Budoucnost Mošnova? Dotovaná linka do Německa i spoj do Varšavy, říká Unucka

Odbavovací terminál letiště Ostrava. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42469381Odbavovací terminál letiště Ostrava. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42469381

Jak si představuje Moravskoslezský kraj další rozvoj ostravského mezinárodního letiště? Proč se zatím nedaří soutěže na nové linky a starší

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mik

Kdyz se tu mluvilo i o Irsku, mohla by se uzivit linka Ostava- Cork ,kterou by nepochybne pouzivali cestjici Polska i Slovenska , sveho casu fungoval let Cork -Praha – CSA a soubezne i Aer Lingus , CSA chtelo lety obnovit ,uz byly v prodeji i letenky ,ovsem cena byla nerealna, tehdy jeste byly lety i Cork-Dublin a tak to padlo. Dneska uz neni ani Cork – Krakow a vlastne cestujici druheho nejvetsiho mesta v Irsku musi vetsinou letet na prestup dp Velke Britanie , nebo jet do Dublinu , pripadne na letiste Shannon u Limeriku , nebo na male… Číst vice »

Jakub Unucka

jen jedna historická, cca 15 let stará info a jen jako relikvie – podmínkou Lufthansy na létání z Ostravy bylo to, že na letišti nebudou nízkonákladovky. Takže se poslaly pryč a Lufthansa následně vycouvala…… tam někde to začalo….

Rado

A on to byl důvod v tomhle gardu pokračovat dál? To zavání nesvéprávností, Lufthansa řekla a tak i bude. Stav Mošnova jde každopádně za Evženem, Zátorským a spol., adorace CCA poslalo Mošnov do kytek, protože i v éře CCA byl zákaz lowcostů, čili ryze politické gesto. Nic víc.

Marek Sourak

Kdyz jdou provozovat gastarbeiterske linky z kazde prdele v Rumunsku, proc by neslo z Ostravy pridat treba Birmingham nebo Manchester/Liverpool, ta linka by se urcite naplnila + plus sezonni linku nekam do tepla, kam neni spojeni z Katowic nebo okoli. To je asi takove maximum, co by v OSR mohlo fungovat.

Jen tak

No … on je jeden zásadní rozdíl mezi námi a rumunskem .. Rumunů je v západní evropě asi tak milonkrát tolik , než čechů. proto se to uživí.

to samé platí o polácích – poláků je v USA tolik, že LOT lítal ameriku nejen z waršavy, ale i z krakowa (!!!)

čechů za hranicemi je (v porovnání s rumuny a poláky) marginální množství a ti linku neuživí.

Tom

Do USA lítá v sezóně LOT i z Řešova, na letiště Newark, ve státě New Jersey, na druhý břeh Hudsonu🙂

Zdeněk

Ostravské letiště by mohlo těžit i z nákladní dopravy a z opravárenské činnosti, ale to je spíše střednědobý, než krátkodobý výhled vzhledem k náročnosti této problematiky a k provázanosti s průmyslovým zázemím regionu. Jinak linka do Manchesteru nebo Birminghamu, popř. do Glasgow by se naplnit opravdu mohla, ale čerti vědí, jak bude vypadat situace po brexitu. Uživí se zde celoročně maximálně cca 4 linky do uzlových letišť – do jednoho ze tří největších německých letišť, do Amsterdamu nebo Říma, do Istanbulu nebo Moskvy, a do Varšavy, a to si nejsem jistý, zda nejsem příliš velkým optimistou. Zřejmě by byl na… Číst vice »

Jan Winter

Tak si doplňte čísla a možná pochopíte proč srovnáváte nesrovnatelné.
Počet Poláků žijících v Británii: 1 milion +
Počet Rumunů žijících v Británii: 411,000
Počet Čechů žijících v Británii: cca. 45,000 (z toho třetina? polovina? víc? je že severních/západních Čech pro které je Ostrava málo relevantní)
V neposlední řadě: pokud máte vysokou nezaměstnanost, tak export gastarbeiterů je jeden způsob jak takový problém řešit. Momentálně je v ČR problém přesně opačný, tak proč vynakládat z veřejných rozpočtů peníze na to, aby mohli do ČR létat ti, kteří platí daně mimo ČR?

Zdeněk

Zavádět linku Ostrava-Bergamo mi přišlo trochu zcestné. Bergamo je v podstatě konečná štace. Pokud by někdo chtěl pokračovat z Bergama přes Milano-Malpensa někam dále, tak přesun z jednoho letiště na druhé, byť nepříliš vzdálené, může být komplikací. Pro Ostravu mají smysl linky do nepříliš vzdálených velkých uzlových letišť, jako např. Frankfurt, Mnichov, Düsseldorf, Amsterdam, Řím, možná ještě Istanbul. A ještě taky do již zmíněné Varšavy.

PetrN

tak zrovna Bergamo je jedna z největší bází Ryanairu a je možné letět levně dále po celé
Evropě…

Rado

Když si uvědomím, že se Londýn začal lítat v roce 2013, Bergamo koncem 2016 a jinak nic, tak je rozhodně něco hodně špatně, že se zde otevře linka jednou za tři roky. Z toho se musí, a to ani i kdyby člověk nechtěl, vyvodit manažerská a politická zopodvědnost. Jak zde napsal jeden diskutující, na Mošnově slyšíte spadnout špendlík a to je výsledek manažerské práce? Rozvoj Mošnova za „0 bodov“ a pod nikým se nehoupe židle? Jako občané nechceme neustále slyšet proč to nejde, ale proč to jde. Když vidím, kde je problém, tak se ho snažím odstranit, ne jenom o… Číst vice »

Jen tak

Manažeři se můžou snažit o sto šest… ale kde nic není, ani manažer nic nevymyslí. tak proč by měli vyvozovat nějakou odpovědnost? 😀

Jarda S.

bo kde nic není, nepotřebuju manažera

Rampa

Koukam, ze je tu zas spousta „expertu“…

Kazdopadne velky respekt p. Unuckovi, uz jen za to, ze se neboji jit s kuzi na trh a ucastni se zdejsi diskuze.

Jakub Unucka

Třeba se dozvím něco, co pomůže. viz níže návrhy na ty vlakové spoje – to má hlavu a patu. V některých věcech se diskutujícími neshodneme. Ale je pravda, že kdybych to pozoroval zvenku, tak do vedení kraje šiju taky :-). Tak uvidíme v pondělí, co vedení letiště za týden vyjednalo.

K.L.

Závazek veřejné služby v letecké dopravě, samozřejmě za peníze českých daňových poplatníků pro „manažery“ zahraničních firem,jak hlásá pan Unucka. Letecká doprava je nejen neekologická ale na krátké vzdálenosti i neekonomická,proto od toho dřívější dopravci utekli. Kdyby měl pan Unucka ty dotace platit ze své kapsy tak by ho taková pitomost určitě nenapadla, ale když to zacáluje daňový poplatník (který navíc tím letadlem z toho letiště nikdy nepoletí), to se to rozhazuje na všechny strany že???

Jakub Unucka

Stav je takový, že kraje a obce dostávají daně, aby za ně zajistily dopravu – Základní dopravní obslužnost. To znamená dopravit lidi do zaměstnání, škol a k lékaři. A letecká doprava je stejná, jako všechny ostatní. Taky dopravuje lidi do zaměstnán a škol. Tedy tak to alespoň chápu já, byť to může někomu znít divně. Autobusy se ročně dotují 900 miliony, vlaky taky 900 miliónů. Když se otevře nová fabrika v průmyslové zóně třeba v Mošnově, kraj rozšíří počet autobusových spojů a jezdí tam. A ke každé koruně, co vybere na jízdném od cestujících přidá ze svého rozpočtu 3 další… Číst vice »

Ladislav Kozák

Dejte na porovnani take predpokladane naklady na jednoho cestujiciho pro autobus/vlak/letadlo. Davam stranou totalne zakladni pointu dopravni obsluznosti tj. dostupnost uradu/zdravotnictvi/sluzeb pro obyvatelestvo versus business letecka (sic!) linka pro nekolik manageru, ktera bud nevznikne anebo se za chvili zavre ci se zmeni v turistickou linku. Letiste se zbavte pripadne konzistentne trvejte na rozvoji cargo, tak jak tvrdite, ze ma „budoucnost“. Minimalizujte naklady, jak ceskych danovych poplatniku tak EU poplatniku a investujte kde to ma smysl. Pokud mermomocne chcete za neco vyhodit penize, tak prijdte s konceptem shuttle busu do Katowic/Krakowa jez budou mit zlomek nakladu nez co se uz vyhodilo… Číst vice »

xxx

Pane Kozáku, já zase naopak vítám, že se kraj snaží s letištěm něco dělat. Já třeba nevyužívám dotované autobusové či vlakové spoje, ale naopak několikrát ročně musím služebně mimo. Taky tedy mohu říkat, aby těch 900 mil., jak bylo zmíněno, dali něco smysluplnějšího. Ano, mnoho místních lítá z KTW, KRK, VIE či PRG, ale to proto, že nemají jinou možnost. To je ten důvod. A pokud budou mít možnost letět z OSR třeba přes FRA do své cílové destinace, tak je to pro ně mnohem lepší, než jet do PRG či VIE vlakem a pak přímou linkou do cíle. Navíc,… Číst vice »

Radek Šindel

Můžu jenom potvrdit. Pro naší firmu je spojení se světem naprosto klíčové. Být dobrého leteckého spojení s Norimberkem, tak může být v Ostravě jenom v naší firmě desítky špičkově placených pozic navíc.

Ladislav Kozák

Z Krakowa lita Ryanair do Norimberku, pondeli, patek, dohromady necele 2 hodiny autem. Pokud byste chtel mit business leteckou linku – potrebeujete ji kazdy den. Nikdo v Mosnove/Ostrave ji neutahne, ani desitky manageru anebo, stovky inzenyru. Prosim – zkuste se odprostit ze sveho pidi kontextu a podivat se na to z kontextu kraje anebo celeho odvetvi anebo celych dovetvi. Napriklad – jenom Tieto by potrebovalo Oslo, Helsinki, Stockholm….

Ladislav Kozák

„. Taky tedy mohu říkat, aby těch 900 mil., jak bylo zmíněno, dali něco smysluplnějšího.“ – to si klidne muzete rikat. To co jsem v predchozim prispevku daval stranou – ted stranou davat nebudu – jedna se o „dostupnost uradu/zdravotnictvi/sluzeb“, takze v tomto autobusova/vlakova dotovana doprava dava jisty smysl. Dotovana letecka doprava v tomto smeru – smysl nedava zadny. „Z mého pohledu, ten potenciál na dvě nejen business linky „… pokud by tu opravdu nejaky potencial byl, tak tady ty linky davno jsou. Anebo jinak, protoze nejsou a pritom je tu „potencial“, tak to znamena: a)letecke spolecnosti nemaji zajem (evidentne… Číst vice »

Radek Šindel

Ale vždyť tady ta business linka celé roky byla, jenomže díky změně majitele ČSA se zrušila. Lidé tím létali, přestože provedení nebylo úplně ideální – minimum návazných letů, žádny code share, předražené letenky, nevhodné časy ve směru do Ostravy. Pokud bude dostatek návazných letů a rozumná cenová politika, tak nevěřím, že by jednu až dvě takové linky region s milionem obyvatel neutáhl. Podle mě třeba spojení s LOTem přes Varšavu smysl dává. Nabídka návazných letů je s ČSA nesrovnatelná. Navíc pro Poláky od Rybnika, Bialska je to pořád do Mošnova rychlejší, než do Katovic/Krakova. Nabídka generuje poptávku, ale nějak se… Číst vice »

xxx

Jen pro info. Dotované linky jsou po celém světě, není to jen výmysl Ostravy, Brna nebo Pardubic. u FR je většina linek na bázi dotace, jinak by nemohli nabízet letenky za 10 Euro apod. Proč měli Francouzi potřebu dotovat linku Štrasburk – Praha (https://zdopravy.cz/csa-rusi-linku-do-strasburku-atr-42-behem-par-tydnu-ve-flotile-skonci-22460/)? Přitom ze Štrasburku jsem za 2,5 hodiny autem ve FRA či ZRH, nebo za 1,5 hodiny ve STR. A PRG fungovala jak? Jako P-2-P? Asi těžko. Taky 99 %, co využilo linku do PRG letělo dále z PRG. Takže trochu zcestná úvaha, že když budu mít linku do FRA, nedostanu se MUC. A to pomíjím fakt,… Číst vice »

Ladislav Kozák

Nikde nezpochybnuji, ze ve svete se linky dotuji. Zpochybnuji dotovane business linky, kteryma bude litat nekolik manageru.

Dotovane linky + ekonomicka vyhodnost pro leteckeho dopravce + schopny majitel a management = plno linke v Ostrave. Trosku vam to v rovnici nehraje.

Radek Šindel

Tak předně byste měl rozlišit dotaci na rozlétání a investice do letiště. V tom je diametrální rozdíl. Letiště tak kromě osobní dopravy slouží také cargu, které je pro místní automotive firmy životně důležité. Asi těžko by takové Brose, které zaměstnává tisíce lidí, mohlo existovat bez blízkého napojení letiště. Těm jsou nějaké Katovice, nebo Krakov úplně k ničemu. Dále opravna Job air, logistické centrum, které z letištěm také bezprostředně souvisí. Z tohoto pohledu jsou investice do letiště absolutně v pořádku. No a pak tady jsou ony diskutované příspěvky na linky. Spádová oblast Mošnova zahrnuje vedle MSK také Zlínský, Olomoucký, Žilinský a… Číst vice »

Ladislav Kozák

A uz je to tady zase – litajicich 130 inzenyru. OK. Tocime se v kruhu. Ja chapu motivatory kraje, mistnich firem atp. Problem je, ze i pres pripravene dotacni penize je tady realne linka od Ryanairu do Italie a do Velke Britanie. Tot vse. Pokud je tu potencial, spadova oblast nekolika milionu lidi (ten vycet kraju – jako opravdu?) – cekajici na nove letecke linky, ochotny kraj vyhazovat/investovat (vyberte dle preference) penize, skvely management, ktery vi, jak vyjednavat a hlavne co vyjednavat – proc se sakra ta Ostrava stale nerozletala? Ve vysledku se tady furt bavime o usmudlane linkce* na… Číst vice »

Radek Šindel

Ano, 130 inženýrů z jedné divize jedné nadnárodní společnosti. Myslím, že podobných firem je v okruhu 100km hodně. Podívejte se, kraj udělal spoustu chyb, z ČSA se postupně stal aeroklub. Pořád tady tady máme poměrně dobře vybavené letiště, tak ho raději necháme ležet ladem? To ho raději zavřeme a pošlem celý automotive průmysl pryč? Ad. výčet krajů. ano, i z východní části Pardubuckého kraje je spojení do Mošnova pořád mnohem spolehlivější, než do Ruzyně. Let z Katovic není špatný, ale ne,pokud jezdíte často na otočku, zvlášť odněkud z Olomouce. Nehledě na to, že let z Katovic stojí o x tisíc… Číst vice »

Ladislav Kozák

Studie MSID:

Firmy pozaduji zavedeni primych letu do techto destinaci: Frankfurt nad Mohanem, Birmingham ev. Londyn, Dussedorf/Kolin nad Rynem, Amsterdam, Stuttgart, Goteborg, MIlan – Bergamo, vyhledove Moskva.

Poptejte se na managerskou obsazenost a celkovou obsazenost Bergama pritomneho namestka.

Je s podivem, ze to Ryanair bali – kdyz je to tady takove terno.

Vrele doporucuji si tu „studii“ (uvozovky zamerne) precist, tam pochopite o jakych cislech se budeme bavit.

Co se tyce rozvoje a investice a co by mel majitel delat – tak mate muj nazor vyse.

Jan Winter

Francouzi mají solidní dálnice a TGV. My nemáme ani jedno, ale budeme vyhazovat stamilióny za nesmyslné nízkonakladové linky?

Pavel

LOT není nízkonákladová linka a je to výborná myšlenka. Pokud toto vyjde, bude to velice slibné pro následné přestupy nejen pro služební cesty.

Pezos

A jak ty vlaky vypadají? Odpudivá, hlučná „tornáda“, každou chvíli jezdící místo elefantů. Plesnivé 810, které se napatlají barvou a dalších X let se budeme tvářit, jak super motoráky tu máme. Do Beskyd křápy bez centrálního zavírání a blokování dveří. Prostě, co se už někde nehodí, to se dá do Ostravy, tam si stěžovat nebudou.
Po většinu roku každodenní zpoždění, ujeté přípoje, pozdní příchody do práce – a nevidím žádnou snahu s tím něco dělat.

Nicky

Ty dotace jsou úplně nesmyslné, manažeři tam jezdí služebními auty, nebo s podnikovými řidiči z okolních letišť. Navíc německo je dost velké a už vidím manažera z Mnichova, jak letí do Frankfurtu aby pak letěl do Ostravy a manažer z Kolína nad Rýnem bude muset do toho Frankfurtu autem. Když může přímo do Polska.
Řešením je nechat síťové dopravce s menšími letadly ať přijdou sami a pokud jim linka bude dávat smysl, tak přijdou a to i bez dotací.
Mělo by to fungovat jako v USA, kde letenky do menších měst stojí o 50-100% ceny více než do velkých.

Jen tak

Myslíte v USA, kde řada vnitrostátních letů je masivně dotována federálními a lokálními programy? 🙂

a letenky do malých měst stojí o 100% víc? tak určitě.

Jan Winter

A co se chytnout za nos, podívat se na mapu a prostě se smířit s faktem, že ostravské letiště bude v Katowicích?
Nebo vám dopravní obslužnost v MSK regionu právě autobusy a vlaky přijde tak dokonalá, že lze utápět v jedné, nic neřešící lince kamsi? Poslouchat odeesáka zacykleného v socialistických dotacích, to je teda něco.

Martin - rypalista

A co takhle koupit dva mini autobusy i s ridici za 20 milinou a jezdit mezi UAN a Katowicemi co hodinu? Nejlepsi sluzba obyvatelstvu co muzete vymyslet a mozna Vam dam i svuj volebni hlas pane namestku? Letiste Ostrava bych nechal otevrene jen od 01.06 do 30.09. na chartery. Jako chapu, ze byt clenem tohoto hnuti je super kseft, kdyz Vam prileti 3 letadla tydne :-))))) A tech 170 zamestnancu letiste Ostrava propustit + dalsich 11 jedenact politicky instalovanych management vyzirku za 75 tisic mesicne taktez + ale, bohuzel pro Vas prijdete o 30000 za virtualni sezeni v dozorci rade?… Číst vice »

Martin - rypalista

Opakovani matka moudrosti, dovolim si jeste jednou ctrl&paste k Ostrave. Zdroj: Moravskoslezský kraj (novinový měsíčník) – ročník 5/číslo 7-8/Srpen 2007 —————————————————————————————————— Už příští rok se bude z Ostravy létat do Bruselu, Londýna, Moskvy a Amsterdamu Ostrava – Dvanáct nových mezinárodních linek bude mít do tří let letiště Leoše Janáčka v Ostravě. Moravskoslezský kraj chce, aby se mošnovské letiště stalo reprezentativní branou do dynamicky se rozvíjejícího regionu. Rozvoj Letiště Leoše Janáčka v Mošnově patří už několik let k hlavním prioritám Moravskoslezského kraje. Cílem je jednak spojit Moravskoslezský kraj s významnými evropskými městy a zároveň nabídnout kvalitní služby co nejširšímu spektru cestujících.… Číst vice »

železničář v důchodu

Proč tam, k sakru, chybějí data, kdy byly ty texty publikovány ?????????

Martin - rypalista

Je to druhy radek v textu Zdroj: Moravskoslezský kraj (novinový měsíčník) – ročník 5/číslo 7-8/Srpen 2007
+
clanek cislo 2 je z 04.11.2007
Regionální mutace| Mladá fronta DNES – severni Morava a Slezsko
Autor: DAREK ŠTALMACH
+
bonus na cteni z 12. rijna 2007
https://www.euro.cz/byznys/vzhuru-k-vyskam-785895
+
Pocty zamestnancu, mzdy a jejich odmeny v dozorcich radach jsou uvedene ve vyrocni zprave letiste Ostrava 2017
strana 49,50
http://www.airport-ostrava.cz/UserFiles/File/Vyrocni_zpravy/VZ_2017.pdf

😉

železničář v důchodu

Díky za upřesnění a doplnění – a omlouvám se, že jsem nepatřičně „vyjel“ kvůli své vlastní nepozornosti.
Kromě porovnání těch už více než 11 roků starých představ v článku s následným vývojem v ČR se nabízí také zajímavé porovnání osobních nákladů ostravského letiště za rok 2017: roční osobní náklady (průměrné) na každého člena vedení společnosti (1223,2 tisíc Kč) činí zhruba 2,7-násobek (průměrných) ročních osobních nákladů na jednoho „řadového“ zaměstnance (452,57 tisíc Kč) …

Jen tak

Ta jednosměrná letenka, co stojí míň , jak parkování v mošnově… to sice jo, ale tak čtyři v letadle (které má 180 míst).

Jakub Unucka

Zdravím.

Pro politika je sezení v dozorčí radě zdarma, pro nepolitika za 3 000Kč ročně. Za rok zhruba 6 jednání, takže hodinová mzda nepolitika je 250Kč/hod.

Politik, který by inicioval busy do Katovic a nezkoušel by využít potenciál letiště, patří do hrobu a ne do politiky.

Ale rozumím, že nelze vysvětlit to, že Poláci mohou platit všem nízkonákladovkám, že létají a u nás to nejde. Ale máme zákony, jaké naši poslanci schválili. Nevymlouvám se, jen konstatuji.

K.L.

Úkolem základní dopravní obslužnosti dotované krajem je zajistit dojezd do práce,škol,k lékaři,na úřady…….,pro obyvatelstvo na území kraje, a k tomu letadla neslouží!!! Kraje a obce dostávají peníze,které jste pracujícím lidem sebrali z výplaty a vy z těch peněz chcete platit letadla pro „manažery“ zahraničních firem. Jděte se stydět.

Jakub Unucka

Jenže díky těm manažerům mohou zaměstnanci brát nadprůměrné mzdy. Mohu se zeptat, kde pracujete?

abc

Jen, abyste se nemysleli, že něco takového se děje jen v Ostravě.
https://zdopravy.cz/csa-rusi-linku-do-strasburku-atr-42-behem-par-tydnu-ve-flotile-skonci-22460/
Linka ČSA do Štrasburku byla taky dotována, a jak je na tom Štrasburk. Co se týká obslužnosti, ze Štrasburku jsem za cca 2,5 hodiny v Curychu, ve Frankfurt, za 1 hodinu ve Stuttgartu. Proč tedy dotace ze strany Francie?
A není to jen tento případ, plno linek po celém světě je dotovaných. Vždyť samotný Ryanair má na tom postaven celý obchodní model, cca 60-70 % jeho linek je dotovaných. Nebo si snad myslíte, že může prodávat letenky za 10 Euro a ještě na tom vydělávat?

Vaclav

Problém s linkou do Německa může být v roztříštěné poptávce. Které je to ideální letiště? Frankfurt, Mnichov, Dusseldorf, Berlin? Odkud jsou ti Heři manažeři? Nejspíš každý odjinud, takže se letadlo nenaplní.

Zbyněk

Vím že to bude znít že jsem strašně líný, ale neuvažujete o přidání audioverze takových delších rozhovorů? Díky

Jan Sůra

Zatím jsme o tom nepřemýšleli. Rozhovory nejsou zcela autentickým přepisem toho, jak jsme se bavili, obvykle skáčeme trošku z tématu na tématu, toto je učesanější verze (autorizovaná). Navíc neproběhl zrovna v akusticky klidném prostředí.

Nekdo

prosim, zadne videa, zadne audio. techto nesmyslu jsou plne internety. kdyz si muzu test proletet a pak se rozhodnout jak podrobne jej chci cist, velmi to ocenuju, muj cas neni nekonecny.

Jan Sůra

Vždy by to byl doplněk k textu. Každému vyhovuje něco jiného, my jsme primárně na psaní. Nicméně požadavků na podcasty přichází poměrně dost a chápu, že pro někoho je to cesta, která absolutně nebude rušit konzumenty textového obsahu. Na videoobsah máme svůj názor:-)

Frank

Já tak nějak nevím co si o tomto pánovi vlastně myslet. Na jedno stranu nemusí být nijak extra hloupý, na druhou stranu ale plácá naprosté nesmysly. Už to někde zaznělo dříve, hlavní problém Ostravského letiště může být v tom že „už jsme do toho nalili moc peněz, aby jsme mohli přiznat, že to bylo špatně“. Vždyť už jenom v rámci rozhovoru si sám odporuje, na jednu stranu se diví, že dopravci odchází v době největšího počtu cestujících, na druhou stranu sám říká, že model musí být založený na zájmu těchto dopravců. A pokud by to pro ně bylo výnosné, tak… Číst vice »

Martin V.

Podle mě tam kupní síla je, ale (větší) část z ní se realizuje v Katowicích, něco v Praze, něco ve Vídni. Vtipné je, že celý loňský provoz v Mošnově, tedy 378 tis. cestujících, což jak zdůrazňuje tisková zpráva je historický rekord, není ani polovina meziročního přírůstku cestujících v Katowicích (tam rostli skoro o čtvrtinu z 3,9 mil. v roce 2017 na 4,8 mil. cestujících v roce 2018). Teď už má Ostrava proti Katowicím pozici hrozně těžkou, když jsou cestující zvyklí létat odtam a dopravci tam mají zavedenou spoustu linek, někteří i bázi. To pak funguje podle lidového rčení, že „čert… Číst vice »

Jakub Unucka

ten údaj o 75% podílu zahraničních manažerů na tržbách se týká pravidelných linek HUB – české regionální letiště (Ostrava, Brno…). Samozřejmě se netýká turistických linek. Za formulaci se omlouvám.

Jan Winter

Proč, když neexistuje ona údajná „psychologická bariéra“ v případě Brna/jižní Moravy a VIE/BTS, je toto faktor v případě Ostravska a KTW? Chápu že v razovitem kraji ledascos funguje svérázně, ale opravdu si myslíte že jednou usmolenou, dotovanou linkou 2x-3x tydně něco zásadního změníte? Pro byznys klientelu je podstatná frekvence letů. Cokoli pod 2x denně nemá smysl. Kolik miliard, které pak zoufale chybí jinde, chcete ještě vyházet oknem než KONEČNĚ dojde že OSR je prostě mimo?

Ladislav Kozák

Zadna bariera neni, z Tieta jsme letali z Katowic (Norwegian, Katowice – Oslo).

Ladislav Kozák

Oprava Krakow.

FlyingJ

Ostrava je ztracená. Větší potenciál už vidím v Pardubicích, kde kdyby postavili průjezdnou železnici přes letiště tak odtud budou snadno lítat lidi z celé Moravy i Prahy a východních Čech a věřim že i Ryan a další nízkonákladovky by tam pak rády přesunuly provoz.

Jen tak

Prazaci se na pardubice vykaslou… ti budou litat z prahy (a vodochod, az budou).

Pardubice moc potencial nemaji – vyzere je prave praha. Predstava , ze de bude litat do tech samych destinaci z prahy a z pardubic, je… pohadkova.

A v okamziku, kdy se otevrou vodochody (pokud), potencial pardubic pada k nule.

Martin V.

Pražáci se možná vykašlou, ale lidi žijí i jinde. Vodochody nebudou za rok ani za dva, kdežto Pardubice mají nový terminál, kde jsou prý schopni odbavit dva B737 naráz. Není ani potřeba stavět průjezdnou železnici. Autobus je v Pardubicích z nádraží na letišti za 8 minut. A z pardubického nádraží jsou fantasticky dostupné nejen východní Čechy, ale i Brno, Olomouc. Dokonce i z té Ostravy jste v Pardubicích mnohem dřív než v Ruzyni. Pokud budou v Pardubicích šikovní a naučí aerolinky i cestujcí na novou příležitost, tak mají šanci se chytnout.

Jen tak

Samo ze lidi zini i jinde… otazka je, jestli jich je dost na smysluplny provoz.

Martin V.

Myslím, že by jich mohlo být dost. Samozřejmě nestačí milión obyvatel Hradubicka, ale můžete klidně přidat půlku Moravy (z Brna do Pardubic i do Vídně je to vlakem 150 km za hodinu a půl, z Přerova 200 km za dvě hodiny), Vysočinu a východní část Středočeského kraje. Ovšem podmínkou je, aby odtud něco lítalo. Obdivovat prázdný letištní terminál tam ty lidi jezdit nebudou. 🙂 A pokud to bude levnější, tak ani část pražáků Pardubicemi nepohrdne.

Zdeněk

Fantastická dostupnost z Brna je ta,že dojedeš do Tuřan do 15 minut a opravdu nevím co by někdo z Brna hledal v Pardubicích.
Nehledě na to že letiště v Brně je násobně větší a Pce těží jen ruských a na Prahu zaměřených cestujících.
Vídeň je ve stejné časově vzdálenosti a o nabídce linek už asi nepochybujete ne??
Naopak jasným cílem pro Pardubice a HK je právě Brněnské letiště .

petr766

To záleží ovšem, kam se bude dát letět z Pardubic a kam z Brna. Jistěže když se z obou míst létá do Londýna, tak Pardubice bych uvažoval pouze při podstatně lepší ceně nebo vyhovujícím času (např. pokud by Pardubice létaly do Londýna dopoledne a ne jako Brno tak, že přijedu do Londýna (pozdě) v noci. Pokud se cena liší o pár stokorun, ušetřím cca 2h cesty do Pardubic, když ty Tuřany mám za rohem 😉 Ale pokud by z Pardubic létaly jiné destinace za low-cost ceny, tak mi jsou Tuřany s dostupností 15 minut k ničemu, když tam nic nepoletí… Číst vice »

Tom

Pokud budu chtít lítat s nízkonákladovkami tak z Brna nepojedu do Pardubic, ale do Vídně, kde si z jejich letů mohu vybrat plno destinací (viz LEVEL, Wizz).

Martin V.

Jasně, že pro Brno a okolí budou vždy první volbou Tuřany a pro Ostravsko zase Mošnov. Ale co dělat v situaci, kdy odtud mým směrem nic neletí? Ostraváci zjevně volí Katowice, Brňáci pak Vídeň nebo Prahu. Pokud by moje destinace měla lety jak z Ruzyně, tak z Pardubic, pak Pardubice jsou z Moravy díky vlaku mnohem dostupnější než Ruzyně. Otázkou je, kdy (či zda vůbec) se podaří pořádně „rozlítat“ Mošnov, Tuřany nebo Pardubice. Zatím mi to připadá jako když zatápíte v kamnech – nějaký plamen tam je, ale není jasné, jestli chcípne, nebo se rozhoří.

Ladislav Kozák

Mosnov se nikdy nerozlita. To je realita kterou politici nechapou. V okruhu cca 2 hodiny autem mate Katowice a Krakow (Katowice 2018: 4,8 mio, Krakow 2018: 6,7 mio) a v okruhu 3-4 hodin (autem, vlakem) mate Prahu, Bratislavu, Viden. Nikdo normalni v tomto stavu vam nebude nabizet vlastni ekonomickou kanibalizaci – proc davat linky do Ostravy, kdyz clovek ze severu moravy proste do tech Katowic, Krakowa dojede? Bude tu jedna, dve linky postavene na nasich penezich a v cykech se bude rusit a opetovne otvirat – synergie je v Mosnove nula. Taky proc. Chimery ohledne tisicu manageru letajicich do a… Číst vice »

FlyingJ

Pražáci by z Pardubic jistě lítaly, kdyby tam byl větší provoz. Stejně jako lidé z Milána létají z Bergama, Římané z Ciampina, Barceloňané z Girony nebo Bruselané z Charleroi.
Naopak Pardubice mají stejně jako letiště výše oproti Vodochodům velkou výhodu, že by sloužilo nejen pražským turistům, ale i celé hradubickému regionu a víc.

Frank

Jenže tohle je tak trochu problém, který nikdo moc nebere v potaz. A přitom jsou to jednoduchá čísla: Královehradecký kraj: 550 tisíc obyvatel Pardubický kraj: 550 tisíc obyvatel Jenže, pak tu máme zmiňovaná města: Milán: 1,3 milionu obyvatel, Lombardie: 10 milionů obyvatel Řím: 2,6 milionu obyvatel, Lazio: 5,9 milionu obyvatel Barcelona: 1,6 milionu obyvatel, Katalánsko: 7,5 milionu obyvatel Brusel: 1,1 mlionu obyvatel Na druhou stranu souhlasím s tím, že pokud se Pardubice budou snažit, nevidím problém, proč by se nemohly etablovat jako low-cost pražské letiště. Dojezdová doba na letiště z centra Prahy je obdobná a jistě budou schopni nabídnout zajímavé… Číst vice »

MartinS.

No prave, pokud se Vodochody otevrou? Nepredpoklada se, ze by to bylo driv nez za nejakych 7 let. Obce v okoli se budou branit, takze jeste pozdeji… je tam problem (resitelny, ale problem) s krizenim sestupovych drah Ruzyne a Vodochod… V Pardubicich uz funkcni letiste je… autobus z nadrazi je tam za chvili. Z centra Prahy po vstup do tranzitu by se to mohlo stihat za 90 minut… to by nemuselo byt pro ultra low-costy spatne…

Jan Winter

Pardubice jsou stejný příklad nesmyslného utrácení jako Ostrava. Začali stavět terminál za 300 milionů v okamžiku, kdy přišli o 90% cestujících díky Open Skies s Ruskem. To je možné jednom v Česku a jenom z erárních peněz. V reálu nejsou potřeba ani Vodochody natož Pardubice, podobně jako výrazně bonitnější Vídeň nepotřebuje sekundární letiště k VIE se 27 mega odbavených cestujících. Tomu čemu vy říkáte „šikovnost“ je jen ochota Pardubickeho kraje dotovat Ryanair kvůli 1,5 nesmyslné lince. Papaláši ve Středočeském kraji mají aspoň tolik soudnosti, že dali od Vodochod ruce pryč, protože by jen dotovali cestující, kteří pak utratí peníze v… Číst vice »

petr766

Tak VIE má sekundární letiště v Bratislavě 😉 Resp. Ryan. I když v poslední době se to začíná měnit, co ve Vídni nastoupil ve větším Ryan pod názvem Lauda 😉

Jan Winter

Ale ono ta „sekundárnost“ pro Vídeň ve skutečnosti moc nefungovala, nebo se pletu? Nafoukaní Rakušáci z BTS moc nelítali.

železničář v důchodu

Copak oni z / do Vídně létají jen „nafoukaní Rakušáci“?

Jan Winter

@železničář: Zřejmě jste vůbec nepochopil o čem je řeč.

Jiří Kouba

Máte neaktuální čísla, ty cestující už zase získali.

Rossec

Ta fotka: Jakub Unucka(vlevo).Pramen:Archív Jakuba Unucky mi připomíná:Já všechno Soukup.Moderátor Jaromír Soukup.

Jakub Unucka

Pokus odlehčit to. Jasné, názory můžou být různé. Ale strčit tam fotku jak sedím za stolem, přišlo mi lepší toto. A že novináři musí popsat odkud to mají: tak doplňuji: Simulátor A320, SIMULATION of REALITY, s.r.o. Na Radosti 399, Praha 5 Zličín, absolvováno dne 21.2.2018, vánoční dárek mojí ženy.

Rossec

Ještě Vás poprosím o teplotu, tlak vzduchu, rosný bod a číslo regulačního stupně.

Jen tak

Model “vecer do ostravy” “rano z ostravy” neni bazovani letadla.

Letadlo jim tam bazovat nikdo nebude.

Michal

Pěkný rozhovor, konečně se dá najít aspoň nějaká logika za tím, o co jim vlastně s Mošnovem jde. A líbilo se mi několik zmínek o tom, jak relativně jednoduché je dojet vlakem do Prahy.

Jen tak

Az na nektere pasaze … ktere svedci o bud naproste nekompetentnosti, nebo neznalosti (nebo proste ze lze). Kdyby do simensu/tieta/porsche/kamkoli litalo (resp melo potrebu litat) nekolik set manazeru tydne, tak uz tam davno linka z rajchu lita, a to pomalu i bez dotaci. Pokusy ostrava – dubaj … k tomu uz se neda nic rict. Opravdu na tom “vydelali”? Cili to, co tvs vratil, bylo vic, nez kolik mu zaplatili? Z kontextu tomu tak neni. No a otazka “ze kdyz jde litat vilnius – lcy, tak by slo litat “brno – ostrava”… tady je bud preklep a zamena mista, nebo… Číst vice »

Michal

Jasně, celkem jednoznačně to počítá Frank – ani těch pár desítek lidí to nedá a ty 2-3 denní rotace to tím pádem nemá šanci uživit.

Jen tak

Jojo… p. Frank to vzal mnohem zevrubneji. A naprosto prikladne identifikoval slaba mista 🙂

Jakub Unucka

Ta potřeba letů z Ostravy vychází z průzkumu Agentury MSID, která ty firmy poctivě obcházela a částečných dat z prodeje letenek v Ostravě. Ale máte pravdu, že je to hodně subjektivní. Před spuštěním soutěží na Závazek veřejné služby proto chci nechat objednat statistiky letů dle pohybu mobilních telefonů na letištích EU, data by měly mít přesnost 97% o tom, jaký je reálný pohyb na trasách Ostrava/Vídeň/Praha/Katovice/Krakov – zbytek světa.

Dušan

V roce 2006 jsem byl na dovolené v Egyptě s Fisherem a tenkrát létal charter Brno – Ostrava – Sharm El Sheikh, což se později zrušilo, každopádně ten obrat by z pohledu Ostravy byl smysluplný neb ne každému u Ostravy se chtělo v Brně lézt do vlaku:-))

Ladislav Kozák

A cetl jste tu studii? Vrele doporucuji si dopocitat ty pocty moznych cestujicich.

– “ V jedné z firem nedaleko za hranicemi Moravskoslezského kraje používá leteckou
dopravu každý rok cca 1 000 zaměstnanců firmy, hlavně na montáže po celém svě-
tě, kupují cca 100 letenek měsíčně. “

– „Do šetření se zapojilo celkem 58 firem“ (…) „Ze získaných dat vyplývá, že u 40 % oslovených firem využívá leteckou dopravu pravidelně 21 a více zaměstnanců firem.“

– „Z provedených šetření vyplývá, že konkurenčně významná jsou zejména polská letiště
v Katovicích a Krakově, a pro mezikontinentální lety pak letiště Vídeň. „

Jakub Unucka

No však právě proto chci relativně tvrdá data o sim kartách.

Petr plachta

Ssi Schaeffer hranice?

Petr plachta

Dobrý Prahy je za trest jet na letiště 3h 15 vlakem pak se kodrcat narvanym busem na letiště 45 min za tu dobu jsem na letišti v Katowicich s 90 procentní slevou na parking a za 4h jsem z Ostravy na místě určení letadlem pozdravuju z Ostravy

Petr plachta

A nebo 1.5h vlakem 45 minut busem do Katowic či 2h busem do Krakowa Praha je pro severní Moravu nepouzitelna

j.ree

Technická:Sleva je 50%

Petr plachta

V Katowicich je 90 procent na parking P2 pro české a slovenské značky – odzkoušeno osobně v říjnu jak jsme letěli do Lvova už asi po 6te

majkl666

Už není, od 1.1.2019 došlo ke změně slevy a nejvyší je 50 %, ale i tak furt dobré 😉

Dog

od 1. 1. 2019 je 50 %

petr766

A do toho přijde nějaký komik z Olomouckého kraje či Magistrátu Přerov, že by se Přerov měl změnit taky na mezinárodní letiště, protože prý do Brna či Ostravy je to „z ruky“. To nevymyslíš…

Jan Winter

Doplňte místo Přerova Ostravu ve vztahu ke Katowicím a výsledek je stejně tragikomický.