Rozhovor: Hrdost železničářů a péče o minulost zajišťují firmě i budoucnost, říká šéf ČD Muzea Marek Plochý
Muzeum Lužná u Rakovníka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
„Když to řeknu lidově, tak jsme pro širokou veřejnost tak trochu jako kolotoče a houpačky.“
Ano, kolotoče a houpačky… Tam se muzeum dostalo. Bohužel v této chvíli si celá věc označení ,,muzeum“ nezaslouží! Jedná se spíše o veřejně přístupnou sbírku, ovšem i zde je sporná kvalita sbírkotvorné činnosti a o koncepčnosti už vůbec nejde hovořit.
Slováci,nám kdysi záviděli akce v Lužné a vítaná byla i jejich účast u nás.Ale minulost je realitou.Stopadesátileté výročí tratě a luženského depa,je pro ČD nostalgii tabu.No není to plzeňský kraj.
Poslední akce, která se ČD nostalgii povedla byl Národní den železnice 2015 v Hradci Králové. Potom už akce ČD nostalgie nestály za nic. A v roce 2019 na akci v Benešově u Prahy se ukázalo, že se kvalitní nostalgické akce s atraktivními vozidly bez ČD nostalgie a DHV obejdou.
Díky za fajn rozhovor, ale „Mě třeba teď velmi chybí královéhradecký Bulík“ bije do očí, opravte si to, prosím 🙂
Proboha na co mohou být zeleznicari hrdí? Na to jaký lapsy se každý den u ČD, národního dopravce, odehrávají?:-((
Kdepak děláte, Zdeněčku? Abychom věděli, kdo je tak bezchybný….
mimochodem, zdaleka ne za každé zpoždění může ČD. taky už dlouho nehlásí ve stanicích atp
Jen malé upozornění pro autora článku. Organizační složka ČD se už pár let jmenuje Centrum historických vozidel (CHV) Lužná u Rakovníka.
Je škoda, že se NTM nechytne za nos, a aspoň jednu páru v Chomutově neudělá provozní, když mají v blízkosti i dobrou trať (Chomutov – Vejprty) na provozování příležitostných jízd. V Olomouci by se zas dalo jezdit Olomouc – Litovel – Mladeč.
Proč by to dělali? Oni jen syslí exponáty.
A to je právě chyba.
čistě technický jednu párů provozní mají…komárka.
To je super, takže do 365tky se už nasypalo tolik peněž,že by Mikádo a Albatros už dávno jezdilo. Nechápu proč z vraku se dělá lokomotiva,do které zahučí neuvěřitelný peníze. Povídá něco o ETCS a hlavních tratí. Mikádo by to taky potřebovalo. Spousta věcí je jen blbá plechařina,viz popelník,což není problém… Celá koncepce Lužné mi příjde chaotická…..
Minulost a historie je důležitá, ale toto pojetí mi připadne sice pro zúčastněné krásné ale pro fungování státní firmy úplně liché. Když to má platit stát tak nějakou formou rozšířit NTM ale nikoli ČD. Skoro by se dal tímto mrháním prostředků napadnou institut řádného hospodáře
ano, měl by to platit stát z rozpočtu MKul. jen je problém…že to musí být součástí dopravce. samostatné by tohle skončilo jako NTM.
Fungování NTM je specifické ale tyto mašinky nemají u provozní firmy , která se má zabývat přepravou v daném čase , co dělat. Ještě beru na republiku deset nebo dvacet plně provozních loko na pronájem nebo bussines kde se MUSÍ zaplatit sami. Pokud ne tak okamžitě zrušit.
takze to bude jinde, z principu to nebude moc fungovat a bude to drazsi. a to se vyplati
A to proč? V autobusové dopravě mají někteří dopravci také své historické kousky.
A jiné památky, třeba hrady zámky : pokuď si na sebe nevydělají na vstupném tak zbourat. Řeklo by se, že na žel. historii je NTM, ale to by tomu nesměli šéfovat hrobaři lokomotiv, kteří mají mantru: všechny exponáty studené a to i v případech, že zprovoznění by zaplati někdo jiný.
Oni by to nadšenci nekoupili v dražbě?
já bych to klidně i koupil…jen mi jaksi chybí sebemensi zkušenost, co se s takovou parní loko či starým vozem provádí za údržbove kejkle.
Je sympatické, že pan Plochý má cíl dostat se s „nostalgií“ do černých čísel. Pokud by se to povedlo (neumím posoudit, jak moc je to reálné ani v jakém časovém horizontu), není problém aby tento segment zůstal v a.s. ČD a fungoval jako součást marketingu firmy.
V černých číslech to je až nereálné a jako daňový poplatník nevidím jedinný důvod platit jednu službu dvakrát , NTM a ČD . ČD není muzeum byť to tak na kolejích vypadá a jejich cílem má bát přeprava osob. To nezvládají a prodělávají a tato čínnost to navíc prohlubuje.
No jo, řádný hospodář, cesta do pekel dlážděná dobrými úmysly. Proč byste to platil dvakrát, prostě živou část přes dopravce, který má zázemí k provozu a opravám, a mrtvou přes muzeum s konzervátory. Asi už jste dlouho nejel někam dál vlakem, protože – ač mezery jsou pořád někde – jako muzeum to není, anebo máte zkreslené představy o historii. Traťovou část řeší Správa železnic podřízená státu, a podoba sítě (žel) celkem odpovídá politickému zadání.
jasne, třeba mít dvojí opravarenske zázemí na vagony, motoraky, lokomotivy. a nebo to všechno hezky soutěžit podle zákona o zadávání veřejných zakázek.
fakt výborný nápady….
Proč dvojí…
Státní dráhy budou v budoucnu potřebovat opravárenské zázemí jediné…(retro nadšenci mají svoje prostory…).
A to si predatavte ze provozuji i půjčovny kol. To uz se železniční dopravou nemá společného vubec nic. Nemelo by se to taky prodat nebo zrušit aby to pak podle vas byla ta správná statni firma.
ČD neumí být v zisku ani principielnim
základem Svého podnikání a všim ostatním ještě padají do mínusu více .
Zkuste se více věnovat faktům a méně dojmologii. https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/3086510-ceske-drahy-mely-loni-zisk-13-miliardy-korun-prispela-k-nemu-nakladni-i-osobni
Ale ale … to je za rok 2019…
„… Skupina České dráhy vykázala za loňský rok ztrátu ve výši 4,1 miliardy korun. Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků společnosti http://www.ceskedrahy.cz/assets/pro-investory/financni-zpravy/vyrocni-zpravy/vyrocni-zprava_2020.pdf. …“
(https://zdopravy.cz/rekordni-ztrata-ceskych-drah-kvuli-pandemii-prodelaly-ctyri-miliardy-korun-80242/)
A protože v roce, kdy šli do ztráty všichni, i když předtím vykazovala zisk plyne, že neumí být v zisku? Ale, ale…
vzpomínkový optimismus budoucností nebude…jen vyšší náklady aneb, nějak to utrácení musí omluvit, když ČD přichází o kopce peněz prohranými soutěžemi
kvůli nostalgii o soutěže nepřichází.
spíš kvůli různým chybám minulostí. hlavně počtu regionov. rychlíky jsou hodně politická záležitost a věc toho, jak se postaví zadání. pokud nějak…tak může vyhrát CD, pokud jinak, nemají šanci. a R14 i Strekov jsou případy, kde neměli šanci. na dalsi motorové rychliky je ani nepustili… R8 projeli. otázka je zda mimoděk nebo na něčí příkaz. vzhledem k bandě na MD je totiž možné vše.
Nevybavuji si jediné výběrové řízení , kde by se zúčastnilo více dopravců a ČD by vyhrálo. Navíc si nejsem jist , zda bez dotovaných cen by tohoto za stávající situace bylo vůbec schopno a při výběrkách německého typu pět let dopředu by si asi taky neškrtli.
Nostalgie a kořeny jsou důležité ale budoucnost v tom nevidím.
to, že nikdo nezúčastnil není problém CD. ale spíš těch velebenych alternativních dopravců a jejich kapacity. prostě na nahrazení výkonu CD někým jiným s novými vozidly můžete zapomenout. nikdo na to nemá. i tito dopravci vítězí max. jetymi kousky…
Ono těch skutečných výběrových řízení, s jasným zadáním a způsobem vyhodnocení a dostatečnou dobou na zahájení provozu (a jeho trvání), se u nás ještě moc neuskutečnilo na to, abychom dělali nejaké závěry.
to máte pravdu. a rozstrely obecně byly řádně ohnuty. ale kdyz jeden trolli modré…tak to chce druhou krajní pozici taky 😉
Moc pekny clanek, konecne se clovek po spouste let dozvedel, jak se ma vec s Mikadem.
A co jste si myslel? Že je to lokomotiva NTM je známý fakt 🙂