Rozhovor: Česká a slovenská železnice? Velký rozdíl, říká šéf Swietelsky Rail
Modernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky Rail
Rakouská nadnárodní společnost Swietelsky Baugesellschaft byla v Česku dlouho známa hlavně z pozemních a silničních staveb, kde už přes čtvrt
Jsem byl trošku v šoku, když jsem zjistil, že polská obdoba SŽDC PKP PLK investuje cca 450 miliardy CZK do obnovy tratí…
Autor by si měl zaktualizovat terminologii. Nic jako sdružení firem neexistuje (a ostatně ani neexistovalo). Dnes se to jmenuje společnost.
Celkově je škoda, že novináři nejsou schopni používat právní terminologii správně. I když uznávám, že zrovna u společnosti nám v tom zákonodárce udělal trochu nepořádek, který může vést ke zmatkům.
Se zohledněním toho, že :
a) Sám uznáváte, že právní termín „společnost“ je zcele debilně zvolen; věty jako „stavbu zrealizuje společnost společností A a B“ nedávají laickému čtenáři smysl,
b) pojem „sdružení“ z běžné řeči přiměřeně popisuje podstatu jejich vztahu,
c) zdopravy.cz není server o obchodním právu,
mě narozdíl od Vás nikterak používání termínu, který „není v souladu“ s NOZ nijak neuráží.
a) Ne, neuznávám, že termín společnost je debilně zvolen, jen říkám, že přináší zmatky. Přičemž společnost by se asi neměla jmenovat „Společnost společností…“, ale spíše třeba „Společnost pro stavbu…“ (omlouvám se za uvozovky, nepamatuji si zkratku na Windows). b) a c) Pojem sdružení sice popisu v běžné řeči přiměřeně podstatu jejich stavu, ale už to neodpovídá zákonu. Stejně jako v padesátých letech už neodpovídal pojem společnost. Mám za to, že novináři by měli používat nové výrazy, aby se do běžné řeči rychleji dostaly. Ony ty dnes ještě známé výrazy jako právní úkon, sdružení atd. byly taky kdysi novotvary (a patvary)… Číst vice »
Poddodavatel Vám nejde přes pusu,ale máme používat nové výrazy. Co tedy vlastně chcete?
Co asi pane Sura?
Abyste pouzival spravnou terminilogii…
Tedy takovou, ktera je v zakone.
Ucelem je, aby se tato spravna zakonem dana terminologie dostala do sirsiho povedomi…
Tedy i mezi zde v drtive vetsine davno vyslouzilych modrych „soto ultras“….
Tak doufám, že i vy poctivě používáte správné termity a v běžné řeči používáte slovo pacht… 🙂
Ano poddodavatel mi nejde přes pusu, ale používám jej. Nikde jsem nepsal, že bych jej nepoužíval. Stejně tak by jej měli používat novináři. Jinak myslím, že jsem napsal dost přesně co chci. Nevím jestli máte problém s pochopením textu, ale speciálně pro Vás to tedy znovu zopakuji polopaticky. 1. Ano, některé výrazy jsou staronové, nezaužívané, některé nejsou přes pusu. 2. Přesto se musí používat v odborných textech 3. Aby se tyto výrazy dostaly mezi lidi, je třeba, aby je začaly používat i novináři. 4. Zvláště u výrazů, které tu byly v ABGB a jsou tu už 5 let znovu. 5.… Číst vice »
Já myslím, že je dosti rozdíl mezi technikáliemi, které jsou specifické, dlouhodobě ustálené, aby byly co nejpřesnější a právničinou, která je přesně opakem, je co nejnesrozumitelnější a mění se podle nálady zákonodárců.
Stejně jako všichni říkají faktura a většina ví přesně co to znamená a ouřady oproti tomu mají tendenci vymýšlet dlouhé a nesmyslné názvy, jejichž plné právě platné plné znění si málokdo pamatuje.
Promiňte, ale tady se bavíme o konkrétním zákonu, který udělal právničinu srozumitelnější, a pojmech, které jsou specifické a přesné.
NOZ opravuje snahu, kterou měli soudruzi v 50. letech, kdy dobré právníky odstavili nebo zavřeli, advokacii omezili a na soudy poslali dělníky. Proto vznikly různé patvary, které výše používá i pan Sůra, i když už, naštěstí neexistují.
To samozřejmě neznamená, že by se nedal najít i lepší termín pro společnost, aby se to nepletlo s obchodní společností.
Naprosto zbytečný komentář.
Ale, ale. Slovensko je úplně někde jinde. Česku stačí tratě na 200 kmh a je to. Vlaky Praha-Brno bez zastavení si nedovedu představit,pokud bude postaveno VRT.
Je to právě naopak – pokud bude VRT, pojede většina spojů Praha-Brno bez zastavení.
Ostatně stačí se podívat na autobusy, taky jich většina jede Praha-Brno nonstop.
Dnes má nejvyšší vrstva vlaků zastávku v Pardubicích, ale to je jen proto, že je to velké město „při cestě“. Po trase VRT tak velké město není, a sice po trase bude 4-5 zastávek, ale bude tam stavět odhadem tak třetina spojů, jsou to menší sídla.
Právě to nasazení stroje RU 800 S s cílem zkrácení výluk zrovna na švestkové dráze, kde je doprava provozována jenom o víkendech, mi teda žádný smysl nedává…
No přesně! 🙂 Chápal jsem to spíš jako reklamní ukázku možností stroje. No a tam, kde by se to hodilo použít (připravovaná rekonstrukce koridoru Maloměřice – Adamov), se bude navíc dělat sanace tunelů kvůli zatékající vodě a výměna dvou mostů bez průběžného lože. Takže dlouhé výluky a superstroj (i kdyby se použil) stejně velkou časovou úsporu nepřinese.
Možná na jiné úseky z počátečního období koridorizace, které jsou už „vyžilé“, se to bude hodit.
I když se to nezdá, tak zkrácení bylo velice žádoucí. Opravoval se úsek ležící vedle trati SŽDC, na které musel být po dobu opravy přerušen provoz. Proto mělo AŽD takový zájem na rychlé opravě.
Jedna technická: Stroj RU 800 S mám spojen s podnikem Plasser & Theurer. Jak se k tomu dostala ta nepostradatelná firma s pšonkovským názvem? Oni se jednak sjednotili, nebo jen odkoupili ten stroj, nebo jak to vlastně je? Tady se to odborníky jen hemží, hlavně samozvanými, určitě to někdo bude vědět. Děkuji.
Plasser@Theurer je výrobce, Swietelsky majitel a provozovatel. Jinak tvé vyjádření je tak přechytralé, že sis to mohl vygůglit sám, venkovane.
Vidláčku, lidé běhají po světě a mají jména podle toho, odkud přišli. Čecháčkovské jméno měl zase astronaut Cernan…
Vysvětlovat rozdíl mezi výrobcem a majitelem stroje, který ho používá k podnikání, už je vyšší dívčí, do toho je asi marné se pouštět…
Cernan je slovenské jméno. Vysvětlovat rozdíl mezi českými a slovenskými jmény je ovšem vyšší chlapecká, do toho je asi marné se pouštět…
Swietelsky je Rakouská firma. A za Rakousko – Uherského mocnářství se národnosti tak promísily, ze je naprosto normální narazit ve Vídni na Café Homolka nebo v Praze na pekařství Müller. A tak se do Österajchu dostal z chudejch Jizerskejch hor nějakej Swarowski nebo zednický tovaryš Swietelski.
Zaujala mě ta nová tramvajová trať v Bratislavě – 7 km, 20 zastávek – to je Petržalka v nějaké ultradlouhé variantě směrem někam k Rusovcům? Zkoušel jsem to googlit, ale neúspěšně. Díky.
Zda sa ze skor pojde o toto:
https://imhd.sk/ba/doc/sk/15146/Modernizacia-Karloveskej-radialy
Díky, já už se těšil, že se bude dít něco nového 🙂
To slovo „nová“ je zavádějíci, ve skutečnosti jde jenom o modernizaci Karloveské radiály (tratě mezi Chatam Sófer a Damborského). A taky není „s více než dvaceti zastávkami“, ale jenom s dvanácti.
Asi to myslel oboustranně, aby to vypadalo náročněji. 😉 Jinak by ta tramvaj stavěla nějak příliš často…
a ona se bude vracet po stejné koleji? Vy si jako myslíte, že ty zastávky se tam jenom nakreslí?
Petře, prosímvás, spíte vy někdy?
V Česku jste aktivní na železnici až od roku 2015. Proč tak pozdě?
Swietelsky je firma, která působí v celé Evropě, kde má pobočky ve dvaceti zemích a patří mezi lídry, a to i včetně strojního vybavení…. Vždycky mě pobaví, jsi si prostě musejí říct své 🙂
manažér je cvičená opicejak je to naučili, kdyby měl fotku v signální bundě, uvěřil bych, že staví železnici. Kdyby raději napsal, že třeba v posázaví neprojedou s pokladačem tunely, tak prosím.