cargo

Rekordní ztráta Českých drah. Kvůli pandemii prodělaly čtyři miliardy korun

Počet cestujících loni klesl o třetinu, firmě stouply náklady kvůli ochranným pomůckám nebo dezinfekci.

Skupina České dráhy vykázala za loňský rok ztrátu ve výši 4,1 miliardy korun. Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků společnosti. Největší propad tržeb zasáhl osobní dopravu. Kvůli opatřením proti šíření covid-19 meziročně klesl počet cestujících o třetinu na necelých 118 milionů.

Největší problém jsme měli v osobní dopravě. Loni na jaře využívala naše vlaky dokonce jen desetina zákazníků oproti normálu,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik. „Celou dobu jsme pro občany zajišťovali základní dopravní obslužnost a náklady s tím spojené nebyly plně kryty tržbami. To je hlavní důvod, proč osobní doprava skončila ve ztrátě téměř 4 miliardy korun,“ dodal Bednárik.

Dopravce současně připomněl, že společnosti celé skupiny utratily za dezinfekční prostředky, ochranné pomůcky a intenzivní úklid vlaků 166 milionů korun. Stát proplatil jen 32 milionů korun. Vedení firmy chystá v reakci na propad tržeb úsporná opatření.  Počet cestujících loni klesl ze 182 na 117,7 milionu. Průměrná přepravní vzdálenost klesla z 47,5 km na 43,5 km.

Ztráta i přes vyšší platby od objednatelů

Do větších ztrát vedou České dráhy i náklady na splácení dluhů. Kvůli nezajištěným dluhopisům v eurech a oslabení koruny finanční náklady (tedy hlavně splácení úroků) dosáhly 1,794 miliardy korun, což je meziročně nárůst o více než půl miliardy korun. Podle výroční zprávy šlo hlavně o ztrátou způsobenou kurzovými rozdíly. České dráhy měly ke konci roku rozpůjčováno 33 miliard korun.

Ještě v roce 2019 vykázaly České dráhy nepatrný zisk z osobní dopravy ve výši 58 milionů korun, loni ztráta dosáhla 3,968 miliardy korun. Tržby klesly z 25,1 miliardy korun na 21,8 miliard korun. Větší pokles tržeb ochránily platby od ministerstva dopravy a krajů za objednané vlaky. Hlavní pokles tak nastal u výnosů z jízdenek, které spadly z 10,4 miliard korun na 5,9 miliard korun. Od objednatelů naopak České dráhy získaly loni 15,4 miliard korun, o více než miliardu více než před rokem.

Výnosy Českých drah v roce 2020. Foto: ČD

Výnosy Českých drah v roce 2020. Foto: ČD

Dopravce oznámil snižování nákladů v různých oblastech, například v marketingu. „Pokud dojde k očekávanému uvolnění opatření proti šíření covid-19, bude hlavním úkolem vrátit cestující do vlaků. Cílem veškerých našich aktivit tedy bude udržet image spolehlivého dopravce a předejít tím riziku, že se část našich zákazníků do vlaků kvůli přetrvávajícím obavám z nákazy covid-19 nevrátí. Stejně tak bude nutné znovu přesvědčit veřejnost o  nesporných výhodách vlakové dopravy, protože řada zákazníků si během pandemie vytvořila nové cestovní návyky a nebude je chtít změnit,“ uvedl dopravce.

Před větší ztrátou ochránily ČD i některé položky, které nemají úplně šanci ovlivnit. Díky poklesu cen trakční elektřiny a nafty firma ušetřila meziročně 400 milionů korun.

Ve ztrátě je i ČD Cargo

Menší propad postihl ČD Cargo. Negativní vývoj v přepravách pevných paliv, metalurgie a dalších komodit byl částečně zmírněn opačným trendem v komoditách dřevo a papírenské výrobky, ve stavebninách a v přepravě potravin a zemědělských produktů. Objem přepraveného zboží klesl ze 65 na 51 milionů tun.  „Navzdory pandemii jsme zároveň pokračovali v úspěšné expanzi na zahraničních trzích, kde se nám dařilo zejména v Rakousku a Německu. Díky tomu a vlivem úsporných opatření jsme výpadek příjmů z části sanovali a hospodaření nákladní dopravy skončilo se ztrátou 248 milionů korun,“ řekl předseda představenstva největší dceřiné společnosti ČD Cargo Tomáš Tóth. Tržby nákladního dopravce klesly o zhruba 800 milionů korun na 12,266 miliardy korun. V roce 2019 ČD Cargo vydělalo 608 milionů korun.

ČD Cargo letos počítá s vyřazením nejstarších vozů. „Pro rok 2021 je vytipováno 1 193 zastaralých a technicky opotřebovaných nákladních vozů určených ke zrušení, respektive ke šrotaci. Během roku 2020 došlo k fyzickému sešrotování 1 zrušené lokomotivy a 8 strojů si z nostalgie odkoupili zájemci k dalšímu užití,“ uvedla firma ve výroční zprávě.

 

Tagy České dráhy seznam
75 komentářů