Strojvedoucích metra není nikdy dost, vyškolit je trvá půl roku, říká šéf DPP Witowski

V tunelu v Nuselském mostě směrem na Vyšehrad. Autor: DPP/Daniel Šabík.V tunelu v Nuselském mostě směrem na Vyšehrad. Autor: DPP/Daniel Šabík.

Po zácviku si strojvedoucí metra vydělá 250 korun za hodinu.

Strojvedoucích metra není nikdy dost, vyškolit nové trvá půl roku, řekl ve středu ČTK ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Petr Witowski u příležitosti oslav 50 let od zahájení provozu na Nuselském mostě. Strojvedoucích metra aktuálně DPP zaměstnává 654.

Profese je i na seznamu volných míst DPP, po zácviku si strojvedoucí vydělá 250 korun za hodinu. „Kurz na strojvedoucího metra trvá půl roku a je daleko delší než ten pro řidiče tramvaje a autobusu,“ řekl Witowski. „Pozice se daří obsazovat, ale do ideálního stavu nám lidé chybějí,“ dodal.

Polovinu času tráví budoucí řidiči teoretickou přípravou, včetně získávání znalostí o soupravě pro případ technické závady během provozu. Další tři měsíce tráví v kabině metra. Přednost mají uchazeči, kteří mají technické vzdělání. Podmínkou je také znalost češtiny nebo slovenštiny kvůli komunikaci s dispečinkem. Zájemci musejí rovněž splnit psychotesty, které podstupují všichni žadatelé o práci v dopravním podniku.

Práce v metru, kde cesta po nejdelší trase B trvá z konečné na konečnou 41 minut, klade na strojvedoucí specifické nároky. „Během půl roku se člověk naučí regulovat jídlo a pití,“ řekl ČTK strojvedoucí Lukáš, který sedává v kabině metra už 18 let. „Existuje i pohotovostní řešení. Řidič si může požádat o mimořádné vystřídání,“ dodává s tím, že sám to za celou kariéru využil jen třikrát.

U příležitosti 50. výročí otevření Nuselského mostu vyjela ve středu z depa Kačerov historická souprava metra Ečs, která na trati jezdila v 70. letech 20. století. Zatímco staré soupravy mají jízdní stupně, které se zařazují, u nových souprav se zadává výkon procentuálně, řekl Lukáš v historické uniformě.

Podle Witowského je nuselský most „kapacitně nenahraditelný“, denně jeho útrobami projede 672 vlaků. Pokud by metro měla nahradit povrchová doprava, jelo by po Nuselském mostě 6 500 kloubových autobusů denně, dodal Witowski.

Tagy dpp metro Nuselský most strojvedoucí metra
85 komentářů