Rozhovory Stavebnictví Železnice

Rozhovor: Česká a slovenská železnice? Velký rozdíl, říká šéf Swietelsky Rail

Modernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky Rail
Modernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky Rail

Rakouská nadnárodní společnost Swietelsky Baugesellschaft byla v Česku dlouho známa hlavně z pozemních a silničních staveb, kde už přes čtvrt století působí její firma Swietelsky stavební. K ní v posledních letech přibyl i silný hráč v železničním stavitelství v podobě společnosti Swietelsky Rail CZ. „Chceme být významným a kvalitním hráčem na českém trhu,“ říká její jednatel Viliam Perknovský.

Viliam Perknovský, šéf Swietelsky Rail
Viliam Perknovský, šéf Swietelsky Rail

V Česku jste aktivní na železnici až od roku 2015. Proč tak pozdě?
Swietelsky je firma, která působí v celé Evropě, kde má pobočky ve dvaceti zemích a patří mezi lídry, a to i včetně strojního vybavení. V Česku jsme čekali na vhodnou příležitost. Je zřejmé, že zde objem investic do železnice výrazně roste. V roce 2014 jsem dostal možnost podílet se na vzniku české pobočky a vzal jsem to jako výzvu a zajímavou příležitost. Do té doby jsem pracoval pro firmu v Rakousku a Slovensku.

Dobře, ale česká pobočka byla založena v roce 2009. Proč to prodlení?
První pokus bez vlastních místních pracovníků se ukázal jako ne zrovna šťastný. Chtělo to čas. Proto první zaměstnanec nastoupil až v červenci 2015, začala se budovat firemní struktura a získala první zakázka.

Jak jste je získávali, když pro zakázky na SŽDC potřebujete nejprve reference?
Tendrů jsme se mohli zúčastňovat díky referencím koncernu. Naší velkou výhodou je strojní zázemí, kde koncern patří k naprosté evropské špičce. Proto do Česka dokážeme přivézt technologie, které výrazně zkracují čas prací. Zpočátku tvořily subdodávky našeho strojního vybavení na stavby v České republice velkou část našeho obratu. S tím, jak ve firmě postupně přibývali další kvalitní zaměstnanci, mohli jsme se následně ucházet o práci i jako přímý dodavatel staveb. Trh nás začal postupně akceptovat a díky tomu jsme součástí více stavebních sdružení s místními významnými firmami.

Nevadí vám, že sdružení firem mají u nás z minulosti poměrně špatnou pověst, protože se firmy domlouvaly na zakázkách?
Sdružení není kartel a v zahraničí tomu není jinak. Mají-li se finančně nákladné a technicky náročné stavby předávat v očekávané vysoké kvalitě a v dojednaných termínech, sdružení firem jsou nezbytná. Snižuje se tím i míra rizika, které ku zakázek za miliardy objektivně existuje. Proto na trhu spolupracujeme i s dalšími českými firmami podle našich specializací. Příkladem je modernizace úseku 4. koridoru z Prahy Hostivaře na hlavní nádraží, kde jsme členy sdružení, jehož lídrem je Metrostav. Podobný trend chceme udržet i v dalších letech, ve kterých i nadále očekáváme růst tržeb.

Do jaké velikosti jste za čtyři roky dospěli?
Zatímco v prvních třech fiskálních letech se tržby pohybovaly kolem 350 milionů korun, nyní poprvé přesáhly miliardovou hranici. V březnu, kdy nám končí hospodářský rok, čekáme tržby na úrovni 1,4 miliardy. Náš cíl je jasný – mít významné postavení na trhu železničních staveb a kvalitně odvádět práci s dobrou rentabilitou. Vedle kvalitního personálu nám k tomu pomáhá už zmíněné silné technologické know-how rakouského koncernu Swietelsky, jehož železniční divize patří k největším v Evropě. Aktuálně v České republice Swietelsky Rail CZ zaměstnává 120 lidí v několika závodech.

SŽDC vypsala na konci loňského roku soutěže za více než 14 miliard. Stihnete se do nich přihlásit?
Bylo to zpestření vánočního času (směje se). Zvláště, když byly vypsané všechny najednou. To není v silách žádné firmy podat nabídky do všech, i když ještě došlo k posunutí termínu. My to řešili tak, že jsme zhodnotili své možnosti a vybrali si jen některé zakázky. Uvidíme, jak dopadneme. Každopádně nemálo lidí u nás myslelo vedle Ježíška i na práci. Prostě pracovní svátky.

Nenastane opět situace, že firmy nebudou stíhat ani stavět, jako v roce 2015?
Letošní a příští rok bude určitě kapacitně velmi náročný, ale zvládnutelné to je. O tom jsem přesvědčený.

Působil jste dlouho v Rakousku i na Slovensku. Jak si stojí česká železnice?
Oproti té slovenské je česká železnice v jiné situaci. Evidentní je velký rozdíl v přípravě staveb. Je tu plán, co se bude dělat, jsou tu finance, má to řád a systém. Myslím, že SŽDC dělá svoji práci dobře. Na Slovensku aktuálně čekáme, jak dopadne spor o zakázku na modernizaci tratě z Bratislavy ke státní hranici s Českem,,kde stále probíhá vyhodnocování soutěže. V červenci začneme v Bratislavě výstavbu nové, sedmikilometrové tramvajové tratě s více než dvaceti zastávkami v přepočtu za zhruba 1,4 miliardy českých korun.

Využijete přitom i své české pracovníky?
Ano, většinou jednotlivce, špičkové specialisty, protože stavět železnici nebo tramvajovou trať není úplně stejné.

Loni jste do Česka na některé tratě přivezli dosud nevídané technologie. V čem je to výhodné?
Šetří čas a peníze. Jsou mnohem efektivnější a rychlejší, než klasické stroje a technologie. Cítíme velký tlak na rychlost oprav a zkrácení výluk. Například nasazením unikátního stroje RU 800 S, což je kolos dlouhý přes 177 metrů a vážící téměř 700 tun, jsme práce pro AŽD Praha na jeho „švestkové trati“ zkrátili zhruba o tři dny. To už je významná časová úspora.

Není to dražší, než pomalejší oprava?
Cenově to je konkurenceschopné, ale přináší to významný benefit z hlediska úspory času, pracovní síly a zkrácení potřebných výluk, které jsou pro investora finančně velmi nákladné. Tyto speciální stroje jsou velmi vytížené, pracují po celé Evropě a je třeba si je rezervovat i rok dopředu.

Jaké zakázky jsou letos největší?
Pro nás jde určitě o modernizaci zmíněné pražské tratě Hostivař – hlavní nádraží, kde máme čtyřicetiprocentní podíl. Pokračuje modernizace železničního uzlu v Plzni, kde jsme ve sdružení s naší sesterskou firmou Swietelsky stavební, dokončujeme práce na rekonstrukci trati z Brna do Šlapanic a Blažovic a na modernizaci tratě z Lovosic do Loun.

Velkým tématem v Česku jsou vysokorychlostní tratě, je to něco, co vás zajímá?
Určitě ano, ale máme zde aktuálně jiné priority. Tohle jsou spíše vize. Myslím, že v současnosti je v České republice důležité spíš kvalitně zmodernizovat stávající tratě. Přesto je dobře, že se téma vysokorychlostních tratí řeší.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Jsem byl trošku v šoku, když jsem zjistil, že polská obdoba SŽDC PKP PLK investuje cca 450 miliardy CZK do obnovy tratí…

Radosto
Host
Radosto

Autor by si měl zaktualizovat terminologii. Nic jako sdružení firem neexistuje (a ostatně ani neexistovalo). Dnes se to jmenuje společnost.

Celkově je škoda, že novináři nejsou schopni používat právní terminologii správně. I když uznávám, že zrovna u společnosti nám v tom zákonodárce udělal trochu nepořádek, který může vést ke zmatkům.

MichalM
Host
MichalM

Se zohledněním toho, že :
a) Sám uznáváte, že právní termín „společnost“ je zcele debilně zvolen; věty jako „stavbu zrealizuje společnost společností A a B“ nedávají laickému čtenáři smysl,
b) pojem „sdružení“ z běžné řeči přiměřeně popisuje podstatu jejich vztahu,
c) zdopravy.cz není server o obchodním právu,
mě narozdíl od Vás nikterak používání termínu, který „není v souladu“ s NOZ nijak neuráží.

Radosto
Host
Radosto

a) Ne, neuznávám, že termín společnost je debilně zvolen, jen říkám, že přináší zmatky. Přičemž společnost by se asi neměla jmenovat „Společnost společností…“, ale spíše třeba „Společnost pro stavbu…“ (omlouvám se za uvozovky, nepamatuji si zkratku na Windows). b) a c) Pojem sdružení sice popisu v běžné řeči přiměřeně podstatu jejich stavu, ale už to neodpovídá zákonu. Stejně jako v padesátých letech už neodpovídal pojem společnost. Mám za to, že novináři by měli používat nové výrazy, aby se do běžné řeči rychleji dostaly. Ony ty dnes ještě známé výrazy jako právní úkon, sdružení atd. byly taky kdysi novotvary (a patvary)… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Já myslím, že je dosti rozdíl mezi technikáliemi, které jsou specifické, dlouhodobě ustálené, aby byly co nejpřesnější a právničinou, která je přesně opakem, je co nejnesrozumitelnější a mění se podle nálady zákonodárců.

Stejně jako všichni říkají faktura a většina ví přesně co to znamená a ouřady oproti tomu mají tendenci vymýšlet dlouhé a nesmyslné názvy, jejichž plné právě platné plné znění si málokdo pamatuje.

Radosto
Host
Radosto

Promiňte, ale tady se bavíme o konkrétním zákonu, který udělal právničinu srozumitelnější, a pojmech, které jsou specifické a přesné.

NOZ opravuje snahu, kterou měli soudruzi v 50. letech, kdy dobré právníky odstavili nebo zavřeli, advokacii omezili a na soudy poslali dělníky. Proto vznikly různé patvary, které výše používá i pan Sůra, i když už, naštěstí neexistují.

To samozřejmě neznamená, že by se nedal najít i lepší termín pro společnost, aby se to nepletlo s obchodní společností.

Petr Čížek
Host
Petr Čížek

Naprosto zbytečný komentář.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Ale, ale. Slovensko je úplně někde jinde. Česku stačí tratě na 200 kmh a je to. Vlaky Praha-Brno bez zastavení si nedovedu představit,pokud bude postaveno VRT.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Je to právě naopak – pokud bude VRT, pojede většina spojů Praha-Brno bez zastavení.
Ostatně stačí se podívat na autobusy, taky jich většina jede Praha-Brno nonstop.

Dnes má nejvyšší vrstva vlaků zastávku v Pardubicích, ale to je jen proto, že je to velké město „při cestě“. Po trase VRT tak velké město není, a sice po trase bude 4-5 zastávek, ale bude tam stavět odhadem tak třetina spojů, jsou to menší sídla.

Tomáš
Host
Tomáš

Právě to nasazení stroje RU 800 S s cílem zkrácení výluk zrovna na švestkové dráze, kde je doprava provozována jenom o víkendech, mi teda žádný smysl nedává…

Martin V.
Host
Martin V.

No přesně! 🙂 Chápal jsem to spíš jako reklamní ukázku možností stroje. No a tam, kde by se to hodilo použít (připravovaná rekonstrukce koridoru Maloměřice – Adamov), se bude navíc dělat sanace tunelů kvůli zatékající vodě a výměna dvou mostů bez průběžného lože. Takže dlouhé výluky a superstroj (i kdyby se použil) stejně velkou časovou úsporu nepřinese.

Možná na jiné úseky z počátečního období koridorizace, které jsou už „vyžilé“, se to bude hodit.

Walt
Host
Walt

I když se to nezdá, tak zkrácení bylo velice žádoucí. Opravoval se úsek ležící vedle trati SŽDC, na které musel být po dobu opravy přerušen provoz. Proto mělo AŽD takový zájem na rychlé opravě.

venkov4ever
Host
venkov4ever

Jedna technická: Stroj RU 800 S mám spojen s podnikem Plasser & Theurer. Jak se k tomu dostala ta nepostradatelná firma s pšonkovským názvem? Oni se jednak sjednotili, nebo jen odkoupili ten stroj, nebo jak to vlastně je? Tady se to odborníky jen hemží, hlavně samozvanými, určitě to někdo bude vědět. Děkuji.

Slota
Host
Slota

Plasser@Theurer je výrobce, Swietelsky majitel a provozovatel. Jinak tvé vyjádření je tak přechytralé, že sis to mohl vygůglit sám, venkovane.

MichalM
Host
MichalM

Vidláčku, lidé běhají po světě a mají jména podle toho, odkud přišli. Čecháčkovské jméno měl zase astronaut Cernan…
Vysvětlovat rozdíl mezi výrobcem a majitelem stroje, který ho používá k podnikání, už je vyšší dívčí, do toho je asi marné se pouštět…

venkov4ever
Host
venkov4ever

Cernan je slovenské jméno. Vysvětlovat rozdíl mezi českými a slovenskými jmény je ovšem vyšší chlapecká, do toho je asi marné se pouštět…

X 1
Host
X 1

Swietelsky je Rakouská firma. A za Rakousko – Uherského mocnářství se národnosti tak promísily, ze je naprosto normální narazit ve Vídni na Café Homolka nebo v Praze na pekařství Müller. A tak se do Österajchu dostal z chudejch Jizerskejch hor nějakej Swarowski nebo zednický tovaryš Swietelski.

Kubrt
Host
Kubrt

Zaujala mě ta nová tramvajová trať v Bratislavě – 7 km, 20 zastávek – to je Petržalka v nějaké ultradlouhé variantě směrem někam k Rusovcům? Zkoušel jsem to googlit, ale neúspěšně. Díky.

Bon-Cu
Host
Bon-Cu
Kubrt
Host
Kubrt

Díky, já už se těšil, že se bude dít něco nového 🙂

Dragoo
Host
Dragoo

To slovo „nová“ je zavádějíci, ve skutečnosti jde jenom o modernizaci Karloveské radiály (tratě mezi Chatam Sófer a Damborského). A taky není „s více než dvaceti zastávkami“, ale jenom s dvanácti.

Jackub
Host
Jackub

Asi to myslel oboustranně, aby to vypadalo náročněji. 😉 Jinak by ta tramvaj stavěla nějak příliš často…

petr.r
Host
petr.r

a ona se bude vracet po stejné koleji? Vy si jako myslíte, že ty zastávky se tam jenom nakreslí?

Poudy
Host
Poudy

Petře, prosímvás, spíte vy někdy?

Poudy
Host
Poudy

V Česku jste aktivní na železnici až od roku 2015. Proč tak pozdě?

Swietelsky je firma, která působí v celé Evropě, kde má pobočky ve dvaceti zemích a patří mezi lídry, a to i včetně strojního vybavení…. Vždycky mě pobaví, jsi si prostě musejí říct své 🙂

petr.r
Host
petr.r

manažér je cvičená opicejak je to naučili, kdyby měl fotku v signální bundě, uvěřil bych, že staví železnici. Kdyby raději napsal, že třeba v posázaví neprojedou s pokladačem tunely, tak prosím.

Partneři



CSCARGO