Rozhovor: Ve hře je i možnost napojení přes Dubaj, říká manažerka budějovického letiště
Jaká je budoucnost létání na nejnovějším českém mezinárodním letišti, které se právě dokončuje? Mají České Budějovice šanci uchytit se na
Jaká je budoucnost létání na nejnovějším českém mezinárodním letišti, které se právě dokončuje? Mají České Budějovice šanci uchytit se na letecké mapě Evropy. „Naší velkou výhodou je umístění na pomezí Německa, Rakouska a České republiky,“ říká marketingová manažerka Letiště České Budějovice Martina Vodičková. Naznačuje přitom, že by letiště mohlo posloužit i k výcviku pilotů.
Rýsuje se vám už nějaký letecký byznys?
Ano, rýsuje. Máme nového kolegu pana Dietera Pammera, který dříve pracoval například na letišti v Linci. A on má celý trh výborně zmapovaný. Samozřejmě jsou naším cílem charterové lety do dovolenkových destinací, především do Středomoří. Pak potřebujeme spojení do nějakého hubu, abychom otevřeli Budějovice světu, a hledáme partnerského dopravce, který by to létal.
Vedete už konkrétní jednání?
Jednáme s více subjekty a nabízíme letiště všem, kteří se v tomto obchodu pohybují. Regionální letiště si zpravidla musí najít nějaký velký letecký přistav, díky němuž region propojí se světem. V našem případě bychom samozřejmě rádi létali do některého z evropských letišť. Logiku by díky firmě Bosch mělo například propojení České Budějovice – Stuttgart. Vzhledem k velkému zájmu asijských klientů je ve hře i možnost napojení na asijský trh přes Dubaj. Je to teď navíc i pro české turisty velmi modní destinace.
Zajímají vás i přestupní uzly v západní Evropě, kam směřují pozornost třeba letiště v Brně a Ostravě?
Samozřejmě nás zajímají, je ale třeba říci, že Brno a Ostrava cílí hlavně na byznysovou klientelu, na manažery firem, které v regionech působí. Ale jižní Čechy nejsou byznysová destinace, proto se soustředíme hlavně na turisty. My chceme z jihu Čech udělat jednu z nejvýznamnějších turistických destinací ve střední Evropě. Aby se létala buď Praha, nebo jižní Čechy. S tím, že ve spolupráci s Rakušany chceme lákat na trojúhelník Vídeň, Budějovice, Mnichov.
Jaké nabízíte výhody?
Největší výhodou Letiště České Budějovice bude, že se tu přistane za malé peníze. Náš region je pak pro turisty výhodný i v tom, že tu mohou žít levně, je tu relativně levné ubytování, a přitom blízko do všech významných turistických cílů, jako je zmíněná Vídeň nebo Praha. Chceme překlopit dnešní zažitý model, že si k nám turisté z Prahy odskočí na dva dny. Nám jde o to, aby turista bydlel zde a odskakoval si naopak do Prahy. Ale to je samozřejmě strategická a dlouhodobá záležitost.
Jak jste tedy daleko v jednání s leteckými společnostmi?
Jsme s nimi v kontaktu. Problém ale je, že nikdo s námi nepodepíše smlouvu, dokud nebudeme mít hotovo a certifikováno. Vedeme hovory s řadou dopravců i touroperátorů, ale s podpisem chtějí všichni vyčkat na otevření letiště.
Neděsí vás trošku případy Brna a Ostravy, kterým se nedaří dlouhodobě stabilizovat nějaké pravidelné linky?
Neděsí. Ale samozřejmě si uvědomujeme, jak složité to budeme mít. Jedním z problémů v Evropě je, že nejsou letadla, nemá kdo létat. Když někdo zkrachuje a vrátí letadla leasingové firmě, ta je okamžitě přeposílá do Asie. Věříme ale, že tato situace nebude trvat dlouho.
Když to shrnu: primárně chcete dělat chartery, tedy výjezdovou turistiku, a doplňkově příjezdovou turistiku na pravidelných linkách. Je to tak?
Viděla bych to spíše půl na půl. Dokonce si myslíme, že do budoucna bude převažovat incoming, a nemusí být jen na pravidelných linkách. Musím zmínit ještě jednu věc, na kterou spoléháme. Aktuálně se buduje dálnice na Prahu i do Rakouska, a v Rakousku vidíme řadu destinací, které nejsou obsluhovány. Znovu zdůrazňuji, že naší velkou výhodou je umístění na pomezí Německa, Rakouska a České republiky.
Není konkurencí Linec?
To je letiště, které je nám nejblíže. Jeho velkým problémem ale je, že je pro dopravce velmi drahé, jestli se nemýlím, je čtvrté nejdražší v Evropě. Proč by tedy dopravce raději nezamířil do Budějovic?
Jak velký zájem registrujete u českých cestovek? Přeci jen, jižní Čechy jsou poměrně řídce osídlený region.
Žije tady na 600 tisíc lidí, což není úplně málo. A spolu s přilehlými částmi Německa a Rakouska se dostáváme k milionu. Jednali jsme už s největšími cestovními kancelářemi, cítíme velký zájem, ale dokud nebudeme mít certifikováno, tak nebudeme podepisovat žádnou smlouvu. Kryjeme tím i sami sebe, kdyby se něco v rámci certifikace zvrtlo. Vedle cestovek jednáme i o využití letiště jako testovací báze.
Co to znamená?
Letiště České Budějovice má velkou výhodu v tom, že má dostatek prostoru, zázemí, vyškolené lidi a hlavně volný časový prostor na to, aby za příznivou cenu mohlo své služby nabídnout leteckým společnostem k výcviku pilotů. Pro nás by to bylo výhodné, že si ozkoušíme naše možnosti, něco vyděláme a uděláme si dobré jméno. Takováto spolupráci by mohla začít i dříve, než dokončíme certifikaci. V rámci zkušebního provozu. Uvidíme, kdy nám ÚCL povolí spustit světla do testovacího režimu.
Vraťme se k zahájení provozu. Jak bude vypadat první sezona veřejného mezinárodního Letiště České Budějovice?
Předpokládáme, že budeme mít nějaké charterové lety. Obchody na další rok se uzavírají vždy v září a říjnu předešlého roku, je otázkou, zda a kdy budeme mít jasno o naší licenci. Budeme proto velmi opatrní.
Při zahájení stavby jste říkali, že letiště potřebuje k uživení 80 tisíc cestujících ročně. Kdy dosáhnete tohoto cíle?
Chceme se k tomuto číslo dopracovat do pěti let po zahájení provozu.