Rozhovor: Hrdost železničářů a péče o minulost zajišťují firmě i budoucnost, říká šéf ČD Muzea Marek Plochý

Muzeum Lužná u Rakovníka. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMuzeum Lužná u Rakovníka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

„Když to řeknu lidově, tak jsme pro širokou veřejnost tak trochu jako kolotoče a houpačky.“

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Martínek

Ano, kolotoče a houpačky… Tam se muzeum dostalo. Bohužel v této chvíli si celá věc označení ,,muzeum“ nezaslouží! Jedná se spíše o veřejně přístupnou sbírku, ovšem i zde je sporná kvalita sbírkotvorné činnosti a o koncepčnosti už vůbec nejde hovořit.

Petr Hašek

Slováci,nám kdysi záviděli akce v Lužné a vítaná byla i jejich účast u nás.Ale minulost je realitou.Stopadesátileté výročí tratě a luženského depa,je pro ČD nostalgii tabu.No není to plzeňský kraj.

Tajemství příběhu

Poslední akce, která se ČD nostalgii povedla byl Národní den železnice 2015 v Hradci Králové. Potom už akce ČD nostalgie nestály za nic. A v roce 2019 na akci v Benešově u Prahy se ukázalo, že se kvalitní nostalgické akce s atraktivními vozidly bez ČD nostalgie a DHV obejdou.

Martin Liška

Díky za fajn rozhovor, ale „Mě třeba teď velmi chybí královéhradecký Bulík“ bije do očí, opravte si to, prosím 🙂

Zdenek

Proboha na co mohou být zeleznicari hrdí? Na to jaký lapsy se každý den u ČD, národního dopravce, odehrávají?:-((

Gwann

Kdepak děláte, Zdeněčku? Abychom věděli, kdo je tak bezchybný….

mimochodem, zdaleka ne za každé zpoždění může ČD. taky už dlouho nehlásí ve stanicích atp

CHV

Jen malé upozornění pro autora článku. Organizační složka ČD se už pár let jmenuje Centrum historických vozidel (CHV) Lužná u Rakovníka.

fabec

Je škoda, že se NTM nechytne za nos, a aspoň jednu páru v Chomutově neudělá provozní, když mají v blízkosti i dobrou trať (Chomutov – Vejprty) na provozování příležitostných jízd. V Olomouci by se zas dalo jezdit Olomouc – Litovel – Mladeč.

xxx

Proč by to dělali? Oni jen syslí exponáty.

medical examiner

A to je právě chyba.

Gwann

čistě technický jednu párů provozní mají…komárka.

Martin

To je super, takže do 365tky se už nasypalo tolik peněž,že by Mikádo a Albatros už dávno jezdilo. Nechápu proč z vraku se dělá lokomotiva,do které zahučí neuvěřitelný peníze. Povídá něco o ETCS a hlavních tratí. Mikádo by to taky potřebovalo. Spousta věcí je jen blbá plechařina,viz popelník,což není problém… Celá koncepce Lužné mi příjde chaotická…..

***** Petr

Minulost a historie je důležitá, ale toto pojetí mi připadne sice pro zúčastněné krásné ale pro fungování státní firmy úplně liché. Když to má platit stát tak nějakou formou rozšířit NTM ale nikoli ČD. Skoro by se dal tímto mrháním prostředků napadnou institut řádného hospodáře

Gwann

ano, měl by to platit stát z rozpočtu MKul. jen je problém…že to musí být součástí dopravce. samostatné by tohle skončilo jako NTM.

***** Petr

Fungování NTM je specifické ale tyto mašinky nemají u provozní firmy , která se má zabývat přepravou v daném čase , co dělat. Ještě beru na republiku deset nebo dvacet plně provozních loko na pronájem nebo bussines kde se MUSÍ zaplatit sami. Pokud ne tak okamžitě zrušit.

Gwann

takze to bude jinde, z principu to nebude moc fungovat a bude to drazsi. a to se vyplati

M19

A to proč? V autobusové dopravě mají někteří dopravci také své historické kousky.

Martin

A jiné památky, třeba hrady zámky : pokuď si na sebe nevydělají na vstupném tak zbourat. Řeklo by se, že na žel. historii je NTM, ale to by tomu nesměli šéfovat hrobaři lokomotiv, kteří mají mantru: všechny exponáty studené a to i v případech, že zprovoznění by zaplati někdo jiný.

medical examiner

Oni by to nadšenci nekoupili v dražbě?

Gwann

já bych to klidně i koupil…jen mi jaksi chybí sebemensi zkušenost, co se s takovou parní loko či starým vozem provádí za údržbove kejkle.

Kubrt

Je sympatické, že pan Plochý má cíl dostat se s „nostalgií“ do černých čísel. Pokud by se to povedlo (neumím posoudit, jak moc je to reálné ani v jakém časovém horizontu), není problém aby tento segment zůstal v a.s. ČD a fungoval jako součást marketingu firmy.

***** Petr

V černých číslech to je až nereálné a jako daňový poplatník nevidím jedinný důvod platit jednu službu dvakrát , NTM a ČD . ČD není muzeum byť to tak na kolejích vypadá a jejich cílem má bát přeprava osob. To nezvládají a prodělávají a tato čínnost to navíc prohlubuje.

Frantisek

No jo, řádný hospodář, cesta do pekel dlážděná dobrými úmysly. Proč byste to platil dvakrát, prostě živou část přes dopravce, který má zázemí k provozu a opravám, a mrtvou přes muzeum s konzervátory. Asi už jste dlouho nejel někam dál vlakem, protože – ač mezery jsou pořád někde – jako muzeum to není, anebo máte zkreslené představy o historii. Traťovou část řeší Správa železnic podřízená státu, a podoba sítě (žel) celkem odpovídá politickému zadání.

Gwann

jasne, třeba mít dvojí opravarenske zázemí na vagony, motoraky, lokomotivy. a nebo to všechno hezky soutěžit podle zákona o zadávání veřejných zakázek.

fakt výborný nápady….

medical examiner

Proč dvojí…
Státní dráhy budou v budoucnu potřebovat opravárenské zázemí jediné…(retro nadšenci mají svoje prostory…).

Výkolejka

A to si predatavte ze provozuji i půjčovny kol. To uz se železniční dopravou nemá společného vubec nic. Nemelo by se to taky prodat nebo zrušit aby to pak podle vas byla ta správná statni firma.

*****. Petr

ČD neumí být v zisku ani principielnim
základem Svého podnikání a všim ostatním ještě padají do mínusu více .

Go_go

Ale ale … to je za rok 2019…
„… Skupina České dráhy vykázala za loňský rok ztrátu ve výši 4,1 miliardy korun. Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků společnosti http://www.ceskedrahy.cz/assets/pro-investory/financni-zpravy/vyrocni-zpravy/vyrocni-zprava_2020.pdf. …“
(https://zdopravy.cz/rekordni-ztrata-ceskych-drah-kvuli-pandemii-prodelaly-ctyri-miliardy-korun-80242/)

M19

A protože v roce, kdy šli do ztráty všichni, i když předtím vykazovala zisk plyne, že neumí být v zisku? Ale, ale…

Jarda

vzpomínkový optimismus budoucností nebude…jen vyšší náklady aneb, nějak to utrácení musí omluvit, když ČD přichází o kopce peněz prohranými soutěžemi

Gwann

kvůli nostalgii o soutěže nepřichází.

spíš kvůli různým chybám minulostí. hlavně počtu regionov. rychlíky jsou hodně politická záležitost a věc toho, jak se postaví zadání. pokud nějak…tak může vyhrát CD, pokud jinak, nemají šanci. a R14 i Strekov jsou případy, kde neměli šanci. na dalsi motorové rychliky je ani nepustili… R8 projeli. otázka je zda mimoděk nebo na něčí příkaz. vzhledem k bandě na MD je totiž možné vše.

***** Petr

Nevybavuji si jediné výběrové řízení , kde by se zúčastnilo více dopravců a ČD by vyhrálo. Navíc si nejsem jist , zda bez dotovaných cen by tohoto za stávající situace bylo vůbec schopno a při výběrkách německého typu pět let dopředu by si asi taky neškrtli.
Nostalgie a kořeny jsou důležité ale budoucnost v tom nevidím.

Gwann

to, že nikdo nezúčastnil není problém CD. ale spíš těch velebenych alternativních dopravců a jejich kapacity. prostě na nahrazení výkonu CD někým jiným s novými vozidly můžete zapomenout. nikdo na to nemá. i tito dopravci vítězí max. jetymi kousky…

Kubrt

Ono těch skutečných výběrových řízení, s jasným zadáním a způsobem vyhodnocení a dostatečnou dobou na zahájení provozu (a jeho trvání), se u nás ještě moc neuskutečnilo na to, abychom dělali nejaké závěry.

Gwann

to máte pravdu. a rozstrely obecně byly řádně ohnuty. ale kdyz jeden trolli modré…tak to chce druhou krajní pozici taky 😉

Beda

Moc pekny clanek, konecne se clovek po spouste let dozvedel, jak se ma vec s Mikadem.

Marek Kováč

A co jste si myslel? Že je to lokomotiva NTM je známý fakt 🙂