Revoluce ve Švýcarsku: První dopravce získal licenci na vnitrostátní dálkové autobusy
Do Švýcarska dorazila autobusová revoluce. Tamní Spolkový úřad pro dopravu (BAV) v pondělí udělil vůbec první koncesi pro vnitrostátní autobusovou
Do Švýcarska dorazila autobusová revoluce. Tamní Spolkový úřad pro dopravu (BAV) v pondělí udělil vůbec první koncesi pro vnitrostátní autobusovou dálkovou dopravu. Narušil tak monopol železnice na dálkových spojích v této alpské zemi.
Koncesi získala curyšská cestovní skupina Domo, konkrétně firma Domo Swiss Express, pro tři linky: St. Gallen – Curych – Biel – letiště Ženeva, letiště Curych – Basilej – Lucern – Lugano a Chur – Curych – Bern – Sitten. Stalo se tak přes odpor železničních společností a odborů. BAV se odvolává na podzimní rozhodnutí švýcarské vlády, která konstatovala, že „vnitrostátní autobusy mohou být rozumným doplňkem stávajícího systému veřejné dopravy.“ Vláda přitom nevnímá autobusy jako konkurenci vlakům, nýbrž individuálnímu automobilismu.
Domo Swiss musela mimo jiné prokázat, že nebude vlakům zásadní konkurencí. Nelze tak čekat, že autobusy seberou železnici výrazné počty cestujících. Od 25. března budou na linky vyjíždět jednou denně v každém směru, od 10. června frekvence vzroste na dvě denně. „Chceme oslovit lidi, kteří mají více času, rádi by platili méně peněz a zároveň nevyžadují dokonalou přesnost. Jsou to například senioři, studenti a rodiny,“ citoval list Tages Anzeiger generálního ředitele Domo Patricka Angehrna. Manažer mimo jiné připomněl, že zatímco švýcarské dráhy SBB denně přepraví 1,2 milionu lidí, Domo Swiss Express nabídne denně 800 sedaček. V autobusech bude mimo jiné internetové připojení přes wifi a elektrické zásuvky.
Švýcarské dálkové linky na železnici a (nově) na silnici jsou provozovány bez dotací, dopravce ale pro ně potřebuje získat koncesi od BAV. Ta mu následně zajistí monopol. Koncese pro Domo platí do konce roku 2020; mimo jiné přesně vymezuje počet a umístění zastávek či denní frekvenci.
Na nemožnost proniknout na švýcarský trh si stěžuje například německá firma Flixbus. Ta do Švýcarska může jezdit pouze v rámci svých mezinárodních linek, vnitrostátní jízdenky prodávat nemůže. Flixbus vyrostl na uvolnění autobusového trhu v Německu v roce 2013. Do té doby byly i tam dálkové linky vyhrazeny pouze vlakům.