Revoluce v pražské MHD. Lítačka nově platí i na sdílená kola
Sdílená kola v Praze. Foto: ROPID
Zapojení kol do Pražské integrované dopravy má usnadnit cestování zejména tam, kde nejsou intervaly MHD tak časté.
Zapojení kol do Pražské integrované dopravy má usnadnit cestování zejména tam, kde nejsou intervaly MHD tak časté.
I čtyřkolky byly původně úžasný pomocník pro farmáře, lesáky, záchranáře atp… chci tím říct, že bude záležet na chování zde majitelů lítaček.. při nekázni by mělo jít na lítačce zablokovat tuto možnost půjčení kola
Půjčování kol se spoustou možností, kam kolo vrátit, je určitě super věc. Ale nechápu proč 100% dotovat provoz půjčoven … Chápal bych, kdyby MHD umožňovala, aby různé (menší) půjčovny kol se sdružily v rámci MHD do jednotné nabídky vůči cestujícímu … synergie na marketingu, nalákání cestujících ze šalin, busů na kolo…, Ale samotné placení za půjčení ať je mezi cestujícím a půjčovnami. Neboť co je (skoro) zadarmo, toho si člověk vesměs neváží… I kdyby příplatek k pražské šalinkartě byl zpočátku dotovaný , tj. kdyby cestující platil třebas jen pětistovku ročně za možnost půjčovat si kolo, tak pořád by to pomohlo… Číst vice »
Kde je v tom 100% dotování provozu? Já tam vidím jen, že Praha bude platit dohodnutou částku za jízdy svých předplatních zákazníků. Pochybuju, že se ty půjčovny uživí jenom na nich a nebudou muset shánět zákazníky i jinde jako dosud.
Dokonce ani tak to není, Praha neplatí za jízdy předplatních zákazníků, ale jenom za prvních 15 minut jízdy. Což se krásně hodí na přiblížení se k zastávce MHD nebo k náhradě za krátké cesty MHD, takže nezabírám místa cestujícím na delší vzdálenosti, pro která je MHD primárně určená.
No konečně začali s tou naší dopravou něco dělat,jako řidič MHD,který furt stojí v kolonách pro rozkopané silnice jsem šťastný.Tak aby jsme to zahrnuli cyklopruhy ne cyklostezky a kola nás zachrání…..
Perfektní načasování po sezóně… To může vymyslet jen idiot.
Přesně.
Protože sezónou byl rok 2021 a ten už nikdy žádný další nebude …
Schválně se to pouští mimo sezónu, aby se systém ladil s méně uživateli a připravil na další sezónu.
No neni to bomba? Treba takova matka po praci s taskami s nakupem muze v prosinci pri minus peti se projet na kole, naprosto uzasne. Kolik asi majitele firem nekomu soupli za tento kseft
Protože po Praze se pohybují výhradně matky s nákupem a existuje jenom jedno roční období a to je prosinec…
Byl jste někdy v Kodani? Stockholmu? Amsterdamu? Tam lidi jezdí v jakémkoliv počasí na kole a vozí děti (2 vepředu, jedno vzadu), nákup a frčí… Ale tady už je problém, kdyby kolo mělo snad vyjet od října do března…
Napad radniho je nerealny, protoze se nejedna o sdilena kola, ale pujcovnu, ktera je dotovana magistratem . A co kdyz prekrocim limit 15 minut nebo skonci pilotni provoz, to pak zakaznik zaplati nehorazne vic. Fakt vyhodnej byznys pro pronajimatele kol. A
Po 15 minutach zaplati nehoraznych 24 kc.
Jak bude na lítačku platit ?
No když jsem se posledně ptal tak jsem byl kamenován že prej přece stejně jako každý jiný zákazník rekol, takhle prosté to je. A nemusí to být jen 24 Kč za přetažení, ale taky smluvní pokuty za špatné zaparkování, špatné zamčení a odpovědnost za ztrátu které mohou jít i do desetitisíců….
Aby vam to fungovalo,musite mit appku rekol, nebo nextbike a v ni to propojit s litackou. Mate tam registrovanou kreditku.
Nie som priaznivec aktualneho vedenia Prahy,ale po dlhej dobe rozumny krok.Podobny krok robi aj Vieden, kazdy clovek, co nejde autom je plus. Benefity v podobe uvolnovania ulic, nenicenia infrastruktury pretazenostou, zivotneho prostredia a v konecnom efekte mensieho dychania chemickeho humusu a eko zataze su velke plus.
Je pozitivum, ze Praha sa pridala v tomto k Viedni a dalsim mestam.
To si nejsem jistý jestli platí JEDNO půjčené kolo přes pražskou MHD = JEDNO auto které se odstěhuje z Prahy buď novému majiteli nebo na chalupu pražáků někde na venkově.
To je spis mineno jako jedna jizda. Ma smysl to pocitat na uskutečněné jizdy.
Pořád se věcně jedná o půjčovaná, nikoli sdílená kola. Škoda, že tak často zavrhujeme pravý význam slov…
Když už je řeč o těch stojanech u uzlů veřejné dopravy, plánuje město jejich rozšíření také pro soukromá kola, nebo ta už jsou pro použití ve městě k dojezdu kamkoli nadobro zatracena?
Můžete k tomu stojanu zamknout jakékoliv kolo, to snad víte…
Hm, turisti se nekonají, zisky nejsou, tak jim to zaplatí všichni. Jdu si založit půjčovnu kol.
Nechci vám kazit radost, ale možná se poptejte Rekol i nextbike, kolik % jim dělaly před covidem turisti.
Podle toho, co jsem potkávala v ulicích a ve Stromovce, tipuji nadpoloviční část. Ta hromada kol před Výstavištěm je proto, aby místní nejezdili do Stromovky autem?
Nejlépe se podniká na základě dat, která zjistíte pozorováním na jednom místě. Každopádně přeji hodně štěstí v novém byznysu.
Děkuji. Ale na otázku jste mi neodpověděl. Pokud nebudou kola rovnoměrně rozmístěna po celé Praze, zejména tam, kde nejsou intervaly MHD tak časté, tedy v okrajových částech, bude to pořád jenom zábava. Obalená moderními ekologickými slovíčky.
Berte to jako dalsi moznost jak vyuzit MHD, ja napr. jezdim denne na Rekole, ze se nekam priblizim a pak pokracuji napriklad metrem, casto naprikald abzch nemusel jet preplnenou tramvaji (uvolnim misto nekomu jinemu) Navic kdyz to rozpohybuje aspon par tlustych cechu tak je to i se socialne pozitivnim efektem. Kdyz kolo neni, tak jedu jinak, ale je fajn mit tu moznost, nejde o to je mit vsude, je to neco navic, stejne jako lode, nebo Vlaky. Taky jedu S vlakem jednou za rok napriklad, ale vlak tam je. Zkratka kazdy ma jine preference uz dle toho kde zije, ale… Číst vice »
Jistě, takže skutečně jen taková zábava když se to zrovna hodí a vyjde to, nikoli doplnění sítě MHD na které by se člověk mohl spolehnout.
Zalozte si pozicovnu kol a komunikujte s magistratom… tento pohlad jednoducheho cloveka je zjavny ….ako astmatik v 39 po prekonani covidu som vdacny za kazdy projekt ktory odoberie auto z ulice a presunie to na pesiu mobilitu, kola , mhd a cokolvek….
Jako chodec jsem vděčná za každý metr chodníku, kde se nemusím vyhýbat cyklistům. Po silnici chodit nemůžu, tak asi budu chodit kanálama.
Tak si uvědomte, co je příčinou tohoto stavu – auta. Brojíte tedy proti nepravým.
Ne problem jsou podobny kraviny jako kola, mhd apod…
No cyklisti nemaj na chodníku co dělat, auta neauta.
Ale houby, tohle se děje v těch ulicích, kde je provoz opravdu velmi snesitelný.
Pro drtivou většinu cyklistů totiž platí jen to, co se jim zrovna chce a nějací chodci jsou jim úplně někde.
A to píšu jako někdo, kdo je obecně v okolí rušnějších komunikací pro umožnění jízdy na chodníku.
A ta „drtivá většina“ je kolik přesně procent?
Jak tento projekt souvisí s chodniky? Mne teda jako vetsi problem prijde parkovani aut na chodnicich.
Blbosti akorat
Bravo, skvela novinka. Snad se takhle lide po meste nauci jezdit vice na kole:)
No urcite, hlavne ted, zacina sezona kol, mozna bude i snezit, panecku to bude svezenicko
už maj obutý zimní gumy? 🙂
Nevím jak ostatní, ale já na zimu na MTB do města dávám pneu s hrubým vzorkem. Sice je to míň komfortní, ale líp to podrží.
A co takhle přidat sdílené elektrokoloběžky?
Přihlásit se mohly, bylo to technologicky neutrální. Ale pro turistobězky není 12 Kč za 15 minut atraktivní, když z turistů za to samé vytáhnou 85 Kč.
Nebo sdilene manzelky
Od kdy je na to potřeba lítačka? No jo, jsem se v tom významu slova ztratil.
A bude to umět načíst normální plastovou Lítačku? Protože chytrý mobil si kvůli tomu fakt kupovat nebudu.
Ne, přihlášení probíhá přes aplikaci provozovatelů Řekla a Nextbike.
Takže kdybych chtěl tuto službu používat, tak si musím pořídit internet v mobilu, který na nic jiného nepoužiju, a chytrý mobil, který nejenže na nic jiného nepoužiju, ale ještě bych ho narozdíl od obyčejného musel každý 1-2 dny nabíjet. To už mě vyjde levněji si nakoupit 5 vlastních kol a „zaparkovat“ si je na zámek tam, kde je budu chtít používat.
Tak směle do toho 🙂
Nu, praktičtější bude tím svým jedním kolem absolvovat celu cestu a případně se i s ním kus svézt vlakem, metrem či tramvají, kde to jde. 🙂 Také si kvůli tomu nebudu kupovat drahý (i)mobilní (protože neforemný a pořád vybitý) telefon.
Když pominu momentální nedostatkovou krizi elektroniky, tak není problém pořídit telefon s 5000-6000mAh kapacitou baterie za cenu kolem 5 tisíc. A nemám na mysli čínské značky.
Na huavei a xaiomi nedam dopustit… a nie som fanda nemenovaneho nemocneho politika…a jemu podobnych..
tak ono je tak nějak nevyhnutné mít smartphone, pokud tedy chceš skenovat QR kód, nebo pokud chceš používat NFC 🙂
Odemykání Lítačkou řpes NFC by mohlo fungovat úplně v pohodě, Freebike to takto implementované měli (+-na libovolnou kartu, klidně na lítačku).
Klidně můžete. Ale ten servis, to Vám teda nepřeju. My máme doma 7 kol, 2 kolobrndy a je to docela mazec udržet všechny celoročně v chodu a bezpečné. Na druhou stranu máte naději, že občas nějaké „samo od sebe“ zmizí a ušetří Vám práci a peníze.
Nextbike lze používat i z běžného telefonu přes hlasový automat. Já to tak dělám, protože v telefonu už nemám dost místa na další aplikaci.
Prihlaseni probehne pres kartu, na které mate nahrany kupon litacky. Treba pres inKartu. S aplikací to musi byt propojené, to je hned.
Za chvilu si budeme muset kupovat lítačku i na pěškobus, ne…!
Za užití chodníku? No pokud to půjde jen s kartičkou či jednorázovou „chozenkou“…
Chytrá řešení, mnohdy nestojí tolik peněz. 👍👍👍
Je to další doplněk k možnosti přepravy po městě aniž by cestující musel mít různé typy lístků / předplatných / aplikací.
👍👍👍
Jen 12,- Kč za 15min z kapes nás všech 🙂.
Já teď platím také Arrivě, i když jejich spoji nejezdím. Mám si stěžovat?
Lichý argument … ale asi zbytečně vysvětlovat 🙂
Nezapomínejte, že jde o pilotní projekt. Očekávám, že zdarma zůstane max. nějaká testovací jízda, ale zbytek bude formou kuponu v doplňkovém balíčku, a třeba se rozšíří i na car sharing.
Konec konců ve Švýcarsku si rovněž můžete koupit „klasické“ General Abo, které platí pouze na veřejnou dopravu, ale i Green Class Abo, které platí i na další formy dopravy.
Zatímco kdyby dotyčný jel MHD, půjde X Kč z kapes nás všech; a kdyby jel autem, půjde Y Kč z kapes nás všech. Otázka je jenom jaký je vztah 12 Kč, X Kč a Y Kč.
Podle ročenky dopravy za rok 2019 bylo přepraveno v rámci PID 1,4 mld. cestujících s náklady 21 mld. Kč, tj. 15 Kč za jízdu.
Zato musí mít jeden ze správných typů multimediálních zařízení s přidruženými funkcemi telefonování a přenosu krátkých textových zpráv. 🙂
No tak zrovna na tohle tu extra aplikaci potřebujete. Resp. rovnou dvě.
tam, kde nejsou intervaly MHD tak časté, si obvykle žádný kolo nepůjčíte, popř. nevrátíte
To je fakt, ale neni to nic, co by se nedalo zmenit. A tahle moznost snadnyho kombinovani s MHD muze byt impuls k rozsireni do tech mist.
No jasne treba v prosinci nebo v lednu idealni
V Praze to je jedno. Sníh tu je tak 3 hodiny za rok. A zima nevadí.
jo určitě, za tři hodiny všechno zmizí, i ta rozsolená břečka
„čtyřikrát denně využít prvních 15 minut jízdy na kole obou firem zdarma.“ Šlo by to formulovat tak, aby věta měla jednozančný smysl? Jde dohromady o až 4 jízdy, nebo až 8 jízd?
tak uznávám, že z dalšího textu plyne, že to maj propojený live, tedy půjde o 4 jízdy dohromady. Jsou nějak zjistitelný finanční podmínky Praha vs. Rekola/Nextbike? Paušální smlouva s těmito podmínkami, nebo nějaká částka za každé využití?
Na jiném serveru psali 12 Kč za jízdu.
To je celkem dost – když vemu, že běžná cena pro koncového uživatele je přepočteno na čas stejná (24 Kč/30 minut). Čekal bych znatelnou množstevní slevu.
To spíš naopak, ne? Čím menší balík kupuješ, tím bývá v přepočtu na jednotku méně výhodný… Třeba jen jízdenka MHD: 90 min – 40 Kč, 30 min – 30 Kč… Ale i když si koupíš malý chléb, tak nestojí polovinu velkého, malý kelímek horčice také nestojí polovinu velkého, ale v přepočtu víc. Takže 15 minut za 12 korun je dobrá cena, pokud je 30 minut za 24 korun. Ale je otázkou, jaký způsob výpočtu je použitý, zda se jedná o cenu s DPH nebo bez ní (tady jsou smluvní strany právnícké osoby, takže to bude spíš bez daně), jestli je… Číst vice »
No ale když bych si těch jízdenek chtěl koupit 200 tisíc, tak bych čekal, že nebude problém dojednat nějakou slevu…
To bych čekal taky. Ale na druhou stranu čekám, že 15 minut bude stát víc než půlku z ceny 30 minut. Nejspíš i o poznání víc.
A tyhle vlivy jdou proti sobě. Tady to vypadá, že se dohodli, že v rámci pilotního provozu se ty dva vlivy vyrušej. Což mi nepřijde pro ten pilotní provoz úplně špatně.
Předpokládám, že to bude součástí vyhodnocení a nastavování podmínek pro případnej další, už nepilotní provoz…
4, ale máte pravdu, upraveno.
No já původně předpokládal, že to bude 4x u každého, protože jsem nevěřil, že by ty systémy byly tak propojené, že jeden provozovatel bude vědět, kolikrát ten den už uživatel využil druhého poskytovatele. A v takovém případě mi původní formulace přišla matoucí. S ohledem na konkrétní řešení to bylo i původně jakž takž srozumitelné.
To vědět nemusí, tohle bude předpokládám hlídat městskej systém. Takže systém provozovatele může jen hodit dotaz do API městskýho systému, jestli danej uživatel má kredit, ten řekne jo, nech ho jet na předplatný a je to. A ani by to asi nutně nemuselo být hned při odemykání, stejně ten systém provozovatele bude muset mít s uživatelem vyřešeno placení pro případ, že přesáhne těch 15 minut, nevrátí v zóně, způsobí škodu, atd. takže by IMO stačilo večer nahlásit, že ten a ten jel dneska v časech x, y, bž a fň, který jízdy má předplacený u vás a který mu máme… Číst vice »
Nápad určitě dobrý, ale pokud nejste ve správné „zóně“ tak jsou tato sdílená kola jako doplněk MHD nepoužitelná. Pro mě to například znamená dojít si pro kolo do stojanu který je stejně daleko jako zastávka MHD a u práce naopak. Použití kola pak nedává žádný smysl.
Pokud nebudou někde takové kolony, že ani mhd neprojede.
A nešlo by do toho ještě zahrnout služby veřejných WC? Člověk nikdy neví co se může ve fiziologickém traktu přihodit.
😀
Musí to by v okamžiku spuštění pilotního provozu dokonalé? To je jako kdyby si někdo stěžoval, že PID je k ničemu, protože se tím nedostane do Brna…
Doba půjčení 15 minut je natolik krátká, že za ni obvykle nikam nedojedete. Testováno osobně u nás. A než připlácet další čas jízdy na kole, to může počkat na MHD.
Také nemluvím o cestě na které je kopec. To můžu z růžového kola rovnou slézt a tlačit, díky bídným převodům.
Btw: U nás to ještě navíc vypadalo tak, že se kola fakticky shromažďovala v centru. Asi lidé jezdili jen ráno do práce. Na periferii pak chyběla. Zájemce o kolo po něm po ránu na sídlišti většinou marně pátral (platit si na něj rezervačku vskutku nebylo ekonomické).
Na zimu perfektní. 🙂
Je možné nějak použít i papírový kupón?
Jako že si v papírovém kupónu klikneš, že chceš jezdit na kole? 🙂
Pokud někdo odmítá elektronickou lítačku, tak patrně bude mít problém i s aplikacemi pro sdílená kola, tudíž ani jedna služba pro něj zřejmě nebude to pravé. A ten, kdo tyto služby používá, tak si Lítačku bez problému dá do mobilu také (pokud ji tam ještě nemá).
Aby kolo nebo zámek měl scanner třeba na čtení QR z papíru, to by klidně šlo 😀
Ostatně pokud se pronájem kol ujme, bude otázkou času než někdo s alobalovou čepicí podá žalobu na diskriminaci (za stejnou cenu nemá stejnou službu).
žalovat může, uspěje těžko. Kvůli pár jednotlivcům, kteří by to chtěli, těžko někdo bude montovat další elektroniku do tisíců sdílenejch kol, který jsou schválně dělaný tak, aby byly robustní a co nejjednodušší, a udržovat ji.
U nás máme třeba zákaznickou linku, díky které si můžu kolo odemknout i z „hloupého“ telefonu.
Tohle je asi dlouhodobě neudržitelné, řekl bych. Ano, šlo by papírovou Lítačku autorizovat telefonicky, nebo osobně, ale kdo zaplatí zákaznícká centra? Kdysi se i platební transakce ověřovaly telefonicky, umíš si to představit dnes? Nebo třeba spojovatelky u meziměstských (a ještě předtím i místních) hovorů?
Také „popovídání“ o odemknutí kola nepochybně zvládne i podprůměrný chatbot, kterých na průměrném PC může běžet několik set zároveň.
Kterého si ale taky musíš od někoho nechat vyvinout, zaplatit to, popřípadě mít licenci a k tomu technickou podporu… Navíc tady byla řeč o telefonní lince, ne o chatbotu.
Chatbot může být i hlasový.
A jo, něco to stojí – každý rok asi tak polovinu proti roku předchozímu – na rozdíl od živých lidí.
Vyborne nacasovani 😉
No konečně! To už jsem navrhoval já i spoustu dalších lidí, že Lítačka má platit v nějaké formě i na kola. Potom bude jednodušší ospravedlnit zdražení jízdného, když za něj budou nabízeny ještě lepší služby. Zkusím to využít, i když ke svému pohybu po městě mi cestování MHD bohatě stačí. Motivace na vyzkoušení je to ale výborná.
Vidím to stejně. Zítra to hned vyzkouším 🙂
Aby se na vás některé z těch kol dostalo, pakliže těch „zkoušejících“ bude daleko víc než jen vy.
Čím více lidí na kolech, tím lépe
Aspoň bude v MHD víc místa. 🙂
Jo, to je jeden z mnoha přínosů cyklodopravy.
Jo bude chcat a zima, krasnou cestu preji
Vy toho na kole za rok moc nenajezdíte, že ne?
Obhajoba zdražení už tak nejdražších jednorázových jízdenek pro občasné hosty možností půjčit si kolo na nejlevnější dlouhodobé jízdenky pro místní? No… Leda by se jednorázové vrátily cenou, kde byly, a zdražily naopak ty příliš protežované. Jenže to asi nehrozí. 🙂
Zlevňovat jednorázové jízdenky a zdražovat dlouhodobé hlavně nedává smysl. Kdo si kupuje dlouhodobou jízdenku, ten se rozhoduje mezi ní a ježděním autem. Tam musí být jízdenka konkurenceschopná. Pokud si dotyčný vybere auto, bude s ním pak jezdit po Praze prakticky každý den. Naopak když si někdo kupuje jednorázovou jízdenku, nejspíš přijel nebo přiletěl z venku. Pak má na výběr mezi MHD a taxi – takže ta cena, které musí MHD konkurovat, je mnohem vyšší. A i když to je někdo, kdo přijede autem a rozhoduje se, zda ho zaparkuje na kraji Prahy nebo pojede dál do centra, je to jedna… Číst vice »
Co to je JEŽDIT ….. jaká je souvislost s JEŽKEM ….