Renesance nočních vlaků. TUI propojí Nizozemsko s Alpami
Lyžařský vlak v Alpách. Foto: TUI
Jeden z největších hráčů v oboru se pouští do spolupráce s Greencity.
Jeden z největších hráčů v oboru se pouští do spolupráce s Greencity.
Včera jsem poprvé vyzkoušel noční vlak. Konkrétně nightjet Vídeň- Amsterdam. Se svými 191cm jsem byl rád na prostřední palandě že jsem ode zdi až ke sklu(ještě že ti na dolních nechtěli zatáhnout clonu na okně, to bych se už nenatáhnul). Ještě že jsem si nevybral vrchní, to je kratší tak o 15cm(těžký odhad) – snad se to info někomu bude hodit 🙂 Na ráno výběr mezi čajem a kávou podávané s banketkou, máslem a marmeládou. Jízdu jsme zakončili kvůli holandské stávce v Kolíně nad Rýnem odkud údajně měly pokračovat busy od DB(nevím, změnil jsem plán). Díky za jarní tip na… Číst vice »
Kvalita videa nic moc, ale lepší noční lyžařský vlak už nikdy nebude :-)))
https://www.youtube.com/watch?v=viLA702ieBE
nejakej nighjet z amstru jezdil do innsbrucku i loni, nevim, jestli jim to vydrzelo…
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=OeBB&cislo=421&rok=2022
Bylo by fajn vědět, jak konkrétně MÁV využil zakoupené lůžkové/lehátkové vagony od Wagon service travel SK
https://www.eurailpress.de/nachrichten/fahrzeuge-komponenten/detail/news/mav-start-schlaf-und-liegewagen-von-wagon-service-travel-gekauft.html
Není pravda, ze jde o úplnou novinku. V Holandsku jsem 6 let studoval a i v roce 2018 a 2019 jezdily přes zimu v pátek večer speciální vlaky z Amsterdamu (přes Utrecht) do rakouskych Alp (a v sobotu zpátky). Vždycky jsem se usmíval jak v té plácáte zemi chodí lidé na nádraží s lyžemi. Byly to pravidelné speciály, v létě pak ten samý vlak vozil Holanďany na Sziget do Budapešti.
Ještě mnohem lepší ale byla před lety možnost cestovat nočními vlaky CNL přímo z Prahy do Amsterdamu či Kodaně, bylo to fantasticky pohodlné, příjemné a relativně levné při koupi lůžka/lehátka dopředu na konkrétní data ( 49/69 euro za 1 cestu) a bylo to včetně snídaně, kávy, čaje, džusu a ve vagonech byla samozřejmostí i sprcha. Z Amsterdamu pak bylo možné pokračovat navazujícími vlaky Thalys a Eurostar do UK (nebo trajektem StenaLine) a z Kodaně zase vlaky X2000 do Stockholmu, nočním vlakem SJ Nattag do Laponska či spojem IC do Norska. Já to využíval velmi často při pracovních i soukromých cestách… Číst vice »
Já jsem takhle na služební cestu z Ústí jel několikrát, např. do Malmö (lůžkem do Kodaně a pak osobákem přes Öresundský most), na konferenci do Maastrichtu (nočním spojem do Kolína nad Rýnem a pak navazujícími denními), nazpět z Koblenze (s přestupem ve Frankfurtu) nebo i „na otočku“ do Bratislavy (ale protože v té době už jezdil Metropol jen z Prahy, tak jsem se zrovna zázračně nevyspal, ale šlo to). CNL byly opravdu kvalitka a rozhodně nejezdily prázdné, lůžko se muselo rezervovat dost dopředu.
A přitom letadlem jste tam za chvilku – jak v Kodani, tak v Amstru nebo Londýně…tak proč se kodrcat celou noc, přestupovat apod.
Připadá mi, že nočním vlakem se směšují 3 různé kategorie vlaků:
a) vlaky superdálkové turistické jako například Optima Express z Rakouska do Turecka, kdy cesta zabere 2 dny
b) vlaky turistické jako např. vlaky RGJ, ŽSSK/OeBB, MÁV k Jadranu či letní vlaky PKP IC k Baltu. Kdy cesta je přes noc.
c) vlaky každodenní jako např. NightJety. Není mi jasná ekonomika provozu NightJetů vzhledem k velkým investicím do nových vagonů.
Nightjety jsou běžně vyprodané a cena jízdenek přitom není úplně nízká. Běžně kolem 90 EUR. A poptávka po cestování mezi velkými městy je celý rok. Nové vozy nemusí provoz nijak zvlášť zdražovat, když si uvědomíte, že mají před sebou 30-40 let služby a máte levné financování (nízké úroky), což ÖBB coby státní firma má.
To se spíš bojím o ekonomiku provozu těch sezónních vlaků. Co se soupravou, když není lyžařská ani koupací sezona?
– pokud by sezonni vagony byli vzajemne nahraditelne s NightJetem, pak ekonomika by mohla vyjit:
– letni + zimni je zhruba 3+4 mesice, tj.7 mesicu, zbyva 5
– vozy musite pravidelne udrzovat, pak je muzete udrzovat v tech 5 zbyvajicich mesicich, ale to znamena, ze musi byt dost linek s NightJetem, aby jich moc nestalo.
Daleko pravděpodobnější bude – dosavadní – scénář, že sezóní vlaky jezdí vesměs s „retrovozy“ a až tyto nebudou schopné služby, vlak nebude. Nebo nastoupí nová vysloužilá generace, třeba těch nightjetů.
Jezdím často Nightjetem Břeclav Ostrava (protože poslední rozumný spoj jede 19:10, a to někdy nestihnu), a ten vlak je většinou úplně narvaný. Za poslední rok jsem nikdy nejel v kupé, které by nebylo obsazeno ze 100%, v Břeclavi se stojí dlouho, obzvlášt, když se čeká na zpožděnou maďarskou půlku , a i z těch lůžkových částí vystupuje hodně lidí na nástupiště
Jsou nějaké zprávy jaké zimní využití plánují ŽSSK a MÁV se svými vagony, které jezdí v létě do Chorvatska?
je dobře, že se noční vlaky vracejí. Jak to vypadá s vlakem do Alp co sliboval žlutý?
Jestli Žlutému budou topit vlaky jako klimatizují v létě, tak to mu dost cestujících na cestě do Alp zmrzne. 🥶
Samozřejmě klima by měla chladit a topení by mělo topit. Zažil jsem netopíci kupé v nočním vlaku DB, když ještě jezdily, a fajn to nebylo.
Jinak zdá se, že noční vlaky, které národní dopravci vzdali, mohou v určitých případech rozjezit soukromníci. Já jim fandím, že to aspoň zkusí.
Zajímalo by mě, zda nizozemské weby jsou také plné hejtů od NS fans typu ‚do švestek‘ a pod.
Nevím, jak v Nizozemsku, ale když ve Francii před asi 17 lety vyjížděl první soukromý nákladní vlak, odboráři SNCF (nepřekvapivě) reagovali velmi hystericky, včetně fyzické blokády jízdy vlaku vlastními těly.
Sjednocené cirkve státních drah.
RGJ má nějakých 60-80 lehátkových vagonů. To by mohlo stačit na souběžný provoz nočních vlaků:
a) Vídeň-Bratislava-Varšava/Přemyšl
b) Praha-Přemyšl/Varšava
c) léto Chorvatsko/zima Alpy
otázkou je co Brusel/Amsterdam. A nevím jak s linkou z Berlína https://www.updi.cz/images/Dokumenty/uredni_deska/nova_sluzba/2021/EET007-21_RJ_Berlin-Ljubljana.pdf