Dopravci Letecké společnosti Letectví Železnice Zprávy

Havlíček pro LN: Úvěr pro Smartwings 1,5 miliardy, dráhy začaly zkoumat kondici Leo Expressu

Nový hangár Letiště Praha a letoun A319 ČSA. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nový hangár Letiště Praha a letoun A319 ČSA. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministr dopravy Karel Havlíček se v rozhovoru pro Lidové noviny vyjádřil k potížím některých dopravních firem. Podle něj je majetkový vstup státu do Českých aerolinií „až ta poslední možnost“, ale zároveň by to bylo lepší než se dívat, jak je někdo kupuje v konkurzu.

Majetkový vstup by byl podle ministra náročný i proto, že mateřská skupina Smartwings má jako spoluvlastníka čínskou firmu CITIC; s ní ministerstvo není v kontaktu. Jako jednodušší proto ministr vidí státní garanci či úvěr pro Smartwings. Jeho výši odhadl na 1,5 miliardy korun.

„Co země, to nějaký podpůrný program pro aerolinky, ať je vlastní ten či onen. Je tedy logické, že bychom se nad tímto požadavkem neměli pohoršovat,“ uvedl ministr. Zároveň připojil názor, že skutečnost, že ČSA dnes nejsou státní, není dobře. „Myslím, že v minulosti došlo k chybě a ty vlády, které ji způsobily, nechť přemýšlí nad tím, co se událo špatně. Podobně jako České dráhy zůstaly státní, mělo to tak být i u ČSA. Máme dnes státní pivovar Budvar, a nemáme státní aerolinie,“ řekl Havlíček.

Také České dráhy podle Havlíčka přicházejí měsíčně o stovky milionů korun a účetní ztráta ke konci roku se odhaduje na 2,5 miliardy. Přesto jde podle ministra o „robustní“ firmu, která má hotovost na několik měsíců dopředu a státní pomoc zatím nepotřebuje.

„Tím, že ČD mají hotovost, není nezbytné je sanovat. Pro ně je důležité, aby se nastartovaly do běžného režimu. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet přes prázdniny. Každopádně ČD jsou naprosto zásadní firma a budeme vždycky připraveni být nápomocní,“ doplnil Havlíček s tím, že si ČD vzal „hodně pod kontrolu“.

Vyjádřil se i k možnému ovládnutí Leo Expressu Českými drahami. Podle něj vyzval Leo Express dráhy k jednání už na začátku krize, aktuálně začíná proces due diligence (podrobné zkoumání finanční kondice společnosti, pozn. red.). „ČD nejsou v této situaci predátorem. Když jeden z hlavních hráčů na trhu přijde s tím, že má určitý problém, musí jednat. Leo Express je z mého pohledu seriózní rodinná firma, s níž musíme jednat maximálně korektně,“ řekl Havlíček. Dráhy se prý musejí samy rozhodnout, zda by pro ně byla akvizice přínosem.

Řeč přišla i na státní podnik Řízení letového provozu. „ŘLP na tom není špatně, je to vyspělá společnost. Nicméně připravujeme pro ni z rozpočtu ministerstva dopravy účelovou dotaci ve výši 500 milionů korun,“ sdělil ministr s tím, že propouštění v podniku nepřipadá v úvahu.

124 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym

Tak to by pro mě byla katastrofa, šunťácky ošoupané 110x renovované šunky, slizští špinaví průvodčí s účesy na „czeskiego piłkarza“, všeobecný bordel a nekázeň, šlendrián, zalezlá špína…Vlaky LE byly čištěny vždy, když dojely do Karviné nebo Bohumína, už jen tento detail byl jedním z důvodů, proč jsem s nimi rád jezdil. Ach jo…

L.K.

Pane Havlíčku,ten SW i LE si kupte za svý a nerozhazujte peníze ze státního rozpočtu,ty dluhy co jste nadělali nezaplatí ani další dvě generace!!!

Vlastimil Kocurek

Generace po nás nebudou mít úkol platit naše dluhy, ale prostě zase si půjčovat dále, to vyplývá z ekonomiky růstu. Jejich tehchnologické možnosti budou úplně jiné než dnes. Ale zároveň se to vytváří se to nyní, tím kolik prostředků vložíme do školství a vědy. Porto je potřebné vždy výdaje ze SR dělit na vratné a ne moc dobré až nevratné. Žádný stát ne světě nemá nějaké konto pro příští generace. Německo, nejbohatší tát světa, jede na 60% dluh, a Merkel je úplně v pohodě. Vy buďte také, náš dluh je daleko menší.

Tím chci říct, ano ty peníze budou chybět.

Anonym

„Leo Express je z mého pohledu seriózní rodinná firma“ – rodina vlastní jen něco málo přes 50% – nahňahnaný sedačky v tramvajích za účelem maximalizace cestujících a tržeb na jeden m2 vlaku. – jeden společný záchod pro všechny cestující „Economy“ ze stejného důvodu – malé a málo dveří, opět aby bylo více sedaček – příměstské vlaky v dálkovém provozu („tramvaj“) – škemrání o dotace v době koronaviru – zneužívání slev pro studenty (které mimo jiné vadilo i MD) – místo prodejních míst kadibudky a trafiky – tahání čínských vlaků do evropy … mám pocit, že jsem ještě na něco zapomněl… Číst vice »

Bob

Myslím, že to je byznys tlačený Hradem. My Vám prodáme SW za korunu, vy koupíte LE, zajistíte jejich čínským vlakům certifikaci a využijete opci na další vlaky.

Problém je v tom, že reálná tržní hodnota SW i LE je v současnosti záporná, obě společnosti mají vysoké budoucí závazky, které bude muset někdo zaplatit (viz např. dluhopisy LE).

Hezky česky

A kolik letos prodělá organizace jménem stát 400 či 500 mld.? To je největší průserář, tak co tady chce jako kupovat? A kolik prodělá za rok, dva, tři, pět?

Přemek

Nezáleží na vlastnictví, ale na vlastnících a řiditelích, protože neschopných ředitelů je na rozdávání. Ti, co ředí místo strategického řízení, by měli vrátit platy i diplomy a žít z životního minima. Takže pokud Havlíček jako údajný člen Aspen Institutu něco moudrého o strategickém řízení pochytil, pak možná ví, jak přivést zprivatizované strategické podniky opět pod křídla státu jako strážce svrchovanosti ČR (čl. 1 ústavního zákona č. 110/1998 Sb.)

Přemek

Mimochodem, každá korporace, která vyplácí své zahraniční vlastníky, poškozuje zemi, v níž působí., neb co vydělá, vydělá nikoli přičiněním zahraničních vlastníků, ale vlastního personálu a tyto výdělky by měly být doma reinvestovány. Co dělají naši oligarchové? Štítí se domácího investování, natož toho do veřejné infrastruktury a na rekonstrukci produktivních kapacit. Po koronavirové krizi se probudíme do té finančně ekonomické, pokud nevrátíme soukromé zdroje zpět do naší ekonomiky. Stát by se vůbec nemusel zadlužovat, jenže posvátná kráva mamonu zdá se být nad principy mravnosti a spravedlnosti.

Kouzelnik Zababa

Ten Havlíček z toho ministrování všemu začíná taky dobře blbnout. Jedinou státní firmou je Budvar. A to jen kvůli ochranným známkám a soudním sporům o ně. Vše ostatní jsou akciovky. ČSA byly státní podnik snad za Československa. Od té doby už nikoliv.

Přemek

Pokud stát vlastní nadpoloviční podíl akcií a.s., je většinovým, tedy rozhodujícím vlastníkem a.s. Doučuji zdarma, Zababo.

Vlastimil Kocurek

Tak je jich trochu více, ale Budvar má to štěstí, že je národním podnikem, ale jen jako, a má velmi dobré řízení. Kdyby jeho řízení bylo na státu, tak už ani neexistuje.

boris

TVL! Havlíčku, co to plácáš? Jestli chceš, tak si SmartWings kup sám, v tom ti nikdo nebrání, kup si co chceš ale za své. A takové řeči, že se mají předchozí vlády zamyslet, co to má znamenat, děláš si blázny? Já tady jen vidím, že 1,5mld dáváš soukromé firmě a tak se také hlásím o miliardovou garanci a se mnou jistě spousta dalších občanů je pro a jistě se nad tím nebude pohoršovat, jak uvádíš. 500 mega pro mega platy v LŘP? A tak se také hlásím o dotaci, budu skromnější. A ty, co propustí z práce se jako vždy… Číst vice »

Petr Novotný

Nevím sice nakolik je Leoexpres seriozní rodinná firma, spíše ne, ale pan Havlíček začíná být evidentně přepracovaný. Je též otázka nakolik mají samotné ČD opravdový zájem tuto firmu koupit. Možná je k tomu někdo tlačí, aby Leošek nepřišel o mamon a Čína byla spokojená že tu někdo uvede do provozu ty jejich jednotky. Protěžovatelů Číny tu máme dost. Co vlastně Leo vlastní? Jen málo, skoro nic… jednotky patří bance. A samotná doprava… uvolní se trasa Pha-Bhm, dobře. Regio doprava nebyla soutěžená, ale spíše předaná, hledalo se firmě na míru co by mohla jezdit. A navíc krajští úředníci by nejspíše nebyly… Číst vice »

boris

Soudruhu Novotný, nepochopil jste, v 90. letech šlo o rozkrádání státního majetku, ten je rozkraden, teď se jede rozkrádačka v novém znění. ČSA rozkradli v souručenství vlády ČSSD & Co, teď se rozkrádají peníze z našich daní a to i z těch, co jsme ještě ani nezaplatili. Zkrátka zadlužují na dalších 100 let.

Petr Novotný

Soudruhu Borisi, nepochopil jste, že o ŠSA jsem nenapsal ani slovo…

Petr Novotný

… že o ČSA…

boris

A mění to na té rozkrádačce něco? Letadla nebo vlaky, jedno, hlavně když se něco uleje, kdyby mohli, tak prodávají třeba i mosty ….

Vlastimil Kocurek

Je to nesmyslná akvizice, která nemá vůbec žádný smysl (tedy koupě LE Českými drahami). Dnes frčí fúze či akvizice velkých života schopných firem, často kapitálově 50/50, prostě aby ty společnosti byly silnější, ne aby zachránila nějakého ubožáka, tyhle věci byly kdysi v oblibě, ale ta dob je pryč, nikdo nemá chuť koupit nějaký kšunt, který akorát přidělává starosti, zaměstnává nespočet managerů, právníků i techniků, aby takové firmy postavili na na nohy. LE do bankrotu.
Osobně si myslím, také, že je to akce hradní skupiny.

kanafasik

z rozhovoru R. Vika na DVTV je vidět, že jeho oblíbenou karetní hrou je Černý Petr.

Vlastimil Kocurek

vtipně řečeno, :):)

Jirka

ČR nepotřebuje národního dopravce.

Milan

Ve vzduchu ne, na železnici ano.

Hojakar

Proč by stat potřeboval národního dopravce? Není absolutně důvod. Stát si má pro zajištění dopravní obslužnosti objednávat přepravu u soukromých firem, s nimi mají být nastaveny rozumně podmínky a má zajistit případný celorepublikovy tarif, který musí všichni dopravci akceptovat s tím že samozřejmě může mít i své tarify… Státní dopravce je výhodný tak max.pro rezijkare. Stát má vlastnit infrastrukturu tzn.koleje a nádraží ale dopravce není jediný důvod. Tak jak už naštěstí neexistuje státní autobusový dopravce ale stát vlastní cesty.

ŠVL

Protože soukromé firmy fungují, jen pokud je to pro ně výhodné. Takže když budou mít výhodnější kšefty, na stát se vykašlou (např. při nedostatku řidičů, když cena za km na trhu prudce stoupá, se nevyplatí jezdit pro stát za dlouhodobě nasmlouvanou cenu, která je nižší). Navíc doprava je pro fungování státu klíčové odvětví a je potřeba mít možnost zajistit jeho fungování i v době krize, nouzového stavu apod., a to jde mnohem snáz u vlastní firmy – např. když byl teď nedostatek ochranných pomůcek, musel stát v rámci nouzového stavu zakázat firmám jejich vývoz, u státního výrobce by stačil pokyn… Číst vice »

Dominik

Jistě je nutno utrácet peníze za různé soutěže a výběrové řízení, potom různá odvolání. Protože přeci by bylo moc jednoduché mít vlastního dopravce na ZDO, musíme umožnit soukromníkům přisát se na přívod peněz.

Přemek

A Vás potřebuje?

Jackub

Podle mého názoru stát nemá vlastnit ani pivovary, ani dopravce. V odvětví dopravy má jeho funkce spočívat v rozvoji a údržbě infrastruktury a nastavení pravidel pro podnikání v dopravě. Stát nemá (a z drtivé většiny ani neumí) podnikat. Je to logické – není-li to moje, pak mě výsledky hospodaření tolik netrápí, protože je nikdy nebudu muset sanovat „ze svého“. A pokud vydělávám, tak peníze opět nejsou „moje“. Však si mnozí z nás pamatují, jak továrny a jejich výrobky vypadaly v době, kdy patřily nám všem… :-/

Jerry

Tvůj názor je lichý a je nesmysl se zbavovat některých strategických firem.na Budvar mi nesahej ..jedno z výborných českých piv co si drží kvalitu.proc by mnel stát kupovat Leoše? To je zas nějaká bouda.

Nicky

SWG není strategická firma

Jerry

Já nepsal že swg je strategická firma.

Axel

Pro Jerry – existují 2 pivovary ve vlastnictví ČR. Prvním je vyškovský – proč je ve vlastnictví státu je vcelku jednoduchá otázka, stačí si zjistit pár údajů o pivovar (vůbec nehodnotnotím kvalitu piva) a pak člověk pochopí že tento pivovar je drahý i zadarmo. Druhým pivovarem ve vlastnictví ČR je Budvar – jenž nelze prodat z právního důvodu, že to zákon neumožňuje, neboť Budvar je tzv. „národním podnikem“ – což je specifická právní forma podniku. Transformace z n.p. např. na a.s. nelze provést z toho důvodu, že probíhá spousta sporů (v různých částech světa) o obchodní značku Budweiser. Jenom blázen… Číst vice »

Jerry

Axel : souhlas .nevěděl sem že vyškovský pivovar funguje a je státu.strategicke firmy myslím doly .vodovody .plynárny .

Axel

Ano vyškovský pivovar je státní. A (bohužel) nefunguje. Už od 2017. Jako konzument piva můžu potvrdit, že vyškovské bylo pitelné před cca 10-15 lety. Na Černou horu to nemělo ani omylem, ale nebylo to úplně marné (na žízeň i vyškovské).

Jaké bylo později nevím, neboť později jsem nenarazil na jedinou hospodu, kde by vyškovské prodávali.

Jackub

Na nic ti (když už jsme si potykali), Jerry, nesahám. Pivo mě netankuje, ale přeji ti, aby ti chutnalo. To ovšem není zásluha státu, ale místních sládků. Opravdu nevidím důvod pro to, aby stát vařil pivo… 😉 Když nemáme státní autobusy, proč musíme mít státní vlaky? A nebýt toho, že majitelé SW chtějí socializovat ztráty, tak by nápad o „zestátnění“ SW/ČSA na stole nebyl…

Nekdo

Hnusna brecka z Budejc je stejna bouda jako pastikarova tramvaj nebo Simaneho cinsky aeroklub. Zalezi ve ktere hospode se zeptate…

Vlastimil Kocurek

Budvar je vývozní pivo, exportuje do 77 zemí světa, tam kde lidé mají jinou chuť. Momentálně vzniká jedna více hořká alternativa pro český trh Budvar 33.

kakov

„Stát nemá (a z drtivé většiny ani neumí) podnikat“ a na tento nesmysl jste přišel jak???? „nemá podnikat“ to je regulérní politický názor, o kterém lze diskutovat, ale vydávat ho za dogma je nesmysl, tvrdit „neumí podnikat“ je lež, měl by jste se probudit a uvědomit si, že už není rok 1990, ani 1995. podíváte-li se na ČR, tak již nejsou u moci odchovanci komunismu, kteří slovo podnikání znali jen z učebnic socialistické ekonomie, ale je tam řada zkušených a úspěšných byznysmenů (dovolil jsem si to slovo počeštit) podíváte-li mimo ČR, najdete mnoho příkladů úspěšného státního podnikání, např. LOT, ať… Číst vice »

Kubrt

Kéž bys měl pravdu, ale tvrdit, že v ČR nejsou v roce 2020 u moci odchovanci komunismu? A kdo je náš premiér?

kakov

tak jinak, jsou lidé, kteří mají zkušenosti jen z komunismu (což jsou politici, kteří u moci byli v 90. letech) a pak jsou Ti, kteří už mají zkušenosti i s podnikáním na „západní úrovni“ jsou v něm úspěšní, Ti jsou v politice až dnes (neříkám že všichni) fakt tam není žádný kvalitativní rozdíl??? teď nejde o to, zda s nimi souhlasíš nebo ne, ale o to, že mají zkušenosti s řízením velkého podnikatelského subjektu, což politici těsně po revoluci u nás mít nemohli

Vlastimil Kocurek

Jsou tady dobře řízené firmy, ale nejsou to ty státní, vždyť tam se střídají ředitelé po pár měsících, a ještě k tomu, každý se zlatým padákem.

Jackub

Není to lež. A napsal jsem proč. Prostě proto, že když to není „moje“, tak se prostě ani zdaleka nesnažím tak, jako kdyby to „moje“ bylo. A uvedl jsem i konkrétní případy. Ale nemusíme chodit vy vyšších sfér – stačí se podívat na to, jak se většina lidí chová ke svému autu a jak ke služebnímu. Jak se chovají ke své zahradě a jak k veřejné zeleni. Nebo proč si nikdo „nezvandalizuje“ svoje auto, ale vlak/autobus klidně… Ti byznysmeni ve firmách jsou motivováni druhotně. Tím, že pokud firmu vedou ke spokojenosti majitele, dostanou nějakou formu bonusu. Ale to měřítko u… Číst vice »

kakov

tak mi laskavě odpověz, jak je možné, že státní LOT prosperuje, místo toho aby krachoval, nebo aspoň upadal?? takových příkladů je více

kakov

pardon mělo být odpovězte

Vlastimil Kocurek

To je nesmysl, takhle nemůžete indukovat. Navíc LOT není podnikem s dobrým Corporate Image.

Bardotka

„Když to není moje…“
Škodovka snad patří tomu managementu který ji řídí?
Většinu velkých firem řídí najatí manažeři, kterým firma nepatří.Jsou zainteresováni finančně na hospodářském výsledku firmy ( není zisk, nejsou prémie…) , ale jsou to zaměstnanci, ne majitelé.
Myslíte že takový ČEZ by prosperoval jen napůl pokud by byl 100% státní, ( polovičním vlastníkem je nyní stát)

a8n

Suma dividend, které by doputovaly do rozpočtu by možná byla podobná. Ta která teď doputuje ostatním akcionářům by doputovala akcionářům politických stran.

Vlastimil Kocurek

Dnes není ostrá linie manažeři a vlastníci, je to jejich společné řízení.

Adrian

Dovolím si zareagovat na ten LOT. Ano rozvíjí se, ale za jakou cenu? Poslední zveřejněné výsledky jsou za rok 2017. V Polsku se dost šušká, že je dost dotován státem a slouží jako nástroj propagandy, viz jeho báze v Budapešti, která je sama o sobě podivná (několik „feedovacích“ linek a 2 dálkovky, které tím chtějí naplnit) a jen podle počtu obsazenosti lze tušit, že zisková nebude vůbec. Maďarská vláda tvrdí, že je nedotuje, tak proč si tam tu bázi drží? Nějak to obchodně nedává smysl

Vlastimil Kocurek

Stát neumí podnikat, to je axiomatické, ekonomicky podložené, že se to daří třeba Budvaru, je o tom, že tam stát v podstatě nemá žádný realný vliv.

Bardotka

Doprava v závazku veřejné služby ovšem není a nemá být podnikání, ale služba občanům.

Kubrt

Musí to být podnikání, jinak to dopadne jak nepoužitelná socka.

kakov

ale jděte? SBB je nepoužitelná socka?? DB je nepoužitelná socka??

Kubrt

DB i SBB jsou podnikající akciové společnosti. Co tam máte dál?
Tady bohužel někteří nechápou význam slova podnikání. Bohužel jsem se nedozvěděl, co jiného než podnikání by provozování zavazkove dopravy mělo být. Charita? Dobrovolnicka činnost nějakého spolku? Ne, musí to být předmět podnikání dopravce.

kakov

jí se snažím dokázat, že i úspěšnou firmu může vlastnit stát, DB, SBB nejsou alespoň většinově vlastněny státem?? takže to jsou ty socky o kterých mluvíte???

Kubrt

Ani v jednom mem příspěvku v tomto vlaknu nemluvím o vlastnictví, ale o podnikání. Začalo to reakcí na Bardotku a jeho tezi, že provozováni dopravy v závazku nesmí být podnikání. Nemůžu za to, že část zdejšího osazenstva nerozumí významu slova podnikání. DB a SBB jsou podnikající akciové společnosti vlastněné státem.

Bob

Přesně tak, stát má vlastnit Správu železnic a ne dopravce. Podobně má vlastnit ŘLP, možná i letiště, ale ne dopravce. Stát má vlastnit ŘSD, ale ne auta občanů.

boris

Výborně! tak teda konec s veřejným zdravotnictvím, školstvím, dopravou, důchody… Soukromý ráj už mají v USA a úplně nejlepší je to v Číně, Bangladéši a podobných rájích kapitalizmu. Jen abys pak nekoukal jak puk až ti přistane za školné dítka doma faktura na půl mega ročně a u doktora budeš platit v desítkách tisíc a ne pár kaček, jako dnes. Jo a makat budeš buď do 100 let nebo do exitus, podle toho, co bude dřív. Pak budeš ještě velebit socialismus a modlit se, aby se soudruh Štrougal vrátil zpátky.

pppqqq

Co to je za blábol. Vlastnění nějaké firmy ze mne nedělá žádného podnikatele, jsem stále jen vlastníkem. Dále pro firmy s monopolním podílem na trhu je stát (nebo jiná veřejná správa) téměř vždy lepším vlastníkem, příkladů nepovedené privatizace monopolních organizací jistě sám najdete více než dost. Nehledě na to, že v mnoha vyspělých zemích úspěšně existuje model, kdy je stát vlastníkem jak dopravce, tak infrastruktury.

A konečně – samozřejmě stát má a musí onen konkrétní velký pivovar vlastnit, neboť je to jediná možná cesta, jak jej udržet v provozu, zachovat jeho výrobky a zaměstnanost. Nastudujte si to, dovzdělejte se…

Nicky

SWG/ČSA – dnes rozhovor s vikem na DVTV:
https://video.aktualne.cz/dvtv/statu-se-otevira-cesta-do-smartwings-cinane-nabizeji-svuj-po/r~fb9164208eaf11ea9d470cc47ab5f122/
Vik tam tvrdí, že číňané nabízejí svůj podíl cca 50% za 1 korunu. Akcie celé SWG mají tedy hodnotu 2 koruny a těmi se chtějí zaručit za ten miliardový úvěr. Komedianti….

Nicky

Jinak klasický přístup jako v dobách divokého kapitalismu – kapitalizace zisků a socializace ztrát.

kanafasik

rozhovor moc hezkej. .)).. tak jestli činan nabízí téměř polovinu akcií za korunu, tak ten kdo na to kejvne, takmsi navlíkne oprátku se slušným balvanem na krk

Ota Z.

spíš by bylo zajímavé říci, co za to číňani očekávají. Nedají jen tak 49,9% společnosti za 1 CZK… 😉

a8n

Aby Půovi vlezla do ánusu za Ovarem i celá vláda?

François

Váš příspěvek je čirá demagogie, CITIC řekl, že pokud by to pomohlo odblokovat situaci je ochoten převést své akciemi ČESKÉMU STÁTU za jednu korunu, a pakliže by o to stát neměl zájem, je připraven poskytnout své akcie jako zajištění úvěru. Vyvozovat z toho hodnotu společnosti může jen…… (doplňte si dle libosti).

Petr

jak řekl François je to exklusivní nabídka čekému státu nikomu jinému. Jinak akcie aerolinek se teď prodávají docela zadraho po světě, v Americe je teď někdo kupoval za 6 miliard usd. Takže pro český stát je to velice dobrá nabídka. Uvidíme jestli ji využije.

Nicky

Žádná demagogie – CITIC nemá zájem to vlastnit a akcie nemají žádnou hodnotu (společnosti nic nevlastní, nemá žádné příjmy, až spálí cash tak končí). Pokud by přežila, zlikviduje jí konkurence agresivními cenami a bude potřebovat další peníze na provoz. Je to Černý Petr a za ty akcie by v bance dostali tak maximálně ruličku toaletního papíru…

François

Plky, dojmy, spekulace, nic víc, Nicky!

dizgrafyq

Na Aktuálně na DVTV je rozhovor s tím druhým výtečníkem ze Smrtwings. Číňané jsou prý ochotní odprodat státu svůj podíl 49,9% za 1 (slovy JEDNU) korunu. Z toho mi vychází, že podíly Vika a Šimáně mají také hodnotu 1 koruny. Nebylo by tedy lepší, kdyby celou skupinu bezúplatně převzal stát a dosadil tam svého krizového manažera. Napadá mě třeba Faltýnek za ANO nebo Hašek za ČSSD..

Nicky

Jarda Tvrdík řečený Luftjarda by měl dostat šanci dokončit svojí misi.

Jirka

Otázkou je, jestli to má smysl. Na stát totiž přejdou i dluhy.

Nicky

Smysl to nemá žádný, snad jen že jsou s Andrejem kamarádi, oba kapitalisti z PZO.

boris

Pro ně to smysl má, napakujou se miliardama miliard a o to jenom jde.

kakov

já bych jim ty 2 koruny neupíral, a klidně dal keždému z těch českých majitelů 1 kč i nad cenu firmy 😀 😀

Ota Z.

jakože by Faltýnek nebo Hašek dovedli SWG ještě do hlubší krize než v současnosti jsou? Pak možná ano. Pokud svou myšlenku ale myslíte zcela vážně, tak bych doporučil vyhledat správného lékaře na hlavu 🙂 Bohnice nebo Kosmonosy by mohli mít ještě volno…

Žabák

Kdyby pan ministr věděl, jak prohnilá firma to je a jak se chová k zaměstnancům, tak by nikdy nemohl uvažovat o vstupu státu do Smartwings.

boris

Ale uvažoval, pochopte na nějakých zaměstnancích mu nesejde, kde a kdy žijete? Napakuje Šimáněho a ten mu pak „pomůže“ po odchodu, asi jako kdysi se pomohlo Grossovi ke 100 mega. Je to obyčejná miliardová rozkrádačka.

Petr Z.

Nevíte, proč se čínský akcionář (CITIC) nestará o SW? A když už se nestarají, tak proč nechtějí alespoň odprodat akcie?

Nicky

chtějí odprodat za korunu.

Anonymus

Klidnr bych to za 1 korunu koupil i ja.

K.S.

Nabízím 2Kč a dvě sady jídelních hůlek.

Bardotka

Ta koruna je nabídka výhradně a pouze pro Českou Republiku.
Ne pro nějakého Lojzu z Horní Dolní

kanafasik

nedávno sám ŠImáně říkal, že chtěli odkoupit ale cena nebyla akceptována, a ted najednou sami Čínani jsou ochotni předat svůj podíl státu za symbolickou korunu? Tady něco smrdí…..

Nicky

Ta firma nemá žádnou hodnotu, nic nevlastní, vše si pronajímá, nemá žádné příjmy a spoustu závazků. Pokud by ČR uvažovala o státních aerolinkách je lepší začít z čisté vody a pak jen z konkurzu SWG koupit značku ČSA. Ale na místě ČR bych se do aerolinek vůbec nepouštěl, jsou s tím jen starosti.

Axel

Ohledně ČSA – konkurz není OK. Lepší formou insolvence by v tomto případě byla tzv. „reorganizace“ – tj. firma nezanikne, ale ve zmenšené podobě přežije – původní vlastník prodá novému a tento nový poplatí část dluhů a další část dluhů je prominuto věřiteli. Spíše je otázkou jestli současná velikost ČSA/SG není naddimenzovaná. Nicméně pan ministr jedná neférově, neboť správnou cestou by bylo vypsat soutěž o provozování některých leteckých linek. S tím, že prokazatelnou ztrátu (do určité výše) by proplatila ČR, přičemž předpokládám jen pár měsíců (např. 12 měsíce) tohoto dotování. A jestli v soutěži o některé/všechny dotované linky uspěje SG/ČSA… Číst vice »

Modré zábradlí

Chudáci exportéři nemají na to koupit si letenku u normálních aerolinií, proto jim je budeme dotovat státem jako dopravní obslužnost… Kam na ty nápady chodíte? Nechcete raději věnovat slepou mapu bez vrstevnic, do které byste si mohl malovat nové železniční tratě?

Nicky

Proč by se stát velikosti ČR měl pouštět do leteckého byznysu? Jsou s tím jen starosti a stejně to neumí. Pokud vytvoří vhodné podmínky, aerolinky přijdou samy…

Bardotka

Uměl to 60 let.
Než to demokrati rozkradli a rozprodali…

kanafasik

pane minstře Havlíčku, proč tedy vláda nekoupila podíl Koreanu, když byl na prodej, ale naopak prodala těch 20%, který vlastnila? Ted najednou slyšíme, že stát by aerolinky vlastnit měl?

boris

protože teď se to hodí, logiku v tom nehledej, ale jenom „komu ku prospěchu“. Z korejců by neměl nic, s Šimáněm se šábnou, vrána vráně oko nevyklove.

Pavel

Leo by mohl tramvajema posílit Most-Litvínov a Jablonec-Liberec, přip. další MHDéčka. Ochutnávky paštik na palubě zdarma pro pax co by bonus!

Sitgestravel

Ten Havlicek se uplne pomat. Si ani nechci predstavovat, co vsechno mu Simane slibil a jake budeou zajmove pruniky mezi Kobliha holdingem a shitwingama. Reportery CT na ne.

boris

Jde pouze o mega rozkrádačku bez rozpaků, jak to mají všichni ti apoleti svobodného trhu nejraději – žádná konkurence, korupce a zlodějna, dojení státu. Ale občanům se řekne, že to ten virus, bal bla bla a ti budou zase usínat u estrády TV Barrandov a TV Nova.

kanafasik

„majetkový vstup by byl náročný, tak přihrajeme kámošovi jen tak 1,5 miliardy..“ mimochodem, která že to vláda prodala zbývajích 20% podílu v čsa , který vlastnila?

boris

Byl to jeho šéfík Bureš, mám to v živé paměti, jak se toho chtěl mermo mocí zbavit.

tom

Jasně, zachráníme, zadotujeme, zestátníme… A bude líp. Ale komu? Našim potomkům určitě ne.

Sitgestravel

No minimalne tem vlastnikum. Chudak Leosek, kdyz mu vezmou vlacky, ze by za to nedostal ani korunku, aby si mohl zas koupit neco jineho na hrani a privest to na buben. Tady je krasne videt, jak ty 90.kove rodinne klany, ktere rozkradly narodni hospodarstvi, sami nejsou schopni nic udrzet a predat.

Pavel

Kromě Bureše, ten se drží celkem slušně.

boris

Zadotuj mě ročně pár mld a budu se držet jako čert!

a8n

Ani ne, od doby kdy vlezl Bureš do politiky to jde s holdingem docela z kopce.

boris

Na ně se.e Bílý tesák…. ale to to nikdy nepochopí a budou stát s otevřenou hubou a pár drobnejma o které se s ostatníma poperou.

Vladimir

Zajimalo by me co na LeoExpresu chteji ostatni koupit. Vlaky nevlastni, defakto je outsorsingova dopravni spolecnost a jako bonus ma jednu Cinskou jednotku se kterou nemuze vyjet na koleje. Autobusy maji taky v najmu vi to nekdo?

Anonymus

Leoexpress raky nechapu. Nepusobi to na me dobre. Podporu smartwings čd řlp jeste ok,garance uveru je fajn. Zajinal by ne urok a krera banka pujci smartwings?

Sitgestravel

No snad aspon banky budou rozumne a nepujci jim.

Jackub

Pak ovšem vše zaplatí stát (čti „daňoví poplatníci“), když SW poskytne státní garanci…

Kubrt

„Státní garance“ se váže až k poskytnnutému úvěru a nepokrývá plnou výši úvěru. Rozhodnutí o poskytnutí úvěru je věcí banky, příslib státní garance je pro ní nějaký signál, ale neznamená to, že banka úvěr musí poskytnout.

boris

Ale houby, ať Šimáně dá toho své peníze, navýší jmění a není problém! Ale to ne, zisky si stahuje k sobě a náklady teď bude chtít po nás. Ať si je vymáhá po čínském virusu a nebo rovnou Číňanech, to jsem zvědav, co mu k tomu řeknou.

Axel

Pro Boris: jste si jistý, že SG/ČSA vyplatil současným vlastníkům nějaký zisk? Opakuji jestli ta firma vyplatila zisk (=dividendu).

A primárně mě překvapilo, že SG/ČSA dosud ještě nezažaloval dodavatele letadel, které nemůžou létat (a nemá to nic společného s nynější epidemií). Ke „škůdci“ (=dodavateli letadel) se ČSA/SG chová přátelsky, protože po něm nechce nahradit škodu. Zatímco po nás, po českých daňových poplatnících chce peníze skoro včera… Zvláštní

P.S. Vůbec bych se nedivil, kdyby se nakonec fakt ukázalo, že tento virus byl vyvíjen v čínských státních laboratořích.

Anonymus

Sitgestravel: pokid vlada zaruci uver, tak pujci jakakoli banka. Otazka je, za jaky urok a jestli Smartwings budou splacet rychle. Ona totiz moc zisku negeneruje… smartwings nevydelava stamiliony nebo miliardy kazdy rok. Naopak.

Kubrt

Úplně jakákoliv ne, ta záruka nepokrývá plnou výši úvěru (to by pak byl stát automatická kasička na peníze).

kakov

obávám se, že se státní zárukou půjčí s radostí každá banka

D.S.

Napadají mě snad jen licence v Polsku a Německu jako možnost expanze v závazkové dopravě podobně jako u Arrivy DB.

Pražák

No onehdy se tu psalo, že nejde o Leo jako takový, ale právě o ty čínské vlaky. Prostě způsob jak za státní peníze dokončit certifikaci a otevřít tak Číňanům dveře na evropský trh i s patřičnou referencí. Vzhledem k bezbřehé adoraci ČLR ze strany některých našich politiků a nejde jen o starce z Hradu a jeho mafiánský klan, to zase tak nepravděpodobné není.

Vladimir

Ja v tom vidim smer. Mohli by cilit na narocnejsi klientelu, ale dokaze stat udrzet stavajici kvalitu a klientelu dlouhodobe?

D.S.

Pro náročnější klientelu už stát provozuje v totožné relaci vlaky SC Pendolino.

Vladimir

To je nesrovnatelne. Prvni trida Pendolina proti tride byznys a a trida premium v LE nema na ceske zeleznici srovnani to ani trida byznys v RJ na trase Praha-Viden. Trasu Ova-Praha jsem pred kryzi jezdil nekdy i 2x v tydnu a vim jak o Pendolinu, tak i LE sve.

Peet

Jako myslíš těch 6 (slovy ŠEST) sedadel v premium? proto to má ČD kupovat? Nevyjde levněji těch 6 sedadel nainstalovat do 5ti či 6ti vlaků ČD (přesně v tolika LEO express je má)?

Nekdo

Sockou? A proc ne soukromym bizjetem i s nahatyma letuskama?

Herold

Pendolino jezdí do Starého Města?

D.S.

Chtěl jsem tím naznačit, že současné komerční spoje určitě nejsou důvod, proč by do něj ČD měly investovat. Aby si konkurovaly sami sobě?

TPal

Mají nasmlouvaných 30 čínských jednotek za parádní peníz. Možná tohle. 🙂

Vladimir

Osobně musím říct jedno a to jednotky od Seimense, či Alstomu mi příjdou drahé (taky i kvalitní), ale stále je lepší podporovat místní podniky (v rámci EU), než ty co jsou na druhé stran světa, které mají svůj vlastní trh.

eLKá

A už se LE podělil o to sladké tajemství, kolik km ty dvě jednotky v rámci intenzivního testování na okruhu ujely, když jedna tam je skoro osm měsíců a druhá pět?
Jako, být dnes na DU podaná přihláška se všemi náležitostmi, tak to je o něčem jiném, ale takhle?

Lukáš Smolka

Nemůže se pochlubit, protože přišel koronavirus a stát zakázal překračování hranic, jednotka byla odstavena proto, že technici z CRRC nemůžou kvůli zákazu překračování hranic přiletět z Číny, aby mohlo dále pokračovat testování. A testovat vlak bez dat a informací prakticky naslepo opravdu nejde!

eLKá

Nezlobte se, to neberu. První jednotka dorazila v půlce září 2019 a žádný virus nebránil tomu, aby se až do února testovala jak o život. Jinými slovy – nějakých 5 měsíců první Sirius stojí dle dosud nevyvrácených zpráv ve Velimi. LE přitom celou dobu tvrdil, že je v podstatě všechno hotovo, zbývá pár nespecifikovanych drobností a od června 2020 chtěl jezdit s lidmi (byť asi ve zkušebním provozu). Nikdy ale LE nezveřejnil nějaký plán, kdy které zkoušky chtějí provádět, aby svého cíle dosáhl a dodnes LE nesdělil, co vše už Sirius absolvoval a co teprve ho čeká. Házet tedy teď… Číst vice »