Rozhovor: Bývalé vedení s BusLine zkouší poslední mejdan za peníze DPMLJ

Libereckou a jabloneckou městskou hromadnou dopravu čekají nejspíše v příštích dnech zásadní změny. Po letech vypověděla loni společnost BusLine smlouvu

Libereckou a jabloneckou městskou hromadnou dopravu čekají nejspíše v příštích dnech zásadní změny. Po letech vypověděla loni společnost BusLine smlouvu s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) a od 26. ledna by neměla dál jezdit. Co se bude v příštích dnech dít? Odpovídá předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.

Jaké jsou aktuálně varianty řešení provozu po 25. lednu?

V Liberci je varianta jediná, budeme vše zajišťovat sami, bez subdodavatele. Nebylo to snadné, ale díky úsilí všech zaměstnanců toho budeme schopni.  V Jablonci očekávám ještě bouřlivý vývoj vzhledem k pondělní valné hromadě Dopravního sdružení obcí Jablonecka. Bývalé vedení DPMLJ, což jsou dnes trestně stíhané osoby, připravilo plán společně s dalšími trestně stíhanými osobami,  který prokazatelně připravoval zahrnoval zajištění spolupráce mezi Jabloncem a společností BusLine napřímo, bez účasti DPMLJ. Rovněž měli v plánu vymáhat po DPMLJ jakousi absurdní náhradu škody a tvářit se, že vlastně byli k podpisu smlouvy s BusLine donuceni. Přesně tento scénář se teď asi bude realizovat. Pokus o takový poslední mejdan za peníze DPMLJ.

Jednali jste nějak s BusLine o tom, že by jezdili déle?

Jednali jsme se zástupci BusLine v mnoha věcech. Bezdůvodná a neopodstatněná výpověď z jejich strany je první nutný krok na cestě k soudnímu sporu o takzvané přiměřené zisky za období od počátku smlouvy dodnes. Tuto částku vyčíslují na zhruba 250 až 300 milionů Kč. Tato suma je pro BusLine určitě větší lákadlo než možnost jezdit v rámci Liberce a Jablonce o rok déle.

V Liberci výpadek Busline není tak zásadní, přijdete o zhruba 40 % provozu. Jak jejich provoz nahradíte?

V Liberci je za BusLine zajištěna náhrada. Autobusovou obslužnost v rámci liberecké MHD přebíráme kompletně pod svá křídla. Máme z Německa 11 starších Mercedesů, z toho čtyři kloubové autobusy a to nám v tuto chvíli bude muset stačit. Jednáme o pořízení dalších autobusů tohoto typu.

Přebíráte po Busline nějaké zaměstnance nebo k vám přišli sami?

S tím, jak se blíží datum ukončení spolupráce, se nám řidiči z BusLine sami hlásí. Od 1. ledna 2019 jsme výrazně zvýšili mzdy, upřeli jsme větší pozornost na náborovou kampaň a její efektivitu a výsledky se pomalu dostavují. Navíc DPMLJ jako městská firma představuje jistotu. U nás se chováme k zaměstnancům s respektem a zaměstnancům nedlužíme.

Jak to bude v Jablonci? Vypsali jste soutěž na dopravce, který by tam zajistil provoz, ale tendr je u antimonopolního úřadu…

Klíčová bude pondělní valná hromada Dopravního sdružení obcí Jablonecka (DSOJ). Na osobní jednání, která měla proběhnout minulý týden z DSOJ nikdo nepřišel, všichni byli asi nemocní. To interpretuji jako snahu o umělé vyhrocení vztahů, aby mohli posléze alespoň mediálně tvrdit, že DPMLJ je viníkem a oni situaci zachraňuji. Jakkoliv je taková interpretace vzhledem k smluvním ujednáním a průběhu jednání s DSOJ absurdní, zřejmě k tomu dojde.

Jak situaci řešíte s Jabloncem a DSOJ?

Mezi zástupce Liberce, Jablonce, DPMLJ a Libereckého kraje proběhla dvě jednání v prosinci. DPMLJ končí smlouva s DSOJ 31. prosince 2019. DPMLJ proto projevil zájem o dlouholetou spolupráci s Jabloncem a to ve dvou variantách na pět nebo deset let. Tato možnost žádné nadšení nevyvolala a místo toho jsme se mezi řečí dozvěděli, že primátor Jablonce Kroupa jedná osobně se zástupci BusLine a má od nich nabídku spolupráce. Realizuje se skutečně ten původní plán, který byl vymyšlen dnes trestně stíhanými osobami před našim příchodem. Tedy zajistit si smlouvu mezi Jabloncem a BusLine napřímo, bez výběrového řízení a ideálně za peníze DPMLJ. Pokud se v horizontu hodin postoj DSOJ nezmění, tak se začneme připravovat na ukončení našich operací v této zóně. Vzhledem k očekávanému soudnímu sporu, který zřejmě protistrana vyvolá, budeme muset také revidovat ostatní činnosti, které v této zóně vykonáváme.

To znamená tramvaj do Jablonce?

To bych nechal bez komentáře.

Nebude ztráta provozu MHD v Jablonci a okolí znamenat pro DPMLJ ekonomický problém?

Čistě z provozního a ekonomického hlediska nám spolupráce s DSOJ moc pozitiv nepřinášela. Dopravu v rámci DSOJ zajišťuje a zajišťoval vždy ze sta procent BusLine.

Nejlevnější nabídku na zajištění dopravy v Jablonci dala společnost AD Podbořany. Nevnímáte ji jen jako další nastrčenou firmu propojenou s BusLine? Jednáte s nimi, zda jsou schopni vyjet?

Nejsem znalec  severočeských personálií, ale byl jsem z mnoha stran informován, že společnost AD Podbořany se společností BusLine úzce spolupracuje. Tím je asi i dána jejich ochota vyjet po 25. lednu.

Michal Zdeněk, předseda představenstva DPMLJ

Michal Zdeněk, předseda představenstva DPMLJ

Společnost Busline na začátku roku uvedla, že redakci Zdopravy.cz neposkytne už žádné vyjádření k čemukoliv.

Tagy BusLine Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou DPMLJ Michal Zdeněk
14 komentářů