Říčany zrekonstruují přednádraží. Parkoviště dostane název P+R, míst však bude méně než dnes
V současnosti může v okolí nádraží parkovat kolem 130 aut. Po výstavbě P+R parkoviště bude míst jen mírně přes sto.
Říčany vypsaly veřejnou zakázku na stavbu s názvem Parkoviště P+R. Úkolem bude kromě zhotovení projektové dokumentace postavit nové veřejné prostranství v prostoru přednádraží, jehož součástí budou navazující parkovací plochy v Nádražní ulici.
Předpokládaná cena je 53 500 000 Kč bez DPH. Vzniknout má 103 běžných parkovacích míst, pokud bychom přepočítali náklady na jedno místo, vychází na v současnosti relativně nízkých 519 tisíc bez DPH. Zejména pak v porovnání s nedalekými Šestajovicemi, kde jedno místo v chystaném podzemním P+R parkovacím domě daleko od železnice vychází na 1,8 milionu korun.
Stejně jako v Šestajovicích je i v Říčanech zakázka součástí dotačního projektu, který bude spolufinancován z Integrovaného regionálního operačního programu.
Šestajovice staví velkorysé podzemní P+R parkoviště. Přestup na vlak bude 2,5 km daleko
V Říčanech však nepůjde o výstavbu nového parkoviště, jak by se z názvu mohlo zdát. Na místech určených k rekonstrukci se parkuje již nyní. Říčanské nádraží je totiž oblíbenou destinací pro obyvatele okolních obcí a satelitních sídlišť pro přesednutí z auta na vlak a dojíždění do Prahy.
Živelné parkování
Právě kvůli tomu, že P+R parkování využívají zejména přespolní, se předešlé snahy o vybudování vysokokapacitních parkovacích ploch nesetkaly u obyvatel s pochopením.
Parkovacích stání je zde dlouhodobě nedostatek, po osmé hodině ranní je velmi těžké najít místo k zaparkování.
Podle diplomové práce věnující se potenciálu záchytných parkovišť v okolí Prahy je v současnosti v celém prostoru od výpravní budovy přes areál bývalého obratiště autobusů až po křižovatku ulic Nádražní a 17. listopadu možné zaparkovat kolem 130 vozidel.
Po rekonstrukci a výstavbě „parkoviště P+R“ to bude méně. Zadávací dokumentace počítá se vznikem zmíněných 103 běžných parkovacích stání, z nichž dvě budou vyhrazena pro potřeby Správy železnic. Dále vznikne šest stání pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace a šest stání v krátkodobém režimu K+R.
Vznikne též pět stání pro motocykly, plocha pro odkládání jízdních kol (kolostavy) a uzamykatelné cykloboxy. Pro parkovací stání bude navržen systém kontroly parkování s infosystémem, který bude poskytovat informace o zaplněnosti kapacity parkoviště na příjezdových trasách.
V místě před bývalou nádražní budovou je navržena kamenná dlažba, na samotné komunikaci pak bude asfalt, parkovací stání budou zatravněná. Prostor dráhy oddělí železobetonová zídka. Dále se dle zadání vysadí nové stromy a keře.
Stavba by měla začít ještě letos v září, hotovo má být do sedmi měsíců. Vítěz tendru se bude muset následujících pět let starat o vysazenou zeleň.
Soutěž o nejdražší P+R
Ceny za parkoviště označovaná jako P+R se v Česku značně liší. Zatímco v Praze se náklady podle nedávných tendrů často nevejdou pod jeden milion korun za parkovací místo, v Plzni například začala v květnu stavba podzemního parkovacího domu, kde jedno místo vyjde na 457 tisíc korun.
Jsou drahá a jejich přínos malý. Praha přehodnotí stavby nových P+R parkovišť
Rekordmanem se zřejmě stane zatím nevysoutěžený projekt ve zmíněných Šestajovicích s náklady 1,8 milionu na jedno místo. V rámci letos otevřených parkovišť P+R pak s nejvyšší cenou zatím vítězí parkovací dům Libereckého kraje. Zařízení umístěné v centru města označované jako P+R si kraj postavil s náklady 833 tisíc korun bez DPH na jedno místo.