lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Rozhodnuto. Kilometrový tunel na D3 se bude stavět jinak kvůli agresivní spodní vodě

Vizualizace D3 u tunelu Pohůrka. Foto: ŘSD
Vizualizace D3 u tunelu Pohůrka. Foto: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) definitivně rozhodlo, že kilometrový tunel Pohůrka na novém úseku D3 Úsilné – Hodějovice okolo Českých Budějovic se bude stavět jinou metodou, než plánovali projektanti. Změnu požadovala stavební firma, podle které není možné postavit tunel tak, jak bylo plánováno.

Jde konkrétně o úsek Úsilné – Hodějovice, který je aktuálně jednou z největších dálničních staveb. Zakázku za 5,285 miliardy korun získalo sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice.

Dnes došlo k definitivnímu rozhodnutí, že dojde ke změně technologie stavby tunelu,“ potvrdil mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podle něj jde o výsledek několika studií a práce expertních týmů. Projekt počítal s technologií takzvaných milánských stěn, které se používaly například při stavbě tunelu Blanka v Praze. Jde o metodu, kdy se kvůli podzemní vodě nejprve vybudují podzemní stěny a pak teprve bude hlouben vlastní tunel. Místo toho se podle Rýdla použije jiná technologie: vložení monolitického objektu tunelové trouby. V oboru se této metodě říká i krabice, což je v principu hloubený tunel a vložení monolitického objektu do hloubené jámy.

Sdružení firem má teď připravit novou realizační dokumentaci stavby, ze které má vyplynout i prodloužení doby výstavby a prodražení stavby. Mluví se o posunu zhruba o rok a nákladech zhruba 100 milionů korun. „Přesnější harmonogram i navýšení rozpočtu budou známé až z realizační dokumentace stavby,“ dodal Rýdl.

Podle něj je změna technologie prevencí pro případné problémy, které by nastaly po otevření tunelu. „Je to vše kvůli velmi agresivní spodní vodě. I když se zde dělaly průzkumy, nemohl nikdo tušit, že to bude tak velký problém,“ dodal Rýdl.

Zakázku na projekt zpracovala společnost Pragoprojekt s Metroprojektem. Zda bude ŘSD vymáhat případné škody i po nich, zatím podle Rýdla ŘSD neřešilo. „Teď se řeší samotná stavba,“ dodal.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl v květnu v rozhovoru pro Zdopravy.cz uvedl, že je lepší několik měsíců při stavbě ztratit a postavit tunel pořádně, než pak řešit nějaké deformace nebo zatápění tunelu vodou ve zprovozněném tunelu. „Prostředí je velmi složité. Pohybujeme se v úrovni pod potokem, jsme v nejnižším bodě dálnice D3 vůbec, vody se stékají do této oblasti, jdeme hodně hluboko, odvádíme vody z Dobrovodského potoka gravitačně štolou do Vltavy, navíc musíme dbát na to, abychom celý vodní režim v daném území nenarušili,“ popsal Mátl v rozhovoru.

Tunel Pohůrka má měřit 999,5 metrů. Celkem 7,2 kilometrů dlouhý úsek D3 se začal stavět loni v dubnu, hotový bude nejspíše v roce 2023.

Obchvat Českých Budějovic. Pramen: ŘSD
Obchvat Českých Budějovic.
Pramen: ŘSD
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
žlutý klandr

Zákonitý důsledek vedení trasy v zavodněném terénu Budějovické pánve namísto původní trasy po Lišovském hřbetu. A koho by napadlo, že spodní voda, protékající starou důlní oblastí s ložisky stříbra, olova a dlaších nerostů, bude agresivní, že ? Hlavně že vedení Budějovic s Jelenem v čele ušetřilo za výstavbu komunikací a zbohatlo na prodeji pozemků.

liberal shark

To je ten průšvih, ke kterému zákonitě muselo dojít. Stavět tunel v chronicky zvodněném terénu Budějovické pánve, navíc v sousedství bývalého důlního rajónu se spoustou podzemních toků, může jen šílenec. Navíc ta voda protéká bývalými doly na stříbro a olovo. Původní trasa obchvatu měla jít po Lišovském hřbetu na východním okraji Budějovické pánve, ale to by páni radní s Jelenem v čele neušetřili za součást městské komunikační infrastruktury, kterou by si museli postavit sami. Takhle natáhli dálnici skrz obydlenou aglomeraci Budějovic za peníze ŘSD, kde ji ovšem není možné vést po povrchu, a je z toho zásadní hydrogeologický problém.

jozka

Puvodni trasa nemela jit po Lisovskem prahu, stavajici trasa je stabilizovana dlouhodobe. Ta skrcka s prahem byla stejna jako u spousty jinych dopravnich staveb. Vsechny ty Promyky, stredoceske varianty, bazove tunely mely jiny ucel. Zariznout stavbu dopravni infrastruktury na co nejdelsi dobu.

Vlastimil Kocurek

Souhlas. Jen upřesním: Ne, to trasování je po celou dobu stejné, ale magistrát dostal podněty od občanů (jeden to navrhoval městu mnohokrát), aby se dálnice posunula za Lišovský práh, tedy ne po vrcholu Lišovského prahu. Ani současný projekt už nevede jen přes území města, a posunutím na východ, by poměrně dlouhé přivaděče, podle mne, musel stavět kraj.

Martin V.

Jak si mám představit technologii výstavby „krabice“? Jako když v Holešovicích zatahovali na břehu vyrobený tubus metra do rýhy ve dně Vltavy? Měl jsem za to, že milánské stěny se budují hlavně tam, kde je málo místa na stavební jámu (například zmíněná Blanka hloubená mezi domy). Tu jámu pro „krabici“ budou beztak muset nějak zapažit, jinak se jim sesune. Je tam dost místa na šířku nebo ne?

Lemmy

Jo, jen přes Vltavu to nebylo dlouhé kilometr, takže na detaily realizace jsem celkem zvědavý.

Luděk S.

Kolik dáme viceprace? Aspoň 3 giga, ne? Podojíme to!

Vlastimil Kocurek

100 mil.

Vlastimil Kocurek

Hrubý odhad, přesná částka vyjde až z projektu

DPP odbornik

Hlavne at uz se stavi, jezdit do Rakouska vlakem je za trest, hlavne od Budejic na jih.

Frantisek

Ať už se staví pořádná trať? To jo, ty silnice a ulice přecpané auty jsou za trest. 😉

liberal shark

Dráha z Budějic do Lince zůstane tak, jak je :-(.

peetrr

Takže se to Hochtiefu přece jen podařilo…. cena nebude 100mil aleněkde kolem 500mil

Ondra

Řekl stavebni expert

liberal shark

Za to může projektant, nikoliv realizátor.

noerf

D3 okolo Českých Budějovic, aneb jak z přirozeného náspu, přes zářez se staví tunel pod úrovní koryta potoka v místě s podzemní vodou.
Koukněte se prosím na původní návrh této trasy a jeho cenu a současný návrh a jeho cenu.
Kdyby vykoupily o 50 domů více po deseti milionech Kč a udělali původní variantu, tak by to vyšlo stále levněji než současný stav.

Jakub

Není jisté, že by majitele domy prodali. Pak by se muselo vyvlastňovat, což je nepřípustné, lze-li veřejného zájmu (stavby dálnice) dosáhnout jinak (např. touto variantou).

Jirka

Ono by stačilo udělat tunel na povrchu a ne pod zemí, něco jako ekodukt a cesty vést přes něj.

Ondra

Tady je to samy expert na stavby

Rexik

Tohle tenkrat zaridil pan Jelen co nekolik let sedel na radnici. Ma tam plno pozemku a kdyby am nebyl tunel , tak by mu to tam kazilo kseft s prodejem domu a pozemku.

Jan

Jelene, Jelene, co jsi to spískal….

jozka

Postavili si tubel pres udoli, ale drala se jim tam voda…

jirka

jaký má smysl stavět tunel v údolí? neměl by tam být tedy spíše most?

Jirka

On by stačil tunel na rovině. Něco jako ekodukt. Ale chtěli tunel v prostoru, kde teče potok a divili se, že je tam voda.

Démon

já bych zažaloval projektanta. navrhnout milánky kde se tlačí zespoda voda mohl opravdu jen idio*

Jirka

Projektant se musel popasovat s politickým zadáním, kdy na poslední chvíli chtěli tunel místo mostu.

Paja

No tak nevím co myslíte tou poslední chvílí, o tunelu se mluví několik let.

Vlastimil Kocurek

D3 se začala stavět v roce 1987 obchvatem Tábora, mezitím se ČB aglomerace zvětšila, v urbanizované zóně okolo města nyní žije 30 000 obyvatel a najednou je dálnice v místech, kde by rozhodně neměla být.

jozka

Puvodne tam byl, ale jezdily by po nem auta a to by mistni, kteri si postavili barak zamestem rusilo, tak se to zmenilo na tunel.

liberal shark

To by pak nevyšel hluk a imise.

Vlastimil Kocurek

To není přes údolí(to by bylo na most), ale údolím, kde se to mohlo vést po zemi, ale je to sině urbanizované zóně, proto ten tunel.

Vlastimil Kocurek

V současnosti je to spíše průplav.

ene bene

Je vtipné, že v tunelu podcházejícím Dobrovodskou ulici, vedoucí do na dohled ležící Dobré Vody se musí bojovat s vodou agresivní. Možný název: „Agresivněvodský tunel“. Nebo rovnou „Zlovodský tunel“. A druhý vtip je ta věta „odvádíme vody z Dobrovodského potoka gravitačně štolou do Vltavy, navíc musíme dbát na to, abychom celý vodní režim v daném území nenarušili“ – trochu oxymóron, že pane Mátle.

Démon

můžete vysvětlit onen oxymóron, nějak ho tam nevidím …

Frantisek

Oxymoron je asi to, ze odvadeji vodu z potoka, ale zaroven „dbaji na vodni rezim v uzemi“ aby tento rezim nenarusili. Pochybuji, ze je spocitane (at to je jak chce papirove) a akorat vychazi, kolik muzou odvest vody, aby nezatopili tunel a jak na potvoru to vychazi, ze nenarusuji vodni rezim …

Paja

Navíc zrovna u Dobrovodskýho potoka, kterej v Budějcích dělá při povodních větší škody než Vltava

liberal shark

Kousek dál na sever u mezi Úsilným a Borkem je potok Kyselá voda. Jaká jiná by taky přes ta ložiska stříbra, olova a já nevím ještě čeho mohla protékat ?

žlutý klandr

Kousek na sever protéká Kyselá voda :-).

Honza D.

Zajímavá délka 999,5m. Být o 50m delší, musel by se stavět únikový východ?

Olda

O 50 cm.

Démon

jako 0,5m :-), nevím, neznám normy

liberal shark

Přesně tak, délka byla uměle stanovena tak, aby se nemusely plnit bezpečnostní normy pro tunely od 1000 metrů výše.

žlutý klandr

Přesně tak, ušetří se za bezpečnostní opatření, vyžadovaná u tunelů od 1000 m délky.

Tom

Tak jako asi to mohli zjistit dřív, nevim jestli to šlo, nejsem expert. Každopádně se rokem posunu pořád nehroutí svět. Lepší než promočenej tunel, kterej ve finále někoho zavalí.

Paja

Svět se nehroutí, jen se oddaluje otevření obchvatu, čili obou jeho staveb.

Radiátor

Hezky. Teď už jen i tu část D3 na sever, která je aktuálně nejvíc potřeba.

ene bene

Jistě, už by se měla začít navrhovat nějaká akceptovatelná trasa.

Honza D.

Ono v tak hustě zastavěném a členitém území těch možností zas tolik není. Všeobecně akceptovatelná trasa snad ani nemůže existovat. Jde tedy o to nalézt co nejmíň špatné řešení.

ene bene

Správně. A už je třeba začít. Protože platná trasa toto nesplňuje.

Tomáš Fuk

a důvod proč to platná trasa nesplňuje?

Paja

Pán má asi chatu na Sázavě nebo masáž „ekospolků“.

Tomáš Fuk

ad mínusy: Stačí neprojevit žádný názor, jen se zeptat, ale i to je evidentně špatně 🙂 Je to taková exkurze do jednodušší mysli některých jedinců, navíc zcela zdarma. Díky.

jozka

Plusy/minusy nereste. Minus dostanete i za proste uvedeni dolozitelneho a zjevneho faktu. Nekteri si jsou natolik nejisti, ze si mysli, ze kdyz bude mit oponent vic minusu, budou mit diky tomu vetsi prevahu.

Jirka

Zatím by se mohl úsek Benešov – D1 rozšířit o pruh na 2+2. Stále by to byla silnice první třídy a 90 kmh, ale kolony by tam nebyly.

jozka

Cemuz se ovsem mistni brani zuby nehty, protoze predpokladaji (nejspis opravnene), ze by v takovem pripade tlak na dostavbu D3 v danem useku klesl na nulu.

Frantisek

A to by byl nějaký zásadní průšvih, z jejich hlediska?

jozka

Pro Benesov, Porici a Senohraby by to znamenalo „dalnici“ na kraji mesta, Mirosovice dokonce prutah. Takze ano, z jejich hlediska by to prusvih byl.

ene bene

To není průšvih. Budějická dálnice, o které se tu bavíme, taky vede okrajem města. Lidi si musí zvykat, zástavba je rozplizlá a volná krajina se stává vzácnou a je třeba ji šetřit. Ano, dálnice byly vymyšleny tak, že vedou mimo osídlení a dostáváme se na ně pomocí přivaděčů. Ale dneska už to tak nejde. Koneckonců dálnice slouží těm lidem z toho osídlení, je hezké že jsou proti a že chtějí dálnici jinde, ale proč vlastně by měla být jinde? A kdo se ptal veverek, jestli ji chtějí přes les anebo u města? Dálnice v dolním Posázaví je zločin a je… Číst vice »

jozka

To reknete lidem, me je to celkem sumak. Jo a nezastavena krajina Dolniho Posazavi… dobry vtip.

Jinak je toho samozrejme vic, treba nechut k peazi D1/D3 od Mirosovic.

Jakub P

No ono tam hodně přes 90 není neobvyklý ani teď, za současnýho stavu. A že by tam potom nebyly kolony je předpoklad z říše snů a rozhodně ne reálné očekávání. Jo, trochu by to možná pomohlo, ale extrémní zlepšení bych si od toho nesliboval.

Tomáš Poledný

Trochu všimnul jste si kde se ty kolony tvoří? Právě na sjíždění dvou pruhů. Např. legendární Tužinka.

Paja

Byly. Kolony jsou u Benešova kde se zipuje. A teď tam navíc ŘSD staví 2 kruháče, aby tam bylo o zábavu postaráno.

liberal shark

Benešov, Olbramovice a Miličín – to jsou nejhorší špunty na trase. Kdyby se podařilo postavit obchvaty, situace by se podstatně uklidnila.

jozka

Beneseov obchvat maji (to jak dopadl je jina vec), Olbramovice se uz snad budou stavet… ale ten obchvat Milicina by mne zajimal.

Lemmy

Obchvat Miličína je ta D3… 🙂

žlutý klandr

Pro začátek by stačil obchvat Miličína a Olbramovic.

Jirka

Potřeba je nejvíce, ale:
1) Je to drahé. Za stejné peníze se postaví 3x tolik kilometrů dálnice jinde.
2) Odpor místních a aktivistů, kteří se mohou díky dnešním zákonům neustále odvolávat.

Dle mého názoru bude D3 do 7 let až k hranicím s Rakouskem ale ve středočeské části se příštích 10 let nekopne.

Filias

Za 10 let nebudou ani definitivně vědět kudy to vést…

Vlastimil Kocurek

D3 k hranicím je kousek, výstavba začne co nevidět, ale D3 ve středočeském kraji, se začne cca do 5-ti let. 10 to už je fakt dost – ale možné je všechno

Michael

Ano, začít. To je důležité u všech staveb v ČR. Hlavně už začít..

Frantisek

U některých by možná bylo lepší přestat.

Tomáš Poledný

Dal jsem mínus ale pak jsem si vzpoměl na kruháče v Benešově.

Ondra

D3 je teď populární zkratka 😉

Rossec

Smutná zkratka.

liberal shark

Do blázince nebo na JIPku :-).

KubiqCZ

Dobrý den redakci, zřejmě Vám vypadlo slovo, protože jinak tahle věta nedává smysl… “ Jde o metodu,kdy se kvůli nejprve vybudují podzemní stěny a pak teprve bude hlouben vlastní tunel.” Díky za opravu.

Tonda

mohu nabídnout přebytečné slovo z jiného odstavce :
„uvedl, že je lepší několik měsíců ztratit při stavbě ztratit“
možná byste se spokojil i s jedním písmenem :
„I když se zde dělaly průzkumuy…“
Připojuji se k prosbě o opravy hrubých chyb.