Rozhodnuto: Obce v prosinci převezmou provoz na „Osoblažce“ od Českých drah
Úzkokolejka Třemešná ve Slezsku - Osoblaha. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala
Stávají zaměstnanci zůstanou u ČD, nový dopravce má připraveny své lidi.
Pozitivum vidím snad ve výměně strojvedoucích. Při mé návštěvě to tam vypadalo tak, že mašina byla špinavá jak prase, okna špinavý, jen stěračema utřený sklo, aby z ní bylo vůbec vidět. Hrůza! V Osoblaze fíra v pauze mezi vlaky spal na stanovišti s vyhozenejma kopytama na pultu… Přístup strojvůdců na unikátní dráze obdobně strašný jako na Bechyňce…
ČD zavedly autobusy, protože je to výrazně levnější …
Tak uvidí obce, kolik do toho budou stále sypat.
Kolik vlastníků a kolik krachů už bylo na jindřichohradecké dráze?
Co se fakticky změní? Jelikož celé to je založeno na státních financích, provoz muzejní, rekonstrukce nádraží a teď i provoz ZDO tak se v podstatě jen změní směr toku peněz. Tůčko s balmem, normální neprotivný průvodčí, jízdní doba, servis co teda bude na víc? Píšu jako 20 let nějakou tou stovkou přispívající na provoz osoblažky.
Co se fakticky změní?Jelikož celé to je založeno na státních financích, provoz muzejní, rekonstrukce nádraží a teď i provoz ZDO tak se v podstatě jen změní směr toku peněz.Tůčko s balmem, normální neprotivný průvodčí, jízdní doba, servis co teda bude na víc?Píšu jako 20 let nějakou tou stovkou přispívající na provoz osoblažky.
Oneticket sitova jizdenka bude platit?
Má to cenu? proč to rovnou nezavřou. kdyby to aspoň mělo rozchod jako zbytek sítě a dalo se zajet do Krnova, ale toto
Talgo se dá do kupy se Škodovkou a vznikne panter, který bude měnit rozchod. 🙂
Tohoto odvážného řešení se Talgo trochu zaleklo a dalo Schade sbohem….
Já tomu nerozumím. Co se pro běžného cestujícího změní? Jen to, že tasm nebudou platit jízdenky ČD . Depo a personál v Osoblaze asi zůstane ČD.
Jízdenky ODIS budou platit tak, jako dosud, a stejně tak jako ve všech jiných regionálních spojích v MS kraji.
Jízdenky ČD neplatí už teď krom celosíťovky … ODIS má brutto smlouvu …
Jak bude vypadat tarifní řešení? Síťové jízdenky ČD asi zase o něco sníží svou využitelnost, že?
Zkuste síťovku na Slezské vojvodství, to by tam uznali spíš…
Hodně štěstí, ale bude to těžké. Vzhledem k tomu, že kromě Koberna jezdí odevšad přímé a častější busy z/do Krnova, je běžná osobní doprava v podstatě zbytečná. Jezdím do toho kraje pravidelně, na výlety s dětmi fajn, ale vlaky stejně jezdí prakticky prázdné.
Ano, je to tak. Vyrůstal jsem tam, teď tam jezdím za rodinou. Autobusy a vlaky by se mohly doplňovat, ale vzhledem k trasování a špatné dostupnosti to prostě není možné.
A co když se podaří oživit JHMD? Gepard Express, nebo jakýkoliv dopravce si bude chtít od ČD pronajmout opravené lokomotivy a vozy za vyšší cenu. Co udělá ČD? Bude pronajímat za méně? A do Osoblahy obce pošlou autobus?
ČD budou dodržovat smlouvu uzavřenou s OUD. Naznačená situace může nastat po jejím doběhnutí, ale nemyslím si, že je to pravděpodobné.
Tak určitě 😂😂 a převážet ty lokomotivy bude pan Fikáček na kole 😂
Lokomotivy i vozy byly už několikrát mezi JHMD a Osoblažkou převáženy. Vzpomeňme na zkušební jizdy 705.918 na Osoblažce či nasazení TU29.0, výsypných vozů a podbíječky tamtéž.
To byla trochu jiná doba, Šatava tenkrát modernizoval lokomotivy Českým drahám atd. To už je pryč. Teď JHMD, pokud vůbec vstanou z popela budou rády za ježdění s tou svou zelenou a fialovou…. Ostatní časem rozeberou na díly…. Natož aby si něco pronajímaly.
To nemůže, to by byla zlá silniční doprava 🙂
Kolo sice jezdí i po silnici, ale je hodné.
Dopadne to jako na JHMD.
Jako že kromě osobní bude i nákladní doprava a na trati denně čtyři túčka?
Ne, jakože do budoucna tam bude (BOHUŽEL) cyklostezka….
Nesmysl, to by drncalo.
Jakože Svazek obcí údolí Desné je moc blízko a příliš podobný jinému svazku obcí?
Rozdíl v tom, že Svazek obcí údolí Desné je vlastník dráhy, provozovatem dráhy je SART. Mám dojem, že nikdy neprovozovaly drážní dopravu, byly nebo možná ještě jsou vlatníky vozidel. Osoblažka patří České republice, SŽ je provozovatelem dráhy. Obce na osoblažsku koupily od SŽ jen budovy a tyto opravily. A teď to vypadá, že za účelem provozování drážní dopravy založily další o.p.s.
Je mi to líto, protože dnes tam asi ČD fungují bez problému, ale svým postojem několik let zpátky si to prostě u obcí pokazily, a já to chápu… ta oprava záložní lokomotivy se mohla realizovat daleko dříve, aby se nejezdilo bez zálohy několik let a došlo to do takového stavu, v jakém to bylo. Vzpomeňte si, když se před pár lety zaváděly povinné vysílačky na lokomotivách – všichni dopravci včetně Slezských zemských drah si vysílačky včas zařídily, u ČD bylo velké překvapení, že to musí opravdu být na všech tratích včetně této, a byla také několik dní NAD.
Pamatuju si, že za mých mladých let zde bylo v provozu cca 10 až 12 párů vlaků denně. Školáci jezdili z Osoblahy do Slezských Rudoltic ve dvou vagónech. Do konce základní školy jsem jím jezdil 4 roky. Ale ty časy jsou pryč. Dnes jezdí děti autobusy nebo je vozí rodiče a trať tak doplatila na své nevhodné trasování, které přitáhne leda tak turisty z parního vlaku. Mnoho zastávek je k obytné zástavbě daleko a nedivím se, že ji lidé nechtějí využívat. Upřímně si moc neumím představit, v čem spočítá to zlepšení. Dokáže nově založený spolek zabránit tomu, co se stalo… Číst vice »
Na to kam to ještě nedávno dospělo je celkem jednoduchá odpověď. Ještě několik let nazpět MS kraj tuto trať úplně odepsal a uvažovalo se o trvalém nahrazení vlaku autobusem. Takže ČD vcelku logicky nechtěly investovat do nákladných oprav vozidel. Vždyť jen rekonstrukce lokomotivy 705.9 stála přes 30 milionů kč. Vy taky nebudete opravovat barák, když víte, že za 2 roky přijede buldozer a srovná ho se zemí a místo něj bude přehrada nebo dálnice. Pak se toho díkybohu vložily obce a to jak se třeba opravily nádražní budovy je opravdu chvályhodné a je jen dobře, že trať třeba nezanikla. Ale… Číst vice »
To půjde stejně do kytek, turisti to neuživí. Podobně jak trať Skalice – Velké Opatovice. Teď to jezdí jen do Boskovic, dávám tomu tak příští rok a šlus. Holt taková je doba.
Tu trať neživí ani turisté, ani obyvatelé, ale krajský úřad. Tam se rozhodne, jak bude fungovat či nefungovat.
Tam má dojít ke změně trasování a vlaky by měl do Boskovic jezdit elektrické a bez úvrati rovnou od Brna.
Otázka ale je kdy, když se místní vesnice Lhota Rapotina tomu strašně brání – oni všichni jezdí auty a zastávku vlaku ta dědina ani nemá…
jestli to nebude tím že by spojka byla v jejím katastru, oni jako obec se musí vzdát kusu svého území ve prospěch něčeho co ani nebudou moct používat, to se nechce nikomu, stejný to je při trasování VRT a já se ani nedivím
Neví někdo jak je to s uzkorozchodnými tratěmi v polsku?
Čistě chipotetický pokud obce budou chtít nějak sehnat nějaké historické vozidlo odjinud. Není průchodnější cesta tlačit to přes kraj na spatřatelený kraj (vojvodství) a tam se dodstnek nějakému spolku? Třeba kdyby obce shaněly zálohu…
Proč třeba ČD v případě vypadku pošlou busy a určitě nemají takovou ochotu…
On i ten pronájem od ČD může být přechodné řešení. Třeba časem pořídí něco z pozůstalosti JHMD, nebo odkoupí ty od ČD. Ostatně, nejsou to Vectrony ani Esa že.
Kdyby se jim podařilo sehnat nějaký úzkorozchodný motoráček, bylo by to vůbec nejlepší.
Postavíš ho doma v garáži?
Tak ty hašišbedny z něčeho takového vznikly, že se ta rekonstrukce nepovedla je věc druhá.
Ne, vykradu ti dětský pokoj.
Má vůbec nějaký jiný dopravce/subjekt operující na této trati jiná vozidla schopná a vhodná pravidelného provozu s lidmi? Ani spojnicový Faur SZD vhodný není…
Obávám se, že ČD je stejně jediná možnost jak se k vozidlům dostat a ti, předpokládám moc dobře, ví, že si mohou prakticky diktovat ceny a nikdo je nezastaví🤭🤣
Proč Faur není vhodný?
Má maximální rychlost 20 km/h.
Budou tam mít slevu důchodci?
Budou to mít ještě dražší.
Více info je na OneTicket cz 🙃
https://www.dpo.cz/pro-cestujici/aktuality/info-prirucky/6130-tarif-odis.html
Budou. Stejně jako žáci a studenti. Ta je uzákoněná a každý dopravce to musí respektovat
Navíc tyhle slevy kompenzuje dopravcům Ministerstvo dopravy v plném rozsahu.
Nikoliv. Dopravce se musí k poskytování slevy přihlásit.
Moc nerozumím v čem to bude na Osoblažce teď lepší. Vozidla u údržba budou nadále od ČD.
Však se to tam píše – obce nebyly spokojeny s komunikací s ČD, až přetekl pohár. Teď je situace s vozidly stabilní, ale Rubikon byl překročen. Je dost možné, že v budoucnu by provoz ČD běžel úplně stejně, jako provoz OUD. Ale všichni zainteresovaní už se dohodli na novém řešení, tak co už.
Mají už provozní zálohu která dřív nebyla ,v malém kolektivu budou pružnější v případných změnách a nebudou živit moloch úředníků které samostatná a atypická trať jako je úzkorozchodka nepotřebuje…
Pro ČD to bude lepší v tom, že budou inkasovat peníze za pronájem vozidel a provádění údržby, ale současně ušetří nedostatkový strojvedoucí a průvodčí.
Bylo mi to vysvětleno tak, že si např. budou hlídat údržbu vozidel, aby to vyšlo mimo letní sezonu (protože čd takové věci neřešili, bylo jim to jedno).
Každopádně minimálně o té údržbě budou vědět dopředu, a nebudou lákat na dráhu, když budou vědět, že nepojede (to se dělo)
Děkuji za odhalení možných organizačních zlepšení provozu, která z dálky nejsou vidět. Proto jsem se na rozdíly mezi novou o.p.s. a ČD ptal. Děkuji
Ty jo, to je super nápad, dám si to jako zlepšovák. Až bude mít nějaká mašina kilometrický proběh a bude muset na provozní ošetření nebo do „emky“ počká se s tím na zimu, aby netrpěli turisti. Paráda 😀
Co tak tu „emku“ udělat před sezónou a ne až po 2 týdnech provozu?
Ano samozřejmě, že se svým osobním autem si zajedu do servisu před dovolenou. Stejně tak ti, co jezdí sezónní vlaky to mají už předem naleštěné a nachystané aby mohli vyjet. Ale s vozidly v každodenním provozu, kde vám do předem plánovaných oběhů zasahují závady, mimořádnosti, to fakt dodržet nejde. Kolikrát strojmistr sedí a mrská mašinami jak figurkami na šachovnici,…co kam a kolikrát může jet aby to vyšlo časově a kilometricky.
tak třeba siraději dají častější výluku v měsících, kdy jim tam trusiti nejezdí, než méně častější, která vyjde do sezony.
Uděláš ten servis dřív než je nutné podle kilometrického proběhu, protože je pro tebe důležité, aby to bylo na sezonu pokud možno ok?
Jestli bude mít OÚD jen vozidla v nájmu od ČD, tak se toho moc s jejich případným nedostatkem (který k této situaci vedl a který teoreticky může znovu nastat) moc nevyřešilo, ne? Neumím vidět to zlepšení, přijde mi, že „do hry“ pouze vstoupil další subjekt, který ale nemá reálné prostředky řešit případné výpadky.
A nějak mi není jasné, jak může být toto provozní řešení přes OÚD levnější, než v rámci ČD, když OÚD budou muset navíc platit ČD nájem? Jedině, že ušetří na zaměstnancích, tedy na mzdách … Celé to postrádá nějakou logiku, byť prapůvodní příčiny (dlouhodobé výpadky vozidel ČD) jsou mi jasné. Ale v současnosti v tom nevidím žádný dodatečný přínos.
A vy znáte kalkulace, osud částek, které šly k ČD od kraje (kolik šlo na provoz, kolik na režii) a které nově půjdou od kraje přes OUD k ČD za nájem a údržbu?
Vždyť psal, že mu to není jasné.
Snažil jsem se říct, že ušetření na zaměstnancích není jediná cesta k tomu, aby nový model byl levnější (pro kraj). Což ovšem nikdo netvrdí, třeba bude nákladnější, nevíme.
Nezná , proto se ptá ? Mě by to také zajímalo… Fandím novému dopravci, srovnání s Mariazellbahn je ale trochu přehnané, je v jiné krajině , vede do poutního místa a v zemi s jinou kupní sílou..
Ono není otázky materiální. Ale administrativní byznys okolo. Proště lepší přehled o vozidlech.
A teď se budou plácat po zádech „no vono to je úplně o něčem jinym, dyž to nemaj ty Český dráhy“. Ale jezdit bez jakýchkoliv záloh, jelikož se uvažuje o zastavení pravidelného provozu a podnik prostě nedá peníze na nějaké opravy a rekonstrukce, to je druhá věc. Teď je zajištění provozu mnohem jednodušší a obce v podstatě jen slíznou smetanu. Ještě by mě zajímalo, jak si chtějí poradit s jízdami bez vlakových čet o kterém prý uvažovali a které jsou v reálu nereálné.
A čd měly zálohy nebo pravidelnou nad kvůli nedostatku provozuschopných vozidel?
„A když Pepíček skočí z okna, skočíš taky?“ Právě, že neměly a proto to dopadlo, jak dopadlo. Akorát tedy nějak nevidím ten posun k lepšímu, když teď za ČD jsou dva stroje (dokonce už ve stavu, kdy asi nějakou dobu vydrží) a potom budou … taky dva stroje. To už rovnou mohly zůstat ČD.
Jj, je to paráda když máte jen jednu mašinu a dva vozy, z toho jeden v dezolátním stavu. To pak máte nočního strojmistra a jen trnete hrůzou že vám ve 3 ráno z Osoblahy zavolají mašina neschopná a máte s dispečerem hodinu na to sehnat autobus.
Slíznou smetanu nebo vyzobají rozinky?
Proč by s jedním vozem nešlo jezdit bez vlakové čety? Protože pravidlo č.1?
Dveře? Nevím, jen tipuju.
Měla s montovat signalizace. Nevím, jestli už je na obou vozech.
Kromě §1 tam je ještě §7 – Cestující by to zneužili!
Radíme, to snad nemyslíš vázně? Ty jako strojvedoucí bys chtěl lítat na každé zastávce zavírat dveře, navíc jak chceš zajistit bezpečnost cestujících, když to nemá blokování dveří za jízdy a pokud je to neprůchozí co třeba nastane když se někomu udělá nevolno a nikde nikdo?
Tak dostat ke své ještě aspoň půl mzdy ušetřeného zaměstnance, tak možná by mi to ani v zimě nevadilo. Blbé je, že nově mají túčka na jedné straně zaslepené dveře kabiny. Když bude peron zrovna na druhé straně a fíra bude muset hópnout do sněhu, bude to pěkně otravné.
Ani za zlaté prase bych to nedělal. A spoustě lidí bych doporučoval nejprve se seznámit s realitou provozu na Osoblažce. Vlakvedoucí nedělá zdaleka jen přepravní záležitosti ale i ty dopravní. Staví vám vlakovou a posunovou cestu, pomáhá při svěšování a odvěšování, při zbrojení, máte ho k ruce při závadách a mimořádnostech. Tady bude strojvedoucí na všechno sám a ještě ho zavřou až mu za jízdy vypadne z vlaku někdo, kdo si sám otevře dveře
913 a 914 by právě kvůli posunu bez vlakoše měly mít funkční DO, je tak? U těch ostatních věcí budou druhé ruce bohužel chybět. Ale tak určitě se ušetří, to má specifický český zákazník rád nejen na jídle.
A že těch závad a mimořádností je desítky do měsíce.
kde ještě pomáhají s posunem, se svěšováním.
Podložit a zatočit kolečko umím sám. Kolikrát ke to rychlejší než čekat na vlajkovou četu
Zustanou tam platne jizdenky ceskych drah (vikendova sitova) nebo ODIS sitova?
Pokud tam vzniknou extra jizdenky na tuto trat, tak uz z tak mala cestujicich jeste dost ubude, aby se pak elitni odbornici na dopravu v ms kraji se starosty nedivili, ze se tam vozi jen vzduch.
Na rezijku se neptam 🙂
ODIS určitě.
Nadšení většinou vyprchá, když dojdou peníze. Ale držím palce.
Celou tuhle srandu bude i nadále cálovat MSK a ten má peněz dost, soudě dle toho, jak s nima zachází.
Takže je v naprostém pořádku když peníze kraje končí u subjektů, které kraj tvoří než u ČD….
Rozhodující je, co kraj za ty peníze získá.
To co si dojednal s dodavatelem ve smlouvě, což? 🙂
Svatá pravda. A od příští sezony už to pofrčí na baterky.
No, držím jim palce, aby jim to nadšení brzy nevyprchalo.
A bude dál tarif i Českých drah platit.
Vaše připomínka měla být u jiného příspěvku, předpokládám. Protože jinak mi uniká souvislost
Ne jen ODIS
To je konstatování nebo otázka?
Pokud to má být otázka, tan napříště doporučuji dát na konec věty takovou tu zakřivenou čáru, zvanou otazník.
A bude i tarif Českých drah platit.
Ne, nebude. Stejně jako neplatí v celém MS kraji už teď. Jedině ODIS.
Trochu mám strach z toho, kolik členů tvoří to sdružení. Rok dva a už se začnou hádat mezi sebou.
Do švestek! https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDeleznice_Desn%C3%A1