egoe-plus
Automobily Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Rok 2020 v dopravě: systém jedné jízdenky, 21 km nových dálnic i soukromý investor do D4

D4. Autor: MDČR
D4 u Dubence, ilustrační foto. Autor: MDČR

Řidiči by se měli letos dočkat 21 kilometrů nových dálnic, na železnici bude jednou z největších událostí otevření Negrelliho viaduktu na Den dětí. Dopravu ale čekají i další novinky, ministerstvo dopravy by mělo například po letech příprav konečně vybrat soukromého investora do dostavby dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem.

Přehled významných letošních změn podle MD:

Osvobození vozidel s alternativními palivy od dálničního poplatku a poslední papírová dálniční známka

Známka na rok 2020 je poslední „nalepovací“. Od roku 2021 si řidiči budou kupovat elektronickou známku, která bude mít platnost jednoho roku od zakoupení. Zmizí tak nepříjemná povinnost lepit známku na přední sklo. Výhodou e-známky bude i nákup přes e-shop. Od povinnosti zakoupit si dálniční kupón jsou nově osvobozeni majitelé automobilů s alternativním pohonem, jako jsou auta na elektrickou energii nebo vodík.

Omezení předjíždění pro kamiony

Na vybraných úsecích dálnic platí nově od 1. ledna 2020 zákaz předjíždění pro kamiony:

· D1 – 179,0-203,9 km a 205,5-210,3 km vpravo; 210,5-185,85 km vlevo (okolo Brna)

· D5 – 0,0-11,5 km a 14,8-22,5 km vpravo; 14,8-9,0 km a 6,0-0,0 km vlevo (úsek Praha – Beroun)

· D8 – 0,0-9,0 km vpravo; 6,0-0,0 km vlevo (úsek Praha – Úžice)

· D11 – 0,0-8,0 km vpravo a 8,0-0,0 km vlevo (úsek Praha – Jirny)

Celkově se dvěma úseky D1 jde celkem o 145 kilometrů, kde mají kamiony omezeno předjíždění.

Změna zákona v oblasti taxislužby

Přijetím návrhu zákona v loňském roce se má zlepšit ochrana zákazníků díky zavedení odpovědnosti zprostředkovatelů taxislužby a lepší rozpoznatelnosti vozidel (alternativní) taxislužby prostřednictvím evidenčních nálepek, jimiž budou vozidla taxislužby označována. Bude-li legislativní proces probíhat podle předpokladu, zákon by mohl nabýt účinnosti v průběhu 2. čtvrtletí 2020.

Zpoplatnění dalších silnic I. třídy pro kamiony

Od 1. 1. 2020 se výrazně rozšířila síť silnic I. třídy, kde musejí vozidla nad 3,5 tuny platit mýto. Počet nově zpoplatněných kilometrů se zvýšil o 868 km a celkový počet zpoplatněných „jedniček“ tak narostl na 1 102 km. Mezi nově zpoplatněné úseky patří například silnice Hradec Králové – Pardubice, Tábor-Pelhřimov nebo úsek mezi Svitavami a Brnem.

One Ticket – Jednotná jízdenka

V průběhu roku (kdy, ministerstvo neupřesnilo) začne platit pro cestující na železnici tzv. one ticket. Cestující si koupí jednu jízdenku a bude moci využít přepravní služby různých dopravců. Odpadne tak nutnost mít několik jízdenek na jednu cestu. Jízdenka bude mít klasickou papírovou i elektronickou podobu. Jednotný tarif má být nadstavbou nad tarifním systémem jednotlivých dopravců.

Vnitrozemská plavba

Od 1. ledna 2020 nastala změna v oblasti vnitrozemské plavby. Lidé již (až na drobné výjimky) nemusejí v řízení o vydání průkazu způsobilosti (dokladu, jenž opravňuje k vedení vybraných plavidel) předkládat úřadu své fotografie, ale budou pro tyto účely využity příslušné informační systémy (občanských průkazů, cestovních dokladů a cizinců). Obdobná změna byla nedávno provedena u řidičských průkazů. Žadatel o vydání průkazu způsobilosti bude fotografii předkládat, pouze pokud v informačních systémech nebude vedena nebo pokud došlo k podstatné změně jeho podoby.

Koncesionář pro PPP projekt na D4 mezi Prahou a Příbramí

Ministerstvo dopravy chce letos vybrat sdružení, které dostavbu D4 zafinancuje a postaví. Stát jí bude následně desítky let splácet. Jde o pilotní projekt, který má ukázat využitelnost tohoto modelu i na dalších stavbách. Dálnici D4 chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků: Háje – Milín (nyní získal SP), Milín – Lety, Lety – Čimelice (už má rovněž SP), Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření.

Zprovoznění dálnic a silnic I. třídy v roce 2020

21,3 km nových dálnic – 3 stavby (2 úseky D6 + D48)
29,5 km modernizace D1 – 3 stavby
24,1 km silnic I. třídy – 9 staveb

D6 Nové Strašecí – Řevničov
D6 Řevničov, obchvat
D48 Rybí – MÚK Rychaltice

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jozef chreno

Nevim na co si věcné hrajem.stejne jako v hokeji.To že se v Polsku staví úplně vše vidí každý kdo tam jede.To samé poloviční Slovensko,kolik tam mají rozestavěných dálnic.Madarsko,ring Budapešť,dále jakým směrem se dáš jedeš po dálnici.a cz?aspoň dáme zákaz předjíždění pro kamiony ten to spáse vše.Ze je kamion uživatel dálnice vize zákazník co si plati 5km za každý km nikdo nenapíše ať se nikdo nerozciluje kde ty prachy jsou….

Anonymus

S Polskem souhlasím,ale že by i na Slovensku se stavělo?? Kde přesně a kdy otevřou další dálnice?

Kalanis

Naposledy před vánocemi Košice, bude Prešov. Pak je tam Čadca. Pak je čeká průser jménem Žilina.

František

To je zase v diskusi silniční onanie… Nu, já ten plán čtu tak, že ještě více (nejen) dálkové dopravy přesuneme na silnice, a dětem pro radost otevřeme opravený most pro mašinky. Tak tu skepsi některých nechápu. 🙂

Jiří

Už se teda ví, jestli bude v rámci „one-ticket“ i nějaká síťová jednodenní jízdenka, která v předchozím přehledu příkladů plánovaných ministerstvem chybí?

R2R2

U podobne veci by se tezko urcovala nahrada jednotlivym dopravcum, osobne bych podobne jizdenky neocekaval.

Tomáš Hradecký

Náhradu jednotlivým dopravcům lze u traťových/síťových jízdenek snadno rozpočítat podle validací (=načtení jízdenky průvodčím) v použitých vlacích. Nevím, jestli se něco nezměnilo, ale někde bylo prezentováno, že traťové a síťové jízdenky by být měly.

Jiří

Jj, bylo prezentováno, ale nejkratší síťová byla zmíněná 7-denní za 1500 a jednodenní síťová v přehledu nebyla. Zas mám takové ty předsudky, že to co by lidé ocenili nejvíc, tak v čr nebude, aby náhodou nechtěli jet vlakem 🙂

Michellini

a ještě by to chtělo pohádku jak D1 rekonstrukce je vlastně nová dálnice. … Jo kde je Daník Toku asi…. kam ho zašili.

Michellini

je vidět, že jeden z nejhorších ministrů spoustě lidí chybí. Aneb Tok na ministerstvu 5 let a kolik kilometrů připravil? Jen zahajoval stavby co mu Prachař připravil. Na to jste zapoměli?

a8n

Zato Prachař stihl připravit tolik staveb za 9,5 měsíce. Se divím, že takového génia tak rychle vyhodili. A taky zjevě zapomínáte, jací exoti se tam v průběhu let vyskytli.

Michellini

Jojo jeětě D3 kolem Budějovic připravoval PRachař… Jo exoti je většina české administrativy. Nedávno šla jedna prodavačka z krámu na spodní prádlo dělat na ministerstvo dopravy…. za 35 TCZK…..

Jedine vlaky

Do toho jednotného tarifu budou zařazeny i komerční spoje soukromých dopravců nebo ne? Když se koupím jízdenku Praha-Brno, mohu jet s ČD ale i RJ?

Vladimír D.

Mělo by to být tak. Koupíte si jízdenku a budete moci jet se společností RegioJet, Die Länderbahn, Arriva vlaky, AŽD Praha, GW Train Regio, ČD stejně tak, jak to bylo běžné v síti českých drah v době před „velkým třeskem“.

SaulGoodman

Jednotná jízdenka bude povinná pro dopravce v závazkové dopravě. Komerční spoje bude možné zahrnout, ale bude to na dobrovolné bázi.

Lukáš

Vtip dne: Zatímco ta naše slavná ŘSD otevřela v roce 2019 33 km dálnic. V Polsku ve stejném roce zprovoznili 460 km dálnic, rychlostních silnic a obchvatů měst, která leží na silnicích první třídy. Odkaz: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/36236/Podsumowanie-rekordowego-2019-roku-Najwazniejsze-liczby-i-nie-tylko?fbclid=IwAR3TUVAwJl3UeMQiuJ4BM18yEWdHrFN93v9gLLkxXQHj0qtDBlE6nWlmNo8

Jedine vlaky

Není Polsko tak náhodou 4× větší než ČR? Možná na 1 km2 otevřeli více dálnic, ale ukazovat na číslech a srovnávat 33 km vs.460 km když ten stát je větší, mně nepřijde nefér.

Lukáš

Není to spíš ukázka efektivního financování, přípravy a výstavby páteřní silniční sítě? Ano, Poláci byli pozadu, ale byli schopní nás dohnat a předehnat, a to je jejich země mnohem větší.

Michellini

ta velikost není důležitá. PRoblém je ten chaos v Česku a pravděpodobně generační problém. Dokud neodejde Cocek-Matl-Kroupa a další tak budeme dále směřovat směr Balkám.

Anonymus

To je co za lidi?

Arimatejsky

Stavba dálnic není závod, Polsko je větší a ještě před 20 lety dálnice nemělo v podstatě žádné, proto musí stavět rychleji. U nás bychom měli řešit jak se ty nové kilometry dálnic budou udržovat, když není ani na údržbu těch stávajících. Další otázka je čím se po nich bude v době případné dostavby jezdit, když levná spalovací auta končí a na drahá nová auta české socky nemají.

Lukáš

Je to závod. Jedničky jsou přetížené mezinárodní dopravou a dálnice v nedohlednu. Díky přetíženosti silnic 1. a 2. třídy dochází k větší nehodovosti, rychlejší devastaci těchto silnic a většímu ekologickému zatížení jejich okolí. Jinak levná spalovací auta nekončí. Ta elektro hysterie brzo odezní a doufejme, že hybridy se stanou dalším výrazným bodem ve vývoji automobilismu.

Maršál

Tolik nesmyslů a konzervatismu bez sebemenšího náhledu do budoucnosti, to se tu jen tak nevidí. Spalovací auta to budou mít čím dál těžší, protože je velký tlak na jimi produkované emise, a limity se již tak přiostřují, že pro výrobce bude brzy finančně neúnosné pořád někde hledat, jak ještě emise snížit, plus to všechno se promítne v ceně. Hybridy jsou samozřejmě jen přestupní stanice na plné elektro, rozhodně žádný výrazný bod ve vývoji automobilismu, jak píšete – i automobilky je tak berou a některé už hybridy úplně přestaly vyrábět a zaměřují svou budoucí výrobu hlavně na elektro. Už při současné… Číst vice »

Lukáš

Já se zase ptám. Co jejich dojezdová vzdálenost? Co jejich cena? Jaká je životnost baterií? Jaká je jejich efektivnost na delší vzdálenosti? Kdy se začne budovat síť dobíjecích stanic? A mohl bych pokračovat. Věřím tomu, že elektromobily jsou ideální do velkých měst, kde se nenajezdí moc kilometrů a přitom mají více možností na své dobití. Jinak jsou elektromobily, co se týče dynamického cestování na delší vzdálenost naprosto nepoužitelné. Krátká dojezdová vzdálenost a dlouhé čekání při dobíjení, a to se musí majitel modlit, aby nemusel čekat na volnou dobíječku. Hybridy jsou díky využití dvou možností pohony efektivní, kdy díky spalovacímu motoru… Číst vice »

Hanzi

Dokud nebude lidstvo schopno vymyslet něco kde se dá uchovat velké množství El energie, elektrika se nikdy v autoprůmyslu coby pohon neprosadí. A všichni se mohou jen modlit aby se proti spalovacím motorům nekonal hon na čarodějnice, protože aniž si to teď uvědomují tak jejich koncem končí i éra jejich ,, levného,, života.

ads

Buďte v klidu, díváte se na to pohledem člověka zamrzlého v současnosti/minulosti a nejspíš Vás i zblbla mediální masáž senzacechtivých médii, které se nám snaží namluvit, že EU nařídí a nic jiného než elektromobil nekoupíte. 1) Nikdo netvrdí, že k přechodu na elektro dojde z roku na rok. Může trvat klidně i 20-30 let. Přechod z koní do aut trval přes 50 let. I za 2 sv.v. se v armádách používali koně zcela běžně a v zemědělství je v mnohých evropských zemích nahradili traktory ještě mnohem později. A důvodem této dlouhé doby byly především technologické limity tehdejších aut a jejich… Číst vice »

Dushan

Tak zrovna pšonky bych za vzor nedal, správný zdroj inspirace zde… Čínská dálniční síť jako osmý div světa https://youtu.be/zno5c0oRVrY

Nekdo

Jestli to nebude tim, ze jich je 5 milionu v USA? 😀

Vláďa

Mně by se líbilo každý rok sbírat 34 km nových dálnic každý rok jako v roce 2019 + třeba 12 obchvatů ročně. Ale mít jen 4 km nových dálnic (2018) a 21km nových dálnic (2020) mi přijde jako katastrofa v silniční dopravě. 🙁

Franta Jouda

Nejsou peníze. Musí se platit držhubné holotě.

Rossec

a donutit dálnici jít k volbám je mnohem náročnější.

Michellini

mně by se také líbl návrat českých Němců….ale to je podobná utopie jak ty dálnice. V pondělí jsem byl v Centru Prahy a 80 procent lidí mluvilo rusky. Takže doba azbuky se blíží

Hynek

Jsem proti návratu Němců. I proti příchodu lidí že SSSR i jiných cizinců kteří neuznávají českou historii a kulturu.

Vajsky

V roce 2021 má ŘSD v plánu otevřít 19,1 km (4,9 km D6, 3,5 km D7, 7,2 km D11 a 3,5 km D55) + MÚK D46. Navíc poslední 4 opravované úseky D1 (3 z nich jsou už ve výstavbě). Zato 2022 by mohl být rekordní: 73,1 km nový dálnic (19,8 km D3, 15,2 km D11, 27,3 km D35, 8,6 km D48, 2,2 km D56) + MÚK D46, k tomu 5,4 km I/68 s parametry dálnice a případně 14,8 km dalších úseků zahájených letos (6,1 km D7, 8,7 D55), dohromady tedy až 93,3 km. Jaká bude nakonec realita se uvidí, ale… Číst vice »

Michellini

v roce 2022 tady dávno nemusíme být. asi tak

Paja

Nemusíme tady být ani dneska večer. Takže proto dneska utratíme všechny peníze a zejtra (když bude) budem vymejšlet co dál?

Michellini

bože to je mentalita…

Vladimir

Pokud by stavěli tempem 80 -100km za rok, tak máme vybudovanou základní páteřní infrastrukturu do roku 2027-28. To by bylo moc pěkné, ale po letech nestavení a bohužel pouze jednoho otimisticky vyhlížejícího roku 2022, se mi nechce věřit, že rok 2022 se bude opakovat, teda pokud se vše postaví podle plánu a nebude se jako v roce 2010 stavba konzervovat. Nicméně zajímalo by mě na co je úřad RSD, protože kdyby si např. město Frydek-místek nevykoupilo pozemky samo, tak by se obchvaty stavěli tak za dalších 5 let, podobne postupuji i jiná města např. Ostrava – prodloužená studna, či města… Číst vice »

Vajsky

Pro rok 2023 má ŘSD v plánu dostavět 28,2 km dálnic (D 6, 7, 49) + 5,6 km (-) čtyřproud I/44. Nicméně tohle je docela daleký horizont, zatím je z toho rozestavěná (zakonzervovaná) jen D49, takže se může ledacos zhatit. Klíčové pak bude, zda se podaří rozjet přes PPP dostavbu D4, tj. 31,9 km. V polovině ledna má proběhnout třetí soutěžní kolo a pak už bude následovat výzva k podání nabídek. Další rok 2024, ale to je už opravdu ve hvězdách, by mohl být zase o něco plodnější. Bohužel stále budou chybět nejdůležitější stavby – páteřní komunikace Čechy – Morava… Číst vice »

Vít

Prodloužená studna pobavila 😀

Anonymus

ŘSD podle mě špatně platí zaměstnance, to není organizace pro zaměstnávání profiku. A to je ten problém.

Anonymus

Tak rozestavěné dálnice zatím jedou podle plánu. Dokonce D3 si ministerstvo zkontrolovali a duplo na italskou firmu. Naštěstí to pomohlo a jedou podle plánu.

Hanzi

Tak doufejme že projekt PPP nebude další megatunel a kéž by se třeba i s jeho pomocí povedlo postavit více úseků nejen na D4.

Michellini

Hans, D1 se plánoval jako PPP. Zaplatilil jsme arbitraž, D1 postavil stát . Stálo to miliardy a dálnice je rozpadlá. Za 10 let nebyl nikdo sto to opravit.
Tenhle stát je disfunkční, takže privátní investor je spása.

Jakub

Jací jsou lidé, takoví mají stát.

Michellini

je to smutný, ale to vidím na silnici. V Německu je dost pitomců, ale co tady se děje…
Nejnovější českej trend : při zařazování do pravýho pruhu zbrzdím na 50 kmh nebo záchraná ulice na dálnici. Místo aby se vytvořila když jedou Hasiči etc. , tak češi ji vytvoří a už tak zůstanou..

FlyingJ

Já mam zas za pitomce ty, kteří záchrannou uličku tvoří až když slyší sirény. Správně jí máte vytvořit už při dobržďování do kolony. V Německu je za to pokuta €700.

Michellini

no nevím. V Německu projedou záchraná auta a ulička se opět uzavře.. Jak by to asi vypadalo v praxi? Němci nejsou češi aby stáli furt jak na banány.

Michellini

apropo Telefonoval jsem na Dopravní policii. Ulice se vytváří až když přijíždí záchraná auta. Sorry. Doplnit si vzdělání

Michellini

Nově bude povinné uličku tvořit mezi levým a přiléhajícím pruhem. Vozidla musí již při příjezdu ke koloně zastavit s dostatečným odstupem od vozidla, které v koloně již stojí, aby bylo možné případně manévrovat (popojet). V levém pruhu co nejvíce vlevo a v přilehlém a dalších pruzích (prostředním a pravém) vpravo tak, aby mezi mini těmito pruhy vznikl prostor o minimální šířce 3 m. Tím budou pravidla stejná jako v okolních státech. Asi tak.. poláci se češtině smějí, chápu proč…

Matoo

Smutné je vidět řidiče jako jste vy, který si neumí zjistit jak to se správně záchranná ulička dělá. Ono snaha jí tvořit až když slyším sirény, často končí tak, že nemáte kam popojet a tím nemůžete uhnout ke straně. Na internetu je takových videí dost i od nás.

Michellini

Dopravní Policie mi just potvrdila, že ulice se dělá až při příjezdu aut … Jak by to asi vypadalo kdyby se stálo jak ty píšeš?

Michellini

Nově bude povinné uličku tvořit mezi levým a přiléhajícím pruhem. Vozidla musí již při příjezdu ke koloně zastavit s dostatečným odstupem od vozidla, které v koloně již stojí, aby bylo možné případně manévrovat (popojet). V levém pruhu co nejvíce vlevo a v přilehlém a dalších pruzích (prostředním a pravém) vpravo tak, aby mezi mini těmito pruhy vznikl prostor o minimální šířce 3 m. Tím budou pravidla stejná jako v okolních státech. asi tak. PRECIST JESTE JEDNOU… ale je fakt, že čeština je primitivní jazyk nevyjadřující reálnou situaci. Takže platí co říkáš ty i já…

Michellini

Nově bude povinné uličku tvořit mezi levým a přiléhajícím pruhem. Vozidla musí již při příjezdu ke koloně zastavit s dostatečným odstupem od vozidla, které v koloně již stojí, aby bylo možné případně manévrovat (popojet). V levém pruhu co nejvíce vlevo a v přilehlém a dalších pruzích (prostředním a pravém) vpravo tak, aby mezi mini těmito pruhy vznikl prostor o minimální šířce 3 m. Tím budou pravidla stejná jako v okolních státech.

R2R2

361/2000 sb. (Zakon o provozu na pozemnich komunikacich) §41 odst. 8: „Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce… Číst vice »

Tomas

Největším chytrákem v diskuzi je jako vždy ten největší ignorant…Vrať se do autoškoly a ty svoje moudra si nech pro sebe.