Dopravci Železnice

Rok po nehodě Leo Expressu. Jednotka je stále v opravě, vyšetřování pokračuje

Největší nehodou podle počtu zraněných bylo najetí vlaku Leo Express do zarážedla v Přerově. Foto: Drážní inspekce
Největší nehodou podle počtu zraněných bylo najetí vlaku Leo Express do zarážedla v Přerově. Foto: Drážní inspekce

Přesně rok poté, co v Přerově najela jednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express do zarážedla a zranilo se 18 lidí, není stále jasné, jak se nehoda stala a kdo ji způsobil. Policejní vyšetřování stále běží, uzavřené není ani zkoumání Drážní inspekce. Jisté je jen to, že dopravci už rok chybí jedna z pěti jednotek a termín jejího návratu není jasný.

Škodou a počty zraněných šlo o jednu z největších nehod na české železnici za loňský rok. Došlo k ní 5. června v 5:54.  Vlak jedoucí ze Starého Města u Uherského Hradiště projel návěstidlo zakazující jízdu a následně se srazil se zarážedlem kusé koleje. V důsledku srážky bylo podle informací Drážní inspekce zraněno 17 osob (15 cestujících a 2 stevardi). Původně odhadovaná škoda 20 milionů bude kvůli rozsáhlé opravě zřejmě ještě vyšší.

Nejčastěji se mluvilo po nehodě o zdravotní indispozici strojvedoucího. Přesná příčina má být jasná ale až z kontrolního závěru Drážní inspekce. Podle generálního inspektora Jana Kučery se dokončení závěrečné zprávy blíží. „Čekali jsme na posudek od policie, teď je zpráva víceméně hotová a čeká ji připomínkování,“ řekl Kučera. Podle něj by se měla objevit na veřejnosti během prázdnin.

Policie zatím také vyšetřování neuzavřela a není tak jasné, zda za nehodu někoho obviní. „Vyšetřování stále pokračuje, do konce června by mělo být uzavřené,“ řekla mluvčí přerovské policie Miluše Zajícová.

V souvislosti s nehodou se spekuluje, zda šlo skutečně o indispozici nebo usnutí strojvedoucího. Už loni při projednávání žaloby na neplatnost výpovědi u soudu zazněla informace o e-mailech ve firmě na téma usínajících strojvedoucích. Podle informací deníku Zdopravy.cz strojvedoucí po nehodě nejprve vypovídal, později výpověď odvolal.

Leo Expressu zatím chybí pátá jednotka, kterou musel nechat odvézt na opravu do polského závodu Stadleru. Původní plán počítal s návratem 9. dubna, v aktuální změně jízdního řádu je start posunut nejdříve na 1. srpna. Výpadkem soupravy přišel Leo Express o dva páry vlaků: 1354 (6.07 z Bohumína), 1355 (10.10 z Prahy), 1364 (14.12 z Bohumína) a 1365 (18.10 z Prahy), tedy o spoje, které má obsluhovat bouraná jednotka.

Deník Zdopravy.cz oslovil s dotazy k nehodě Leo Express, firma na ně neodpověděla.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Riki
Host
Riki

Rozhodně i doba vyšetření a objasnění příčin je tragická, no vždyt jsme v Česku, že se divííííím 🙁

Apollo 17
Host
Apollo 17

Co tam chcete vyšetřovat a objasňovat?Příčina je ta,že strojvedoucí nezastavil před koncem vlakové cesty.Ostatní je jen omáčka(jak dlouhý měl odpočinek,zda měl lékařskou prohlídku,kdy byl naposled na školení,zda byl proškolen jak poskytovat první pomoc atd…).

Riki
Host
Riki

Apollo, proč se mě ptáte …kluku tak na to se zeptej přerovské policie,
já to fakt nevím proč se s tím tak se..u.

Sandy
Host
Sandy

Pokoušel jsem se s MPSV v minulosti řešit přestávky v práci a mezi směnami. Nařízení vlády 589/2006 Sb. stanoví v Hlavě III. §14 stanoví: (1) Zaměstnavatel rozvrhne pracovní dobu tak, aby zaměstnanec drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce měl mezi koncem jedné směny a začátkem následující směny nepřetržitý odpočinek po dobu alespoň 11 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích. (2) Odpočinek podle odstavce 1 může být zaměstnanci drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce zkrácen až na 6 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích za předpokladu, že zaměstnavatel zajistí zaměstnanci možnost spánku na lůžku. Nepřetržitý… Číst vice »

Honza
Host
Honza

To je zajímavý dotaz. I kdyby to bylo počítáno jako čistá doba spánku přijde mi tohle velice nezodpovědné – 6h je pro strojvedoucího moc málo když beru v potaz jakou zodpovědnost člověk má, jenom se divím ze při takových podmínkách není více nehod. Jezdím jako strojvedoucí v Německu a tam minimální odpočinek mezi službami je 10h.

Sandy
Host
Sandy

Ono je toho u LE trochu víc. Nevím jak nyní, ale ještě v minulém grafikonu směna strojvedoucího z Prahy do Bohumína, tam se i s výstupem cestujících za 7 minut přesunout ne druhou stranu jednotky, zprovoznit druhé stanoviště a hurá zpátky do Prahy. Min. 7 hodin jízdy bez odpočinku. Hlavně že se točí kola a cinají penízky.

Gogo
Host
Gogo

Chůze na nocležnu musí být součástí pracovní doby, směnu lze ukončit až po příchodu na nocležnu (pro cestu zpět to platí také).

Apollo 17
Host
Apollo 17

To není pravda.Chůze na nocležnu není součástí prac.doby.

Milan Bačík
Host
Milan Bačík

Jsem si jistý, že to pojišťovna u soudu určitě zkusí zjistit 🙂

Petr.R
Host
Petr.R

Já myslím, že to bude aji dělat policie a bude zkoumat měsíční činnost, vedlejší práce i co dělá ve volnu.

Asdf
Host
Asdf

Za doba opravy mi přijde neskutečně dlouhá. Proč to tak dlouho trvá?

Martin k
Host
Martin k

Leo na to nema finance

karel
Host
karel

A jak dlouho prosím trvala oprava Pendolina?

Petr.R
Host
Petr.R

pendolino se už nevyrábí a oni to museli skoro ručně, bez šablon a přípravku.

Petr.R
Host
Petr.R

Tak se zeptejte u stadlera, jestli má nedostatek lidí nebo je to vše o financích. Přeci flirt je pořád ve výrobním programu a nemusí to tak trvat dlouho.

Retr.P
Host
Retr.P

Prostě na to nemá peníze, paštiky už tolik netáhnou

Jarda
Host
Jarda

Přesně tak. Něco se šušká o prodeji, možná by mohl pan Sůra něco vypátrat, ale asi mu nikdo nic oficiálního nepoví….
více zde https://archiv.ihned.cz/c1-66149500-velka-hra-leose-novotneho-investorum-nabizi-ke-koupi-svuj-leo-express-i-jancuruv-regiojet