Rezavá hnědá. Opravený Sergej má již finální lak, premiéra ho čeká v půlce září
Nechtěli jsme dalšího červeného sergeje, které tu jezdí, říká spolumajitel KDS.
Společnost Kladenská dopravní a strojní (KDS) finišuje s návratem lokomotivy 781.592 přezdívané Sergej. Představila již lokomotivu ve finálním laku, který se liší od tradiční červené, v které jsou stroje známy z tuzemských kolejí. Jde o rezavě hnědou barvu. Jasněji je i o termínu představení lokomotivy veřejnosti.
„Je to speciálně namíchaná barva, metalíza. Nemá vlastní RAL (standard pro stupnici odstínů, pozn. redakce),“ říká Radek Šauer, spolumajitel KDS. Podle něj je odstín zajímavý i tím, že vypadá na fotografiích velmi různě. Záleží na světle a fotoaparátu. „Nechtěli jsme dalšího červeného sergeje, které tu jezdí,“ vysvětluje Šauer netradiční barvu- Lokomotiva je aktuálně již v dílnách firmy na Kladně, kde probíhají dokončovací práce. Jde o rekonstrukci stanoviště a instalaci výbavy nutné pro běžný provoz.
Premiéra u zvláštních vlaků
Premiéra lokomotivy v novém laku pro veřejnost má nastat o víkendu 17.-19. září, kdy proběhnou oslavy 130 let Lomu Mořina. Pokud vše dobře dopadne, bude Sergej i v čele zvláštních vlaků na akci z Prahy.
Oprava lokomotivy probíhá od loňského roku. Podle původních plánů měla lokomotiva jezdit jen v čele zážitkových vlaků, KDS ale chystá její nasazení i do nákladní dopravy, především v prvních měsících po uvedení do provozu. I kvůli tomu, aby využil záruky na repasovaný motor. „Má pověst lokomotivy s vysokou spotřebou. Ale když se přepočítá spotřeba na náklad, vychází srovnatelně jako u jiných lokomotiv. Určitě si to ověřím hned při první jízdě, kterou si odjedu jako strojvedoucí osobně,“ dodal Šauer.
Lokomotiva 781.592 patřila ke strojům, které sloužily až téměř do konce nasazování těchto strojů na české železnici v pravidelném provozu. Tehdejší ČSD ji zařadily do provozu v roce 1979, dojezdila v chebském depu v roce 2001. Poté putovala do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově, odkud ji koupila v roce 2019 Kladenská dopravní a strojní.
Revitalizace proběhla v přerovské společnosti ČMŽO, oprava motoru díky spolupráci s CZ LOKO v Lotyšsku.
O opravě Sergeje jsme si povídali s Radkem a Romanou Šauerovými také v nedávném podcastu Cesty Zdopravy.