Řidiči a cyklisté se v Praze necítí bezpečně, děsí se křižovatek. Ve srovnání překvapila Varšava
Křižovatka I. P. Pavlova. Foto: Packa / Wikimedia Commons
Pražané nechtějí retardéry ani snížení rychlosti, zpoplatnění vjezdu do města však podporu má. Stále víc pak vadí elektrokoloběžky.
Ve Varšavě jsem na kole najezdil hodně kilometrů a co mohu říci_:. Na rozdíl od mnoha českých měst, zejména Prahy, Varšava po leta budovala cyklotrasy, které jsou v převážném procentu vedeny mimo ulice a silnice (nikoliv tedy jen nakreslenou čárou oddělený pás na silnici), a na křižovatkách mají svůj vlastní vyznačený přejezd, i semafor. Pro Varšavu to je ale i nutností: V rovinatém terénu se přehazovačky při jízdě ani příliš netkneme, jedeme většinou i na 6.-7. malé kolečko, o něčem takovém se v českých městech ani nedá zdát – to jedeme často s kopce do kopce, a přehazovačku užíváme nepoměrně… Číst vice »
Ve Varšavě místo pro oddělené cyklostezky zařídil Wehrmacht s Luftwaffe. To se v Praze (naštěstí) nestalo.
U nás to zařídili mimo centrum (Praha 1+2 zabírají 2 % rozlohy) komunisti, na sídlištích je místa dost. V centru je místa méně, z čehož logicky vyplývá, že by se tam měla omezit obvykle mimo řidiče prázdná auta zabírající tak 8 m2 oproti jednomu metru u kola.
Necítím se bezpečně, protože v této republice neexistuje policie. V Praze každou chvíli vídím, jak arogantní hovada jezdí na červenou, hrají si z mobilem (extrém byl v zatáčce u mateřské školky), nedodržují bezpečný rozestup, rychlostní limity, ale také maximální hluk (jak dokáže vysstresovat, dkyž celý den posloucháme morotkářké gangy a pak vám nějaké hovado pustí 100 dB při čekání u přechodu rovnou do uší).
Kdyby existovala policie, i se současnými mírnímy zákony by tato hovala vybodovala během jedné hodiny a byl by pokoj.
Přesně, zákony máme ale nevymáhají se. Možná nějaké šedesátky na konci zástavby, nebo projetí stopky na přehledné křižovatce.
Policajtů na počet obyvatel máme dost, akorát jsou v kancelářích a nemají moc prostředků co by zvyšovalo jejich efektivitu práce.
Zrovna dneska MP stála u Generála Píky 430/26 směr od centra cca v 8:45 v místě kde je zákaz zastavení a díky tomu je vozidla musela objíždět v protisměru(je tam jen jeden pruh). Málem mě jedno díky nim a samozřejmě ignoranci řidiče, který měl zastavit před překážkou, smetlo. A ty dva voli jen seděli ve služebáku a čuměli.
Tak to me pobavilo – Lepší cyklotrasy by ocenila pouhá třetina Pražanů – tzn. pouze 450tis. lidi. Tak to je jasny, uz ani korunu!
Že jo. Kolik by těch cyklistů taky chtěli? Milión ? 😃
Nejvetsi zlo a totalni bizar jsou cesty, kde najednou z niceho nic nejakej pruh proste utece a konci.
Kdyz clovek, co to tam nezna, jede Holesovickama na sever, drzi se vpravo, at nezdrzuje provoz, najednou sorryjako, tendle pruh tady odbocuje a prijemnou zabavu pri zarazovani se.
To je snad prazskej unikat. Typicky ma prece dalkovej cil jasne vyznacenej pruh a je to udelany tak, aby clovek v tom pruhu nikam prejizdet ani odbocovat nemusel.
Ale pokud chce clovek od Povltavske z Prahy pryc, musi na tech par kilometrech prejet xkrat.
Jako třeba na Modřanské, kde je pro jízdu rovně nutné měnit pruhy. Taky mám rád, že nikdy nevím který pruh zůstane průběžným a který se stane odbočovacím. Značka tam sice je, ale absolutně neodpovídá realitě.
To není pražský unikát, ale obecný příznak cargokultového státu. Vzpomeňte si třeba na konce stoupacích pruhů: nekdy končí levý, jindy pravý (koho proboha napadlo dělat levý pruh jako průběžný?), někdy končí oba „na zip“, i když svislá značka je jinak, někdy jsou značky 200 m + 0 m před spojením pruhů, někdy jen 200 m, někdy 500 a 200, někdy jen 0 m. Nájezdy na dálnice jsou občas bez připojovacích pruhů. Vodorovné značení je místy náhodné nebo ani neexistuje, takže jet v noci, nedejbože ještě za dešťě, je dost vzrůšo (to samé patníky). Občas jsou dvě středové čáry půl metru… Číst vice »
Co poslední dobou pozoruji je, že se někteří řidiči vyloženě utrhli ze řetězu. Dodržování pravidel v Praze se moc nekontroluje.
Ano, posledních 30 let. 🙁
Viděl jste někdy dopravní policii? Já už několik let ne. Jen tedy na dálnici, kde se zmůžou leda na rychlost. Ostatní je čistá anarchie… A měření rychlosti na konci obce, kde nic není nebo někde mezi fabrikama a křovím, kde by taky pěšáci nejsou je na nic… Ostatní pravidla neexistují, viz třeba hromada mrtvolek na železničních přejezdech. Běžný řidič vůbec neví jak se tam má chovat, po slintech z Primy, Novy a bohužel už i ČT je zmatený ještě víc.
Kdyby se v Praze mělo hlasovat o zvýšení rychlosti v ulicích a stavbě parkovacích domů všude, kde je to možné, je výsledek znám předem.Socku, možná kromě metra, rádi přenechají vidlákům a cizincům.
O zvýšení rychlosti se nehlasuje, zvýšenou rychlostí se běžně jezdí. A to i ti největší vzorňáci, jen si nemyslete. Jen tam, kde se všeobecně ví, že se vybírá bez větší tolerance (např. v Holešovičkách, Lahovičkách směr do centra), mají všichni stažené ocasy a místo padesát jedou čtyřicet i ti největší dravci. Aby se řešily oprsklosti typu vjíždění do bus pruhů (Evropská, Strakonická), nebo střelci, kteří svou výrazně vyšší rychlostí jsou pro ostatní nebezpečím, protože ostatní nepředpokládají, že se někdo zezadu může na padesátce přiřítit osmdesátkou, nebo na osmdesátce (třeba Štěrboholská a Jižní spojka) dálniční rychlostí, to se moc ze strany… Číst vice »
Je toho hromada, co mi přijde nejhorší je předjíždění tramvají zleva. Před deseti lety jen výjimečný debil, dnes každý druhý…
Bohužel podobné průzkumy, kdy věci hodnotí místní, nejsou úplně relevantní v důsledku národní povahy. Čech Vám vždycky vyjmenuje všechna negativa a pozitiva přejde jako samozřejmost, zatímco například Polák všechno vynese nekriticky do nebes a negativa upozadí, i kdyby se kvůli tomu měl porvat. Dokud nebudeme v podobných hodnoceních odpovídat relevantně, vždycky bude ČR mezi posledními. Osobně mám coby cyklista spíše pozitivní dojem.
Jak objektivně, cyklisticky to bylo horší, kdy jízda protizákonně po chodníku, nebo velká psychická odolnost v provozu, bylo nutností. Ale dobré to opravdu není ani zdaleka. Naopak, myšlení řidičů je často jako v 90. letech minulého století.
Jsou to docela zajimavy vysledky, bohuzel na celkem malem vzorku. Problemy zakladni vidim tri: 1) Praha (nejen) neumi zadavat a pripravovat akce komplexne, nikdo na to nechce dat penize (ani 20% kolik by ta vec treba stala), takze jsme nuceni skoro cokoliv rvat na krev, protoze si neumime ten prostor potrebny vyrobit duslednejsim postupem 2) navaznosti na okolni infrastrukturu a pesi/cyklo/auto vazby nam fakt moc celkove nejdou a neni zajem ze strany zadavatelu to zlepsit (viz castecne bod 1) 3) Cokoliv co muzem, ochcavame (protoze bod 1 a ze obecne nechcem priznat, ze nam neco nevychazi, nez to tam nejak… Číst vice »
Vyřadit IAD z města.
Kdo nemá divné pocity při jízdě či pomalém posunování a rozřazování v celé oblasti Ječná / IPP / Žitná…, při hledání skulin pro překličkování do potřebných pruhů atp., ať zvedne ruku. Bude unikátem. Mám „fóbii“ z Ječné, protože tam nahoře před Sokolskou velice často někdo zmatkuje a je to tam natěsno, naposled tam marťan přede mnou začal couvat! Přiznám „fóbii“ i z Žitné, kde se jezdí docela zběsile i v místech, kde pruhy jsou užší a kde jsou i dva přechody pro chodce. Zato Bulhar mi přijde „emocionálně“ celkem v pohodě. Samozřejmě platí, kdo se bojí a nechává se sežrat… Číst vice »
To jste měl ještě dobré, že až v 5. lekci. Já už v druhé (trenažer jsme na první vynechali, rovnou jsem jel do provozu) a byl jsem jako pes při ohňostroji. Jak jsme dojeli zpátky, nemohl jsem ani najít kliku na dveřích 😀
Pokud nějaký spolek s názvem „Cyclomedia“ dělá výzkum veřejného mínění o dopravě, tak ten výsledek je předem znám…
Cyclomedia není žádný spolek, ale nizozemská firma zaměřená na sběr a zpracování obrazových dat ze silniční sítě. U nás třeba pro seznam.cz (resp. pro mapy.cz) fotí panoramu („streetview“).
Ten hloupý komentář Vám moc nevyšel. :-/
No šikmooká panda vidí cyclo… a myslí že je to jízdní kolo. Ale to že by to mohlo znamenat kolo obecně a ne jen jízdní to jí nedojde 🙂
Jenže cyclo opravdu znamená kolo ve smyslu jízdní kolo 💁♂️😁 To slovo nepochází od kola, na kterém to jede, ale od toho, že neustále dokola šlapete…
Jako častý chdec po Praze mám dojem, že elektrokoloběžky a ostatní elektro udelatka jsou pro chodce i skutečné cyklisty největším zlem. Dalším jsou křižovatky, kde se buď nedá přejít na jeden cyklus (nám.Na stráži) nebo se dlouho čeká (Táboritská x Husitská).
Auta na magistrále jsou hnusná, ale zas tak nevadí.
Naopak, jako řidič jezdím rád jižní spojkou, Blankou a pak Holešovičkami a pak zas přes to ohavné nám. Na Stráži. Tam se mi nestane, že bych nedejboze srazil nějakého cyklistu.
Křižovatek, kde se nedá přejít na jeden cyklus, je bohužel víc. Například Táboritská – Ondříčkova nebo Seifertova – Italská (když zůstaneme v této oblasti). Pak jsou přechody, kde si chodec stiskne tlačítko … a čeká a čeká (Hořejší nábřeží a další místa)…
Nejhorší přechody co znám jsou Spojovací a Staroměstská. Na obou místech je spousta lidí, kteří chtějí přejít na/z MHD, ale díky nastavenému cyklu není problém čekat dvě minuty a nechat si ujet tři spoje před nosem.
Já mám pocit, že s preferencí MHD se to občas trochu přehání. Je sice fajn, že autobus nebo tramvaj nemusí čekat na volno, ale k čemu to je když cestující čeká na přechodu na druhé straně křižovatky a nemůže se k nim dostat.
Jako by nešlo na křižovatce respektovat světelnou závoru (chodci mají zelenou při příjezdu tram do zastávky)…
No bohužel ne vždy. Chodci na Staroměstské mají zelenou jen když přijíždí tramvaj od mostu, třeba 18. Pokud přijíždí třeba rovně 17 tak mají od výstupu metra červenou a proto tak přebíhají jinak jim ta 17 ujede. Že je to hloupé a ujetá tramvaj nestojí za ty stopy pneumatik na zádech je věc jiná 🙂
Ne-e, nejhorší je přechod na Štefánikově mostu u Letenského tunelu. Klidně to pustí 3x všechny směry aut a tramvají, než se dostane na řadu chodec. Přitom tudy z Letné do centra chodí nemálo lidí.
Asi úplně nejhorší přechod se světly je na Pavláku směrem k Na Bojišti. Tam vejdete na zelenou do silnice a na červenou docházíte, i když vyjdete na začátku zelené, a začnou se tlačit auta z Ječný.
To ale je normální, vždycky by meli křižovatku opustit první co v ní byli, ne že na vás budou auta najíždět i když máte červenou.
Začnou se na Vás tlačit.
U Spojovací bydlím… měřil jsem interval na přechodu Auto Jarov-točna tram. Pokud má chodec smůlu a zrovna přijíždí/odjíždí tramvaje, tak ten interval je lehce přes 4 minuty!
Auta odbočující vlevo z Koněvky do Spojovací jsou s tím provázaná, takže se pak díky tvoří nádherné kolony.
Je to sice komplikovaná křižovatka – 5 směrů pro auta + tram – ale preference proudu SpojovacíČeskobrodská je pro mě přílišná…
Nejvíce neohroženě se po městě pohybují cyklisté, přičemž zapomínají, že právě oni jsou ti nejzranitelnější ⚠️
Viděno z pohledu řidiče čumějícího do mobilu? 🙂
Tohle je problém. Tady moje zkušenost z praxe: Já jezdím každý den na kole a bohužel, neexistující infrastruktura a hlavně neohleduplnost většiny řidičů vás donutí se občas chovat “neohroženě”. Mate dvě možnosti: buď kolo v Praze vyhodit a přestat jezdit nebo se pražskému provozu přizpůsobit. Je to začarovaný kruh.
Ale nemelte, tak strašné to přece není…navíc uznejte, že nejvíc neohleduplní jsou tu coby řidiči ti, co mají na espézetce S anebo T 🙂
Tak nejnebezpečnější místa jsou křižovatky na nábřeží u Štefánikova mostu. Člověk jedoucí z Náměstí Republiky nedostane přednost od aut jedoucích podjezdem, přestože má tu povinnost. Stejně tak u Čechova mostu. Blbý je, že cykloinfrastruktura je tady blbě udělaná. Mají tu být cyklopiktokoridory, které člověka dostanou mimo ránu aut jedoucích zezdola(zprava) a zároveň jej nebude předjíždět auto za nim(zleva.) Třeba jízda na kole po magistrále není tak nebezpečná, protože s tím počítáte, tady vůbec ne.
Vzhledem k tomu, že jsme na konci, a poslední ne jenom proto, že se přidala další města, tak je třeba snížit rychlost na 30.
Vaše větné (povinnost dostat přednost) i myšlenkové konstrilukce (Praha je na konci žebříčku kvůli křižovatkám, výslovně ne kvůli rychlosti, takže je podle vás třeba snížit rychlost) mi přijdou ještě zmatečnější než zmíněný Bulhar. Ten si stačí projet jednou a člověk pochopí.
Vlk má ale nicméně pravdu v tom, že Stefánikův most je naprostý výsměch. Moje oblíbená část je ta, kde se uprostřed mostu z cyklopruhu stává odbočovací pruh. Nejspíš se předpokládá, že člověk s kolem rovnou skočí do Vltavy.
Toto je mimochodem naprostý pražský standard – když už někde rozumný cyklopruh je, tak zpravidla končí před křižovatkou a nějak si poraďte. Bonusové body, pokud cyklopruh najednou přeskočí mezi dva pruhy pro auta.
To je bohužel taková pražská klasika. Na ulici jsou namalované nějaké pruhy, 50 metrů před křižovatkou se změní na prostor pro improvizaci a pak se zase pruhy objeví ale v naprosto jiném složení. Naštěstí tupců a zmatkařů je na silnicích stále docela málo a všichni se s tím nějak poperou.
Nevím jestli to zákon povoluje, ale pro cyklisty by asi bylo bezpecnejsi, kdyby se z končícího cyklopruhu (někdy to je výhodnější) stal pruh průběžný, tedy řidiči aut by byli opticky upozornění, že mají dávat „přednost“.
Některé končící bus pruhy takto fungují, viz Svatovítská .
Tak ten styl, jak je to děláno na Nábřeží je snad relativně v pohodě, a ne každý je jako byl Pup, nebo ti lepší z mé generace, takže tam je to nějak udělané tak, že se otočíte na chodník a přejedete jako přechod. Vzhledem k charakteru křižovatky je to snad nejlepší z možného, s ohledem na tu chobotnici dole. Za mne je spíš problematický ten podjezd. Ani si nepamatuji, že bych snad jel těmito místy po silnici z Čechova, nebo z Čechova mostu, předpisově, protože fakt nechci riskovat, že mne někdo sejme, i když ‚jen v 50 km/h‘, tady jaksi… Číst vice »
Co jsou konstrilukce?
Revoluční, včetně křižovatky na předpolí Štefánikova mostu je celá blbě pro všechny segmenty dopravy, zároveň je to ale jedno z míst, kde se divím, kde a proč se tady bere tolik aut. Snad je lákadlem parkování pod Palladiem s luxusní kapacitou (k 900 místům, jestli se nepletu), kdy klientele „nevadí“ ani cena 60 / hod. Poloha Revoluční si říká o hierarchii, která dá velkorysejší prostor MHD, pěším a cyklodopravě. Mělo by k tomu dojít, projekt na proměnu existuje.
To je jedna možnost, druhá je objíždění Čechova mostu, a pak je tu Husákovo ticho, před nímž je spojovací silnice na Magistrálu(pro lidi jedoucí od Letné a Korunovační)
Myslim, ze ten strudl tam byva hlavne kvuli odboceni z mostu vlevo do ul. Lannova.
Nechapu, kterej jouda tam nastavoval semafor, ale aby tam clovek zkejsnul v nedeli v devet vecer na sedm minut, protoze za cyklus to stihnou projet dve-tri auta, je totalne na hlavu.