Rhätische Bahn pojmenovaly první novou jednotku, mají jich objednáno 56
Elektrická jednotka Capricorn pro Rhätische Bahn. Foto: Stadler
Nákup nových elektrických jednotek je největší investicí v historií švýcarského dopravce.
Z toho videa se to tváří, že 25% jednotky je první třída
Je to tak a na švýcarské poměry je to ještě docela nízké % první třídy vůči kapacitě celého vlaku.
Zase ta šotoušská nenávist k češtině. Proč zrovna Rhätische Bahn. Ferrovia retica nebo Viafier retica se vám nelíbí? Proč tedy nepoužijete švýcarskou češtinu? Čeština je totiž jedním z deseti, tedy jazyků, ve kterých je firemní web této dráhy dostupný a firma v něm používá český název Rhétská dráha. Toho jste si nevšimli?
Tohle jsem omylem postnul nehotové. Ten web zatím moc česky není, ale Rhétská dráha tam česky je.
Zrovna u názvů společností považuji za logické ponechávat původní název v tamním jazyce.
(Stejně tak jako např. už několik posledních let zaznívá i v anglické verzi hlášení na českých nádraží výraz „of the company České dráhy“.)
Jak správně naznačuje Ryk Mat, kanton Graubünden je trojjazyčný, tedy místními (a taktéž úředními) jazyky jsou tam němčina rétorománština a italština. Nejrozšířenější z nich je němčina, kterou uvádí jako svůj mateřský jazyk cca 2/3 obyvatel.
Považoval byste za normální u názvu Aerolinek, používat český překlad? Např. Delta Airlines by se překládalo jako Delta Aerolinie, což je absolutní nesmysl. U té Rhétské dráhy to vidím úplně stejně, ostatně Deutsche Bahn, taky nikdo neříká německé dráhy.
Asi jsem mírně retardovaný, ale zatímco Rhätische Bahn znám roky, ostatní dva názvy vidím poprvé. Takže za mne dobré a teď se vysmrkám do utřinosopleny.(Pochopí jen diváci F. L. Věka).
Protože jde o název firmy. Nebo máme přestat používat Deutsche Bahn včetně zkratky DB a používat Německá dráha (ND)?
Jasně. Používejme celosvětově známé názvy. Také nepřekládá svět Vodičkovu ulici na třeba Wasser Gasse!
A nejsme náhodou na odborném webu, kde se očekává jednak znalost tématu a též určitý nadhled?
Tzn.jsou dobře obě varianty.
Upozornil jsem hned zpočátku, že jsem mírně retardovaný. TJ zpomalený.
Jsem zásadně pro používání původních názvů, přesně jak píše pan Sůra. Mně přes jazyk nejdou ani moc takové zeměpisné názvy jako je Štýrský Hradec a podobně. Pokud se používají výhradně původní názvy snázeji si na název klikneme a dostaneme další informace. Naštěstí u zeměpisných jmen reaguje Google na oba názvy, ale na ND dostanete tak akorát národní divadlo :):)
Přesně. Když náš neználek slyší třeba Zhořelec, tak si řekne: Kdepak to u nás asi je? Že by za Prahó?
Tramvaj…
No bude to zajímavé srovnání oproti novým panterům v JMK cca 175mil. vs 235mil.
,,Specialitou je přenos obrazu ze stanoviště strojvedoucího“
Ehm? Přenos pohledu strojvedoucího na obrazovku pro cestující hádám.
Bojím se, že tady není co srovnávat. Panteři si svůj obrázek již udělali….a ne zrovna lichotivý. Takže mohu jen zopakovat, co jsem tu již uvedl…QUO VADIS JMK?
Budu hádat, tento produkt bude lehký, úsporný, bez tsi, na 120, odpružený, tichý, precizně udělaný. A bude jim tam jezdit dalších 40 let.
4 vozy 140 tun. 35 tun na vůz
Návrat hranatého designu. Důležítá bude zdorojová úspornost a dlouhodobá životnost.
Akorát by mě zajímalo jak si autor článku představuje že se dají jednotky rozpojit na dvě 😂 když je to ucelená jednotka v provozu nerozpojitelná. Chtělo by to zapojit hlavu aby to dávalo smysl, mimochodem plánují spojovat i 3 jednotky dohromady.
https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2020_0612_rhb_capricorn_en.pdf
The “Capricorn” trains are used as separable multiple units. A train can be divided into two sections in transit.
The two partial trains then continue to different destinations. When travelling back in the opposite direction,
the two parts are coupled together again to continue their journey. This will allow the half-hourly cycle on the
single-track line between Landquart and Klosters to be completed without costly line extensions. The
“Capricorns” are equipped with automatic coupling to ensure smooth operation of the separable multiple units.
Jednotky se dají spojovat, nikoli rozdělovat. Na videu je jednotka, kterou nelze rozdělit, ale spojovat.
Mě by zajimalo, jak to řeší se spřahováním této jednotky se staršímy vozidly, protože tato jednotka má jiné spřáhla než všechny vlaky na celé Rhb. Proč si nepořídili vozidla se stejnými spřáhly.
Druhá možnost je postupně pořídit nová spřáhla na zbytek vozového parku. Utahovat dvě šroubovky je docela dost práce. https://www.youtube.com/watch?v=nb2cfWGnIuw
Další možností je, že (mj. s ohledem na vysoký počet nově pořízených jednotek) se starší vozy již na pravidelné vlaky nasazovat nebudou a že případné posílení bude řešeno spojováním většího počtu jednotek.
Landquart – Klosters jezděj 3 vlaky za hodinu v každym směru. Plus v části trasy: Landquart – Schiers každou hodinu. O jakej 1/2h takt se tedy jedná?
samozřejmě se žádnej 30min takt zavádět nebude, ten už tam samozřejmě je. Jen mr. Súra přeložil zmatečnou tiskovku výrobce. Vozební rameno Landquart – Klosters neexistuje, tady je to přesně:https://www.bahnonline.ch/2888/der-erste-rhb-capricorn-heisst-piz-ela/
Objednáno 2016, první jednotka, dodání 2020-2024. To u nás ani neodpovídá času od vybrání provozovatele do prvního možného ukončení smlouvy.
Máte pravdu, u nás je doba od objednávky do dodání provního objednaného kusu obvykle výrazně kratší.
Vypadá to, že to má i některá otevírací okna – pro fotografy…super.
Nebo pro případy, kdy vypadne klimatizace.
Stejně jako tomu je u poměrně nových jednotek nasazovaných u téhož dopravce na trase Chur – St. Moritz.
Tiše závidím 🙁
Já mám slzu zase na krajíčku.
Jedná se o kompletní výměnu vozového parku Stávající staré jednotky již dosluhují
vyjma jednotek pro Bernina Express a šesti jednotek Alvra od Stadleru vyrobené v letech 2015-3017,které jezdí na trati Chur – Filisur – Sv.Mořic a mají na konci soupravy panorama fotooddíl s elektricky ovladatelnými okny a stínidly
Drobné upřesnění, nové jsou ještě jednotky Allegra, což nejsou jen ty zmíněné pro Bernina expres, ale i druhá verze pro S-Bahn Chur. Nahrazovány tedy budou soupravy vedené elektrickou lokomotivou (nebo elektrickým vozem poku ještě jsou).
Jen trochu mimo téma, jak se na Rhétských drahách řeší nákladní doprava? Překládkou, nebo hodí normálněrozchodné vozy na podvalníky?
Vlečky všude kam se podíváte,například přeprava potravin do supermarketů sítě COOP probíhá v horských osadách kantonu Graubünden výhradně po železnici,
Díky, takže někde mají velké překladiště mezi úzkým a normálním rozchodem?
Já jel třeba do Arosy, na konci jeden vůz nákladní, než to jelo zpět, byl vyloženej.
Překládá že mj. u Churu, u Brigu…
Nákladů jezdí docela dost, jak tu už psali, na osobním vlaku bývá připojen nákladní vůz.
RhB má velké množství úzkorozorchodných nákladních vozů různého druhu. Viděl jsem i fotku s vozem na podvalníku, na živo ne (to ale moc neznamená, byl jsem tam jen jednou).
Překládkou, ale hodně i výměnnými nástavbami (třeba COOP nebo pošta). A do Ems-Chemie vede normálněrozchodná vlečka ve splítce s 1000 mm 🙂
A tam stále posunuje T 239 z ČKD 🙂
letošní únor https://youtu.be/CN_ymClhYMk ve 4:00 máte zrovna ten zmiňovanej Coop
Zde má většina problém s pochopením psaného textu. Odpověď na vaši otázku je že se používají obě možnosti. Ale značně převažuje překládka do/z vlastních úzkorozchodných vozů, než používání podvalníků.
Napadá mě jen smutné: Quo Vadis Jihomoravský kraji?
Ajejej, asi jsem urazil milovníky národního průmyslu a podporovatele czechšmejdu 😉
Teď jen poprosím o souvislost s Jihomoravským krajem. Nějak ji nechápu.
Žádná není, jen snaha kopnout si do něčeho, co je české. Je to takový zvláštní druh malosti.
A kvality jako Emil lokomotivy 380, kterých se ČD raději teď chtějí zbavit.
Panteři 380-tkám skvěle sekundují…..
Ale je. Co si objednal JMK za soupravy? Jen sem si posteskl, že jinde holt vidí trochu víc realisticky a neobjednávají to, co je značně poruchové…..pokud tohle nechápete, budete nejspíš člověk, který si dal moc easy drinku….. 🙂
RhB nejsou státní. Většinový podíl má kanton Graubünden, leží na východ od hlavního města.
A to je špatně. Kraj nemá co kecat do osobní dopravy a už vůbec si nesmí pořizovat vlastní vlaky, to je zločin. Protože když se v hlavním městě rozhodnou, že tam budou jezdit staré šroty, tak neexistuje, aby se někdo snažil něco zlepšit. Apropós, v Churu je nádraží malé, měli by postavit nové nádraží pro dálkovou dopravu někde za dálnicí. Aby si nevyskakovali v referendu.
:D:D:D:D:D:D:D
Tento se Vám hóódně podařil.
Jenže to není vtip. Mnozí tohle myslí vážně a to nádraží za dálnicí chtějí zrealizovat.
Já vím, ale to jak jste to napasoval na Švýcarsko nemá chybu.
A trať z Churu do Arosy by měli zrušit. V Churu vede pouličním prostorem a překáží tak autům v jejich jízdě.
🙂 🙂
Ale také překáží cyklistům a chodcům, to je přece za petrolheady zase plus, ne?