Letecké společnosti Letectví

Reuters: Boeing na konci června začne s certifikací 737 MAX

Boeing 737 MAX7. Foto. Boeing
Boeing 737 MAX7. Foto. Boeing

Společnost Boeing plánuje na konec června první certifikační let s upravenými letadly Boeing 737 MAX. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na své zdroje. Lety za dohledu amerického úřadu civilního letectví FAA jsou jednou z podmínek pro opětovné povolení provozu letadel.

Boeing plán oficiálně nekomentoval. Uvedl pouze, že už mu FAA schválil změny ve vedení kabeláže v 737 MAX. „Boeing již zahájil úpravu kabeláže v letadlech, která ještě nebyla dodána zákazníkům. Nová letadla už budou vyrobena s touto úpravou,“ uvedl Boeing.

Pro aerolinky to znamená, že uzemněná letadla budou muset před obnovením provozu projít ještě úpravami. Na problém s kabeláží upozornil FAA letos na počátku roku. Úřad vyjádřil obavy, zda nejsou příliš blízko sebe a nemůže dojít ke zkratu.

Boeing měl už aerolinkám poslat návrh manuálu pro výcvik pilotů, který bude řešit změny v letadlech. Firma současně na konci května obnovila po téměř pěti měsících výrobu 737 MAX.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radovan Komínek

Je úpravou kabeláže vyřešen celý problém? Měl jsem ze začátku (možná špatný) dojem, že je problémem software.

SaulGoodman

Ze začátku byl problém sw, ale to se vyřeší celkem rychle. Pak se ale tuším začaly objevovat i tyhle „fyzické“ problémy, což je důvodem pro těch X odložení zprovoznění.

pzag

Jak bylo napsáno, těch problémů postupně vyskákalo víc, jestli oprávněně nebo čistě z důvodů toho, že panovala velká paranoia a zlost na Boeing, těžko říct.

Ivo

Bordel v nádržích určitě nebyla paranoia…

Y.K.

MCAS je důvod uzemnění a vyžaduje/doval překopání všeho okolo celého tohoto systému. Software, redundanci jeho vstupů, nové postupy pro výcvik.

Kabely jsou „standardní“ nález potenciálního rizika (ne aktuálního), jakých je na všech typech každý měsíc několik, vystavují se na to bulletiny (FAA i EASA), které vyžadují provedení úpravy do bezpečného stavu, nicméně to není důvod pro odebrání certifikace. Každý typ za život projde stovkami podobných větších i menších zásahů. Co je na tomto případě poutavé je jen to, že Boeing musí upravit všechna už vyrobená, ale ještě nepředané letadla a těch je docela dost.

Hodně štěstí

Já teda nevím. I kdyby to letadlo bylo v pořádku, tak dost lidí s tím letadlem prostě letět chtít nebude.

Kubrt

99% lidí při nákupu letenky nebo zájezdu nepátrá po tom, jakým letadlem poletí a při nástupu do letadla nepozná, co je to za model.

libcha

99% výroků obsahujících číslovku 99% je nepravdivých.

Mě tedy přijde běžné, že cestující po nástupu uslyší „vítáme Vás na palubě našeho Boeingu 737-800….“

Ginno B.

Ale to už bude pozdě vystoupit… 🙂

Kubrt

To možná jo, když bude náhodou poslouchat a rozumnět dané řeči, ale těch, co v tuto chvíli začnou střečkovat a vystupovat, bude 0.01 % 🙂

Ivo

Jasně, ale vezmete pingl a vystoupíte?

Ivo

A ani nemá možnost to ovlivnit. Daleko více bych se bál letět letadlem v Rusku nebo Africe. A může to být spolehlivý typ letadla.

Tomas

V Rusku mi jednou upadl na klín boční panel v Tupolevu. Ale k tomu měl nakročen i panel (včetně vnitřního skla) u SW zhruba před rokem, upozornil jsem na to nějakého zaměstnance, který seděl ve druhé řadě „business class“ a ten mě upozornil, že cestující nesmí na boční panel sahat, protože kdyby upadl, cestující ponese odpovědnost za následky. Nikdo se na to nepřišel ani podívat.
V KLM letos pod bočním panelem vylézal chuchvalec kabelů s lehce rozpojitelnými propojkami, ale to už jsem po předchozích zkušenostech neřešil.

GPGP

To máte tak když létate starými typy, a je jedno jestli Tupolev nebo Boeing, 20 a více let staré letadlo to už je moc, 🙂

Ondra

A proto létají přes oceán 25 let stará letadla

Y.K.

Pro takové případy je v záloze přejmenování. Většina lidí nepozná Max od jiných typů.