Říčany chystají zklidnění automobilové dopravy. Omezí rychlost na 30 km/h, zavádí parkovací zóny

Zpomalovací pryžové prahy v Říčanech. Foto: ricany.czZpomalovací pryžové prahy v Říčanech. Foto: ricany.cz

Město slibuje více míst na parkování díky snížení rychlosti.

172 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

Ještě bych jim navrhl aby před každým automobilem běžel obecní slouha – radní s červeným praporkem.

Jana Trčková

Dobrý den, nebydlim v Říčanech, ale mám zde staré rodiče kteří potřebují občas pomoci. Mám si zaplatit 12000,- abych mohla někde v Říčanech zastavit a poskytnout jim potřebné služby? Pracuji v Říčanech a 12000,- je dvanactina mého ročního platu. Pravděpodobně budu muset v práci skončit a tím se dostat do finanční nouze. Myslím, že nebudu sama.

Jaaa

Cha, tak i Říčany řeší stejný problém jako Praha? Jak překvapivé, že? I tady se podle autíčkářů musí místní „smířit s tím, že žijí ve městě“? 😀

Samozřejmě že přístup říčanských je obojaký. Cizí auta pryč, ale naše auta do ulic, protože stejně všichni jezdíme do Prahy. 😉

DJ TRAIN

Som rad, ze mesta tlacia k vyuzivaniu MHD a reg. dopravy podobne ako vo Viedni, kiez by sa tento tlak zosiloval na maximum.
V Prahe i v Bratislave nie je nic neobvykle manazerov firiem, ale i politikov v MHD stretnut. Ak si niekto potrebuje kompenzovat ego jazdenim autom aj na wc pomaly, spinit eko odpadom vzduch atd… nech sa paci nech plati.

Pozn – pre hejterov pribuznych mam profesionalnych vodicov a osobne vyuzivam MHD a v pripade potreby car sharing a obdobne formy

Jirka

Je to jen o tom, jak vytřískat víc peněz, nic víc. Pár oveček se chytne, jako to je dobrý….. Myslím ty co nemají prachy na auto, nebo jsou věčně v lihu, ale skutek utek. Měšťáci akorát budou buz…..t

Jaaa

Samozřejmě. Důvodem toho, že nemají auto je výhradně ten, že „na něj nemají“. 😀

Rozhodně nemůže nastat situace, že si někdo vyhodnotí, že ten plechovej krám prostě nepotřebuje, i kdyby mohl v klidu živit čtyři, co?

Předvádíte krásný příklad české malosti. Pražský platy jsou vyšší než ty vaše vidlácký.

Viktor Šedivý

Klidně ať si někdo vyhodnotí, že auto nepotřebuje. Nepochybně existují lidé, jejichž životnímu stylu naprosto dostačuje hromadná doprava.
Ale ať nenařizují druhým, že se mají také svým stylem přizpůsobit a auto nepoužívat.

Jirka

Je to jenom o tom, jak vytřískat z lidí víc peněz. Ničemu to nepomůže, jen obecní kasičce. Pár blbcu se chytne, jako hmm to je dobrý, ale prd. Počkej te, až přijde doba, kdy budete platit za kolo

Odpadlik

Jsem za zpoplatnění parkování všude. To není nároková záležitost. Ke školám závoru s turniketem. To každého navíc zpomalí, takže najednou přijde na to, že pěšky je to vlastně rychlejší.

Gwann

extrémní, ale zrovna ta závora u školy…to by mohlo fungovat.

robert

Vidíte, vidíte, autíčkáři. Kdybyste nebyli tak roztahovační a neodkládali svoje pekáče tam, kde se to nemá a věčně nevytvářeli kolony, nikdo by proti vám nic neměl. Ale děláte si to sami. Neustále ucpáváte ulice a tak je jasné, že čeho je moc, toho je příliš. Jestli nejste schopni užívání aut snížit, pak se přestěhujte někam, kde je na ty vaše hromady plechu víc místa.
A teď čekám hromadu výmluv, proč se zrovna tenhle člověk nemůže auta vzdát. 😀 😀 Hlavně teda abyste neklesli na společenském žebříčku, pokud by vás nějaký známý viděl jet sockou. 😛

Petr Šimral

Nemyslím si, že je to tak. Co získá člověk, pokud odhodí automobil a přejde na autobus? Nic. Bude v autobusu stát ve stejné koloně, jako předtím a jen přijede později. Problém s parkováním si přesune k místu, kde by taktéž musel zaparkovat. V tomto ohledu lidi preferují vlak. Jenže ve směru Říčany je vlak řešen extrémně špatně… Kolovraty jsou ještě Praha. Říčany – Strančice mají jedničku, ale v úvahu přicházející Mnichovice mají dvojku (zde ale malá kapacita P+R) a Mirošovice již mají trojku (dá se jemně říci, že nekonečná kapacita P+R). Jízdní doba vlaku zase až tak strašná není: Mirošovice… Číst vice »

Jaaa

„Nic. Bude v autobusu stát ve stejné koloně, jako předtím a jen přijede později.“

Ne. Pokud se takto rozhodne alespoň 30 % řidičů, kolony osobních aut nadobro zmizí.

Autobusy budou jezdit rychleji. Díky větší poptávce budou jezdit hustěji a do více směrů.

Takže místo půl hodiny v koloně a při hledání místa na parkování budete 20 minut trávit cestou na zastávku, zastavovánim autobusů na zastávkách, přestupem na MHD a cestou od MHD do místa cesty. Při nejhorším vás to časově vyjde na stejno a náklady budete mít nižší.

O nákladech, kterými zatěžujete celou společnost, vůbec nemluvě.

Gwann

úplne přesně.

proto ve městech vznikají bus pruhy, kde to je možné. zpomalují IAD a zrychlují MHD, ruší tedy negativní externalitu IAD na MHD z časového hlediska.

robert

Odkaz funguje. 🙂
Ale tím, že část lidí přejde z auta do veřejné dopravy, se samozřejmě kolony zkrátí a cesta bude příjemnější především pro ty, kteří auto nevyhnutelně nutně potřebují – řemeslníci, sanitky, zásobování, kurýři.
Fakt by si měl každý několikrát rozmyslet, jestli to auto potřebuje.
Nedávno jsem tady psal, že jsem šel okolo 8. hodiny ráno v pracovní den po Horňátecké ulici od metra k vozovně. A stála celá ulice. Byl jsem nahoře dřív než auto u vozovny dorazilo na úroveň metra. To je skutečně „efektivně“ využitý čas. 😛

Viktor Šedivý

Proč by zrovna kurýr měl „nutně potřebovat auto“? Nemůže si snad dát zásilky do batohu a jet MHD?

Jo že by za den houby stihnul? A tenhle argument platí jen pro kurýry, nebo i pro toho, kdo potřebuje děti hodit do školy, jet do práce, pak vyzvednout děti a odvézt na kroužky, zastavit se u rodičů, vyřídit nákup … ten se nepotřebuje přepravovat efektivně?

Frantisek

P + R u vlaku jsou fajn pro lidi, kteří nemají v obci přímo vlak anebo návazný bus. Zavádění výjimky do tarifu, a to hned o dvě pásma (! – proč ne jen o jedno, když už?) není moc šťastným řešením, už teď je tarif čím dál spletitější (a než to studovat, jede člověk autem tuplem). Navíc by to opět zvýhodnilo jízdu autem proti autobusu tam, kde by se jinak autobus naplnil – a ne každý má/chce auto.

Pavel

Přesně, je potřeba lidi ze spádových obcí víc zdanit! (sarkasmus).
Říčany nejsou místo navštěvované turisty. Kdo tam jede, tak tam musí. Na úřad, k lékaři, do nemocnice a nebo třeba na vlak.
A co se týče těch retardérů? Širší auta v pohodě profrčí. No a chudáci s malými auty si připlatí za servis podvozku.
Za vrchol považuji slevu 75% pro majitele elektroaut. Auta s cenou od jednoho mega nahoru mají lidé, kteří nemusí obracet každou korunu.

Jaaa

A musí tam vždy autem? 😉

Pavel

Tak odněkud jezdí tolik spojů, že se z návštěvy lékaře stává celodenní výlet. Peníze získané z parkovného by měly jít do znásobení počtu spojů MHD.

Ctenar

Zóna 30 km/h + výhybny + jeden pruh pro oba směry? Je toto řešení v pořádku dle paragrafů?

Pavel Skládaný

V některých případech to může být vhodné řešení. Paragrafy s tím nemají nic společného, řeší to technická norma ČSN 73 6110 „Projektování místních komunikací“.

Honza

Mě by zajímalo kolik lidí zemřelo v sanitkách kvůli zónám 30 a zpomalovacím prahům. Někdo musí tuhle statistiku udělat, než je začneme instalovat u sjezdů z dálnic.

Broge

Žádný. Za to je k dispozici statistika, o kolik méně mrtvých je při snížení rychlosti na 30 kmh.

Vašek

A ty říkají, ze v zónách s tricitkou vzrostl počet nehod.

súdružka Kolesárová

Pozadal bych Vas o zdroj…

Jakub P

Podle toho jednoho článku z britskýho bulváru, postavenýho na tom, že v úseku, kde rok před snížením rychlosti zahynul jeden člověk, selhaly náklaďáku brzdy a najel do lidí na chodníku, že?

Y.K.

To už to bylo a pak se z toho vyklubal článek podle bulvárních novin.

Luboš Beneš

Podle Vaší logiky bude 0 mrtvých při úplném vyloučení aut. Super.

Pavel Skládaný

Mně zase jedna paní povídala, že prý existuje statistika, že při pádu z druhého patra se zabije více lidí než při pádu z desátého patra. Na zdroj si ale také nemohla vzpomenout.

Pavel Skládaný

U sjezdů z dálnic nikdo žádné prahy instalovat nebude. To lze pouze ve vymezených oblastech, kde převažuje bydlení a není tranzitní doprava.

martin749

Pokud budou mít ty zpomalovací polštáře správnou šířku, tak IZS vadit nebudou, protože je vezmou mezi kola, aniž by přes ně museli skákat. A 30 je při jízdě na majáky zajímat nemusí.

Equinox

Mě fascinuje, že města nepřemýšlí trochu reálně. Hlavně s tím parkováním. Zvlášť na malé město nikdo nepřijede, pokud bude mít s parkováním problém a tamní podniky rozhodně nežijí jen z místních. kdyby město vyčlenilo „parkujte tu,tu a tu“ zbytek placený a rezidenti, není problém. Dá se tak i regulovat, po kterých ulicích se bude přijíždět a odjíždět

Sch

A právě placené stání v ulicích zajistí, ze parkování nebude problém,nebo alespoň ne tak velký. V Praze v zónách najdete místo daleko snáz než před jejich zavedením,jen musíte zaplatit, ale funguje to.

BDT

V Praze, se zónami jen posouvá problém do okrajových částí, které jsou zatím bez zón.

watslaw

Jednak tamní podniky žijí hlavně z místních (+pěších a cestujích VHD), a i těm ostatním by stačilo tam zavést hodinu parkování zdarma. Požadavek na bezplatné parkování 10 hodin denně fakt není kvůli místním podnikům (kor ve čtvrtích, kde žádné tamní podniky nejsou, a jen se tam bydlí).

Equinox

Už hodina způsobí nervozitu jestli to na oběd stihnete, 2h ideál. Ano 10h je jiná, ale na to má být P+R

Jakub P

Ve chvíli, kdy můžu platit mobilem a prodloužení parkování je na pár kliknutí, je ta nervozita nulová. Stihnu, stihnu, nestíhám to za hodinu, prodloužím si to o půl hodiny od stolu z hospody.

Zabakovec

Až Říčany spolkne Praha tak bude výhodná společná parkovací karta 😀 💳

ABC

Docela by mě zajímalo zda by pro různé obce po okraji bylo výhodnější být součástí Prahy, když jiné zhruba stejně velké jsou (třeba Benice vs Nupaky) a zda je reálné se v případě zájmu připojit. Říčany to už by asi bylo sousto….

looki

Pro hodně nebylo. Například v Břežanech díky tomu, že už nejde o Prahu, vznikla výzkumná centra. Navíc jsem si celkem jistý, že si v Říčanech rádi rozhodují sami, i když si třeba za autobus připlatí.

Viktor Šedivý

To ale není důsledek přirozeného vývoje, pouze úchylná dotační politika, pro kterou pár metrů rozdílu v umístění budovy znamená zásadní rozdíl v možnosti získat veřejné peníze.

Dorota

Nebude, každá městská část se platí zvlášť.

Jméno

Silný provoz je naprosto všude. Dříve klidné uličky v zapadlých obcích a najednou je tam dopravní zácpa. Nechápu co se stalo, ale není řešením přidávat další a další silnice a obchvaty obchvatů. Lidé se chtě nechtě musí vrátit do hromadné dopravy nebo opět začít používat nohy.

Fish

Houstne provoz a „zklidňuji“ se kapacitní silnice a málo se staví obchvaty kvůli NIMBY.

Y.K.

Tím to opravdu není. Kapacitní silnice dopravu neubírají, ale přidávají. Projděte si nějaké americké materiály, mají s tím asi nejbohatší zkušenosti.

Obchvaty ano, ale ani ty nic neřeší z hlediska hustoty provozu, parkování, zaústění kapacitních komunikací do městských sítí a jiných kapacitních komunikací. To prostě vyřešit nejde – tedy kromě silového omezování počtu aut v kritických místech.

Equinox

Öbchvaty řeší tranzit, tedy ty auta, které do toho města ani jet nechtějí. Ale odnaučit lidi jezdit po městě zbytečně autem je to oč tu běží. Jenže s těmihle extrémismy se svezou i jiní, kde to auto smysl dává

Franta

Přesně tak. Bydlím v obci, kde na obdélníku zhruba 1×2 km bydlí cca 2000 lidí. Jen těhle pár lidí je schopných udělat dopravní zácpy ráno před školou – některé děti nemají nožičky a nemohou dojít ten 1km pěšky. A to je třeba jen 200 dětí a už se píšou petice za potřebu 50ti nových parkovacích míst u školy, protože se to mezi 7:40 a 7:55 prostě zaplní. Takže ty děti, co jdou pěšky, kličkují mezi auty na chodníku, protože spěchající autorodič nemůže zaparkovat auto na prázdném bezplatném parkovišti 200 metrů od školy a dítě dovést nebo poslat. Oba přechody před… Číst vice »

Facepalm

Naprostej souhlas. A ještě bych dodal, že většina těch lidí, jejichž děti nemohou podstoupit to ponížení jít do školy pěšky, si navíc pořizuje SUV velikosti tanku. Když sporadicky vezu dítě do školy (protože mám zrovna cestu stejným směrem, jinak ne), vyhazuju ho cca 150 metrů od vchodu a raději to pak objedu jinudy, protže co se děje před školou, to je až absurdní a vypadá to, že půlka těch „taxikářů“ snad ani netuší, po který straně ulice že se jezdí. A samozřejmě, že tihle lidé, kteří musí vjet autem skoro až do třídy, pravidelně pořádají petice za to, aby byla… Číst vice »

watslaw

Kdybyste si odpustil ten druhej odstavec, dal bych vám i plus. Proč furt někdo musí obecné vlastnosti lidské povahy připisovat sobě, a lidem, se kterými žije.

Equinox

Ale pak se kvůli nim svezou lidé, kteří používají auto na větší vzdálenosti a s nějakým smyslem, jenže je veškerá omezení budou buzerovat kvůli tomu, že fifleny musí vézt kilometr do školy dítě a pak na kafíčko suvéčkem

Kalanis

Syndrom „Jsem matka a vezu děti v bezpečí…“ a.k.a. rodič-stíhačka. I odřený nos je problém vesmírné velikosti. Nedej bože, když je na to naše krásné dítko někdo hnusný. A následky, které už ale z velké části asi nebudou na diskuzi sem, již někteří vidíme.
Z dopravních: Naprosté nevnímání okolí a hlavně provozu. Naprostá absence pudu sebezáchovy a neschopnost pochopit, že to auto na té silnici fakt rychle nezastaví.

Jaaa

Tomu se říká „syndrom vrtulníkového rodiče“. A ano, je to změněný psychický stav.

– nadměrná úzkost a strach o dítě.
– tlak dítěte nebýt v kolektivu za lůzra (kdo nemá odvoz kočárem, je chudák)
– životní vyprázdněnost (snaha zahlušit chybějící životní náplň a smysl konzumem – k čemuž vlastnění obludy auta typu SUV a jeho předváděni se jakožto „dobrého pocitu“ bezpochyby patří).

Pavel Skládaný

Perfektně výstižné.

Jakub P

Pokud člověk auto použije do města jenom tehdy, když ho nutně potřebuje, jsou parkovací poplatky v zónách v nákladech na provoz auta drobný. A pokud ho někdo potřebuje denně kvůli práci, holt bude muset mít tu práci tak dobře placenou, aby mu zaplatila i tyto náklady…

ABC

a ostatní holt budou na pracáku, v lepším případě v nějaké montovně

Gwann

považovat neustále za základ našeho blahobytu prebujely automobilismus…je snad už něco na způsob cargo cultu…tohle se nijak racionálně vysvětlit už neda

zdenda1

Je to přesně naopak, než tvrdíte. Auto už není luxusní a prestižní symbol vysoké životní úrovně a cíl celoživotního snažení a šetření. Je to především nezbytný prostředek k dopravě a podnikání. Omezování individuální dopravy= rozbíjení strojů:)

Jaaa

Omezování individuální dopravy tam, kde nadměrně škodí = odsiřování uhelných elektráren.

Problém to úplně nevyřeší, ale aspoň to omezí ty nejhorší následky.

Gwann

nikdo nikoho nenutí rozvazet rohlíky dvojkolakem. ale magori, co děti do školy vozí autem 500 metrů nebo na vzdálenost 3 zastávky tramvaje…musí být „nějak“ zregulovani. nebo dopadneme všichni tak, že nepojedeme nikdo nikam

Equinox

Parkovací poplatek rozhodne, zda tam ten člověk vůbec půjde (pojede), změna návyků je zadarmo 🙂

mufiklo

No a já jezdím po městě autem jentak i když nikam vlastně nepotřebuju 😃

Gwann

přesně tak, kvůli některým autickarum, co autem snad jedou i před dvůr ke kurníku pro vajíčka…hrozí, ze se ježdění autem hodně zneprijemni všem…

Gwann

obávám se, že nemáte pravdu.
prostě se víc jezdí autem.

jako malý kluk jsem bych do školy voden pěšky. a pak posilan sám pěšky ci busem.

a tak na tom byli všichni spolužáci.

jdete si teď stoupnout před školu…

podotýkám, že jsme auto měli.

rodiče taky dlouho jezdili do prace MHD. otec důstojník, matka vedoucí na úřadě…

myslím, že je na čase si tyto doby připomenout.

Sopko

Tohle je celé nešťastné. Praha nechce dojíždějící auta ve městě tak říká zaparkujte na P+R na kraji města. Když ale radnice přijde s tímto záměrem na konkrétní místo, vzedme se u místních bouře nevole že tady žádné parkoviště nebude. Tak Praha řekne nejezděte ani sem, zaparkujte u vlaku u vás a jeďte dráhou. No a to jsou třeba Říčany, odkud je luxusní železniční spojení do Prahy. Ale Říčany řeknou, ti zlí přespolní z okolních obcí nám parkují u nádraží, to jim zatrhneme nebo finančně osolíme. Takže co bude dále? Nikdo nebude jezdit nikam, protože jakmile vytáhnete paty za rodnou hroudu… Číst vice »

Pavel Bláha

Proti kultivovanému zaparkování asi nikdo nic nemá. Tady se řeší živelné odstavování aut tam, kde nemají co dělat a ohrožování bezpečnosti na úkor místních.

Sopko

To mi vysvětlete. Co to znamená kultivované zaparkování? Když zaparkuji na tom vydlážděném plácku u nádraží, které se stalo součástí říčanských parkovacích zón tak je to živelně nebo ne? Podle místní radnice asi ne, protože pokud nebudu mít bydliště Říčanech tak mě to bude stát 12000 Kč za rok.

Pavel Bláha

Vypadá to, že jste článek snad nečetl, je to tam jasně napsáno: „Nedovolené parkování na zeleni, v křižovatkách, před vjezdy k domům či bránění v průjezdu“.

ABC

tomu se zabrání zpoplatněním toho kultivovaného parkování?

Pavel Bláha

Parkování je služba jako každá jiná a že město zavedení zón vysvětluje „záplavou automobilů“, je v článku také zmíněno.

ABC

takhle ovšem tu multimodalitu nevybudujeme, soudruzi.

Pavel Bláha

Pokud máte na mysli parkování u nádraží, parkování cestujícím mohou proplácet ČD, jsou-li to jejich zákazníci, podobně jako je běžné u nákupních center.

ABC

No to určitě. Asi nejspíš z peněz co dostávají od krajů a státu, že jo.

Pavel Bláha

Je to o přístupu k zákazníkům, tak jako je nakupující zákazníkem nákupního centra, stejně je cestující zákazníkem dráhy.

ABC

Dráha žije z objednávky státu / kraje, ne z TR10 🙂 U brutto smluv speciálně. Narozdíl od nákupního centra.

Leinad

Pro PID ale podle Anofertí logiky je netto smlouva, aby se úředníci nebudiloi při rozpočítání kolik jsem z tramvajeknky projel jakým prostředkem.

Frantisek

Tady je hlavní problém prosadit to P+R u nádraží, protože místní. Poplatek za parkování ve městě s tím souvisí spíše okrajově. „Multimodalita“ formou pěší vycházky přes město asi není přímo cílem… Nadto ne všichni musejí nastupovat na vlak až v Říčanech, je asi to dáno zvykem „dojet autem, kam až to jde“. Mnozí by mohli využít k vlaku i bus…

ABC

Ne, budou jezdit autem až do cíle, protože za parkování budou platit tak jako tak. A i kdyby o něco víc, nejspíš to bude výhodnější než se drbat do nějaké díry k couráku, tam platit za parkování a pak i za ten vlak (pričemž fixní náklady auta zůstávají stejné).

Jakub P

To si pěkně poskáčou v zácpách. Dost pravděpodobně by drtivá většina z nich za těch X hodin denně, co tím strávěj, na tu parkovací kartu za litr měsíčně vydělala mnohonásobně, ale pokud si to nedokážou spočítat, jejich boj.

ABC

Nejspíš asi dokážou.

robert

Nedokážou. A pokud je ten jejich provoz auta levnější, pak jsem rád, že jsem tak bohatý a ten vlak si dokážu zaplatit. 😛 Čili tím pádem jsou řidiči socky. 😀

watslaw

Co tak znám kolegy bydlící mimo Prahu, tak vědí, že pokud nejedou v 8 do Prahy a v 17 z Prahy, ale třeba oboje o 1,5h dřív, žádnou zácpu řešit nemusí.

ABC

Navíc se zácpama na odjezdu to zase tak špatné nebývá (možná krom specifických míst a časů). Takže ráno jedu i s poskákáním zhruba stejně dlouho jako V(M)HD a odpoledne zpátky o půlku rychleji. O flexibilitě ani nemluvě.

Gwann

ale taky se jim pak stává, že jsou v práci od sedmi do šesti. aby nestáli v zacpach. a to se vyplatí…

(znám takové nešťastníky osobně, prostě aby mizeli po třetí jim neprojde…)

Gwann

50Kc denně. prostě o pivo min…

ano, za celý rok to není málo. ale jak jinak to regulovat než za prachy? komerčně to stejně nikdo nebude provozovat ani za 200kc/den…

ale chtěli bydlení v zeleni, nebo domeček, nebo prostě levnější nebo se nemusel stěhovat…a to vše něco stojí. v Praze bydlím 30minut pěšky od koně…tudíž auto nepotřebuju. ale něco to stalo…to je pravda

watslaw

Nelíbit se vám to může, ale bez ohledu na to, kdo kde vládne funguje přirozený princip, že nikdo nebude investovat významné prostředky (nejen peníze, ale i ty nehmotné, jako klid) pro cizí. Holt, pokud nejste u té železnice, a budete muset do Prahy, budete muset busem, také to jde, a zrovna v okolí Říčan ty busy nejsou tak špatný.
Nebo vymyslet takový byznys model, aby ty P+R byly přínosem i pro místní, a zároveň ještě pro ty dojíždějící nebylo moc drahé. Ale to nevím, jestli se vám povede.

Sopko

Tím chcete říct, že Praha tím že teď vybudovala velké P+R na Černém mostě tak udělala špatně, protože to bylo pro cizí (=nepražáky)?

V Říčanech by prostor na kapacitnější parkoviště byl, přímo u kolejí u nádraží nikdo nebydlí a jedno patro by se tam sneslo. Vím, že to neprojde, protože nimby a větší průjezd v dalších ulicích, ale jinak by to území uneslo.

watslaw

Neříkal jsem, že by to bylo špatně, ale že se to dá těžko očekávat. Nevěřím tomu, že Praha kdykoliv vybuduje takových P+R takové množství, které by něco řešilo. Tohle spíš bylo na to, aby si tím P+R Praha vylepšila PR :-), ale moc jí to nestálo.

watslaw

Aneb představte si, že ve městě typu Říčany (Úvaly, roztoky, …) budete v zastupitelstvu, a budete rozhodovat, jestli za peníze, které máte (nebo na ně můžete získat dotace) opravíte vlastním voličům školu, rozbitou silnici, nebo jestli budete cizím voličům stavět P+R. I kdybyste se rozhodl pro to druhé, tak vás ti přespolní vás v příštích volbách nezvolí, a na radnici bude někdo, kdo to zarazí, a radši dá prachy na tu školu.
To prostě něco jako fyzikální zákon, ať se vám to líbí, nebo ne.

Equinox

P+R stavíte i svým, Říčany nejsou zrovna malé

watslaw

„svoji“ ale mohou využít nějakou tu Říčanskou parkovací kartu, ne? (nevím teda přesně, odtamtud nejsem)

ABC

tak oni tam hlavně žádné P+R nestaví 🙂

Equinox

A kdyby se na P+R složilo 20 okolních obcí?

watslaw

Ano, to je přesně ten princip, který by fungovat mohl, jak sem psal v jiném příspěvku. Jen se to tak nikdy nedělalo.

Pavel Skládaný

Je to otázka nastavení politických priorit. Takové nevelké dolnorakouské městečko Wolkersdorf má P+R s kapacitou cca 300 aut, parkování zdarma, S-Bahn do Vídně s taktem 15 minut (zavedeným po dostavbě druhé koleje), do Laa an der Thaya 30 minut.

Equinox

Taky by se na to mohlo složit třeba 20 obcí z okolí

looki

ono to je i o dostupnosti pozemků…není to tak jednoduchý

*****. Petr

To co buduje Praha na Černém mostě je blbý vtip.. Za několik mio není ani o padesát míst víc . Parkoviště třeba v poli nebo kdekoli kde bude místo a dobré spojení klidné kus za Ricanama.

Frantisek

Jasně, zabrat pro auta další pole, žrát budeme beton. A přestupovat se tam bude jak? Další zastavení vlaku, nebo rovnou přesun stanice z města do polí? Nebo jen přestup na autobus (a další do vlaku)?

watslaw

Mimochodem funkční model by mohl být třeba ten, že si ten pozemek pro P+R v Říčanech koupí obce jako Babice, a umožní tam parkovat jen svým rezidentům.

Facepalm

Pane vachmajstr…

looki

to by ho musel někdo prodávat….

watslaw

Tak např. tyhle budovy se prodávaly v roce 2016, takže asi někdo prodával: https://mapy.cz/s/nefefogapa
Mohly to koupit ty obce a postavit si tam parkovací dům (kdyby to parkování opravdu chtěly).

Jaaa

“ P+R na Černém mostě tak udělala špatně, protože to bylo pro cizí (=nepražáky)?“

Není to špatně, je to neufinancovatelné. Jaký podíl aut to pobere? Kolik takových parkovišť potřebujeme? Jaké by byly investice? Kolik by stály další pruhy k těmto parkovištím?

Prostě je to nejdražší varianta.

Optimální je auto skutečně jen kotěhůlek, kam jezdí bus 4x za den.

Frantisek

V Říčanech u nádraží by měl být u nádraží především autobusák, pak třeba i nějaké parkoviště. Problémem pro místní byl i ten autobusák…

ABC

no vůbec nejsou špatný když se zaseknou v zácpě ještě před Uhříněvsí….

Equinox

Kouknul jsem na Babice. Na Depo Hostivař (periférie,periférie) 41 minut busem, interval hodinu. To fakt nee

watslaw

Když to srovnáváte s potenciálním P+R v Říčanech, tak tam je autobus 428. Jako ideál to není, ale to není leckde, a jak konstatujete, tak tím autem taky ne.

Frantisek

Tak nebydlete v Babicích anebo nedojíždějte do Prahy. Neochota přizpůsobit se spojům (má do každé vesnice jezdit bus pro každého zvlášť, nebo jak?), přičemž hodina je ještě naprosto v pohodě, není důvodem otravovat kolonami a spalováním ostatní. Jo, když jedete v čase slabé poptávky, pak auto OK a beze všeho, ale do špiček?

looki

Ono se pořád říká jak se v Praze nestaví parkovací domy…ony se nebudou stavět tak moc jako třeba v Německu dokud se nevyplatí stavět je soukromým investorům (což souvisí s cenou parkování na povrchu).

Jakub P

Spíš by si každej měl rozmyslet, jestli je opravdu nutný jezdit každej den autem. Protože když člověk takhle někde zaparkuje na placeným parkovišti pár dní v měsíci, kdy ho fakt potřebuje, jsou to v nákladech na provoz auta zanedbatelný drobný. Naskakovat to začne až při tom každodenním ježdění. Taky by si mohli lidi víc rozmýšlet, jestli stojí za to pořizovat si bydlení v satelitu, kde je to s obsluhou veřejnou dopravou mizerné, nebo se spokojit za stejnou cenu s něčím třeba menším, ale v místě, kde nebudou potřebovat všude jezdit autem… Zkrátka nepřenášet náklady na své pohodlí na druhé, ale… Číst vice »

ABC

a pak tady budeme brečet nad vylidňováním venkova

Surio Mario

Zrovna v okolí Prahy vylidňování venkova skutečně nehrozí.

ABC

už pár desítek km od Prahy se mluví o „vnitřní periférii“

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/mf-dnes-periferie-uprostred-ceska.A140801_201208_domaci_maq

Gwann

vyznačena oblast určitě nemá jako nejbližší stanici vlaku říčany… prostě z nějaké lhoty u sedlčan se fakt nedá do Prahy denně jezdit…

Jakub P

Vylidňování venkova fakt nehrozí v místech, kde rostou satelity jako pijavice… A bude to výhoda pro obce, který dokážou novou výstavbu krotit tak, aby zvládali udržet krok nabídkou aspoň základních služeb přímo v obci a kapacitou a nabídkou VHD.

Gwann

jakým vylidnovanim venkova???? Jdete se podívat na všechny ty jesenice, kamenice a další ještě nedávno zapadlé vesničky kolem prahy….tam se nikdo nevylidnuje, spíš naopak staví tak, až kolabuji COV, nestačí vodovody a dost se diví noví rezidenti že tam nejsou skolky a školy.

takže pokus dobrý, ale jako často…nepravda.

vylidnovani venkova se děje např. v různých těch vnitřních periferiich odkud se nikam dojet na každodenní bázi nedá. Vysocina, některá pohoří na obvodu, vnitřní periferie na západ od kladna aj.

Frantisek

To má ale mnohé jiné příčiny (nepovažuji-li tedy ‚za Prahu roztahanou Prahu‘ za venkov), zejména pak přímou i nepřímou podporu soustředění všeho do čím dál větších a vzdálenějších center – včetně právě budování těch kapacitních cest a jejich využívání ‚za hubičku‘. Cílem přeci není udělat z venkova noclehárnu s absolutní potřebou dopravy jinam.

Petr

Ta posledni otazka je perfektni. Proc si myslite, ze by mel nekdo financovat vase parkovani?

Facepalm

Protože si holt spousta slepičích mozků myslí, že zaparkovat kdekoli je základní lidské právo…

Equinox

Někteří si zas myslí, že lokálka do každé vesnice je základní lidské právo…

Petr

To je pravda a je to taky pitomost. Ale nevim jak to souvisi s parkovanim.

Gwann

ale rozhodně to je přínosnejsi než to parkovací místo pro každého mamlase.

protože lokalkou může jet každý, i ten kdo gumokolu nemá.

jakkoliv mnohé lokalky jsou vskutku pozoruhodné…

Frantisek

Není, ale pro mnohé to může být způsob, jak předejít extenzivnějším formám dopravy a zahlcením cílů cest jak osobními, tak nákladními auty, se všemi zápornými dopady. Železnice je jen cesta, prostředek. Silnice do každé vesnice také není právo, a přesto ji většina vesnic má.

Jan Pytela

Tohle má velmi jednoduché řešení: Kapacitní P+R pod taktovkou SŽ.

Gwann

jenže to by dobrá správa musela:
a) chtit
b) dostat na to prachy
c) neprodat různé drážní pozemky (ač tohle jistě už zvládlo mnohdy staré dobré CD před rozdělením)
d) dostat potřebné pozemky od státu či obcí…(které je úspěšně mnohdy téměř rozdaly)

jkjk

„finanční osolíme“ ona „překvapivě“ stavba ani údržba parkovacích míst nejsou zadarmo. Je logické, že za to má platit uživatel těchto míst. Prostě parkovací komunismus končí.

ABC

Přeplněnost parkovacích ploch v centru města či u nádraží je dlouhodobě kritická a přelévá se do okolních rezidenčních ulic, které k tomu nejsou určeny.

Jo, lidé se spontánně naučili kombinovat individuální automobilovou dopravu a veřejnou hromadnou dopravu tak, jak je to pro ně výhodné, naučili se jezdit automobilem k vlaku ! 🙂

mirek

„jak je to pro ně výhodné“ – no právě, pro ně. Pro město ani rezidenty to očividně výhodné není.

ABC

Jenom cituji z těchto vzletných myšlenek. Bohužel tuto realitu jaksi tito plánovači světlých zítřků cudně pomíjejí.

https://zdopravy.cz/jiri-pohl-je-na-miste-cestujicim-nabidnout-pohodlnejsi-rychlejsi-a-uspornejsi-dopravni-prostredek-nez-je-automobil-82844/

Jaaa

Ne, jenom si je schválně posunujete tak, abyste si našel terč, do kterého se dá bít, abyste jakože „měl pravdu“.

Aneb trapný slaměný panák.

Frantisek

V některých případech to skutečně výhodné je, ale musí se to ukázat nikoli ve světle živelného využití příležitosti bez ohledu na okolí. Někde není dost lidí na autobus, někdo má nejistý spoj pro zpáteční cestu, když v té době už je příliš malý zájem – tam ano. Ale nelze tím nahrazovat zanedbané spojení pro znatelnější objemy k páteřním trasám.

Diesel

Já tedy nevím jak víc chtějí zklidnit dopravu když přes všední dny se při průjezdu Říčany ani těch 30km/h jet nedá, protože 1/2 připomíná spíše parkoviště než průtah obcí. O obchvatu Říčan ( solná stezka) se také jen blafe.

Pavel Skládaný

Na druhé straně, zavádění dopravního režimu „Zóna 30“ je dnes na obslužných komunikacích standardem v celé Evropě. Auto jedoucí 30 zastaví na vzdálenost, na kterou z 50 řidič ani nezačne brzdit. Co to znamená např. před vběhnuvším dítětem si každý domyslí. Výhodou jsou i jednodušší manévry, hlavně parkování a možnost vystačit na křižovatkách s menším rozhledem. Spíš je škoda, že objevujeme Ameriku a zavádění je pomalé, západní Evropa to používá už desítky let. Výsledkem je i to, že u nás jsou z toho lidi úplně na větvi, neb se s tím setkávají málo a nechápou, o co jde. Přitom např.… Číst vice »

ABC

Tam ovšem většinou mají i ty obchvaty. Zatímco I/2 se táhne přes obydlenou oblast po celé délce, silnice 107 no tak ta rovnou přes náměstí….

Pavel Skládaný

Silnice I/2 je silnicí první třídy, spadající do kategorie sběrných komunikací. Zde by se mělo počítat se základní dovolenou rychlostí 50 km/h. Redukce na 30 případně pouze bodově v opodstatněných případech (škola, domov důchodců, náměstí s intenzivními příčnými pohyby lidí, atd.). Zóny 30 patří do sítě obslužných komunikací (hlavně sídliště, resp. obytné soubory mimo průtah).

ABC

jak psal kolega výše, na I/2 se stejně leda tak poskakuje

Pavel Skládaný

To nic nemění na tom, že na každé komunikaci je žádoucí mít nastaven adekvátní dopravní režim. Jde-li o průtah silnice první třídy, pak se předpokládá jeho využití i nadregionální dopravou a adekvátní je dovolená rychlost 50 km/h a v principu přednost na všech křižovatkách. Že se v některých obdobích dne jen „poskakuje“, na tom nic nemění. Ani na železnici se traťová rychlost vždy nerovná reálné provozní rychlosti vlaků, i na koridorech jsou často „zácpy“ a jede se krokem. V obytných souborech bez tranzitu je naopak standardem režim 30 km/h a přednost zprava.

looki

Pane bože, s obchvatama fakt nesouvisí ani zavádění 30 do netranzitních silnic, ani zatmění Slunce. Ažbudeokruhismus je strašná nemoc. PS: obchvat Říčan nepostavíte.

Dachs

(…) možnost vystačit na křižovatkách s menším rozhledem (…)
Jo, tohle zavedli v jedné větší obci, tentokrát na západ od Prahy. Docela jim pak vyletěla statistika plechařin (drobných bouraček) a na mnoha místech nové vystajlované čáry přemalovávali, což taky něco stálo.

Pavel Skládaný

Nic se nemůže dělat paušálně, nutno udělat seriózní dopravně-inženýrské posouzení pro konkrétní situaci. Rozhodnutí „od stolu“ často vede k tomu, co zmiňujete.

zdenda1

Jenže Vídeň se dá objet. Nemusíte centrem.

Tomáš Gottschalk

Radarový byznys už nestačí? Kdo ty hňupy volí?

jkhggfd

Nestačilo by dodržovat rychlost? Jak jednoduché.

Tomáš Gottschalk

Pro ovečky určitě.

Jaaa

Když neumíte jezdit, vraťte řidičák.

Gwann

dodržovat pravidla silničního provozu je symbol povahy ovce…doufám, že brzy o ty papíry s timhle přístupem prijdete

Greyfin

Je vidět, že Říčaňáci nemají rádi přespolní. Kdo z nich bude chtít zaparkovat v Říčanech bude platit za auto 6000 Kč nebo 12 000 Kč v závislosti, kde bude chtít parkovat.
To bude mít za následek, že přespolní budou nakupovat u obchodních center, kde jsou parkoviště zdarma a malým obchodům se sníží tržby, protože nebude kde parkovat.
A ti kteří dojíždějí vlakem do Prahy, tak se budou přelévat do okolních obcí, které se následně naštvou a zavedou modré zóny i v Kolovratech, Uhříněvsi nebo ve Světicích.

Pavel Bláha

Vy se domníváte, že přespolní teď jezdí zaparkovat do Říčan, kvůli nakupování v tamních malých obchodech? 🙂

Equinox

Proč ne, jsou tam kavárničky i hospůdky. Myslím, že z bližšího okolí to určitě lidi láká. Kor třeba cestou z/do práce

Klod

Samozřejmě,pokud jedu do Říčan k lékaři vždy spojim s hodinářstvím, pekárnou,DM, galanterií bankou a ráda si dojdu na kávu. To samé dělají i sousedi, možná by Vás překvapilo kolik lidí z okolních vesnic to takto dělá. V této chvíli opravdu pojedu radši do obchodního centra. Nechcete nás tam oni to obchodníci opravdu pocítí.

Jaaa

Aha, takže k doktorovi dojedete, zaparkujete, ale dál už nic? 😀

Greyfin

K doktorovi taky nechodím každý den, že…

noerf

Vybudování a údržba parkovacích míst něco stojí. Takže zavedením poplatků, přibudou nějaké tržby, které se dají investovat do výstavby parkovišť. A částr lidí omezí parkování na placeném parkovišti nebo zvolí jiný způsob dopravy.
To co není dořešené na naší železnice je dostatek parkovacích míst, aby lídé z okolí ráno přijeli na nádraží a odpoledne po návratu z pracovní cesty jeli domů (parkování v cené lístku při delších vzdálenostech, celodenní za 50 Kč).

Sopko

V tomto případě všechny rozumně blízká parkovací místa okolo říčanského nádraží se stane součástí placených parkovacích zón, které v případě že nemáte ve městě bydliště a jste třeba z okolní obce tak vás bude stát nehorázný majlant.

Pavel Bláha

40Kč/den je dobrá cena a kdo nechce platit, může z okolní obce přijet na kole:)

Greyfin

Zkuste si na kole projet ty tamní úzké silnice, docela o život když vás míjí auto.

watslaw

Ten první odstavec ale bohužel platí i v případě toho parkování u železnice, a parkováním v ceně lístku žádné náklady neuhradí. A největším nákladem není ta údržba, ale ten pozemek. Že by město koupilo za 100 miliónů ze svého pozemky v blízkosti nádraží a poskytovalo to přespolním (tj nikoli těm, co to vedení města volí) na parkování v ceně jízdenky, ze které to město nevidí ani korunu, to je asi nerealistické očekávání. Zatímco třeba supermarketovému řetězci se případný takový pozemek koupit vyplatí, pokud bude na prodej.

ABC

cenou lístku se neuhradí ani ta železnice

watslaw

Ano, ale tam ten zbytek hradí kraj (resp. infrastrukturu stát), čili to platí svým voličům. Říčany tu železnici neplatí.
Aby ty P+R platil také kraj, to už je realističtější očekávání, než že to budou platit ty Říčany, Úvaly, Praha, apod.

Otakar

Hlavně těch celodenních 50 Kč dá za měsíc cca 1000 až 1100 Kč x 12 měsíců = cena parkovací karty.

Jaaa

No, a jak by se najednou hodily ty zastávky „daleko od obcí“, že?

Petr Šimral

Nezavedou.

Uhřiněves je již za další kolonou, tedy nepoužitelná časově a proto se zde bez problémů zaparkuje.
Říčany jsou bohužel jako první na I/2 dostupné, tedy kolony Mukařov + Říčany je třeba odstát.
P+R v Mirošovicích je setrvale prázdné (kapacita 78 míst), v Mnichovicích se dá říci, že taky vždy zaparkujete (35 míst), Strančice již zase bývají plné (cca 110 míst).

Jakub P

Nebojte, ta obchodní centra to taky zpoplatní (minimálně celodenní, zdarma nechají hodinu nebo pár hodin), jakmile se jim ta parkoviště začnou plnit tak, že to bude nepříjemné pro nakupující zákazníky.

Éra parkovacího socialismu holt pomalu končí (a je to jen dobře). V Praze už jsou firmy, kde podobné částky platí zaměstnanci, pokud chtějí místo na firemním parkovišti. A je o to zájem, na parkovací místa se čeká v pořadníku a uvolněné bývá hned obsazeno.

Lukáš Končický

Nejde o to, jestli máme rádi přespolní. Necheme být parkovištěm pro rychleji rostoucí okolní obce, které omezují výstavbu méně úspěšně než Říčany. Je to možná sobecké, ale je to náš příspěvek k tomu, jak zastavit trend výstavby satelitních městeček na orné půdě.

mic

Ano, nejde jen o přespolní.
Řešením pro místní by mělo být, že místní dojedou na vlak na kole pokud ten kilometr nejsou schopni dopajdat… Takže u nádru stojan pro 1000kol. Určitě vyjde levněji, než parkoviště.
Řešením pro přespolní by mohlo být buď zavedení vhodného bus přípoje a nebo zastávky někde v polích, kde by mohlo parkovat spousta aut.
Blbý je, že v malých obcích dneska nic není a tamnější obyvatelé využívají cestu z práce autem k zaopatření svých potřeb. Takhle by museli dojet domů a pak teprve vyrazit autem např na nákupy…

Jaaa

Nebo se holt cestou z práce stavit na nakup častěji. Taky holt vystoupím z metra dřiv a vezmu to přes obchod.

Méně aut – více lokálních provozoven.

mic

Jenže takový nákup se snadněji pořizuje v cíli cesty. Je rozdíl vézt tašku 2zastávky tramvají a nebo vlakem a pak ještě na kole…
Celý dopravní systém je třeba vytvářet komplexně. Já bych si třebas dovedl představit, že běžný vesnický Vietnamec bude zároveň fungovat jako výdejna různých éšopů včetně potravin. Jenže v reálu je to strašně komplikované (prakticky neproveditelné), že.

Gwann

jen proboha co má za smysl žít v nahodilem shluku domečku ohrazenych navzájem proti sobě hradbami málem s cimburim…kde kolikrát ani nejsou chodníky…a rozhodně tam neni obchod, škola, doktor, hospoda. a všude jezdit gumokolem, protože to jinak nejde. vždyť tohle je moderní verze komunistických sídlišť. kde služby pravidelně vznikaly až po obytných domech. až na to, že zde asi nevzniknou nikdy

mic

Třeba tam co bydlím byly před dvaceti lety tři sámošky a dva krámky. Dnes tam jsou tři krámky. Naštěstí máme vlak, takže auto netřeba „vždy“.

Kebab

Stojan rozhodně nestačí, kolo za desítky tisíc nikdo normální ve stojanu nenechá. Právě nemožnost bezpečného parkování mě často od cesty na kole po městě odradí a jedu autem, přestože to trvá déle.

mic

Jo, to je relevantní námitka.
Proto za obchůzkou jezdím na odpudivém kole, které jsem koupil za tisícovku. A stejně ho zamykám…
A čím to je že třeba před mnichovským nádražím ti Němci kola úplně normálně nechávají?