Řidičem autobusu od 18 let. Organizátoři dopravy chtějí odvrátit nedostatek šoférů snížením věkové hranice
Stávající uniformy pro řidičky a řidiče autobusů. Foto: Petr Hejna / DPP
Zastánci snížení věkové hranice argumentují podobnou změnou v jiných zemích.
Taky se toho obávám. Na VŠ jsem si řekl, že kromě právní a pedagogické praxe zkusím jezdit s autobusem. Je pravdou, že za 3 roky mám v průměru odježděno skoro 100 hodin měsíčně v ČR i zahraničí na všech typech dopravy a nikdy se nic nestalo, ale…
Ta myšlenka, že jsem mohl nastoupit už u studia gymnázia a před 4. ročníkem prázdniny strávit za volantem, mi přijde dost děsivá 😀
Takto, příklady jsou hezké, ale evidentně nemusí platit co je jinde bude automaticky i u nás (stačí snad jen když poukážu na to že v nadpoloviční většině zemí Evropy je legální řídit s 0,4 promile alkoholu v krvi). No a k tomu řešení špatné situace (vnímám to jako celkem účelové řešení, kdyby nebyl nedostatek tak bychom asi všichni dávali přednost vyzrálejším řidičům autobusu), v žádném případě nejsem pro limit 18 let, ani za cenu že se budou zavírat některé linky. Od 19 snad, možná, ale určitě musí zároveň být nejmíň rok držitelem Béčka (rozhodně ne „z jedné vody na čisto“… Číst vice »
Já nejsem proti. Pokud k tomu budou pořádné psychotesty
Psychotesty negarantují vůbec nic.
DPP by měl zřídit nějaké mikrobusové linky, ať si to nejdřív vyzkouší na nich (myslím, že stačí i Bčko, a kapacitu mohou nahradit právě nižším intervalem díky novým zájemcům). Přitom budou postupně absolvovat školení i na větší autobusy a ty tři roky uplynou.
Hlavně ale není dostatek řidičů kvůli mzdám. Jak se ti potenciální řidiči naučí něco lepšího a výhodnějšího, hned od nich utečou.
Béčko vám stačí maximálně na 8 cestujících (+ řidič), to není mikrobus ale dodávka… Nejmenší minibusy co používají dopravní podniky mají kapacitu nejmíň 12 míst k sezení a kolik se tam nacke stojících je čistě otázka jak velká je nouze… vyjímečně třeba i dvojnásobek.
Nicméně fakt je že takové linky se typicky někudy proplétají dost pomalu, a vozy jsou menší, snadněji ovladatelné… ale bývá takových linek dost málo.
K 18-letému řidič bych nesedl ani do osobáku, natož do autobusu. Existují mezi mladými výjimky, že se nepotřebují předvádět a užívají si už jen ten pocit, že můžou normálně řídit, ale to by museli podstupovat opravdu důkladné psychologické vyšetření celé osobnosti, aby byla jistota, že patří k těm výjimkám. Jinak běžný řidič prostě v osmnácti bude mít zkraty jednak z nevyzrálé osobnosti, ale taky samozřejmě z nevyježděnosti. Správné reakce na krizové situace autoškola nemá šanci naučit, to si musí člověk vyjezdit v reálném provozu a hlavně zpočátku je to hodně o štěstí, buď to vyjde nebo ne. Správné návyky, aby… Číst vice »
Když vidím ty frajery 18-cca 25 let, jak jezdí s osobáky jako cvoci, nedovedu si představit, že by mě takový člověk měl vozit do práce. Nejsou samozřejmě všichni stejní, někdo je vysoce zodpovědný třeba v sedmnácti, jiný se k zodpovědnosti nedopracuje ani v důchodovém věku. Spíš to je otázka pro širokou odbornou veřejnost, ale pokud bych na ni měl odpovědět, moje odpověď zní NE.
Měli by začít od začátku…
Položme si otázku, půjde to dělat tak mladý člověk za ty rizika? Stejně má u mekáče a může tam přijit se zbytkáčem čehokoliv a nenese téměř žádné riziko. K profesi řidiče musí být i vztah a respekt. Pokud nepřidají tak to stejně nebude nikdo chtít dělat ani od 18. Nemohu sehnat na chatu kterou pronajímám uklízečku pod 250kč/h a tolik má mít řidič, který je jednou nohou v teplákách a druhou na krchově? Nesmysl.
Zoufalci z té „asociace“ nabízejí řidičům busů ca 150,- na hodinu…
Jenom to zabalí do 50-60 tisíc na měsíc…
(150 na hodinu je 25 tisíc při standardní době, čili asi budou pracovat tak o 75 % navíc)
Budou pracovat patnáct hodin denně (z toho maximálně devět řídit) cca 22-24 dní za měsíc.
Možná bychom prostě mohli přestat tvrdit, že jsou autobusy „levné“, a místo dalšího snižování bezpečnosti ty lidi prostě zaplatit :)). Pokud by to vedlo k racionalizaci linkového vedení, jen lépe.
Myslím si, že dopravní psycholog má pravdu, když říká, že člověk v tomto věku není vyzrálý na takovou práci.
Řidič jako učební obor? Podle mého názoru je to pěkná past. V podstatě vás to na celý život předurčuje k výkonu jednoho druhu povolán,í a pokud skutečně dojde v blízké budoucnosti k přechodu na autonomní řízení, také docela velký společenský problém.
Spíš bych si dokázal představit řízení nákladních vozidel a autobusů jako volitelný předmět na středních školách. Taková dovednost se může v životě občas hodit.
V blízké době k přechodu na autonomní řízení nedojde, protože zatím není ani u kolejových vozidel, kde to je o 1000% snažší.
Od 18 let vozit cestují? Není lepší zrušil řidičský průkaz a když dosáhne na pedály a uvidi přez volant tak mu dát autobus
Na nedostatek řidičů existuje lék.rika se tomu peníze.je to jednoduché.
Je to o mzdách. Za současné mzdy bych to nedělal ani kdyby mi bylo osmnáct.
Nejenom, jde i o to že posledních cca 20 let se ročně narodilo kolem 95-110 tisíc lidí ročně, lidí mezi 50 a 60 asi 130-150 tisíc ročně a mezi 40 a 50 150-180 tisíc. Tam je prostě brutální skok který nejde dost dobře přirozeně nahradit. Ať budete se mzdami hýbat jak chcete, tak stejně budou hýbat i jiní. Navíc jsou tu jiné faktory ve hře. Mne, kdybych musel skončit s tím co dělám a hledal jiný obor, by na bus asi nikdo nedostal, přestože by mi třeba nevadil náklaďák.
Možná blbý dotaz, ale fakt posunutí věkové hranice něco smysluplně vyřeší? Pokud je mi 18, chci se dát na dráhu řidiče z povolání a ještě nemůžu řídit autobus nebo těžký náklaďák, tak můžu na začátek jezdit s dodávkou, ne?
A na minibusových linkách nedostatek řidičů není… Byť by třeba u některých SD linek šlo dělat minibusové s polovičním intervalem.
Tak zaměstnavatelé co nechtějí platit mají dokonce svoji organizaci, aby brečeli společně? Ať brečí, i kdyby osmnáctiletý člověk mohl řídit bus (což je stupidita), tak v osmnácti bude umět počítat a za minimální almužnu to dělat nebude. A firmy co platí (a asi nejsou členy této plačtivé organizace zoufalých zaměstnavatelů) si mohou dokonce řidiče vybírat a určitě by si nevybrali čerstvě plnoletého bez praxe. Když je tržní cena hodiny práce řidiče cca 250 Kč za hodinu, tak za 150 si je nevybrečí ani kdyby vymýšleli jakékoliv nesmysly.
Ty se na to asi klepou. Vstávat ve 3-4 v 18 letech to je to po čem ty mladí řidiči touží,anebo do práce ihned z nočního klubu.
A platy už teda zvýšili?
To fakt není dobrej nápad…
Naopak, vrátit to co bylo dříve tj. 24 let a dva roky nákladní auto.
Dnes už to nákladní auto není tolik potřeba. Primárně to bylo pro technický dovednosti a trošku něco odjet. Ale dnes jsou ty autobusy přeci jen o kus dál. Takže to jak to je není nejhorší, nicméně to snižovat, není vůbec dobrej nápad. Ono se stačí podívat, pokud se nějaká nehoda stane – neberu to, že autobus postrčí o 10 centimetrů auto v křižovatce, tak řidiči mezi 21 – 24 lety tam defakto nefigurují.
joo,a co třeba od 15ti?!! praxe žádná,zkušenosti žádný ale budiu řídit autobus!! To ste se z těch malérů mladejch kamionˇáku nepoučily?!!
Já když vnímám některé staré dědky autobusáky tady u nás, tak si nemyslím, že by mladí řidiči byli velkým rizikem. Některým těm 60+ řidičům bych nesvěřil ani autíčko na autodromu.
Podotýkám, že je mi 57 let a už tedy trochu dost vím, o čem píši.
Taky mně to napadlo. Když můžou na moto do 50, proč ne bus? Sice je teda chování vozidla a rozměry malinko odlišné, ale zase nalákat na brigádu studenty zní lákavě….Doufám, že tu ironii někdo nevezme vážně!
A což takhle tuto profesi řádně ohodnotit????
To je nenapadne…
A kde na to ty peníze mají vzít? Nebo si snad myslíte, že dopravci mají tolik peněz, aby mohli tuto pozici, která je snad nejnižší možná u autobusového dopravce (když pominu uklízeče na garáži), platit zlatem? Je to prostě práce, kde není třeba umět nic jiného, než kroutit volantem a pár drobností k tomu, tak není divu, že je za to málo peněz.
Vy jste dobrý b.b. U autobusového dopravce je to jediná profese, kde musí být psychotesty a přísná zdravotní prohlídka. A kde je reálná zodpovědnost s možností osmi let za obecné ohrožení za banální chybu. To ani generální ředitel dané firmy mít nemusí. A když firmu doprasí (třeba tím, že místo placení skuhrá, že „nejsou řidiči“), tak jej akcionáři maximálně vyhodí a půjde jinam. Kde na to mají vzít peníze je jejich věc, když si chci někoho najmout, musím na to mít peníze. Nemohu si pozvat zedníka a zaplatit mu půlku jeho taxy s nejapným dotazem, kde na to mám ty… Číst vice »
„..jen kroutit volantem..“? No, hrani fotbalu je taky jen kopani do mice, ale tipuji ze nehrajete v Lize mistru a nevydelavate tak miliony mesicne…
Jo, a u letecké společnosti je (když oddělím techniky což je evidentně jiná větev, mnohdy stejně nemají vlastní) pilot taky jedna z nejnižších pozic… ale zaplacení jsou citelně lépe.
Náhled do reálné situace: Pracuji ve firmě provozující linkovou dopravu (tedy „čsad“ spoje). V posledních dvou letech firma přilákala nové řidiče, asi 12. Zhruba polovina zůstala a polovina v průměru do 2 měsíců sama zkončila, protože zjistili že to nebylo pro ně. A to byli lidé 30+ let. Nedostatečný stav dorovnávají řidiči z Ukrajiny, kteří musí aspoň umět základní češtinu. Vidím, že mladí kluci co jdou na volatn, tak jdou na náklaďák či kamion. Bus je okrajová záležitost. Hlavní nevýhodu co profese řidiče busu na linkové dopravě představuje, jsou dlouhé směny. Nejběžnější délka je 14 hodin, hned za ní 15tka… Číst vice »
A pak řeknou, kolik si vydělají za měsíc, ale při přepočtu na hodinu je to ne moc nad minimálkou.
No nevim je mi 35 autobus pravda řídím asi mesic ale moc se nedivim ze se do toho mladí nehrnou na tuhle praci musi mit clovek náturu stavat kazdy den ve 3 rano ve 4 uz byt u vozu kontrola vyřídit papiry a trada na cestu doma kolem 7 vecer zapomel sem dodat ze prostor na rodinu zadny ale nemyslim ze by to bylo jen chybou zaměstnavatele oni by potřebovali probrat i úředníci kdyz prakticky prvni Eva spoje a to skoro na vsech linkách vezu vetsinou prázdný bus a kdyz se zeptam proc tak je odpoved kraj si to tak… Číst vice »
Tahle mince má dvě strany. Na jednu stranu je opravdu zbytečné vstávání a placené km na noční, na druhou stranu je v některých spojích jeden dva lidé jedoucí do/z práce. Už kdysi dávno jsem to slyšel v návrhu odjet normálním taxi s platbou na kraj – taxikáři stejně v noci jezdí. No ale těch námitek jsem slyšel tolik, že chápu znechucení předkladatele v tom pokračovat.
By možná stačila větší flexibilita úvazku a plánování směn. Taky třeba omezit různý další profesní oprávnění. Takhle to nikdo jako 2. práci/brigádu nebude chtít mít.
Ono by to možná chtělo víc rozlišovat druhy autobusů a nároků na řidiče. Je něco jiného jezdit s nějakým minimusem po vesnicích, s kloubákem po městě a s dálkovým autobusem napříč Evropou.
Jenže poptávka není ani tak po řidičích minibusů, jako spíš po jejich „dospělých “ sourozencích.
Kloubové autobusy jezdí (zejména na ne-páteřních, třeba PID 181, linkách) lproto, že není dostatek řidičů těch standardních. Jinak by cestující ocenili nižší intervaly se shodnou kapacitou.
Není to jenom řidiči, on ten kloubák má i z jiných stran levnější provoz než dva krátké, a silnice taky (pokud je ve městě doprava hustá) míň jednotek ocení. Pokud se pokusíte posílat menší vozidla „co 5 minut“ skončí to typicky tím že se budou často sjíždět a pojedou za sebou jako jeden kloubák zato se dvěma řidiči…
Jenže nikdo nenapíše do pracovní smlouvy, že budete jezdit výhradně s minibusem. Do měsíce někdo onemocní nebo odejde a hned bude potřeba jezdit s klasickým busem…
Většina lidí má středoškolské vzdělání s maturitou, následují s výučním listem. U řidičů autobusů by měl být požadavek alespoň toho vyučení, protože to znamená, že takový člověk neztratil pojem o tom co znamená nějaká forma životní zodpovědnosti sama k sobě, tím by se dalo odvodit i zodpovědnosti k okolí. Bude-li požadavek pro nové řidiče autobusu vyučení, potom by se s tím dalo pracovat na rovine dodatečného rozšíření kvalifikace nějakou dodatečnou jednoletou formou studia na střední škole zahrnující dílčí závěrečné zkoušky, čímž by jednotlivec získal druhou kvalifikaci postavenou na úroveň výučního listu. Součástí takového studia by měla být také teorie i… Číst vice »
K čemu to?
A kdo to zaplatí? Řidičáky na trolejbus a tramvaj se počítají ve statisících korun. A pokud bude muset na řidiče studovat,ubude ještě víc zájemců
Mám dvě maturity a nikdy bych si netroufl tvrdit, že řídím líp, než kluci s výučákem. A jestli má člověk něco v hlavě opravdu nezachrání jednoleté studium (většinou to nezachrání žádné studium, inteligence a vzdělání jsou dvě různé věci).
Na jednu stranu chtějí mladým řidičům zkomplikovat řidičák „řidičákem na zkoušku“ a na druhou stranu by jim svěřili autobus, kde může být i 100 cestujících. No potěš koště.
Přesně tohle jsem chtěl napsat.
Mezi němi nebude úplně velká korelační vzorková skupina.
Naprosto souhlasím, jen technická poznámka, v kloubáku až 142 lidí.
Možná jsem atypický kus, ale pokud budu tuto problematiku posuzovat podle sebe, tak sebekriticky přiznám, že teď jezdím uvážlivěji, než před několika desetiletími, kdy jsem byl mladý a fascinovala mně tehdy především rychlost. Myslím, že každý držitel čerstvých papírů se musí nejdřív „vyjezdit“ a nechápu, proč by k tomu měl mít už od počátku za sebou cestující. Za mně limit od 21 let ok. Kvalifikované stanovisko k tomuto by jistě byla schopna dodat nějaká asociace pojišťoven. Problém vidím spíš v pracovních podmínkách a nedostatečném mzdovém ocenění – obojí lze zlepšit. Dokladem toho mohou být rozdíly v atraktivitě jednotlivých autobusových dopravců… Číst vice »
Jj, alkohol a cigarety taky posuneme na 21 let protože mladí pijí víc 🤦
Pro mně za mně se klidně uchlastejte už ve 16 letech, když tím neohrozíte nikoho dalšího.
Možná bychom se mu i složili „na médium“ 🙂
V Česku se nám rozšířil takový nešvar, podnikatelé otravují a brečí u státu ještě mnohem častěji než prý otravní odboráři.
Už desítky let je dokázáno, že nejmladší řidiči jsou nejrikovější skupina. Ale když mocipáni potřebují, tak se klidně kvůli nim budou měnit zákony!
Máme tržní ekonomiku, tak proč pro vyřešení problému nepoužijí tržní mechanizmy?
Protože Regiojet a Umbrella řidiče vcelku zaplatí, ostatní vetšinou působí na pokřiveném trhu dotované dopravy, kde se hraje na cenu, takže není moc prostor přidávat nad dlouhodobou inflaci. A zaměstnavatel, který místo 30 000 hrubého dá 45 000 Kč výběrové řízení těžko vyhraje.
Řešením by byla i lepší skladba jízdních řádů, aby většina linkovych autobusů mezi 08:00 – 12:00 nestála na nádražích, u škol, apod.
Za 45000 hrubého nikdo patnáctihodinové směny dělat nebude.
Pokud jich bude jenom 10 měsíčně…
A řidičák na autobus bude na zkoušku. 😆
Řidičák na zkoušku je jenom projevem toho že současní pantátové ve funkcích nemají ke svému potomstvu ani takovou důvěru jako měli jejich k nim.
Naopak, je to projev toho, že si sami vzpomínáme, co jsme tropili v mládí. Tehdy nám kdeco připadalo jako děsná sranda, dnes bych si sám k sobě v 18 do busu nesedl. Už chápu, proč tatík obracel oči v sloup, když jsem se v raném mládí pokoušel dostat jeho a pak i sousedův prázdný bus na nádvoří dílen do smyku a ono to šlo 😆😆😆 Odnesl to akorát špígl a kus omítky. Jenže to byl svátek, v dílnách liduprázdno a já nevezl cestující. Divím se, že mně tehdy tatík po návratu z dílny nepřerazil – možná je to škoda. 😃
Piloťák na motorové či bezmotorové letadlo můžete získat od šestnácti let, PPL – obchodního pilota od osmnácti.
Nejsem si jistý, v čem se liší psychologický profil mladého člověka řídícího letadlo od téhož řídícího vůz nad 7,5 tuny.
Mladý člověk je daleko tvárnější, rychle se učí. Věk 21 let je pro autobus určitě dostačující, jen omezení je ve skutečnosti do 24 let, s vyjímkou MHD. Tady vidím „nespravedlnost“ a zvýhodňovéní městské dopravy proti ostatním typům doprav.
Tím, že v letadle nemáte 45 lidí a kontakt s ostatními účastníky provozu je mnohem menší.
V jednom stoupavém proudu můžete na závodech vidět klidně dvacet letadel, to je docela šrumec.
Mimochodem, odpovědnost máte jak za jednoho, za čtyři i za padesát lidí pořád stejnou. Je stejná, i když se míjíte v osobáku s plným autobusem, případně při předjíždění autobusu. To si mnoho řidičů vůbec neuvědomuje. Rozlišovací schopnost řidičů osobních vozů končí zpravidla uvnitř vlastních automobilů…
Závody nejsou běžný provoz. Odpovědnost stejná není, jelikož řidičům osobáku obvinění po nehodě za obecné ohrožení nehrozí tak často jako u řidičů autobusů či nákladních vozidel. Když míjíte osobák osobákem je odpovědnost jiná než při míjení autobusu plného lidí a jiná při míjení prázdného autobusu. A tu generalizaci volíte dle sebe?
Počkat, to zkoušíte argumentovat ve smyslu že je to pro jejich dobro?
S prominutím, někdo je s to nést tu odpovědnost v 15, jiný toho nebude schopný v 80. Všechny ty věkové hranice stále více a více nedávají smysl.
Co v tom spatřujete navíc je vaše subjektivní interpretace nic víc.
A jak byste to chtěl stanovit? Dojmem úředníka? Řidiči se sk. C+D musí projít dopravně psychologickým vyšetřením, na rozdíl od řidičů osobáků. To by mnozí nedostali řidičák nikdy. Všechny ty věkové hranice naopak smysl dávají, neb člověk se nějak od narození vyvíjí a nikdo lepší způsob zatím nevymyslel.
Způsoby jak zjistit psychologickou vyspělost jsou, byť nedokonalé, to pokud chcete dál pokračovat v nějakých omezeních. Osobně bych ale porušil všechny věkové limity nad 18 let napříč celým právním řádem. Jednou jsme řekli že člověk je v 18 dospělý, tak nevidím důvod mu nadále nedovolit se plně podílet na společenském životě.
Tak společenský život vám nikdo legálně nad 18 let neomezuje pokud vím. Osmnáct let je dosažení plnoletosti ne dospělosti. Ty ostatní limity jsou obvykle pracovně-právní povahy. Teď mě napadají jen tři věci coby vám společensky mohli vadit a to minimální věková hranice pro soudce (takový předseda soudu ve věku 19 let…), volby do senátu a na prezidenta. To jsou podstatně společensky omezující věkové limity?
A ještě poslanec – 21 let. Mě přijde velmi pitomé mít tyto funkce omezeny zdola když nejsou omezeny shora. Nevidím důvod proč by měl být senilní osmdesátník lepším senátorem než osmnáctiletý kluk. A co se týče dospělosti, pokud chceme být opravdu exaktní, tak ta nastává u každého člověka jinak, to by jsme ji museli stanovovat vyšetřením každého člověka. Na papíře může ta hranice vypadat jasná, ale reálně s tím jak za poslední roky pokročila věda se rozpadá. On je vůbec problém jak tu dospělost definovat, protože utvoření struktur v mozku, nebo jinde, nemusí absolutně nic vykazovat o skutečné vyspělosti daného… Číst vice »
Řešením není hranice zrušit, a řešením není ani hledat tak kvalitní, důkladné a objektivní „analyzátory“ toho kdo už je dostatečně vyspělý… věk je za momentální situace jediné použitelné kritérium.
Ano, dle svých zkušeností s ostatními řidiči v běžném provozu. Odpovědnost je totiž jen jedna. A ta nastává ve chvíli kdy usedne řidič, pilot za volant (knypl) jakéhokoliv stroje. A navíc, odpovědnost je neměnná s věkem uvedeného.
Takže pokud vám hrozí jen pokuta tak je míra odpovědnosti stejná, jako když vám hrozí vězení? Když máte odpovědnost jen sám za sebe, tak je stejná jako za 45 cizích lidí? Vaše osobní zkušenost je jen vaše osobní zkušenost, nemá s obecným stavem věcí až tak moc co do činění, může být ovlivněna mnoha individuálními proměnými. A mimochodem má třeba šestileté dítě stejnou odpovědnost jako dospělý? Vracíte se do minulosti, kdy děti byli pro některé jen malými dospělými a tedy šlo si zdůvodnit cokoliv? Chápete, že psychika člověka se vyvíjí s jeho věkem a je ovlivněna dalšími okolními vlivy? Odpovědnost… Číst vice »
Co sem pletete děti? Zavádíte svůj výklad někam, kde absolutně postrádá smysl. Přečtěte si znovu a ještě jednou můj výklad a třeba přijdete na to jak je to z mé strany míněno. Ztrácet čas opakováním nebudu.
Opravdu? Vy tvrdíte, že je odpovědnost jen jedna a nezávislá na věku. Dítě není člověk? Od kdy je dospělým? Tam je také stanovená nějaká hranice. Jak nejsou argumenty, a jen opakování stejné mantry jedná se o demagogii.Váš výklad je etalon pravdy? Podle mé zkušenosti je za tím neschopnost argumentovat a fanatická ideologická zaslepenost. 😉
Nemyslím si že pokuta vs. trest nějak určuje míru odpovědnosti, jenom toho jak si česká společnost určila že k dané nežádoucí události bude přistupovat. Ona představa že by někdo přemýšlel stylem „Dnes jedu s busem, musím dávat hodně velký pozor. Ale zitra jedu s Tatrou erteplí, tak tož to možu orvat krajnicu a vykotit sa do škarpy“ je poměrně děsivá. Co se týče odpovědnosti, tak minimálně na filosofické a řekl bych že do jisté míry i na právní, úrovni se musí brát v potaz jestli daný člověk má vůbec prostředky k tomu to ovlivnit, ve společnosti která není totalitní nemůžeme… Číst vice »
Na C i D1 je věková hranice 21 let, na rozdíl od B. A trestní zákoník pamatuje lehčím splněním podmínek pro obecné ohrožení v obou případech u zavinění dopravních nehod než u držitelů skupiny B. Spousta lidského konání je spíše podvědomé než vědomé. To je i důvod proč tatíci s dětmi v autě jezdí obvykle opatrněji a klidněji než bez nich. To je někdy až neuvěřitelné jaká proměna se s některými řidiči stává.
To se pořád ale bavíte o míře postihu kterou si tu někdo vyřval a proloboval a ne míře odpovědnosti. Ostatně tak jako o všech zákonů.
A spousta lidského konání je také spojená s biologií a konkrétně sdílení domácnosti s dětmi má negativní dopady na hormonální úrovně u mužů. Což se pak negativně odráží na jejich ochotě riskovat. Zatímco na silnici to může vypadat jako super věc, bohužel se nám to promítá do oblastí kde to dělá škody.
Ona je míra odpovědnosti stejná, když jedete v osobáku sám a když vezete 45 cizích lidí v autobuse? Od řidičů osobáků se očekává stejná profesionalita jako u řidičů autobusů a tedy zpřísnit pro ně tresty?
Ona vysoká ochota riskovat a tedy ohrožovat sebe a jiné je jednoznačně pozitivní věc? Společná péče o děti je špatná věc? Muž je nad ženou? Myslíte že byste prošel takovým testem dospělosti po kterém voláte?
Ochota riskovat se propisuje do dalších oborů lidské činnosti. Včetně oblasti ekonomické kde má vliv na ochotu měnit práci, nebo zakládat společnosti.
Další věci jste si tak nějak domyslel.
P.S. Nevím jak jste z poznámky že pokud určovat nějakou hranici dospělosti, tak to lze jen individuálně jste zvládl udělat že po něm volám, když tu v několika komentářích uvádím že bych všechny limity vyšší než 18 let zrušil.
Fajn. A co je horší, když rozbijete 20 krabic zboží nebo zabijete 20 lidí?
O jaké zboží jde?
Existuje zboží, které má větší cenu než lidský život?
Pokud se ptát obecně, globálně tak říkajíc, tak odpovím cynicky ano je. A s dost velkou pravděpodobností jej máme každý trochu u sebe a zdá se že s tím nějaký morální problémy nemáme.
A které?
Slyšel jste o tom jak se těží kovy pro elektroniku? A nějaké morální problémy s tím, zdá se, nemáme.
Tam není problém eventuální škoda na řízeném vozidle (to si vyřeší pojišťovna, mimochodem u začínajícího řidiče určitě za vyšší sazbu), ale potenciální škody na ostatních účastnících provozu…
A nebude to spíš mít něco společného že u řidičáků si státy dovolí vymýšlet víc národních volovin, pardon specifik, pardon velmi oprávněných požadavků, zatímco u letectví je to do značné míry dáno mezinárodně, čímž je omezen vliv přeregulované Evropy?
Už jste někdy slyšel o vídeňské a ženevské úmluvě? I silniční doprava má své mezinárodní úmluvy. Takže voláte po větší mezinárodní spolupráci a podporujete EU?
Slyšel ale mám značné pochybnosti že nápad vymýšlením dalších a dalších skupin ŘP vychází z nějakého dodatku daných úmluv.
Pokud jsme jednou součástí EU, tak by se pravidla měla postupně celým prostorem harmonizovat. Ne se pořád tvářit na to že jsou tu lidi horší než o kilometr za hranicí.
P.S. Nemyslím si že podpora postupné harmonizace již regulovaného se vylučuje s kritikou přeregulovanosti.
Ty další skupiny jsou právě harmonizace.
Dobrá, beru v potaz, pak si ale vyhrazují právo ke kritice pro přebujelost byrokracie.
Tak taky by se dali zrušit a část řidičů by prostě na řidičák musela počkat. V čem je tu ta přebujelost? On vám to právo někdo bere?
A nebo by se to dalo zrušit a posunout na dolní hranici a nikdo by nemusel čekat. Což je něco co bych navrhoval já.
Přebujelost vidím ve vytváření pravidel jejichž existence není k zajištění provozu fakticky nutná.
Když už jsme u letectví, on je tady takový detail.
PPL není licencí obchodního pilota, nýbrž pouze soukromého. Což sice neznamená, že by člověk nemohl vozit lidi, může, ale nemůže to dělat na komerční bázi.
K tomu je určena minimálně licence CPL. Výcvik sice lze začít ve věku 18 let. Nicméně velitelem letounu vykonávající komerční let se může stát až v jednadvaceni.
Ano, tady může být pro diskutující zajímavý rozdíl věku pilota amatéra a profesionála (18 a 21). CPL bylo zavedeno před několika lety.
Nicméně oba piloti mohou vozit až tři lidi. Jeden z nich ovšem vozí zadarmo..
Oba mají stejnou odpovědnost.
Domnívám se, že omezení na tři pasažéry platí jen v prípadě LAPL. U plnoučného PPLka toto neplatí. Máme tady jednopilotní jednomotorová letadla, jako C-206, DHC-2 Beaver, Piper Saratoga, Beech Bonanza a další, které mají kapacitu 6-7 lidí.
LAPL, PPL, CPL, ATPL… jdete hodně do podrobností, jsme v autobusové dopravě.
Ale budiž, čtenáři se alespoň něco dozví. I když jen velmi útržkovitě…
To by vydalo na článek s porovnáním řidičáků a piloťáků, případě jejich věkovým omezením…
Jenže u létání je to tak, že pilot roste > je neustále přezkušován, jak po teoretické tak i po praktické stránce. Hlídají se minima, nálety, každý rok teoretická průprava, rozbor nehod atd…