Ropid začne plánovat MHD i podle dat z mobilů, zahrne i lidi jezdící auty

Tramvaj 15T v Jindřišské ulici. Foto: Jan SůraTramvaj 15T v Jindřišské ulici. Foto: Jan Sůra

Jízdní řády městské hromadné dopravy v Praze by měly do budoucna více zohledňovat, odkud a kam lidé skutečně jezdí a

Jízdní řády městské hromadné dopravy v Praze by měly do budoucna více zohledňovat, odkud a kam lidé skutečně jezdí a v kterou denní dobu. Pražský organizátor veřejné dopravy Ropid za více než padesát milionů korun chystá nový systém, který bude využívat data o pohybech lidí podle jejich mobilních telefonů.

Ropid chce využít pro plánování veřejné dopravy podobná data, která používají dnes od mobilních operátorů například některá letiště či aerolinky: jde o anonymizované soubory dat, které ukazují hlavní přepravní proudy lidí.

Budou to pro nás zcela nová data, která nemáme. V dopravních průzkumech zjišťujeme jen přesuny lidí na stávajících linkách, ale ne například kde je jejich skutečný začátek a konec cesty,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Ropid tak například může zjistit, že v některých relacích jezdí lidé veřejnou dopravou zbytečně oklikou nebo raději autem, protože cesta MHD je delší. „Budeme vědět, odkud lidé jezdí a jak. Pro plánování dopravy jsou to klíčová data,“ dodal Drápal. Podle něj budou data novější a výrazně přesnější pro projektování veřejné dopravy než dosud. Zahrnout mají přitom nejen přesuny veřejnou dopravou, ale i autem.

V první fázi má dojít k vytvoření systému, který bude umět data od mobilních operátorů zpracovat. Praha už si využití těchto dat vyzkoušela v roce 2016, kdy zkoumala, kde se pohybuje po Praze nejvíce lidí. Kolem oběda nejvyšší hustoty dosahoval Anděl, následovaný oblastí Vodičkovy ulice. Údaje z monitoringu, který si nechala Praha zpracovat, může město využít při přípravě metropolitního plánu nebo při rozvoji Pražské integrované dopravy.

Podle Lucie Jungmannové z O2 má dnes mobilní telefon prakticky každý a díky přihlašování jednotlivých SIM karet na vysílače mobilního signálu v různých lokalitách je možné zjistit například to, kde se lidé pohybují nejčastěji. „Tyto informace jsou dnes již poměrně běžně využívány například při plánování dopravy. Vždy se však jedná o anonymizovaná a agregovaná data, ze kterých není možné rozpoznat chování konkrétního zákazníka,“ řekla Jungmannová.

Ropid má podle zveřejněné smlouvy získat dotaci 52 milionů korun z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Dodavatele dat i systému bude Ropid teprve soutěžit.

Tagy data o pohybu cestujících dopravní plánování Pražská integrovaná doprava Pražská MHD ropid
11 komentářů