Dopravci Železnice

Rok po nehodě Leo Expressu. Jednotka je stále v opravě, vyšetřování pokračuje

Největší nehodou podle počtu zraněných bylo najetí vlaku Leo Express do zarážedla v Přerově. Foto: Drážní inspekce
Největší nehodou podle počtu zraněných bylo najetí vlaku Leo Express do zarážedla v Přerově. Foto: Drážní inspekce

Přesně rok poté, co v Přerově najela jednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express do zarážedla a zranilo se 18 lidí, není stále jasné, jak se nehoda stala a kdo ji způsobil. Policejní vyšetřování stále běží, uzavřené není ani zkoumání Drážní inspekce. Jisté je jen to, že dopravci už rok chybí jedna z pěti jednotek a termín jejího návratu není jasný.

Škodou a počty zraněných šlo o jednu z největších nehod na české železnici za loňský rok. Došlo k ní 5. června v 5:54.  Vlak jedoucí ze Starého Města u Uherského Hradiště projel návěstidlo zakazující jízdu a následně se srazil se zarážedlem kusé koleje. V důsledku srážky bylo podle informací Drážní inspekce zraněno 17 osob (15 cestujících a 2 stevardi). Původně odhadovaná škoda 20 milionů bude kvůli rozsáhlé opravě zřejmě ještě vyšší.

Nejčastěji se mluvilo po nehodě o zdravotní indispozici strojvedoucího. Přesná příčina má být jasná ale až z kontrolního závěru Drážní inspekce. Podle generálního inspektora Jana Kučery se dokončení závěrečné zprávy blíží. „Čekali jsme na posudek od policie, teď je zpráva víceméně hotová a čeká ji připomínkování,“ řekl Kučera. Podle něj by se měla objevit na veřejnosti během prázdnin.

Policie zatím také vyšetřování neuzavřela a není tak jasné, zda za nehodu někoho obviní. „Vyšetřování stále pokračuje, do konce června by mělo být uzavřené,“ řekla mluvčí přerovské policie Miluše Zajícová.

V souvislosti s nehodou se spekuluje, zda šlo skutečně o indispozici nebo usnutí strojvedoucího. Už loni při projednávání žaloby na neplatnost výpovědi u soudu zazněla informace o e-mailech ve firmě na téma usínajících strojvedoucích. Podle informací deníku Zdopravy.cz strojvedoucí po nehodě nejprve vypovídal, později výpověď odvolal.

Leo Expressu zatím chybí pátá jednotka, kterou musel nechat odvézt na opravu do polského závodu Stadleru. Původní plán počítal s návratem 9. dubna, v aktuální změně jízdního řádu je start posunut nejdříve na 1. srpna. Výpadkem soupravy přišel Leo Express o dva páry vlaků: 1354 (6.07 z Bohumína), 1355 (10.10 z Prahy), 1364 (14.12 z Bohumína) a 1365 (18.10 z Prahy), tedy o spoje, které má obsluhovat bouraná jednotka.

Deník Zdopravy.cz oslovil s dotazy k nehodě Leo Express, firma na ně neodpověděla.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Rozhodně i doba vyšetření a objasnění příčin je tragická, no vždyt jsme v Česku, že se divííííím 🙁

    • Co tam chcete vyšetřovat a objasňovat?Příčina je ta,že strojvedoucí nezastavil před koncem vlakové cesty.Ostatní je jen omáčka(jak dlouhý měl odpočinek,zda měl lékařskou prohlídku,kdy byl naposled na školení,zda byl proškolen jak poskytovat první pomoc atd…).

      • Apollo, proč se mě ptáte …kluku tak na to se zeptej přerovské policie,
        já to fakt nevím proč se s tím tak se..u.

  • Pokoušel jsem se s MPSV v minulosti řešit přestávky v práci a mezi směnami. Nařízení vlády 589/2006 Sb. stanoví v Hlavě III. §14 stanoví: (1) Zaměstnavatel rozvrhne pracovní dobu tak, aby zaměstnanec drážní dopravy na dráze celostátní, regionální
    a vlečce měl mezi koncem jedné směny a začátkem následující směny nepřetržitý odpočinek po dobu
    alespoň 11 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.
    (2) Odpočinek podle odstavce 1 může být zaměstnanci drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce
    zkrácen až na 6 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích za předpokladu, že zaměstnavatel zajistí
    zaměstnanci možnost spánku na lůžku. Nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami může být zkrácen za
    podmínky, že následující odpočinek bude prodloužen o dobu zkrácení tohoto odpočinku.
    Snažil jsem se vyřešit, co se vlastně skrývá pod pojmem odpočinek. Zda to je minimálně 6 hodin na lůžku, nebo se do této doby započítává třeba i chůze na nocležnu, vysprchování, příp. drobné občerstvení, hygiena před nástupem a návrat z nocležny na stroj. Odpočinek 6 hodin totiž může následovat po směně dlouhé 13 hodin a po odpočinku může následovat další směna v téže délce. Odpočinek bez rozdílu, zda se jedná o noc nebo den. V turnuse jsme totiž v minulosti mívali přerušenou směnu na 6 hodin a na nocležnu jsme museli pěšky cca 40 minut tam a 40 minut zpět. Samozřelmě, že jsme se museli po směně a po takovém výkonu osprchovat no a neusnete hned na povel. Nespíte ani 4 a půl hodiny. Řešili jsme to spaním na motorovém voze (810).Je takový odpočinek vůbec dostačující? Podle MPSV ano, NV prý neřeší náplň odpočinku, podle mne je nedostačující a ohrožující bezpečnost. Mikrospánek přijde bez ohlášení a člověk se mu neubrání.
    Z informací o turnusu LEO Expressu vím, že odpočinek mezi směnami byl na hraně právě těch 6 hodin. Nikdo při jeho sestavování nepočítal s možným zpožděním vlaku na příjezdu do St. Města a tím nedodržení nařízeného odpočinku. Neznám strojvedoucího, který by řekl strojmistrovi po probuzení, že se na směnu necítí být odpočinutý. Obvzláště v tom St. Městě by to ale bylo velmi zajímavé, protože široko daleko by strojvedoucího na ranní vlak těžko sehnali.
    Moje otázka, pokud bych byl vyšetřující orgán, by tedy zněla: Byl strojvedoucí opravdu odpočinutý a zdravý již při nástupu na směnu? Zeptal bych se i proto, protože mám z doslechu informaci, že strojvedoucí měl problémy s brzděním ve stanicích už při první jízdě ze St. Města do Přerova a následně zpět do St. Města. Jestli mu nebylo dobře už na těchto vlacích, nebyl odpočinutý, nebo působilo obojí, měl to řešit jako profesionál. Kontroloval někdo záznamy rychloměru i u těchto vlaků a dodržení odpočinku?

    • To je zajímavý dotaz. I kdyby to bylo počítáno jako čistá doba spánku přijde mi tohle velice nezodpovědné – 6h je pro strojvedoucího moc málo když beru v potaz jakou zodpovědnost člověk má, jenom se divím ze při takových podmínkách není více nehod. Jezdím jako strojvedoucí v Německu a tam minimální odpočinek mezi službami je 10h.

      • Ono je toho u LE trochu víc. Nevím jak nyní, ale ještě v minulém grafikonu směna strojvedoucího z Prahy do Bohumína, tam se i s výstupem cestujících za 7 minut přesunout ne druhou stranu jednotky, zprovoznit druhé stanoviště a hurá zpátky do Prahy. Min. 7 hodin jízdy bez odpočinku. Hlavně že se točí kola a cinají penízky.

    • Chůze na nocležnu musí být součástí pracovní doby, směnu lze ukončit až po příchodu na nocležnu (pro cestu zpět to platí také).

      • To není pravda.Chůze na nocležnu není součástí prac.doby.

    • Jsem si jistý, že to pojišťovna u soudu určitě zkusí zjistit 🙂

      • Já myslím, že to bude aji dělat policie a bude zkoumat měsíční činnost, vedlejší práce i co dělá ve volnu.

  • Za doba opravy mi přijde neskutečně dlouhá. Proč to tak dlouho trvá?

  • Tak se zeptejte u stadlera, jestli má nedostatek lidí nebo je to vše o financích. Přeci flirt je pořád ve výrobním programu a nemusí to tak trvat dlouho.

Newsletter

Partneři


Výběr editora