Rozhodnuto. Kilometrový tunel na D3 se bude stavět jinak kvůli agresivní spodní vodě
Vizualizace D3 u tunelu Pohůrka. Pramen: ŘSD
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) definitivně rozhodlo, že kilometrový tunel Pohůrka na novém úseku D3 Úsilné – Hodějovice okolo Českých
Zákonitý důsledek vedení trasy v zavodněném terénu Budějovické pánve namísto původní trasy po Lišovském hřbetu. A koho by napadlo, že spodní voda, protékající starou důlní oblastí s ložisky stříbra, olova a dlaších nerostů, bude agresivní, že ? Hlavně že vedení Budějovic s Jelenem v čele ušetřilo za výstavbu komunikací a zbohatlo na prodeji pozemků.
To je ten průšvih, ke kterému zákonitě muselo dojít. Stavět tunel v chronicky zvodněném terénu Budějovické pánve, navíc v sousedství bývalého důlního rajónu se spoustou podzemních toků, může jen šílenec. Navíc ta voda protéká bývalými doly na stříbro a olovo. Původní trasa obchvatu měla jít po Lišovském hřbetu na východním okraji Budějovické pánve, ale to by páni radní s Jelenem v čele neušetřili za součást městské komunikační infrastruktury, kterou by si museli postavit sami. Takhle natáhli dálnici skrz obydlenou aglomeraci Budějovic za peníze ŘSD, kde ji ovšem není možné vést po povrchu, a je z toho zásadní hydrogeologický problém.
Puvodni trasa nemela jit po Lisovskem prahu, stavajici trasa je stabilizovana dlouhodobe. Ta skrcka s prahem byla stejna jako u spousty jinych dopravnich staveb. Vsechny ty Promyky, stredoceske varianty, bazove tunely mely jiny ucel. Zariznout stavbu dopravni infrastruktury na co nejdelsi dobu.
Souhlas. Jen upřesním: Ne, to trasování je po celou dobu stejné, ale magistrát dostal podněty od občanů (jeden to navrhoval městu mnohokrát), aby se dálnice posunula za Lišovský práh, tedy ne po vrcholu Lišovského prahu. Ani současný projekt už nevede jen přes území města, a posunutím na východ, by poměrně dlouhé přivaděče, podle mne, musel stavět kraj.
Jak si mám představit technologii výstavby „krabice“? Jako když v Holešovicích zatahovali na břehu vyrobený tubus metra do rýhy ve dně Vltavy? Měl jsem za to, že milánské stěny se budují hlavně tam, kde je málo místa na stavební jámu (například zmíněná Blanka hloubená mezi domy). Tu jámu pro „krabici“ budou beztak muset nějak zapažit, jinak se jim sesune. Je tam dost místa na šířku nebo ne?
Jo, jen přes Vltavu to nebylo dlouhé kilometr, takže na detaily realizace jsem celkem zvědavý.
Kolik dáme viceprace? Aspoň 3 giga, ne? Podojíme to!
100 mil.
Hrubý odhad, přesná částka vyjde až z projektu
Hlavne at uz se stavi, jezdit do Rakouska vlakem je za trest, hlavne od Budejic na jih.
Ať už se staví pořádná trať? To jo, ty silnice a ulice přecpané auty jsou za trest. 😉
Dráha z Budějic do Lince zůstane tak, jak je :-(.
Takže se to Hochtiefu přece jen podařilo…. cena nebude 100mil aleněkde kolem 500mil
Řekl stavebni expert
Za to může projektant, nikoliv realizátor.
D3 okolo Českých Budějovic, aneb jak z přirozeného náspu, přes zářez se staví tunel pod úrovní koryta potoka v místě s podzemní vodou.
Koukněte se prosím na původní návrh této trasy a jeho cenu a současný návrh a jeho cenu.
Kdyby vykoupily o 50 domů více po deseti milionech Kč a udělali původní variantu, tak by to vyšlo stále levněji než současný stav.
Není jisté, že by majitele domy prodali. Pak by se muselo vyvlastňovat, což je nepřípustné, lze-li veřejného zájmu (stavby dálnice) dosáhnout jinak (např. touto variantou).
Ono by stačilo udělat tunel na povrchu a ne pod zemí, něco jako ekodukt a cesty vést přes něj.
Tady je to samy expert na stavby
Tohle tenkrat zaridil pan Jelen co nekolik let sedel na radnici. Ma tam plno pozemku a kdyby am nebyl tunel , tak by mu to tam kazilo kseft s prodejem domu a pozemku.
Jelene, Jelene, co jsi to spískal….
Postavili si tubel pres udoli, ale drala se jim tam voda…
jaký má smysl stavět tunel v údolí? neměl by tam být tedy spíše most?
On by stačil tunel na rovině. Něco jako ekodukt. Ale chtěli tunel v prostoru, kde teče potok a divili se, že je tam voda.
já bych zažaloval projektanta. navrhnout milánky kde se tlačí zespoda voda mohl opravdu jen idio*
Projektant se musel popasovat s politickým zadáním, kdy na poslední chvíli chtěli tunel místo mostu.
No tak nevím co myslíte tou poslední chvílí, o tunelu se mluví několik let.
D3 se začala stavět v roce 1987 obchvatem Tábora, mezitím se ČB aglomerace zvětšila, v urbanizované zóně okolo města nyní žije 30 000 obyvatel a najednou je dálnice v místech, kde by rozhodně neměla být.
Puvodne tam byl, ale jezdily by po nem auta a to by mistni, kteri si postavili barak zamestem rusilo, tak se to zmenilo na tunel.
To by pak nevyšel hluk a imise.
To není přes údolí(to by bylo na most), ale údolím, kde se to mohlo vést po zemi, ale je to sině urbanizované zóně, proto ten tunel.
V současnosti je to spíše průplav.
Je vtipné, že v tunelu podcházejícím Dobrovodskou ulici, vedoucí do na dohled ležící Dobré Vody se musí bojovat s vodou agresivní. Možný název: „Agresivněvodský tunel“. Nebo rovnou „Zlovodský tunel“. A druhý vtip je ta věta „odvádíme vody z Dobrovodského potoka gravitačně štolou do Vltavy, navíc musíme dbát na to, abychom celý vodní režim v daném území nenarušili“ – trochu oxymóron, že pane Mátle.
můžete vysvětlit onen oxymóron, nějak ho tam nevidím …
Oxymoron je asi to, ze odvadeji vodu z potoka, ale zaroven „dbaji na vodni rezim v uzemi“ aby tento rezim nenarusili. Pochybuji, ze je spocitane (at to je jak chce papirove) a akorat vychazi, kolik muzou odvest vody, aby nezatopili tunel a jak na potvoru to vychazi, ze nenarusuji vodni rezim …
Navíc zrovna u Dobrovodskýho potoka, kterej v Budějcích dělá při povodních větší škody než Vltava
Kousek dál na sever u mezi Úsilným a Borkem je potok Kyselá voda. Jaká jiná by taky přes ta ložiska stříbra, olova a já nevím ještě čeho mohla protékat ?
Kousek na sever protéká Kyselá voda :-).
Zajímavá délka 999,5m. Být o 50m delší, musel by se stavět únikový východ?
O 50 cm.
jako 0,5m :-), nevím, neznám normy
Přesně tak, délka byla uměle stanovena tak, aby se nemusely plnit bezpečnostní normy pro tunely od 1000 metrů výše.
Přesně tak, ušetří se za bezpečnostní opatření, vyžadovaná u tunelů od 1000 m délky.
Tak jako asi to mohli zjistit dřív, nevim jestli to šlo, nejsem expert. Každopádně se rokem posunu pořád nehroutí svět. Lepší než promočenej tunel, kterej ve finále někoho zavalí.
Svět se nehroutí, jen se oddaluje otevření obchvatu, čili obou jeho staveb.
Hezky. Teď už jen i tu část D3 na sever, která je aktuálně nejvíc potřeba.
Jistě, už by se měla začít navrhovat nějaká akceptovatelná trasa.
Ono v tak hustě zastavěném a členitém území těch možností zas tolik není. Všeobecně akceptovatelná trasa snad ani nemůže existovat. Jde tedy o to nalézt co nejmíň špatné řešení.
Správně. A už je třeba začít. Protože platná trasa toto nesplňuje.
a důvod proč to platná trasa nesplňuje?
Pán má asi chatu na Sázavě nebo masáž „ekospolků“.
ad mínusy: Stačí neprojevit žádný názor, jen se zeptat, ale i to je evidentně špatně 🙂 Je to taková exkurze do jednodušší mysli některých jedinců, navíc zcela zdarma. Díky.
Plusy/minusy nereste. Minus dostanete i za proste uvedeni dolozitelneho a zjevneho faktu. Nekteri si jsou natolik nejisti, ze si mysli, ze kdyz bude mit oponent vic minusu, budou mit diky tomu vetsi prevahu.
Zatím by se mohl úsek Benešov – D1 rozšířit o pruh na 2+2. Stále by to byla silnice první třídy a 90 kmh, ale kolony by tam nebyly.
Cemuz se ovsem mistni brani zuby nehty, protoze predpokladaji (nejspis opravnene), ze by v takovem pripade tlak na dostavbu D3 v danem useku klesl na nulu.
A to by byl nějaký zásadní průšvih, z jejich hlediska?
Pro Benesov, Porici a Senohraby by to znamenalo „dalnici“ na kraji mesta, Mirosovice dokonce prutah. Takze ano, z jejich hlediska by to prusvih byl.
To není průšvih. Budějická dálnice, o které se tu bavíme, taky vede okrajem města. Lidi si musí zvykat, zástavba je rozplizlá a volná krajina se stává vzácnou a je třeba ji šetřit. Ano, dálnice byly vymyšleny tak, že vedou mimo osídlení a dostáváme se na ně pomocí přivaděčů. Ale dneska už to tak nejde. Koneckonců dálnice slouží těm lidem z toho osídlení, je hezké že jsou proti a že chtějí dálnici jinde, ale proč vlastně by měla být jinde? A kdo se ptal veverek, jestli ji chtějí přes les anebo u města? Dálnice v dolním Posázaví je zločin a je… Číst vice »
To reknete lidem, me je to celkem sumak. Jo a nezastavena krajina Dolniho Posazavi… dobry vtip.
Jinak je toho samozrejme vic, treba nechut k peazi D1/D3 od Mirosovic.
No ono tam hodně přes 90 není neobvyklý ani teď, za současnýho stavu. A že by tam potom nebyly kolony je předpoklad z říše snů a rozhodně ne reálné očekávání. Jo, trochu by to možná pomohlo, ale extrémní zlepšení bych si od toho nesliboval.
Trochu všimnul jste si kde se ty kolony tvoří? Právě na sjíždění dvou pruhů. Např. legendární Tužinka.
Byly. Kolony jsou u Benešova kde se zipuje. A teď tam navíc ŘSD staví 2 kruháče, aby tam bylo o zábavu postaráno.
Benešov, Olbramovice a Miličín – to jsou nejhorší špunty na trase. Kdyby se podařilo postavit obchvaty, situace by se podstatně uklidnila.
Beneseov obchvat maji (to jak dopadl je jina vec), Olbramovice se uz snad budou stavet… ale ten obchvat Milicina by mne zajimal.
Obchvat Miličína je ta D3… 🙂
Pro začátek by stačil obchvat Miličína a Olbramovic.
Potřeba je nejvíce, ale:
1) Je to drahé. Za stejné peníze se postaví 3x tolik kilometrů dálnice jinde.
2) Odpor místních a aktivistů, kteří se mohou díky dnešním zákonům neustále odvolávat.
Dle mého názoru bude D3 do 7 let až k hranicím s Rakouskem ale ve středočeské části se příštích 10 let nekopne.
Za 10 let nebudou ani definitivně vědět kudy to vést…
D3 k hranicím je kousek, výstavba začne co nevidět, ale D3 ve středočeském kraji, se začne cca do 5-ti let. 10 to už je fakt dost – ale možné je všechno
Ano, začít. To je důležité u všech staveb v ČR. Hlavně už začít..
U některých by možná bylo lepší přestat.
Dal jsem mínus ale pak jsem si vzpoměl na kruháče v Benešově.
D3 je teď populární zkratka 😉
Smutná zkratka.
Do blázince nebo na JIPku :-).
Dobrý den redakci, zřejmě Vám vypadlo slovo, protože jinak tahle věta nedává smysl… “ Jde o metodu,kdy se kvůli nejprve vybudují podzemní stěny a pak teprve bude hlouben vlastní tunel.” Díky za opravu.
mohu nabídnout přebytečné slovo z jiného odstavce :
„uvedl, že je lepší několik měsíců ztratit při stavbě ztratit“
možná byste se spokojil i s jedním písmenem :
„I když se zde dělaly průzkumuy…“
Připojuji se k prosbě o opravy hrubých chyb.