Doprava ve městě Elektrobusy Rozhovory Trolejbusy Trolejbusy

Rozhovor: O reklamách na vozech rozhodují peníze, které by chyběly, říká šéf budějovické MHD

Elektrobus, MHD České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
U Masných krámů v Budějovicích busy už neuvidíte. Vadily majitelům domů.. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V dohledné době nakoupíme deset nových kloubových autobusů a v budoucnu i nové parciální trolejbusy, říká ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz. Hovoří rovněž o plánech na bezkontaktní (a bezpapírové) platby jízdného, reklamě na vozidlech, spokojenosti s elektrobusy nebo plánech na provozování taxislužby či sdílených motocyklů. Také upozorňuje na chybějící dlouhodobou strategii Evropské unie pro veřejnou dopravu.

Slavoj Dolejš. Pramen: c-budejovice.cz
Slavoj Dolejš. Pramen: c-budejovice.cz

V budoucnu by podle vás autobusy mohly jezdit na zavolání. Jak si to představujete?

Důvodem jsou finanční úspory, ono udržovat v provozu spoje, na kterých pravidelně jezdí dva, tři lidé, není dlouhodobě možné. Podle mých představ by dopravu mohlo převzít něco na způsob sdíleného taxi, kde trasa řekneme mikrobusu by se odvíjela podle aktuální poptávky. Nebyla by to asi klasická taxislužba, kdy auta přijíždějí na místo podle požadavků zákazníků, ale jednalo by se o obsluhu určených stanovišť, respektive zastávek. Upozorňuji však, že je to taková moje dlouhodobá vize, která se v nejbližší době realizovat nebude.

V Českých Budějovicích nyní jezdí na třech nových linkách skrze historické centrum elektrické midibusy. Plánujete jejich rozšíření? A je reálné, aby v budoucnu kompletně nahradily vozy s jiným pohonem?

Těžko říci, protože tady chybí dlouhodobá strategie Evropské unie, která v oboru veřejné dopravy zhruba každých pět let mění svůj názor. Nyní se pro změnu začíná podporovat vodík. Takže já vůbec nevím, jak to bude dál, ale z mého pohledu by se mělo i v budoucnosti do rozvoje elektrobusů investovat.

Jak se vám elektrobusy osvědčily v provozu? Jste s nimi spokojeni? Využívají je lidé?

Elektrobusy v sobě mají sčítací rámy a my proto můžeme průběžně vyhodnocovat jejich provoz. Jak jsme tři naše elektrobusové linky uvedli do provozu (listopad 2018, pozn. red.), tak nám kumulativně narůstá počet přepravených osob a v současné době je to téměř milion cestujících za rok. To je poměrně slušné číslo vzhledem k tomu, že tyto linky fungují teprve něco přes rok. Takže ano, jsme spokojeni s tím, že je lidé využívají. Zajímavé také je, že zastávky, které některým lidem zpočátku vadily, jsou využívanější než ty ostatní. Myslím si proto, že se nám tento projekt povedl.

Jak je to s parciálními trolejbusy, které jsou nyní velmi v módě? Jste s nimi spokojeni a budete rozšiřovat jejich dosah, například na Rudolfovskou třídu či jinam?

Co se týče parciálních trolejbusů, tak ty jsou pro nás výhodné, protože můžeme díky nim snížit počet vozidel, respektive snížit počet výluk v trolejbusovém provozu. Takže ano, jsme s nimi spokojeni a budeme je i nadále kupovat.

Trolejbus v Českých Budějovicích. Pramen: DPMČB
Trolejbus v Českých Budějovicích. Pramen: DPMČB

Jaké jsou další plány DPMČB na obnovu vozového parku?

Naše potřeba na obnovu vozového parku, abychom udrželi stáří vozidel deset let, by musela být patnáct nových vozů ročně. To je samozřejmě jenom naše zbožné přání, protože na to v rozpočtu nemáme peníze a bez dotací to nejsme schopni zvládnout. Nejbližší nákup bude deset kloubových autobusů, respektive bude vypsána soutěž na deset kloubových autobusů.

DPMČB je často terčem kritiky, že polepuje reklamou celý povrch vozidel. Už se objevila i na nových Solarisech. Nešlo by to bez polepování oken?

Na vozidlech, která jsou pořízena z dotací, žádná reklama po dobu pěti let být nemůže. Jediný důvod, proč ostatní vozidla polepujeme, je finanční stránka, protože jinak by u nás nastal několikamilionový výpadek v tržbách. Já osobně mám na tuto záležitost dva pohledy. Z dopravního hlediska bych byl rád, kdyby všechny naše autobusy a trolejbusy byly červené, aby bylo hned na první pohled jasné, že jsou to vozy městské dopravy. Na druhé straně, když je reklama povedená, tak to dotyčné vozidlo dělá přitažlivějším. V každém případě naše rozhodování o reklamách motivují peníze, které by chyběly, respektive město by muselo těch několik milionů korun vzít někde jinde.

Kdy bude možné odbavení platební kartou ve vozech? Bude to bez papírových jízdenek?

Máme vypsanou soutěž a podané nabídky. Nyní však musíme čekat na rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, protože jeden z účastníků, který se nepřihlásil, se proti podmínkám soutěže odvolal. Pokud tedy ÚOHS rozhodne rychle, je teoreticky naděje, že by to bylo možné zavést někdy na přelomu letošního a příštího roku. Tento systém by byl zavedený ve všech našich vozidel. Chceme jej mít nastavený tak, aby byl bez papírového dokladu. Identifikátorem platby bude vlastní platební karta a systém sám pozná, jestli z ní bylo jízdné zaplaceno.

Jak se osvědčily autobusy s pohonem na CNG, tedy na stlačený plyn, budete si je dále pořizovat?

Uvidíme, jaké budou náklady na jejich pořízení. Náš dopravní podnik před časem zakoupil 24 autobusů s pohonem na CNG a na ty jsme obdrželi dotace z Evropské unie. Jenomže podle posledních zpráv už bychom žádné dotace dostat neměli, takže pak se nabízí otázka, zda by pro nás bylo ekonomicky výhodné si tyto vozy i nadále pořizovat. Bude záležet na jejich ceně, protože ta je o něco vyšší než u klasických autobusů s dieselovým pohonem. Na druhé straně provozní náklady jsou nižší, protože palivo CNG je levnější než nafta. Ovšem také končí daňová podpora CNG. Musíme se chovat jako zodpovědní hospodáři, takže pokud to pro nás bude výhodné, budeme je kupovat, pokud ne, tak do nich investovat nebudeme. Znovu je to o tom, že tady chybí jasná dlouhodobá koncepce podpory MHD.

Elektrobusy Škoda. Pramen: DPMČB
Elektrobusy Škoda. Pramen: DPMČB

Je přínosem, jestliže dopravní podniky provozují i další doplňkové činnosti?

Já si myslím, že je to správná cesta pro dopravní podniky. Je to vlastně věc, kterou umíme dělat. U nás je to například údržba veřejného osvětlení, parkování a některé další činnosti v dopravě. Provozujeme například čerpací stanice na naftu i CNG, provádíme i opravy vozidel. Myslím si, že v budoucnu bychom mohli provozovat i taxislužbu nebo třeba sdílené půjčování motocyklů, něco ve stylu bikesharingu. Tyto vedlejší činnosti vylepšují rozpočet dopravních podniků a ty pak mohou být méně závislé na dotacích z veřejných, v tomto případě hlavně z městských rozpočtů.

Jan Ziegler 

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kubrt

Jenom doplním k těm elektrobusovým linkám, milion cestujících za rok, to člověku moc neřekne. Vychází to na průměrně 11 lidí na spoj, což je slušné, když vezmeme že to jezdí CT/CD a ty okrajovější spoje nutně budou prázdnější… Jiná věc jsou samozřejmě náklady, to neumím posoudit, hodnotím čistě zájem cestujících.

xyz

„proč ostatní vozidla polepujeme, je finanční stránka, protože jinak by u nás nastal několikamilionový výpadek v tržbách“

– Několik milionů Kč je v kontextu celého objemu peněz pakatel.

– Je otázkou, zda ředitel srovnává s verzí bez reklam či se stravitelnější verzí, kdy reklama je jen na karoserii vozidla, nikoliv na oknech (kde při polepení oken se z vozidla stává neprůhledná „pixla“). Pokud srovnává s verzí bez reklam, jde o zavádějící srovnání, kdy existuje přiměřená střední cesta „reklamy ano, ale bez polepení oken“).

Petr 78

Polepy na oknech……V Českých Budějovicích jsem nikdy nejel MHD, tak nemůžu posuzovat viditelnost z okna vozidla. U nás v Hradci jsou také okna polepena, ale je zachována cca 70% propustnos a zejména v létě lze považovat polepená okna za výhodu. Možná tedy jde jen o metodu polepování.

kakov

„Identifikátorem platby bude vlastní platební karta a systém sám pozná, jestli z ní bylo jízdné zaplaceno.“

takže děláno tak, aby cestující na místě neměl tušení a nedokázal nijak prokázat, zda si jízdenku koupil či nikoliv, úžasná příležitost pro revizory jak vymlátit z cestujích pokuty podvodným způsobem……

Jarek

Ten automat to nijak neříká?

Novotny

Dobry deb, DPMCB by mohl ve spolupraci s objednatelem konecne zjednodusit linkove vedeni ( napriklad chaos v odjezdovych stanich pred hlavnim nadrazim)a upravit intervaly, aby se daly lepe zwpamatovat odjezdy a provazanosti nekterych linek. Polepovat dopravni prostredky je v poradku, ale nechapu proc celovozove i pree okna je nevhodne pro cestujici
To at radsi stoji listek o korunu vic kdyz Dp potrebuje mit i dalsi prijmy, nebo to resit jako jinde, ze reklama se da udelat i chytre na plochy mimo okna s dvere.

PetrB

Ceka se na vypracovani Generelu MHD, behem tohoto jara by mel byt hotovy. Upravovat odjezdova stani pred nadrazim moc nejde vzhledem k poctu projizdejicich linek a spoju a omezenemu prostoru s deseti tisici projizdejicimi auty. Pokud dojde k vystavbe tunelu pod nadrazim ( u krizovatky Nadrazni x Prumyslova x Manesova), melo by nasledne dojit ke zklidneni dopravy v prednadraznim prostoru a tim i k uprave tohoto prostoru vcetne zastavek MHD. Intervaly linek jsou ve smes v prevazne vetsine v pravidelnem taktu (paterni linky maji jen pravidelny interval). Nektere vikendove nepravidelosti o vikendu jsou dany obehem vozidel napr. o vikendu rano… Číst vice »

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO