Rozhovor: Klíčová je D1, i kdyby se ostatní stavby měly zastavit, říká šéf ŘSD Mátl

Stavba silnice. Ilustrační foto: ministerstvo dopravyStavba silnice. Ilustrační foto: ministerstvo dopravy

Koronavirová nákaza se výrazně promítla i do českého dopravního stavebnictví. Jedna z největších firem, Eurovia, už oznámila přerušení prací. Zatím

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

To je rozhovor plný spekulaci a nesmyslů. Naštěstí ředitelé ŘSD se mění zhruba po měsíci, tak i tento ňouma bude rychle pryč.

Pravdepodobnost

„lidé na stavbách mají strach z nákazy“

No tak tohle je vylozene alternativni pravda. Lide (delnici na tech stavbach, nevim jak je to s duchodcema co si hrajou na vedouci) se zcela jiste neboji koronaviru vic nez zraneni pri praci.

Ty lidi jsou vesmes zdravi a ve veku kdy jim hrozi umrti pod jedno procento (to procento je pro celou populaci v dane vekove kategorie proti ktere maji lepsi zdravi).
Ted jeste jaky jsou statistiky pracovnich urazu pri praci za plneho provozu na vetrnem jenikove.

Eduard

Tak doufám, že pracovníkům se zajistí dost ochraných pomůcek, aby mezi nimi nehrozilo riziko šíření nákazy. Navíc jsem zvědavý, jak se bude řešit nedostatek pracovníků. Spousta z nich je ze zahraničí a nemá se jak dostat do práce.

Vlastimil Kocurek

Souhlas. To je lepší pohled na situaci než výše uvedený. Na D3 okolo Budějovic prostě chybí dělníci ze Slovenska a je tam také subdodávka ze Švédska v podobě určitých prací na zavěšování mostu, kde chybí jak materiál ze Švédska, tak pracovníci, kteří by to provedli. Jinak pracovníci, kteří jsou Česka pracují déle, stavba není přerušena.

Přemek

V zásadě souhlas, jen ale za předpokladu, že D1 neodsaje zdroje na neméně důležité lokální stavby. Ostatně kdyby se stát ubránil korporátnímu parazitování, mohlo být již hotovo. Dobře řízený suverénní stát má nejlepší předpoklady pro efektivní stavbu a údržbu infrastruktury, jen k tomu ten náš má ještě daleko.

Jiří Kocurek

Stavba A má bagristu, chybí řidič sklopky.
Stavba B má řidiče sklopky, chybí bagrista

Stavba A je D35 u Časů, Stavba B je D1. Koho kam přesunete. Na stromech nerostou… a když ano, tak viselci jsou nepoužitelní.

Vlastimil Kocurek

Naše vlády neznají spoustu věcí nutných k řízení, jako je analýza, syntéza, navazující časové postupy (kritická cesta), a už vůbec ne, co je, a co není priorita, o tom rozhoduje už dvacet let paní Havránková, takže priorita je v podstatě, co je naprojektováno, proti čemu už se nelze odvolat, jinak by tu nebylo vůbec nic. Také máme určité mezinárodní závazky vůči Rakousku a Polsku, takže ano D 35 je přirozená priorita, to je jasné, mělo to být jasné už před opravou D1.

Vlastimil Kocurek

Celé Česko nebude čekat na tu blamáž s D1, to bychom se kvůli jedné dálnici dostali do muzea. Ostatní dálnice se totiž staví s přispěním EU, D1 ne protože jde o rekonstrukci. Takže takto to nefinguje. Oprava D1 měla být dávno hotova – za Klause a Zemana, ale ti nedělali pro rozvoj státu vůbec nic, Stanjura akorát škrtal stavby. Sorry. Tak si vypijme kalich hořkosti na D1 až do dna, včetně toho, že se tm stane ještě hodně nehod. Bohužel. Také v zahraničí se opravují daleko větší úseky – postup jde rychleji, tady to rozkouskovali vždy na pár kilometrů.

Jiří Kocurek

Takže to máme:
– Třikrát žádost na vládu o sestavení krizového výboru.
– Třikrát zamítnutou.
– ŘSD jakožto stavebník (postaru investor) neví, co má dělat
+ za to, že se ŘSD ptá firem a hledají spolu řešení
+ za to, že to ŘSD považuje za zásah vyšší moci. Někteří by už hledali, jak stavebním firmám napařit flastr.

Pravdepodobnost

Naparit pokutu rozhodne ne. Ale pokud chce firma prestat delat prestoze zamestnanci chteji tak by mela veskery vicenaklady zaplatit vcetne plne mzdy za nucenou dovolenou.

Milan

Zaměstnanci stavebních firem mnohdy dělat v ČR aktuálně nemohou, protože nejsou jejími občany, a odjely do svých tzv. domovských států, a nemají možnost mezi nimi a ČR běžné přepravy – resp. jakéhokoliv pohybu!

Zbylí zaměstnanci vykonávající aktuálně nenutné činnosti se oprávněně bojí v prvé řadě o své zdraví – viz automobilky, kde OO po prvních případech prokázaných nakažených mezi zaměstnanci aktuálně pandemickou memocí prosadili přerušení výroby, aby při ní nedocházelo k jejímu dalšímu šíření, protože není ani dostatek příslušných ochranných prostředků, které by při zachované výrobě snižovaly riziko přenosu!

Milan

Ä nařízení nouzového stavu, který uzavřel hranice státu (ubytování, stravování atd.) = znemožnil práci zahraničních stavebních dělníků neni snad zásah vyšší moci?
To chcete nesmyslně říct, že srovnatelné vyhlášení válečného stavu či i jen všeobecné mobilizace by také nebylo zásahem vyšší moci, byť by to převádělo práce schopné muže do armády?!