Revoluce v pražské MHD. Lítačka nově platí i na sdílená kola

Sdílená kola v Praze. Foto: ROPIDSdílená kola v Praze. Foto: ROPID

Zapojení kol do Pražské integrované dopravy má usnadnit cestování zejména tam, kde nejsou intervaly MHD tak časté.

Praha od dnešního dne propojila systém Pražské integrované dopravy se službami sdílených kol Rekola a Nextbike. Majitel každé elektronické předplatní jízdenky pro Prahu bude moci až čtyřikrát denně (dohromady) využít prvních 15 minut jízdy na sdíleném kolem od obou firem zdarma.

Podzimní pilotní provoz má ukázat, jaký zájem o takovou službu lidé mají. Cílem je nabídnout komplexní služby pro pohodlný a co nejrychlejší pohyb od domu k domu. Na zkušební provoz město vyčlenilo částku 2,4 milionu korun.

Propojení sdílených kol s kuponem na MHD běžně funguje v mnoha zahraničních městech, a tak nevidím důvod, proč bychom nemohli tento bonus k Lítačce nabídnout i Pražanům. Kola jsou užitečným doplňkem systému dopravy ve městě, a to hlavně na střední a krátké vzdálenosti,“ říká Zdeněk Hřib, primátor hlavního města Prahy.

Jednání o zapojení sdílených kol do Pražské integrované dopravy probíhala od loňského roku. „Chceme Pražanům usnadnit ‚první a poslední míli‘ jejich cesty Prahou a ještě více zatraktivnit dlouhodobé kupony MHD. Kola a MHD se nevylučují, naopak se mohou výborně doplňovat, když se potřebujeme rychle dopravit třeba ke stanici metra nebo naopak se z MHD dostat domů,“ řekl náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Více cyklostojanů u stanic metra a u přestupních tramvajových uzlech

Proto podle něj hlavní město začalo ve velkém přidávat cyklostojany ke stanicím metra, budou i u tramvajových přestupních uzlů. „Po pár měsících projekt vyhodnotíme a uvidíme, jestli a jak má cenu pokračovat dál. Starat se o město není jen o opravách silnic, chodníků a tramvajových tratí nebo budování nové infrastruktury. Musíme zkoušet nové a neotřelé věci. Především v momentě, kdy něco v zahraničí úspěšně funguje. Cyklodepo nám taky skvěle šlape,“ dodal Scheinherr.

Podle ředitele Ropidu Petra Tomčíka má kombinace obou způsobů přepravy motivovat k většímu využití hromadné dopravy. Nabídne lidem pohodlnější a rychlejší cestu zejména v místech, kde MHD nenabízí tak časté intervaly.

K využití kola zdarma na prvních patnáct minut potřebuje každý majitel platné elektronické předplatní jízdenky pro území Prahy (nahraný na kartě Lítačka, v mobilní aplikaci PID Lítačka nebo na platební kartě či Inkartě Českých drah) propojit svůj aktivní účet v Lítačce s aplikacemi provozovatelů sdílených kol Rekola nebo Nextbike. Poté může na kole jet až čtyřikrát denně vždy 15 minut zdarma u jedné jízdy. Systém si propojení s Lítačkou, a tudíž i nárok na bezplatnou čtvrthodinu až čtyřikrát denně u jakéhokoli poskytovatele pamatuje.

Podrobnosti o využívání této služby včetně detailního návodu pro přihlášení a propojení účtů Lítačky s účtem jednotlivých poskytovatelů bikesharingu najdou cestující na webové stránce Ropidu. Časově omezený pilotní projekt poběží v rámci podzimu 2021 a o jeho ukončení bude veřejnost dopředu včas informována. Následně Praha vyhodnotí využívání této služby a rozhodne o podobě jejího trvalého zapojení do systému Pražské integrované dopravy.

Kola nejsou konkurence MHD

Propojení vítají i zástupci firem provozující sdílená kola. „Od začátku fungování Rekol věříme, že sdílená kola a městská hromadná doprava nejsou konkurencí, ale vzájemně se skvěle doplňují. To se ukázalo mimo jiné letos v létě v rámci uzavírky Vyšehradského tunelu, při které mohli Pražané využít náhradní cyklodopravu zdarma,“ řekl zakladatel společnosti Rekola Vítek Ježek.

„V chytrých městech je tato služba skvělým doplňkem a prodlouženou rukou MHD tak, aby byla doprava po městě pro občany co nejefektivnější. Tomu může tento projekt velmi pomoci. Toto téma zajímá více českých měst a myslím, že úspěšný pilotní projekt v Praze by byl skvělým odrazovým můstkem nejen pro Prahu, ale i pro další města ČR,” dodává Tomáš Karpov z Nextbike.

Tagy nextbike PID praha Pražská integrovaná doprava Rekola sdílená kola
110 komentářů