Roky to nešlo. Opravy železničních tratí náhle zlevňují o desítky procent
Rekonstrukce trati Olbramovice - Sedlčany. Pramen: Swietelsky Rail

K výrazně nižším cenám přistupují i dlouhodobě zavedené firmy na trhu.
K výrazně nižším cenám přistupují i dlouhodobě zavedené firmy na trhu.
Neskončily dotace z EU?
Podle mě je to prosté. Začali mít strach ze vstupu zahraničních, tedy hlavně Polských firem, na český trh. Bylo by zajímavé spočítat, o kolik peněz stát přišel a u koho skončily. Je všeobecně známé, že v oboru dopravních staveb je velmi rozšířená korupce. Občas se náhodou na něco přijde, jako např. nedávno v silničním stavitelství v Olomouckém kraji.
už bylo na čase
Mohol by mne absolútne neznalému témy niekto normálne, bez mínusovania či nadávania vysvetliť, čo vôbec spôsobuje na železniciach také časté predražovanie? Ja sa na to pozerám ako úplný laik – na stavbu trate je potrebný nejaký základ, násyp, podvaly a koľaje. Možno si to predstavujem ako Hurvínek válku ale čo sa na tom tak predraží? Navyše tempá stavby (ak sa vôbec niečo málo stavia) sú často neskutočne pomalé – viď prestavbu trate v okolí Kozároviec – v porovaní s tým, ako rýchlo sa stavalo v minulosti. Sú to marže firiem? Napríklad oproti jednému kilometru diaľnice mi to príde ako obrovský… Číst vice »
Cely vtip je v cenicich OTSKP a jinych, ktere se pouzivaji v projekci. Pokud jsou ceniky podstrelene, zhotovitele budou v soutezich nad predpokladanou cenou. Pokud jsou ceniky prestrelene, zhotovitele budou v soutezich pod predpokladanou cenou. Jak proste.
OTSKP se ale pravidelně aktualizují na základě smluv, takže mají odpovídat realitě ze zakázek.
Není to o žádným ceníku. Ale o pseudosoutěžích. Na dráze je mnohem méně (oproti silnici) firem, které spolu soutěží. Tím vzniká prostor se dopředu domluvit kdo „nevyhraje“ …
Je to hodně i o byrokracii, než něco můžete dělat pro Správu železnic, potřebujete „tunu“ papíru… Počínaje školením o bezpečnosti (vstup do provozované železniční cesty), různými oborovými školeními a zkouškami a konče třeba různými certifikacemi, bez kterých nemůžete nějakou konkrétní věc na dráze použít… Aneb jak kdysi někdo trefně napsal:
Je to tak drahé, protože musíte získat tolik papíru, aby jste získali jiné papíry díky kterým si můžete zažádat o papíry, bez kterých se s vámi nebude nikdo bavit…
Takže třeba opravě toho fousu z Lovosic do Teplic uz nic nebrání..?
Je to vůbec dobrá zpráva? Co kdyby zbyli peníze na opravu Kozí dráhy!
🙂
Jako že by se z ní konečně udělala cyklostezka, jak jsem kdysi navrhl?
Ne.
Vysoké marže přilákaly do segmentu železničního stavitelství další firmy. Jen tak dál.
To je samozřejmě dobře. Nejspíše tam prostor k snížení ceny byl a je. Ale nepřestávejme hodnotit taky kvalitu. Snížit cenu je jedna věc, ale udržet zároveň kvalitu je věc druhá.
Víte, jak se straší děti? Bu bu bu bubák. A víte, jak se straší zahnízděné firmy nejen u SŽ? Bu bu bu Budimex…Velmi dobrá zpráva 👍👍
Jestli někdo nabídne cenu nižší o 40% pak je rozpočet projektu pěkný zmetek.
Rozpočet projektu se řídí sborníky vydanými MD a SŽ 😉
SŽ opravdu sborníky nevydává.
Ono to je jednoduché. U nás hodně rozhoduje AZD. To kdyz řekne, že do toho s Budimexem nepůjde, tak si ani neskrtnou.
Až se přihlásí čínská firma,to bude maso 😀
Čínská firma nemá reference a u SZ si neskrtne. A to i díky ZabZar.
Skoro jako kdyby princip konkurence (potažmo oligopolu), popsaný už před staletími, opravdu fungoval…
A za ušetřené peníze by mohli opravit celou trať Kralovice – Mladotice a nedělat to salámovou metodou.
Pojdme zvyšovat konkurenci a odstraňovat birokraticke nesmysly jako drážní okno!!! Opravdu to nedava smysl!!!
Ten poslední odstavec, to jsou ale zlá slovíčka. 🙂 To skoro vyznívá, jako by nejmenovaná firma či jiné firmy s majetkovou účastí této nejmenované firmy nějak přestřelovaly ceny, protože mají monopol. Tomu nevěřím. 🙂
Kromě monopolních dodavatelů je tu i jistý druh monopolu na cenotvorbu.
Odhady se totiž většinou dělají podle tabulek a softwarů vydávaných https://www.kaisler-unika.cz/
Internetový zdroj doložit nemohu, nicméně mezi lidma od fochu se šušká, že některé dodavatelské a projekční firmy jsou s nimi v kontaktu a není pro ně problém si s Unikou domluvit úpravy některých sazeb.
Bohužel o tomto jsem nevěděl, přestože všechny podklady ve výběrovém řízení by měly mít jasnou dohledatelnost v vnitřní dokumentaci k zakázkám. Přestože i kdyby si odhad nechala SŽ udělat u externího subjektu, tak se přece nemůže spokojit s cenou a poznámkou „vytvořeno v SW bla bla“.
Na druhou stranu to potvrzuje že i v SW je na českém trhu malá konkurence.
Oni jim ty levné nabídky párkrát vrátí, aby se naučili počítat ….. a odklánět ……
A vo tom to je…
A skoda promarnenych penez…
Škoda, že to nepřišlo dřív. Opravy zastávek, kde se nezasahuje do kolejiště, ty přímo bily do očí.
každej normální člověk kterej se pohybuje ve stavebnictví ví, že je většina těchto akcí přestřelená. Kdyby to tak nebylo, ubylo by bohatýrů v naší zemi.
Hodně lidí nevytváří žádnou hodnotu, jsou neužiteční a paradoxně nejbohatší a někteří i namyšlení a pak i zapomínají zdravit.
No vidíte když dva říkají totéž není to totéž
Prosím, doplňte tu čárku, fakt jsem asi minutu přemýšlel, jaká je ta otázka Proč. bez čárku se výrazně mění význam věty.
Asi myslíte tuhle větu s „proč“, je to jediná v článku.
Odpověď na otázku proč může dát i další výrazně levnější zakázka na opravu úseku trati z Berouna do Rakovníka mezi Hýskovem a Zbečnem.
Ale tam žádná čárka nepatří, není tam žádná věta, kterou by měla uvozovat. Když vidím ty souhlasy, tak docela chápu, proč je tolik lidí, kteří píší čárky tam, kde jim dojde dech.
A některým zase ch přebývá, viz „v řadě dalších probíhajících soutěžích“ (i když tady si dovedu představit i doplnění původní věty o tu řadu, jindy je mi toho příčina záhadou).
Tu dlouhou větu jsem si musel přečíst dvakrát. Čárky se píší i v jednoduchých větách, v tomto případě jde o výpustku, ale psaní čárky tu pravidla striktně nenařizují, to záleží na pisateli. Ono je to opravdu tak, že čárka je tam, kde se můžeme nadechnout, a při čtení textu nahlas tam vznikne malá pauza.
Díky za ten poslední odstavec, to má lví podíl na cenách železničních staveb.
No konečně!!!
Tak je naloupeno ve všech stavebních firmách uz dávno že…tak že by morálka a pocit provinění dohnal i stavební firmy ?? Nee, tomu nevěřím..Tak ještě něco podobného by to chtělo u ETCS. Tam se zatim jede v loupežnickém režimu ++ vyšší stovky procen marží..
Je to o tom, ze v soutěži za miliardu uspějí velcí hráči, kteří část práci přeprodají menším a pokryjí to papírově svými lidmi. Ten dodavatel ma časem lidi s patřičnou certifikací, techniku, tak drobné práce v řádu desítek milionů Kč zvládne sám, zejména, když je to u něj v regionu a nemusí řešit náklady na ubytování atd.
Loupí se dlouhodobě, napálí se to a žere pár lidí, ti jsou boháči a za půl roku nevědí co s penězma