Renesance nočních vlaků? Švýcaři zvažují jejich návrat ve spolupráci s Rakušany

Nighjet ve Vídni. Foto: ÖBBNighjet ve Vídni. Foto: ÖBB

Debaty o klimatických změnách mohou přinést i návrat některých nočních vlakových spojů. Po postupné expanzi rakouských drah pod značkou Nightjet

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ten co rad hledi z okna

Vsiml jsem si, ze sezonni vlak Moskva-Nice, ktery, pokud se nepletu drive jezdival spise k ranu z Breclavi, ma jezdit jiz jako nocni vlak (myslim kolem 20h?). To znamena, ze nejhezci usek pres Alpy a pres Italii odlezite v polospanku ve vlaku.
Osobne vidim proste bonus vlaku take v tom, ze he toho z okna mnohem vice k pokoukani, nez z letadla, z dalnice take nic moc.

Eda

Já bych rozhodně vlaky jezdil víc a dál … jen kdyby sakra vyšly nastejno nebo levnějc, jak letenka :-/

Bjorn

Ještě mnohem lepší ale byla před lety možnost cestovat nočními vlaky CNL přímo z Prahy do Amsterdamu či Kodaně, bylo to fantasticky pohodlné, příjemné a relativně levné při koupi lůžka/lehátka dopředu na konkrétní data ( 49/69 euro za 1 cestu) a bylo to včetně snídaně, kávy, čaje, džusu a ve vagonech byla i sprcha. Z Amsterdamu pak bylo možné pokračovat navazujícími vlaky Thalys a Eurostar do UK (nebo trajektem StenaLine) a z Kodaně zase vlaky X2000 do Stockholmu, nočním vlakem Nattag do Laponska či spojem IC do Norska. Já to využíval velmi často při pracovních i soukromých cestách do Skandinávie… Číst vice »

Alibaba

Obnoví vlak Pablo Casals?

ajemgut

Pouze doplním, že se jednalo o vlak Zurrich – Barcelona

Georg

Jo, ale to je uplne jinej svet. Zürich – Supervlaky. Spanelsko Bomba. U nas jezdime na tratich z Rakouska Uherska. Zpozdeni je cca 100-150 let.

xyz

Nadpis je nepřesný – noční vlak nerovná se automaticky vlak s ubytovacími vozy. Noční spojení mezi největšími městy ve Švýcarsku je zajištěno i nyní – ovšem jen v noci před nepracovními dny a pochopitelně s vozy určenými k sezení.

Ostatně, Švýcarsko je natolik malé, že jakékoliv noční vlaky s ubytovacími vozy musejí v jeho případě být výhradně mezistátní.

Ajemgut

Nemáte náhodou informace, jaké jsou na příští rok plány Nightjetu? Někde jsem zaslechl, že se jedná o linkách do Nizozemí, Francie a Dánska.

Stanislav Fanta

Je škoda sezónních spojů. Kde jsou ty časy, když se jezdilo do Burgasu/Varny 35 hodin v „bacce“. To už je dnes (vzhledem k cenám letenek) přežitek. Nicméně takový Jadran (- Split), pokud by byl dnes trasován rychlejší cestou přes Rakousko spolu s autovozem, by si své cestující jistě našel. Ale jakožto plně komerční spoj, který by si na sebe musel minimálně vydělat), je otázkou, na kolik by vyšla jízdenka.

Ajemgut

Nemusel by být nutně ani trasován přes Rakousko.Ubytovací vozy a možnost přepravy automobilu by si Cestující našla. Problémem je ale nedostatečná kapacita tratě Zagreb – Split a velké poplatky za použití dopravní cesty ze strany HŽ.

Alibaba

Měl jsem s některých vyjádřeních spíš pocit, že velké poplatky jsou v Rakousku. Proto třeba Jadran nejezdil přes Rakousko, i když z Prahy přes Linec, Villach (nebo Graz), Lublaň (nebo Maribor) do Záhřebu je to rychlejší. Navíc se v přes Maďarsko jezdilo přes Budapešť, když dřív (70. léta) se s těmito spoji jezdilo pro urychlení jen přes Székesfehérvár (z Komárna).
A rozpad Jugoslávie odstavil rychlejší (elektrifikovanou) trasu ze Záhřebu do Kninu.

daleko do důchodu

Loni jsem psal přímo na HŽ Infrastruktura d.o.o. na dotaz proč nejezdí jadran expres nebo případě huršího vzužití vlaku Adria pro české turisty + absence autovozu. Dotaz zněl aji na Elektrifikaci knin-splt kde PEU již v roce 1990 proběhly. A možnosti puužití trasy přes Bihač t.z.v. unske pruge. Zde je odpověď přímo v Chorvatštině. Přepis do češtiny snad není zapotřebí. Nakon ratnih zbivanja početkom i sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća na željezničkoj pruzi Oštarije – Gospić – Knin – Split te na prugama Knin – Zadar i Perković – Šibenik došlo je do pada opsega željezničkog prometa zbog oštećivanja infrastrukture,… Číst vice »

Ilona Zelenáková

mám lepší nápad, pořádný noční autovlak (tj. se službami na úrovni) v trase Praha-AT-Rijeka. Ráno se člověk vylodí z vlaku, nasedne do auta a dojede si na pobřeží kam potřebuje (Split by mohl být 4 h), od nádraží tam jezdí i plno autobusů na mnoho míst a s docela dobrým jízdním řádem, otázka je výše jízdného (bus), prý je v Chorvatsku cena vyšší než náklady na sólo jízdu autem. V zimě by souprava jezdila s yžařema do Alp a mimo sezóny na poznávací turistické zájezdy.

Ondra

Za současné drahoty nemá vlaková mezinárodní doprava (bohužel) šanci uspět ve srovnání s autem, letadlem ani autobusem.

Aleš

A co činí vlakovou dopravu tak drahou? Hlavně v porovnání s leteckou…

Ondra

Srovnávám dle cen jízdenek vlak vs. ostatní.

Ilona Zelenáková

a je nezbytně nutné, aby vlak byl nejlevnější??
srovnejte jedete celou noc nasáčkovaný a utlačený, řídíte, zácpy na dálnici atd.
nebo ležíte ve spacím kupé, spíte, máte veget dáte si po ránu kávičku

Souprava

A proto většina nadále jede autem. 😀

Hanzi

Kolego, oni ani ničím jiným než kolonami a ,,nepohodlím,, v autě ani argumentovat neumí. Přitom každý ví , že pokud se na jih nevydá první a poslední víkend v srpnu kdy je rozježděné celé Německo a Holandsko a vybere si tu správnou variantu tak se dá kolonám krásně vyhnout. A osobně si raději hodím svoje ,,cajky,, do kufru u auta než je vláčet někde po nádražích.

Souprava

Jo, to je takovy to, kdyz ma nekdo mindrak, ze jezdi sockou a potrebuje si za kazdou cenu dokazat, ze to vuuuuubec socka neni. Ono to zname v mnoha podobach… treba u pc gameru klasika „novy hry stoji za prd, stary jsou lepsi“, aneb jak nepriznat, ze dotycny nema na novej komp. I u autickaru to je zas… novy auta jsou uplne k nicemu a SUV bych nikdy nechtel(kdyz uz na nej nemam). No, nebudeme jim brat tu jejich predstavu o tom, jak snem vetsiny lidi je jet do Chorvatska ci Parize vlakem, se spoustou prestupu a vyrazne pomaleji a… Číst vice »

Souprava

Ono, k tomuhle se musi asi dospet. Az si nekteri ze sotousu nasetri na kvalitni auto, se kterym neni utrpeni dojet aspon k nadrazi, tak casem zjisti, ze do vlaku se jim casto nechce ani kdyby jim za to platili. Ona kvalita je kvalita.

Lech Malý

Ano. Většina se taky dívá na Esmeraldu, OvRZ a Vékávéčka. Přesto jsem rád, že si občas můžu pustit čétédvojku. Nebo jet nachzugem do Benátek (a teď nemyslím ty nad Jizerou).

Lech Malý

… nachzugem přelepte na nachtzugem…

Souprava

Tak si to uzijte, ja jsem nasetril na SUV a ten Nachtzug vam milerad prenecham. A klidne si predstavujte, jaka je to drina, tocit pul dne volantem a vubec nas ta jizda autem nemuze bavit a celou dobu nemyslime na nic jineho, nez jake by to bylo sedet/lezet ve vlaku, kde ani nevim, kdo na tom miste byl predemnou. 🙂

mocanita

Souprava, Hanzi a spol : Každý večer před spaním utužujete své poznání a přesvědčení s mantrou : Glajchšalt forever, Anšlus forever !!! a tisíckrát omílaná mantra člověku navždy změní myšlení. Všichni by měli být stabilizováni a znormováni dle jediné pravé cesty.

Lech Malý

No, tak dobře se vyspí akorát ta paní na letáku, reálně vám s postýlkou furt někdo hrká, a když konečně zaberete, zbudí vás rána, protože italský strojvedoucí je přesvědčen, je cestující mají právo neprospat okamžik, kdy se na hranicích mění lokomotiva. Ale přesto má tento druh nepohodlí nezaměnitelné kouzlo. Podobně jako dobré pivo má být hořké a při kvalitním sexu by se člověk měl zpotit.

Ilona Zelenáková

nevím jak vy, ale já nikdy problém se spaním ve vlaku neměla….
i když je fakt, že jezdím lůžkovým vozem jen na východ slovenska

Lech Malý

Tak já se v tom pořádně nevyspal nikdy. Navíc jsem sotouš projížděč, čili každá výhybka pojížděná do odbočky mě nutká vyskočit a zjišťovat, co se děje. A když nám ve Frankfurtu oznámili, že jedeme do Rakouska odklonem přes Augsburg, tak jsem si říkal, doprčic, škoda že nejedem přes den, aby bylo něco vidět. Cestu do Benátek lehátkem jsem doporučoval kolegovi nešotoušovi – včetně varování o necitlivých strojvedoucích na hranici (vlastní zkušenost) – a byl z cesty doslova nadšen. Samozřejmě pokud někdo nechce být socka a preferuje třeba rumunské esúvé, je to čistě jeho volba.

Souprava

Vsichni vam ten odklon pres Augsburg zavidime. Splneny sen cestovatelu… 🙂 Veril byste, ze ja z toho,ze 100km vylety na kole kazdeho nebavi mindrak nemam a nepotrebuji si nic dokazovat poznamkami jako „tuhle jsem kamaradovi co na kole nesedel 5 let doporucil 100km vylet po Vysocine a byl z toho doalova nadsen“? Vcelku v klidu se dokazu smirit s tim, ze podobne veci zajimaji jen nadsene cyklisty a nebo socky, co nemaj ani na ten vlak. Vam smirit se s tim, ze o jezdeni vlakem do Italie ani Jugosky skoro nikdo dobrovolne nestoji abi kdyby to bylo zadarmo, dela docela… Číst vice »

Lech Malý

> Vam smirit se s tim, ze o jezdeni vlakem do Italie ani Jugosky skoro nikdo dobrovolne nestoji abi kdyby to bylo zadarmo, dela docela problem. Tak ubytovací vlaky jezdí – pokud vím – na všech kontinentech, a – světe div se- většinou na čistě komerční bázi. Takže si nemyslím, že by o cestování s nimi nikdo nestál, dokonce se najde dost lidí (zamindrákovanými sockami je nazýváte vy), kteří jsou ochotni si za takovou cestu zaplatit. Ano, není to cesta pro každého, dokonce to není ani cesta pro většinu. Není to pro lidi, kteří se pouze potřebují dostat z místa… Číst vice »

Ondra

Vlakem na dovolenou na Slovensko OK, cena jízdenky, přímé spoje i doba jízdy v rozumných mezích, vlakem se dostanete až na místo, takže cestující to využívají velmi. Vlakem na dovolenou „k moři“ si ovšem nedovedu představit, drahé, komplikované, pomalé, nakonec k hotelu si sami musíte zajistit nějakou dopravu – nevyužívá to prakticky nikdo, možná jednotky „dobrodruhů“.

Puvodni Pražák

Zkusil jsem si, spíš jen pro sebe, ale podělím se, takový odhad jen ceny dopravních prostředků, pro srovnatelnost budeme uvažovat nové. A320 pro 168 lidí stojí v katalogu cca 100 mil USD, tedy řekněme 2,3 mld Kč, ve skutečnosti méně. Za den by se do Chorvatska zvládnul otočit 4x, tj. 672 cestujících v každém směru. Lůžkový vůz WLABmz má kapacitu max 32 lidí, tzn. na 672 lidí bych potřeboval alespoň 21 vagonů a k nin minimálně 2 lokomotivy. Když budu doufat, že to zvládne jeden směr do 24 hodin, tak tohle celé budu potřebovat dvakrát, připomínám, že letadlo za den… Číst vice »

Lech Malý

Když ve slově ‚láska‘ změníme čtyři písmena a jedno ubereme, získáme slovo ‚pivo‘. Naopak když jedno písmeno přidáme a pět změníme, získáme slovo ‚fernet‘. To nemůže být náhoda! 🙂

michal

Hlavně by tam nebyla přeprava režijkářů, což bývala nemalá část osazenstva ubytovacích vozů.

Souprava

A taky dalsi duvod, proc tim nikdo normalni jezdit nechce. Predstavte si cely den poslouchat nadrazacky reci… dobry zpusob jak primet manzelku uvazovat o rozvodu (ze jste ji prinutili podstoupit toto ponizeni) a prvni tyden dovolene vam nejspis neda. Vyzehlit takovou potupu, co timhle zene zpusobite, to asi vyjde draho. Zadani a zenati by to meli pripocitat, na tohle obycejna vecere nestaci. I kdyz to totiz vetsina sotousu nechape, plati ze zeny se obvykle na ceste na dovolenou chteji citit jako na dovolene a ne jako v putice 4 . cenove. Proste kdyz je chlap za volantem co ji veze… Číst vice »

-TR-

Nikdy bych si nevzal ženu, která se mi bude mstít kvůli cizímu průseru.

Když přijdu s nápadem, že se pojede nočním vlakem, ona bude předem souhlasit a na cestě se něco pokazí, není to moje vina. Pokud by to tak vnímala, nemá smysl pokračovat ve vztahu.

Takové typy totiž za pár let obvykle zahájí rozvodové řízení s cílem majetkového obohacení a odebrání dětí otci. Ve svém okolí znám mnoho takových případů.

Naštěstí jsou na světě ženy, které mají vlastní hlavu a umí ji používat. To, že jste si nabalil nějakou, která ji nemá, je Váš problém, ne její 🙂

Souprava

Dekujeme za nazor.

mocanita

Soupravo : Tolik vypsaných a projevených mindráků v této rubrice, to se jen tak nevidí. Není již na čase navštívit psychologa ?? Zřejmě trpíte velkou obsesí přebujelého ega a s tím spojeného nutkavého pocitu neustále vnucovat všem svojí životní pravdu. Naprostou většinu lidí nezajímá Vaše vášeň pro automobilismus a cyklistiku.

Hanzi

Tuhle jsem vyslechl rozhovor s jednou touhle nádražáckou skupinou. 14 dní Španělsko, ani jeden hotel, spaní po plážích a po lůžkových vlacích. No chtěl bych být spolucestující s takovým dobytkem v jednom kupé. Auto forever.

Souprava

Dovedu si to docela zive predstavit. A pak se sem pujdou chlubit jak luxusni forma cestovani to je. Smutne… 🙁

KPL

mocanita : že se vůbec s těmito trolly Hanzi, Souprava a spol zatěžujete. Melou si furt to svoje do nekonečna. Povýšená a arogantní stvoření vnucující jiným lidem urputně své svaté pravdy, to už tady bylo tolikrát v historii. Zdravě sebevědomý člověk nemá potřebu takto tlačit své ego, provokovat, urážet a prskat jedovaté poznámky. Obou těchto pýchou nadmutých pánů a jim podobných je mi jen vlastně líto. Přicházejí o svobodu a rozmanitost ve světě, když jedou jen tu svojí stabilizaci a normalizaci po jedné správné linii.

mocanita

No a já bych se zase nerad někdy setkal s takovým arogantem jako je autíčkář Hanzi. Train Forever.

MartinS.

Ten vlak do Burgasu/Varny odvezl zhruba tolik cestujících jako 2 letadla. Ta 2 letadla tam doletí za 2 hodiny. Dovolenkář tedy ušetří 33 hodin na cestě tam a 33 hodin na cestě zpátky. Dohromady skoro 3 dny dovolené. A to se prostě počítá… proč by chtěl někdo utratit 3 dny své dovolené jen na cestu? A cenově jízdenka na vlak a letenka vyjdou skoro na stejno.

arakain

Přidej cestu na letiště a z letiště… a rozvoz po tom šíleném Chorvatsku. Bulharsko je na tom líp. Ale reálně, včera 11.00 začátek balení, 11.45 opouštění pokoje, 12.00 check out, 12.15 odjezd na letiště busem od hotelu, 13.15 letiště, odbavení, pustili nás bez problémů i s pitím (to už je dnes velký nadstandart), 15.50 odlet, 19.50 přílet, 20.30 parkoviště, 21.20 doma + 2 hodiny časový posun. Neboli 12 hodin postel postel a to se bavím o Emirátech. I když mám zkušenost, že Turecko, Itálie nejsou o moc rychlejší, záleží na vzdálenosti od letiště a rychlosti odvozu z letiště. Případně přičtěte… Číst vice »

Souprava

Pane Sura, tady vam tykani nevadi?

Souprava

Protoze vlacek je vlacek, jenom z nej jsou dobre vyhledy (kdyz to jinde nikdy nevideli) a sotouskove jsou presvedceni, ze pro vetsinu lidi je cesta cil. 😀