Nemáme dostatek řidičů, přiznal poprvé DPP. Prahu čeká rušení autobusových spojů

Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr HejnaBus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna

Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) nemá dostatek řidičů a kvůli tomu musí zrušit část spojů. Na dnešní tiskové konferenci

Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) nemá dostatek řidičů a kvůli tomu musí zrušit část spojů. Na dnešní tiskové konferenci to po několika týdnech přiznali zástupci DPP a hlavního města. DPP chybí k ideálnímu stavu 240 řidičů.

Škrty se už v listopadu dotknout celkem dvaceti autobusových linek. „Nezrušíme žádnou linku, ale dojde k omezení některých spojů a prodloužení intervalů, aby si mohli řidiči oddychnout. Nechceme ale, aby došlo ke snížení komfortu pro cestující. Omezení je jen tam, kde je možné podle aktuálních dat provoz omezit,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Chystáme změny tak, aby se dotkly jen minimálního počtu cestujících a přitom se snížil počet řidičů, kteří jsou potřeba. Nejde jen o úpravy jízdních řádů, ale prověřujeme i možnosti, zda by v některých situacích nepomohla výměna linek mezi dopravci,“ uvedl Petr Tomčík, ředitel Ropidu.

Podle generálního ředitel DPP Petra Witowského došlo ke zhoršení situace s nedostatkem řidičů zrušením takzvané karenční doby, kdy se proplácí nemocenská od prvního dne. „Projevilo se to růstem nemocnosti ve všech profesích, u řidičů v září meziměsíčně o téměř tři procentní body na celkových 10 %. Nicméně se snažíme společně s městem hledat řešení, například se snažíme motivovat řidiče navázáním některých odměn na počet odpracovaných hodin, využívat benefit sick days místo nemocenské a podobně,“ řekl Witowski.

K ideálnímu stavu by podle něj potřeboval DPP zhruba 240 řidičů navíc, což je zhruba deset procent celkového počtu. Podle něj má podstatně větší dopad na odřeknutí spojů dopravní situace v Praze, například kvůli nehodám nebo dopravním zácpám. I proto chce město posílit vyhrazené pruhy čistě pro autobusy. Neodjeté spoje kvůli nedostatku řidičů tvořily podle DPP jen zhruba setinu všech spojů, snaží se o omezení na nejvytíženějších linkách, kde jede brzy jiný spoj. Za září z 5,5 milionu ujetých kilometrů z personálních důvodů DPP odřekl 800 kilometrů.

Velká omezení čekají cestující v lednu a v únoru, kdy přejde DPP na téměř prázdninový provoz. V praxi to znamená zejména prodloužení intervalů. Ropid to vysvětluje i tím, že v lednu a únoru jezdí obvykle méně lidí než v jiné části roku.

Budu upřímný, musíme nechat řidiče autobusů trochu vydechnout od nekonečných přesčasů a dát jim možnost vybrat si také dovolenou, aby pak všechno jezdilo, jak má, zejména v měsících, kdy cestuje v Praze nejvíce lidí. V lednu a únoru, kdy je poptávka skutečně nejnižší, se tak intervaly autobusů na základě dohody s vedením města i dopravním podnikem a dalšími dopravci mírně prodlouží. Půjde o pokles o cca 9 % oproti běžným všedním dnům roku. Není to takové omezení jako o letních prázdninách a budou i linky, například 180 či 201, které pojedou úplně normálně,“ doplnil náměstek ředitele ROPID Martin Šubrt.

Podle Witowského by měla síť pražské MHD projít optimalizací, zejména pak u autobusů a tramvají. Využít chce především data z automatických sčítačů cestujících, které jsou zatím ve 300 autobusech. Nově DPP slibuje od ledna i zveřejňování skutečného času příjezdu autobusů. U tramvají zatím taková možnost nebude. „Budeme na našich stránkách zveřejňovat informace o skutečném příjezdu a odjezdu, data budou otevřená,“ dodal Witowski.

Praha současně dnes oznámila posílení některých autobusových linek, častěji bude během adventu jezdit i metro.

Dopravci dnes přišli i s návrhem, jak zvýšit počet řidičů snížením minimální hranice z 21 let na 19 pro řízení autobusu.

Souhrn listopadových změn

102: není v provozu v úseku Sídliště Bohnice – Staré Bohnice (souvislost s aktuální výlukou, zastávka v docházkové vzdálenosti na Sídliště Bohnice, případně možnost využití linky 236)
109: prodloužení intervalu ve večerním provozu z 20 na 30 minut a drobné úpravy poloh spojů ve špičkách
123: v pracovní dny dopoledne není v provozu v úseku Kavalírka – Anděl – Na Knížecí
131: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 10 na 12 minut
151: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 20 na 30 minut
157: během pracovního dne ve špičkách zrušeny tři spoje jedoucí vždy v odvratném směru proti aktuální maximální špičkové poptávce
165: v úseku Modřany – Komořany – Zbraslav omezení 50 % spojů v období pracovního dne
168: v pracovní dny ráno a odpoledne nejsou v provozu vložené spoje v úseku Nové Butovice – Nemocnice Na Homolce
170: v ranním období pracovního dne v úseku Braník – Barrandov každý druhý spoj (souvislost s dočasným zásadním omezením průjezdu při opravě komunikace K Barrandovu, současně reálný pokles poptávky cestujících)
175: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 20 na 30 minut
176: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 10 na 12 minut
181: v pracovní dny nasazeny kloubové vozy jako kompenzace za dočasně zrušenou linku 182
182: na lince budou dočasně v provozu jen vybrané spoje v ranní špičce (do 1. prosince)
183: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 20 na 30 minut
185: v pracovní dny v úseku Palmovka – Letňany snížení počtu spojů na začátku a konci špičkových období
193: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 10 na 12 minut
200: v pracovní dny v části ranní špičky prodloužen interval ze 2 minut na 3 minuty, v odpolední špičce ze 3 minut na 3,75 minuty
216: zkrácena do trasy Sídliště Baba – Vozovna Střešovice, rozsah provozu upraven pouze na pracovní dny cca od 6 do 19 hodin
241: není v provozu část vložených spojů v ranní špičce pracovního dne v úseku Sídliště Zbraslav – Smíchovské nádraží

Významné změny v autobusové dopravě od 1. prosince
V neděli 1. prosince dojde naopak ke změnám v Pražské integrované dopravě, které zlepší obsluhu lokalit, kam zatím autobusy ještě nejezdily.
• Nová midibusová linka 153

Dlouhodobý záměr MČ Prahy 5 bude realizován zahájením provozu linky obsluhující oblast okolo Černého vrchu, hřbitova na Malvazinkách a Dívčích hradů. V zastávkách U Zvonu a na Laurové bude možné přestupovat z autobusu na tramvaj, na Radlické pak na metro. Linka pojede po trase U Zvonu – Černý vrch – Malvazinky – Radlická – Dívčí hrady – Nad Konvářkou. Bude v provozu celý týden v intervalu 30 minut, kromě víkendů a večerů, kdy pojede jednou za hodinu.

• Posílení svazku linek 158 a 195 v oblasti starých Letňan

V souvislosti s novou bytovou výstavbou dojde k zásadnímu posílení svazku linek 158 a 195 v oblasti starých Letňan navýšením provozu o více než třetinu oproti stávajícímu stavu. V období špiček pracovních dnů bude souhrnný interval svazku linek v rozsahu 3 až 4 minuty.

• Zlepšení dopravní obsluhy Kbel a Vinoře
Linka 182 bude od letošního prosince nově jezdit na trase Opatov – Prosek – Vinoř, tj. bude prodloužena o úsek Prosek – Vinoř. V provozu zůstane i stávající linka 185, která jezdí do Kbel a na začátek Vinoře, bude nově zkrácena k metru Letňany. Prodloužením linky 182 bude lépe obsloužena i zbývající část Vinoře.

• Spojení linek 192 a 194 v centru na Malé Straně
Minibusová linka 194, která zajišťuje místní obsluhu v oblasti Petrské čtvrti a Starého Města, bude z dnešní konečné zastávky na Malostranské pokračovat přímo až k Nemocnici pod Petřínem. Spojí se tak s dnešní linkou 192 a zároveň pojede v pracovní dny nově každých 15 minut místo dosavadních třiceti.

• Prodloužení linky 146 na Želivského
Dnešní linka 146, která jezdí z Hrdlořez pouze na Spojovací, bude nově pokračovat ulicí Na Jarově a přes Habrovou, Vackov a Třebešín až ke stanici metra Želivského. Ulice Na Jarově tak získá kromě spojení k metru i vazbu na tramvajové a autobusové linky na Koněvově ulici a na Spojovací.
V prosinci dojde i k několika dalším úpravám provozu linek PID v oblasti Horních Počernic a Černošic. Detailní informace bude ROPID představovat postupně během listopadu.

Tagy Dopravní podnik hl. města Prahy dpp PID Pražská integrovaná doprava redukce autobusových spojů v Praze ropid Top
178 komentářů