Železnice Zprávy

Strojvedoucí žaluje Leo Express za výpověď. Nelíbilo se jim dodržování předpisů, říká

Stadler Flirt, foto: LEO Express
Stadler Flirt, foto: LEO Express

Obvodní soud pro Prahu 3 začal řešit neplatnost výpovědi pro strojvedoucího Vlastimila Matějíčka od společnosti Leo Express. Soudní líčení poodhaluje napjaté pracovní vztahy u soukromého dopravce. Verdikt by měl padnout ještě do konce měsíce.

Matějíček zažaloval firmu pro neplatnost výpovědi, protože podle něj plnil svoji práci bez problémů. „Nelíbilo se jim, že jsem trval na dodržování předpisů týkajících se bezpečnosti provozu,“ řekl Matějíček, který současně necelý rok působil jako strojvedoucí – instruktor.

Matějíčka propustili pro údajné hrubé porušení pracovní kázně, kterého se měl dopustit tím, že údajně pronesl, že firmu zničí. Stalo se tak na základě e-mailu jednoho ze strojvedoucích. Ten ale v úterý u soudu uvedl, že ho o zaslání takového e-mailu požádal provozní ředitel Michal Miklenda.

Soudkyně Dáša Vítková se během líčení snažila zjistit od nadřízených, zda Matějíček neplnil své povinnosti práce strojvedoucího. „S jeho prací jsem byl vesměs spokojen. Občasné nedostatky pramenily z toho, že si nerozuměl příliš s počítačem,“ uvedl Miklenda u soudu. Podle něj se množily ale problémy ve vztahu k ostatním kolegům i členům palubního personálu a spokojenost s jeho prací tak klesala. Miklenda pak na přímý dotaz soudkyně, zda plnil Matějíček své povinnosti přirovnal jeho výkon k autu, které jede jen na jedničku či dvojku.

Podle Leo Expressu si Matějíček shromažďoval materiály na ostatní kolegy, například jejich chyby. „Používal je proti jiným formou, která je nepříjemná. Byl to z jeho strany nátlak,“ řekl Miklenda. Podle něj šlo například o maily, v kterých upozorňoval na problém, že strojvedoucí usínají za jízdy. „Rozvracel kolektiv,“ dodal Miklenda.

Spory podle něj vyvrcholily vulgárním mailem, který adresoval i vedení firmy. V něm se dožadoval doplacení dlužné  mzdy. „Řekl jsem mu, že to přehnal a že očekávám jeho výpověď,“ dodal Miklenda. Šéf firmy Peter Köhler u soudu uvedl, že z Matějíčkovy strany šlo už o nenávist.

V Leo Expressu je zhruba dvacet strojvedoucích, velká část už důchodového věku. Vztahy s vedením a částí zaměstnanců jsou vyhrocené i například kvůli stále nedořešenému sporu o cestovní náhrady a stravné nebo přestávky. Dopravce přišel dokonce s variantou, že do přestávky chtěl započítávat minutové pobyty ve stanicích pro nástup a výstup cestujících.

Soud včera dokončil výslech svědků, verdikt má vynést do konce října.

Štítky

31 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • KS:
    Máte pravdu v tom , že spousta ekonomiky je přeregulována. Nicméně regulovat maximální dobu směny , regulovat pracovní přestávky je nutné. Kdyby se to nedělo , dopadlo by to tak , že by se pracovalo 16 hodin denně a bez pauz..
    Ve vztahu zaměstnavatel vs. zaměstnanec je s 90% pravděpodobností slabší ten zaměstnanec , proto je třeba jej chránit..

  • Tak strojvedoucí Matějíček si pořád nedá pokoj. Všude ho vyhodili, když zjistili, že se k ostatním chová jak dobytek. U poslední firmy dokonce z pomsty rozbil lokomotivu. Takový člověk nemá na kolejích co dělat, už mu měli dávno sebrat licenci. Teď si na něho dá aspoň každý dobrý pozor a snad už jednou provždy dojezdí.

    • Tak to zcela smyslena lez. Toho firu znam, pracoval jsem u mnoha firem, kde on. Vzdy odesel sam a nezpusoboval zadne skody, o jakych mluvite. Nedivim, ze jste se pod takovou lez ani nepodepsal!
      Leo je naprosto jina firma, bez byla na zacatku (dle jejich zamestnancu). Aby si vas vedouci pockal uprostred smeny nekde zalezly, pak na vas naburacel s vypovedi a zpatky jedes domu za svoje, to uz je silne kafe i pro silnejsi povahy. Jo a to s tou minutou odpocinku je taky pravda, jejich pravnicka to mysli zcela vazne, bohuzel…

    • Lidé jsou různí a firmy rovněž tak. Ale z doslechu vím, že u Leo je jen jedna pravda a to ta jejich a přes ní vlak nejede. Kdo se vzepře tak dostane výpověď třeba u výtahu na nástupišti. Jak už zde někdo napsal tak výraz rychlomanažeři je zde asi na místě.
      Uvidíme teda jaký bude rozsudek. Rád se s ním zde seznámím.

    • Tomas V. ano, pan Matějíček stačil vystřífdat firmy ODOS, SKANSKA, ČD-C, nakonec LE , to vše v časovém horizontu cca 10 let a všude stejný scénář. Napřed snaživý hodný podbízivý chlapec, potom začal dělat problémy, rozepře mezi personálem (méně technicky zdatní kolegové pro něj byli odpad a to jim neváhal pravidelně sdělovat) potom i na vedení, ano psaní sprostých emailů s výhružkami udáním na kontrolní úřady, to je přesně jeho styl. Nakonec byl uražený, jak se všichni proti němu spikli, když on nic neudělal, tak praštil pomysnýma dveřma firmy a odešel. Jeho technická a odborná úroveň byla třeba nadstandardní, ale jako člověk je prostě 3,14ča a udělá si problémy a potom to semele jeho samého. Smutné…

    • To je tenhle blbeček jak byl pořád moudrej na k reportu, jako Matysekfyra a Robiross? :-))

    • Zeptejte se u firmy Lokomont Brno co je to za trotla :)) Když tam přijel s mašinou, měli z něj všichni srandu, je to hlupák, co si hraje na moudrýho, ale ví hovno

    • Važení předřečníci,
      řešíte tady povahu pana Matějíčka a co člověk to názor. A co Váš názor na chování firmy Leoexpress ? Nechcete si zřejmě pálit prsty.
      Uvidíme co na to soud a na čí straně je pravda. Jak jsem již uvedl, rád se zde dozvím rozsudek.
      Nicméně můj názor/ a nejen můj/na dění v této firmě je založit odbory. Strojvedoucí v Regiojetu se k nim už hlásí a je jen otázka, především odvahy, založit je i jinde. Z doslechu však vím , že důchodci je nezaloží a mladí nemají zájem protože mají strach. A to je voda na mlýn vedení firmy.
      Proto s provozními zaměstnanci jedná tak jak jedná a nebo jak si za svůj strach zaslouží.

    • Odbory nic neřeší, kromě toho, že vydírají zaměstnavatele stávkama a paradoxně ho poškozují, když chtějí například přidat na platu a zdražují práci a tedy i výslednou cenu železniční dopravy = snižují její konkurenceschopnost proti dopravě silniční, což všichni chceme, že… Samozřejmě pokud firma LE dluží na platu, či cestovních náhradách, je to špatně a dá se to lehce vyřešit soudně a ještě se za to nedává výpověď, že aspoň ne tedy ze strany zaměstnavatele, kromě toho je zarážející chování toho člověka, jak tu už bylo vícero lidmi naznačeno, bude nejspíš psychicky nemocný, pokud vyhrožuje, že firmu zničí a pod to už je mimo rámec.

    • Tak svym komentarem se prispivatel „dalsi fira“ hezky prozradil, ze je z vedeni LE 😀 …mimochodem tady vyzrazuje soukrome informace o svem byvalem zamestnanci a opet nedodrzuje zakony… Jak typicke pro tu firmu.
      Kazdy z nas je nejaky, o vysinutosti a psychicke narusenosti lidi z vedeni le jsem jen slysel, ale jestli je z toho alespon desetina pravda, tak potes panbuh… Kdyby jste se radsi zamerili na nedodrzovani zakonu ze strany LE, nez tady resili povahy jednotlivcu, bylo by to prinosnejsi. Jeste, ze jsem s tim nikdy nejel, abych se bal, ze me tam zas nejaky spici mamlas ohrozi na zivote… Drzim panu Matejckovi palce. Vic takovych, kteri se neboji se vzeprit a odhalit pravdu!

    • Tomas V tyto informace zná poměrně velmé množství lidí, ze kterých si ve jmenovaných firmách nadělal nepřátele a potom třisknul dveřma, tak jako ví, co je Matějíček za rapla, který kvůli v podstatě malichernosti, kterou by soudný člověk vyřešil domluvou, on řeší výhružkama a až nenávistí. Já určitě z vedení LE nejsem a nemyslím, že by vedení LE mělo potřebu tady to sledovat, natož sem psát nějaký bláboly, leda by bylo na úrovni Matějíčka. To jen ty ho zatím asi špatně znáš…bohužel, nebo spíš, bohudík pro tebe…

    • No ono klidně celý vedení LE může být psychicky narušený, ovšem když je to fíra co vozí vlaky osobní přepravy, tak je to napováženou. Já zase věřím tomu, že kdyby ten člověk šel znovu na psychotesty, tak neprojde.
      Samozřejmě palce můžeš držet, zřejmě jsi mentálně na tom jako Matějíček a nebo prostě nevíš a neznáš, ale lidi kolem dráhy ho znají hochu, plno lidí a vědí co je to za rapla a hulváta a čeho je schopen.

  • Mandy
    Cituji: „Nevím co bylo příčinou nehody jednotky LEO v Přerově ale při takovém zacházení bych se ani nedivil byla li by to únava.“ Bingo- vyhrál jste gumového kačera
    Čekám na „Závěrečnou zprávu Drážní inspekce“, jestli také prověřovali, zda dotyčný strojvedoucí neměl nějaké problémy na předchozích vlacích po odpočinku.
    Ten odpočinek 6 hodin je také dobrý do diskuse. Zákoník práce hovoří jasně. Odpočinek mezi směnami má být 11 hodin. Tento odpočinek může být zkrácen až na 6 hodin s tím, že následující odpočinek bude o dobu zkrácení prodloužen (odpočinek na lůžku bla, bla, bla…). Co to je ale odpočinek. To, že 6 hodin odpočívám (A), nebo 6 hodin od konce směny do začátku směny následující (B). O tento výklad jsem bojoval s větrnými mlýny, až jsem se konečně dopracoval ke stanovisku. B je správně. Takže strojvedoucí ukončí směnu, jde třeba kilometr na nocležnu a ráno zpět, po celodenní směně se osprchuje, něco málo možná shltne a samozřejmě neusne okamžitě na povel.
    Odpočinek se nedá přece naplánovat, že za třeba 5 hodin sánku je každý strojvedoucí vždy odpočinutý a připravený na další, třeba i 15 hodinovou směnu.

  • Ke K.S. (16:14)
    Asi Vám unikl obsah. Když firma dodá výroční zprávu, tak to nic nestojí, Když nedodal LEO stálo ho to nejprve 30 000 Kč (výstraha). Ani to nestačilo, znovu nedodali – pokuta 1 000 000 Kč – tolik základ článku. Žádné odbory, pouze nerespektování zákonů. Kdo to ale ve výsledku zaplatí?

  • No, mám takový dojem na základě poskytnutých vyjádření a zkušenostem odjinud, že si tady někdo nenechal s.át na hlavu a tak se ho firma chtěla zbavit a ještě na něj háže špínu. Místo aby se solidně dohodli na případném ukončení a odstupném, tak to zkouší vyhazovem a doufají, že to (zase) vyjde. Tady ovšem Leo narazil a přeju mu, pokud je to tak, aby to bylo hodně drahé (náhrada mzdy, případné odškodné, soudní výdaje). Přitom stačilo se dohodnout přímo, rozumný člověk pozná, když už ve firmě nemá co získat a kývne na rozumnou nabídku ve většině případů. Jenže tady těm rychlomanažerům to připadá, že je to moc drahé, platit něco co nemusí a pak to dopadná takto….

  • Reakce na Viktor Nárožný

    Viktore, doufám že Vás tak mohu oslovit. Samozřejmě že platí zákoník práce. Jenomže práce, které nemohou být přerušeny a nepřetržitý provoz jsou dva naprosto odlišné pojmy. Mimo to platí „NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 589/2006 Sb. ze dne 6. prosince 2006, kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě. Vláda nařizuje podle § 100 odst. 1 a § 213 odst. 6 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce: ……..“. Tam je zakopaný pes. Kdyby platil jen zákoník práce, tak je to jasné.
    To, že není přímo u strojvedoucích ve vnitrostátní dopravě uvedeno stejné ustanovení, které platí pro mezinárodní drážní dopravu, je dopravcem (dopravci) zneužíváno. S nejmenovaným vedoucím odboru ministerstva dopravy jsme se shodli na tom, že jsou strojvedoucí na vnitru diskriminovaní i v rámci evropské dopravní legislativy. Jedinné, co proto tento pán může udělat je, že nám bude držet palce, abychom vyhráli soud se zaměstnavatelem, který se samozřejmě odvolá, proběhne soud vyšší instance a může následovat další odvolání až k nejvyššímu soudu. My, nebo já do toho máme cpát vlastní peníze, aby pak někdo rozhodl, že se má udělat novelizace tohoto nařízení vlády? Kdyby mi někdo ze jmenovaných institucí alespoň naznačil, kde je jednoznačná opora v zákoně, případně nějakém nařízení, tak za tím půjdu jak buldog. (Já snad kvůli tomu začnu kandidovat i na prezidenta).
    Neměl jsem nikdy v úmyslu toto řešit soudní cestou, případně medializovat, ale jiná cesta asi už nevede.Mimo to jak ZP, tak i VN a i „drážnípředpisy“ hovoří jednoznačně. Na prvním místě je OCHRANA ZDRAVÍ A BEZPEČNOST.

  • K.S.
    ……“ Nemusí totiž mít vůbec přehled o strategickém plánu na X dalších let a jestli náhodou „přemrštěný zisk ze kterého jim nechce zlý majitel dát ani korunu“ nemá být rezerva na nové stroje za dva roky, vytvoření neexistující finanční rezervy atp. “
    https://byznys.ihned.cz/c1-65603190-leo-express-dostal-od-cnb-milionovou-pokutu-nedodal-vcas-vyrocni-zpravu-nestihame-rika-firma
    Fakt dobrá strategie, to mi hlava nebere.

    • Výroční zpráva je to co se stalo, ne to co bude, takže tam třeba v kolonce zisk je X milionů, možná kolik šlo na odměny dle zvážení dozorčí rady, do čehož jim nemá z venku kdo co kecat, ani odbory protože to není jejich majetek, tak to už nikomu neřekne jestli příští rok koupí nový stroj, nebo ne. Co tak asi řekne komu když se tam dá třeba 1mld do rezervy? Samozřejmě že nic, ale pro odbory to je to něco co by nejraději rozfofrovaly.

      Otázka jestli vůbec mají mít banky možnost takto firmy pokutovat, on totiž ani jejich dohled nějak krizím nezabránil, možná naopak, nedivil bych se tomu kdyby poslední krize byla jen zákonitou reakcí na dřívější uvolnění kdy se to přešvihlo jako se stává se vším po ukončení regulace, kdy následně nastává krize a nakonec stabilizace. Ale to by měli vědět, bohužel to spíš vypadá že centrální bankéři jednali dle politických tlaků. Stejně tak vlády podlehly tlaku firem na záchranu před krachem.

      Možná by bylo lepší trhy neregulovat a nechat proběhnout jeden až dva cykly celkových krizí aby došlo k celkovému ozdravení ekonomiky od společností které nemají na to dále existovat. Ano lidi dojdou o peníze, majetek atd., ale na konci budete mít ekonomiku bez problematických společností.

  • Viktor Nárožný Odpověď k času 11:34

    Asi všichni znáte tu pohádku „O slepičce a kohoutkovi“. Tak nějak funguje tento stát. Už téměř dva roky se snažím s ministerstvy práce a sociálních věcí i dopravy, inspektorátem práce a nyní i drážním úřadem řešit některé problémy se soukromým dopravcem. Mezi tyto problémy spadá i bezpečnost dopravy v souvislosti s pracovními, resp. bezpečnostními přestávkami. V mezinárodní drážní dopravě řeší přestávky nezpochybnitelně v §15d „Vládní nařízení 589/2006 Sb“ cituji: „Zaměstnavatel poskytne zaměstnanci mezinárodní drážní dopravy, který řídí samostatně drážní vozidlo, nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce přestávku v práci na jídlo a oddech v trvání nejméně 45 minut, pokud je pracovní doba zaměstnance mezinárodní drážní dopravy delší než 8 hodin“. Takto jednoznačně ale není stanoveno poskytování přestávek ve vnitrostátní dopravě. Soukromý dopravce, možná doporavci si toto vysvětlují tak, že co není jednoznačně stanoveno, je dovoleno. Dokonce se snaží o to, aby byl strojvedoucí placen jen za dobu, kdy se tzv. točí kola. No a protože vlaky mohou jezdit téměř bez zastavení, tak stačí jen naplánovat obraty vlaků. Tím je splněna i litera zákona, že se jedná o nepřetržitý provoz. (I tento provoz se však dá z důvodu bezpečnosti přerušit). Tak že jediná přestávka, která podle dopravce přichází v úvahu je přiměřená doba na oddech a jídlo. Tuto přiměřenou dobu na oddech a jídlo lze podle litery zákona opravdu čerpat po minutách. Absolutní neznalostí, co práce strojvedoucího obnáší, pak soukromý dopravce chápe zastavení ve stanici pro výstup a nástup cestujících jako čas, kdy vlastně nic nedělá. Jenomže strojvedoucí má za povinnost sledovat jak probíhá tento výstup a nástup, musí sledovat, zda mu nejsou předávány nějaké návěsti, musí sledovat okolí vlaku z dopravních důvodů – co se děje ve stanici, přebírá případně i rozkazy od výpravčího pro další jízdu vlaku a pod. To, že by si strojvedoucí také třeba potřeboval odskočit na WC ani nemluvě. Každé předpokládané prodloužení pobytu ve stanici je strojvedoucí navíc povinen oznámit výpravčímu, nebo dispečerovi, protože může ovlivnit jízdu dalších vlaků.
    Tím, že si vlastně dopravce myslí, že ve stanici splnil poskytnutí přiměřené doby na jídlo a oddech dochází k tomu, že strojvedoucí řídí vlak 8 i více hodin bez zastavení. Může takto řídit vlak podle výše citovaného „Vládního nařízení“ i 13 hodin a v případě, že je součástí směny režijní jízda (byť jen minutová) dokonce 15 hodin.
    Že strojvedoucí nevydrží celou tuto dobu v naprosté soustředěnosti? Toho supermana, co by to vydržel, bych rád poznal. No a pak jen opožděná reakce o 3-5 vteřin znamená např. o 100 -150 m zkrácenou zábrzdnou vzdálenost. Pak se jen dozvíme, co tam ten blbec zase dělal, že projel např. návěstidlo. Projetí byť jen o metr je ale už mimořádná událost, s vyšetřováním drážní inspekcí a se všemi dalšími důsledky pro strojvedoucího. Nikdo nevezme v úvahu, že došlo mohlo ke krátkému selhání organizmu.
    A co na to v úvodu zmíněné instituce? Všichni tvrdí, že je to špatné, chápou dokonce, že by se s tím mělo něco udělat, ale sami prý nemůžou. Potřebují nějaký podnět např. od soudu, aby mohli navrhnout změnu v legislativě. Čekáme tak až se stane nehoda a budou umírat lidé. To tady již mnohokrát bylo a vždy to odskákal strojvedoucí. Začal pozdě brzdit, neodhadl správně vzdálenost a pod. Dokonce i velká nehoda ve Španělsku (cca před 4 roky )- strojvedoucí začal pozdě brzdit. Důvod, měl služební hovor po telefonu. V té rychlosti chvilkové rozhození může mít za následek velkou tragédii.

    • Sandy:
      V železniční dopravě neplatí zákoník práce , konkrétně paragraf 88 ?
      Zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce přestávku v práci na jídlo a oddech v trvání nejméně 30 minut; mladistvému zaměstnanci musí být tato přestávka poskytnuta nejdéle po 4,5 hodinách nepřetržité práce. Jde-li o práce, které nemohou být přerušeny, musí být zaměstnanci i bez přerušení provozu nebo práce zajištěna přiměřená doba na oddech a jídlo; tato doba se započítává do pracovní doby. Mladistvému zaměstnanci musí vždy být poskytnuta přestávka na jídlo a oddech podle věty první.

    • Nedovedu si moc dobře představit, když to takhle funguje, dle zmiňovaného vl. nařízení, že strojvedoucí po 15ti hod. směně a 6ti hod. odpočinku bude mít další 15ti hod. směnu s přestávkami které bude čerpat v době pobytu vlaku ve stanici, při výstupu a nástupu cestujících. A navíc bude li převážná část směn v noci. Co tomu říká bezpečnost a hlavně zdraví ? Zodpovědné orgány jak je patrné čekají až se něco stane , aby se to mohlo hodit na strojvedoucího. Tam kde jsou odbory tak je tato problematika ošetřena v kol. smlouvě ale co tam kde nejsou ? Ti co vymýšlí takovéto vyhlášky či nařízení si klidně sedí na teplých místech a vyhlíží penzi, pakliže tam již nejsou.Proč by si přidělávali práci.
      Nevím co bylo příčinou nehody jednotky LEO v Přerově ale při takovém zacházení bych se ani nedivil byla li by to únava.
      Ještě, že k nám nejezdí vlak.

  • Pěkní zmetci. V životě by mne nenapadlo , že zaměstnavatel bude počítat zaměstnanci do pracovních přestávek i dvě minuty , které vlak stojí ve stanici..

  • Aby ho nakonec nadějný dědic kusu zprivatisovaných Bílých Karpat nezažaloval za maření výkonu „trhu“ v železniční osobní přepravě:-)
    Silné a velice, velice důrazné odbory jsou třeba. Protože mrholové hrající si na „trh“ v železniční dopravě ví, že „vysoutěžená“ nejnižší cena se pak snadno ořeže na prvních kteří jsou na ráně – zaměstnancích. Jinak to nebude. Ostatně vývoj dění okolo JČk a GW snad poučí i toho největšího zabedněnce.

    • Prý se stojaté vody strojvedoucích u soukromníků, kteří nemají za sebou silné odbory brzy změní. Prý přes 90% strojvedoucích a dispečerů u Regiojetu už má podespanou příhlášku do Federace strojvůdců, tak třeba to přinese nějaké změny.

    • On kdyby tento stát skutečně fungoval a dokázal ochránit zaměstnance před nekalými praktikami svých zaměstnavatelů , žádné odbory by nebyly třeba. Máme legislativu ohledně pracovních přestávek. Kdy naposledy byla u LEO Expres nějaká kontrola se zaměřením na dodržování těchto přestávek a jak dopadla ?

    • Chachar Budvar:
      To si jděte vyřídit s těmi kdo na to napsali legislativu že se bude soutěžit na nejnižší nabídku. Naopak odbory je třeba omezit pokud nezastupují minimálně 75 % zaměstnanců, není možné aby si zosobovaly právo mluvit i za nečleny, což by mimochodem bylo i z jejich pohledu výhodné, prostě odbory které zastupují jen těsnou polovinu nemají nějakou extra vypovídací hodnotu. Samozřejmě je tu třeba aby s nimi byla možná konstruktivní debata a ne aby na módní vlně přišly se skokovým požadavkem na něco. Nemusí totiž mít vůbec přehled o strategickém plánu na X dalších let a jestli náhodou „přemrštěný zisk ze kterého jim nechce zlý majitel dát ani korunu“ nemá být rezerva na nové stroje za dva roky, vytvoření neexistující finanční rezervy atp.

      UBolt:
      Pokud budou konstruktivní a nebudou toto využívat ke zničení soukromých dopravců, z čehož bych měl dost velký strach, tak ať si odborují, ale byl bych velmi podezíravý pokud by se objevily z jejich strany snahy záměrně narušovat chod společnosti bez jediného důvodu. A že se tak může stát ukazuje případ vozmistra z Německa.

      Viktor Nárožný:
      Možná by naopak stálo za úvahu aby stát přestal do chodu ekonomiky rýpat a omezil byrokracii atd., podobně odbory. Mimochodem na tom jak naše ekonomika dopadla mají nemalý podíl oba výše jmenované subjekty, byť na kolik se dalo mluvit o nezávislých odborech po 48. roce. Také o tom jaká je tu nekultura podnikání, práce, přetržená kontinuita je prostě přetržená kontinuita která se tu ještě spojila s tvrdým potíráním nesouhlasu v minulosti, byť asi měkčím než v jiných zemích a tím že se 40 let říkalo jak jsou podnikatelé zlý a vykořisťují dělníky. Pokud by se celá ekonomika nesvazovala byrokracií tak by vznik zánik a provoz firem nebyl tak problematický, pak by třeba přechod od závislosti na zahraničním kapitálu nebyl takový problém.

      To nejtěžší na transformaci nás teprve čeká. Je třeba transformovat ekonomiku levné práce s nízkou přidanou hodnotou na ekonomiku s vysokou přidanou hodnotou, uhradit gigantický infrastrukturní dluh a vymanit se z dlouho omílaného stereotypu. Jenže toto nejde udělat pokud nechtějí mimo jiné i lidé.

      Jsou dnes dostupné jazykové a jiné kurzy, fyzicky i on-line, kvalifikace se dá zvyšovat z domova, stejně tak se dá začít s podnikáním. Lidé jsou ochotní zafinancovat téměř cokoliv, z jednoho člověka udělal crowdfunding milionáře, prostě na kickstarter pověsil aby z něj udělali milionáře, takto natvrdo a lidi mu těch pár dolarů poslali a je z něj milionář. Jiní zase financují stavbu repliky Enterprise ze Star Treku… Dneska si říct o peníze je asi to nejmenší, jenom naše vláda tomu nepřeje s milionem restrikcí držících se zuby nehty starého dožívajícího modelu který z nás může udělat akorát rozvojovou zemi.

      Nevzpomínáte si na jejich super přehmat s fabrikou na CRT kterou nechtěli snad ani v Číně? A takových jsou desítky. Místo využití ČD/ČDC k expanzi do zahraniční a ziskům zde tak seděly se založenýma rukama do momentu kdy se tu začaly pomalu objevovat stroje zahraničních státních dopravců. ČEZ místo akvizic na západě šel o potrhlých investic na Balkáně které víme jak dopadly. Takže máme pár soukromých společností které mají bez problémů zajištěné uhlí pro své elektrárny a ČEZ který není schopen se zbavit problematické elektrárny, nestihl si vydělat na dotacích OZE v Německu, teď už to bude horší, nemá pořádné lomy na uhlí, nemá zaručené peníze za OZE a ani know-how a hraje si s něčím co se osekává pořád a co asi skončí katastrofou. Z 10 reaktor na 4, pak na 2 a nakonec se postaví 0-1. Podobně dráhy, s křížem po funuse, když už všichni soukromí dopravci dávno jezdili na Slovensko, někdo do Rakouska, tak ČDC pořád nic. Až teď se zpožděním kolik? Pět let?

    • K.S.
      Víte ono je to o tom , že máte dvě kategorie firem. První , která si vůči svým zaměstnancům plní vše tak jak má a poté druhá , která na to dlabe. Je jasné a logické , že ta druhá kategorie bude mít nižší náklady a tím dokáže likvidovat svoji konkurenci. Ty slušné firmy skončí. A proto by zde měl být funkční stát , který ty „firmy dlabající na legislativu“ umravní. Buď po dobrém anebo po zlém..

    • Viktor Nárožný:
      Ovšem nikdo lidi nenutí v druhé skupině firem pracovat. Tedy pokud se jim nelíbí pracovní podmínky tak mohou dát výpověď.

      Problém ale je že stát nefunguje tak jak má a naprosto všechny dusí legislativou a k různým obcházením přímo nutí, protože pokud hodláte podnikat tak jak máte tak to bez velkého kapitálu nejde. Zkuste si spočítat kolik musíte zaplatit aniž byste něco vyrobil, nebo přepravil či prodal, co všechno musíte udělat a splnit a přitom se nejedná o nic jiného než o věci které si vymysleli úředníci a se samotnou činností nesouvisí.