistých špuntů na této silnici je trochu krok dopředu.

Frantisek

Dálnice = lék je „standardem“ (nesmyslným konzumním heslem) 20. století. Jak víte, co bude potřeba do roku 2099? Třeba to vůbec nebude drandění auty sem a tam. Zbývají ho ještě skoro 4/5. 🙂

Hanzi

No tak již z historie je člověk tvorem vzpřímeným tudíž mobilním. Jeho chuť a vůle cestovat je mu dána od pradávna. Začalo to po dvou, po vynález kola až ke spalovacímu motoru to zatím končí. Vyvíjet se možná budou agregáty schopné pohyb usnadnit, ale určitě ne chuť člověka pohybovat se.

Jirka

Na silnici první třídy nemá úrovňový přejezd co dělat, takže za mne OK.

hedonism.bot

Není to ten přejezd, přes který „přeletěl“ ve svém trabantu Svěrák v Koljovi?

Démon

není, tady nejsou závory

Desper

A ještě bych rád dodal, že s odstraněním přejezdu jako takového problém nemám, ta silnice I/35 mezi Turnovem a Jičínem je z celé její přes 300km délky po SK hranici absolutně nejslabším článkem. Co mi vadí, že je sice ve vzduchu nějaká chiméra R/D35 z říše snů, ale nějaká koncepce blízké budoucnosti chybí. Ty vesnice tam tím trpí, na silnici se motají těžké kamiony s babkami na kole co jedou z krámu. Silnice se některým vesnicemi tak proplétá, že to je nebezpečné při tom provozu pro všechny. Kde je nějaká naděje na zlepšení? Tam přece není potřeba dálnice, tam stačí… Číst vice »

K.S.

Trať se dá zrychlit, ale otázka je co po ní? Byť se tedy dá zrychlit směrem do Turnova, ale to je pak i na přestavbu nádraží v Turnově.

Takových přejezdů – adeptů na zrušení z důvodu vedení silnice je u nás hodně. Ještě horší je snad ten v Sedleci kde je to esíčko ještě prudší.

Vít Jůza

S přestavbou nádraží Turnov se počítá …

Frantisek

Spousta těch nákladů by přitom mohla být spíše na té trati než na silnici přes vesnice, vždyť většinou stejně nejedou přes 80 km/h.

Desper

Spíš by to chtělo zlepšit tu trať. Cestovní doba na ni je naprosto tristní a je to jeden z důvodů přeplnění té silnice auty

David

To si fakt myslíte?

Lektor

Částečně určitě Liberec je stotisícové město a po kolejích se tam rozumně odnikud nedostanete. Ale pokles by to velký nebyl, protože to funguje trochu jinak.

Frantisek

K větší strukturální změně by to ovšem chtělo i jiný přístup k řešení nejen dopravní infrastruktury. Silné přepravní proudy je třeba stěhovat na celkově úspornější koleje a ne naopak.

DrZeus

Tak ono nejde o jednu trať, ale o celkové spojení Liberce se světem

Lektor

Někdy je autor článku opravdu na ránu. Už jen z toho kdo je investor, se dá lecos odvodit. Tedy je úplně jedno kolik tam projede vlaků. Jasně se rozhodlo že na I třídách nesmí být přejezdy, tak se samozřejmě ruší. Jinak každoročně se přejezd opravuje, za několik milionů včetně výluk a provozu na silnici, takže investice je za pár let zpátky. Dálnice je totiž v nedohlednu.

Lektor

Taky to jasně potvrzuje největší problém dneška, kdy novináři píší rádoby odborné články, bez základní znalosti dané problematiky.

Tady na Moravě

Ty ses fakt expert, ze sis nevsiml, ze jsi na soukromem webu p. Sury, ktery tady vytvari prakticky vsechen obsah, vid? Ty chudacku.

Honza

Lektor: Tohle prozření už mám delší dobu – není to ani tak o novinařině – ale o xxxém opisování tiskových zpráv od stolu bez znalosti věci a místa jako takového…

Lektor

Projděte si pokyny md nebo jak se to jmenuje, já nemám čas to hledat. To že něco takového je ale taky neznamená, že je to všude technický proveditelné a jsou na to peníze. Proto se dělají přejezdy kde je velký dopravní moment a jde to. Jablonec n.J. to nesplňuje.

Lektor

Zákon č. 13/1997sb, o pozemních komunikacích

Olda

Řeší to norma ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic, odstavec 11.5: Křížení dálnic, rychlostních silnic a ostatních silnic I. třídy s železniční a tramvajovou dráhou se navrhuje mimo úroveň kolejí nadjezdem nebo podjezdem. V odůvodněných případech podle místních podmínek může příslušný silniční správní úřad se souhlasem drážního správního úřadu a příslušného orgánu Policie ČR povolit úrovňové křížení novostavby dvoupruhové silnice I. třídy s vlečkou a tramvajovou dráhou. Při rekonstrukcích dvoupruhových silnic I. třídy, které se úrovňově kříží s železniční nebo tramvajovou dráhou, se o odstranění úrovňového křížení rozhodne na základě místních podmínek po projednání s úřady státní správy ve… Číst vice »

Olda

Norma řeší, že by se mělo na silnicích dělat přednostně mimoúrovňové křížení. Vzhledem k místním podmínkám to samozřejmě nelze vynucovat všude. Kvůli tomu se citovaný odstavec normy také často měnil, aby tomu vůbec šlo vyhovět. Dříve to bylo napsané opačně, že o výjimku se žádalo při zachování úrovňového křížení při rekonstrukci.

V tomto případě je vidět, že úrovňové křížení lze odstranit vcelku levně (porovnání s úrovňovými přejezdy v některých městech nebo na komplikovanějších místech), tedy není důvod tady přejezd zachovávat.

Thijs

Ono to brát podle toho, že je něco označeno, jako jednička, je na jednu stranu taky pakárna*. Zrovna v Ktové není intenzita provozu na silnici kdovíjaká, to trumfne lecjaká dvojka. Třeba přejezd na silnici z Jaroměře do Josefova, tam se bohužel neudělalo při reko stanice Jaroměř mimoúrovňové křížení (nevím, jak by to bylo technicky reálné), ale každopádně by tam bylo potřeba několikanásobně více, než zde. V tomto úseku je nebezpečné esíčko před Borkem a potom odbočení do Borku do Rovenska, tam by ale stačil, vzhledem k intenzitě dopravy, odbočovací pruh a ne tenhle megakruháč * Např. I/11 v Červené Vodě,… Číst vice »

Lektor

Krom toho nevím jak jste přišel na 13 párů, těch vlaků tam jezdí víc a vycházet z léta kdy je doprava nejmenší je taky nesmysl.

Lektor

Rozhodující je doprava na ailnici. Krom toho jízdní řád vaše slova nijak nepotvrzuje. Sezónní vlaky jezdí od března/dubna do září/října a to o vikendech kdy nejezdí pracovní vlaky kterých je víc jak sezónních.

Vít Jůza

V Jablonečku to možná neudělali nejlépe … už na zabezpečení sousedních přejezdů na místních komunikacích, celkové zvýšení rychlosti a provozu v dotyčném úseku a na celé trati se jaksi „zapomnělo“, jestli by to šlo levněji, nevím, laicky se mi zdají ty ceny za zabezpečení jakýkoli přejezdů řádově přešvihnuté, ale asi to plyne z toho, že se přejezdy nezabezpečují ve velkém, tím se i prodražují náklady dodavatele, i chybí konkurence, a nezabezpečují se přejezdy ve velkém, protože každý stojí miliony, takový typický začarovaný kruh, a možná by tam stačila i funkční světla, ale šaškárnou bych to rozhodně nenazval! Tak jak to… Číst vice »

Vít Jůza

I když, jestli tam bílá kontrolka neblikala jen proto, že nebyla zapnutá, jak mi ze SŽDC odepsali, tak je to na zabití. Ale mohl být fakticky i problém v tom, na co má být kontrolka zapojená.

Dalibor

Jasně se rozhodlo.. Kdo vydal toto (že na silnici 1 třídy nesmí být přejezd) rozhodnutí? S jakou závazností? Kdy naposledy byla na této trati výluka kvůli tomuto přejezdu? Plácáte nesmysly…

Lektor

Ještě loni sem pracoval ve firmě, která ty opravy dělala pro OŘ HK, nevím jaký důkaz chcete já tam fyzicky byl. Samozřejmě většinou byla výluka spojena s nějakou větší ale to na věci nic nemění.

Lektor

Podobně strašidelný jsou prejezdy v Sadové a Plotištích. Ty se taky opravují pořád, chápu že si 5 denní výluky za rok skoro nikdo nevšimne a taky pár milionů z údržby taky není vidět ale prostě to tak je.

Michal Jaroš

Tohle je opravdu hodně tendenčně napsaný článek. Já z něj prostě mám dojem, že názor autora (tj. že tato investice je špatně) je to hlavní, a chce jej vnutit i všem čtenářům. A jak zde již bylo napsáno, nejde o to, že jde o přejezd na lokálce, ale o to, že jde o přejezd na hlavní silnici 1. třídy. Dále pan autor zřejmě nepochopil, že ty Ministerstvem dopravy zmíněné nehody nejsou jen ty přímo na železničním přejezdu, ale i v okolním problematickém úseku silnice. Zkrátka z nadpisu bych pochopil: „Je to hrůza, jak se tady plýtvá, jeden most místo přejezdu… Číst vice »

jkjk

Za 2007 až 2020 v blízkém okolí přejezdu 4 nehody. Na celém řešeném úseku přes 40 nehod, z toho 14 se zraněním a jedno smrtelné zranění.

martinK

za 13let. Tak to nevyváží cenu 200mil kč za postavení a dobou užívání transitem po dobu dalších 13-15let než bude postaven o 500m dál nová komunikace.

Honza

Michal Jaroš – važ slova – spousta lidí kteří argumentovali jako ty – tedy měli mozek – tu už není.. Jinými slovy měli jiný názor než autor – tedy jiný než ten jediný správný..

K.S.

Nechci se Vás nijak dotknut, ale není toto zveřejnění náhodou na hranici GDPR?

Josef Trögl

Ta silnice není úplně nevytížená (uvažovalo se tu i o zečyřpruhování, ale už snad padlo).
Proč se neřeší i koridorové přejezdy? Já bych řekl, že se řeší, ale někde je to zkrátka velmi náročné (např. v Pardubicích). Tady je prostor pro podjezd vcelku luxusní.

Vlaczech

Nepadlo stale se počítá s přeložkou v celém úseku od Úlibic po Turnov částečně jako čtyřpruh a jako 2+1

Rafael Filsak

Kdyby se radši řešila kompletní modernizace této trati……

Alibaba

To musíte apelovat na SŽ a Libereckém kraji, tady ta akce je ŘSD.

ene bene

Na rozdíl od redakce to vidím jako užitečnou věc. Autor článku by si měl uvědomit, že se to dělá kvůli silnici. Ale když už se to dělá, mohli myslet i na parametry té trati a trochu ji v tom místě zlepšit.

Maťo

Vstoupit do diskuze…

xyz

https://mapy.cz/zakladni?x=15.2372745&y=50.5322410&z=16&pano=1&pid=27147806&yaw=2.541&fov=0.707&pitch=0.114

Nedivím se, že ŘSD chce odstranit takovéto místo. Navíc, ta silnice tam je dost úzká.
To, že dojde k náhradě nedalekého přejezdu podjezdem, považuji za příjemný bonus celé akce, ne jako něco, na čem by se dala primárně stavět (proti)argumentace vůči celému projektu.

dopravák

Tipuji, že teď je ten přejezd blokován už vlaky stojícími v zastávce Ktová, takže mimoúrovňové křížení bude přínosem i z tohoto pohledu, byť je to samozřejmě jen malý podružný efekt.

jkjk

Podle statistik Policie už v tom esíčku byla i smrtelná nehoda (2012, motocyklista).

babilon

To není investice do regionální trati, tuto to nijak nezrychlí. To je investice do jedné z nejvytíženějších silnic.

czhunter

Na druhé straně je to silnice „odsouzená k záhubě“ stavbou D35, která ji bude prakticky kopírovat a pak I35 radikálně pozbude významnosti.

I když než to se stane … toho se možná nedožijeme.

Koro

D35 v tomto useku bude nejdriv za 158 let

pozorovatel

Tomu zvěrstvu snad už definitivně odzvonilo – nebo to snad ještě někdo pořád zkouší debilně hájit?

Kajman

Než se toto stane, tak už tady nikdo z nás nebude…

Desper

To reálněji vidím spíš nějakou radiálu kolem Sobotky a Kněžmostu než že se tady něco postaví

David

Tak hlavně aby tam HK kraj tu dopravu i nadále objednával. Jinak to budou fakt vyhozené peníze.

Milan

Podívejte se do mapy, Ktová je v Libereckém kraji.

David

Ano, máte pravdu, ale jde spíš o to, aby příslušný kraj tu dopravu dál objednával. To je podstatou mojí poznámky.

Frantisek

Jako třeba i nákladní? 🙂 Dopravy je tam zjevně dost, jen zčásti v nesprávném módu…

HonzaEM

To vypadá zajímavě.

dopravák

Kdyby to přineslo i možnost zvýšení TR v tom úseku trati, tak určitě ano – na úrovňovém přejezdu asi o případné větší převýšení velký zájem nebyl ani u jednoho ze zúčastněných správců komunikací.

Panoramix

Přijde mi, že ten článek vyznívá zbytečně negativně. Ačkoliv jistě existuje spousta důležitějších staveb, pořád se zde jedná o silnici mezinárodního významu 1/35 -E442. Vzhledem k tomu, že dálnice v úseku mezi Turnovem a Jičínem je v nedohlednu, tak každé odstranění bodové závady na takovéto silnici dává smysl. A z pohledu železničního přejezdu není 13 párů vlaku zase tak málo. K tomu občas asi nějaký manipulák. A navíc kvůli rozhledovým poměrům a sklonu silnice k trati je určitě lepší tam mít podjezd, než prudce dobrzďovat před přejezdem, který vám začne blikat, když se k němu blížíte z kopce.

xyz

Souhlas. Navíc těch 60 km/h a „jen“ 13 párů vlaků v sezóně tam nemusí být na vždycky, obojí může být zvýšeno.

Dalibor

Nebo zrušeno. takové trendy jde taky vysledovat. V dnešní době nejde nic odhadnout dopředu. Změní se kašpar na nábřeží otočí se trendy…

dopravák

„Změní se kašpar na nábřeží otočí se trendy…“
To nemusí být ani kašpar na nábřeží – stačí nějaký ambiciózní hejtman nebo i jen nějaký nedoceněný ušlápnutý poskok v nebezpečné roli šéfa krajského „organizátora dopravy“ či odboru dopravy KÚ: příkladů z celé ČR lze za ta léta doložit dost …

MPE

Z kopce ne. Ve směru od Turnova je to rovinka následující za poměrně prudkým stoupáním v nepřehledné zatáčce, ve směru od Jičína předchází rovněž docela výrazné stoupání.

MPE

Za mě ten podjezd je v poho, aspoň ubyde jedno z asi šesti úrovňových křížení mezi Turnovem a HK. Mě tam spíš vadí ten kruhák, protože jednu „bodovou závadu“ (navíc vzhledem k frekvenci jízdy vlaků zase ne až tak strašnou) nahradí druhá, a to o dost zásadnější. Nejsem si úplně jistý, jestli ta frekvence odbočování/připojování se do a z Rovenska je tak velká, že si „zaslouží“ kruhák….

Vít Jůza

Stačily by semafory občas pouštějící vozidla od Rovenska a od Turnova na Rovensko … k čemuž je podmínkou ten podjezd pod tratí, světelně řízená křižovatka u přejezdu je velké riziko, pokud není oboje velmi dobře integrováno. Ale kruhák může být koneckonců lepším řešením.

Dalibor

No prudce. Je vidět přejezd zdaleka, přejíždět se má rychlostí max 50km/h (pokud by byl vybaven PZZ s bílým světlem). tzn vozidlo blížící se k přejezdu stejně musí spomalovat na onu 50. Nicméně podjezd zde jednoznačně zvýší plynulost jízdy. Takže já toto vnímám jako pozitivum pro velmi hustě vytíženou silnici, ty vlaky jsou tam jako „bonus“ navíc.

Desper

Plynule do kruhového objezdu. Bezpečnější to bude, plynulejší zas moc ne. To přejezd v JInolicích je opravdu překážka

Tom

Tak když se podíváme na to, že touto úpravou dochází k vybudování okružní křižovatky, vybudování podjezdu pod dráhou, jejíž křížení je nebezpečné (trať vede podél cesty), vybudování cyklostezky, a to vše na vytížené silnici I/35, tak je to jenom pozitivní zpráva, že se něco takového děje a 200 mil. Kč není zase tak závratná částka.

Petr

O tom možná hovoří ta nehoda v minulosti, jinak pořád jaksi opomíjíte frekventované odbočení na Rovensko.

Josef Trögl

To je otázka. D8 se to vidět tak, že je to plýtvání penězi, aby projekt nabobtnal. Ale stejně se to dá vidět i tak, že je to koordinace několika akcí. To se v minulosti moc nedařilo a nebylo neobvyklé, že se nová silnice hned rozkopala, protože se mezitím povolila cyklostezka nebo přeložka vodovodu.

Alibaba

Mě třeba naopak vadí, když se místo nevyřeší celé, ale jen napůl. Tady asi někdo z cyklostezkou myslí dopředu, a v tomto kraji se nedivím, cyklistů tu jezdí dost a nikomu se nechce jezdit po silnici I.třídy. Já bych pak třeba i chápal, že na takovém úseku silnice, kde maj cyklisti vlastní cyklostezku (a stezku pro pěší) vedle (a ze zákona je povinnost ji využít), bude rychlost 100 (viděno v Rakousku).

watslaw

Jo, ale tady maj v tý novostavbě návrhovou rychlost 70 km/h.

Alibaba

Mezi kruháčem a obcí Borek bude 70?
To že tahle rychlost 70 bude od kruháče směrem na Jičín je taky plus. Tam by klidně mohlo být 50, protože je tam zástavba (i dnes je tam značka obce).

watslaw

Od kruháče na Jičín to není tato stavba. V tom videu je o návrhové rychlosti komunikace mimo obec (tedy předpokládám mezi Borkem a kruháčem) 70 km/h. Leda bych něco pochopil špatně.

MPE

No ono není tak úplně pravda, že trať vede podél cesty. Z Borku překonává velké stoupání schovaná v zářezu a „vynořuje se“ až na poslední chvíli před přejezdem (koneckonců i auta ten kopeček zdolávají stoupáním v nepřehledné a nebezpečné zatáčce). Rozhledové poměry tam ve směru od Turnova nejsou opravdu nic moc přesto,že je přejezd na konci poměrně dlouhé rovinky. Z druhé strany je to lepší, o tom žádná. A o tom, že na blikající přejezd se nevjíždí za žádných okolností, už vůbec ne…

Alibaba

Když sedíte v autě, tak je vlak na koleji, která vede vedle cesty je blbě vidět (musíte se pracně ohlížet dozadu). Nejlepší je prostě když trať a silnice svírají pravý úhel.

Alibaba

A když nesvítí (nebliká) ani pozitivka tak co?

Liboslav

Silnice 35 se na mnoha místech přestavuje na dálniční typ. Pouze v oblasti Českého Ráje se vše nějak zadrhlo. Existují samozřejmě studie, jenom se neví která bude průchozí pro všechny zájmové skupiny. Počítá se s touto přeložkou do této úpravy?.
Nebo bude ještě jedna dálnice 35 jinde? Obec Ktová je prý jednou z brzd této akce.
A jinak z pohledu železnice, na této trati jezdí samozřejmě i nákladní doprava.

Josef Trögl

R35 v oblasti Českého ráje už snad odzvonilo. Frekvence aut je tu sice vysoká, ale na čtyřpruh to není. Nově se uvažovalo max. o bodových úpravách jako je tato a občasných třípruzích.

Desper

35 bych z té oblasti vyhodil úplně, protože vesnice není skoro kde objet kvůli CHKO i celkem velké hustotě osídlení a dálnice je ze stejného důvodu neprůchodná. Pořádnou radiálu od Bousova na Kněžmost by bylo snažší postavit a k tomu zkapacitnit I/16 přidáním několika málo obchvatů. Ze stávající I/35 udělat dvojku s omezením nákladní dopravy

Vladimír Bílý

V momentě, kdy bude hotová D35 do Jičína, musí nějak dále dosáhnout až k D10, jinak to nemá smysl. Pokračovat okolo I/16 se alternativně nabízí. Otázka výpočtů dopravních proudů je, jestli raději udělat dálnici Jičín-Boleslav s kapacitní odbočkou na sever resp. exit 57 nebo naopak vést dálnici sem a proud na Boleslav poslat po I/16.

martinK

dálnice u Jičína bude dle současného ŘSD letáku za 6-8let. Pak vidím zahájení příprav na 2+1 v nové stopě smě Turnov. Myslím, že tohle tam mělo 20 let už stát a teď už to nedělat. Za 15 let tam bude okreska přes lokálku, kde pojede jen místňák. Bohužel toto není včleněno do nové přeložky. Řeší se jen lokální závada na 25km úseku. za 200 mil. Asi jsme bohatí….

Růža

Dobrá zpráva.

Štěpán

Tak schválně, za jak dlouho se objeví první komentář od nějakého odpůrce železniční dopravy ohledně plýtvání penězi, že by se ta trať měla raději zrušit?

Původní Pražák

Varianta nedělat v tomhle případě vůbec nic nestačí?

Petr

Ono je tam v tom místě i odbočka do Rovenska. Celkově to tam není zase tak báječné, jak se to zdá na první pohled. Navíc ta nehoda byla s tragickými následky a zmíněné oblouky směrech do Borku jsou také velmi nebezpečné. Najdete v ČR určitě významnějších stavby ale tato má také svůj nemalý význam. Navíc příprava netrvala 30 let.

Štěpán

Zrušení jakéhokoli přejezdu je lepší, než nic. Obzvláště na silnicích I.třídy, kde je velký provoz.
A abyste si to náhodou špatně nevyložil – zrušení přejezdu = výstavba mimoúrovňového křížení, nikoli zrušení trati.

Desper

Úprava smysl má, ač o plynulosti nemůže být řeč. Místo na přejezd se bude brzdit na kruháč (a je to celkem jedno, protože každý rok se opravuje a objíždí na silnici něco jiného). Ale není to součástí žádné větší koncepce jak udělat ze silnice Jičín-Turnov skutečně silnici úrovně první třídy.

Desper

Tuhle trať považuji za nejzmařenější potenciál, je využívána i hojně nakládkou, přesto na ni SŽDC i kraje kašlou

dopravák

Především Liberecký kraj neměl zájem udělat tudy rychlejší (a o 30 km kratší) železniční spojení s východem Čech, tvrdě odmítal modernizaci této trati spojenou se zvýšením NTR a prosazoval nákladné úpravy podhorské trati přes Starou Paku …

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO