Rozhovor: Nechci zlehčovat covid, ale hrozbou pro letectví je karanténa, říká Klas

Letadlo, ilustrační foto. Pramen: ministerstvo dopravyLetadlo, ilustrační foto. Pramen: ministerstvo dopravy

Rozhovor s šéfem Řízení letového provozu Janem Klasem o největší krizi v letectví vůbec.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pravdepodobnost

„Pokud by český stát do ní vkládal nějaké prostředky, bylo by fajn, kdyby požadoval třeba nějakou elementární vnitrostátní dopravu“
Nebo muzeme nechat letadla dole a ty prachy dat primo zamestnancum. Hadam ze jim to vydrzi az do duchodu.

V ceske republice je vnitrostatni letecka doprava vazne ulet. Nevim kolik lidi jezdi ostrava-karlovyvary ale z prahy se clovek dostane kamkoliv po republice do tri hodin a je to centrum-centrum.
Cilem prace je zvysovat HDP potazmo WELFARE a ne vytvaret zaporny externality jenom aby se nekdo mohl citit dobre ze pracuje.

Pravdepodobnost

Nechci zlehcovat problemy rodin zavislych s prjmem na letecke doprave ale jeste pred pul rokem byla letecka doprava nejvetsi zlo ktere otepluje planetu a je proti tomu potreba bojovat. Evropska unie pripomina obra z pohadky ktery vas ulozi do male postele kdyz jste dlouzi (a usekne co precuhuje) a do velke postele kdyz jste kratci (a natahne co nedostacuje). Kdo si pamatuje ty vyjadreni z EK ze letecka doprava by mela byt jen pro nejbohatsi (a co to vyvolalo). Ted koronavirus vyresil vsechno na co sly granty a dotace a najednou jsme zjistili ze to vlastne nechceme. Takze to budeme… Číst vice »

Y.K.

Za prvé zaměňujete oficiální postoj EK a názory některých komisařů. To jaksi nejde. Stejně jak v ČR nedělá zákony jeden poslanec, dokonce ani premiér, i kdyby byl sebeužvaněnější.

Že jsou letadla nejhorší oteplovač si EU nemyslí, nicméně sledovala s neradostí její prudce rostoucí trend.

Nejde snadno říci co je na létání zbytečné a co ne. Stejně jako to je těžké pevně definovatu ježdění autem. Létání do 1000 km je výborně nahraditelné VRT, do 2 000 km přijateně, pro určité směry pak už náhrada neexistuje.

Vilém

Rozhovor dlouhý, v řadě bodů zajímavý, ale opravdu nevím, proč se autor nesnažil víc dostat z toho paradoxu, že ŘLP podle pana Klase nechce propouštět. Je mi jasné, že tady to řada diskutérů nerada uslyší, ale v rámci zachování prosperity (ano, ŘLP dosud byla opravdu nadmíru prosperující firma) je propouštění pochopitelně nutné. Jinak pan ředitel brzy dořediteluje. A nezapomeňme na to, že on sám připouští, že návrat do předkoronavirové doby bude běh na dlouhou trať.

Vnější pozorovatel

Tak tohle jsem už dlouho nezral. Četl jste to po sobě? Nota bene propouštět kvůli čemu? kvůli hysterii? Tak snad je to slusnej zamestnavatel a chvilku chce kvalifikovane lidi držet dokud to půjde.

Pravdepodobnost

Kvuli tomu ze nemaji praci. Dispecer je stejne zamestnani jako treba pekar. Ten upece nevim rekneme 10 000 rohliku za den. Pokud pekarstvi pujde ze 100 na 10 tisic rohliku denne tak logicky misto nebude potrebovat na kazde smene deset pekaru.

Ze by se prvni mel redukovat management souhlasim.

GPGP

Piloti jdou na dlažbu, tzn. řídící půdou taky, a navíc když mají až nepochopitelně až 2x vyšší platy než piloti….
Nejsou příjmy tak z čeho by jste platil mzdové náklady…. RVHP zaniklo už před 30 lety 🙂

Tomas

vy zrejme moc nechapete, co obnasi vycvik ridiciho provozu , ze?

Pravdepodobnost

Na rovinu kde myslite ze dispecer RLP sezene praci na odpovidajici platove urovni? Pujde delat neco mene placeneho a kdyz ho nahodou vezmou pozdej zpatky tak po tom skoci.

Takovych lidi bylo ted vice a je jich plny internet. Treba televize mall tam to byl jeden cas samy umelec co delal v samosce nebo tak neco.

GPGP

Řídící jsou přeplácení, mají nasyslené miliony a když ne, tak jsou finančně negramotní…. Šli tu práci dělat s tímto rizikem 🙂

Kecal

Já s Vámi naopak souhlasím. Ale ne na straně odborně vycviceneho personálu (technici, řlp), to mi nepřijde úplně rozumné, alespoň ne nyní, ale na straně administrativy. Státní podnik ŘLP ČR má poměr „počet administrativních pracovníků na jednoho rlp“ přes 4, zatímco v Evropě u jiných poskytovatelů je toto číslo poloviční. Bohužel, známý známého se těžko propouští, že…

Petr Novák

To jste mi připomněl můj zážitek, kdy jsem byl před lety na pohovoru v jedné fabrice německého vlastníka, a na cca 10 dělníků v prázdné hale, kteří se strhanými výrazy fachčili na 3 směny za prd, běhalo v patře po chodbách kvantum jedinců z menéžmentu. A naše „armada“? Každý řadový voják má přibližně 4 poddůstojníky a dva důstojníky a hájí demokracii v Mali nebo v Afgánistánu.

Myšpul

Těžko bude hovořit o propouštění dispečerů když jednání s jejich odbory nejsou u konce.

Vnější pozorovatel

Největší problém je v absenci odpovědnosti za přijatá opatření. Ptám se pokud se zjistí že ta opatření byla přehnaná, půjde někdo sedět?
Pokud jednatel firmy podlehne hysterii na trhu a zavře část provozu, pak se ukáže že to udělal zbytecne, půjde pravděpodobně k soudu. Co tady?
Pokud se ukáže že švédská cesta byla správná půjde někdo sedět?má vůbec někdo nějakou odpovědnost za to co dělá? Nebo jde o to vypadat hezky v televizi a zbytek ať odskáče někdo jiný….

poletucha15

krome opatreni bych urcil i nejakou medialni odpovednost medii. (ja vim, neni to realny) Ale to jejich nonstop straseni je neco prisernyho. Statistiky vycucany z prstu, bez podlozitelnejch zakladu, jednotny metodiky. I tim ze to radove roste a porad radove nevymirame je asi jasnej dukaz toho, ze zivot jde dal a nic moc strasnyho se nedeje. Stejne tak jako media zapomnela publikovat pocet umrti za prvni pololeti 2020 v porovnani s 2019. (kdy v letosnim roce i pres pandemii, je mrtvych mene a dokonce i mene nez za poslednich 10 let v prumeru). Moc nechapu kam to muze jeste zajit,… Číst vice »

Tomas

vy ale zamenujete priciny a dusledky …

vite, peoc bylo mrtvCh mene, nez drive (a mimochodem, ona to neni tak uplne pravda)? protoze kdyz tri mesice sedite doma na zadku, tak se to projevi i na celkovych statistikach….

poletucha15

Aha, takze mrtvych neni mene nez drive (statistiky ceskeho statistickyho uradu jsou teda nepresny a mimo), ale statistiky webovek kde se pocitaji umrti na covid a vychazi z toho media jsou prave? Statistiky, kde jsou uvadeny osoby ktere zemreli na neco jinyho a meli jen pozitivni covid test? Mezi tema lidma jsou prokazetelne treba obeti autonehod, infarktu a jinych dlouhodobych nemoci. A svedsko kde se uvadelo 10k umrti, uvedlo pres sve ministerstvo zdravotnictvi tabulku kde rozlisilo toto cislo „with covid and direct due to covid“ … Z tech 10k lidi zemrelo primo na covid 850 lidi. A mimochodem ma svedsko… Číst vice »

Y.K.

Švédsko… https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/page/graph/png/COVID-19_pandemic_in_Sweden/0/c6ee93e41b1dc105001629d83ee9d75179fc783f.png https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/All-cause_weekly_deaths_-_Sweden.png Taková výchylka v úmrtnosti opravdu není 850 lidí, nevím kde jste k tomu přišel. Data from the Health Agency includes all deaths where a COVID-19 diagnosis had been confirmed during the past 30 days, including cases where the cause of death wasn’t attributed to COVID-19 (as of data from the National Board of Health and Welfare from 21 April, this number amounted to 4.5% of cases confirmed in a laboratory), but excludes non-confirmed cases. On 12 May 87% of the deaths attributed to COVID-19 weren’t confirmed in a laboratory. As this only includes cases confirmed in a… Číst vice »

Pravdepodobnost

Sorry ale ten graf zacina i konci pro rok 2020 na uplne nejlepsich hodnotach. Je tam peak ale pred nim i po nem je v roce 2020 nejmene dennich umrti s tim ze ho obcas predbehne predesly rok.

Je vam jasne ze kazdy rok umre priblizne stejne mnozstvi lidi? Takze vsechny ty cary vetsinou osciluji kolem stejneho prumeru?

Logicky tedy cara pohybujici se cast grafu dole musi byt jinou cast grafu nahore vid. 2018 ktery ma mensi peak a mensi vykyvy dolu v nonpeak casti.

Tehdy bylo co? Ze by taky nejaka viroza?

Y.K.

Ten graf je prostě jen výborná korekční pomůcka. Jak vidíte, sleduje se to stále, ne jen při covidu. Právě protože ty čáry oscilují kolem jednoho průměru výborně ukazují „že se něco děje“, když jsou patrně nad průměrem. Chřipkové epidemie v zimě jsou běžné, rozdíl proti covidu je, že na chřipku A je vakcína, takže se nemusí dělat nějaká drastická opatření proti šíření. Stačí očkovat ohrožené skupiny.

Samo

Áno, Švédsko malo prudký nárast (a „buchli“ im domovy dôchodcov, preto tie úmrtia). Ale dnes majú lepšie čísla ako celá stredná Európa a excess mortality mali v lete zápornú, teda toto leto vo Švédsku umrelo menej ľudí ako v predchádzajúcich rokoch. Zatiaľ sa zdá že ten údajne premiantský zvyšok Európy akurát tlačí problem pred sebou a teraz začíname SE dobiehať. Možno keby sme všetci boli ako SE, výsledok by bol rovnaký ako bude so všetkými lockdownami a rúškami, ale dnes už by sme to mali za sebou.

Je veľká škoda že česká vláda sa pod tlakom DE vzdala premorovania.

Y.K.

On je problém, že si to někdo musí vzít na triko. A že to je bolestivé rozhodnutí, ukazuje řada zemí. První promořovači byli v UK a rychle je to přešlo. Švédsko naopak šlo cestou doporučení, tedy nezakazovalo obchody, nezavíralo školy, ale lidí se nakonec chránili sami, rozhodně není pravda, že by se tam nedělalo nic proti šíření. Jen to stát nedirigoval „policejním způsobem“.

Y.K.

Jinak by mě zajímalo, kde „prokazatelně“ jsou v tabulkách zemřelých na COVID třeba oběti autonehod. To by musel být patolog magor, aby do úmrtního listu napsal něco takového. Stejně jako HIV pozitivnímu nenapíše že při nehodě zemřel na AIDS.

Doporučuji pročíst:
https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/doc/zemreli-COVID-19-metodicky-rozbor.pdf

za zmínku stojí odstavec: Nejsou zde zahrnuty osoby, u nichž nebyl původce COVID-19 potvrzen laboratorně a osoby, u nichž úmrtí s COVID-19 vůbec nesouviselo (dopravní nehoda u COVID-19 pozitivní osoby) nebo u vyléčeného pacienta na obtíže, které sCOVID-19 vůbec nesouvisí.

poletucha15

jaj s tim prvnim chybicka se vbloudila, v tom druhym jsou to napr. USA – florida nebo belgie ktera sama zadala o sjednoceni postupu pocitani obeti a statistik.
O tom ze v obetich na covid minimalne v CR nejsou zapocitany osoby ktere na covid nakonec nezemreli silne pochybuji viz napr. zdravotni sestra ktera zemrela na infarkt, pripadne hned prvni obet covidu – o ktere media psali, ze umrela s covidem ne na covid – pritom uz svitila jako obet cislo 1.

Tak nejak pochybuju, ze je zpetne nekdo odebira.

Y.K.

Jo, určitě to zpětně pročišťují, všude vám to píšou, že se hodnoty mohou nečekaně změnit po korekci. Každopádně epidemiologům „nezáleží na jedinci“. Ti sledují trendy, procento sem procento tam pro ně není signifikantní záležitost.

Pravdepodobnost

V americe jeden doktor otevrene rekl novinari ze dotycny havaroval kvuli tomu ze mel kovid takze je pricinou covid. Podstatnym rozdilem mezi cr a amerikou je fakt ze v americe plati americka vlada hospitalizaci jen v pripade ze je spojena s covidem. Tam si na to zadelali sami svoji rychle spichnutou kombinaci „kdyz nemas prachy tak chcipni“ kapitalistckym zdravotnictvim a selektivnim „ale kovidaky budeme lecit gratis“ zdravotnim socialismem. To je pak logicky ze i za zlomenou nohu muze kovid. Ani bych se nedivil kdyby se nekteri nenechali rychle nakazit schvalne kdyz sebou treba flakli ze strechy a cekalo je par… Číst vice »

Y.K.

Tak jako tohle je v rovině čistě spekulativní. Možné je lecos, ale stavět na tom široké teorie je nesmysl.

Tomas

kdo bude urcovat, ze to, ci ono bylo prehnane?

jinak, vy jste komunista? ti by furt nekoho zavirali …

Vnější pozorovatel

Co meles o komunistech? To víš že se to za čas pozná, jaká to byla volovina.

Pravdepodobnost

Mel byste radsi doufat ze se to nepozna. Pripadne ze to pak hodi na johnsonna s tim jeho spektakularnim umiranim v primym prenosu.

Pravdepodobnost

Vzhledem k tomu ze na vyvolani tehle histerie mela znacny podil ceska republika:
– JA SOM BOL PRVY OD MNA SA TO UCILI POLIACI NEMCI TED ZAVADI CO SOM TU ZAVEDOL PRVY
– to my jsme naucili nosit rousky cely svet to nase uzasny video zmenilo nazor WHO ktere rousky do te doby odmitalo az kdyz videli nase uzasny video tak zmenili nazor a rousky podporuji

… bych s tou odpovednosti moc nemaval.
Babis je lokalni vinik ale az se bude hledat ten globalni tak by tu taky mohla pristat nejaka atomovka.

P.S. to by pak byly skutecny obeti kovidu.

Greta

Co to má být, ta elementární vnitrostátní doprava?

Javert

Rozlétat Budějky 🙂

dvojiteF

Dakujem za zaujimavy rozhovor ale nesuhlasim s tym skeptickym pohladom ze sa uz nikdy nevratia povodne pocty pax a podobne. Nevidim totizto dovod preco by to tak malo byt. Velmi poizitivnne boli uz mesiace jul-august a to este stale boli prisne onmedzenia ale ludia chceli vycestovat a vycestovali. U mna pre porovnanie minuly rok – FUE, BCN, AYT, RMF. Tento rok len RHO. A jediny dovod ? Obmedzenie cestovanie, uzatvorenie hranic, chaoticke opatrenia, nemoznost si cestu naplanovat dopredu. V pripade ziadnych obmedzeni ocakavam prudky narast pasazierov v leteckej doprave. Ostatne aj v nasej firme sme pocitali s prepadom 95% a… Číst vice »

poletucha15

jenze vase firma se nejspise nezabyva prepravou cestujich. Pokles v letecke doprave nebyl totiz dlouhodobe „iba“ 50% jako u vas, ale byl opravdu tech 90%, v lete v nejsilnejsich mesicich to bylo o 75-80%. Pokud by vam trzby od brezna klesly takovou merou, asi vite jak by pravdepodobne vase firma dopadla. Pripoctete si k tomu desetimiliony mesicne za leasing na letadlo + penize na udrzbu + penize na rekvalifikaci zamestnancu, ktere jsou v letectvi nejdrazsi a nejprisnejsi z obory dopravy. Ta situace opravdu neni tak ruzova. Spousta lidi taky v dnesni dobe chytilo nekde krome covidu i naladu toho ze… Číst vice »

Anonymus

Litali lidi,kteri meli zakoupene letenky z minulosti.

Karensky

Znělo to jako rozhovor s někým kdo ví o čem mluví. Což je vždy příjemné. Já osobně bych klidně letěl, ale Tel Aviv kam bych rád dlouhodobě letos bez šance. Madeira letenka na přelom listopadu a prosince koupená z Berlína, ale jestli poletím to je otázka… Ale je faktem, že se létalo doslova do Hospody, viz lety mezi Británií a Brnem, nebo Prahou. Mě vypadl pracovní spoj Berlín-Brno, ale s tím nic nenadělám. A když zákazník řešil urgentní situaci tak pro nás poslal malé letadlo. Pravda je, že se situace musí změnit. Jaký vliv to bude mít na ceny letenek… Číst vice »

Y.K.

Zajímavý rozhovor, díky za něj. Tento začarovaný kruh kdy nikdo nemá dost peněz se bude zamotávat a rozmotávat ještě dlouho. Aerolinky jsou první na ráně, ale dotkne se to postupně téměř všech včetně státních rozpočtů.

poletucha15

Moc peknej rozhovor. Kterej rika akorat to, co bylo jasny kazdymu kdo se v letectvi dlouhodobe pohybuje. Zaroven je tu krasne videt taky to, jak je pro aerolinky NEZBYTNA statni podpora v tehlech casech a je uplne jedno jestli se jedna o RYR, SW nebo neco jinyho. (a ano, RYR je v anglii dostal – protoze na to byl regulerni program. Tady bohuzel nic takovyho nebylo, proto SW nemel ani jak zazadat / dostat podporu – ta medialni saskarna antiSW vlny co se tu zvedla byla vylozene uboha, i kdyz si za to bezesporu do velky miry muze SW samo)… Číst vice »

Paul

Smartwings u nás taky čerpal regulérní podporu – Antivirus. Pak mají možnost získat záruku z Covid Plus, na kterou teda zatím nedosáhli, ale to není problém statu, ale samotného Smartwings, že jim banky nechtějí půjčit narozdíl od jiných firem.

Pokud se ti to zdá málo, nic ti nebrání založit pro ně sbírku. Já nemám nic proti podporám, ale když už se mají (i z mojich zaplacených daní) podporovat firmy, tak především ty, které mají světlejší budoucnost. Letectví je jedním z nejrizikovějších forem podnikání a s riziky musí majitelé počítat.

poletucha15

Antivirus je sice regulerni podpora, ale neni adekvatni pro firmy s miliardovym obratem – o tom by asi bylo vhodny si neco zjistit.
Stejne tak moznost zadat si o covid plus prisla az v cervenci, tedy 4 mesice od zacatku tohoto divadla, 4 mesice jsou behem skoro kompletniho utlumu velice dlouha doba.

Kdyz uz jsme u toho ja je podporuju, misto toho abych si tu brecel jak stoji za prd. 😉 V letectvi se pohybuju 10 let a ver, ze svetove jsou mnohem horsi firmy.

Paul

Neboj, mám zjištěno. Antivirus lze žádat 80% mzdových nákladů (omezeno 39000 na zaměstnance) nebo 60% (29000). Smartwings hlásí 2300 zaměstnanců. Ikdyž se budu držet hodně při zemi, tak za půl roku to pořád dělá devítimístnéčíslo.

Co se týče Covidu plus, tak ten sice přišel v červenci, ale máme září a na podporu nedosáhli a nejspíš ani nedosáhnou….

poletucha15

achjo… proc lidi ja koty nejsou zavreny nekde mimo civilizaci 🙁

Tomas

antivirus? to nemyslite vazne, ze?

Peet

Jako zajímavý rozhovor a rozumné názory. Ale když došlo na poslední otázku SW, kdy se vyjádřil, že „by český stát měl mít své letectví“ tak to úplně zabil. Český stát žádné letectví nemá, mají ho tu číňani a šimáně se Šmejkalem a Vikem…..

Y.K.

On neříká český stát, ale Česká republika. Bez ohledu na to kdo je majitel, jsou to v dvě v ČR registrované firmy, zaměstnávající primárně české posádky, českou administrativu, české techniky, v ČR mají hlavní bázi, v ČR dělají výcvik atp. Takže tato dvojfirma je skutečně poslední výspa českého dopravního letectví, ať se vám to líbí nebo ne. Žádní Číňani tu s Boeingy nelétají, ani Šimáně, ani Vik.

Kyblík_2

Zajímalo by mě, čí je to chyba nebo v čem je problém, že tu máme jen dvě (v podstatě jednu) letecké společnosti, které krachují? Miliardářů máme dost, tak ať rozjedou něco nového. Nebo pomůžou jeden druhému. Nevím, proč bych nad tím měl plakat.

Tomas

proč by to měla být něčí chyba? 1) kdyby to mělo smysl, tak by to miliardáři už dávno udělali. ono zakládat novou aerolinku v posledních čtyřech letech byl .. no, ekonomický nesmysl 2) proč máme jen dvě aerolinky (potažmo jednu) .. a kolik bychom jich měli mít? jsme relativně malý stát, s relativně malou kupní silou …na ruzyň lítají spousty aerolinek (velká konkurence) do všelijakých více i méně roztodivných destinací, i do velkých hubů velikost státu a kupní sila obyvatelstva determinuje počet aerolinek, které se v daném státě uživí 3) proč by si pomaháli? .) oni vesmes nejsou kamarádi …… Číst vice »

Kyblík_2

Skvělé, takže: a) ekonomický nesmysl a za b) na Ruzyni máme letadel a dopravců dost.
Tudíž není potřeba hořekovat a zachaňovat naší krachující dvojjedinou „národní érlajn“.

Tomas

viz ma reakce nize …

Petr Novák

Ekonomický nesmysl je dotovat ohlodanou kost SW, viz link, jen si počtěte:
https://a2larm.cz/2020/06/neni-duvod-aby-stat-zachranoval-ohlodanou-kost-smartwings/

poletucha15

spousta lidi tohle nevidi, SW je i pres vlastnickou strukturu primarne ceska firma. A spousta lidi nevidi, ze SW byl prinosem pro cely to odvetvi – pro vycvikac, pro SOSCL, CVUT, pro mechaniky atd. a neni toho zrovna malo – spousta navazujicich firem. Vsichni tihle lidi odvadi odvody tady – ano ja vim, je to ohranej argument, ale ono je to ve vysledku nekolik tisic lidi s nejakejma platama skrz vsechny tridy. Ja jsem pripravenej na to jit do polska k RYR kdyz to pujde, problem s tim nemam, rodinu nemam, bydleni si klidne prehodim. Pojedu na polsky smlouve, dane… Číst vice »

Honza

Ach bože…. on říká LETECTVÍ. Čímž asi nemyslí davy ULL… když v ČR nebude domácí letecká firma, kolik lidi půjde studovat leteckou dopravu, leteckou techniku. Kolik se jich přihlásí do leteckých škol… Chce to trochu komplexnější pohled na věc a ne jen tak od lahváče dělat chytrýho

RHood

Ach bože a opětovně to školství. Studium letecké techniky = uplatnění v rámci CZ a celého světa i bez SWG. Cargo, existence velkého počtu přepravních společností jak v rámci CZ tak celého světa, tedy uplatnění dost a opětovně bez SWG. Handling, nevím o tom, žeby SWG měla svojí divizi, dcerou, která poskytuje handlingové služby. Uplatnění v CZ ano a rovněž v celém světě. Letečtí dispečer, uplatnění i bez SWG jak v CZ, tak ve světě. A pak je specifická skupina létající personál i bez SWG to jde. A dejte si pivko.

Honza

No tak jo…. kde se teď a během dalších 5 let uplatní ti vyškolení a čerstvě vyškolení v oboru letecké dopravy? Dej mi jeden dva příklady když všude po světě jsou zástupy čerstvě propuštěných. Nebo budeme vychovávat naše lidi proto aby odešli pracovat za hranice?

Petr Novák

A to je právě ten pr.ser – ve světě jsou zástupy nejen čerstvě propuštěných z letectví a navazujícich oborů. Zkuste se na věc podívat globálně a ne jen ze svého profesního pohledu. A co se týká odchodu vzdělaných do zahraničí? Např. lékaři, velmi často občané Slovenska, zde za naše vystudují a odcházejí za lepším. Zkoušel jste pro příklad sehnat poslední dobou kvalitního zubaře?

Radek Janata

Pakliže tato situace (omezení letecké dopravy a tedy nadbytek pracovníků v letectví) bude trvat dlouhodobě, pak bude jedině dobře, když my tu v ČR takových nadbytečných lidí budeme mít co nejmíň (tedy ti lidi se překvalifikují na něco jiného). Například pilot může se svým kvalitním zdravotním stavem a schopností „strávit“ všechny ty předpisy klidně jít dělat strojvůdce.

Tomas

to jsi zabil ty. kritikou téhole pasáže jen ukazuješ naprosté nepochopení toho, proč je relativně důležité, aby tady „letectví“ zůstalo. konec defakto jediné aerolinky, která bázuje v česku, a dělá si tady i těžkou údržbu (a která nebude nahrazena) v podstatě znamená, že tady letecké obory skončí. málokdo bude chtít dělat nějakého mechanika někde za kopečky (i když tam spousta lidí už je… ). a tím se ztratí knowhow .. nemluvě o tom, že školy, které mechaniky připravájí, nebudou mít ani kam lidi posílat na praxi. paralela – když lidé přestali zemědělčit, tak behěm jedné , dvou generací ztratí „znalost“… Číst vice »

RHood

Můžete napsat z kolika % údržby nebo obratu jsou CSAT závislé na SWG ?

Dorota

Vůbec.

RHood

Děkuji za odpověď, to mi stačí.

Martin

Letectví je dnes vnímáno i tak, že není příliš přátelské k životnímu prostředí …. A na tom bude třeba zapracovat z hlediska PR …. takže jako propaganda alá Goebbels ? Chápu, že někdo letí na pár týdnů na dovolenou jednou za rok. Ale jen tak létat několikrát za rok na víkend do jiného města v Evropě abych zapařil ? Nejsem žádná Gréta, ale na takové letecké víkendy je poměr obyvatel na zemi k jejím zdrojům docela špatný …

Kalina

Mě by zajímalo, kolik miliónů tun paliva se nespálilo díky omezení přeletů. V globálním měřítku to budou nepochybně velká čísla i co se týče omezení emisí z letecké dopravy.

pzag

Globálně se ušetřily maximálně 3 % emisí, v tom nejlepším případě.

Y.K.

Jestli myslíte tuny tak to budou velká čísla, jestli podíl, tak úplné zastavení letecké dopravy by bylo 3 %.

Greta

Tak to není málo, hlavně aby to vydrželo i napřesrok.

Karel

To je právě docela málo. Navíc pokud by došlo k úplnému zastavení letecké dopravy tak by se část přepravovaného objemu přesunula na jiné způsoby dopravy. Takže nelze předpokládat, že by reálně došlo k onomu snížení o 3%. Teoretická varianta je i ta, že by paradoxně došlo k k navýšení pokud by se objem přesunul do způsobu přepravy který produkuje více emisí.

Kalina

V Česku údajně došlo letos k poklesu spotřeby automobilového benzínu o 10% a o něco méně poklesla spotřeba nafty, což je tedy pozitivní. Dost lidí si také zřejmě uvědomí, že i bez letu do Dubaje lze žít i lépe;)

Y.K.

Z hlediska cílů a efektu nejsou dvě nebo tři procenta nic co by „spasilo planetu“.
https://www.epa.gov/sites/production/files/2016-05/global_emissions_sector_2015.png

Honza

Ach jo, vy jste tedad obře omezený člověk 🤦🏻‍♂️

Petr Novák

Pořád nevzdychejte. Možná byste se měl nad sebou trochu zamyslet. Není jen Vaše Ego. Víte, kolem Vás jsou i jiní. Mno, nechám to na Vás.

Y.K.

Protože o letecké dopravě se mluví jako o odvětví, které díky (před koronou) rostoucí poptávce i navyšovalo emise – zatímco tlak je snižovat. Nicméně důležitý detail je, že z hlediska globálních emisí vůbec není se svými 2 – 3 % dominantní, mnohokrát nižší než to co produkuje pozemní doprava. I kdyby letecká doprava emisemi narostla o 100 %, tak se nedostane na úroveň pozemní dopravy. Takže PR na vysvětlení kontextu není od věci. A firmu i aerolinky utrácí neuvěřitelně peníze na šetrnější stroje. Ani úplně teoretické zrušení letecké dopravy s klimatem nic neudělá, na to je její podíl příliš malý.

K.S.

Někde jsem kdysi viděl tabulku spotřeby paliva na osobokilometr, bylo to podobné jako u trochu staršího osobního auta, někde kolem 6l/100km. Ale neberte to jako nějakou extra přesnou odpověď. Problém je že se do letadel dobře strefuje.

Rády se také porovnávají s VRT a udává se spotřeba na sedadlo, jenže jaká bývá vytíženost letadel a jaká u vlaků? Zajímavější porovnání by bylo spíš možná porovnání spotřeby energie ku počtu přepravených, nebo tak nějak.

Další problém u letecké dopravy vidím v přehnané starosti o bezpečnost, ne technologické, ale až paranoidnímu strachu z únosů, napadení, pašování drog nebo li-ion baterií.

Apex

Spotřeba paliva je mnohem nižší, aktuálně u moderních letadel je někde kolem 3-4l/100km/osoba podle toho, o jaký let se jedná, za určitých okolností se spotřeba dostává i pod 3l.

MaraSourak

Nove Airbusy neo, A350, Dreamlinery, vsechna tyto letadla maji skvele spotreby, a letadla davno nejsou tak velkymi zrouty kerosinu…

Anonymus

Super rozhovor, diky.:)

Greta

Co to má být ta „elementární vnitrostátní doprava“? Jinak za mě jsem rád za každé letadlo, které zůstane na zemi. Já osobně do letadla nevlezu hodně dlouho, pokud vůbec.

Kalina

Jen bezvýznamný blábol, předstírající nezbytnost regionální letecké dopravy.

Anonymus

Ja vlezu, ale nebude to Max a nebude to nekde v Africe… na druhoi stranu aerolinky ti Maxe daji k odletu i tesne pred odletem.

MaraSourak

Muzete jet treba do New Yorku lodi jako v 19. stoleti a zjistite, ze to zatezuje zivotni prostredi mnohem vice nez prelet letadla nad oceanem…

Radek Janata

On ale mluví o „elementární vnitrostátní dopravě“ v souvislosti s ČR. Kde mi to nedává smysl.

Je jasné, že když jde o přelet moře, ať už celého oceánu nebo mezi ostrovy v soustrovbí (např. Kanárské či Azorské ostrovy), tak je hledání ekologických alternativ složité, protože lodě taky nejsou žádná výhra.

MaraSourak

CR je mala zeme, ale jsou i vetsi staty, kde to proste jinak nepujde, jako treba Brazilie, USA, Kanada, kde jsou vzdalenosti uplne jine…