egoe-plus
Dopravci Železnice

Rekordní ztráta Českých drah. Kvůli pandemii prodělaly čtyři miliardy korun

RegioPanter na trati Rybník - Lipno. Autor: Jan Chaloupka/České dráhy
Počet cestujících loni klesl o třetinu, firmě stouply náklady kvůli ochranným pomůckám nebo dezinfekci.

Skupina České dráhy vykázala za loňský rok ztrátu ve výši 4,1 miliardy korun. Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků společnosti. Největší propad tržeb zasáhl osobní dopravu. Kvůli opatřením proti šíření covid-19 meziročně klesl počet cestujících o třetinu na necelých 118 milionů.

Největší problém jsme měli v osobní dopravě. Loni na jaře využívala naše vlaky dokonce jen desetina zákazníků oproti normálu,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik. „Celou dobu jsme pro občany zajišťovali základní dopravní obslužnost a náklady s tím spojené nebyly plně kryty tržbami. To je hlavní důvod, proč osobní doprava skončila ve ztrátě téměř 4 miliardy korun,“ dodal Bednárik.

Dopravce současně připomněl, že společnosti celé skupiny utratily za dezinfekční prostředky, ochranné pomůcky a intenzivní úklid vlaků 166 milionů korun. Stát proplatil jen 32 milionů korun. Vedení firmy chystá v reakci na propad tržeb úsporná opatření.  Počet cestujících loni klesl ze 182 na 117,7 milionu. Průměrná přepravní vzdálenost klesla z 47,5 km na 43,5 km.

Ztráta i přes vyšší platby od objednatelů

Do větších ztrát vedou České dráhy i náklady na splácení dluhů. Kvůli nezajištěným dluhopisům v eurech a oslabení koruny finanční náklady (tedy hlavně splácení úroků) dosáhly 1,794 miliardy korun, což je meziročně nárůst o více než půl miliardy korun. Podle výroční zprávy šlo hlavně o ztrátou způsobenou kurzovými rozdíly. České dráhy měly ke konci roku rozpůjčováno 33 miliard korun.

Ještě v roce 2019 vykázaly České dráhy nepatrný zisk z osobní dopravy ve výši 58 milionů korun, loni ztráta dosáhla 3,968 miliardy korun. Tržby klesly z 25,1 miliardy korun na 21,8 miliard korun. Větší pokles tržeb ochránily platby od ministerstva dopravy a krajů za objednané vlaky. Hlavní pokles tak nastal u výnosů z jízdenek, které spadly z 10,4 miliard korun na 5,9 miliard korun. Od objednatelů naopak České dráhy získaly loni 15,4 miliard korun, o více než miliardu více než před rokem.

Výnosy Českých drah v roce 2020. Foto: ČD
Výnosy Českých drah v roce 2020. Foto: ČD

Dopravce oznámil snižování nákladů v různých oblastech, například v marketingu. „Pokud dojde k očekávanému uvolnění opatření proti šíření covid-19, bude hlavním úkolem vrátit cestující do vlaků. Cílem veškerých našich aktivit tedy bude udržet image spolehlivého dopravce a předejít tím riziku, že se část našich zákazníků do vlaků kvůli přetrvávajícím obavám z nákazy covid-19 nevrátí. Stejně tak bude nutné znovu přesvědčit veřejnost o  nesporných výhodách vlakové dopravy, protože řada zákazníků si během pandemie vytvořila nové cestovní návyky a nebude je chtít změnit,“ uvedl dopravce.

Před větší ztrátou ochránily ČD i některé položky, které nemají úplně šanci ovlivnit. Díky poklesu cen trakční elektřiny a nafty firma ušetřila meziročně 400 milionů korun.

Ve ztrátě je i ČD Cargo

Menší propad postihl ČD Cargo. Negativní vývoj v přepravách pevných paliv, metalurgie a dalších komodit byl částečně zmírněn opačným trendem v komoditách dřevo a papírenské výrobky, ve stavebninách a v přepravě potravin a zemědělských produktů. Objem přepraveného zboží klesl ze 65 na 51 milionů tun.  „Navzdory pandemii jsme zároveň pokračovali v úspěšné expanzi na zahraničních trzích, kde se nám dařilo zejména v Rakousku a Německu. Díky tomu a vlivem úsporných opatření jsme výpadek příjmů z části sanovali a hospodaření nákladní dopravy skončilo se ztrátou 248 milionů korun,“ řekl předseda představenstva největší dceřiné společnosti ČD Cargo Tomáš Tóth. Tržby nákladního dopravce klesly o zhruba 800 milionů korun na 12,266 miliardy korun. V roce 2019 ČD Cargo vydělalo 608 milionů korun.

ČD Cargo letos počítá s vyřazením nejstarších vozů. „Pro rok 2021 je vytipováno 1 193 zastaralých a technicky opotřebovaných nákladních vozů určených ke zrušení, respektive ke šrotaci. Během roku 2020 došlo k fyzickému sešrotování 1 zrušené lokomotivy a 8 strojů si z nostalgie odkoupili zájemci k dalšímu užití,“ uvedla firma ve výroční zprávě.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Nocar

Nějak jim tam chybí položka výnosy z lichvy.

Brumla

Ano už to funguje, úspory , dole v provozu ruší se pevné linky, a lidé co pracují jako šroub a nestíhají , se jejích pozice přesouvají do Prahy a ze tří se snižuje na dva. Tak takto v praxi se redukují manažeři z nábřeží.

Pepa Pešek

Doufám, že to zacvaka Babiš. Když umí bez rozumu razhazovat přes 100 miliard zdravotníkům a hasičům a policajtům, tak těch pět ho nezabije. 🤣🤣🤣

K6_

Ne kvůli pandemii, ale kvůli vládním restrikcím. Když je všechno zavřené a zakázané, tak holt lidi nejezdí.

Kosmik

Je čas na změnu….

idk123

Tak když stát dělal a stále bohužel dělá všechno pro to, aby cestující z veřejné dopravy vyhnal do aut, tak se není čemu divit. Návrat na čísla z roku 2019 bude trvat hodně dlouho i za předpokladu že si stát přestane vymýšlet jakákoliv pravidla (náhubky, testy a podobně)…

Palo

Těžce nabyl,lehce pozbyl!

V. K.

Ten problém s eurovými dluhopisy jasně ukazuje, proč potřebujeme euro. Každé zhoupnutí kurzu naše podniky poškozuje. Koruny se držíme jenom kvůli nostalgikům, co se přes tenhle neochvějný ekonomický fakt nedokážou přenést.

Gwann

a hlavně až se babišohospodaření projeví na ratingu, tak nám z těch sr*ček při existenci koruny nikdo nepomůže….

jirka

hlavně díky euru a kurzu se pro nás stále věci zdražují, hopne to nahoru a šup, všichni zdraží, a když jde kurz dolu, nikdo nezlevní, a takto to jde postupně pořád výš. Stjeně jako umělé krize.. třeba vajíčková, zdražili se tehdy vejde a šup..ceny chlebíšku vyletělo o 5 kč, a když se dostaly na původní cenu, nikdo už chlebíček nezlevnil. 🙂

PeterC.

Aj u susedov, ktori maju Euro sa tiez zdrazuje. V eurocentoch sa da zdrazovat este nenapadnejsie:-(

Jiří Kocurek

A benzín je stále za 37 kč/litr. Nikdo nezlevnil.

Tomas

tohle jsou strašný kecy. stejný, jako u benzínu .. kde lidi tvrdí totéž.

se pak ale divím, že teď netankujeme za 100 kč / litr .. 😀

rychlodráha

Na šotowebu povídejte něco nostalgicích. Půlka diskutujících by chtěla zpátky eróhácký zadarmo zájezdy do Jugošky, JŘ 1989, B, 810 a Sergeje.

medical_examiner

A pic kozu do vazu…dostanou Trvalý jízdní řád…(1.1.2042)

Papaja501

Dobrý den…jj, s poctivostí nejdál dojdeš..i když mi je to proti srsti, přikláním se k tomu názoru, že by na ČD neměla mít vliv tadle politická sebranka zlodějů….Jako vlakmistr vždycky hledám to nejnej pro cestujícího a takových nás je u ČD většina…Zaplať pán bůch, se to pomalu a jiszě začíná vracet, alespoň u nás na R 10…O tý poctivosti a přístupu k lidem….Necelý měsíc zpět…kamarádka ze Dvora jela z Pardubic domu…odbavena jízdenko pro čtyři děti se slevou s vysvětlením, že je to za tu samou cenu..(Posílala dotaz na MD)..Já osobně kontroloval během posledního zýdne…Třikrát one ticket ze Dvora do Náchoda… Číst vice »

Willy

Jak kdo, průvodčí napařila chudákovi, který dobíhal v Uhříněvsi na hl.n. za 72Kč. Přitom z Kolovrat to mohl mít za 37Kč, nemluvě, že přes Lítačku by to měl za 24Kč.

Leinad

Podle PIDu by to měl za 824, že ve vlaku platí i TR10 je spíše výhoda.

Za vinu dopravce považuji, že pokladní různých vlakových dopravců najust prodávají svoje (Praha – Beroun můžu courakem S7, ne Arrivou), takže neznalý cestující koupí jízdenku a ještě zaplatí.

medical_examiner

Je pravda, že na R10 vyžadují 1.třídu oddílovou?

Papaja501

V kmenové soupravě je požadavek na půlenej velkoprostror.V případě nějaké technické závady, když se mimořádně zařadí AB, platí se sankce. U 933 a 934 z HK do TV je požadavek na AB. Na zesily z HK do Prahy se dávají A..A můžu potvrdit, že je mnoho cestujících, hlavě mezi Prahou a Poděbrady, kteří ty kupata vyhledávají a dávají jim přednost. Je dost těch, co třeba jedou po noční, nebo náročné práci a chtějí si v klidu odpočinout…Začíná prokapávat, že budou nějaké změny od nového gvd, ale nebral bych to zatím vážně..To by odnesl kolaři v sezóně, protože podle toho, co… Číst vice »

Willy

Nejspíš to vysvětluje poslední dvě transakce s ČD Telematikou, které nás vyjdou na 1,85 mld. státního dosypu.

Gwann

asi máte problém s chápáním textu. transakce s telematikou je udělaná tak, že prachy za část podniku telematiky od SŽDC (ano, tohle můžete nazvat státním dosypem, jakkoliv jde o běžnou transakci, zadarmo to být nemůže protože ČD mají věřitele…) se koupí zbytkový podíl ve firmě telematika od PPF. sice ty prachy budou poslané časově asi naopak než píšu, nejprve je dostane PPF a až pak se prodá kus podniku, jinak by to nedávalo smysl a byla by to další lumpárna (protože by si asi na část peněz ze SŽDC PPF chtěla sáhnout), ale cashové efekty jsou vyřešitelné, na tohle bude… Číst vice »

Willy

Možná ale spíš stát dosype pro ČD ještě více než 1,85 mld. Kč, viz zmíněné prodělané čtyři miliardy korun.

Gwann

zapamatujme si teze o dosypech pro články o chudáčkovi šimáněm a jančurovi, které státní restrikce na buben přivedly. dtto hospodští, hotely, kadeřníci, hadráři, vlekaři a další.

všude jsou kompenzace OK a má se sypat. čím více tím lépe.

ale rozhodně ne do ČD. ty mají zkrachovat.

Gwann

tak bohužel očekávané u osobní přepravy, prostě jim chybí 4mld z jízdenek a jsou v podobné ztrátě…ano, mohly možná ušetřit něco, aby ztráta byla nižší, ale principielně se s ničím jiným počítat nedalo. čísla žluťáka a paštikáře nebudou lepší, počkejme si na ně.

zajímavý je propad carga – hlavně drastický pokles objemů. tady by mne zajímala nějaká čísla….

J.K.

No kamiony brzdil šílený nedostatek řidičů, to covid vyřešil…

Asdfg

Tak vloni na jaře byly zavřené automobilky, ty nejely skoro měsíc. Na to je navázány další průmysl.

Gwann

zavřené byly, ale 14 mio tun? to musí být spousta uhlí, železa a dalších hromadných komodit, osobní auto váží 2 tuny max.

Jiří Kocurek

Octavia 4×4 2.0 TSI váží 1398 kg – nejsilnější motro v nabídce. Ať se nám to dobře počítá, tak 1400 kg. To je 10.000.000 automobilů, to Škodovka nevyrobila ani za posledních 10 roků.

Gwann

jo, k číslu, že to jen autama nebude, jsem taky dospěl….

Asdfg

Že škodovky nejezdí jen auta, ale také tam jezdí ložene kontejnery, to samé u dalších automobilek, kontejnerovych vlaků jezdilo podstatně méně… A hlavně různá omezení byly ještě přes léto.

Teď aktuálně ve Skodovce chybí nějaka elektronika a škodovka vyrábí omezeně, takže toho zase jezdí méně…

Vloni na jaře jediné co zůstalo stabilní bylo uhlí do elektráren a kůrovcové dřevo, zbytek byl různě omezen. K tomu teplé jaro, tajze uhlí do tepláren také dojezdilo dřív.

Jedno k druhymu a těch 14 milionů tun se najde…

MartinS.

A s tím, že byly proti roku 2019 nižší výkony (jednak pandemie, ale také motorové rychlíky R8, ústecký, liberecký, zlínský kraj) a na druhou stranu vyšší platby objednavatelů nepočítáte? Tam přece musely ČD něco ušetřit a objednavatelé platili víc.

Gwann

nižší výkony i z důvodu poklesu linek jistě, na druhou stranu tohle neudělalo ztrátu 4 mld….navíc mají větší úhrady od krajů i státu, tudíž i při poklesu výkonů (v km) jistě narostla zisková marže na km (brutto smlouvy v roce 2020 ještě neměli, ne?).

je tam nepochybně více faktorů, ale rozboru každé jednotlivé linky jak z hlediska výnosů, tak nákladů, nemáme šanci nic víc vydumat, vyjma toho, že nebýt pandemie by měli HV o minimálně 3mld ale možná i až 5 mld lepší (odhad)

*****. Petr

České dráhy a Česká pošta by se mohla hned prodat a krom osobně zainteresovaných by to asi nikdo nepoznal a bonusově stát ušetří . Funkční ČD by mohl být klenot jako Budvar a kdyz ne cenou tak kvalitou a spolehlivosti . A to mi připadne že pokud byli na nule tak jen díky vnějším vlivům jako preprodej majetku v době téměř monopolu , takže vyhlídky do budoucna jsou ještě horší. Bohužel má státní dopravce našlápnuto do propasti , z podstaty nikdo dlouhodobě nevyužije .

Paddy

A kupovat to budeš ty ?

***** Petr

A co chceš kupovat? Know how určitě ne a těch pár vlaků bude pryč hned . Co dostaly vrátí státu a jedeme dál. Horší to být za stávající situace pomalu nemůže a jezdit mohou jak soukromníci a jejich státní parodie tak krajské podniky , když jim to vyjde lépe. ČD ani ČP nejsou nenahraditelné

Gwann

tak česká pošta nenahraditelná je, alespoň v několika dalších letech. listovní zásilky, SIPO, czechpoint (pravda, tam jsou i jiné možnosti, ale tahle je nejdostupnější), výplata důchodů, datové schránky….

a balíky jsou něco, co celou síť poboček pomáhá financovat.

k ČD – rozsahem jsou stále nenahraditelné. nikdo nedokáže v tuto chvíli zorganizovat např. příměstskou dopravu kolem Prahy, Brna Ostravy. ani to množství dalších spojů by nebylo snadné odjezdit.

obě firmy na tom nejsou dobře, ale co chcete, když jsou k nim přisáti různí vykukové a odkláněči….

Vašek

Listovní zásilky naopak spíše dotují balíky. Nenahraditelnost je chimera, kromě flákačů s teplými místečky a korupčníků by ani jeden podnik nikomu nechyběl a do půl roku by po nich neštěkl ani pes.

Gwann

závidím Vám Vaše krásně jednoduché vnímání světa. jen doufám, že nebudete nikdy mít možnost ho předvést vč. dopadů v praxi. kázat jednoduchá moudra bez zodpovědnosti za jejich dopady (pak se to hodí na různé sabotéry) jsou typické pro destruktivní populisty

Vašek

Sorry, vůbec nevíš, s kým máš tu čest. Tak tedy ČP: po listovnich zasilkach ti okamžitě skočí všichni kuryři. To je totiž v dorucovatelstvi to největší rito. Vsechny finanční služby, i výplaty důchodu umí banky lépe, rychleji a levněji. Datové schránky doufám nemyslíš vážně. To je jsou ty vyhozené miliardy za něco, co stovky firem dělají lépe a zdarma (seznam, Google, Yahoo, atd.) proto je taky jinde nemaj. A teď ČD: Za příměstské linky v okolí Prahy ti urvou ruce a pokud by to samosprávy nechaly komerčně, tak to dopadne jako všude, kde zmizí státní monopol (viz koridor do Ostravy,… Číst vice »

Gwann

cena kurýrního doručení je někde jinde než poštovné. a když jsem tedy tak mimo, tak mi najděte cenu kurýrem do dvou dnů z Brna do Šluknova. Beru jen ty nabídky, kde je to méně než obyčejný dopis pomocí České pošty. že by se kurýrním firmám hezky podnikalo, kdyby nebyla relativně levná a spolehlivá ČP, to jistě pravda je. jen nevím, kdo je zvědavý na násobně vyšší ceny. výplaty důchodů s donosem domů či vyzvednutím na poště jistě umí každá banka…to snad nemyslíte vážně….a ano, na účet to umí kde kdo. a datovka…no, nezlobte se na mne, ale tenhle blábol o… Číst vice »

Leinad

Prachy domů: zmiňovaným doručovatelům je vlastně jedno, jestli v obálce mají dopis nebo 3 Masaryky. Jestli by s penězmi měli jiný proces (odesílatel dá částku, příjemce nedostane stejné bankovky jen stejnou částku) to už je vnitřní věc dopravce.

Datovka – když nebudeme zasahovat do práva (potřebujeme fikci doručení. Živnostník musí do X dnů odpovědět úřadům i kdyby to poslali naschvál na začátku plánované dovolené. )
Napsat systém, kde dokonce bude jistota (zprávy s časy uložené v Blockchainu) by byla zakázka na soutěž, nemusí vyhrát CP.

Autobusy bez objednávky jezdí hodně linek.

Gwann

PS: nevím jak by listovní zásilka za 20 kč (či kolik je teď základní známka) z horní dolní do zadní lhoty mohla dotovat balík za 120 Kč. i kdyby jel po stejné trase. manipulace s balíkem není o tolik dražší než s dopisem, jaký je rozdíl v poštovném.

a hlavně pobočková síť, to nejdražší, se udržuje kvůli jiným než balíkovým službám.

ono proč asi je spousta konkurentů v balících ale málo v dopisech, že?

Vašek

Jsi úplně mimo a nevíš lautr vůbec nic.

Gwann

děkuji za diagnózu a prosím o trochu věcné argumentace. rád se nechám přesvědčit.

Jiří Kocurek

SIPO řeší banka. Důchod se dá vybrat z bankomatu.

Gwann

pokud má dotyčný účet, že…

já ho překvapivě mám, ale také překvapivě tu je pořád spousta lidí, co ho nemá a mít nehodlá. nehledě k tomu, že lidi v exekuci si toho přes účet moc nezaplatí – a důchod jim může být zexekuován dvakrát- poprvé u ČSSZ a podruhé na účtu, chráněný účet stále nemáme….

a pokud jste si nevšiml, tak banky ve velkém zavírají pobočky v menších městech a bankomat fakt není všude, pošt je na venkově furt víc než bankovních poboček a bankomatů.

Leinad

K čemu vlastně SIPO? Povolení aby mi někdo mohl brát peníze z účtu, to mu můžu říct číslo karty.

***** Petr

1) a- listovní zásilky jsou bussines a bez ČP budou snad opravdu doručeny i domů b- sipo a výplatu zvládne banka c- czechpoint – komerční, kdokoli d- datové schránky – zvláštní systém a přesto jsou firmy co to v pohodě zvládnou lépe a levněji 2) Spíš přání otcem myšlenky – klasická otevřená soutěž bez přímého zadání na patnáct let odpovídající dobu předem a zvláště okolo zmíněných měst a s největší pravděpodobností je po ČD 3) naprostý souhlas a to je právě ten zásadní problém. Myslím , že nikdo nemá problém s pracovníky ČD ve výkonu (většinou) ale právě systém a… Číst vice »

Paddy

A nekoupili by krajské podniky třeba ČEZ ? Byla by levnější elektřina?

medical_examiner

Levnější bude hned po zákazu 1. solárních elektráren, 2. vývozu energií.
Ale největší zlevnění bude po decimaci managementu.

medical_examiner

Asi. Třeba má vyprojektovaný nějaký záchranný plán…
Já taky. 1000 nejzapadlejších pošt konec, a oba podniky (pošta i dráhy) budou existovat ve vzájemné symbióze – pošty se přesunou na nádraží, pošta se bude rozvážet vlaky…

Zbyněk

Jo, nakonec by se peníze rozkradly a kraje a stát by si dopravu od soukromých drah draze doplácely a peníze by tekly úplně jinam navíc, soukromník pak vydírá a chce kompenzace za nařízení a jiné různé regulace. To samé s poštou, stát má nějaké povinnosti. Třeba v británii se soukromá železnice nyní zcela zhroutila, navíc je příšerně drahá. Vzhledem k finančním podmínkám věšiny obyvatel je důležité zachovat a upevnit průtokový ohřívač tak, aby nezvnikaly nové dluhy.

Jaaaa

Tady odborníci totiž nedovedou spočítat přínosy možnosti přímého řízení – přímého vlivu na kvalitu a druh poskytované služby.

Opravdu nesnáším to „až skončí smlouva“.

Vnější pozorovatel

Zrušit ten moloch!

Ludva

Jakkoli hodnotit tuto ztrátu jako rekordní a nějak výjimečná je nesmysl, s ohledem na stav v jakém celá republika v minulém roce byla. Jen tak mimochodem v rozhovoru tu pan Jančura řekl, že RegioJet byl nejpostiženější firma v republice, dá se tedy předpokládat, že jejich ztráta bude ještě rekordnější. Také budete okamžitě požadovat zrušení 🙂 ?

***** Petr

Jančura si to platí ze svého a neprohospodařuje darovaný majetek. Navíc většinu výkonů jezdí komerčně .

Karek

Váš vyhodili od dráhy, z pošty či jiného státního podniku? Nebo vás snad nevzali? Nebo je to čistě nenávist k státním podnikům?

medical_examiner

Ten bude mít těžký život, když
1. železniční doprava i nezbytné autobusy (Státní dráhy)
2. energie – elektřina, plyn, voda
3. poštovní služby (Státní pošta)
4. pohonné hmoty
5. krajské a fakultní nemocnice
budou v budoucnu ve státním majetku, spravované přímo ministerstvy…

Gwann

darovaný majetek? co to plácáte? kdo komu co daroval? ČD jsou 100% akciovka státu, stejně jako ČD s.o. byla speciálním případem státního podniku. že pak a.s. prodává majetek zpět může být lumpárna, ale když se to tak blbě rozdělilo, jinak to nejde. a.s. má totiž věřitele, kteří by z bezplatného vracení majetku rozhodně radost neměli. a můžete mi sdělit, jaký je rozdíl mezi chybějícím komerčním jízdným a chybějícím jízdným v ZDO? je problém dopravce, že jezdí v objednávce státu? ten váš jančura, který dříve hýkal, jak nechce státní prachy, se přisál k cecíku státních objednávek taky celkem slušně (postrky, úpořiny,… Číst vice »

Jaaaa

Nestálo by nic, protože služba by nebyla.

Ale tady páni autíčkáři si myslí, že jejich plechovka je spása světa.

Gwann

z logiky věci se to dá očekávat, že výsledek bude neradostný.

pokud si pohraje s nájmy a odpisy (vozidla totiž nemusí mít vždy tam kde cashuje jízdenky, nemám přehled kde který werk je zaparkovaný), tak to může dopadnout méně děsivě, ale síla to bude taky

medical_examiner

Ano – nejméně u RJ ekonomickou cestou (kterou už mám důkladně vymyšlenou 😈).

Y.K.

No já nechci hájit vše co se v ČD děje, ale tohle je opravdu mimo jejich kontrolu. Jezdí na objednávku (jako všichni kdo usiluji o ZDO), nemohou přestat jezdit, když nejezdí cestující, to musí odkývnout politik, takže jezdit musí i když se to nevyplatí a ztráta utěšeně roste.

A když vás někdo tlačí jezdit i když proděláváte, tak by to měl proplatit. Plácat se na krajích a ve vládě do prsou „jak zajistili dopravu i za covida“ je mizérie, když to zaplatí někdo jiný.

Gwann

tak tak…netto smlouvy jsou fajn v dobrých časech pro dopravce, brutto v těch špatných…to by kraje ječely, kdyby měly vše brutto…

Vašek

ČD v osobní dopravě nebyly v červených číslech jenom v roce 2017 a 2019. Ty umí prodělávat pandemie nepandemie, dokazují to již desítky let. No a pokles v nákladní dopravě, když všechna logistika rostla, ceny paliv spadly na historická minima atd. to je taky umění.

noerf

Záleží také na marži z tržeb. Napříkald EP Cargo využívá v ČR lokomotivu ČD Cargo, protože je le to levnější než jejich Vectron v portfoliu Lokotrainu.
Na druhou stranu ČD Cargu padl více objem nákladu než tržby.

Martin

Asi tak, když se člověk podívá na výroční zprávu z roku 2017. Tak to patlají pořád stejně

Tomáš Záruba

Pokles ceny paliv nahrává spíš silniční dopravě (=> očekávatelný pokles podílu vlaků), ne…?

medical_examiner

Zatím ano, ale řešení už netrpělivě čeká v Pandořině skříňce (spíš almaře 😁)…

jan

A stát předpokládám opět jako státnímu podniku nezaplatí nic noc. V Brátínii se na to vybodli. A hodili to na stát. Tak se to dělá.

bkv

Takže, když je zisk, ta je to naše, když je ztráta, tak je to státu? To se pak skvěle podniká…

Honza

Jenže ztráta je způsobena nižším cestováním v důsledku právě vládních (státních) často nesmyslných protiepidemických opatření.

*****. Petr

V Británii je trochu jiný systém

MartinS.

ČD nejsou státní podnik.