Řešte železniční mosty přes Vltavu v Praze okamžitě, vyzvali ministra zástupci kraje a dopravců
Podle signatářů výzvy hrozí kolaps železniční dopravy, nákladní dopravci budou chtít kompenzace za odklonové trasy.
Zástupci Středočeského kraje a organizátorů veřejné dopravy a sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz dnes vyzvali ministra dopravy a generálního ředitele Správy železnic, aby co nejrychleji začali řešit problém se špatným stavem dvou železničních mostů v Praze přes Vltavu. Jde o most pod Vyšehradem a Branický most. Obávají se kolapsu dopravy, pokud by došlo k uzavření obou mostů najednou.
K podpisu výzvy došlo jen pár dnů poté, co Správa železnic oznámila další omezení provozu na mostu přes Vltavu pod Vyšehradem, který je hlavní spojnicí koridorových tratí od západu k východu. Správa železnic výrazně omezí provoz přes most od poloviny února. Dojde ke snížení třídy zatížení mostu z C3 na C2, to v konečném důsledku zamezí provozu nákladních vlaků. Počínaje rokem 2024 se traťová rychlost sníží na 20 km/h a na most nebudou moci vjet těžší drážní vozidla, zároveň bude po stávající konstrukci moci projíždět pouze jeden vlak. Celkové zatížení mostu se pro příští rok musí snížit na 60 procent současného rozsahu.
„Pokud se sejde výluka obou mostů do jednoho termínu, bude to mít naprosto fatální vliv na osobní i nákladní železniční dopravu,“ uvedl náměstek hejtmanky Středočeského kraje Petr Borecký. V dopise signatáři žádají, aby Správa železnic začala co nejrychleji s rekonstrukcí Branického mostu. Současně vyzvali, aby skončily diskuze o památkové ochraně mostu pod Vyšehradem. Nové prozkoumání požaduje ještě ministr dopravy Martin Kupka. „Jde nám o to, aby si všichni uvědomili, jak velký průšvih zde hrozí,“ dodal prezident Svazu dopravy ČR Oldřich Sládek.
Kompenzace kvůli odklonům
Podle Boreckého hrozí, že zastavení provozu na obou mostech povede prakticky ke kolapsu linky S7 Praha – Beroun. Již vyhlášená omezení mají zásadní omezení na propustnost mostu. „Počet vlaků, které přes most projedou, by měl od prosince klesnout zhruba o polovinu,“ odhaduje Václav Haas z Ropidu. Signatáři dopisu vyzvali k co nejrychlejšímu zahájení prací na Branickém mostě. V jeho případě Správa železnic teprve před pár dny vypsala veřejnou soutěž.
Prezident ŽESNAD.cz Martin Hořínek uvedl, že dosud má nákladní doprava možnost jezdit přes Branický most nebo Výtoňský most. Nákladní dopravci budou muset po uzavření Branického mostu jezdit na druhý břeh Vltavy například do Plzně přes České Budějovice nebo Ústí nad Labem. Odklon přes České Budějovice z Prahy do Plzně podle Hořínka zvýší náklad o 1500 až 2000 eur za jeden vlak. Nákladní dopravci budou chtít po státu kompenzace.
„Nemůžeme nést náklady za přepravu delší o stovky kilometrů sami nebo je přenášet na zákazníky,“ dodal Hořínek. Podle něj hrozí, že se přesune část přeprav na silnici. „Je potřeba se zaměřit na prioritní stavby na české železnici. Ne se vysilovat na akcích typu přestaveb stanic Semily či Rakovník. Jsou důležité, ale ne prioritní,“ dodal Sládek.