ROZHOVOR: Kola budou dopravní revoluce, ne jen módní vlna vhodná do Karlína
Cyklistika v Ostravě. Foto: SofiG Art Photo
Liberec a Ostrava jsou dalšími městy, které se letos zapojily do systému sdílení jízdních kol. Větší zapojení bicyklů do městské
Redaktor by si zasloužil přijít o prsty. A pak by si měl přečíst nějaké jazykovědné příručky…
Jinak jsem jednoznačně pro kola do měst, nevěřícně vždycky kroutím hlavou při pohledu na kolonu, v níž je každé zhruba desáté auto obsazeno více než jedním člověkem.
Je dobře, že se tento „cykloboom“ šíří, jen tak dál!
PR článek pro podporu podnikatelských aktivit nejlépe dotovanych státem. Jestli vám tak záleží na zlepšení dopravní situace, tak stejně aktivně podporujte motorové skútry do 125ccm. Mohou jezdit po současných silnicích, neobtěžují chodce, ujedete bez problémů 15km, jsou 2x rychlejší než MHD nebo auto v dopravní špičce, projedou bez problémů zacpou, spotřeba 1l/100, nevadí jim kopcovitý terén, zaberou 4x méně místa než auto, nezapotíte se šlapáním a jsou mnohem rychlejší než kola… Problémem stejně jako u kol je špatně počasí a zimní období a bezpecne parkování na sídlištich. K většímu rozšíření by pomohlo vyhradit v ulicích pár metrů pro parkovacích stání… Číst vice »
Než benzínový skútr je ještě flexibilnější elektrokolo, které je navíc zcela tiché, bezemisní a můžete jet kamkoli, nejen po silnici a bez „papírů“. Do kopce jede taky bez námahy, resp. bez rizika spocení, rychlost max. 25km/h (předpisová) podle mě po městě dostatečná.
Nebo víte, jak poznáte oblíbený bar i kavárnu v Kodani? Že je před ním zaparkováno mraky kol.
Hmm, akorát že u nás si na kole zajedete leda na kolu 🙂
Dalším výsměchem ekologie jsou v ČR dlážděné chodníky, po kterých se těžko jezdí na ekologických prostředcích. Přitom Vídeň má všude friendly asvalt na chodnících a ještě rozdělené lajnováním na část kolo/chodec.
Bohužel naši ouřadové jsou jedině schopni rozhazovat peníze. Ale již né účelně.
Na chodník kolo NEPATŘÍ. Dlážděný chodník je estetičtější než asfaltový a opětovným zaváděním asfaltových chodníků bych rozhodně nechtěl dohánět Vídeň. Zejména (h)různá přeplátování asfaltu (oprava inženýrských sítí apod.) se ve Vídni celkem často vyskytují, chodníky jsou různě flekaté a vyspravované. Fuj, fuj, fuj. Takže za mne rozhodně podpora estetickým dlážděným chodníkům, které se dají i po zásahu do inženýrských sítí uvést do takového stavu, že není patrné, že se v chodníku vůbec kopalo. Navíc na dlažbě je daleko méně patrné, že na ní někdo močil a po opláchnutí (stačí déšť) to není patrné vůbec. To samé se nedá říci o… Číst vice »
Třeba taková Praha je výsměch ekologie. Protože jak byla taková ta kauza, že v centru byly půjčovny na Segwaye a spol. A turisté jezdily po centru.
Tak co udělali. Dali zákazy všude možně po Praze. Vyhláškou. Nikoliv jen Centrum a nikoliv jen segway. Ale třeba Dejvice a já nevím kde všude. Přítom malé elektické koloběžky a spol mají směšnou spotřebu a nulové emise. Hlavně že v rámci ekologie zavádí zóny.. Tady jde vidět o co vlastně jde. O Prachy, parkovné, pokuty a spol.
Jestli něco povede k většímu rozšíření bikesharingu, bude to opravdu až elektromobilita. Zvlášť v kopcovitém terénu Prahy se značnou konkurencí v podobě hromadné dopravy. (Ono rozšíření jízdy na kole v rakouských městech je někde dané právě omezenou dostupností MHD) San Francisco v posledních týdnech ovládly sdílené elektrokoloběžky a vzhledem k tomu že se válí odstavené všude po veřejném prostoru, nevydrželo to bez reakce moc dlouho. https://techcrunch.com/2018/05/24/bird-lime-spin-electric-scooters-san-francisco/?guccounter=1 Takže spásu velkou center měst bych v tom úplně neviděl. Něco jiného je pár růžových kol a masové rozšíření. Myslím že právě v Číně mají zkušenosti se zácpami cyklistů a odstavováním kol už desítky… Číst vice »
Zácpa cyklistů? 10 cyklistů se vejde na semaforu na místo jednoho auta… nemyslím že by s tím někde byl problém.
Kolistika může být rozšířená i ve městech s kopcovitým reliéfem. Příkladem je například Salzburg, nebo Štýrský Hradec. Myslím tedy, že více než krajinným reliéfem je to dáno myšlením zdejších lidí. V Česku se to například v Ústí nad Labem, od kud jsem myslím nikdy nevžije, důvodů proto je několik, jedním z nich je zakódovaný strach že by odstavené kolo někdo ukradl. Druhá věc je, že se naskrz městem žádná cyklotrasa nepostaví, poze úzké jednosměrné ulice a 2-3 metry široké chodníky se stromky . Víkendové rekreační cyklostezky podel Labe, jsou zkrátka větší in a cool, (I ty však často někdy připomínají… Číst vice »
Je to samozřejmě vlhký sen všech podobných „expertů“ (a) aktivistů, zejména od Zelených, kteří zatím nemuseli vystrčit nos ze své sociální bubliny zahrnující fakultu, kavárnu, privát a (ne)ziskovku. Ovšem drtivá většina z nich za pár let, až přijde rodina, děti nebo např. nutnost postarat se o stárnoucí rodiče narazí na realitu a hle, najednou už se žádná revoluce nekoná a většina z nich si pořídí to zlé auto. Tady vůbec nejde cyklistiku, ale o možnost omezovat ostatní (teď jsou holt na „ráně“ řidiči hlavně z toho důvodu, že infrastruktura nedostačuje a vypadá to, že aut je moc a hlavně –… Číst vice »
No jo, tohle je typický příspěvek českého zpátečníka, který uznává pouze svůj pohled a svoje preference. Jinde ve světě to funguje i na kopečkách (Seattle) a s elektrokoly nebo elektrokoloběžkami to bude tím spíš jedno. Ale tady ten pán si musí všechny, co s ním nesouhlasí, zaškatulkovat do dehonestujících krabiček nedospělých hlupáků, aby se pak ve svém zaprděném názoru cítil bezpečně. Strašně se totiž bojí, že by jednoho dne tím autem nikam nedojel. Zvykněte si laskavě, že svět se mění. Lidi přemýšlí nad tím, co dělají, a ne jen oslavují komunistický konzum á la „auto do každé rodiny“. To je… Číst vice »
Ano ano, klasický názor čecháčka. Kolo je pro všechny generace, i pro rodiny. Jeďte někdy třeba do Kodaně – tam na kolech vidíte lidi od nejmenších, přes rodiče s dětmi (na speciálním kole/se sedačkou) po důchodce. A vůbec bych nekritizoval že bikesharing „krade“ peníze z městskách rozpočtů… jsou to jen třeba 0,01 % částky z celkového rozpočtu, z kterého jde jinak na automobilismus třeba i 20 %…
jestě by to chtělo porovnat kolik do veřejných rozpočtů přispívají motoristé a kolik bikesharisté….
Ještě by to chtělo porovnat, jaké externality způsobuje automobilová doprava.
Manipulativní příspěvky založené na emocích. Automobilovou loby najatý trol?
Já se obávám těch bezstanicovych biksharingovych systému. Už teď občas narážím na růžové kolo, které je zaparkované tak dementne, že překáží nebo ohrožuje chodce. A to je jich pár desítek spíš než stovek. Se staničním systémem to nehrozí. Pokud má pan Meliska vymyšlené nějaké řešení, které by motivovalo cyklistu vypůjčené kolo odstavit chytře a prostorově úsporně tak sem s ním, jinak totiž nic inovativního v rozhovoru nezaznělo.
Jen za víkend jsem narazil na několik růžových kol přivázaných přímo u přechodů pro chodce k semaforu či zábradlí, další se válí u dopravních značek tak, že prostě ta řidítka překáží chodcům poměrně dost (o dětech které je mají často ve výši hlavy ani nemluvě), kolikrát to neumí ani pořádně postavit, takže to kolo ještě spadne a překáží na chodníku o to více. A provozovatelé Rekola mají jen alibistické kecy o vzdělávání „uživatelů“ apod. Sami chtějí ohleduplnost po ostatních, stále ukazují na to, jak třeba auta špatně parkují a přitom dělají to samé a zneužívají pro svou činnost veřejný prostor… Číst vice »
To se řeší tak, že město zřídí hustou síť cyklostojanů.
Je nutné ještě zmínit, že zde zmíněná města (Kodaň, Amsterdam, Gröningen) jsou většinou plochá, žádné velké stoupání. V Pardubicích či Hradci Králové je taky nepoměrně více kolistů než v Praze. I v těchto městech cítím, že je prostor pro rozvoj tohoto druhu dopravy. Ale nevím jak Liberec nebo třeba Ústí nad Labem, kde je to „všude do kopce“. Toto je potřeba si uvědomit, že záleží i na reliéfu krajiny. Tak jak tvrdí pan Meliška, že lidem kopce nevadí, tak si myslím, že je dost vedle. Nedokážu si představit, jak manažer přijede v Liberci upocený na schůzku (do kopce člověk prostě… Číst vice »
Odpověď padla, převody, elektrokola. Nebo sprcha. Tak to řeší kolega manažer, který dojíždí do práce na kole cca 40 km.
Ta šlapka zaklesnutá mezi podpatek a zbytek boty, to je módní, nebo funkční vychytávka?
Tihle mladí blázni jednou zestárnou a pak zjistí, že kolo není to pravé ořechové…
No tak nevím, devadesátileté stařenky na jednopřevodovém kole bez problémů jezdí.
Pročpak myslíte?
Ovšem ty devadesátileté stařenky na tom neohrožují v 99% chodce rychlou a agresivní jízdou po chodnících a uprostřed města, mají to většinou aby dojely na zahrádku nebo do obchodu a zpátky jim to kolo povětšinou slouží jako taška či zavazadlový prostor na věci a ony většinou ho tlačí cestou zpět domů. A hlavně tím nikoho nechtějí omezovat, nařizovat mu že nesmí jet autem a nechtějí se přisát na městský rozpočet jako současní cykloaktivisti zpovykanci.
No tak nevím, devadesátileté stařenky na jednopřevodovém kole bez problémů jezdí.
Jo, v Kolíně kde je všude rovina
Bohužel třeba v Praze cyklistika pokulhává… Cyklistů od roku tuším 2012 ubylo. Infrastrukturu tvoří nesmyslné rekreační cyklostezky na periferii Prahy, které málokdy navazují. Naopak směrem do centra je to slabé, kupříkladu hlavní cyklo tepna Jižní Město – Centrum vede uprostřed pole po panelové cestě…
Proč je z bikesharingu teď takové velké téma? Protože se na něho rozdávají štědré dotace, takže se kdekdo chce přiživit a vymýšlí argumenty, proč je to tak úžasné. Pokud by měla jízda na kole v nějaké zásadnější míře nahradit nebo doplnit MHD, tak těch kol bude potřeba tolik, že tady nebude k hnutí.
Chcete mi říct že argumentujete tím, že kolo zabírá víc prostoru než auto? Stačí uvolnit jedno parkovací místo (cca 10 m2) a na tohle místo se vejde třeba 15 kol. Jeďte do Amsterdamu, nebo Kodaně a přesvěčte se, že jsou tam centra díky cyklodopravě mnohem příjemnější a volnější.
Tvrdím, že kolo + auto zabírá víc místa než auto. Vy znáte někoho, kdo je ochotný po zavedení bikesharingu se svého auta zbavit?
babilon:
Nevím, bikesharing nepoužívám, ale kolo na pojíždění u nás ano, a prosím sprostě soukromé 🙂 zaberu s tím oproti tomu kdybych si vzal auto 00 nic a auto stojí hezky na periferii kde nikomu nepřekáží. Navíc byli dost prozíraví na radnici, asi je někdo osvítil, aby v jednosměrkách namalovali protisměrné cyklopruhy.
babilon: Souhlas, v Plzni když se zveřejnily náklady a počet uživatelů, tak to +- vychází tak, že kdyby každému pravidelnému uživateli bikesharingu koupili průměrné kolo, ještě se ušetří. Ale peníze jsou, tak se to bude rvát do měst s kopcovitým profilem a argumentovat Amsterdamem nebo Berlínem. Firma je spokojená, město se tváří, že dělá něco pro lidi a ekologii a občan občas někde vidí růžové kolo přivázané k zábradlí uprostřed mostu. Kouzlo dotací.
Nesouhlasím s tím, že v Nizozemsku by byla rozvinutá cyklistika i kdyby země byla pahorkatá. Rovina je jasný předpoklad pro rozvoj cyklistiky, nerovná města a země se nikdy nemohou rozvinout na úroveň NL nebo Kodaňe, pouze mohou lehce cyklopodíl zvyšovat. Druhý předpoklad je infrastuktura, což v Praze je v zásadě jediná možnost jak přilákat nové lidi na kolo. Ta se ale v Praze vytváří naprosto polovičatě a bez sebemenšího promyšlení a nových cyklistů přiláká naprosté minimum. Doporučuji shlédnout ze satelitních snímků Prostějov nebo Olomouc jak to má správně vypadat – stezky oddělené jak od silnic, tak od pěších, všechny souvislé… Číst vice »
15 kol na jedno parkovací místo? No jistě. A okolo toho další dvě místa, kde se ta kola budou přeskládávat, když si někdo přijde pro to svoje. A když vezmu rodinu, tak to auto zabere mnohem méně místa než 4x kolo + ještě nějakej cargo vozík na věci. Samozřejě že babilon má pravdu – Rekolům apod jde jen o prachy (dotace), proto třeba Velonet mohutně dotuje sharing. Rekola to zkouší hipstersko-aktivisticky a hrají akorát víc na city, ale princip je stejný. Druhá věc je pár hipster bláznů koncentrovaných v pár městěch, kteří z toho dělají módu a náhradu pomalu za… Číst vice »
Osobně v rozvoji cyklistiky pro skutečnou přepravu, a nikoli jen pro zábavu ve velkých městech v Česku, tak optimistický nejsem. Stačí si vzpomenout na „zpovykané“ při zavádění zón placeného parkování, jak se cítí omezováni, že na dopravu autem a zajištění pohodlného příjezdu do města a parkování mají nárok. Když tito nehodlají použít místo auta ani MHD, těžko si představit, že bude někdo jezdit na kole.
Tak ty zóny jsou samozřejmě k ničemu, tam jde pouze o výběr co nejvíce peněz do městské kasy, to nemá s nějakým řešením parkování či dopravy naprosto nic společného (ale chápu, že cykloaktivistům a různých Zeleným se to líbí, protože to omezuje „zlá“ auta bez ohledu na realitu a skutečné řešení dopravy). Bylo to tak v Praze, stejně to je (bude) v Brně – tam ještě horší dle prezentovaného systému minulý týden na radnici Brno – Střed. Jinak, proč bych měl dobrovolně používat něco, co je horší, pomalejší, daleko méně praktické a v konečném důsledku mnohdy i dražší? A pak… Číst vice »
Zóny placeného stání svůj účel pro omezení jízd po městě autem rozhodně plní. A přepravní kapacita MHD je obrovská, takže relativně snadno absorbuje nové cestující. Stačí se zamyslet – jeden vlak metra při polovičním zaplnění přepraví 700 cestujících, pak si představte kolonu sedmi set aut. Z poloviny zaplněná tramvaj 15T přepraví přes 100 cestujících atp…
Zóny placeného stání svůj účel pro omezení jízd po městě autem rozhodně plní
No tak určitě. Hlavně když si pak rezidenti chrochtají že po návratu z práce můžou konečně v klidu zaparkovat před barákem…