Roky to nešlo. Opravy železničních tratí náhle zlevňují o desítky procent

K výrazně nižším cenám přistupují i dlouhodobě zavedené firmy na trhu.
V byznysu českého železničního stavitelství začíná docházet k nečekané změně, na které může vydělat především Správa železnic a daňoví poplatníci. Stavební firmy začínají Správě železnic nabízet opravy tratí o desítky procent levněji, než počítá projekt.
Po soutěži na opravu trati z Hrádku nad Nisou do Chrastavy, kdy cena spadla o více než třetinu, došlo během jednoho týdne k podobnému poklesu u dalších dvou zakázek na opravu, v jednom případě ještě větším.
Zázrak u Správy železnic. Cena opravy tratě spadla v soutěži o 37 %
Cyklickou obnovu části „pravobřežky“ mezi Liběchovem a Nymburkem provede sdružení firem Strabag Rail a Swietelsky Rail za 168 milionů korun, tedy o téměř 40 % méně, než byla odhadovaná cena v soutěži (281 milionů korun). Ukazují to data na profilu zadavatele. Vítězné sdružení přitom svoji cenou oproti konkurenci nijak nevybočilo. Ostatní nabídky se liší jen minimálně
Malá konkurence a nepatrné rozdíly proti projekčním cenám u Správy železnic dlouhodobě kontrastují se zakázkami na Ředitelství silnic a dálnic, kde velká část soutěží končí desítky procent pod projekčním odhadem. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže už opakovaně odhalil kartelové dohody u zakázek na zabezpečovací zařízení nebo opravy nádraží. Minimálně v jedné části železničního stavebního trhu se ale situace zjevně mění.
Větší konkurence
Odpověď na otázku proč může dát i další výrazně levnější zakázka na opravu úseku trati z Berouna do Rakovníka mezi Hýskovem a Zbečnem. Zakázku s odhadovanou cenou 79,6 milionu korun získala společnost Rataela za 51,6 milionu korun, tedy o 35 % levněji, než byla odhadovaná cena. Právě chomutovská společnost je jednou z těch, která aktivně začala vstupovat do soutěží Správy železnic, v minulosti působila hlavně jako dodavatel větších firem. I u jiných zakázek ukázala, že umí požadované práce provést levněji.
Firmy zatím nechtějí vývoj na trhu komentovat, s rozhovorů mimo zápis s manažery stavebních společností ale vyplývá, že cítí podstatně větší konkurenční tlak u některého typu zakázek než v minulosti. Nejde jen o Rataelu, ale i polského obra Budimex. Ten má v Česku zatím na železnici jedinou zakázku, je ale v řadě dalších probíhajících soutěžích.
Polský obr poprvé pronikl na českou železnici. Opraví kořenovskou dopravnu
Zájem dalších firem o vstup na českou železnici je logický: peněz do staveb má jít v dalších letech více a výsledky podniků, které se orientují výhradně na železnici, ukazují výrazně vyšší marži, než je průměr celého stavebnictví.
Zásadní pro další vývoj bude konkurence u větších „modernizačních“ zakázek. Zatímco v případě oprav nejsou zhotovitelé prakticky nijak závislí na cenách, které jim nabídnout takřka monopolní dodavatelé, u těchto větších tvoří často i téměř polovinu ceny zabezpečovací zařízení a další technologie, kde konkurence dosud není.