Rozhovor: Chceme, aby Smartwings byly českou firmou, říká Jiří Šimáně

Jiří Šimáně. Foto: Deník / Martin DivíšekJiří Šimáně. Foto: Deník / Martin Divíšek

Spolumajitel a předseda představenstva skupiny Smartwings Jiří Šimáně mluví v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz o dopadech koronaviru, situaci kolem MAXů

415 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kanafasik

Přijde mi, že ten Váš „bussiness plán“ je jen bůbůbů spojené s bububu…

Joseph

A co na to Čína? Nebude se zlobit, přikazovat? Já bych nejprve žádal záruky od Číny.

Axel

Záruku za co? Čína je jedním ze spoluvlastníků Smartwings. IMHO nikdo nebrání, aby jenom někteří spoluvlastníci investovali peníze do společnosti formou zvýšení jmění Smartwings. Kdyby například investoval do Smartwings jenom pan Šimáně a ostatní ani korunu, tak logicky by stoupl podíl akcií Smartwings ve vlastnictví pana Šimáně, až by třebas pan Šimáně se stal vlastníkem 90% akcií. Takže by následně pan Šimáně mohl spustit tzv. vytěsnění menšinových akcionářů…. Proč nikdo z akcionářů nechce zvýšit jmění Smartwings? Nebo snad chce?

Petr

Zvýšení jmění musí odsouhlasit i Číňané. Tak jednoduché to zase není.

Jan

Můžu se jenom zeptat na otázku ohledně posunutí dodávkek A220 a A320….myslel jste tím pane Sůro A320 co měly přijít teď na jaře nebo A321XLR? Děkuji za odpověď

Jan Sůra

A320 letos byly použité, dotaz se týkal nových – tedy nejprve A220

Jan

Aha, takže jestli tomu rozumím správně tak otázka byla směřována na otázku Airbusů objednaných přímo u výrobce, ne na použité….

beija

Kdo si ještě všiml, že poslední dobou dává oligarcha Šimáně ( a spol.) rozhovory zásadně začátkem týdne, aby vyšly ve středu či ve čtvrtek, když zasedá Poslanecká sněmovna? A probíhají interpelace poslanců, které se mohou týkat i SW? Tomu říkám manipulace non plus ultra.

Frantisek

Tak to je spíš problém těch radakcí kdy ten rozhovor zveřejní, ne? Takže možná spíš ty redakce manipulují s veřejností

beija

To by lépe řekl pan Sůra, zda tam byl nějaký požadavek tohoto typu, či měl prostě oligarcha Śimáně čas na rozhovor zrovna tak, aby to vyšlo tehdy, kdy on potřebuje..

Jan Sůra

Žádný požadavek neexistoval

beija

Děkuji za odpověď, vypadá to tedy na velkou náhodu. Hmm, dle mrknutí teď v mezičase ( veřejně dostupné) se čistě náhodou zrovna dneska v interpelacích poslanců probírají strategické a nestrategické firmy.

Frantisek

Vidíte, tak to bylo čistě na vůli zdopravy.cz a ostatních deníku kdy ten rozhovor vyjde. Tzn. mohl vyjít klidně v pátek večer

Jula

Nějak to nechápu, prezentuje že se jim podařilo omezit ztrátu na cca 100 milionů měsíčně a chce půjčit 2,5 miliardy, 25x tolik, to je trochu podezřelé, ne?

Filip

Z royhovoru s Šimáněm na iDnes: Co když vám stát během několika týdnů ty peníze garantovat nebude? Tak skončíme. Bylo by řešením jít do konkurzu a v něm si Smartwings opět koupit? Mateřská Unimex Group je stále bonitní společnost. Tím byste se zbavili problematických čínských spolumajitelů. Je to čistě teoretická cesta. Pokud skončíte v konkurzu, tak velmi pravděpodobně ztratíte licenci. To znamená, že nemůžete létat. Opět rozlétávat společnost by byl zdlouhavý a finančně náročný proces. Nemáme s procesem konkurzu žádné zkušenosti, ale podle toho, co víme od našich právníků a dalších partnerů, tak je prakticky vyloučené, aby ta společnost takto… Číst vice »

Axel

Pouze bych zopakoval, že insolvence formou konkurzu je pouze jednou ze dvou možných variant. Druhou je insolvence formou reorganizace, kdy firma nezanikne, akorát obvykle dojde ke změně majitele firmy a dojde k seškrtání velké části dluhů (zbývající část dluhů by věřitelům měla být zaplacena z prodeje zbytného majetku a z peněz které za firmu zaplatí nový vlastník). P.S. Velmi nepříjmně mě překvapilo, že z rozhovoru nepřímo vyplývá, že náš zaměstnanec ministr Havlíček 3 měsíce nedokázal zajistit informace přímo z firmy o její aktuální situaci. To je velmi smutné, protože kdyby v dubnu 2020 získal stát informace o situaci Smartwings, tak… Číst vice »

Tomas

Bez ohledu na druh insolvence dojde k zápisu tohoto faktu do obchodního rejstříku. v tu ránu to pro jakoukoli společnost znamená obrvoský problém. omezený (až nulový) přístup k provoznímu financování, problémy s dodavateli (platby předem, pokud vůbec budou ochotny s danou společností spolupracovat).

ona to fakt není taková sranda, jak jste si vybájil v hlavě. mimochodem, seškrtání dluhů u reorganizace? a na to jste přišel jak? a ty dluhy.. jaké má smart wings dluhy, které by měl seškrtávat?

znovu se ptám – jací jsou ti věřitelé smartwingsu, kteří by měli odpouštět smartwingsu dluhy?

Axel

Pro Tomas – ztráta důvěry obchodních partnerů Smartwings už nastala. A tím netvrdím, že za všechny problémy si je vinna samotná firma Smartwings. Ale za velkou část problémů svých problémů si můžou samotná firma Smartwings a její vlastníci = není důvod proč platit z našich daní řešení těchto dřívějších problémů. Já pouze hájím svoji peněženku, protože pokud nedojde k odpuštění DŘÍVĚJŠÍCH dluhů firmy Smartwings, tak patrně všechny dluhy této firmy zaplatíme my, daňoví poplatníci. A to je špatně!!!! Zopakoval bych – z našich daní určitě náleží firmě Smartwings náhrada škody za březnové omezení. Plus část náhrady škody za dubnovou situaci… Číst vice »

Frantisek

A jakých obchodních partnerů? Můžete je uvést? Proč se o nich nikde nedočteme? Pokud vím, tak největší obchodní partneři jsou pro ně cestovní kanceláře. A ty se za SW/ČSA postavily, nebo ne?

Axel

Pokud cestovní kanceláře platili v minulých měsících a platí firmě Smartwings ve stejných objemech jako v minulosti, tak proč firma Smartwings potřebuje sehnat peníze na provoz?

Jestli cestovní kanceláře podepsali dostatečně vymahatelné smlouvy o nákupu služeb od Smartwings, tak proč banky nechtějí půjčit firmě Smartwings na provoz?

Rozhodují činy!!!!

Frantisek

A kteří ti partneři tedy ztratili důveru? Myslíte tedy, že cestovní kanceláře lžou našemu zaměstnanci panu Havlíčkovi když říkají že chtějí záchranu QS/OK a přitom ji vlastně nechtějí, jelikož jim letecká společnost dluží peníze? Proč kolem toho tedy lžou? Evidentně o tom máte nějaké bližší informace, tak nechápu proč se bojíte je uveřejnit.

Axel

Pro František – čili Vy říkáte, že já z mé kapsy mám platit daně, aby tyto daně utrácel KAŽDÝ kdo si o ně řekne? Takovou hloupost jste asi nemyslel, nebo…? Poté co z našich daní bude zaplacena náhrada škody firmě Smartwings za březnové omezení provozu, tak už ani korunu, tak Vám zopakuji úplně prostou pravdu: „každý svého štěstí strůjce“. Čili já a ani nikdo z občanů České republiky nemají povinnost platit cizí dluhy, což jsou například pohledávky z dřívějších obchodních vztahů Smartwings a cestovních kanceláří týkající se nynějšího léta. Cestovní kanceláře se v minulosti svobodně rozhodly že chtějí spolupracovat s… Číst vice »

Masagin

Naprosto s vami souhlasim, ze vyreseni dluhu by melo predchazet jakekoliv statni zaruce. Norsko si tohle vynutilo u Norwegian Air a ti museli obehnout vsechny veritele a presvedcit je, ze smeni dluhy za akcie a az pak predstoupi pred stat se zadosti o statni zaruku za uver. To je totiz solidni test duvery.

https://www.theguardian.com/business/2020/may/04/norwegian-air-wins-support-for-rescue-plan-ahead-of-crunch-vote

Kakulo

Podle toho, co pan ředitel Vik říká, pilot smrtwings po snížení platu bude dostávat 120-130 tisíc měsíčně? V téhle době? A oni chtějí, aby to zaplatili daňový poplatníci? Dělá si prdel? Nehoráznost!

poletucha15

jen abych to upresnil, ty lidi rozhodne neberou 120k na 60% mesicne… to je ulet.
Naopak sli vsichni na polovicni uvazek a vetsina z tech kluku a holek bere min nez je prumernej najem v Praze za 2kk.
Divil byste se kolik piloti berou.

Petrs

On jen rikal, ze podpora Antivirus pro ne nema vyznam….takze se asi uchylili k jinym krokum

Pavel

Osobně si myslím že SW bez podpory přežijí,jen se smrsknou na menší firmu a tady bude konečně konkurenční prostředí. Trhu to jen prospěje..

Tomas

ono tady snad konkurencni prostredi neni? na zaklade ceho soudite?

Pavel

Na základě cen, počtu linek,oobr zpoždění a hlavně nespokojenosti zákazníků s firmou Smartwings.

Frantisek

A co bránilo (brání) ostatním společnostem vstoupit na letecký trh v ČR? Ať již co se týká navýšením stávajících linek, nebo vytvořením báze a přetahnutí klientů od ostatních leteckých společností

Axel

Pro František – v Evropě jsme zažívali 7 let hojnosti. Teď nás čeká 7 let víceméně utaženého opasku. Ekonomové tomu říká cyklický vývoj.
Takže nyní bych spíše čekal, že aerolinky ubyde zákazníků a proto se začnou „rvát“ o nové zákazníky. Tj. čekal bych, že na ruzyňském Letišti Václava Havla vzroste konkurence mezi aerolinkami a patrně přibyde nabídek pro cestující.

Ovšem ubyde charterových letů, kde holt rapidně se zmenší počet zákazníků.

Frantisek

To jste mi ale nepodpověděl na otázku co, nebo kdo bráil ostatním leteckým společnostem v časech hojnosti vstoupit na letecký trh v ČR

Axel

Já odpovídal na část Vaší otázky o aktuální situaci a odhadoval jsem blízkou budoucnost. Proč mě uháníte o odpověď na zbytek Vaší otázky?

Tomas

ceny z prahy jsou snad nějaké vysoké? ceny jsou naprosto ok. smartwings / csa má vcelku minoritní podíl na provozu v praze., rozhodně tam nedochází k nějakému monopolistickému chování. mimochodem, pokud má podle vás smartwings v praze vysoké ceny (a tím „kazí“ trh) … co bránilo někomu jinému přijít s polovičními cenami? pokud by to bylo tak, jak tvrdíte, tak by to byl byznys snů – za týdenm by sw skončil. počet linek .. jak smartwings omezuje konkurenci zavádět nové linky, speciálně když je (podle vás) tka předražený? nespokojenost cestujících se smart wingsem nějak omezuje konkurenci? máte vůbec tušení, co… Číst vice »

Pavel

Tuším že je to soutěživé prostředí kde se firmy uchází o zákazníka nabídkou lepších služeb a cen? 🤔🙂

Pavel

Ještě bych dodal jaka je konkurenční výhoda sw oproti jiným společnostem: berou každý kšeft aniž by tušili jak to odlitaji. Pak pretezuji posádky, tlačí je přes normy,všichni trpí. Je to dost divoký způsob vydělávání peněz. Toto se pak odráží i v přístupu k zákazníkovi. Divím se že to jejích zaměstnanci snáší.

Pavel

Pánové, ať si každý kdo obhajuje pomoc Smartwings uvědomí že každou 4clenou rodinu to bude stát 10tis korun. A to jsme na začátku..

Axel

Pro Pavel – možná to bude stát víc (výrazně víc) nebo míň. Bez odtajnění nezbytných informací firmou Smartwings si nelze udělat názor.

Tomas

a porad do kolecka jako kolovratek 😀

Tomas

na to cislo jste prisel jak?

chce 2,5 mld, spletl jste se o rad. 4 clenou rodinu to vyjde na 1000.

tom

I tak, pošle mi každý člen vaší rodiny 250kč?

beija

Omlouvám se za OT, ale zatímco my pouze debatujeme, tak nám Ryanair ukázal, jak se pracuje a už to rozjel:
https://www.airways.cz/zprava/ryanair-potvrdil-ze-jeho-aerolinie-buzz-jedna-o-charterovych-letech-z-prahy/
Teď se ukáže „nenahraditelnost“ charterovek Smartwings..

Ted

To je ta skvělá společnost co tu chcete? Jestli se takto k zaměstnancům, bůhví jak se bude chovat k zákazníkům… https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ryanair-smartwings-koronavirus-francie-propousteni-snizovani-platu-divoky-zapad.A200603_131052_eko-doprava_kou

Micha

Ryanair o 20%, u Simaneho sli piloti na 20% procent.

Laco

Absolutne nerozumiem preco sa zapajas do diskusie s nepravdivymi informaciami. Ty si lietadlo videl asi len na obrazku. Isli na 50%. RYR ma vacsinu pilotov a coskoro aj cabin crew ako szco, sprava sa k nim ako k hovnam. Nehovorim ze smart je top. Ale aspon sa zamestnanci neboja ist na PNku ked su chori.

FlyBoyEda aka. ProstyPobijecMuch

Laco, absolutně nerozumím proč se zapojuješ do diskuse s nepravdivými informacemi. U SW šel kapitán na cca 28% čistého příjmu. Chceš poslat výplatní pásky?

Petrs

O tom presne mluvili… aerolinky, ktere tu pomoc dostanou-RYR taky dostal pujcku a Wizz dostane, tak pak mohou nahradit spoecnosti, ktere padnou….

beija

Ano, RYR dostal půjčku, ale dle předem daných a transparentních pravidel pro firmy v UK( ten program CCFF vznikl už tuším v březnu), stejně tak Wizz a Easy.
Thai třeba stát nechal zbankrotovat, když zjistil, že není životaschopný.

Viky

Už nějakou dobu ty příspěvky tady pročítám a občas se nestačím divit. Pořád se tu oháníte RYR jako nějakou spásou letectví a neberete v potaz, že RYR čerpal podporu ve VB. Ano využil půjčku z určitého programu pro podporu firem za určitých a jasně daných podmínek vládou VB, tím taky oprávněně argumentujete, ale už nezmiňujete tu druhou stránku, že naše vláda doposud nevytvořila takový podpůrný (pomocný) program, který by firmy s velkým finančním obratem mohly čerpat. Takže když chcete srovnávat, srovnávejte stejné možnosti. V momentě kdy by měli SWG možnost čerpat z takového programu který se dá srovnat s programem… Číst vice »

Analytik

Nedávno jsem viděl v TV rozhovor s O‘Learym a ten neměl problém odpovědět na všechny otázky co dostal. Tenhle rozhovor, ty vyhýbavé odpovědi a vůbec styl podnikání SWG připomíná divoké devadesátky a monopolní trh. Doba se změnila a pokud se nezmění i myšlení managementu SWG, tak pro tu firmu není na trhu místo a nemá budoucnost.

Laco

Takze je lepsie v odpovediach klamat ako sa im vyhybat? 😀 MOL je znamy svojimi polopravdami… V letectve ste zrejme nikdy nepracoval

Jan Mercl

Ani fenik bych jim nedal. Když na to nemají, klidně ať zkrachují. Nemám problém lítat s Ryanairem nebo s čímkoliv jiným.

Pan X

Je vtipne sledovat, ze jakmile se na intranetu objevilo desatero jak se chovat v diskuzich pod clanky o Smartwings tak je podle tohoto mustru krasne videt kdo je stale jeste zamestnanec a kope za Smartwings

Zoran

Kde je desatero, to mě zajímá, jak to řídí :D… je to někde nakopírované? Jako těm lidem situaci nezávidím, ale jsou prostě součástí problému, no.

Anonymus

Muzete to desatero napsat? Diky moc.

beija

Prosím pošlete to, pokud ne nám, tak panu Sůrovi..

Pan X

Beija: tak mi na sebe napiste kontakt

Nekdo

Posli i me, prosim, sem: des@post.sk
Dekuji…

Pan X

Poslano. Jen to prosim radsi nikde moc nesirte. Diky

beija

Pošlete mi to prosím, sem: beija@tiscali.cz
Děkuji.

Pan X

Odeslano. Jen to prosim nesirte dal, byl by zbytecny maler. Dekuji

Zoran

Prosím i na z.bohaty666@email.cz
Děkuji předem, šířit nebudu.

Pan X

Poslano. Prosim nesirit. Diky

DrFj

Prosim take o zaslani dokumentu na karelpetr100@seznam.cz, dekuji! Sirit samozrejme nebudu, jsem si vedom rizik.

Ted

Jako myslíte že neexistuje člověk co by za nima stál a nebyl zaměstnanec?

kanafasik

tak desatero měl i Kufalt ve své písárně u Mary. .)

Laco

Preco ste teda tento dokument neposlal panovi redaktorovi? Aha, veci z mokrych snov sa nedaju preposlat ludom v realite 😀

Pan X

Proc bych to mel proboha posilat panu redaktorovi?

Roman

At se do EFA koukam sebevíc tak jsem tam nic takoveho nenašel. Mohl by jste me prosím nasměrovat?

Pan X

Je to v company documents-tvs instructions for employees

Roman

V company documents ani slozka ani soubor s názvem tvs instruction for emoleyees nemám. Vydim tady Certificates, manuals, copnay standards, procedure, forms.
Tak já nevím

Pan X

Tak je mozne ze mate omezeny pristup. Zrejme to zakladni pozice maji nejak omezeno. Nebo tedy nevim proc to nevidite

Honza

Sice nezkrachovali, ale už se sem dere Ryanair s chartery. Od listopadu Kanáry a Maroko, příští rok navíc Řecko, Itálie, Španělsko a Turecko. Žádná výhra, ale kvalitativně jsou plus mínus na stejno, možná Ryanair má menší zpoždění.

Když se na to podívám, tak je to smutné, ale ponechal bych je osudu. Buď to majitelé umí, investují a ustojí to anebo není co zachraňovat a stát nemá sanovat miliardové dluhy, když potřebuje investovat do zdravotnictví.

Buzz plans Prague 2021 Sunshine Flights: https://corporate.ryanair.com/news/buzz-plans-prague-2021-sunshine-flights/

Tomas

takze z blata do louze? 🙂

DrFj

Urcite spravna otazka, asi ukaze cas.

Je zde ale jeden rozdil, Ryanairu nebudu jako danovy resident CR prispivat na splaceni dluhu.

Ikdyz ja uz prispel, jelikoz mi CSA odmita vratit castku za cestu zpet do CR z brezna. Zpatecni letenka, zruseno spolecnosti 7 dni pred odletem.

beija

Velkou část Smartwings letadel vlastní firmy v Irsku, takže peníze by šly tam, do Holandska a část zisků do Čínské lidové republiky ( tam třeba na stavby lágrů pro národnostní menšiny..). Takže si nevyberete.
Pokud Vám neposlali kompenzaci, můžete to dát k soudu, máte na to nárok.

Bob

Nezáleží ani tak kde jsou registrována letadla jako kde je registrována prodejní kancelář. Vezměte si třeba takový Flixbus – autobus vlastní česká společnost Umbrella, ale vy si jízdenku kupujete u německé firmy Flix Mobility (nebo tak nějak), takže celá tržba je zdaňována v Německu. Podobně to je u aerolinek. Dopravuje Vás sice polský Buzz, ale letenku si kupujete od irského Ryanairu.

DrFj

Vy byste se soudil kvuli tem par tisicum? Jediny efekt bude ten, ze uz s nimi nikdy nepoletim. A to se nebavime o jednom letu rocne.

Mimochodem je to celkem zajimave, uz i pani na infolince mi rekla, ze “ted nic nevracime, ale ve vasem pripade narok opravdu je”. 🙂

beija

Kamarád to udělal. A teď čeká, zda dostane kompenzace nebo firmě obstaví majetek na území ČR.

DrFj

Zajimave, mohu Vas poprosit o kontakt, pres koho to resil? karelpetr100@seznam.cz, dekuji.

Tomas

ryanairu se na nej slozili obcane UK, jen tak mimochodem

Axel

Z pohledu cestujících opravdu nevnímám Ryanair jako velké zlepšení oproti SmartWings. Z pohledu daňového poplatníka to asi je opravdu velký rozdíl, neboť my, daňoví poplatníci, nejsou ožebračování ve prospěch firmy která utajuje klíčové informace

Zoran

Ryanair si aspoň nehraje na aerolinku s běžnými cenami, ale službami low-costu. Ryanair je low-cost od A až do Z a nestydí se za to. A s tím zbytkem nelze než souhlasit.

Tomas

když jsem naposled hledal letenku, a klesl jsem tak hluboko, že jsem hledal i u ryanairu, tak jsem se dostal na 2,5 násobek ceny u ČSA :_D

Zoran

Astana?

Tomas

Dublin.

Nekdo

Coz ma stejnou vypovednou hodnotu, jako kdyz se nekomu jinemu povedlo koupit zpatesni Kalifornii z vidne za 5000,- Bud nic nevite o cenotvorbw u aerolinek, nebo jen blbe plkate…

Tomas

samozrejme , ze zpusob cenotvorby znam.

ale o ten vubec nejde – je to trosku umyslne. protoze stejnou demagogii tu pouzivaji vsichni ti experti vykrikujuci pohadky o drahem smartwingsu.

Petrs

A jak jste ozebracovan? To jsou vyrazy proboha….

Petrs

Ano, jenze RYR pujcku dostal… takze kdyz SW nechate svemu osudu a oni pujcku nedostanou, budou v dost velke nevyhode

beija

Tak ještě jednou, RYR zažádal o transparentní půjčku CCFF pro firmy v UK, které splňují předem daná pravidla: https://www.bankofengland.co.uk/markets/covid-corporate-financing-facility
Nic se mu nešilo na míru, nebyla to special dotace. Ten program vznil snad už v březnu. Dostal to i Wizz a Easy Jet, jak tu už několikrát zaznělo.

Petr

Jako kolovrátek. U nás žádný takový program pro firmy velikosti RegioJet, SmartWings apod., které potřebují cash-flow není. Nic jiného jim tedy nezbývá než sólo žádost.

pkajetan

Československo a potom Česko, měly naprosto unikátní leteckou společnost ČSA a značku srozumitelnou po celém světě – OK….
Kdo za tu destrukci půjde sedět?

Tomas

Definujte, jaký trestný čin byl spáchán … když chcete, aby někdo šel sedět?

Nekdo

A ptal jste se Jardy Tvrdíků a soudruhů z CITICu?

Herold

Co konkrétně bylo „naprosto unikátního“ na ČSA???

Houmles

Tohle se Michálkovi opravdu povedlo – „Aerolinky žily na dluh už před pandemií, jsou jakou houmlesáci“:
https://www.youtube.com/watch?v=hmSjQ9LLQ94

Zoran

Jako dobrý, ale ten člověk se v tom moc nevyzná. Tvrdit, že všechny společnosti mají letadla leasovaný a majetek nemají žádný, to mě teda moc o jeho orientaci v tématu nepřesvědčilo a snižuje to váhu toho, co celkově řekl, no :-(.

Martin z Moravy

Ne nechceme, rozhodně ne s Boeingy a jejich Maxy.

Vlastimil Kocurek

Ideální postup by byl takový, žádné dotace, stát koupí 100%, a následně to prodá Lufthanse (nebo jiné renomované značce – ovšem asi by to nikdo nechtěl ????, zachová se značka ČSA. Bude to dceřiná společnost danící v Česku, Lufthnsa má asi 170 dceřiných společností, jednu navíc unese. Jmenovat se to bude: ČSA – národní přepravce. Všichni zaměstnanci zůstanou pracovat dále, kromě některých managerů. Takto to mohlo být už dávno ??????????, ale je v tom jedena brzda, proč to není tak jednoduché, a to jsou ti Číňané, kteří de facto tuto společnost svým podílem tiše likvidují. To je myslím i zásluha… Číst vice »

rn42

no, akorat to ma nekolik vad…

1. nikdo to nechtel kdyz to bylo na prodej
2. i kdyby to Lufty treba chtela vzit, tak ji to nedovoli, jednak protimonopolni urady, druhak nemecka vlada, ktera do Lufty zrovna ted sype nasobne vetsi penize nez chce SWG, i se zohlednenim velikosti
3. uz se to zkouselo a moc to nedopadlo, s Air France ani Koreanem….

Axel

Pro Vlastimil Kocourek. Těžko se vyjádřit, jestli opravdu navrhujete ideální postup. Smartwings totiž utajuje klíčové informace. Nelze vyloučit, že Smartwings je tak moc zatížený dluhy a jinými problémy, že Smartwings je „zadarmo drahý“.

Frantisek

Proč si pořád myslíte že je utajují? Z čeho tak soudíte? Stejně jako nelze vyloučit že jsou zatíženi dluhy, tak nelze vyloučit že tomu tak není

Axel

Pro František – jaká je AKTUÁLNÍ výše dluhů firmy Smartwings? 5 nebo 20 nebo 50 miliard Kč?

Tomas

a co je Ti do toho?

beija

Ano, to zajímá hodně lidí, když se jedná o 2 500 000 000Kč nás všech. To je nám do toho. Co to dát zdravotníkům? Nebo do školství? Případně do sociální péče? S nadsázkou preferujete letět na dovču s přepravcem s podstandardními službami nebo mít blbé děti a rodiče úpící ve špatných nemocnicích a domovech důchodců? Do školství současná vláda neinvestuje, neb se to zhodnotí za x let, kdy už nebude u moci. Vládnoucí strany myslí v rozsahu jednoho volebního období a dle toho slibují a dávají drobky své cílovce voličů, kšefty kamarádům..Nemluvě o sociální péči a zdravotnictví. Až vám bude… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Máte dobrý přehled, ČR byla už několikrát upozorněna, že dává málo prostředků na školství a vědu, přitom se to považuje za nejvýnosnější investici, ale přínos přichází se zpožděním.

beija

A to populistickým politikům u moci nevyhovuje, neb výsledky investice a přínos budou vidět až když s největší pravděpodobností nebudou u moci. Na to stačí selský rozum. A omlouvám se za OT.

Axel

Pro beija – ono těch 2,5 miliardy Kč není až tak obrovská částka. Problém je jinde. Nikdo neví jestli těch 2,5 miliardy bude pro Smartwings stačit aby přežili nebo jestli jde o „plivnutí na rozpálenou plotnu“. Klidně je možné, že po obdržení dotace si akcionáři odhlasují, že Smartwings vrátí akcionářům půjčky z minulosti. A poté co se „vypaří“ miliardy z našich daní, tak Smartwings skončí v insolvenci nebo že Smartwings se postupně velmi zmenší např. na 2-3 letadly. Prostě není jasný efekt těch 2,5 miliardy. Jestli je to na 14 dní přežití Smartwings. Nebo jestli 2,5 miliardy z naší kapsy… Číst vice »

beija

No, ono by 2,5mld šlo přepočítat na různé věci ve zdavotnictví či ve školství – tam by byl ten možný efekt vidět. A pokud se nemýlím, tak zdravotníci na nejohroženějších pracovištích a skutečně zápasící s koronavirem, ještě nedostali deklarované prémie na mzdách.

Tony

Vy si snad myslíte, že byste někam létali? Nebo teda s někým létali? Při příští epidemii by se mělo nechat všechno volné, žádné zákazy, jsem zvědav na koho by se vymlouval pan Šimáně poté (za předpokladu, že mu jeho kamarád dá na provoz). No aby ČSA létalo mezi velkými městy. Petrohrad je asi dědina (díkybohu, že tam léta Rossiya).

Tom

Jedním dechem Šimáně hovoří o tom, že mají 800 miliónů v nerozděleném zisku, že v době uzemnění Maxů se nedostali do ztráty, ba naopak měli nejlepší sezónu a naproti tomu mluví o tom, že bez státní pomoci jen horko těžko přežijí. To si dělá z daňových poplatníků asi srandu, ne? Ať jde celý Smartwings k čertu.

Tomas

800 milionu czk na hotovosti … staci aerolince velikosti smart wingsu …. cca na dva tydny existence. spise mene.

Vlastimil Kocurek

to al nejsou provozní peníze.

Analytik

Šimáně se zmiňuje o jakési nepřejícnosti. já naopak myslím, že on ani celá Smartwings jaksi nepochopili změny co nastaly v letectví za poslední roky a vůbec český trh. Očekává nějakou loajalitu českých zákazníků, nějakou národní hrdost na české aerolinky, ale ona většina lidí tu jejich firmu po právu dost nesnáší, protože nabízené služby neodpovídají požadovaným cenám. 1) Smartwings neumí pravidelné linky – mají častá velká zpoždění, odmítají vyplácet kompenzace a lžou pasažérům, patří k těm dražším a všechny služby jsou extra zvlášť placené. V porovnání např. s KLM, nebo Lufthansou je to tragédie. 2) Chartery, záleží na poptávce CK, ale… Číst vice »

Karel

krasne a vystizne napsano 🙂

Tomas

Rozdíl v cenách německo a česko (a podobné trhy) je dán zejména slevami, které německé cestovky mají, když nasmlouvávají ubytovací kapacity.

Pokud objednáváte po malých drobcích (což je případ českých cestovek) a za rok tam pošlete tolik turistů, co německá cestovka za měsíc, tak se na německou cenu nikdy nedosanete.

Axel

Pro Tomas: Jenže my, daňoví poplatníci, nemáme vůbec žádný zájem se starat kde a jaké kšefty mají cestovky které kupují služby aerolinky od Smartwings nebo od jiné aerolinky.

Tuto otázku ať si řeší zákazníci cestovek.

Xapadlo

Naprosto souhlasím. My jako daňoví poplatníci nechceme zadlužovat naše děti ve prospěch čínsko-česko-mafiánských konsoricíí

Axel

Otázka sídla vlastníků Smartwings je z mého pohledu spíše podružná. Mnohem horší je, že vlastníci Smartwings jsou rozhádaní, což potápělo Smartwings už v minulosti. A v nynější situaci bohužel neprospívá perspektivě Smartwings, že čínský menšinový spoluvlastník (čínský stát) se chová jako kazisvět.

Tomas

tak se nestarejte, když nemáte ten zájem.

Nekdo

Nacpete jim sve penize, ale ty me nechte, laskave, na pokoji…

Zoran

Tady tenhle Tomáš, to bude nějakej zaměstnanec SW, co mu hrozí vyhazov v první vlně. Jinak si jeho entuziasmus, se kterým kope za Šimáněho a jeho tunel, moc vysvětlit neumím 🙂

Tomas

Heh 😀 jen na tomto fóru už jsem se dozvedel, že jsem zaměstnanec škodovky, wolkswagenu, SŽDC, ČD, Jančury, Smart Wingsu, ČSA…. vždy mě pobaví, když někdo vyrukuje s další podobnou teorií 😀

Zoran

A ty jsi přitom jenom zoufalej troll, co 😀 😀 ?

beija

Nekrmit troly.

Analytik

Ale to se týká i zahraničních cestovních kanceláří při odletu z ČR, ten charter se pohybuje kolem 3.5k/PAX. To není zrovna málo.

Vlastimil Kocurek

Ano vztah lidí k této firmě je srovnatelný se vztahem občanů k NHKG (prodané za 1,-Kč) nebo k paštikářům z Hamé. Pro lidi je důležité, že nasednou do letadla, budou se k nim chovat slušně, a přiletí včas do cíle. V cíli dostanou zavazadla. Veškerý sentiment stranou.
Firma si svou neoblíbenost vybudovala sama úrovní svých služeb.

rn42

Jeste aby na ne mluvili cesky, to bude pri nakupu charteru u nejruznejsich arabskych letek problem….

Filip

V té firmě je špatně mnohé. Vědomí neexistence konkurence vede k aroganci. Nejenom k cestujícím, ale i k vlastním zaměstnancům. Kam by mohli odejít v případě nespokojenosti se zaměstnavatelem, když konkurence v ČR neexistuje? (Respektive zanikla pohlcením ČSA.) Zaměstnávání PP na 6 měsíců v roce – jakou pozitivní vazbu na svého zaměstnavatele si takový personál může vytvořit? No žádnou. Výhrůžky vyhazovem pokud někdo vyjadřuje nesouhlas např. s porušováním norem – však oni sklapnou, kam by jinam šli, že ano.
A tohle má být „naše vizitka“ jak pravil ministr Hamáček……

Martin1

… odmítají vyplácet kompenzace a lžou pasažérům … koho mi to jen připomíná? Podobnost s premiérem této republiky, jeho přítelem, asi nebude náhodná.

Dave

Zdravím a přeji hezký den. Dlouhá léta jsem fanoušek letectví ať už toho českého či zahraničního (chcete-li rozlišovat). Bedlivě proto pročítám různé články zaobírající se leteckou tématikou a často se začtu také do diskuzí. A musím se přiznat, že při čtení diskusí pod aktuálními články zaobírajícími se Smartwings je mně hodně smutno. Každý máme právo na svůj názor a na jeho vyjádření. Nechci nikomu toto právo upírat. Nicméně, dle mého skromného názoru, velká část komentářů vyjadřujících se nelichotivě na adresu SWG není založena na podstatných faktech. Často jde pouze o emocí ovlivněné výkřiky. Promiňte ale troufnu si říci, že mezi… Číst vice »

Jožin

Snaží se nás bezpečně dopravit….a že jim to jde i na jeden motor až z Řecka, pak zase jedna 737 narazí křídlem při pojíždění do druhé atd, atd. Ale opravdu se jim daří to zametat krásně pod koberec. Přímo ukázková airline co bezpečnosti létání týče.

Dave

Kdo che pouze plivat negaci, argumentuje pořad dokola několika incidenty. Kdo chce dát na misku vah relevantní argumenty, prostuduje si nejdříve nekončené seznamy incidentů dalších společností (včetně těch „renomovaných“).

Axel

Pro Dave: Ale Vy jste mimo! Tj. Váš názor nesouvisí s článkem. Obsahem článku je, že žadatel o peníze z našich daní vysvětluje, jestli ku prospěchu nás všech 10 milionů utratí těch 2 či 5.000 Kč z kapsy každého z nás. Mě nepřesvědčil, protože pan Šimáně nás má za blbce, když utajuje klíčové informace o stavu Smartwings. Kdyby byl co k čemu při žebrání o peníze z našich kapes, předloží fakta, například konkrétní AKTUÁLNÍ částku dluhů Smartwings. Plus informaci o tom, kolik dluhů odpustili věřitelé firmě Smartwings. Svým způsobem se dá říct, že je to naopak. Nikoliv my závidíme panu… Číst vice »

Dave

Pokud mám správné informace, společnost veškeré relevantní informace poskytla vládě (potažmo ministerstvu). S názory toho kdo vládne mohu či nemusím souhlasit. Nicméně stále chci věřit, že žiji v zemi parlamentní demokracie kde legitimně volení zástupci rozhodující o veřejných prostředcích pověřuji odborníky, aby taková data vyhodnotili.

Axel

Pro Dave: Byl by zdroj Vašeho tvrzení, že v březnu či v dubnu 2020 (=před rozhodnutím pana ministra Havlíčka) firma Smartwings poskytla VŠECHNY potřebné údaje?

Dave

Pokud si správně pamatuji konkrétní rozhovor, prohlásil to Roman Vik v rozhovoru pro DVTV 5.5. Ano, můžete oponovat, že je to pouze tvrzení jedné strany. Na druhou stranu jsem nezaregistroval prohlášení nikoho odpovědného z vlády, ministerstva či odborné skupiny, která dostala za úkol data analyzovat, že by řekl, že podklady potřebné k posouzení nedostali. Pokud tomu tak je tak se omlouvám a také poprosím o zdroj.

Axel

Rozhovor s ředitelem firmy Smartwings jsem viděl. Nic jednoznačné takto jednoznačné jsem neslyšel. Očekával bych, že pan Vik bude mluvit o tom, že stát v dubnu zahájil jednání s věřiteli Smartwings atd.

P.S. Ono je to vcelku jedno jestli v květnovém rozhovoru něco prohlásil nebo ne, neboť náš zaměstnanec pan ministr Havlíček už rozhodnul. V dubnu!!!!!!!!!!!!! Holt, asi nezná pravidlo: „dvakrát měř a AŽ potom řež“.

Dave

Mohl bych také poprosit nějaký zdroj, ze kterého vyplývá, že pan Havlíček se již v dubnu rozhodl?

Axel

Pro Dave: Já to v dubnu četl 5x (paní Schillerová přizvukovala). I na tomto webu. Najděte si sám.

Tomas

v dubnu se toho napsalo, spekulací novinářů a myšlenek ministrů.

prosím o odkaz, kde je jasně napsáno, že tomu tak již opravdu je. a ne vytáčky „napsalo se toho spousta“.

Axel

Já to četl jako vyjádření pana ministra Havlíčka. Kdyby to v článcích bylo napsáno jako hejty, tak bych byl v klidu.

Frantisek

Asi to bylo napsáno vlevo dole, vidte

Dave

Já jsem Vám na Vaši žádost dodal konkrétní odkaz a slušně jsem Vás poprosil o totéž.

Frantisek

Zdrojem je patrně těch deset vykřičníků

Axel

Jojo, stačí nebýt líný a objektivně najít prohlášení ministra Havlíčka:
například Lidové noviny 5.5.2020: Havlíček pro LN: Úvěr pro Smartwings 1,5 miliardy, dráhy začaly zkoumat kondici Leo Expressu

https://zdopravy.cz/havlicek-pro-ln-uver-pro-smartwings-15-miliardy-drahy-zacaly-zkoumat-kondici-leo-expressu-48259/

Tomas

Zajímavé .. vy tu celou dobu tvrdíte, že Havlíček schválil podporu/pomoc smartwngsu … a pak sem dáte odkaz na článek, který to vyvrací.

To jste se jen spletl, a nebo fakt máte problém i přečíst kus textu? 😀

Axel

Pro Tomas: Prosím, konečně už přestaňte lhát!!! Děkuji.

Nekdo

Tak když toho trollíka tady všichni krmí, není se čemu divit…

Tomas

já lžu? kde?

už dva dny tady soustavně lžete a fabulujete vy.

Axel

Pro Tomas. Ano, lžete.

Roman

A když dojdou argumenty tak protistranu obvinim ze lži aniž bych uvedl důvody. Člověče vy se chováte jak podle příručky

Vlastimil Kocurek

To je rétorika komunistických schůzí.

Frantisek

Ale chápete, ze oni ty fakta předložily kompetentním lidem na ministerstvu kteří o tom budou rozhodovat? To že zrovna Vám je neposlali e-mailem abyste je mohl posoudit, to jaksi není jejich chyba. Nemyslíte?

Axel

Pro František – byl zdroj, že firma Smartwings poskytla VŠECHNY potřebné údaje před rozhodnutím? Tj. údaje by měly být poskytnuty v březnu či v dubnu (neboť v dubnu pan ministr Havlíček rozhodnul, že z našich kapes se bude strkat peníze do Smartwings).

Také bych byl rád, kdybych mohl mít důvěru, že nebudou vyházovány desítky miliard z našich kapes, pokud je firma Smartwings PŘEDLUŽENÁ.

Tomas

tím, že budeš ty nesmysly opakovat pořád dokolečka, se z nich pravda nestane.

Axel

Pro Tomas – aha, pán je INTELIGENT. Když dojdou argumenty, tak nastupují osobní urážky, no jo.

Nekdo

No temhle trollíkům velmi rychle dochází nejen argumenty, ale i pokyny z intranetu. A když začnou improvizovat, to je teprve blábolení…

Frantisek

Nikdo v dubnu nerozhodnul. Nevím kde jste to vzal. Předpokladám že to psali v Parlamentních listech. Vy si opravdu myslíte, že by s tím měli vystoupit v televizi v hlavním vysílacím čase?

Axel

Bohužel se pletete, náš zaměstnanec – pan ministr Havlíček už rozhodnul. Stačí nebýt líný a hledat informace.

https://zdopravy.cz/havlicek-pro-ln-uver-pro-smartwings-15-miliardy-drahy-zacaly-zkoumat-kondici-leo-expressu-48259/

Tomas

Kde v tom článku vidíte to, že Havlíček přiklepl smartwingsu hromadu peněz? .)

Axel

Pro Tomas: Prosím – už konečně přestaňte lhát!!! Děkuji.

Tomas

prosím znovu – kde v tom článku je řečeno, že havlíček přiklepl smartwingsu hromadu peněz.

Vlastimil Kocurek

To myslíte vážně, žijete ve vakuu?? nebo si děláte srandu ??

Nekdo

Nevadi, ze me chcipla koza, podivejte kolik koz chcilo sousedum…

Vlastimil Kocurek

Ano, to se dlouho říkalo o Češích, ale z toho už jsme se dostali ven, prostě jsme civilizovanější.
Správně je to: Když soused má kozu, nepřeji si, abych si ji také pořídil, ale aby mu chcípla.

Jožin

To jsou jen a jen fakta včetně toho zametání pod koberec a svědčí to tak nějak o firemní kultuře, která je právě v porovnání s těmi renomovanými velmi nízká….

Johan

V kazde firme i v te nejlepsi se stane pruser. Viz Emirates rozmetany na kusy pred par lety na draze treba… Podivejte se na stranky AVHERALD a naprosto bezne se tam vyskytuji velke prusery u firem jsko UNITED, British A. ale i Lufthansa. SW udela rocne desitky tisic letu . Nemuze nikdo soudit firmu podle nekolika incidentum z takovyho objemu letu. Neni mozny a neni v lidskych silach udelat 60tisic letu a mit nula incidentu. Takova firma na svete neexistuje 🙂

Peet

A co porovnat počet letů vers. počet incidentů a pak srovnávat?

Filip

Kde na téhle zeměkouli najdete Veselého prasečinu klidně za miliony letů? Vždyť to je světový unikát.

Frantisek

Třeba tady ANA letěla skoro 4.000km na jeden motor poté co jim druhý motor vypadnul. Proč taky nepřistáli hned?
http://avherald.com/h?article=4cd54f0e

Zoran

Tak hlavně že vy jste si ty emotivní výkřiky ušetřil 🙂
„troufnu si říci, že mezi námi diskutujícími není nikdo kdo založil, vybudoval a řídil aerolinku“
„Jsou to především stovky „obyčejných“ lidí, kteří se snaží dobře dělat svou práci a bezpečně nás dopravit tam kam si přejeme“

Zřejmě neznáte stránky http://www.skytraxx.com, kde si můžete přečíst, jak tu práci stovek obyčejných lidí hodnotí stovky obyčejných zákazníků. Doporučuji.

A aby někdo zhodnotil finanční situaci firmy, fakt nepotřebuje ani zakládat aerolinku, ani být auditor. Stačí trocha ekonomického vzdělání a poslední výroční zpráva SW, ze které je jasné, jak brutálně předlužená ta firma je.

Frantisek

Tak argumentovat zrovna Skytraxem je velmi úsměvné. Možná si nejdřív zjistěte jak tato hodnocení fungují.

Zoran

A jak tato hodnocení fungují? Rád se nechám poučit od někoho, kdo to přesně ví. A předpokládám, že budete operovat s placením. A proto mají Smartwings 4/10, méně než Ryanair, který má 5/10 😀

Frantisek
Zoran

OK, ale já jsem neměl na mysli nějaké redakcí přidělované hvězdičky, ale konkrétní zkušenosti jednotlivých zákazníků společnosti…

Frantisek

Jakou redakci pridelovane hvezdicky? Zkuste si o tom prosim nejdriv neco precist klidne i na zahranicnich serverech

Zoran

Tak ještě jednou. Skytrax hvězdičky přiděluje na základě nějaké svojí metodiky. Přiděluje je tým konzultantů, který jsem nepřesně nazval redakcí. A že tady v té oblasti mohou být různé manipulace, to samozřejmě nelze vyloučit. Ale bude se jednat o jednotky případů a silně pochybuju, že by se to týkalo zrovna nějaké, ze světového hlediska marginální, aerolinky typu Smartwings/ČSA. A vedle toho se tam evidují recenze konkrétních uživatelů. A tam už fakt prostor pro nějaký manipulace nevidím a proč jako? I z jiných kanálů víme, že SW jsou mizerný low-cost za předražený ceny pro koupáky s mizernou až nulovou komunikací. Až… Číst vice »

Zoran

Jinak aby to nezapadlo, odkaz jsem napsal špatně. Správně je http://www.airlinequality.com

Johan

Skytrax je podvod. To vi kazdy.

Zoran

Bla bla. protože je u Smartwings drtivá převaha recenzí špatná, je to podvod, to je jasný. Možná je to kampaň, ne 😀 ? Trochu jsem se začetl do rcenzí zákazníků a doufám, že s sebou stáhnou i aeroklub jménem ČSA, o kterch si cizinci myslí, že to je fakt národní aerolinka a nemůžou uvěřit, že za ty peníze dostávají kvalitu podprůměrnýho low-costu.

Dave

Stránky znám a za rok 2019 jsem napočítal „16“ hodnocení (celkově v průměru desítky hodnocení ročně). Opět, při vší úctě ke všem hodnotícím, mi tento počet nepřipadá vzhledem k počtu přepravených cestujících reprezentativní.

Zoran

Odkaz jsem napsal špatně, správně je http://www.airlinequality.com
Omlouvám se.

náhodný kolemjdoucí

Mezi námi diskutujícími není nikdo, kdo založil, vybudoval a řídil koncern Agrofert. Dle Vaší logiky má taky nárok na nadstandardní podporu? Proč SW ano a jiné firmy také zaměstnávající „stovky obyčejných lidí“ ne?

Nikdo z nás taky není auditor nebo odborník, zato do toho máme co kecat jakožto daňoví poplatníci.

Dave

V posledních dnech zaznívá ve zprávách informace, že vláda v rámci současné Covid krize podpoří ekonomiku až bilionem korun. Něco bude vyplaceno formou různých dávek přímo fyzickým osobám, něco živnostníkům a drobným podnikatelům a něco zcela jistě také dalším větším společnostem. Jen Českomoravská záruční a rozvojová banka poskytla v rámci Covid úvěry v řádech miliard korun. Každý jednotlivý případ není medializován. To však neznamená, že stát nepomáhá také jiným firmám. Pokud budete chtít oponovat výší pomoci, předpokládám, že ta je úměrná obratům firmy a míře postižení současnou krizí.

náhodný kolemjdoucí

Řeč byla o nadstandardní podpoře. SW se mohly přihlásit do jednoho z vládních Covid programů jako všichni ostatní. Chybí mi zdůvodnění, proč by měli mít extra podmínky podpory.

Dave

Nesčetněkrát zaznělo, že vzhledem ke specifikům leteckého průmyslu a objemům finančních prostředků které jsou v této oblasti potřeba ,nemá společnost možnost žádat o pomoc z těchto schválených vládních programů (programy mají své limity). Mohu se zeptat zda máte nastudovány podmínky těchto programů a případně zda byste mně mohl poučit, který z uvedených programů by mohla společnost využít? Já se pokorně přiznám, že tyto podmínky do detailu neznám a vycházím pouze z tvrzení managementu firmy. Nicméně budu moc rád, pokud se díky Vašim radám obohatím o nové poznatky.

Tomas

Který z covid programů je natolik rozsáhly, že ufinancuje aerolinku?

Herold

Žádný. Proč by ale měli čeští daňoví poplatníci financovat čínský stát a českého miliardáře?

Dave

Vy máte relevantní informaci o tom, že všechny firmy, které využily či využijí některý z programů covid mají pouze a výhradně české vlastníky? Děkuji za odpověď a případný zdroj.

Herold

Pokud jde o programy, na které mají po splnění všech podmínek nárok všichni žadatelé, je skutečně zbytečné řešit vlastníky. Pokud má jít o nadstandardní podporu bez reálného zajištění, která vlastníkům bez toho, aby dali korunu z vlastních peněz, zachrání miliardový majetek, je naprosto legitimní se ptát, kdo jsou ti vlastníci a proč by měl český daňový poplatník zachraňovat majetek čínského státu. Proč peníze nepošle Čína?

Tomas

Koukám, že SW haterům došly argumenty, a teď si teda vyštourali ten, že tam mají podíl čínani.

a proč by neměli? sice tam mají podíl činani, ale je to česká společnost, podniká v česku (a okolí), odvádí tu daně atd….

Herold

Odvádí daně? To odvádí všechny firmy…a kolik z nich dostane extra podporu?

Zoran

No protože vlastníci by asi měli být ti první, kteří budou svojí firmu zachraňovat, ne? A pokud to vlastníkům za to nestojí (a evidentně nestojí), tak proč by to mělo stát za to českému státu a jeho daňovým poplatníkům? Zisky ano, ale riziko ne? Tak sbohem a šáteček, no 😀

Nekdo

No vlastnici jiz vsechny sve bizjety vyvedli pryc z QS. Co to asi rika?

Nekdo

Kde je maďar? Tihle noví zaměstnanci QS nebo podplacení „diskutující“ jsou docela slabí… Pošlete zpět maďara?

Kakulo

Maďar právě letí repatriační let na záchranu zeměkoule, protože má na to jako jeden z mála v smrtwings oprávnění, ale zachvíli bude přistávat na USS Enterprise dotankovat, tak určitě se ozve 👍

beija

Přesně tak. Pokud udělám nadsázku, atk se za peníze českých daňových poplatníků mohou stavět lágry pro národnostní menšiny v Číně. To je stejně relevantní argument jako bilion korun pro české (nemedializované) živnostníky.

beija

Lágr rovná se koncentrační tábor – vysvětlivka na okraj.

Filip

Až vy „obyčejní“ zaměstnanci SWG konečně najdete ve svých kalhotách nějakou hrdost a vzepřete se Vikovi za všechny jeho podlosti, kterými vás oblažuje po celou dobu, tak vás někdo může začít vnímat jako firmu hodnou záchrany. Jinak jste jen shrbení nosiči vody, na kterých není nic k zachraňování.

Vlastimil Kocurek

Diskutující odvolávající se na závist druhých patří k těm největším demagogům, prostě vaše sentimentální a vysoce apologetické názory, Navíc to nemá ani hlavu ani patu.
Srandovní je také výčitka, že jsem třeba já nezaložil leteckou společnost, to už je jako ze zvláštní školy.
Renomé: Zoufalé a otřesné

beija

Vašeho názoru si vážím, ale po tomhle Vám asi bude ještě více smutno? http://yirina.net/fotky_ostatni/2020_05_May/EX-4zz4UwAITssq.jpg Také se zkusme na tuto situaci podívat očima lidí, kteří nemají prominentní přátelství s premiérem. A takových firem jsou tisíce a mají transparentnější strukturu než Smartwings/ČSA. A když jsme u toho hatování, přečtěte si komentář, co stát radí matkám samoživitelkám v podobné situaci: https://plus.rozhlas.cz/klara-vlasakova-nepomuze-smartwings-kdyz-si-vylepsi-financni-gramotnost-8209785 Ty také nemají telefon na premiéra. Zatím nebylo zméněno žádné sociální cítění firmy Smartwings, o filantropii jejích vlastníků nemluvě. A tady je ve zkratce to, co pomohlo zdravotníkům v době koronakrize, pokud jste ještě nezaznamenal, tak by to mohlo pomoci i Smartwings:… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

To je jako si pustit severokorejské rádio.

beija

Ano, oligarcha Šimáně a spol. jede svou mantru jako severokorejské rádio.

beija

Stále opakuji, pan oligarcha Šimáně se s dalšími vlastníky Smartwings snaží o model typu kapitalizace zisku a socializace ztrát.
Což mu zkrátka a dobře skutečně nepřejeme, neb kolik podnikatelů si tenhle model může dovolit zkoušet na stát? A ty obrovské finanční prostředky budou chybět ve zdravotnictví, školství a sociálních službách nám všem, neb zrovna tahle odvětví se nás všech týkají. Na rozdíl od Smartwings.

Tomas

Nebudete vy zaměstnanec ryanairu, že tady ty lži neustále tapetujete? 😀

Zoran

Hlavně jak odmítnul vyvrátit, že si těch svých 700 mega, co ve SW má, v případě státní záruky na 2,5 mld vytáhne zpátky :D. To bylo dobrý 😀 😀

Axel

Pro Zoran – odpověď na Vaši otázku vyplývá ze zákona. Pokud firma xyz dluží firmě A, firmě B, a firmě C, tak nemůže splácet pouze firmám A a B. A firmě C neposílat ani korunu ze splatného dluhu. Je to zákazané: „upřednostňování věřitelů“.

Jediné legální řešení je prominutí části nebo celého dluhu věřitelem. Což je obvyklé řešení. A byl bych pro, aby náš stát začal velmi aktivně jednat s věřiteli firmy Smartwings jak velkou část dluhů prominou firmě Smartwings, pokud stát z našich kapes pošle dotaci xzy Kč do firmy Smartwings.

Filip

To co píšete jsou pravidla platná při konkursním řízení, tedy SWG nejprve musí zbankrotovat, aby se uvedená pravidla uplatnila.

Axel

Pro Filip. Ne, prominutí části dluhu neúspěšné firmy jejími věřiteli je základním principem insolvence formou reorganizace.

U insolvence formou konkurzu věřitelé dluhy nepromíjejí, ale doufají, že se podaří rozprodat majetek neúspěšné firmy za co nejvíc, aby dostali za „mrtvou“ firmu co největší část dluhů.

Filip

Výborně, tedy insolvence formou reorganizace. Kde z dostupných zpráv jste usoudil, že to je něco, co by Šimáně chtěl podstoupit?

Axel

Pro Filip: Ale já nikde netvrdil, že pan Šimáně chce insolvenci – on si insolvenci „brání zuby nehty“.

Ale insolvence formou reorganizace je možná i na návrh věřitelů. Z pohledu nás daňových poplatníků tipuji, že by to bylo nejlevnější řešení z pohledu CELKOVÉ částky dotace pro Smartwings po skončení insolvence formou reorganizace.

Bohužel dokud nebudou známy detailní a AKTUÁLNÍ informace o situaci Smartwings, tak můžu jen tipovat.

Tomas

Kdo jsou věřitelé smart wingsu? On má smart wings nějaké věřitele po splatnosti? Nějaké dlouhodobé dluhy apod?

Nebo .. proč by se nějací věřitelé měli domlouvat na insolvenci?

Axel

Pro Tomas: Nevím má-li dluhy po splatnosti. Ale to není klíčové, neboť rozhodující je celková částka dluhů. Neboť jakmile doputují peníze (spojené s našimi daněmi) do Smartwings, tak hrozí že peníze budou odeslány věřitelům. A za pár týdnů/měsíců Smartwings opět dorazí s žebráním o dalších pár miliard. Říká se tomu „salámová metoda“.

Uvědomujete si tu zvrácenost, kdy žebrák tvrdící že smysluplně proinvestuje peníze o které žebrá od nás daňových poplatníků, odmítá odpovědět na základní otázku: „jaká celkovou částku žebrák dluží „?

Tomas

začínám mít pocit, že jste … opravdu kapku mimo, a fakt nechápete.

vy si fakt myslíte, že stát pošlete smartwingu pár miliard, aniž by se na tyto základní informace „zeptal“? nebo fakt očekáváte, že vám to někdo pošle do emailu? 😀

Axel

Pro Tomas – bohužel opravdu se tak stalo. Pan ministr Havlíček rozhazuje peníze aniž by si předem obstaral věrohodné podklady a aniž by předtím se domluvil s věřiteli firmy Smartwings., kolik % dluhů odpustí věřitelé firmě Smartwings, pokud stát daruje do Smartwings dotaci xyz Kč

FlyBoyEda aka. ProstyPobijecMuch

Například mě …. a vím minimálně o dalších dvaceti.U mně to činí čtvrt milionu korun plus úrok za půlroční prodlení. Klidně se můžeš vzdát svých dalších výplat aby se teto dluh vůči mně uhradil. Cestovní náhrady za březen už jsou vyplaceny všechny ?? Zákonná lhůta uplynula v dubnu.

Tady se blbe radi, ale jestli vam opravdu dluzi a je vas vice, tak se domluvte a podejte insolvencni navrh, to by je mohlo rozhybat a penize by se mohli objevit na ucte obratem. Snazila jsem se z nich vypacit kompenzaci, a bylo to na cele soudni rizeni.

Filip

A teď se obloukem vracíme k otázce, zda si ve stávající situaci může Šimáně stáhnout svých 750 milionů z peněz poskytnutých/garantovaných státem. Podle mne pokud odhodí všechny skrupule, tak ano a následně vyhlásí insolvenci.

Axel

Pro Filip. Osobně bych si tipnul, že některé leasingové firmy půjčující letadla pro Smartwings jsou majetkově či jinak propojené s vlastníky Smartwings.

Tento model (vše pod jednou střechou) měl Václav Fischer. Panu Fischerovi patřila celá skupina: cestovka, aerolinky i leasingová společnost půjčující letadla jeho aerolinkám.

freshys

Je to jen podnikatel, který škemrá o peníze, protože se mu nelíbí ztráta, asi už zapomněl na riziko podnikání. Každopádně, aby mohl létat, musel splnit podmínky pro získání provozní licence, v podmínkách je jasně dáno, že musí prokázat tzv. finanční způsobilost, ve které je uvedeno mimo jiné, že musí být schopen pokrýt 3 měsíce provozní i vlastní stálé náklady bez přijmu z provozu.
Takže ano, chce peníze, ale ne nemá na ně nárok.

Thisway

1. Tři měsíce prakticky bez příjmu z provozu už funguje.
2. Uměle zastavená ekonomiky kvůli pandemii není standardní podnikatelské riziko. Pokud ano, neměl by stát pomáhat nikomu.

Axel

Pro Thisway – proč posílat peníze do firmy, která měla už v minulosti velké ekonomické problémy? A která je možná předlužená = kandidát na insolvenci?

Až Smartwings odkryje karty, tak pokud je to životaschopná firma, tak dotaci určitě zvážit. Ovšem pokud Smartwings je zadlužený až po uši, tak NEJDŘÍVE ať věřitelé prominou většinu dluhů a TEPRVE POTOM dávat nějakou dotaci.

Proč z našich kapes máme platit za chybná rozhodnutí v minulosti?

Frantisek

pro Axel – a jak víte že už ty karty neodkryli na příslušném ministerstvu? Nebo Vám jde o to, že ty karty musí odkrýt přímo Vám?

Axel

Protože audit účetní závěrky za rok 2018 byl dokončen až v létě 2019. Analogicky – audit účetní závěrky za rok 2019 nemohl být dokončen v dubnu 2020 Tj. v dubnu 2020 ministr Havlíček ještě nemohl mít k dispozici věrohodná čísla o situaci na konci roku 2019, tak aby mohl rozhodnout, že odstartují jednání s věřiteli firmy Smartwings kolik dluhů věřitelé odpustí firmě Smartwings, pokud z našich peněz bude poskytnuta dotace xyz Kč.

Prostě chybou je, že náš „kocourkovský“ pan ministr Havlíček rozhodnul moc brzy, bez znalosti faktů. Holt „z cizího krev neteče“.

Thisway

pro Axel: Havlíček ještě o ničem nerozhodl a nerozhodne, finanční screaning SW dělá na Ministerstvu dopravy komise vedená panem Lesným, která má dát doporučení vládě.
Každopádně základní fakta známe. Firma byla 22 let ekonomicky soběstačná, z toho 21 let zisková (vyjma 2017). Vloni byla zisková navzdory uzemnění MAXů, za které nemohla. A letos bojuje o přežití kvůi omezením, za které taky nemůže. A pokud ČR v této situaci nechá jako jediná v Evropě padnout své domácí aerolinky, přijde dlouhodobě o miliardy na daních a odvodech z letecké dopravy. Toť celá story.

beija

My nic, my muzikanti, my jen chceme 2,5mld..Promiňte za bezobsažný komentář, ale nešlo odolat. Takových firem mimo letectví je určitě v ČR více. A slyšíte o nich? Dělají mediální masáž?

Axel

Pro Thisway … omyl, pan Havlíček bohužel UŽ rozhodnul. V dubnu!!!!!

Pan ministr Havlíček by měl podat demisi!!!!!! Jeho nástupce/nástupkyně snad zruší toto předčasné rozhodnutí a začne shromaždovat fakta o firmě Smartwings, tak aby rozhodnutí o dotaci pro Smartwings bylo kvalifikované.

Tomas

a co proboha Havlíček v dubnu rozhodl?

nějaký zdroj té informace? nebo je to stejně v mlze, jako vaše další výkřiky?

Axel

Pro Tomas: Četl jsem jeho vyjádření (a vyjádření paní Schillerové) asi 5x během dubna. Už tehdy jsem nechápal kde vzal jistotu, že rovnou rozhodnul. A moje podezření že to bylo „Kocourkovské rozhodnutí“ se proměnilo takřka v jistotu, když ani v květnu nebylo nic zveřejněno o profesionálním řešení jak nakládat s poškozenou firmou jako je Smartwings.

P.S. Klidně mě okřikujte, ale to nic nezmění na tom, že hrozí velké riziko ztráty např. 5.000 Kč z kapsy každého z nás kvůli zbrklému a „z voleje“ dubnovému rozhodnutí pana ministra Havlíčka o strkání peněz do Smartwings.

Tomas

1) neumíte nejspíš chápat psanzý text
2) máte bujnou fantazii
3)vymýšlíte si 🙂

Axel

Pro Tomas – můžete překrucovat pravdu jak chcete, ale opravdu jste mimo.

https://zdopravy.cz/havlicek-pro-ln-uver-pro-smartwings-15-miliardy-drahy-zacaly-zkoumat-kondici-leo-expressu-48259/

Dáda

Proč posílat peníze do firmy, která v nedávné minulosti hrozila státu žalobami právě proto, že stát ekonomicky podporoval jinou leteckou společnost? Nyní ji sami chtějí?

freshys

Přesně tak, je to jen špinavý business, neříkám, že to bude lehké bez nich na trhu, ale oni přijdou další a další, je hezké jak tvrdí, že toho už nikdo nebude schopný, tomu i věřím protože poskytovat takový servis na palubách smartwings si jen tak někdo nedovolí a to ani v rámci úspor. Chtějí jen využít příležitosti, kdy jim stát „dá“ peníze na ruku a dělejte si co chcete…ostatně tyhle „dotace“ všichni známe už od jiných „podnikatelů a členů vlády“

Zoran

Oni žalobami nehrozili, oni je reálně podávali, čímž odradili každého možného kupce ČSA a pak si ČSA pořídili sami jako maskota, za kterého se dle potřeby skrývají – koupíte si let s ČSA a pak na vás čeká Smartwings 😀 Wikipedia: Travel Service podal v letech 2010 – 2012 několik žalob kvůli pomoci státu státním aerolinkám ČSA před jejich privatizací. Jednalo se celkem o 6 soudních sporů ze strany Travel Service, čtyři před českými soudy a dva před Evropskou komisí, v celkové výši až 2,7 miliardy korun. Kvůli těmto soudům představovala koupě ČSA pro případné zájemce riziko. Pomoc státu pro… Číst vice »

Thisway

Pro Dáda, Freshys, Zoran: ČSA se tehdy do bryndy dostaly vlastní vinou a žádná jiná aerolinka podporu nedostávala.
Dnes se aerolinky do této situace nedostaly vlastní vinou a všechny tedy podporu poprávu dostávají, jen SW na ni čeká.
Srovnávat tyto dvě situace nemá opodstatnění.

Axel

Pro Thisway – jak chcete oddělit dotování firmy Smartwings kvůli epidemii a přitom nedotovat řešení minulých dluhů nesouvisíejících z epidemií.

IMHO ideální řešení je, aby Smartwings vstoupil do insolvence a to nikoliv formou konkurzu (=zánik SW/ČSA), ale lepší by byla insolvence formou reorganizace (=něco na způsob „osobní bankrot“, akorát u firmy). A po konci insolvence začít dotovat aerolinky, např. Smartwings nebo aerolinky, které založí zaměstnanci kteří budou propuštění od Smartwings.

Tomas

proč by proboha měl smartwings vstupovat do insolvence? jenom proto, abyste měl radost? nebo .. jaký je ten důvod?

Axel

Pro Tomahs: Mě by bylo vcelku jedno jestli Smartwings vstoupí do insolvence. Nebo jestli se spojí s eskymáky nebo jestli začne létat na Mars.

ALE!!! není mi vůbec jedno když Smartwings chce z mé kapsy až několik tisíc Kč. Insolvencí formou reorganizace by se mohlo zajistit, že z mé kapsy bude potřeba dát do Smartwings jen až pár set Kč, nikoliv až pár tisíc Kč.

Pane Tomas, jestli postrádáte intelekt a rozhodujete se srdcem, tak klidně pošlete SVOJE peníze přímo do Smartwings. Ale na peníze z mých daní, prosím nešahejte. Díky.

Tomas

aha, takže žádný …. jenom jste si to někde vybájil, a ted to tu jen vykřikujete.

jak by insolvence váš problém vyřešila? nijak.

Axel

Insolvence formou reorganizace by zmenšila peníze které z mých daní daní půjdou do Smartwings. Místo tisíců Kč by do Smartwings po dokončení insolvence putoly stovky Kč z mých daní. Mě to připadá zásadní rozdíl. V 8-mi člené rodině dělá ÚSPORU desítky tisíc Kč, pokud se na ekonomických obtížích Smartwings budou podílet věřitelé Smartwings, když zanikne většina dluhů Smartwings, ať už odpuštěním nebo v rámci insolvence formou reorganizace

Zoran

Že by proto, že nemají peníze :D?

Tomas

a oni ted stnad nemají peníze?

nebo snad některé z tech mnoha aerolinek, která dostává/dostane podporu státu je nucena projít insolvencí?

Zoran

Kdyby peníze měli, nežebrali by o 2,5 miliardy z eráru 😀 . To je to tak těžký pochopit? A btw i sám Šimáně přesně 7.4. pro Seznam Zprávy prohlásil, cituji „Nemáme dostatek hotovosti, říká spolumajitel Smartwings Šimáně“ A že někde stát aerolinkám platí? Ať platí, z našich peněz to nebude. Ale zpravidla tam má i podíl nebo se jedná o transparentní společnosti obchodované na burze s průběžnými a VEŘEJNÝMI výsledky hospodaření za každý kvartál. My se staráme o naše peníze a oni zase o ty své. Jednoduchý jak facka. A že se Smartwings srovnává s Lufhansou, to je jen hodně… Číst vice »

Axel

Pro Zoran – byl bych v klidu. Diskutér „Tomas“ evidentě má zadání kterým bude plevelit diskuzi. Žádné normální názory, prostě je to žvanil který píše dle dodaných notiček.

freshys

Ano, dalo by se říct že za 14 dní tomu tak bude, ale proč bychom „my“ měli platit za jeho 3 měsíce nic nedělání? Finanční způsobilost není o tom, že musí přežit 3 měsíce a ty peníze pak dostane zpět. Nehledě na to, že než 3 měsíce uplynou tak už bude moct provozovat tu svou „leteckou flotilu“, není jediný podnikatel, který je ve ztrátě, nevím proč by se muselo pomáhat zrovna panu Šimáněmu. Když už, tak všem dopravním společnostem.

Tomas

tak pomáhá se spoustě společností. sw není jediný, kdo se snaží o získání podpory.

Nekdo

Nepomaha SE, pomahame MY ze SVYCH daní.

beija

Tak si to shrňme hezky po pořadě: 2010 – 2012 Travel Service- předchůdce Smartwings – podává několik žalob na stát v celkové výši až 2,7 miliardy korun kvůli pomoci státu státním aerolinkám ČSA. 2012 – 2013 – ukončení sporů o státní pomoc utlumenim a ukončením činnosti charterové odnože ČSA Holidays Czech Airlines (dceřino-sesterské společnosti ČSA), Travel Service přebírá jejich zákazníky-významné CK. 2017 – odkup ČSA 2020 – žádost o finanční pomoc státu miliardáře a oligarchy Šimáněho pro Smartwings, s tím, že se jedná o jedinou leteckou společnost vozící Čechy k moři. (Jak sám ví, snadno nahraditelnou, ale v PR je… Číst vice »

Tomas

No a co? Doba se změnila. nyní se taky nesoudí podle zákoníků z roku 1580.

Tehdy byla státní pomoc aerolinkám na hrade legality (a někdy i za ní – viz Malev).

Nyní pomáhá celá evropa svým aerolinkám, a tím se smart wings dostává do výrazně horší pozice.

takže – ano , číst sice umíte, ale dávat věci do souvislosti vám moc nejde.

Martin1

Svým aerolinkám? Tak snad nám pomůže teda i ta Čína, když je to z půlky i jejich, ne?

Tomas

zjevně vám uniklo, že qs/čsa sídlí v čechách, a pořád je to česká aerolinka. je většinově vlastněna čechy.

víte třeba o tom, že lufthansa jako veřejně obchodovatelná společnost má vlastníky vícejméně z celého světa… a taky jí německo pomůže (za celkem striktních podmínek) .. a taky tam lopatičky neprskaj, že „čína, čína …“?

Honza

Za striktních podmínek, že německý stát dostane podíl 20%, takže lejou peníze do svého, vlastně půjčují a ty podmínky jsou hodně krvavý. Průběžně zvyšující se úroky u půjček, u hotovosti, kterou vkládají dostanou akcie za třetinovou cenu oproti tomu, kolik stojí normálně a tak dále.

Jiri

Buďme objektivní. I v Německu určitá skupina prská

Martin1

Podíl Číny s 49,9 % dělá v dnešním podání menšinového podílníka jen papírově. Je fajn, že si tak hájíš své vlastní zájmy, ale tvoje zájmy nerovná se zájem obyvatel ČR. Sorry jako.

beija

A co když daňoví poplatníci a firmy zažalují Smartwings a stát, že jste dostal neoprávněně a netransparentně státní pomoc pro Smartwings?

Tomas

však můžete to zkusit… 🙂 držím palce.

Thisway

ČSA měly tehdy problémy vlastní vinou.
SW má problémy kvůli zákazům/omezením cestování a chce totéž, co dostávají ostatní aerolinky.
Dobře to víte, ale šíříte demagogii.

Axel

Pro Thisway .. nemáte pravdu. Smartwings už od loňska:
– má rozhádané vlastníky
– část dodaných letadel (737MAX) nefunguje
– má výjimečně vysoký podíl létání charterovými lety – což letos se nebude opakovat, protože holt letecká dovolená několikrát ročně už nebude dostupná pro „dolních deset milionů“ obyvatel ČR. Prostě jsme zchudli. A na dotování dovolené v zahraničí určitě nemáme dost peněz.

beija

ČSA měly problémy, ale Smartwings si žalobami na stát pomohl, aby se zbavil konkurence.
A od kdy se učitý typ paralely nazývá demagogií?

Thisway

Demagogie je vytváření paralely tam, kde není. A to přesně děláte.

Tomas

Pane Šimáně, rozhodně není jedno, jestli do Londýna létá ČSA nebo SW. Uvědomte si, že Vaše příjmy zajišťují Vaši zákazníci jako já. A pokud mě s platinovou kartou nepustíte ani do salonku, ani přednostně do letadla, což ČSA dělají, ale SW ne, tak s Vámi létat nebudu. A když nebudete mít ode mě příjmy (cca milion ročně), Vaše firma to jistě pocítí.

Jan

Platinova karta, salonek, prednostni nastup… no to bych take mel zle sny 🤣

Thisway

Je to pořád stejně jednoduché:
Aerolinka sídlící ve Vaší zemi = daně a odvody do Vašeho rozpočtu.
Aerolinka sídlící v cizí zemi = daně a odvody do cizího rozpočtu.
Proto jim všechny evropské země, kde aerolinky sídlí, pomáhají.
Můžete mínusovat jak chcete, ale matematika funguje ve všech zemích stejně.

Je smutné, že v situaci, kdy veškerá zahraniční konkurence teď státní pomoc dostala, tenduje český národ zase k tomu podříznout si pod sebou větev, přepustit další odvětví zahraničním firmám a připravit tisíce svých spoluobčanů o budoucnost. Páchne to tím naším typickým „Když nejsem pilot já, nebude pilot nikdo!“

Analytik

Tak jednoduché to rozhodně není, např. jsou zde daňové ráje, čínští spoluvlastníci a zahraniční dceřiné společnosti.
Ale hlavní otázka je finanční kondice firmy a jestli je její stávající obchodní model životaschopný.
Asi nemá smysl dotovat v dnešní době výrobu parních lokomotiv…

Thisway

Nicméně matka celého koncernu – tj. Smartwings, a.s. – sídlí v ČR a provozuje většinu aktivit. Pohádku o daňových rájích začali vyprávět Piráti, protože nemají program…
Jinak ten model byl ekonomicky životaschopný čtvrt století a bude i nadále. Jen teď potřebuje překlenovací podporu, kterou dostávají i ostatní aerolinky.

Axel

Pro Thisway – Vy víte o KONEČNÉ částce, která umožní firmě Smartwings přežít? Já o žádné konečné částce jsem dosud nic neslyšel. Já sám konečnou částku nedokážu odhadnout, protože Smartwings utajuje klíčové informace o své AKTUÁLNÍ situaci.

Takže klidně je možné, že celkově ve Smartwings z našich kapes „zahučí“ např. 20 nebo 50 miliard Kč. A takové peníze – 5000 Kč/osobu včetně nemluvňat – já platit nechci!!!!!!!!!!

Thisway

Chtějí pouze záruku za komerční úver 2.5 miliardy. V přepočtu na přepraveného cestujícího cca 10 x méně než Lufthansa. A jaká že bude konečná částka? Řekněte mi, jak často hodlá stát zavírat hranice, a já zkusím spočítat, jaká bude konečná částka. Pokud i víte, jak často bude zavírat hospody a jiné živnosti, řekněte mi to také. Vámi prezentovanou optikou by se totiž možná nemělo pomáhat ani jim. Co by na to řekla nemluvňata…

Axel

Pro Thisway – zopakuji, že Smartwings je specifický v tom, že prakticky nemá žádný majetek (=téměř veškerý majetek má v nájmu). A my, veřejnost, nemáme informaci o AKTUÁLNÍCH dluzích firmy Smartwings. A proto tvrdím: vcelkuje jedno jestli to bude půjčka, garance za půjčku nebo dotace. Šance, že někdy později tyto peníze budou firmou Smartwings zaplaceny do státního rozpočtu je zhruba stejná. Jediné co dává smysl, je zjistit dluhy Smartwings, a poté začít jednat s věřiteli o prominutí většiny současných dluhů. Ideálním řešením by byla insolvence formou reorganizace, po jejímž ukončení bude ořezaná SW/ČSA pokračovat v činnosti a to: patrně s… Číst vice »

Tomas

proč by veřejnost měla mít informace o hospodaření soukromé společnosti? o jejích dluzích? na základě čeho jste si vybájil tuto povinnost?

Honza

Protože ta firma chce, aby jí stát ručil za miliardové dluhy? Tak ať jsou soukromá firma, soukromé hospodaření a soukromé dluhy. Ale říct chci od vás peníze a jestli vás zajímá na co, nebo jak jsem hospodařil v minulosti, tak sorry, jsem soukromá firma, ale peníze mi dejte.

Milan

Třeba proto, že žádá o pomoc z veřejných peněz?

Nekdo

Kdyz verejnost nema i formace PROČ by se mela skladat na aeroklub Babišových kamarádů?

RHood

Tak SWG není pouze a pouze o pilotech.

Thisway

Ano, zjednodušil jsem to. Je to o tisích až desetitisících lidí nejen ze SW, ale i z dodavatelských firem, škol apod. Já vím, určitě mi tu někdo vysvětlí, všichni studenti ČVUT půjdou k Emirates za mega měsíčně a k narozkám dostanou svojí vlastní A380. Ale co kdyby náhodou ne?

Axel

Pro Thisway – co brání zaměstnancům propuštěným od Smartwings, aby založili aerolinku na zelené louce? Žádné věčné spory s kazisvěty=menšinovými akcionáři z Číny, žádné problémy kvůli uzeměným letadlům 737MAX , žádné kamaráčofty s některými cestovkami, což odpuzuje jiné cestovky?

Dáda

Velmi jste to zjednodušil.
Nekteré daně a odvody jdou v zemí kde sídlí, jiné v zemi kde podnikají a kde mají zaměstnance, nehledě k tomu že s penězti lze různě nakládat („prát“ je přes daňové ráje, uměle zvyšovat náklady, řešit tzv „licencování“ atp.).

beija

Thisway: Páchne to tím naším typickým „Když nejsem pilot já, nebude pilot nikdo!“
Opravdu ne každý by chtěl být pilot, ničím takovým to nezavání.
Hlavní otázka je transparentnost firmy, čínský vlastník – nechceme z našich kapes přes Čínskou lidovou republiku dotovat stavbu lágrů pro národnostní menšiny (nebo Vy ano?), finanční kondice firmy a jestli je její stávající obchodní model životaschopný.

RHood

Za mě je vidět maličký posun v komunikaci, což je dobře. Není to již tak agresivní a komfrontační. Jestli pan Šimáně lže, tak je to jeho věc, ale v životě stále platí, že lež má krátké nohy. Důležité je pro mě skutečnost, že potvrdil, že SWG je defacto charter a ACMI přepravce (hodně slov moře, hodně slov dovolená, hodně slov cestovní kancelář, USA, Kanada). Tím pádem SWG nepovažuji za národního dopravce, který poskytuje dopravní obslužnost CZ. Dále potvrdil, to, co asi všichni očekávali, ale mnozí si to nepřipouštěli, že ČSA vnímá jako prodejní kanál, tedy nevnímá ČSA jako leteckou společnost.… Číst vice »

beija

Trochu nadsázky: co kdyby stát koupil pouze značku ČSA za hodnotu určenou znalci a uložil ji do šuplíku, než se najde nějaký schopný podnikatel a obnoví ji? 😀 Smartwings by dostal transparentně finanční prostředky na další provoz a značka ČSA by zůstala státu. Prostě win-win pro všechny. 😀 Co jiného může Smartwings nabídnout aby to nemělo nulovou nebo mínusovou hodnotu? Vzdušné zámky jedinečné letecké společnosti?

Petr

Také jsem čekal nějaké plány na to, co bude po krizi. Hlavně jsem doufal, že se víc vyjádří k plánům s ČSA, ale bohužel.

Frantisek

tak to je spíš otázka na pana Sůru proč se na to pořádně nezeptal, nemyslíte?

Jan Sůra

Diplomaticky řečeno není myslím ve vedení a mezi akcionáři úplná názorová shoda na budoucnost obou značek:-)

RHood

Tak pane redaktore, to mluví za všechno a je to tedy s prominutím pořádná ……, napíšu raději septik. Takže si dovolím spekulovat. Je plán aby to byl jeden brand, ale ješitnost majitele převyšuje zdravý rozum ?

Jan Sůra

Majitelů je více:-)ale více nesmím naznačovat, byla to už debata mimo zapnutý diktafon.

RHood

Vsázím na toho menšího, i když….., oni jsou oba malí, takže R.

Frantisek

ok, díky za odpověď

Thisway

Na konfrontaci ubráno, což je určitě dobře. Ale jinak platí, že tuším 70 % SW letů jsou pravidelky, z ČR je to téměř jenom o pravidelkách. Lidé chtějí létat pravidelně i k moři. Proto Německo pomohlo Condoru a Británie Jet2.

RHood

Pane Thisway, ke vší úctě 70% není pravdou. Pokud položíme = mezi SW a klasické letecké dopravce typu LOT, Austrian, KLM, BA, AF, SU, LH, EK, TK + 100 dalších, jiných dopravců, tak SW mělo nebo má pravidelných linek v max. počtu všech prstů na dvou rukách – Dubai, Telaviv, ruské destinace a dost. Nezlobte se, ale položit = mezi dovolenkové destinace operované tak max. 4 měsíce v roku a například destinací Frankfurt, Amsterdam, Paris, Varšava, atd. není možné a je naprosto nelogické.

rn42

ono je to o definici pravidelek, ze. SW rekne, ze let do Burgasu od kvetna do zari vzdycky v utery, ctrvtek a sobotu rano v devet dvacet je pravidelny let, a technicky ma pravdu, a treba i prodava letenky.

to ze si 95+% kapacity koupi cestovka…

Masagin

Zaroven potvrdil, ze u 2.5 miliardy to neskonci. To bylo celkem jasne, ale nikdo (snad krome Pozara, ktery rikal 10 miliard a vic), o tom nemluvil.
Taky tak trochu potvrdil, ze propoustet se bude, pujcka nepujcka. Odted jakakoliv zminka o poctu zamestnancu ztraci jakoukoliv relevanci.
Jeste zajimava je informace, ze maji polovinu akcii zastavenou u bank. Tak si aspon interpretuju jeho slova „Kolik je zastaveno akcií, je obchodní tajemství, ale není to více než polovina.“ 🙂

Frequn

prosim at se zamestnanci sw na homeoffice zde oznaci nejakym smajlikem, zamestanci citic-slavia..take a pak externisiti..at v te diskusi mame trosku rad..

Michal

vsimli jste si te zmeny retoriky? uz se neresi, ze stat ma za povinnnost pomoct vlajkovemu dopravci a ze potrebujeme narodni aerolinku. to bylo na zacatku v kazdem druhem slove. ale asi PR vyhodnotili, ze timto se body neziskavaji…

Honza

A není to snad práce PR reagovat na situaci kolem?

beija

Bohužel pro normální smrtelníky, co věří každé psané informaci, ano. 🙁 A na to se tady právě teď hraje. Fakta jsou vedlejší, hlavní je mediální dosah. A samozřejmě o 2 500 000 000 Kč státní pomoci. Za takovou částku sby stálo věšet PR bulíky lidem na nos i jinším kádrům než je oligarcha Šimáně.

Petr Pan

„Před koronavirem byla firma zdravá, leden a únor byly lepší než v roce 2019“
už mu niekto povedzte, že je o rok starší

RHood

Taky jsem si toho rovněž všiml, že v mnoha vyjádřeních není přesný. Jednou je to SWG, pak je to SW a nic o ČSA, pak ČSA nebo QS, rok tam rok tam. No nevím, 2,5 Mld CZK bych mu na základě tohoto nepůjčil, protože to klidně může být 2,1 Mld CZK, nebo něco kolem 2 Mld CZK, ale také 2,9 Mld CZK :)).

Tomas

a co je na tom tvrzení .. nesprávného?

Petr Pan

ty si ako on, tiež nevieš aký je rok ?

Tomas

asi by jsi se měl naučit chápat psaný text. a nebo česky, pokud chceš někomu vyvracet jeho tvrzení.

„Před koronavirem byla firma zdravá, leden a únor byly lepší než v roce 2019“

tato věta totiž v češtině znamená, že leden a únor 2020 (což jsou měsíce před koronavirem, a světe div se… tento rok) byly lepší, než leden a únor 2019.

v ekonomice, při porovnání výsledků firem apod. se používá meziroční srovnání – proto letošní leden a únor porovnává s lonskym lednem a únorem.

MZT

Na jednu stranu: palec nahoru, že pan Sůra zatlačil a pan Šimáně rozhovor poskytl. Jenže (bohužel nebo bohudík) je v něm tolik polopravd, zavádějících informací atd., že normální člověk s rozhledem nemůže Smartwings podpořit. Proto tady dál budou komentáře či petice proti pomoci, proti zásahu státu. Takovou firmu, která lže, a její nezodpovědné manažery opravdu ČR nepotřebuje.

kanafasik

z celého rozhovoru mám dojem, že by se nejraději pan Šimáně zbavil černého petra a moc na tom netratil.

Pavel Novák

Není tajemstvím, že se ve svém věku chce leteckého businessu zbavit. Ale když SW chtěli prodat Lufthanse tak jim nabídla „jen“ odpovídající částku, což se Šimáněmu zdálo málo a neprodal. Nejraději by byl, aby to převzal stát (i když tvrdí něco jiného). On by se zbavil businessu, SW by mu dlužilo jeho půjčky a nemusel by nic řešit. Však v rozhovoru byla zmínka o předání mladší generaci.

Jindra

Pane Šimáně nebo vy z firemních klikačů plusů a mínusů,

vysvětlete mě, jako sprostému zákazníkovi TS-SW, proč v případě vyplácení náhrad za prokazatelná zpoždění letu (+3 hod.) nereagujete, neodpovídáte na zaslané výzvy k úhradě. A spor musí dojít až před soud. Když jste dle vašeho tvrzení byli v minulosti stále v dobré kondici. Děkuji

FlyBoyEda aka. ProstyPobijecMuch

Důvod je prostý, protože nemají dostatek cashu, vše co zde Šimáně prezentuje jsou PR omáčky aby přenesl riziko na stát. Na HR už leží 200 výpovědí pro piloty. Dalším neplatí, dluží na dietách …. barák se začíná hroutit a čas dochází. Když čtu, jak se počítal každý litr paliva tak jsem skoro spadl ze židle. V podniku je takový bordel, že prachy doslova vyhazovali vidlemi ven oknem.

Michal

A co ty jejich odbory na výpovědi? Vždyť o tom musí vědět, jinak firma nemůže propouštět.

FlyBoyEda aka. ProstyPobijecMuch

Nevím o tom, že by u SW byly nějaké odbory, jedině ČSA.

Michal
beija

A také by to měli nahlásit na úřad práce, tuším na Prahu 6. Zkusíte to někdo ověřit? Mělo by to jít, tuším, přes paragraf 106..

FlyBoyEda aka. ProstyPobijecMuch

Datum založení 20.2.2020 …. nevím jak je postaven zákon a zda propouštění musí konzultovat s odbory s nimiž není kolektivní smlouva, každopádně ke dnešnímu dni propuštěných cca SW core 15 pilotů plus 28 na kontrakt jimž běží 6 měsíční výpovědní doba a kterým neplatí s tím že nejsou peníze …. což je buď porušení zákona nebo důvod na vyhlášení insolvence. Každopádně uvidíme za měsíc.

beija

To je proto, aby oko každého šetřílka nezůstalo suché..A ten barák ani Smartwings nepatří…

FlyBoyEda aka. ProstyPobijecMuch

Tak pochopitelně, ta firma v podstatě nevlastní nic, tak se dělá byznys v letecké dopravě, co kdyby někdy bylo třeba ručit nějakým majetkem za státní garance nebo úvěr …. to by mohli o ten majetek tíhletí socialistický kapitalisté ještě přijít ….

Andrej

Takovehle demagogicke skemrani o penize ceskych danovych poplatniku pro svou predluzenou firmu, spoluvlastnenou cinskym statem, je od 70-leteho miliardare naprosto nedustojne a trapne.

Bude mnoho odvetvi dramaticky zasazenych koronavirem. Podpora by mela obecna, vseobecna a pro vsechny stejna (kurzarbeit, odklady najmu, odpusteni odvodu) se stejnou mirou naroku. Nelze dotovat nebo uverovat selektivne podle miry narikani, lobbingu, pratelstvi s vladou nebo korupce.

beija

Přesně tak, jenže oligarcha a miliardář Šimáně chce více než jen drobné, se kterými se musí smířit ostatní podnikatelé. A také chce zpět své prachy, co do firmy vložil loni. 22 let práce mu už vyneslo pěkný balík, tak chce ještě více.

beija

Čistě pro info, nejsilnější byla ekonomická lobby ( viz naprosto rozdílné postoje u údajně strategického podniku) a CK. Zajímalo by mě, zda si CK už hledají náhradu, kdyby nevyšel ani plán A ani plán B.

Axel

DOTAZ na redakci – proč nepadla konkrétní otázka na AKTUÁLNÍ částku dluhů Smartwings? Přece to je nejdůležitější informace potřebná pro otázka jestli z kapse nás daňových poplatníků posílat do Smartwings jednu jedinou korunu dotací či úvěru.

Masagin

Nejlepe kdyby SW proste zverejnily vyrocni zpravu a ucetni zaverku za 2019, z toho uz by slo leccos vycist.

Marek

Já si teda českou firmu představuji jinak než ji vlastnit oklikou přes nizozemí a z půlky číňany 😉 https://www.reddit.com/r/czech/comments/gk7ydl/vlastnick%C3%A1_struktura_smart_wings_a_s/

Johan

Je naprosto irelevantni kdo je vlastnik preci. Jestli je to Cinan, Amik, Nemec. 80% firem v cechach vlastni lide nebo firmy mimo ČR. Nevim co furt melete o Cinanech. Evidentne nerozumite obchodu.

Dáda

pokud to má být česká firma, nemůže ji vlastnit anoi Němec ani Amík ani Číňan. a vo tom to je.

Johan

😀 😀 😀

Jakub

to jestli je firma česká nebo ne, neděla to, odkud je vlastník. Představte si velkou firmu, kde je vše české ale 100% podíl drží třeba Němec. Budete pak takovou firmu nazývat německou?

Andrej

Z pohledu biznisu nebo obchodu to je jedno, a nám by do toho opravdu nic nebylo. Jenže! Oni teď chtějí po Češích peníze. A tady na tom už záleží. A navíc, je to právě pan Šimáně, který s tím dobrovolně začal, a který se to snaží hrát na to, že je to česká firma, tudíž to skouší hrát na národní cítění, a získat tak na svoji stranu veřejné mínění pro to, aby mu český daňový poplatník dal peníze. Takže opravdu záleží, kdo to vlastní. Protože český daňový poplatník bude financovat nizozemsko-čínskou firmu, která navíc daní zisk ze značné časti právě… Číst vice »

Nekdo

Jses zlej a delas hodným pánům miliardarum, Šimáněmu, Vikoj a číňanům bebí! Počkej, pošlou na Tebe mínusáře!

Pavel Novák

Takže směrnici EU o vracení peněz prostě porušují. Nevracejí a jako čekají, že EU svůj postoj změní. Ale to už se ve chvíli, kdy se létat začíná nestane. Nejlepší cesta k vrácení peněz je chargeback u banky.

beija

To by chtělo zveřejnit, ať to zkusí více lidí.

Karel

co ze nevraci penize, ani nejsou schopni odpovedet na email, vcetne slavneho ombudsmana Lazanskeho (absolvent prava v Plzni 🙂 coz mluvi za vse) a smutne je i to chovani pracovniku na letisti, bohuzel oni to berou jako brigadu, zadna ucta k zakaznikovi a uz jsem dost stary na to, aby mi nejaky dvacetilety floutek tykal, kdyz jsem se na neco prisel zeptat. a pak se lide divi, ze jsou v nemilosti, jasne mnoho lidi nema problem, nebo leti s cestovkou a cestovka to vyridi, nebot ma lepsi paky, jak odskodneni od SW dostat (nebo to zaplati ze sveho a pak… Číst vice »

Karel

nahodou jsem se podival na stranky ombudsmana: http://www.lazansky.cz/#!tab-custom a zaujalo me:

Poloha sídla naší kanceláře v samotném srdci Prahy v ulici Na Příkopě je zárukou bezproblémové dostupnosti automobilem, hromadnou dopravou i pěšky (nejbližší stanice metra Můstek – A, C a Náměstí republiky – B)

oki, sedam na Cecko a jedu na Mustek 🙂
od ted ma pan Lazansky mou plnou duveru, tesim se, az se Ceckem dostanu az na Mustek

Filip

Pořád stejné mlžení. Ke klíčovým otázkám, na kterých stojí a padá rozhodnutí o pomoci, se odmítá vyjadřovat. Vysvětlení vstupu CEFC do Smartwings zavání naprostým amatérismem, vždyť to vždycky byla firma řízená čínským státem, to jsou tak neskutečně naivní? Prý z jedné z nejbohatších firem podle Forbesu to dotáhli k bankrotu za 1,5 roku? To vážně nevěděl, že všechny akvizice CEFC byly prováděny na dluh za peníze napůjčované z čínských bank? Jakápak nejbohatší firma, to bylo ukázkové letadlo! Tohle všechno spíše ukazuje na fakt, že Šimáně je mizerný manažer, který je schopen fungovat jen v prostředí, kde má jeho firma v… Číst vice »

Analytik

Šimáně toho tedy moc neřekl a to co řekl je hlavně demagogie. To tajnůstkářství má evidentně své důvody. Evidentně pochopil, že stávající byznys model je neudržitelný a chce zachránit své peníze co do firmy vložil (vyhnul se otázce zda tu půjčku bude chtít vytáhnout z firmy zpět). Myslím, že je nereálné tu firmu zachránit. Akcie mají zastavené, 750 mio mají od Šimáněho jako půjčku, jediný příjem který se dá očekávat je kompenzace od Boeingu navíc se ani netají tím, že požadovaná částka není konečná a ještě ti Číňané do toho. Těžko budou pronajímat letadla do zahraničí, když jich je na… Číst vice »

Dáda

Měl bych několik připomínek:
1) pokud touží po České firmě, proč to prodávali Číňanům?
2) stát zakázal leteckou dopravu? Nenašel jsem žádné nařízení vlády ani zákon, kde by toto bylo.

Petr

Prodej do Číny se v současnosti ukazuje jako chyba, na mě to taky z toho rozhovoru tak působí. Nicméně po bitvě je každý generál a nikdo nevěděl jaká bude budoucnost.

A uzavření hranic znamená, že mezinárodní letecká doprava se zakazuje. 🙂

kanafasik

skutečně? a co Belavia, Bulgar air, QR?

Tomas

ti ani tak nevozili lidi , ale ty lety existovaly díky cargu, které převážely.

kanafasik

on někdo bránil panu Šimáněmu vozit cargo? Někdo mu to „zakázal“?

Tomas

tvl …. ty jsi fakt úplně zabedněnej… Odkud kam by ho měl vozit? 😀

Pokud linky do kataru (a dalších) jsou historicky cargově silné, tak to tak prostě funguje. z fleku letadlo cargem nenaložíš, speciálně v době, kdy ekonomika většiny evropy je utlumená 😀 a polovina kamionových firem je bez práce 🙂

koukám, tady už někteří v rámci akce „zhejtíme smartwings“ úplně vypli mozek 😀

P.P.

Mimochodem cargo se vozilo

Petr

Bělorusko se ke Koroně postavili tak nějak benevolentně. O žádném velkém omezování, jako bylo v ČR a jiných zemích Evropy, nevím.

kanafasik

tvrdíte, že uzavřením hranic se letecká doprava zakazuje, což není pravda.

Dáda

Opravdu se zakázala mezinárodní letecká doprava?
Prodej čehokoliv Číňanům znamení riziko, protože jejich rozhodnutí jsou nepředvídatelná a jejich řízení nekontrolovatelné.
Což jsou známá fakta, na kterých se mnoho let nic nezměnilo.
Prodat polovinu čehokoliv Číňanovi zanmená ztratit kontrolu. Vše ce bude „vařit“ v Pekingu, a co se tam centrálně uvaří, to je neměnné.

medák

Ano zakázala.. stačí jen trochu zapátrat v paměti.. na naše území nesměl vstoupit žádný cizinec a ČR nesměl nikdo opustit s výjimkou repatriačních letů, autodopravců, pendlerů.. tím to tak nějak končí.. takže bych si fakt moc rád nechal vysvětlit jak mohli vesele létat když nikdo nemohl odletět ani přiletět? 🙂
A ano cargo se sice vozilo ale myslím si že opět to není tak dávno aby si nikdo nevzpomněl jaké problémy dělali čínské úřady letadlům SWG při pokusech dostat se na čínská letiště pro ochranné pomůcky.

Jiri

Takze podle vas meli vozit vzduch? Vyhlášená karantena (a o tom fakt v novinach najdete dost) zakazala lidem, mimo jiné az na jiste výjimky, cestovat pres hranice a to oběma směry.

kanafasik

alemto neznamená, že měli zakázáno létat. To bylo jejich rozhodnutí, nikoliv zázak létat ze strany státu.Přijde mi, že pan Šimáně to zde podává tak, aby vyvolal dojem, že stát nám zakázal létat, tak ted by nám měl pomoci.“

Tomas

jako že měli létat prázdní a vozit vzduch, jen aby nějaký kanafasik pak mohl na foru vykřikovat, proč chtějí podporu, když dva měsíce létali s prázdnými letadly? 😀 😀

kanafasik

melete hlouposti. Já poukazuji na to, že v to odpovědi pan Šimáně lže, možná cíleně, aby vyvolal dojem, že stát jim zakázal, tak ted by jim tedy měl pomoci. Žádný zákaz létání, ale nebyl. jediné co bylo vládou v tomto směru omezeno bylo spojení s Činou.

Tomas

Tak si to klidně opakujte do omrzení …. ale na tom, že stát svým rozhodnutím dostal letecké společnosti (a samozřejmě nejen je, ale celkem velkou část podnikatelského sektoru) do situace, které je napřímo ohrožuje, je nezpochybnitelný fakt.

A jestli se tomu bude říkat zákaz létání, nebo zákaz cestování, je vcelku irelevantní.

Analytik

Mýlíte se. Nezavinil to stát ale virus, který způsobil že byla prakticky nulová poptávka pasažérů. V tomto případě je snad jediná obrana pojištění tohoto podnikatelského rizika pokud ho vůbec nějaká pojišťovna nabízí.

Axel

Pro Tomas: Promiňte, ale směšujete 2 situace. Ano, souhlasím s Vámi, že Smartwings má dostat odškodnění z našich daní za to, že v březnu nemohl létat. Ovšem to že Smartwings nelétal v dubnu neznámená 100% odškodnění, ale jen menší částku neboť i kdyby vláda povolila létat/cestovat, tak spoustat cestujících by neletěla (protože se báli epidemie). To je k první situace – k náhradě škody, na kterou má Smartwings plnoprávný nárok. Ovšem aktuálně Smartwings požaduje z našich kapes peníze, aby v dalších měsících mohl létat. A s tímto já nemohu souhlasit, neboť Smartwings měl už v minulosti problémy a dokud neodtajní… Číst vice »

Tomas

v jaké minulosti měl smartwings problémy prosím? pokud mě pamětg neklame, tak je dlouhodobě „za vodou“…. a o žádných problémech nnikdo neví.

Axel

Pro Tomas: Některé problémy Smartwings (známé už z loňska) zde byly opakovány asi tak tisíckrát. Kdybyste měl upřímný zájem o osud Smartwings, jako mám já, tak byste se tak (hloupě) neptal.

Jestli podle Vás Smartwings je „za vodou“, tak Vy, ze svých peněz půjčujte té firmě. Tj. jste-li Vy nepravdomluvec nebo tupec, tak prosím ROZHAZUJTE POUZE VAŠE PENÍZE.
Peníze z mých daní prosím nechte na pokoji!!!!!

Tomas

tady se neustále opakuje spousta lží a různých smyšlenek 🙂 ostatně , tato diskuse je toho případem.

za vodou … ve smyslu, že neměl žádné dramatické problémy.

2-3 měsíce bez přijmu by položilo většinu firem. v letectví každou.

Axel

Pro Tomas: vše zde již bylo opakovaně řečeno. Evidentně jste troll, který zkouší svést diskuzi mimo základní otázku = jestli firma Smartwings s menší dotací z našich kapes dokáže přežít. Nebo jestli firmu Smartwings stahují ke dnu chyby/dluhy z minulosti (nesouvisející z epidemií), takže výsledná částka z našich kapes pro Smartwings bude třeba 20 nebo 50 miliard Kč, tj. 5.000 Kč/osobu včetně kojenců. Lékem na tuto mlhu je, aby Smartwings „odkryl“ karty a aby rezignoval pan ministr Havlíček, který se zdiskreditoval jako naprosto neschopný amatér, když v dubnu rozhodnul že stát bude strkat peníze do Smartwings. Až bude jasno a… Číst vice »

Tomas

Koukam další, komu smartwings šlápl na kuří oko … 🙂 a lže tady, fabuluje a vymýšlí bejkoviny.

Axel

Pro Tomas – aha, kdyz dojdou argumenty, tak začnou osobní urážky. No jo. Klidně obdartujte Smartwings z vlastní kapsy.

Z mých daní si nepřeji dotovat ani jednou korunou Smartwings, do té doby než Smartwings odkryjí karty, aby šlo udělat kvalifikované rozhodnutí jestli dotovat nyní nebo s dotací počkat až Smartwings dokončí insolvenci formou reorganizace.

Tomas

On smartwings je v insolvenci, že by měl nějakou dokončovat?

Johan

Vy jste tezce mimo pane kanafasik. Asi nepodnikate co? Ja mam malou firmu a dokazu se vcitit do role majitelu SW. Ostatne to asi kazdy kdo podnikani trochu rozumi. Coz vy nemate zrejme ani zakladni ekonmicke znalosti

kanafasik

já přeci netvrdím, že měli létat a vozit vzduch. Já tvrdím, že odpoved pana Šimáněho není pravda. To by mohla Škoda auto tvrdit “ stát nám zakázal vyrábět“.

Johan

Tohle je pouze slovickareni co rikate. Uz nevite co by jste vykonstruoval tak jste si vymyslel tuhle blbinu a podsouvate to tady jako fakt. Kazdy normalni clovek pochopil jak to Simane myslel 😉

beija

A využil jste kurzarbeit? A požádal jste o státní pomoc?

Dáda

Vyhlášená karanténa měla různé dopady na různé firmy. Nicméně p. Šimáně tvrdí, že stát zakázal létat. A to je lež.

Johan

V prenesenem slova vyznamu to Simane rekl naprosto presne. Stat zakazal vycestovat, uzavrel hranice, tudiz zakazal litat. Kdyz budete mit kramek s oblecenim a stat zavre obchodni dum tak vy budete porad sedet v tom kramku a mit otevreno??? Trochu premyslejte nez neco napisete 😀 pokavad vam jde teda o ferovou debatu. Pokavad chcete pouze delat vlny tak pak pokracujte v prekrucovani faktu

Petr Novák

Ale PRG po 16.3.2020 stále fungovalo jako přestupní uzel, a to až zhruba do desátého dubna a nešlo o repatriace a návraty osob s ČR občanstvím. SW toho mohli alespoň po nějakou dobu využít, když už mají několik bází po Evropě, jenže pak už chyběli cesťáci…ale stejně to mohlo přinést alespoň nějaká ta eura do prázdné kasičky. SW má prý mimořádně zdatné obchodní oddělení.

Nekdo

Jestli obchodni to nevim. Ale zdejsi diskuse zaplevelili svymi bachorkami skutecne ZDATNĚ…

kanafasik

Tak když s Lufthansou s žádostí o půjčku na 100 tis euro vyrazí dveře, tak na Šimáněho a spol. s žádostí o cca 60mil euro odvážou psa.

beija

To je trefné.

rn42

A proto nesla Lufty do banky, ale do Berlina.

kanafasik

Hned v první odpovědi pan Šimáně lže. Stát jim zakázal létat?

Tomas

v podstate jen slovickareni… zakaz opusteni / vstupu do republiky se v dusledku rovna zakazu letani

kanafasik

Pan Šimáně říká „stát nám zakázal létat“. Stát nezakázal žádné společnosti létat. Jak je možné, že létala letadla do Minska a do Sofie? A ještě hodnou dobu co už SW/ČSA byly na zemi létal do Prahy Qatar?

Tomas

kdo chce psa bit, hul si vzdy najde 😀

pokud vim, tak vsechny ty tri linky letaly jen diky cargu. jinak nikoho nevozili.

a znovu … sice teda simane pinda, sle defakto ano – stat svym tozhodnutim (nehodnotim, zda bylo ci nebylo smysluplne) znemozni sw (a dalsim) letat. to je nezpochybnitelny fakt.

Roman

Zkuste pouzivat mozek a pak diskutujte.

Adrian

Jako taky zrovna z tohoto problému nejsem nadšený, ale u vás už je to opravdu zaslepenost. A to jsem vaše komentáře celkem sledoval. Prostě to tak řekl, není to slovo od slova pravda, ale v konečném důsledku má pravdu.

Tomas

simane… konec csa? 😀

jak prosim?

aldik

Pokud má stát miliardy na rozdávání, ať je radši naleje do Českých drah (nebo prostě nových vlaků, bez ohledu na dopravce), do kolejí… určitě ne do letecké společnosti. Konkurence je velká, rána se zahojí.. 😉

libor

když někam nalejt peníze z daní, tak do infrastruktury a ne do černé díry (jako smartwings nebo českédrahy)…

Dan

Samozřejmě. Na železnici žádná konkurence není…

libor

není a ani nebude, když většina výkonů je v závazku veřejné služby občanům… a těch pár komerčních linek nestojí za řeč…

Petr Novák

Přesně. Co stav silniční sítě a matky samoživitelky? Nebo stále se zhoršující dopravní obslužnost venkova? Co třeba nějaký důležitý vědecko – zdravotní výzkum? Malé děti s nádorem na mozku, na které se lidé skládají na velmi drahý operační zákrok? Proboha atd., atd….musel bych dál bejt dost sprostej.

patology_chef

Ani kdyby vyškemral deset rozhovorů denně, neukecá, že zachraňuje nevýznamnou lokální firmu, v kontextu letecké dopravy. A ještě napůl čínskou, takže neprůhlednou. Už vidim, jak dokládá použití každé koruny, protože podpora se, doufám snad ani v Anofertu, neposkytuje na dobre slovo. A náhodně vybraný méstský dopravní podnik si podporu zaslouží daleko více… a s dovolením, spousta provoznich zaměstnanců byla na překážce, takže utřou hubu?

Adrian

Ať už je to lokální nebo ne, začíná se mi ten hon na čarodějnice dost zajídat. A to jsem byl odpůrce nějaké pomoci SWG. Tak zkusme se na to podívat s odstupem. Je tady spousta vysoce odborných pozic, které při krachu swg zaniknou a je škoda aby tady převládaly obory typu montovny a jiné pásové manuální činnosti bez zapojení intelektu. Toto je určité know how, o které tento stát přijde. Na každou takovou pozici je navázáno spousta dalších profesí u dodavatelských firem. Ano, někteří najdou uplatnění u konkurence, ale určitě ne všichni. Ano, cestovky si najdou jiné dopravce, ale určitě… Číst vice »

Axel

Pro Adrian – Vy považujete že firmu Smartwings někdo honí? Čekal bych, že firma Smartwings přestane utajovat klíčové informace, např. o aktuální výši, a TEPRVE potom lze začít o něčem seriózně jednat.

Mě spíše velmi rozzlobilo to kocourkovské jednání naše zaměstnance pana ministra Havlíčka, který už rozhodl o penězích z našich daní pro Smartwings. Rozhodl, aniž by Smartwings zveřejnil informace, které jsou potřeba pro rozhodování jestli Smartwings dotovat či nikoliv.

Pro mě za mě, ať si pan Šimáně a spol. říkají co chtějí, ALE pokud nechtějí peníze z mých daní.

Adrian

Oni už určitě jednali a dál jednají, jen detaily zatím nejsou veřejně známé. Havlíčka bych moc neposlouchal, ten toho nažvaní a navíc se sám rád poslouchá 🙂

Honza

To ze SWG VÁM tady nepředloží komplet informace přece neznamená že je nepředloží např. vládě.

Adrian

Přesně tak jsem to myslel, díky za doplnění 🙂

Axel

Jestli Smartwings odtajní svou situaci nebo ne, je UŽ nyní vcelku jedno, neboť ministr „z-cizího-krev-neteče“ pan Havlíček už rozhodnul. Předminulý měsíc. Je to na kriminál pro pana ministra Havlíčka.

beija

Jste si tím jist? Co když to byly spíše telefonáty premiéra Babiše, co rozhodovalo?

beija

Nebo bude rozhodovat?

Míla

Článek i rozhovor korektní. Podané informace racionální. Držím palce SW 👍

beija

Článek zajímavý, otázky korektní, odpovědi neúplné a zavádějící.
Držím palce, ať stát investuje miliardy daňových poplatníků s rozmyslem a lépe.

Asdf

*Byli jste za loňský rok v plusu?

noerf

Nemyslím si, že by měl stát zachraňovat jakoukoliv společnost, protože státní zásahy do ekonomiky jsou vždy katastrofa. A v případě skupiny smart wings, kterou spoluvlastní nepřímo čínský stát, bych očekával nějaké funkčnější řízení z hlediska akcionáře.
Na druhou stranu si dovedu představit půjčku od státu až 1,5 miliardy Kč jištěnou boeingem podepsanou dohodou o uhrazení škod do 28.02.2020 (odškodnění pro SW je 60 % z 2,5 milliard tedy 1,5 miliardy) a s tím by uspěli možná i v klasické bance.

Tomas

Tady koukám někteří lidi fakt ztratili soudnost 😀

Nekdo

Vy a Vaši kolegové z QS celkem určitě. Klidně založte sbírku na pana majitele, tak jako to třeba udělali kdysi u DL, ale přestaňte se sápat pro peníze do kapes ostatních!

Axel

Pro Noerf – je otázkou zda-li Smartwings může prodat pohledávku. Jestli firma Smartwings vykazuje znaky firmy v insolvenci, tak bez souhlasu SOUČASNÝCH věřitelů Smartwings nemůže dojít k navýšení zadlužení nebo k prodeji něčeho cenného z majetku Smartwings (tj. IMHO např. nelze prodat pohledávku vůči firmě Boeing). P.S. Jak víte, že dodavatel 737MAX – firma Boeing – by měla něco platit firmě Smartwings? Vždyť 737MAX nejsou majetkem firmy Smartwings (viz letecký rejstřík). Tj. jestli firma Boeing prodala 737MAX pronajímatelům (leasingovým firmám) od kterých si 737MAX najímá firma Smartwings, tak považuji za vyloučené, že přímo od firmy Boeing by měla doputovat jedna… Číst vice »

Tomas

tak za vyloučené to považovat můžete, ale to je tak jediné, co s tím můžete udělat.

Nebo snad máte přístup k těm stostránkovým smlouvám, které jsou mezi leasingovkami a boeingem, a pak mezi leasingovkami a leteckými společnostmi?

rn42

Maxy mohou byt majetkem SWG a nebyt zapsane v rejstriku treba proto, ze jsou zaparkovane nekde v Rentonu a zapis zatim neprobehl.
MAXy i ty, ktere jsou v majetku lessoru, byly objednany QSem a k nim ma Boeing nejaky zmluvni vztah a povinosti ktere nedodrzel, cimz vznikla QSu hospodarska skoda ve vysi nejen splatek lizinku, ktere, mimochodem, dle clanku SWG az donedavna platil.

LKB

To, co pan predseda predstavenstva pise / rika, dava celkem smysl. I pravidla pro zakaz verejne podpory pravem EU jsou mirne modifikovana pandemii. Na druhou stranu historicky bohuzel napr. CSA nema moc vysoky pomer pocet prepravenych pasazeru na pocet letadel – je otazka, zda toto neni do budoucna opportunity ke zvyseni z hlediska SWOT. Videt to je napr. za rol 2016 zde: https://content.skyteam.com/contentapi/globalassets/about-us/pdf/skyteam-fact-sheet-summer-2016-final.pdf – nektere aerolinky maji tento pomer o polovinu i o vice vetsi. Ale jsou tam i mene letadlove efektivni linky.

rn42

A co ma ten pocet pasazeru k letadlam znamenat jako meritko? CSA nema flotilu velkokapacitnich letadel, ma flotilu mensich letadel kterymi provozuje linky v sirsim regionu, ty cisla tomu zcela odpovidaji. Hodne podobne jsou na tom mimochodem i velikosti srovnatelne spolecnosti jako TAROM a MEA.

Analytik

Dosti otázkám se vyhnul a pořád tam nezaznělo, proč nedá do firmy vlastní peníze, nebo se nezaručí osobním majetkem za úvěr. Ta firma bude asi dost předlužená a nechce o něj přijít. Myslím, že se na celou situaci dívá přes růžové brýle. Stát by měl od takové firmy dát ruce pryč.

Nekdo

Souhlas, mnoha otazkam se vyhnul, nebo zamluvil do autu nejakymi hloupouckymi argumenty, treba jak ai LH nemuze pujcit. Jako ridy hadr na byka ale pusobi mantra a tom, ze bez nich by Cesi na dovolenou nemohli. S tim definitivne ztratil u mne vsechny body.

Analytik

Já nevidím žádný byznys model jak by tahle aerolinka mohla přežít. I sám Šimáně mluví o konsolidaci a následném spojení (asi prodej) s nějakou jinou leteckou společností. Myslím, že na trhu bude tolik kapacit, že se všichni neuživí. A i jejich cenová politika je v porovnání s ostatními lowcosty dlouhodobě neudržitelná, hlavně u linek do Středomoří.

Tomas

Jen malá technická .. u jejich linek do středomoří je ta politika dlouhodobě naprosto v pohodě. vzhledem k tomu, že jim ta letadla plní cestovky, a oni jen doprodávají volná místa … a cíli na trošku jinou skupinu, než „koupíme to za pár šupu rok předem“.

Já, kdo jiný

Demagogie. Říká A, ale vůbec ne B a C zahrává do autu.
Stát má pomáhat svým aerolinkám. Ach jo.

Tomas

proč by se proboha měl vlastník zaručit vlastním osobním majetkem?

Jan

Protože si ten vlastník dost vydělal pomocí té své firmy. Nyní je čas investovat prostředky zpět a ne utratit zisky minulých let a v případě prvních nedostatků peněz hned (po dvou měsících!) škemrat od státu aby to za něj zaplatil. To je oblíbený model privatizace výnosů a socializace ztrát. Veřejné prostředky mají být az poslední krok pro záchranu nezbytných, důležitých tuzemských firem. A to napůl čínské SW rozhodně nejsou.

Herold

Co to proboha je za hloupou otázku???

Rossec

I stím co se kolem SW děje, je mi sympatičtější než StBabiš.

Já, kdo jiný

Znovu opakuji, že Babiš byl legitimně zvolen, jeho vláda má důvěru poslanecké sněmovny. Tak se snažte, aby to tak nebylo.

patology_chef

To nemáte asi správné informace o kamaráčoftu Babiš-Šimáně. Hlavně to s tím referenčnim zákazníkem pro Babišovy letecké opravny: https://m.facebook.com/jaroslavkmentanovinar/posts/2850034861718296/?locale=zh_CN

Petrs

Az na to, ze SW si udrzbu delaji sami…

Jiri

V Polsku opravdu servisuje letadla SW (ve WAW) Avia Prime. Mit am vlastního technika se SW dlouhodobě nevyplácelo (platy, diety logistika náhradních dílů atd.) Avia Prime má oproti konkurenci mirne nižší ceny pri poskytnutí stejne úrovne služby. Nicméne je take potreba rict ze jadro zisků Avia Prime neni smlouva se SW (jak by si asi pan Kmena přál.) Ale tezka udrzba letadel společností jako jsou LH SAS a EZY