Rozhodnuto: Obce v prosinci převezmou provoz na „Osoblažce“ od Českých drah
Stávají zaměstnanci zůstanou u ČD, nový dopravce má připraveny své lidi.
Jedinou úzkorozchodnou trať ve správě Správy železnic z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy čeká s prosincovou změnou jízdních řádů zásadní změna. Čtyři páry osobních vlaků, které tu jezdí v objednávce Moravskoslezského kraje, začnou provozovat místo Českých drah obce. Rozhodli o tom v červenci radní Moravskoslezského kraje.
„Rada rozhodla uzavřít Smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících k zajištění dopravní obslužnosti kraje veřejnou drážní osobní dopravou – provozní soubor Osoblaha, se společností Osoblažská úzkorozchodná dráha,“ stojí v zápise z jednání Rady
Moravskoslezského kraje z 15. července 2024.
Společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha je obecně prospěšná společnost, kterou založila většina obcí na trase tratě. „Radní rozhodli, že
od prosince provoz osobních vlaků v závazku veřejné služby, objednávaný Moravskoslezským krajem, přejde od Českých drah na obecně prospěšnou společnost, která dopravu bude provozovat,“ vysvětlil rozhodnutí rady projektový manažer společnosti David Chovančík při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz.
Nespokojené obce s ČD
Kraj tak vyhověl obcím, jež o převzetí provozu na trati označené v jízdním řádu číslem 298 v roce 2022 oficiálně požádaly dopisem s ohledem na tehdejší nestabilní zajištění provozu, upozornil náměstek hejtmana kraje pro dopravu Radek Podstawka s tím, že červencovému rozhodnutí
předcházely téměř dva roky intenzivního vyjednání. „V souvislosti těchto skutečností a s ohledem na to, že společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha, o. p. s., zastupuje právě zájmy místních samospráv, jejíž zástupci jsou mimo jiné také jejími statutární orgány, má Moravskoslezský kraj za to, že uzavření smlouvy s takovým subjektem v širším kontextu zcela jistě prospěje potřebnému rozvoji předmětného regionu. Uzavřením předmětné smlouvy se dá očekávat spolehlivější zabezpečení služby ve vztahu k daleko vyššímu zájmu o rozvoj oblasti,“ odpověděl na přímý dotaz deníku Zdopravy.cz Radek Podstawka.
Obce na Osoblažsku chtějí převzít od Českých drah provoz na úzkokolejce
Pod zmíněným dopisem z roku 2022 jsou podepsání starostové obcí Osoblaha, Bohušov, Slezské Rudoltice, Liptaň, Dívčí Hrad a Třemešná a mimo jiné v něm psali: „Naše otázka zní, jak si může dopravce České dráhy bez jakékoliv předchozí komunikace ze dne na den dovolit ukončit pravidelný osobní provoz na této unikátní trati (a ještě k tomu před letní sezónou, která je pro trať nejvýznamnější) a nahradit ho autobusy do odvolání? Navíc na trati, kde je již od roku 2016 provozní pouze jedna lokomotiva ČD (705.913-2) a od roku 2019 na této lokomotivě neproběhla žádná oprava většího rozsahu,“ psali tehdy starostové, komentovali také velmi dlouhou opravu druhé lokomotivy v Kutné Hoře i stav osobních vozů.
Že provoz ze dne na den skončil a nikdo nevěděl proč, a že si starostové stěžovali na špatnou komunikaci ze strany ČD, potvrdil při natáčení podcastu i David Chovančík, ale také doplnil, že to je již minulost, kterou se podařilo vyřešit a pozdější jednání s ČD pochválil. „Teď se jedná o tom, aby překlopení do nového konceptu bylo bez problémů a abychom se s Českými drahami dohodli. Co se týče zaměstnanců, ti zůstanou u ČD, my už máme svoje připravené zaměstnance, které budeme v průběhu podzimu zaškolovat. Vozidla budeme provozovat my a budeme je mít od ČD v nájmu. Lokomotivy Českých drah jsou ve výborném stavu po velké rekonstrukci,“ potvrdil David Chovančík.
Vozidla zůstanou ČD
Že jde o velmi specifickou dráhu, potvrzují ve své reakci i České dráhy, které říkají, že jim záleží na jejím zachování a poukazují na to, že záměr Moravskoslezského kraje převést provoz vlaků na unikátní úzkokolejné dráze do Osoblahy na svazek obcí, je jim dobře znám už delší dobu a ČD aktivně na jeho realizaci spolupracují.
„Aktuálně jsou téměř dokončeny všechny tři klíčové smlouvy – na nájem vozidel, na jejich údržbu a na nájem souvisejících prostor. Jsem přesvědčen, že spolupráce svazku místních obcí s licencí dopravce a Českých drah v roli zejména odborného poskytovatele údržby pronajatých úzkokolejných vozidel, které jsme nedávno významně modernizovali a velmi dobře je známe, přinese největší možný efekt. Zejména pro samotné místní i přespolní cestující, kterým umí lokální spolek obcí výborně adresně nabídnout všechny krásy a kouzla této nádherné dráhy, tzv. Osoblažky,“ uvedl Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele Českých drah odpovědný za osobní dopravu.
A jak je společnost založená obcemi připravena na provoz vlaků? „Už je dopravcem, má všechny listiny a dokumenty, které jsou potřeba k provozování dopravy a připravuje se i na zapojení do státního jednotného tarifu. Je to hotový a připravený dopravce. Chceme zachovat status quo. Nebráníme se zlepšení. Provoz přebíráme ale jak běží a leží a jestli se nám něco podaří zefektivnit a zlepšit, to bude otázka prvního roku,“ říká David Chovančík s tím, že hlavním úkolem je v klidu zajistit stávající provoz a až pak bude teprve možné uvažovat o vylepšování provozu na zdejší trati.
Rada v červenci rozhodla fakticky o návrhu smlouvy, v současné době běží lhůta, kdy záměr musí být před podpisem 2 měsíce zveřejněn.
„Je to logický krok, který může vést k oboustranně prospěšnému vztahu mezi veřejnou dopravou a lidmi, kteří v jejím dosahu bydlí. Regionální železnice se stává aktivátorem veřejného obchodního i kulturního života regionu, jak vidíme třeba na úzkorozchodné Mariazellerbahn a Salzburger Lokalbahn v Rakousku nebo horské železnici Val Venosta v provincii Bolzano v severní Itálii. Je to trend, který může i u nás řadu dnes málo využívaných tratí zachránit před případnou neuváženou likvidací,“ komentoval Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních dopravců SVOD Bohemia.
Celý rozhovor s Davidem Chovančíkem ve formě podcastu vám přineseme tento pátek.