Rozhovor: Nebe bez letadel. ŘLP očekává ztrátu a žádá dotace. Propouštět nechce
Řídící věž, Letiště Praha. Autor: Řízení letového provozu
„Obvykle se jedná o průměrně více než 30 000 letů za den, v současnosti je to necelých 1 500 letů,“
1. Řízení letového provozu je státní podnik, či-li celé jeho obnovení a financování bude posuzováno z makroekonomického hlediska, a v této diskusi sotva můžeme spekulovat, jak konkrétně se to bude dělat. Fakt je jen jeden, že ta práce zajištěna být musí. 2. Nelze vůbec hádat jak rychle se obnoví letecký provoz nad Evropou, připomínám jen článek z dneška, že Lufthansa dostane od státu podporu řádu v bilionech našich Kč, ………. To, že by se letecká doprava měla dostat na svou úroveň před krizí až v roce 2027 pokládám za nesmysl, nebo dokonce za totální nesmysl. To je neznalost dynamiky současného… Číst vice »
Vážení, letecká doprava se dostane do předkrizového stavu až okolo roku 2027. Právě jsem si na to přečetl studii. Ten rok 2023, o kterém se nejčastěji mluví, je jen zbožné přání a velmi optimistický scénář. Letošní rok již bude slabý. Bude ovlivněn několika faktory: zákazy cestování přes hranice (to není jen případ ČR), změna myšlení firem – firmy se naučily, že cestovat netřeba, dokonce netřeba chodit fyzicky do práce, nedostatek financí na služební cesty – jedna velká firma v Praze zrušila veškeré služební cesty až do konce roku a to i po republice, v soukromé sféře se dříve nebo později… Číst vice »
letecká doprava již nebude pro každého – krachy a optimalizace u leteckých společností povedou k nutnosti zvýšit marži.
ano tak to nejspíš bude doufejme
To je papouškujete nadpis jednoho nepovedeného článku. Sorry. Ekonomika a tržní prostředí je o něco složitější systém, než aby šel takto popsat.
Pravděpodobnost takového scénáře je velmi pěkných 50 %. Studie stavějící na nestálých datech jsou totiž na dvě věci. A že obor bude pravděpodobně vypadat jinak, na to nepotřebuji studii, to si troufnu střelit do boku, se stejnou pravděpodobností chybné predikce.
Tak nějak. Všechno to jsou teď odhady a hádání z křišťálové koule. Důležité je, aby lidé měli práci, zůstali v oboru, protože dříve či později se začne situace vracet k normálu a byla by věčná škoda, zničit něco co dobře funguje. Jinak si nemyslím, že by letecká doprava nebyla pro každého. Že jde levně létat nám dokázala ne jedna letecká společnost. A pochybuji, že by lidé pokud letenky nebudou za rozumný peníz létali tak moc jak doposud.
tak to je skutečně výstřel od boku.
Rozhovor slabší, nešlo se zeptat za kolik % platu jsou řídící let. provozu doma?
Jestli za 100, 80, 60 % platu, či mají nařízené volno ?
ŘLP a stát zároveň ušetří na paralelní dráze, ta min. 8 let nebude třeba 🙂
Co má společného RLP a nova draha?
Pár styčných bodů tam bude – nové postupy pro přiblížení, redesign příletových a odletových tras, vzdušných prostorů. Ale rozhodně to nejsou investice v takovém rozsahu, jak to vyznělo od GPGP.
Právě že teď bude nejlepší doba na rekonstrukce, opravy a rozšiřování. Ceny prací i materiálů půjdou hezky dolů. Takže nejenže se za stejné peníze získá mnohem, mnohem více, ale hlavně lidé budou mít práci a díky čemuž se podpoří celá ekonomika.
Ano , často je potřebné udělat věc, která je jeví paradoxně jako opak. Takové věci jako nová runway se skutečně staví v době krizí. Tím se rozjede stavebnictví a doprava, a zvýší se mírně koupěschopnost.
„Obvykle se jedná o průměrně více než 30 000 letů za den, v současnosti je to necelých 1 500 letů,“ přibližuje dopady virové krize na letový provoz na českém nebi šéf Řízení letového provozu Jan Klas.
A pak se člověk ve článku dočte, že to české nebe je celá Evropa …
Máte pravdu, díky za upozornění, opraveno.
ŘLP jakožto firma, která byla dlouhá léta tzv. ve vatě, co se týče příjmů a platů zaměstanců, si jistě vytvořila (měla vytvořit) dostatečné rezervy, aby pokles přijmů zvládli. Požadavek na „provozní dotaci“ od státu považuji, právě od této firmy, za velmi opovážlivé.
Však mělo, ale Bureš jim to stáhl formou dividend do státního rozpočtu, aby měl více na uplácení voličů. Tedy abych byl fér, loni se dividendy neplatily. Zisk už byl spíše menší.
Přesně tak! Stejně, jako chce stát po Letišti Praha, aby si výstavbu nové dráhy financovala sama, ale sebere mu většinu volných peněz. Holt, koblížky něco stojí!
Každá mince má dvě strany. Aby si tyto podniky šetřily na svoje investice je čistě z ekonomického hlediska spíše kontraproduktivní. Jejich volné peníze mohou dobře posloužit jinde (třeba ve SFDI). Nechci se teď přít o to, jestli se tak skutečně děje.
U tak velkých investic, jako je nová ranvej je lépe financovat prostřednictvím úvěrů.
Tak ten úvěr potřebuješ tak i tak. Ale určitě dostaneš lepší úrok a budeš méně rizikový, když příjdeš do banky a řekneš že chceš financovat tu a tu investici, a z (teď střílím od boku) 10, 20% ji pokryješ vlastními prostředky a na zbytek žádáš úvěr.
A co se týká toho, že mohou posloužit jinde. promiň drobnou narážku, ale ty jsi byl posledních 6 let v Amazonii bez přístupu k internetu nebo prodělal těžký COVID se ztrátou paněti, že nevíš, jak vláda našeho nejvyššího, vládnoucího již 6 let, nakládá s vybranými daněmi (a zde zahrnuji i dividendy)?
Myslíte, že úvěr na přistávací dráhu ve výši 80% se pro banku nějak významně liší mírou rizika od úvěru 100%, protože v případě potíží ji banka prodá podobně jako byt s hypotékou?
Jako že by tu novou dráhu prodali třeba Vodochodům nebo zde proslulým Českým Budějovicím? 🙂
Proto se neinvestuje bankou, ale státem.
Přesně proto byla v mém příspěvku věta „nechci se přít o to, jestli se tak skutečně děje“
Ale budu upřímný a řeknu, že nemám informaci o tom, jestli jsou právě dividendy z ŘLP součást státního rozpočtu nebo putují na ministerstvo dopravy nebo jsou třeba automaticky příjmem SFDI. Jistě půjde o veřejnou informaci, ale nemám ambici to zjišťovat.
Jinak ani nejhorší COVID by mi nedal ten dar, abych neviděl, co ti kluci ve strakovce a na hradě předvádějí 🙂
To byl sarkasmus! To jsi musel poznat, že to nebyl útok na Tebe.
Takovou akci lze investoval buď se SR, nebo z prostředků státního podniku, jak píšu výše,, jsou to jedny peníze. Rozhodně ne úvěrem u banky. Stát má efektivnější finanční nástroje. Státní podnik nemá žádné dividendy, to má akorát akciová společnost. Podobně u Budvaru, stát nepobírá žádné dividendy, protože je to národní podnik, stát bere jen běžné daně.
To samé jsou Lesy ČR a další státní podniky. Ze všech Bureš vysál veškeré rezervy a teď ty podniky mají problémy.
Stát a ŘLP je finančně jedno a to samé, jsou to všechno prostředky státu, a proto je váš koment mimo.
Jaké dividendy, ŘLP je státní podnik, nikoliv akciová společnost. Je jen na státě, jak se získanými prostředka naloží, víte ono do ní bylo vloženo 10 miliard, aby fungovalo tak, jako dnes. To jste úplně mimo.
Když jste takový odborník, tak jistě víte, že o tom, jak se naloží se ziskem, rozhoduje akcionář, v tomto případě stát prostřednictvím Ministerstva dopravy. Nepochybuji o tom, že pravidelná dividenda dlouhé roky vylepšuje hospodaření státu. Tudíž Vaše úvaha o „vatě“ je naprosto irelevantní.
A kdybyste vy byl takový odborník, tak víte, že ŘLP nemůže stát jenom tak dotovat, takže většinu peněz co utrží, tak nacpe zpátky do sebe. ŘLP totiž není akciovka, že.
Uplne nevim, jak na to reagovat. Pletete moc veci dohromady. Ano vyjadril jsem se nepresne, RLP je statni podnik. Nicmene vlastnicka prava nad nim vykonava stat. Tudiz o zisku a jeho vyuziti opet rozhoduje stat. O tom, kolik RLP penez utrzi a za co je utrati, jsem nerekl ani pul slova.
Pokud tedy stat rozhodne, ze vytvoreny zisk odcerpa, tak to proste udela, at se Vam to libi nebo ne.
V tomto nehraje zadnou roli, jestli se jedna o akciovou spolecnost, statni podnik, ci s.r.o.
Jde o to, že ŘLP zisk netvoří tak, jak by to dělala normální akciovka. Co můžou, to rozhází jak jen to jde.
Jak to souvisi s Vasim predeslym prispevkem?
Tyto společnosti mají velkou smůlu, že jim tam může vlítnout Národní kontrolní úřad, a k výpovědím, jim přidat ještě jako bonus cca po 5 letech v kriminále. Takže s tím rozhazováním, to nebude nijak divoké.
Huráááá, konečně někdo druhý potvrzuje, že ŘLP není akciovka.
No ale s těmi penězi je to spíše naopak :):)
ŘLP není akciová společnost. Stát nakládá se ziskem plně podle svého uvážení. Navíc stát vložil do ŘLP cca 10 miliard.
Taky statu odvadi kazdy rok vic jak 100 milionu na dividendach. Za rok 2018 to bylo 150 milionu pri hrubem zisku 360 milionu.
Výborně, takže s ohledem na štědré finanční podmínky jistě nebudou mít problém s vyřízením žádostí o klasickou půjčku a následném splácení a netřeba chtít „provozní dotaci“ od státu, jak bylo v rozhovoru zmíněno.
Ano, tato úvaha je na místě. Nicméně je také otázka, jestli si tyto peníze stát nedokáže půjčit levněji. Pak by dotace (půjčka) od státu byla lepší variantou, navíc s vidinou poměrně rychlého návratu.
V tom nejsme ve sporu, může to být státní půjčka. Nesmí to ale být „dotace“, tj. darování peněz zejména pro takto bohaté firmy.
Mít zisk jen 5% nepovažuji za moc, a navíc ŘLP má u nás monopol.
S tebou bych chtěl žít v jedné domácnosti. Vydělané peníze bych ti sebral, a odkázal bych Tě na půjčku! To by se mi to žilo, to by se mi to rozhazovalo!
Prodej CATC smrdi dalsi rychlou privatizaci do rukou nejakeho „kamarada“ blizkeho vladnim kruhum. Ted, kdyz trzni cena takove firmy pada, je to vice nez ocividne. Proc chce stat prodavat fungujici a v CR jedinecnou firmu za minimum?!
Protože jeden Burešův kámoš ji chce koupit za minimum.
Jsou vidět ty státní molochy, že natáhnout ruku a čekají. Nějaké optimalizace nebo snížení platů zaměstnanců, hm ?Nejsou zakázky a tím nejsou prachy.
Cituji: „V případě úspory nákladů se nám již podařilo zajistit úspory ve výši 1 miliardy korun, kde více než dvě třetiny této částky představují mzdové náklady.“
Vzhledem k velikosti podniku mi to nepřijde málo.
Má cca 850 zaměstnanců, tj. v průměru každý letos přijde cca o půl míče hrubého. Při průměrném platu tuším něco přes 1,5 mil ročně, to je dost výrazný pokles.
Otázka je jestli ten roční příjem je adekvátní??? Většina z nich je na tom finančně lépe než piloti
Libore, stačí si přečíst článek. Nejenom titulek. Je to tam zmíněno.
Zajímalo by mě kde berou takovou jistotu, že po odeznění tohoto všeho se skutečně vrátí na nebe takový letecký provoz jaký byl před touto situací. Nejsem žádná priblbla Greta, ani šílený ekolog ale letět si jen tak na kafe do Paříže je fakt trochu zbytečně luxus.
Proč to je luxus? Ja třeba považuji cestování za jeden z nejlepsich a nejobohacujicich zazitku, ktery jde za penize koupit. A tak to ma spousta lidi. Lidi chteji cestovat a na tom se nic nezmeni. Nehlede na to, ze staty zavisle na cestovnim ruchu budou hodne tlacit na navrat turistu. I v tech Benatkach a Barcelone..
jednou ten cestovatelský chaos skončit musel, to už nebylo normální v tomhle objemu lidí rajzovat po světě
půl miliardy číňanů si lítalo po světě jen tak pro zábavu…
A to těm číňanům závidíte? Nebo proč má každý tendenci se furt starat o lidi okolo?
ne nezávidím 🙂 raději jsem na své haciendě s bazénem a na terase usrkávám margaritu, nebo se projdu do lesa na houby, nerad se mačkám s ostatními v davu či v jiném voze a šacovat se na letišti fakt nenechám, naposledy mi zabavili moji oblíbenou zubní pastu s tím že nesplňuje limit 100ml, když jsem opáčil že pasta je csce 150ml ale je již 1/2 spotřebována jen se vysmáli a šup do koše..takže od té doby jsem do letadla nevlez, takže asi tak vážený pane no v tomto objemu lidu co to bylo už , no není to přirozené ani… Číst vice »
Předpokládám, že to byl taky sarkasmus, že jo?
ne, nebyl
Vy musíte asi hodně lpět na majetku, když jste kvůli zabavené půl tubě pasty přestal cestovat. Ale je to vlastně dobrá varianta, protože kdyby cestovali úplně všichni, tak nebude na zajímavých místech k hnutí už vůbec.
Dane vy jste to nepochopil,
..jde o to že se nenechám buzerovat a kontrolovat jako zločinec, byly doby kdy se cestovalo krásně bez obrovských návalů lidí a bez těhle obstrukcí, ano namítne mi ,doba je jiná, budiž,ale to já právě nechci se tomuto podřizovat když nemusím a už nechci
Na druhou stranu máte hezké, že máte možnost se svobodně rozhodnout letecky necestovat.
Nebýt Vámi zmíněných bezpečnostních kontrol, tak letectví už dávno ztratilo důvěru veřejnosti a každý let mohl být (přehnaně řečeno) hazard s vlastním životem, s těmi na zemi jakbysmet. Tento režim dopravy bohužel nenabízí příliš prostoru na improvizaci v kritických situacích a proaktivní eliminace rizikových faktorů je dosud výborně fungující přístup.
letectví už dávno ztratilo důvěru veřejnosti a každý let mohl být (přehnaně řečeno) hazard s vlastním životem
.. no ,hm nebyl by o nic větší než když si sedneme do auta a vyrazíme na silnice, fakt ne
nejhorší je smrt z leknutí a tedˇ máme vylekanou díky pisálkům pomalu celou planetu
Omyl. Dost lidí se tím stará třeba už jen o své zdraví, které jim nikdo nevrátí.
10% Číňanů má cestovní doklady – pas.
Peníze si do hrobu nevezmeš. K bydlení nepotřebuji vilu ale stačí mi malý byt, auto mi stačí 10 let staré, protože má všechno co potřebuji a nekazí se jako nová. Proto cestuji, dokud mi to zdraví dovolí, protože barák ti shoří, auto ti ukradnou, ale zážitky ti NIKDO nevezme!
Ale říkejte to lidem, pro které je plný nákupní vozík k Kauflandu, a žranice na zahradě tou nejvyšší modlou….
Do kamene tesat!
protože barák ti shoří, auto ti ukradnou…
to se stane jen málokomu fakt
jo a zážitky se zapomenou
Tak částečně máš pravdu, pokud Ti ten Něnec zacne schovávat věci, tak si ani nebudeš pamatovat, že když se Ti chce čůrat, tak si máš zajít na záchod….
A co se týká baráku a auta. Já fakt nemám potřebu předvádět se, mám jiné životní hodnoty. Ale chápu, že někteří lidé musí přistavět patro, když si soused pořídí bazén…
já už patro postavil rovnou takže nemusím
Akorát tim rajzováním ničíte vše okolo sebe. V hrobě vám i ty zážitky budou jedno; když teda chceme argumentovat ad absurdum.
Cestování je jistě fajn, ale když už, tak s přiměřenými náklady a na přiměřenou minimální dobu. Všeho moc škodí, když ne Vám, tak třeba ostatním.
onlymen.cz/ze-zivota/prodal-vse-co-mel-aby-mohl-procestovat-svet-milan-39-ted-krome-zazitku-nema-nic/
Máte ten zdroj ověřený nebo věříte všemu, co se na internetu píše?
hehhe ne, nejsem BIS 🙂 ale je to trefný, z cestovatele bezdomovcem