Ropid začne plánovat MHD i podle dat z mobilů, zahrne i lidi jezdící auty
Tramvaj 15T v Jindřišské ulici. Foto: Jan Sůra
Jízdní řády městské hromadné dopravy v Praze by měly do budoucna více zohledňovat, odkud a kam lidé skutečně jezdí a
Zas aby to nerozhodilo pravidelne navaznosti a taktovy provoz, … uz jen napad, ze se budou jizdni rady menit 11x do roka me dostalo…
Tak tohle bych od ROPIDu fakt nečekal.
Mně hlavně vždycky fascinovaly ty průzkumy, které zahrnují jen současné cestující – průzkumy intenzity a směrování. Nikdo zatím nemyslel na ty, kteří by veřejnou dopravu chtěli používat, ale z nějakého důvodu nemohou nebo nechtějí. Čili by to chtělo plošný průzkum mobility.
Možná konečně Ropidu dojde, že ranní špička dávno nekončí v 8:00 a odpolední nekončí v 18:00 a nezačnou už před 18. hod. zatahovat soupravy metra do depa 😀
Když jsem si přečetl tvůj příspěvek, tak mě napadla taková věc. Jestli by to vůbec stálo za diskuzi.
V létě bývá spousta lidí déle venku. Napadlo mě prodloužit dobu s nejkratšími intervaly až do setmění, zvlášť tedy o prázdninách. Co si o tom myslíš?
Ta různá délka dne v létě a v zimě (N.B. ještě v kombinaci s „letním“ a „zimním“ časem, která ty rozdíly ještě více zvýrazňuje), a skutečnost, jak to ovlivňuje zájmy a chování lidí, je záležitost, na kterou (marně) poukazují už dávno především v souvislosti s jízdními řády železniční dopravy: podle mě je chybou, že byly zrušeny letní a zimní jízdní řády, protože v létě je žádoucí prodloužit „intenzivnější“ VHD až do pozdnějších večerních hodin, kdy v zimním období by už spoje jezdily nevyužité.
No odpolední špička (doba s kratšími intervaly) by se měla posunout do pozdějších hodin.. spouta lidí (hlavně v Praze) chodí do práce až na 9. hod. a tím pádem končí před 18. hod., takže po 18. hod když člověk dorazí do metra, je notně narvané a u C ještě specialitka, že se některé soupravy už zatahují, takže třeba z Florence na Chodov každá třetí nejede. Naopak třeba ráno v 7 jede ještě poloprázdné, protože školáci ještě nevyrazili.. Celkově mám pocit, že špička v pražské MHD se pořád řídí dobou stavem za komárů, kdy lidi chodili ještě do práce brzo..
Takže ta moje myšlenka dává smysl. 🙂
Samozřejmě – a nejen v případě metra, ale i v povrchové dopravě: když „krátkodenní“ („posilové“) linky zatahují už okolo 20, hodiny, je z toho na kmenových trasách rázem čtvrthodinový interval už dlouho před 21. hodinou, kdy mnoho lidí teprve jede s nákupy domů – a do toho se pak proti těm zatahujícím „krátkodenním“ vozům motají v protisměrech výjezdy nočních vozů po nevyzpytatelných a často zcela nepochopitelných trasách přes celou Prahu, zkrátka nepřehledný „chlív“ …
Tak tohle je obecně problém všude. V Praze aspoň něco jezdí, ale mnohdy z města na ves poslední spoj jede klidně v šest večer. Takové spojení nereflektuje vůbec nic. Nemluvě o tom, že lidi se chtějí ve městě bavit a k tomu patří aspoň kapka alkoholu, ale když se nemají jak vrátit, tak to nejde. Kdy má větší šanci VHD přitáhnout řidiče než v době, kdy nemohou řídit?
No, já třeba ráno v 7 jezdím A-čkem z Bořislavky a to je narvané vždycky, ale zase je pravda že je tam interval 4min, jede to 7:09 a pak 7:13. Ten 7:09 ještě jak tak, protože většina lidí z linek 312 a 356, které přijíždějí skoro hned po sobě, to nestihne. Zvlášť 312 jezdí skoro „jak se řidiči chce“, jednou je na Bořislavce v 7:06 (což sedí s řádem), ale druhý den jste rádi že dorazí v 7:11 a s vyplazeným jazykem doběhnete na spoj metra v 7:13… Takže tu „špičku“ bych okolo té 7-mé klidně nechal, i když 4min… Číst vice »
Super, konečně využití nových technologií a pořádné Smart City. Tohle se využívá ve spoustě jiných měst, konečně se to dostalo i k nám. Teď je zahrnout inteligentní návrh jízdních řádu aby mohlo co nejvíce lidí využít přestup s krátkou dobou čekání a hlavně posílat na linky nízkopodlažní spoje častěji než jednou za půl hodiny. Tramvají máme nízkopodlažních již většinu, ale stále DP není schopen vypravovat minimálně každý druhý spoj nízkopodlažní.