Revoluce u amerických aerolinek. Trvale ruší poplatky za změny letenek
United Airlines na regionální lety kupuje Embraer E175. Foto: Embraer
Trojice velkých amerických leteckých dopravců přistupuje k revolučnímu kroku v podmínkách prodeje letenek, který má přilákat do letadel více cestujících.
Doporučuji shlédnout video, které ukazuje, jak se díky koronaviru aerolinkám rozbil systém automatického naceňování letenek, takže se to muselo předat zpátky lidem: https://www.youtube.com/watch?v=H_akzwzghWQ
Dřív se cílilo na optimální zaplnění letadla těsně před startem, nyní jsou lety poloprázdné tak jako tak, takže se zákazníci lákají různými způsoby. Když se nejisté, jestli člověk v budoucnu bude moct letět nebo ne tak ho v nákupu podpoří třeba takovéhle odpuštění poplatků za změnu. Pro aerolinky je pořád lepší prodat o pár míst víc než lidi odradit drahou změnou data.
Veskere strategie, ktere drive airline u jednotlivych linek mely, ted opravdu mohou hodit do kose. Chovani zakazniku se nejen zmenilo, ale meni bohuzel neustale, timpadem aplikovat nejakou smysluplnou revenue strategie je opravdu orisek. Vubec jim to nezavidim.
Já doporučuji kouknout i na další Wendoverova videa, za mě jeden z nejlepších kanálů na YouTube 🙂
Takže se zruší flexibilní ceník, nebo jak to bude fungovat? Takhle si přece každý může koupit levnou letenku na neexponované datum a pak jí chtít změnit na datum, kdy by letenka stála daleko víc. Budou ceny stálé, nebo se bude ,byť bez dalšího poplatku, v případě změny z „levného“ na „drahý“ let doplácet rozdíl v ceně ?
Co na tom nechápete? Ruší se “pokuta” za změnu letenky. Rozdíl v ceně letenky/tarifu se bude doplácet i nadále.
Po uprave clanku ano, s prirovnanim k cenam v hromadne doprave to bylo trochu zavadejici.
Ano, to bylo trochu mimo 🙂
Myslim si ze clanek neni uplne presny. Jedna vec je zruseni poplatku za zmenu, druha je doplatek do vyssiho tarifu, ktery bude v nejake forme stale aplikovany.
to je fakt tak tezke pochopit?
clanek je zcela presny.
Celkem by mě zajímalo, zda-li se tato možnost objeví i v Evropě.
Vetsinou to, co zavedou v USA, prijde pak do Evropy. Letectvi je v tomhle jen kopirovani.
uz se objevila.
amerika je v tomto pozadu . napr. af/klm ma flexibilni vsechny, i nejlevnejsi, tarify uz par mesicu
Konecne nejaka rozumna zmena ve prospech spotrebitele od koronakrize. To lifi muze pritshnout do letadel. Jsem zvedavy,jestli i Smartwings a evropske dalsi aerolinky taky zavedou tohle. Je to super.
H
Na druhou stranu v Evrope se letos a jeste celoubzimu nebude moci letat. Spoustactestrikci a zavre se i cele Spanelsko jako Madarsko a vse zase spadne na nulu. Jsem zvedavy,jak mohou prezivat aerolinky v dnesni dobe.z ceho maji prijmy???
Možností je spousta – přeprava carga, prodej a zpětný pronájem letadel, prodej jiného majetku, chartery (jiné než pro CK) a další. Nějaká cesta se vždycky najde, ale těch peněz nebude moc.
Jasne,ale je to udrzitelne? Vzdyt krachuji i cestovky… nekde jsem cetl, ze krachlo pres 50 ceskych cestovek. Nechapu. Vsechny hlavni funguji. A cargo ovladaji firmy typu DHL, ne?
Preprava carga samozrejme dlouhodobe reseni neni, situace v oboru je jednoduse takova situace uz udrzitelna neni – tedy to co tvrdim uz par mesicu. Pokud se rychle neco nestane prezijou jen aerolinky typu wizz / ryr a ty pak cestakum napali poplatky dle svyho usudku. Protoze preci jen nejsou charita a neprodavaj ty letenky za 900,- pro nic za nic. Prodej jineho majetku taky reseni neni protoze, ten majetek pak proste chybi a musi se pronajimat, je to kratkodoby reseni viz CSA tenkrat – jenze to byl trh normalne funkcni. Stejne jako zde tolikrat opakovana situace s Malevem v bud.… Číst vice »
Pokud jde o provozní ziskové marže v letecké dopravě (EBIT), ty se dlouhodobě pohybují na úrovni od cca 2% do 6% v průměru za celé odvětví, liší se teritoriálně, relativně nejlepších hodnot je dosahováno v USA, nejhůře jsou na Middle East dopravci (stav před covid). Co se týče nákladů na let, to je relativně složitá záležitost a porovnání není úplně jednoduché, ale existují data, ze kterých se náklady na let, resp. trasu dají spočítat. Z hlediska nákladů pak obsazenost nehraje tak velkou roli. V zásadě je možné se podívat na několik faktorů, které jsou z hlediska dopravce důležité: CASK, neboli… Číst vice »
2-6% je ale více než slušné. Například v autobusové dopravě se na 6% nedostanete prakticky nikdy, když dobře, tak na 5%. Samozřejmě nebavíme se o velkých hráčích, kteří nějaké to procento podpoří nějakým tím ojebávátkem.
Díky za vecnej popis!
Krato, 2-6% je sice vic nez slusne, jenze autobusova doprava neni zavisla na tolika prisnych pravidlech jako letecka, je tam samozrejme taky spousta aspektu. Ale jednoduse tam prepravci neplati nekolika nasobek ceny jizdneky pri zpozdeni nad tri hodiny, ridici si nemusi kazdej rok udrzovat kvalifikace, medical, preskoleni. Servisni ukony nejsou tak prisne kontrolovany a certifikovany. Catering je zde s letistni prirazkou.
Je pak otazka, kdyz jsou provozni naklady v milionech, jestli je marze 2-6% z nekolika stovek / tisicovek dostatecna.
Letecka doprava v podstate byla sotva udrzitelna i na urovni jako byla ted. Ocekavani lidi, ze vsechny letenky o pulku zlevni je bohuzel ekonomickej nesmysl – proste a jednoduse kdyz platite za letadlo (desitky) milionu mesicne , za poplatky statisice (za let tam a zpet), musite cvicit posadky za prisnych podminek… nepomuze vam 150 letenek prodanych za 799,-. Tohle si muze dovolit RYR, WIZZ v ramci proma a to spoliha na to ze pulka lidi na neco zapomene a on z nich dostane 2x tolik. Stejne to ale pro ne nebude ziskove, a delaji to pro ziskani trhu. Letecka doprava… Číst vice »
Souhlas a ocekavam.v letectvi revoluci, jinak to je pro me odvetvi k nicemu a spel by k zaniku…
Já bych současný stav nazval „živořit“. Příjmy určitě mají, ale zcela nedostatečné. Dlouhodobě je to stav neudržitelný. Ti co z toho vylezou potlučení ale fungující, budou ještě na mnoho let zadlužení.
Podle me prijmy jsou nizsi nez maklady…
To jsou naprosto určitě, když má drtivá většina aerolinek značně větší flotilu než aktuálně potřebuje a tak jim část, někdy i větší, postává na zemi.
Podle mě to znamená hlavně to, že nemají příliš vytížená letadla, takže si mohou dovolit nabídnout „Brownův pohyb“ cestujícíh mezi zabookovanými lety. Za normálních okolností je to značná komplikace a někdy i bourání revenue managementu, proto ty poplatky – aby lidi měnili let jen v případě krajní nutnosti, ne z plezíru.
evropske aerolinky s tim uz zacly. davno pred americany.
To nevim.