Cestovní ruch Infrastruktura Letectví Letiště Stavebnictví Zprávy

Obrazem: Jak se staví letiště. V Budějovicích dokončují nový terminál

Letiště České Budějovice, nový terminál. Autor: Letiště České Budějovice
Letiště České Budějovice, nový terminál. Autor: Letiště České Budějovice

Na letišti České Budějovice finišují práce na stavbě nového terminálu, které byly zahájeny v prosinci 2017. Letiště tak po více než 13 letech od ukončení armádního provozu završuje stavební přeměnu na veřejné mezinárodní civilní letiště. Zařadí se tak po bok Prahy, Brna, Ostravy, Karlových Varů a Pardubic.

Podle marketingové manažerky Martiny Vodičkové práce postupují podle plánu, stavební firma Hochtief předá letišti nový terminál a další prvky letos v květnu. Už na konci loňského roku dráhu poprvé osvětlila nová světelná navigace.

Letiště chce zahájit plný provoz v sezoně 2021, podle Vodičkové ale všechno úsilí nyní směřuje k tomu, aby mohlo své služby charterovým dopravcům nabídnout za určitých podmínek již v roce 2020. Po dostavbě jej čeká složitý proces certifikace a získání potřebné licence. „Od 2. světové války nebylo žádné letiště v České republice v takovém rozsahu licencované. Od roku 2017 se navíc výrazně zpřísnila pravidla, musí se licencovat striktně podle EASA. To je doslova papírová bitva,“ říká Vodičková.

Letiště se přitom bude snažit o to, aby mohlo dráhu znovu otevřít už na letošní sezonu. Uzavřená je od loňského září. Letiště chce ranvej prozatím používat v rozsahu jako před modernizací (cca 8000 pohybů ročně), tedy pro malá letadla a neveřejný mezinárodní provoz.

Řeší se také služby řízení letového provozu, neboť do původního tendru se nikdo nepřihlásil. Podle Vodičkové je na spadnutí smlouva se státním podnikem Řízení letového provozu; systém přitom bude v tuzemsku novátorský.

„V principu jde o takzvaný systém AFIS/IFR, což v praxi znamená, že ŘLP doškolí naše dispečery tak, aby ŘLP z Prahy navedlo letadla před letiště a my bychom je pak převzali. V okamžiku dosednutí už bychom je měli pod kontrolou my a řídili bychom jejich pohyb na letišti,“ říká Vodičková. Přestavba a status veřejného mezinárodního letiště umožní přijímat a odbavovat stroje typu Boeing B737 nebo Airbus A320.

Výstavba terminálu a modernizace ranveje vyjde letiště na půl miliardy korun. Jde o poslední fázi přestavby, už dříve vznikla řídící věž a další potřebné prvky. Nový terminál přitom barevně i tvarem připomíná o něco větší zánovní terminál Jana Kašpara na letišti v Pardubicích. Vodičková tento dojem potvrzuje s tím, že oba terminály projektoval stejný architekt.

Akcionáři letiště jsou Jihočeský kraj a město České Budějovice. Rozhovor s Martinou Vodičkovou o plánech v leteckém byznysu přineseme o víkendu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Matěj
Host
Matěj

Tak ti říkám, nedopadne to letiště stejně jako v Ostravě, které mají poblíž Katowice? Z Č.B. je to téměř shodně daleko do Linze, jako z OSR do KTW. Situaci dole na jihu neznám, je po letech z Č.B. poptávka od občanů nebo taky všichni jako my na Ostravsku používají k odletům letiště Linz? Předpokládám ale, že cesta do Linze je narozdíl ta do Katowic celkem otravná..

Souprava
Host
Souprava

Investice do letiště je rozhodně rozumnější, než dotovat provoz do Netolic nebo na Blatenkách. Na zastavení provozu a údržby tratě je v jihočeském kraji i úsek z Telče dolu.

Když čtu ty negativní komentáře, tak si říkám, že by bylo dobré referendum mezi Jihočechy, zda chtějí raději letiště nebo dotovat lokálky. Většinový názor by vyšel najevo, nejspíš k nelibosti šotoušků.

Kajman
Host
Kajman

Tímto příspěvkem jste se konečně dokonale představil jako naprostý diletant.

Kazma
Host
Kazma

Zato vy jste se zmohl na vic jak urazky.

čecháček
Host
čecháček

Jenže vona správná odpověď na vaši votázku neni A nebo B, alébrž ani A, ani B.

Víťa
Host
Víťa

Takže, co tam bude lítat?
Tipuju 1-2x týdně Ryanair ze STN (teda podle toho, co s Británií udělá brexit), v létě 1x týdně QS do Burgasu. Pak vzhledem k oblibě jižních Čech u Holanďanů bych si uměl představit, že Ryanair či Wizzair zkusí 1-2 rotace týdně do Eindhovenu (s krajskou podporou samozřejmě), a pak kraji vyjde, že tam vlastně je hrozně malý provoz, že jim tam jezdí tisíce asiatů, ale nemají se tam jak dostat, tak vypíšou dotace na nějakou linku do nějakého hubu (FRA/AMS/CDG), aby ty davy Číňanů, Korejců, Japonců a Tchaj-wanců nemusely jezdit přes Prahu 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

Tak to jste jeste velky optimista 🙂

Via Retica
Host
Via Retica

Na jihu vědí jak utrácet peníze
Absence integrované dopravy,chátrající nádraží,která jsou ovšem architektonicky velmi krásná,jen je opravit
Silnice 2 a 3 . třídy v hrozném stavu
Zastaralé trolejbusy v CB
Autobusové nádraží v Budějicích na střeše obchoďáku
To vše přece není vůbec důležité,největší potřebou je chybějící mezinárodní letiště
Kdo tam bude lítat? Lufthansa do Frankfurtu International ?! 😀
Těch pár letních charterů obslouží bohatě blízký Linec,ev. Salcburk,Mnichov,Praha
Beztak Budějovičtí jezdí často o sobotách nakupovat do Lince,kde je i Ikea,mají to blíž než do Prahy,jsou tu jako doma

Tronda
Host
Tronda

Ještě by to chtělo nový terminál pro mezinárodní letiště Mnichovo Hradiště.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Pravda. Do té budky v Hoškovicích zatéká.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Tak další krajské město si můžeme odškrtnout. Tak které bude další? Třeba taková Jihlava se mi zdá reálná, Olomouc si taky zaslouží letiště, ale jasná volba bude Zlín. Protože z Hradce Králové to je do Polska co by kamenem dohodil…

čecháček
Host
čecháček

Nešetřete! Mezinárodní letiště do každé obce s rozšířenou působností!

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Ironicky myšleno. .

Liberal shark
Host
Liberal shark

Totální nesmysl a zpronevěra veřejných prostředků. To letiště nikdo nepotřebuje a nikdy nebude využité ani z poloviny.

Via Retica
Host
Via Retica

Zimolův pomník
Naprosto zbytečná investice za peníze daňových poplatníků,které šly využít daleko lépe,chybějící dopravní integrace
Není tam taková kupní síla,ani velká spadová oblast,narozdíl od Pardubic kde je poblíž stotísicový Hradec Králové se slušnou životní úrovni

Lupenyk
Host
Lupenyk

Do Pardubic se dá navíc dostat relativně rychle a snadno vlakem z Prahy a Brna. Letiště v Českých Budějovicích je totální nesmysl….

Pražák
Host
Pražák

Navíc i letiště v Pardubicích funguje také proto, že jeho provoz z části platí armáda.

Tronda
Host
Tronda

Ale z Českých Budějovic už je to do Pardubic daleko, už se těšim až si to proletim.

čecháček
Host
čecháček

A půl miliardy v… konečníku.

Tož vrchnosti děkujeme! Doufám, že zbylo i na pěknou pamětní desku.

Hojakar
Host
Hojakar

No co,dálnici praha- budejice – linec nemáme a kdoví za se jí dnešní děti dočkají, tak místo toho budeme litat- v Praze letiště je, v Linci taky, no a teď se přifali budejice tak se cestování zrychlí 😁

Pan M
Host
Pan M

Černá díra stejně jako splavnění Vltavy, ale lidem to nevadí dle voleb naivně se domnívají, že odtud doleti do celého světa.

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

Já dneska jenom přirovnávám k Rusku… ale ta architektura terminálu!!! Ta je trestuhodná! Kdyby se náhodou letiště trochu chytlo díky blízkosti Krumlova, tak toto bude mezinárodní ostuda. Přesně takto odporně vypadají levné rekonstrukce nádražních hal RŽD. Tomu nemůžou konkurovat ani některé výtvory SŽDC. #archwars

Jen tak
Host
Jen tak

Pani vodickova by si mela ujasnit pojmy. Afis NIC neridi.

Jen tak
Host
Jen tak

Solidni pomnicek

PetrB
Host
PetrB

Verejna regionalni doprava zde na jihu Cech je temer nepouzitelna, ale hura mame letiste. Ted jen zbyva vybrat linku a zadotovat ji z krajskeho rozpoctu. Prosim JIKORD, aby zavedl vlakovou linku Ceske Budejovice – Letiste Plana, koleje tam vedou 😂😂😂

Kajman
Host
Kajman

Neříkejte dvakrát, nebo se toho Študlar chytne.

noerf
Host
noerf

PetrB: Autobus Regiojetu nebo Flixbusu, stejně jako MHD jezdí téměř okolo již dnes. A vzhledem k počtu zahraničních turistů na jihu Čech (Český Krumlov, Hluboká nad Vltavou, České Budějovice) tu jistý potenciál je. Otázka je, zda se povede naplnit.

PetrB
Host
PetrB

Turista vam prileti do Prahy a na vylet pojede do Krumlova vlakem na jeden den. Uz nyni se jen hromada tutistu v Krumlove otoci na jedem den a cus.

Nicky
Host
Nicky

Mohli by ještě vybudovat aerolinku (samozřejmě s pomocí eurofondů), aby ta regionální letiště byla vytížena a nakoupit L410 pro pravidelné linky do Karlových varů, Pardubic, Ostravy a Brna.

Kajman
Host
Kajman

Za pár let tady budou zhruba takovéto články:
Jihočeský kraj vypisuje tendr na dotovanou linku do Londýna
Do tendru se nikdo nepřihlásil, opakovaná výzva
Jihočeský kraj hledá koncepci pro letiště
Žádný letecký dopravce nemá zájem létat z ČB
Hejtman: doplácíme na velikášství minulých vedení kraje

atd.

Nicky
Host
Nicky

Kdysi byla z ČB do Lince koňská dráha, ani letiště v Linci nepatří k nejvytíženějším, kousek Vídeň, kousek Mnichov a stejně tam ty prachy budou nalejvat. Tohle bude hodně smutnej příběh, Vodičková bude případ pro Chocholouška.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Možná, že jste v textu měli spíše napsat, že se s výjimkou Prahy zařadí k řadě dalších zbytečných letišť v České republice. To je problém společnosti, která je bohatá, a neví, co s tím.

Speedy
Host
Speedy

Proč zbytečných? Je 30 let od sametové revoluce. Mohli bychom se taky trochu někam posunout, nemyslíte? Nebýt pořád jenom ta pr*el Evropy, za kterou nás všichni považují. Každý takový krok kvituju, jiné státy mají taky letiště na nehlavních městěch. Proč by to nešlo i v ČR?

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

My ale takových letišť máme už několik a nikdo tam nechce létat ani s dotacemi.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Nehlavní města – máte na mysli Frankfurt nad Mohanem nebo Mnichov? České Budějovice nemají ani 100 obyvatel. A kam se vlastně chystáte z těch Budějovic létat vy? Buďte si jistý, že i po stavbě mezinárodního letiště v Budějovicích se na nás bude svět dívat stále stejně. Co si asi mají myslet o zemi, kde si lidé za prezidenta zvolí opilce a za premiéra estébáka a zloděje. Nějaké letiště ten pohled opravdu, ale opravdu nezmění 🙂

Jindra
Host
Jindra

Ještě Liberec,Jihlava,Zlín atd. a Praha to může zavřít.

Jura
Host
Jura

Chápu nadsázku. Liberec své letiště nikdy mít nebude. (Těch 800 m trávy pro tři Anduly a dva Čmeláky ročně nepočítám za letiště. Na alespoň asfaltovou dráhu město nemá.) Bohužel. Ale Hoškovice (Mnichovo Hradiště) u dálnice na Prahu potenciál pro region mají. Jejich přestavba pro veřejnou dopravu je bohužel díky tlakům Zelených a okolních obcí nepravděpodobná.

D.S.
Host
D.S.

Sem zvědavý, kam se odtud bude kromě charterů létat. Možná by zaplnili letedlo v pátek/neděli do Brna :D.

Jen tak
Host
Jen tak

Tam nebudou ani ty chartery…

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Budou litat Cin. a Rus. do Krumlova, to je snad jasny

Frank
Host
Frank

To si můžou soudruzi z kraje podat ruce s kolegama z Ostravy. Jestli tohle může mít nějaký komerční úspěch na bázi provozování pravidelné linky pro pasažéry, tak ať se propadnu. Ostrava je v háji úplně a kraj tam taky leje miliony, Brno je sice pronajaté za zvláštních podmínek, ale alespoň si to provozuje soukromá společnost, takže tam veřejné peníze nijak extra netečou. Jak může takovouto stavbu někdo posvětit? Co nějaká studie životaschopnosti takovéhoto projektu vůbec? Pak se máme divit, že není na silnice, zdravotnictví, školství, chodníky, … Když cvoci (protože to jinak nazvat nejde), lejou peníze do takovýchto očividných nesmyslů… Číst vice »

Liberal shark
Host
Liberal shark

Vsechny studie a SWOT analyzy které znam jednomyslně ukazují absolutní zbytečnost letiště Planá. Ale kraj i mesto do nej porad lejou nase peníze.

Martin - rypalista
Host
Martin - rypalista

Tak jako prd, my tady v Ostravě jsme zatím na 3 milardách.. To nějaké Budějovice s 0,5 milardou se ještě musí hodně učit.. Zatím naším borcům jen okopávají kotniky ;-)))

Sch
Host
Sch

No vidíte jak levně to v Budějovicích pořídili. A to se vyplatí!

Partneři