dkv-spojujeme

Revoluce v nákladní železniční dopravě aneb konec posunovačů. Vyjel vlak s digitálním automatickým spřáhlem

Digitální automatické spřáhlo. Foto: Německé ministerstvo dopravy BMDVDigitální automatické spřáhlo. Foto: Německé ministerstvo dopravy BMDV

Nová technologie má výrazně zeefektivnit nákladní železniční dopravu.

Na evropské koleje poprvé vyjel nákladní vlak s digitálním automatickým spřáhlem. Německé ministerstvo dopravy označuje krok za revoluci v nákladní dopravě, která má přinést větší automatizaci přepravy nákladů po kolejích. Nový systém spojování vozů má nahradit klasická spřáhla, ke kterým je potřeba ruční práce posunovačů.

Nové digitální automatické spřáhlo (DAK), které má být v Evropě rozsáhle nasazeno do roku 2030, nákladní vagony spojí automaticky během okamžiku. Výhody má ukázat testovací nákladní vlak, jehož vagony jsou mezi sebou spojeny digitálním spřáhlem.

„Dámy a pánové, díváte se na revoluci v nákladní železniční dopravě,“ prohlásil ministr dopravy Volker Wissing jen krátce před vypravením vlaku. Ten vyjel z překladového nádraží u berlínského přístavu Westhafen. „Všude ve světě se ke spojování nákladních vagonů používají automatická spřáhla, jen Evropa je výjimkou,“ uvedl. „Digitálním automatickým spřáhlem nechceme ostatní země jen dohnat, ale chceme, aby se Evropa stala špičkou digitalizace nákladní železniční dopravy,“ řekl a dodal, že DAK cestu k opravdovému pokroku otevírá.

Ke spojování nákladních železničních vozů se Evropě takřka výhradně používá táhlové ústrojí se šroubovkou a hákem. Práce s ním je fyzicky náročná a není bez bezpečnostního rizika, neboť posunovač musí vstoupit do prostoru mezi vagony a nasadit jednu ze šroubovek do táhlového háku. Při rozpojování zase musí šroubovku z háku sejmout. Dlouhodobě mají dopravci nedostatek posunovačů.

„Asi 70.000krát za den musí naši pracovníci posunu zvednout dvacet kilogramů těžkou šroubovku do úrovně ramen, aby vozy spojili,“ vysvětlila Sigrid Nikuttaová, která má ve vedení německé železniční společnosti Deutsche Bahn na starosti nákladní dopravu. Posunovač také musí ručně propojit napájecí a vzduchové hadice a vše následně zkontrolovat.

209 miliard do vybavení

Digitální automatické spřáhlo se bez manuální práce posunovače zcela obejde, protože v jediném kroku, kdy do sebe ústrojí při posunu zapadne, se vagony spojí nejen mechanicky, ale propojí se také napájecí, vzduchové a datové vedení. Dopravci pak budou mít informace nejen o správnosti a funkčnosti propojení, ale také údaje o nákladu či hmotnosti. „Přes půl milionu nákladních vozů s automatickým spojovacím systémem Evropu katapultuje do 21. století,“ řekl Wissing.

Instalace nového spojovacího zařízení na zhruba 490 000 nákladních vagonů a 17 000 lokomotiv v Evropské unii a také v Británii, Švýcarsku a Norsku bude podle propočtů německého ministerstva dopravy stát v rozmezí 6,4–8,6 miliardy eur (až 209 miliard Kč). Samotné Německo pak počítá s náklady kolem jedné miliardy eur (přes 24 miliard Kč). Zavádění DAK začne po testovací fázi, která skončí do dvou let. Čeští nákladní dopravci ve sdružení ŽESNAD.cz plán na automatické digitální spřáhlo podporují. Odmítají ale, že by náklady měli nést pouze dopravci. Příkladem pro ně je zavádění ETCS, kdy většinu nákladů musí platit sami.

Podle Nikuttaové přínosy DAK vysoce převažují, neboť nový systém spojení vagonů umožní vypravovat jednou soupravou i dvojnásobek nákladu. Nákladní vlaky také budou moci jezdit rychleji, takže nákladní železnice bude fungovat efektivněji a vstřícněji k životnímu prostředí.

ČTK + Zdopravy.cz

Tagy Digitální automatické spřáhlo
352 komentářů