Strojvedoucích metra není nikdy dost, vyškolit je trvá půl roku, říká šéf DPP Witowski
V tunelu v Nuselském mostě směrem na Vyšehrad. Autor: DPP/Daniel Šabík.
Po zácviku si strojvedoucí metra vydělá 250 korun za hodinu.
Po zácviku si strojvedoucí metra vydělá 250 korun za hodinu.
7
Za 250 Kč v pohohodě, když to zvládnou holky 🙂 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=X5f10b-HYd8
No ono to tak úplně není pravda , protože když peníze rozdělíme na dobu pracovní a tu sice nepracovní ale zcela zabitou protože jedna ci dvě hodiny přerušení jsou k ničemu , tak to zas tolik peněz není.
No pravdou je že doby kdy DPP byl mezi zaměstnavateli na špičce co se týče výplat jsou dost dlouho zpátky. Netvrdím že ty výplaty jsou malé ale v dnešní době v rámci Prahy jsou řekněme neatraktivní pokud vezme v potaz že řidiči BUS, TRAM nebo strojvedoucí metra pracují v nepřetržitém provozu na směny a další věci tak ty platy opravdu nejsou žádná hitparáda.
Není to tak dávno co se v médiích objevovaly zprávy o tom, jaké profese zaniknou z důvodu nástupu autonomních systémů. Zatím to však vypadá, že se i ještě naši vnuci budou učit řídit. BTW neví někdo jaké zkušenosti mají ve Vídni s autonomními soupravami v metru?
Automatická metra fungují desítky let v mnoha městech světa.
Ve Vídni? Žádné. Zatím. Ale již brzy bude.
Fíra v metru je dost specifická práce. Těch čtvrtlitru na hodinu je tuším hrubého bez příplatků. Velké příplatky jsou za práci v podzemí, s tím jsou i spojené povinné pauzy na denním světle, aby z toho krtkovodům nejeblo. Ale od známého z DPP HLMP vím, že kolektiv je tam dost kastovní. Mladej je člověk, který řídí metro pod 10 let a ten odsrává neoblíbené ranní šichty, zálohy atd…nemá moc možností, jak mít stálý směnný systém. Až po nějakých letech ho Starý přijmou mezi sebe, a pak má možnost mít normální šichty. Ale je to z doslechu… Asi jako mají tramvajáci… Číst vice »
250 kc zni sice dobre,ale je to pouze zdani.Ze tu nekdo uvadi prescasy,vikendy apod.,je totalni nesmysl.Mzda,obzvlaste v Praze musi byt uz v zakladu vysoka tak,abych jeji vysi nemusel dohanet na priplatcich.
Jeste k tomu pripocitam vstavanicko pred 4 hodkou,smeny jako tkz.sejdry a vysledkem bude,ze to je vlastne na Prahu dost mizerne placena prace…….
tkz
Hlavně aby bylo dost řidičů metra pro budoucí D. (Haha)
Co na tom kurzu trvá půl roku? Stačí kontrola dveří a regulovat vykon/brzdy
A když to nechce jet, pošleme kaštany domů a počkáme půl hodny než se přiřítí technik?
Co teprve takový třeba pianista, bože 20 let přípravy a další roky do virtuozity a přitom jen mačká „klapky“…
a jak se to teda dělá? uprostřed tunelu se vytáhne kladivo a jde se opravovat?
Prostě se s tím musí za každou cenu odjet. Nejkrajnější je případ, že tě „odstrká“ souprava za tebou (tzv. pomocný vlak). Každopádně nesmíš zůstat v tunelu.
no a to se školí půl roku?
Davide, prozradíte nám svůj fyzický věk (váš mentální věk je zřejmý)? Též by bylo zajímavé, kdybyste se podělil o informaci, jaká motorová vozidla jste již řídil.
Ano, (nejen) na to se školí půl roku, za jak dlouho se naučíte samostatně diagnostikovat a řešit problémy elektrické jednotky vy?
Pokud to totiž odtáhnou pomocným vlakem a přitom to strojvedoucí mohl předepsaným postupem alespoň nouzově zprovoznit, tak má průšvih jak vrata, kromě toho bude Praha stát.
Jako beru, že na to asi není video na YouTube, kde to vysvětluje indian… Ale půl roku? Navíc když je v tunelech kvalitní signál? Všechny tyhle věci by řešily záložní poloviční VR brýle, které by byly v kabině pro případ nějakých závad a někdo na druhé straně toho videohovoru pro všechny vozy na trati.
A není lepší když vepředu sedí kvalifikovaná osoba, která má veškeré znalosti v hlavě a je schopná problémy oprativně řešit bez ohrožení bezpečnosti cestujících a plynulosti dopravy? Dopravní letadlo taky zvládne po naprogramování FMC odletět samo plánovanou trasu a pomocí autolandu bezpečně přistát v cílové destinaci, ale přesto vepředu sedí dva piloti, kteří se na tuto pozici školili 2 roky.
Srovnávat letadlo a metro? Vážně? Metro jezdí po „pevné“ dráze, výhybky jsou řízené dálkově, trasa je pořád stejná. Jen je za úkol správně zabrzdit a pohlídat dveře. Naše metro v případě výpadku dojede do nejbližší stanice samo. Jediný problém je pokud se zaseknou dveře.
Očividně nemáte vůbec páru o čem mluvíte, když si myslíte, že zaseknuté dveře mohou být jediný problém…
Myslíte, že metro v Praze dojede při výpadku vysokého napětí samo do stanice? Jedině setrvačností, takže pokud pojedete třeba z Holešovic na Kobylisy, tak máte problém a právě v tuto chvíli nastupuje strojvedoucí a musí lokalizovat problém, na defektním voze vypnou el. zařizení, připadně mechanicky izolovat vůz od VN, věřte, že v tunelu žádná sranda a mohl bych s výčtem závad pokračovat, úniky vzduchu, přibržděné vozy, poruchy vozových počítačů a i ty poruchy dveří, které jsou na denním pořádku, atd…
No, jsem rád že ten náročný výcvik stáhli z těch 2 let na pouhých 6 měsíců. Tak u toho metra si mohli dovolit trochu zredukovat například meteorologii, navigaci, ci radiokomunikaci.
Radiokomunikace je i metru :-D.
250 je normalne cista castka nebo pak jeste chudaky o neco z toho berou?
Udávat čistou mzdu je nesmysl, musí to být „hrubá částka“.
Je to základ ke kterému se připočítávají odměny jako 10% výkonnostní odměna, 10% za práci mezi 22:00-6:00 1kc na hodinu na čištění stejnokrojů je tam toho víc teď z hlavy vše dohromady nedám. A to se pak teprv zdaní.
To jako vazne? 250Kc/hod.? To je vtip? 🙂
42k není v Praze žádná hitparáda, ale je to více než třeba v tom Lidlu.
U strojvedoucího metra bych ovšem očekával vyšší kvalifikaci než u pokladní v LIDLU…
…Tedy rozdíl mezd citelně vyšší.
Účňák jako učňák. V čem spočívá ta vyšší kvalifikace? Předpoklady nejsou realita. I vysokoškolské vzdělání nezaručí vyšší mzdu či plat.
Ne učňák, je vyžadována maturita.
Kvalifikace nerovná se dosažené vzdělání.
Dá se na to hledět i tak, že práce pokladní v Lidlu je náročnější a kvalifikovanější než sedět za panelem v metru.
On i ten Lidl platí tolik, aby si mohl lidi vybírat. Spousta lidí, kteří argumentují platem v Lidlu, by tam neměla šanci, třeba proto, že už jsou starší a pomalejší…
To je základ 40 000 Kč hrubého. K tomu jsou příplatky za večery, svátky, víkendy, přesčasy. DPP také nabízí delší dovolenou a další benefity. To se vám zdá málo?
40k hrubese je v Praze na pohodu, pokud tam uz clovek ma byt splaceny, byt zdedil, nebo na placeni nakladu na bydleni jsou dva.
Ale jestli z toho ma clovek vyzit za trzni najem, kdy v garsonce/1+kk zije sam, tak to teda zadnej slagr neni.
Samo je pak jeste varianta, kterou DPP sveho casu nabizelo ridicum busu (nevim, zda to nabizi i u metra), „ubytovani zajisteno“. To uz to financne vychazi lip, ale zas nekde na ubytovne clovek neni tak uplne „doma“.
Delší dovolenou? Nejdříve by to chtělo si zjistit skutecmost, než pouštět dezinformace. A ty přescasy nejsou zaručene navíc ne každý je může využívat. A hlavne peníze za přesčas jsou v koupené nedostatkem volného času s rodinou atd.
V dnesni dobe a konkretne v Praze? Ano, zda se mi to k ziti s rodinou a dvemi detmi dost malo. Ne kazdy ma to stesti, ze dedil vilku ci byt po rodicich v Praze 😀
Ano. Zdá se mi to málo.
Požadavek na VŠ strojní, nástup za 35.000 Kč
https://beta.www.jobs.cz/rpd/1609550100/?searchId=ef51a80c-0c5d-408a-a2e7-7a7895fa4d76&rps=233
A to se školil nejméně 3 roky a za svoje.
neplánuje se náhodou postupná automatizace a metro tedy bude jezdit bez strojvedoucího a bude řízeno centralně? Nové „déčko“ se už tak staví, že by mělo být autonomní, planovalo se to tuším ještě u Cčka že by se to tam jestli zavedlo nebo zkoušelo a pak postupně na ostatní linky.
Déčko by mělo jezdit už automaticky, ale u ostatních linek by to znamenalo stavební zásahy do stanic a další úpravy. Na linkách A, B, C tedy ještě strojvedoucí budou jezdit tak dvacet let určitě.
Plánuje se automatizace C a proces běží, takže ne e, nemáte pravdu.
Se plánuje a uvedení v provoz jsou časově dosti vzdálené termíny. Takže asi tak. Ono to časem bude, ale až časem.
Letos má DPP vyhlásit výběrko na automatické vlaky pro linky C i D, takže časový horizont automatizace céčka má odpovídat zprovoznění I.D, tj. 2029-30, dá-li pámbů.
Vyhlásí-li se letos výběrko a uzavře-li se v roce 2024, tak nové soupravy tu budou přibývat nejdříve v roce 2028, pokud budou vycházet z těch pro Varšavu. A půjde o prototyp, který se bude nejprve muset řádně v pražském provozu vyzkoušet a odladit. Takže sériové dodávky začnou v roce 2029 a budou pokračovat pět let minimálně. Jen pro trasu C bude potřeba 53 souprav jako náhrada za stejný počet souprav M1. Netuším, kolik souprav bude potřeba pro trasu D, ale odhadem tak 20 určitě, bude-li po roce 2030 v provozu úsek z Pankráce až do Písnice. Tedy minimálně 70 souprav.… Číst vice »
Na linkách A a B určitě. Na lince C pomalu běží proces přeměny, tak tam snad tak dlouho ne.
Haha
Mohl byste být podrobnější?
Nějak vůbec nechápu, proč je nutný stavební zásah do stanic metra.
K automatizaci snad stačí hromady kabelů, čidel, kamer a hlavně výkoná řídící jednotka.
A potom programátora, který dokonale ovládá přikaz „IF“
Co víc je potřeba. ?????
Je potřeba stěna s dveřmi oddělující nástupiště a kolej.
Třeba v Budapešti a Norimberku nic takového potřeba není.
V budoucnu mělo v plánu odměnit nové soupravy s plně automatické na lince C a D. Současné soupravy na lince C budou jezdit na lince B. Zatím ještě nikdo neví.
Si jako dělají srandu? 250 na hodinu? Trochu málo ne? Vždyť prodavačky v Lidlu mají po roce těsně pod 200…
Prodavačky v Lidlu musí makat.
Kdežto „řidič“ metra si jen lebedí. Technické požadavky jsou nesmyslné, reálně jsou nejdůležitější vlastnosti zdraví, aby neexistovalo riziko infarktu či mrtvice a pohodová povaha, aby nezmatkoval, byl spolehlivý a nikdy nestávkoval. Plus tato profese patří mezy ty nejrychleji nahraditelné budoucí automatizací.
Technické požadavky jsou nutné aby aspoň uměl popsat co se pokazilo. A ne říct že „z té skříňky na zdi se kouří“
Popsat fakt nestačí. Strojvedoucí si musí umět poradit a stroji domluvit, odstranit většinu problémů tak aby alespoň odjel do stanice a bez lidí do depa. Jakmile to stojí, protože si fíra neví rady a nechce mu to jet, tak je to na dlouho a je to průšvih.
Co stačí na tramvajích či busech, nestačí v Metru. My nemůžeme zůstat stát v tunelu a čekat na opraváře. To by stála celá Praha
No podle obsahu vašeho komentáře je jasné, že vy byste to dělat nemohl. Jsou tam důležité psychotesty, tak ještě zbývá pro vás ten Lidl. 🙂
No nevím jak to DPP s náborem myslí vážně. Kdysi na svých stránkách poptávali zájemce o zácvik. Odpověděl jsem, zaslal požadované a neodepsali ani „trhni si nohou“… Jsem už 7 roků u ČD a vím od řady kolegů že to je u nich běžná praxe.
U metra je nábor fakt divný. Občas vypukne veřejný nábor, ale jinak to drží dost potichu, kurzy často zaplňovaly „tlačenky“ a ani teď to není moc lepší.
A když by to zkusila ženská, tak ji rovnou pošlou k šípku.
To je zajímavý… Jsem teď v lednovém kurzu a od DP tam jsme pouze tři lidi..
No přesně, není to lepší. 😉
Tak ať se daří.
A přitom je to jedna z nejsnáže nahraditelných pozic, při rozjetí automatizace.
Měli hledět do budoucnosti a plánovali automatické soupravy ! Např. v Singapuru jezdí automatické vlaky již 20 let a ještě tam mají zástěny na peroně, které zabrání průvanům a skokům do kolejí. Tady oslavují historickými uniformami. Podobně jako naše rychlovlaky jsme desítky let pozadu.
Před dvaceti lety se u nás stále nakupovaly nové soupravy M1, rekonstruovaly soupravy vyrobené v SSSR na typ 81-71M, probíhal jejich souběžný provoz s nerekonstruovanými soupravami. Jak byste chtěl tehdy provést přechod na automatiku?!? Vždyť financí nebyl dostatek ani pro tyto účely a bylo to rozložené do mnoha let. Na přechod na automatiku byste toto musel mít vše vyřešené, včetně rekonstrukce stanic. Krom toho v roce 2002 byly povodně, takže pak nastaly i jiné starosti a vše se zpomalilo, než se zatopené stanice metra (a také dvě původní zatopené soupravy:-) ) zrekonstruovaly.
Hele, kolik rekli 625 strojvedoucích metra, každý bez příplatku 42 tisíc měsíčně, za rok to dá 300 mega minimálně ušetřených.
A to nemluvím o dalších nákladech, na jejich obsluhu=učetní, zdravotní prohlídky, psycholog, školení atd. atd.
Takže se nebavíme ani omylem o tom, že by na to nebylo, kdyby tam seděl někdo kdo řídil firmy na základě toho co umí a ne na základě toho koho zná ve straně…
Provoz bezobslužného metra je dražší než provoz klasického se strojvedoucími.
Oni ty počty tak jednoduché nebudou. Ubudou strojvedoucí, přibude staniční personál. Navíc náklady na prebudovani původních tras jsou opravdu vysoké. A není to záležitost na chvíli. A máte pocit, že nejsou potřebnejsi peníze někde jinde?
Krom toho strojvedoucí budou stále potřeba na manipulační jízdy po depu a pak je otázka, zda nebudou potřeba i pro jízdy mezi depem a první stanicí metra.
Z depa do stanice se to už automaticky zvládne.
Manuálně tak možná výjezd z haly k první napájecí kolejnici.
To mne vcelku nezajímá, protože tehdy pro automatický provoz nebyly splněny žádné podmínky. Jak finanční, tak technické a v neposlední řadě i legislativní, bavíme-li se o roce 2000.
Staví se metro D. M1 dostanou LZA a odsunou se na místo 8171M, které se vyřadí. Na C se koupí nové vlaky a nové zabzař a odladí se automatický provoz, a pak to vyjede i na D. Takže strojvůdce v pražském metru dnes už není perspektivní job.
Pan SE ještě nic sám neudělal. Není těžké se dopočítat k výsledku, že depo Kačerov bude mít pouze nové automatické soupravy pro trasy C a D někdy tak v roce 2035. A to vše jen tehdy, když to dobře půjde a budou na to finance. V našich poměrech to bude spíš vleklý proces…
Vážně jsou v metru „řidiči“?
Jedině Mašinfíra!
Odborně se tomu říká „osoba řídící drážní vozidlo“. Ne každá osoba, která vodí nějaký stroj, je řidič. Ale pokud ten stroj je vozidlem, tak zpravidla strojník je zároveň i řidičem. Jen na velkých lodích bývá funkce strojníka od funkce kormidelníka oddělená, ale pak je zpravidla musí někdo třetí koordinovat. V metru by tříčlenná posádka byla docela luxus.
Řidič hnacího vozidla na speciální dráze. Nevím, že se nad tím někdo pohoršuje. Zaměstnání, na které mám spoustu pozitivních vzpomínek. Až na tu monotónnost..
Zdravim, na uvodni fotce urcite neni tunel v Nuselskem moste. Ten je dvoukolejny a nema kruhovy prurez jako ten razeny tunel na obrazku. Nejaka chybicka v popisku 🙂
a ještě do oblouku 🙂
Alespoň je to na céčku… :o)
A možná i mezi ÍPákem a mostem…
pravděpodobně je to z tunelů v okolí stanice Vyšehrad, když se ta fotografie jmenuje Vyšehrad_6
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/02/Vysehrad_6.jpg