Autobusy Doprava ve městě Metro Tramvaje Železnice

Ropid začne plánovat MHD i podle dat z mobilů, zahrne i lidi jezdící auty

Tramvaj 15T v Jindřišské ulici. Foto: Jan Sůra
Tramvaj 15T v Jindřišské ulici. Foto: Jan Sůra

Jízdní řády městské hromadné dopravy v Praze by měly do budoucna více zohledňovat, odkud a kam lidé skutečně jezdí a v kterou denní dobu. Pražský organizátor veřejné dopravy Ropid za více než padesát milionů korun chystá nový systém, který bude využívat data o pohybech lidí podle jejich mobilních telefonů.

Ropid chce využít pro plánování veřejné dopravy podobná data, která používají dnes od mobilních operátorů například některá letiště či aerolinky: jde o anonymizované soubory dat, které ukazují hlavní přepravní proudy lidí.

Budou to pro nás zcela nová data, která nemáme. V dopravních průzkumech zjišťujeme jen přesuny lidí na stávajících linkách, ale ne například kde je jejich skutečný začátek a konec cesty,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Ropid tak například může zjistit, že v některých relacích jezdí lidé veřejnou dopravou zbytečně oklikou nebo raději autem, protože cesta MHD je delší. „Budeme vědět, odkud lidé jezdí a jak. Pro plánování dopravy jsou to klíčová data,“ dodal Drápal. Podle něj budou data novější a výrazně přesnější pro projektování veřejné dopravy než dosud. Zahrnout mají přitom nejen přesuny veřejnou dopravou, ale i autem.

V první fázi má dojít k vytvoření systému, který bude umět data od mobilních operátorů zpracovat. Praha už si využití těchto dat vyzkoušela v roce 2016, kdy zkoumala, kde se pohybuje po Praze nejvíce lidí. Kolem oběda nejvyšší hustoty dosahoval Anděl, následovaný oblastí Vodičkovy ulice. Údaje z monitoringu, který si nechala Praha zpracovat, může město využít při přípravě metropolitního plánu nebo při rozvoji Pražské integrované dopravy.

Podle Lucie Jungmannové z O2 má dnes mobilní telefon prakticky každý a díky přihlašování jednotlivých SIM karet na vysílače mobilního signálu v různých lokalitách je možné zjistit například to, kde se lidé pohybují nejčastěji. „Tyto informace jsou dnes již poměrně běžně využívány například při plánování dopravy. Vždy se však jedná o anonymizovaná a agregovaná data, ze kterých není možné rozpoznat chování konkrétního zákazníka,“ řekla Jungmannová.

Ropid má podle zveřejněné smlouvy získat dotaci 52 milionů korun z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Dodavatele dat i systému bude Ropid teprve soutěžit.

11
Diskuze

avatar
4 Komentáře
7 Reakce na komentáře
1 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
7 Autoři komentářů
HorDesperželezničář v důchoduA.R.Pete Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

Zas aby to nerozhodilo pravidelne navaznosti a taktovy provoz, … uz jen napad, ze se budou jizdni rady menit 11x do roka me dostalo…

A.R.
Host
A.R.

Tak tohle bych od ROPIDu fakt nečekal.
Mně hlavně vždycky fascinovaly ty průzkumy, které zahrnují jen současné cestující – průzkumy intenzity a směrování. Nikdo zatím nemyslel na ty, kteří by veřejnou dopravu chtěli používat, ale z nějakého důvodu nemohou nebo nechtějí. Čili by to chtělo plošný průzkum mobility.

Pete
Host
Pete

Možná konečně Ropidu dojde, že ranní špička dávno nekončí v 8:00 a odpolední nekončí v 18:00 a nezačnou už před 18. hod. zatahovat soupravy metra do depa 😀

A.R.
Host
A.R.

Když jsem si přečetl tvůj příspěvek, tak mě napadla taková věc. Jestli by to vůbec stálo za diskuzi.
V létě bývá spousta lidí déle venku. Napadlo mě prodloužit dobu s nejkratšími intervaly až do setmění, zvlášť tedy o prázdninách. Co si o tom myslíš?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ta různá délka dne v létě a v zimě (N.B. ještě v kombinaci s „letním“ a „zimním“ časem, která ty rozdíly ještě více zvýrazňuje), a skutečnost, jak to ovlivňuje zájmy a chování lidí, je záležitost, na kterou (marně) poukazují už dávno především v souvislosti s jízdními řády železniční dopravy: podle mě je chybou, že byly zrušeny letní a zimní jízdní řády, protože v létě je žádoucí prodloužit „intenzivnější“ VHD až do pozdnějších večerních hodin, kdy v zimním období by už spoje jezdily nevyužité.

Pete
Host
Pete

No odpolední špička (doba s kratšími intervaly) by se měla posunout do pozdějších hodin.. spouta lidí (hlavně v Praze) chodí do práce až na 9. hod. a tím pádem končí před 18. hod., takže po 18. hod když člověk dorazí do metra, je notně narvané a u C ještě specialitka, že se některé soupravy už zatahují, takže třeba z Florence na Chodov každá třetí nejede. Naopak třeba ráno v 7 jede ještě poloprázdné, protože školáci ještě nevyrazili.. Celkově mám pocit, že špička v pražské MHD se pořád řídí dobou stavem za komárů, kdy lidi chodili ještě do práce brzo..

A.R.
Host
A.R.

Takže ta moje myšlenka dává smysl. 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Samozřejmě – a nejen v případě metra, ale i v povrchové dopravě: když „krátkodenní“ („posilové“) linky zatahují už okolo 20, hodiny, je z toho na kmenových trasách rázem čtvrthodinový interval už dlouho před 21. hodinou, kdy mnoho lidí teprve jede s nákupy domů – a do toho se pak proti těm zatahujícím „krátkodenním“ vozům motají v protisměrech výjezdy nočních vozů po nevyzpytatelných a často zcela nepochopitelných trasách přes celou Prahu, zkrátka nepřehledný „chlív“ …

Desper
Host
Desper

Tak tohle je obecně problém všude. V Praze aspoň něco jezdí, ale mnohdy z města na ves poslední spoj jede klidně v šest večer. Takové spojení nereflektuje vůbec nic. Nemluvě o tom, že lidi se chtějí ve městě bavit a k tomu patří aspoň kapka alkoholu, ale když se nemají jak vrátit, tak to nejde. Kdy má větší šanci VHD přitáhnout řidiče než v době, kdy nemohou řídit?

Hor
Host
Hor

No, já třeba ráno v 7 jezdím A-čkem z Bořislavky a to je narvané vždycky, ale zase je pravda že je tam interval 4min, jede to 7:09 a pak 7:13. Ten 7:09 ještě jak tak, protože většina lidí z linek 312 a 356, které přijíždějí skoro hned po sobě, to nestihne. Zvlášť 312 jezdí skoro „jak se řidiči chce“, jednou je na Bořislavce v 7:06 (což sedí s řádem), ale druhý den jste rádi že dorazí v 7:11 a s vyplazeným jazykem doběhnete na spoj metra v 7:13… Takže tu „špičku“ bych okolo té 7-mé klidně nechal, i když 4min… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Super, konečně využití nových technologií a pořádné Smart City. Tohle se využívá ve spoustě jiných měst, konečně se to dostalo i k nám. Teď je zahrnout inteligentní návrh jízdních řádu aby mohlo co nejvíce lidí využít přestup s krátkou dobou čekání a hlavně posílat na linky nízkopodlažní spoje častěji než jednou za půl hodiny. Tramvají máme nízkopodlažních již většinu, ale stále DP není schopen vypravovat minimálně každý druhý spoj nízkopodlažní.