lot
Cestovní ruch Dopravci Železnice Železniční průmysl

Rhätische Bahn pojmenovaly první novou jednotku, mají jich objednáno 56

Elektrická jednotka Capricorn pro Rhätische Bahn. Foto: Stadler
Elektrická jednotka Capricorn pro Rhätische Bahn. Foto: Stadler
Nákup nových elektrických jednotek je největší investicí v historií švýcarského dopravce.

Švýcarská železniční společnost Rhätische Bahn (RhB) oficiálně pojmenovala první z nových jednotek Stadler Capricorn, které se mají postupně stát základem provozu železnice v kantonu Graubünden.

První jednotka získala jméno Piz Ela podle 3 332 metrů vysoké hory tyčící se nad městečkem Bergün. RhB mají objednáno celkem 56 čtyřdílných jednotek od Stadler Rail. Jednotky získaly společný název Capricorn (kozorožec v rétorománštině).

Rhätische Bahn si objednaly celkem 56 těchto jednotek v hodnotě 534 milionů švýcarských franků. Dosud jich převzaly deset, čtyři jsou v provozu s cestujícímí, dvě slouží k výcviku strojvedoucích, u čtyřech probíhají zkoušky. Dodávka skončí v roce 2024.

První jednotky objednala RhB v roce 2016, letos navýšíla kontrakt o dalších 20 vozidel.  Čtyřvozové elektrické jednotky vyvinul Stadler pro potřeby úzkorozchodné železnice v kantonu Graubünden. Maximální rychlost je 120 kilometrů za hodinu. Jednotka je 76,4 metrů dlouhá, má 164 míst k sezení, z toho 35 v první třídě. Specialitou je přenos obrazu ze stanoviště strojvedoucího.

Díky nákupu nových jednotek tomu zavedou RhB půlhodinový interval mezi Landquartem a Klosters. Jde o největší modernizaci vozového parku RhB v historii.

Odebírat
Upozornit na
guest
60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gajda

Z toho videa se to tváří, že 25% jednotky je první třída

xyz

Je to tak a na švýcarské poměry je to ještě docela nízké % první třídy vůči kapacitě celého vlaku.

Ryk Mat

Zase ta šotoušská nenávist k češtině. Proč zrovna Rhätische Bahn. Ferrovia retica nebo Viafier retica se vám nelíbí? Proč tedy nepoužijete švýcarskou češtinu? Čeština je totiž jedním z deseti, tedy jazyků, ve kterých je firemní web této dráhy dostupný a firma v něm používá český název Rhétská dráha. Toho jste si nevšimli?

Ryk Mat

Tohle jsem omylem postnul nehotové. Ten web zatím moc česky není, ale Rhétská dráha tam česky je.

xyz

Zrovna u názvů společností považuji za logické ponechávat původní název v tamním jazyce.
(Stejně tak jako např. už několik posledních let zaznívá i v anglické verzi hlášení na českých nádraží výraz „of the company České dráhy“.)

Jarda Š.

Jak správně naznačuje Ryk Mat, kanton Graubünden je trojjazyčný, tedy místními (a taktéž úředními) jazyky jsou tam němčina rétorománština a italština. Nejrozšířenější z nich je němčina, kterou uvádí jako svůj mateřský jazyk cca 2/3 obyvatel.

Jirka

Považoval byste za normální u názvu Aerolinek, používat český překlad? Např. Delta Airlines by se překládalo jako Delta Aerolinie, což je absolutní nesmysl. U té Rhétské dráhy to vidím úplně stejně, ostatně Deutsche Bahn, taky nikdo neříká německé dráhy.

Vašek

Asi jsem mírně retardovaný, ale zatímco Rhätische Bahn znám roky, ostatní dva názvy vidím poprvé. Takže za mne dobré a teď se vysmrkám do utřinosopleny.(Pochopí jen diváci F. L. Věka).

Vašek

Jasně. Používejme celosvětově známé názvy. Také nepřekládá svět Vodičkovu ulici na třeba Wasser Gasse!

BND 30

A nejsme náhodou na odborném webu, kde se očekává jednak znalost tématu a též určitý nadhled?
Tzn.jsou dobře obě varianty.

Vašek

Upozornil jsem hned zpočátku, že jsem mírně retardovaný. TJ zpomalený.

Vlastimil Kocurek

Jsem zásadně pro používání původních názvů, přesně jak píše pan Sůra. Mně přes jazyk nejdou ani moc takové zeměpisné názvy jako je Štýrský Hradec a podobně. Pokud se používají výhradně původní názvy snázeji si na název klikneme a dostaneme další informace. Naštěstí u zeměpisných jmen reaguje Google na oba názvy, ale na ND dostanete tak akorát národní divadlo :):)

Vašek

Přesně. Když náš neználek slyší třeba Zhořelec, tak si řekne: Kdepak to u nás asi je? Že by za Prahó?

Fíra ČD

Tramvaj…

Zonka

No bude to zajímavé srovnání oproti novým panterům v JMK cca 175mil. vs 235mil.

,,Specialitou je přenos obrazu ze stanoviště strojvedoucího“
Ehm? Přenos pohledu strojvedoucího na obrazovku pro cestující hádám.

M262

Bojím se, že tady není co srovnávat. Panteři si svůj obrázek již udělali….a ne zrovna lichotivý. Takže mohu jen zopakovat, co jsem tu již uvedl…QUO VADIS JMK?

jan

Budu hádat, tento produkt bude lehký, úsporný, bez tsi, na 120, odpružený, tichý, precizně udělaný. A bude jim tam jezdit dalších 40 let.

jan

4 vozy 140 tun. 35 tun na vůz

leviathan

Návrat hranatého designu. Důležítá bude zdorojová úspornost a dlouhodobá životnost.

Martin

Akorát by mě zajímalo jak si autor článku představuje že se dají jednotky rozpojit na dvě 😂 když je to ucelená jednotka v provozu nerozpojitelná. Chtělo by to zapojit hlavu aby to dávalo smysl, mimochodem plánují spojovat i 3 jednotky dohromady.

leviathan

Jednotky se dají spojovat, nikoli rozdělovat. Na videu je jednotka, kterou nelze rozdělit, ale spojovat.

Jan K.

Mě by zajimalo, jak to řeší se spřahováním této jednotky se staršímy vozidly, protože tato jednotka má jiné spřáhla než všechny vlaky na celé Rhb. Proč si nepořídili vozidla se stejnými spřáhly.

Jiří Kocurek

Druhá možnost je postupně pořídit nová spřáhla na zbytek vozového parku. Utahovat dvě šroubovky je docela dost práce. https://www.youtube.com/watch?v=nb2cfWGnIuw

xyz

Další možností je, že (mj. s ohledem na vysoký počet nově pořízených jednotek) se starší vozy již na pravidelné vlaky nasazovat nebudou a že případné posílení bude řešeno spojováním většího počtu jednotek.

FonFosForka

Landquart – Klosters jezděj 3 vlaky za hodinu v každym směru. Plus v části trasy: Landquart – Schiers každou hodinu. O jakej 1/2h takt se tedy jedná?

FonFosForka

samozřejmě se žádnej 30min takt zavádět nebude, ten už tam samozřejmě je. Jen mr. Súra přeložil zmatečnou tiskovku výrobce. Vozební rameno Landquart – Klosters neexistuje, tady je to přesně:https://www.bahnonline.ch/2888/der-erste-rhb-capricorn-heisst-piz-ela/

David

Objednáno 2016, první jednotka, dodání 2020-2024. To u nás ani neodpovídá času od vybrání provozovatele do prvního možného ukončení smlouvy.

leviathan

Máte pravdu, u nás je doba od objednávky do dodání provního objednaného kusu obvykle výrazně kratší.

Martin

Vypadá to, že to má i některá otevírací okna – pro fotografy…super.

Peeetr

Nebo pro případy, kdy vypadne klimatizace.

xyz

Stejně jako tomu je u poměrně nových jednotek nasazovaných u téhož dopravce na trase Chur – St. Moritz.

Václav

Tiše závidím 🙁

Lukáš

Já mám slzu zase na krajíčku.

Via Rhetica

Jedná se o kompletní výměnu vozového parku Stávající staré jednotky již dosluhují
vyjma jednotek pro Bernina Express a šesti jednotek Alvra od Stadleru vyrobené v letech 2015-3017,které jezdí na trati Chur – Filisur – Sv.Mořic a mají na konci soupravy panorama fotooddíl s elektricky ovladatelnými okny a stínidly

Twix

Drobné upřesnění, nové jsou ještě jednotky Allegra, což nejsou jen ty zmíněné pro Bernina expres, ale i druhá verze pro S-Bahn Chur. Nahrazovány tedy budou soupravy vedené elektrickou lokomotivou (nebo elektrickým vozem poku ještě jsou).

K.S.

Jen trochu mimo téma, jak se na Rhétských drahách řeší nákladní doprava? Překládkou, nebo hodí normálněrozchodné vozy na podvalníky?

Via Rhetica

Vlečky všude kam se podíváte,například přeprava potravin do supermarketů sítě COOP probíhá v horských osadách kantonu Graubünden výhradně po železnici,

K.S.

Díky, takže někde mají velké překladiště mezi úzkým a normálním rozchodem?

Lukáš

Já jel třeba do Arosy, na konci jeden vůz nákladní, než to jelo zpět, byl vyloženej.

BND 30

Překládá že mj. u Churu, u Brigu…
Nákladů jezdí docela dost, jak tu už psali, na osobním vlaku bývá připojen nákladní vůz.

Kubrt

RhB má velké množství úzkorozorchodných nákladních vozů různého druhu. Viděl jsem i fotku s vozem na podvalníku, na živo ne (to ale moc neznamená, byl jsem tam jen jednou).

Leden

Překládkou, ale hodně i výměnnými nástavbami (třeba COOP nebo pošta). A do Ems-Chemie vede normálněrozchodná vlečka ve splítce s 1000 mm 🙂

Kubrt

A tam stále posunuje T 239 z ČKD 🙂

FonFosForka

letošní únor https://youtu.be/CN_ymClhYMk ve 4:00 máte zrovna ten zmiňovanej Coop

simbič

Zde má většina problém s pochopením psaného textu. Odpověď na vaši otázku je že se používají obě možnosti. Ale značně převažuje překládka do/z vlastních úzkorozchodných vozů, než používání podvalníků.

M262

Napadá mě jen smutné: Quo Vadis Jihomoravský kraji?

M262

Ajejej, asi jsem urazil milovníky národního průmyslu a podporovatele czechšmejdu 😉

T.Pal

Teď jen poprosím o souvislost s Jihomoravským krajem. Nějak ji nechápu.

Jakub (easydrink)

Žádná není, jen snaha kopnout si do něčeho, co je české. Je to takový zvláštní druh malosti.

Lukáš

A kvality jako Emil lokomotivy 380, kterých se ČD raději teď chtějí zbavit.

M262

Panteři 380-tkám skvěle sekundují…..

M262

Ale je. Co si objednal JMK za soupravy? Jen sem si posteskl, že jinde holt vidí trochu víc realisticky a neobjednávají to, co je značně poruchové…..pokud tohle nechápete, budete nejspíš člověk, který si dal moc easy drinku….. 🙂

Jiří Kocurek

RhB nejsou státní. Většinový podíl má kanton Graubünden, leží na východ od hlavního města.

A to je špatně. Kraj nemá co kecat do osobní dopravy a už vůbec si nesmí pořizovat vlastní vlaky, to je zločin. Protože když se v hlavním městě rozhodnou, že tam budou jezdit staré šroty, tak neexistuje, aby se někdo snažil něco zlepšit. Apropós, v Churu je nádraží malé, měli by postavit nové nádraží pro dálkovou dopravu někde za dálnicí. Aby si nevyskakovali v referendu.

K.S.

:D:D:D:D:D:D:D
Tento se Vám hóódně podařil.

Jiří Kocurek

Jenže to není vtip. Mnozí tohle myslí vážně a to nádraží za dálnicí chtějí zrealizovat.

K.S.

Já vím, ale to jak jste to napasoval na Švýcarsko nemá chybu.

xyz

A trať z Churu do Arosy by měli zrušit. V Churu vede pouličním prostorem a překáží tak autům v jejich jízdě.
🙂 🙂

K.S.

Ale také překáží cyklistům a chodcům, to je přece za petrolheady zase plus, ne?