ŘLP prodává svoji dvacet let starou Cessnu, dvě nová letadla mu stačí

Cessna 560 XL. Foto: Řízení letového provozuCessna 560 XL. Foto: Řízení letového provozu

Proudové letadlo půjde do prodeje v elektronické aukci.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Emil

Hezká imatrikulace … OK-CAA Czech Aviation Authority

REBEL

A co když vypnou proud ha?

REBEL

Za 5000kč dobrý.

Axel

Zajímavé, že ŘLP nechce toto letadlo (plus řidiče letadla) použít jako částečnou alternativu za vyřazený CL-601, provozovaný pro český stát armádou ČR.

Když vezmu kumulativní odhad výrobce bizjetů Cessna, tak to vypadá, že ještě nedávno bylo k mání dost málo olétaných… V roce 2019 bylo na prodej zhruba 6 až 8% olétaných (z celkového množství bizjetů Cessna). Zatímco na konci loňska bylo k mání už jen něco kolem 3 až 4%.
viz str. 3 v https://s1.q4cdn.com/535492436/files/doc_downloads/fact_book/2020/Textron_2020_Fact-Book.pdf

Možná tahle konkrétní Cessna nemá standartní pasažerský interiér. Ví to někdo?

Andy

Fakt že je ŘLP státním podnikem ještě neznamená že si může jen tak vyměňovat majetek s armádou, nebo jinou složkou spadající pod stát.

Axel

pronajmout. Řidiči u ŘLP, mašina u ŘLP a nabízet planesharing složkám českého státu… právě menší bizjet by asi byl ekonomičtější pro spoustu pracovních cest než C-295W/MW.

Tak jako MV a MO planesharuje vrtulníky pro účely Andělů – tj. defacto jde o nabídku pronájmu včetně řidičů a dalších odborníků obou těchto ministerstvo pro Ministerstvo zdravotnictví

SaulGoodman

Armáda chtěla bizjet kupovat (i použitý), ale bylo to z rozpočtu vyškrtnuto (v rámci takových těch rádoby covidových úspor loni) s tím, že je to fakticky postradatelný projekt, na rozdíl od těch skutečně armádních. Pravděpodobně na to tedy teď prostě nejsou peníze v rozpočtu, jsou jiné priority.

Navíc teda nabízí se otázka, jestli je perspektivní jako náhradu Challengeru kupovat 20 let starou Cessnu, případně jí pronajímat a řešit nějaké úpravy interiéru a podobně.

Axel

Ad interiér, to nevím, proto jsem se ptal jestli někdo ví aktuální stav. Ad prodej vs. pronájem… no právě. Český stát příliš neumí obchodovat s použitou technikou. Viz Vámi zmíněný příklad, kdy nákup padnul, protože než byl dokončen nákup dle legislativy, tak původního vlastníka to přestalo bavit a prodal jinému zákazníkovi i když Česká republika fakt měla zájem koupit Čili jestli i tohle olétané letadlo Cessna prodají v jednotkách milionů Kč, tak je otázkou zda-li by nebylo levnější si ušetřit tu administrativu s nákupem alternativy za CL-601 a rovnou olétaninu používat formou planesharingu… Evidentně v ŘLP starší letadla provozovat umí… Číst vice »

Mysel

On ten minuly pokus ACR o nakup letadla byl, uprimne receno, dost podivny. Dalo by se to oznacit za krasny priklad toho, jak takove veci nedelat.

Axel

Který z těch dvou „pokusů“ považujete za podivný? A proč, konkrétně je podivný?
https://www.e15.cz/domaci/obrana-definitivne-zrusila-zakazku-na-nakup-vladniho-tryskace-1366553

ABC

To je zase studnice nápadů dneska. Stát fakt není ani leasingovka ani půjčovna pilotů.
Nepotřebný matejek státu se samozřejmě obecně nejdříve nabízí jiným organizačním složkám státu nebo státním organizacím (před případným prodejem).

Axel

a co jiného dělá ŘLP se současnými letadly, než že ŘLP tyto letadla pronajímá včetně technologie uvnitř a včetně posádky?

Pražák

On také C 295 krom Zemana nikdo z VIP nepoužívá. Pro lety po Evropě, mimo těch na nejvyšší úrovni (což zastane A 319CJ) není bizjet potřeba, to se dá řešit běžnými linkami.

Axel

Myslíte jako ty bezva naprosto nezbytné akce typu převoz koní do Mongolska?

Ad A319J vs. běžné aerolinky, tak mrkněte např. na cesty nynější nejmenované špičkové političky, bývalé vedoucí Finančního úřadu Brno-venkov

ROFL

Pražák

Převoz koní do Mongolska je jednak dobrý trénink pro posádky VS, druhak forma státní podpory ZOO Praha a tohoto programu. Nic co by Vás či kohokoliv jiného mělo nějak pohoršovat. Co to má společného s použitím C 295 pro VIP lety vážně nechápu.
Dále, že někdo něco dělá, viz Vámi zmíněná paní, ještě neznamená, že je to v pořádku. Takže znovu, krom letů na nejvyšší úrovni (např. státní návštěvy, premiér, prezident), lze většinu pracovních cest politiků a státních úředníků vyřešit mnohem levněji nákupem letenky na běžný komerční spoj. Zbytek řeší dva A319 CJ.

Axel

Jak říkám, praxe se vydala jiným směrem, než je Vaše tvrzení. Nemám co bych dodal… P.S. Jen doplním takový hezký příměr – v naší rodině se traduje, že jeden vzdálený příbuzný jezdil s V3S s těžkou železnou nádrží (fekální auto). A protože jejich dcerce se stal jakýsi úraz, tak dcerku vyzvedával ze školy a vozil ji domů… K tomuto prý používal onu V3S se spotřebou cca 30 až 40 litrů/100 km, lidově řečeno během pracovní doby se ulil z práce a poté si to nadpracoval…. a to s tichým souhlasem zaměstnavatel, tehdejšího socialistického podniku… Kdyby v tom socialistickém podniku mu… Číst vice »

Pražák

Zvyklost lze změnit, rozhodně to dává větší smysl než místo V3S pronajmout Avii, což je to co navrhujete.

Axel

Ono je rozdíl platit spotřebu 30 až 40 litrů /100 km… Nebo cca 6 až 8 litrů/100 kmh.

O tom je řeč.

Neřeknu kdyby ŘLP provozovalo něco jako Cessna Citation Mustang, tj. v podstatě chlubítko, s velice omezeným využitím v praxi.

Ale Cessna Citation eXceLy už použitelné jsou.

Pražák

Mají jeden, relativně starý. Pokud Vám jde o peníze, normální letenka vyjde podstatně levněji.

Lukino

Ještě nedávno byl plný internet expertů, kteří se ptali proč nemáme Globemastery na evakuace z Afghánu.

Axel

Mezi tyto experty já nepatřil (já jsem pro planesharing viz např. https://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_Airlift_Capability) …. tj. neměly být přikoupeny další 2 CASA 295 za Babišovy vlády (mimochodem přikoupení byla dražší než cena letadel, za kterou 9 let soudili paní Parkanovou – tím ji neobhajuji, jen nechápu proč dražší nákup za Babiše je OK). Nicméně v tomto případě jde o něco jiného. ČR obvykle neumí prodat a ani koupit olétanou techniku…. A když už chtěli koupit olétaný bizjet (pravda, chtěli větší než je tato XLS 560), tak proč jiná součást ČR prodává, když může pronajímat? Ve srovnání s používáním velkých A319 a/nebo CASA… Číst vice »

ABC

„jen tak“ ne, podle zákona č. 219/2000 Sb. ano

Axel

Promiňte, ale jaký konkrétní názor chcete vyjádřit ?

ABC

že stát si mezi sebou nepotřebný majetek
samozřejmě vyměňovat může

Axel

Já mluvil o planesharing = pronájmu včetně posádky atd.

A uvedl jsem existující, vyzkoušenou analogii, kdy Ministerstvo vnitra (Policie) a Ministerstvo obrany (Armáda) planesharují vrtulníky pro Anděly – tj. pro Leteckou záchrannou službu, tj. pro Ministerstvo zdravotnictví

Jiří Kocurek

Tak já vám nevím. Slovo bizjet znáte, tak proč, sakra, pilotivi říkáte řidič letadla?

Kluk z Pankráce

Tak že bych to koupil?

Berhof

„Plán na prodej oznámilo ŘSD na svých stránkách.“
Dálničáři se nabídli, že zprostředkují obchod? 🙂