lot
Dopravci Železnice

Renesance nočních vlaků. ÖBB spustí nové linky do Bruselu a Amsterdamu

Nighjet ve Vídni. Foto: ÖBB
Nighjet ve Vídni. Foto: ÖBB

Rakouské státní dráhy ÖBB spustí od ledna nové přímé noční spojení Vídně s Bruselem, o rok později pak s Amsterdamem. Současně otevře další denní linku s railjetem do italského Terstu.

V rozhovoru pro Wiener Zeitung to uvedl šéf ÖBB Andreas Matthä. ÖBB se na noční vlaky v posledních letech výrazně zaměřily, oznámily i kontrakt na nákup nových ubytovacích vozů.

Mättha v rozhovoru současně uvedl, že je železnice stále diskriminována, především  poplatky za obnovitelné zdroje u trakční elektřiny nebo skutečností, že letečtí dopravci neplatí spotřební daň. Podle něj ale současně roste kvůli změnám klimatu a změně myšlení zákazníků poptávka po cestování vlakem i na delší vzdálenosti. Proto se firma rozhodla otevřít i další dálkové trasy s nočními vlaky.

Už letos se ÖBB dohodly na větší spolupráci se švýcarskými drahami SBB právě v oblasti nočních spojů. Součástí plánu je i rozšíření spojení do České republiky.

V rozhovoru současně Mättha uvedl, že bojuje o stavbu širokorozchodné trati z Vídně, která by umožnila napojení na takzvanou novou hedvábnou stezku. Podle něj by to přineslo oblasti mezi Vídní a Bratislavou velký rozvoj.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jirka

– bojuje o stavbu širokorozchodné trati z Vídně, která by umožnila napojení na takzvanou novou hedvábnou stezku. -pokud vím tak v číně je rozchod 1435mm stejný jako u nás, tudíž problém je spíše v Rusku a postsovětských státech kde mají právě široký rozchod 1520mm, čili měli by to předělat spíš u nich. Konkrétně jde o kazachstán, kus ruska a ukrajinu, nekde jsem četl že právě kazachstán ale již staví nově právě 1435mm.

Hanzi

Celá tahle pošahaná Greta a ty nesmyslné keci o změně klimatu vedou k čemu? Lidstvo pálí fosilni paliva 150 let cca a klima na zeměkouli se měnilo za dobu její existence kolikrat?. Takže kdo se chce vracet do středověku ať tak učiní a koupí si třeba stádo koni, pro ty ostatní co ziji v 21 století tu jsou letadla , auta atp.

Radek Janata

Jenže teprve od nějakých 50.-60. let ta fosilní paliva pálí ve velkém rozsahu.

Bjorn

Ještě mnohem lepší ale byla před lety možnost cestovat nočními vlaky CNL přímo z Prahy do Amsterdamu či Kodaně, bylo to fantasticky pohodlné, příjemné a relativně levné při koupi lůžka/lehátka dopředu na konkrétní data ( 49/69 euro za 1 cestu) a bylo to včetně snídaně, kávy, čaje, džusu a ve vagonech byla i sprcha. Z Amsterdamu pak bylo možné pokračovat navazujícími vlaky Thalys a Eurostar do UK (nebo trajektem StenaLine) a z Kodaně zase vlaky X2000 do Stockholmu, nočním vlakem Nattag do Laponska či spojem IC do Norska. Já to využíval velmi často při pracovních i soukromých cestách do Skandinávie… Číst vice »

Rajče

Musím naprosto souhlasit. Já mám tedy zkušenost pouze z českého lůžkového vagonu na trase Praha – Split, ale bylo to přesně jak píše Bjorn. To pohodlí, klid a civilizovanost přepravy byla skvělá. Škoda, že to ČD přestaly jezdit.

Nightjet

To se bude moc dostat vlakem z Vidně do Londýna pouze z jedním přestupem v Bruselu.

Strojvůdce Příhoda

Takhle to vypadá, když se někomu dá jistota příjmů na patnáct (po zásahu soudu jen na deset) let…

mgr.pavel

Ad to otevření další linky do Terstu: víte někdo, proč z Vídně do Rakouska jezdí snad jen jeden či dva spoje denně? Zvlášť když na italské straně mají celkem slušnou trať..? (protože pomalý úsek dokud není Koralmbahn?)

Párkrát jsem o této relaci uvažoval a/nebo jel, a vždy jsem narazil na bídnou frekvenci spojů..

mgr.pavel

Pardon, z Vídně samozřejmě do Itálie 🙂

Twix

Jsou to snad dva denní railjety a na to, proč jich není více, se asi musíte zeptat Italů 🙂 Byly časy, zhruba 10 let nazpět, kdy na vídeňském Südbahnhofu stálo vždy několik vozů FS, které na těch různých „Allegro Tosca“ apod. jezdily do Itálie několikrát denně. Ale mezitím pak byly i časy, kdy přes přechod Tarvisio nejezdilo (snad kromě toho nočního vlaku) vůbec nic, ani ty regia do Udine tam nebyly.

mgr.pavel

No právě.. Nechápu.

Pátek

Kdyby Regiojet jezdil z Prahy do Londýna, tak bych do vlaku taky přestoupil

Nekdo

šak on taky jezdí, akorát je to bus 😉

Hrackalw

No pane z Vídně až do Bruselu. To bude hodně krajů a na každý jízdenka bude jim to trhat peněženky 😀😀😀😀😀

Radka

Že by ten vlak krom Rakouska dotovaly i Bavorsko, Hesensko a Région Valonne? Nu, vyloučené to není, na čistě komerční bázi se to neuživí.

Radek Janata

Proč by se to němělo uživit. O Nightjetech se píše, že jsou ziskové.

„Nightjet is not a private company but manages its entire business, at the market price without any subsidies and without any public service obligations.“

https://mediarail.wordpress.com/nightjet-renaissance-of-night-trains-in-europe/
https://www.ft.com/content/be8052f8-6db8-11e9-a9a5-351eeaef6d84

A taky se píše proč. Vybírají relace, kde ta poptávka je, spojují vlaky na části trasy, a tudíž zaplní i dlouhý vlak.

Tronda

Neboj, třeba tě v tom svezou na FIPku, když už ti režijka nebude platit ani do Přeštic. 🙂

Hrackalw

Neboj jsem v klidu už je to zařízené režijky budou 😀 !

Tronda

Hele a nebylo by nejlepší kdyby stát ČD prodal OBB, když po nich všichni tak toužíte a bude klid. Akorát vám asi skončí klídek, až vám Rakušák ukáže co to znamená eine simulantenbande. 😃😃😃😃😃😃

VRT

Před 20 lety bylo pozdě!

Zapa

Já jsem pro, ale za rakouské ceny, Trondo.

Tronda

Já taky, aspoň by s tím nikdo nejezdil a byl by klid.

Nekdo

proč má šotouštvo pocit, že za rakouské ceny by vlakem nikdo nejezdil? např. na služebku z Brna do Prahy (např. mojí typickou, t.j. z centra do centra, beru pár papíru a noťas) je to ideální řešení. Když uvážím, že jezdím asi za 3 Kč/km, plus bych měl v Praze platit celodenní parkování, tak až do ceny zpáteční jízdenky asi 1500,- je vlak pořád ekonomicky výhodnějsí než auto. A to jsem pro zjednodušení vynechal hromadu poplatků, které se u auta platit musí tak jak tak – dálniční poplatky, servis, amortizaci, etc. a taky to, že ve vlaku získávám téměř pět hodin… Číst vice »

Hrackalw

No to by nebylo špatný 😀 to bych měl už tři režijky asi tak trojnásobný plat než máš ty a jezdil ve špičkových moderních lokomotivách. Ono to možná i tak dopadne 😀 . Vis ale raději ne to by ti nemohli udělat. To by jsi závistí byl vzteky bez sebe až by ti tou závistí možná prasklá nějaká žilka v hlavě. To bych si na svědomí nemohl vzít 😀 .

Tronda

Tak jestli si myslíš, že ti pak rakušáci daj trojnásobný plat tak jsi hodně naivní, vlastněj tu hodně firem, tak se můžeš jít zeptat jestli tam ztrojnásobili platy. 🙂

Hrackalw

Trondo Trondo kdy už pochopíš že tvé názory jsou většině zde píšících pro smích proto i mé odpovědi jsou ironie. Tobě vážně nevadí to o co mínusu máš víc než plusu. Mohl bych napsat i víc ale rozhodně tě nechci nějak urážet nebo shazovat. To s oblibou děláš ty a na tvoji úroveň já rozhodně nespadnu 😀 .

Jiří Kocurek

Zkus RedHat, třeba ti tam nabídnou plat jako v USA − 90.000 měsíčně. V dolarech!!

Os.ka.rek

Pardon, mělo být plus.

Ajemgut

Předpokládám, že to budou vozit podobnou trasu jako NJ 490 směr Hamburg. Kéž bychom se přidali a v Linzu připojili lůžkové vozy z Prahy.

Radek Janata

Nejspíš to bude prodloužení větve Wien-Köln (možná tím bude zrušeno ukončení v Düsseldorfu). Dá se tak usoudit z toho, že zatímco Wien-Hamburg jejich e-shop na příší GVD už prodává, prodej do větve Wien-Köln je blokován.

Martin V.

A v Norimberku se ty dva vlaky (směr Hamburg a Düsseldorf) rozpojují, nebo se tam prohazují vozy s nějakým jiným vlakem (od Mnichova třeba)?

HolyTrinity

Tak tak. Vozy si v Norimberku prohazuje s EN 420/1 (Düsseldorf – Innsbruck a zpět).

Ajemgut

Prohazují si vozy s NJ 420, který jede s Innsbrucku. Takže jsou přímé destinace :
Wien – Hamburg
Wien – Dusseldorf
Innsbruck – Hamburg
Innsbruck – Dusseldorf

Martin V.

Tak to by se ty vozy z Prahy (které navrhujete) spíš mohly přidávat v Norimberku, ne? Takový „systém FedEx“, že by se v Norimberku sjely všechny noční vlaky Evropy a tam si povyměňovaly vozy. Pak by se zase rozjely do svých destinací. 🙂

Ajemgut

To by bylo úplně super, bohužel narážím na jeden zásadní problém a tím je chybějící elektrifikace železnice Cheb – Nurnberg cca 140 km.
Po té by se dalo, tak jako před mnoha lety jezdit přímo i přes den s jízdní dobou do 4 hodin tj. Naprosto srovnatelnou s IC busem .
Idealně Pendolinem, kde by se naklápění konečněpořádně projevilo.

HolyTrinity

Podle mě ani není elektrifikace třeba, pokud jde teda o osobní dopravu. Takový Stadler Flirt Bi-mode nebo Hitachi Azuma či dokonce ten nový hybridní Newag Impuls 2 (modifikovaný pro dálkovku) by nebyla špatná volba.

simbič

To se nám to jezdí s nočníma vláčkama, když nám je křížově financuje stát skrz objednávku …

Radek Janata

Proč si to myslíte? Víte, že dálkové vlaky ÖBB nejsou dotované?

Haha

To nemáte úplně pravdu, dálkové vlaky ÖBB v závazku jsou a to včetně NightJetů. :

Haha

(Na rakouském území).

Martin Hanzal

Víte, ty vlaky mají i vozy k sezení a ve večerních hodinách prostě suplují railjety. Nevidím důvod, proč by tedy neměly být závazkové. Že obsahují i lehátkové a lůžkové vozy je jedině plus…

Haha

Mně to vůbec nevadí, naopak, jen uvádím tvrzení, že to jezdí zcela bez objednávky, na pravou míru. 🙂

Radek Janata

No konečně. Dnes do Bruselu nejezdí noční vlak žádný. Poslední noční vlak do Bruselu jezdil do r. 2008 z Hamburku. Noční vlak z Vídně do Bruselu nejezdí už snad více než 20 let.

Přitom je to „hlavní město Evropy“.

Jarek

A kdo potřebuje jezdit do Bruselu nočním vlakem?

Radek Janata

Ten, kdo chce jet z takové vzdálenosti, že denní vlak to jede příliš dlouho.

Navíc přímé denní vlaky z východu do Bruselu jedou jen z Porúří, Kolína a Frankfurtu. Odjinud se musí přestupovat.

Tomáš Záruba

Celá úřednická Evropa, která nechce vstávat ve 4 ráno?

Alaska railroad

Mám pochybnosti o výroku „Kvůli změnám klimatu a změně myšlení zákazníků roste poptávka po cestování vlakem i na delší vzdálenosti“. To už bych více věřil že se to děje ve spolupráci s leteckými společnostmi ve snaze jim odlehčit. I tak doufám že se bude nočním vlakům dařit. U nás je trend spíše opačný navzdory tomu že na spací vlaky vsadil i soukromý dopravce.

Radovan Komínek

Objevují se články o stejném myšlení lidí ve Švédku. Jedou vlakem, což je mnohdy dráž nebo pomaleji proti vlaku či autobusu, ale je to s menší uhlíkovou stopou. V Česku zatím ke spokojenosti stačí vymontovat si filtr z nafťáku a jezdit na kradenou nebo nezdaněnou (topnou) naftu a mít radost, jak jsem nad všemi vyhrál. Mám ale pozitivní pocit, že velká část mladší generace myslí jinak, takže šance, že Evropu někdy dostihneme existuje a bude i prostor pro noční vlaky.

Jméno

Články se objevují (samozřejmě spíše o výjimkách a exotech – o zdařilých přistáních letadel se nepíše, o haváriích ano) a letecká doprava roste.

Jackub

A budeme jezdit na žebřiňáku, kvůli klimatu.🤔 Vzhůru do středověku, když už tam má ta západní Evropa nakročeno! 🙄😏 Mimochodem – proč se vozidlo VHD automaticky bere jako plné, kdežto auto obsazené jen řidičem? 🤔 Jsou uhlíkovou stopu má 5 cestujících v 810? 🤔😁

Radek Janata

„proč se vozidlo VHD automaticky bere jako plné“
—-
Jak jste na to přišel? Průměrná obsazenost VHD se normálně měří a zveřejňuje.

Karel

Mě teda od létání odrazují hlavně ponižující bezpečnostní opatření, kdy si člověk nemůže vézt ani vlastní pití, ani například kapesní nožík. Ale je možné že za pár let to bude stejně přísné i ve vlaku nebo v autě. Svým způsobem je to také otázka klimatu – společenského – ale o těchto rizicích levičáci nemluví tak rádi jako o globálním teple, zimě, suchu nebo mokru.

Ivan

klasický mýtus… na palubu si samozřejmě můžete vzít vlastní pití, jen si ho musíte koupit až za bezpečnostní kontrolou. ale to jsme už trochu off topic.

Jsem rád, že se počet nočních spojů rozšíří.

Jarek

Ano, ve Švédsku poklesli PAX o jedno procento, na některých letištích i o víc. Možná se to dá přičítat studu z létání.

Původní Pražák

Tak to je super. Takže letiště Stockholm už nebude počtem cestujících 2x větší než Praha, ale jen 1.98x větší. Což mimochodem celkem vysvětluje, proč my tyhle klimatické iniciativy moc dobře nechápeme. Průměrný Zápaďák toho nalítá násobně víc než průměrný Čech.

Jarek

To je poměrně trefný postřeh… 🙂

Panelák

Ve Švédsku pokles o neměřitelné 1%, v Číně nárůst o desítky. No ale s flygskam zachráníme planetu.

Jiří Kocurek

A když to nepomůže, tak zakážeme topit kusovým dřevem i v krbu. Jedině peletky a brikety. A při domovních prohlídkách dávat pokuty za petflašku v kotelně, ikdyby v ní bylo pití a kotel byl na zemní plyn.

Zvědavý cestující

Ujišťuji vás, že i u nás se takoví lidé najdou. Třeba já jsem přesedlal z auta (2005 – 2010 cca 40-50tis. km/rok) do vlaku kvůli kombinaci: – snahy chránit životní prostředí – snahy lépe využít čas na cestě (jídlo, práce, spánek) – snahy řešit zdravotní problémy z auta (záda, kyčle, nadváha z nedostatku pohybu). Když to měříte na krokoměru, zjistíte překvapivé rozdíly: služební cesta Praha – Morava autem 600 kroků za den. Tatáž vlakem 7000 kroků. Přece jen se na/z nádraží musíte nějak dostat. A já rád chodím pěšky. – objevu, jak je železnice zajímavá ze systémového a technického hlediska.… Číst vice »

noerf

Alaska railroad: Regiojet noční vlaky posiluje. Je to z důvodu zájmu cestujících. Naopak Bratislava či Vídeň jsou jsou na noční vlak blízko. Ale třeba do Budapešti by noční vlaky mohli být zajímavé, stejne jako do Hamburku.

Jarek

Nebo do Innsbrucku a Trenta – ne že by to bylo až tak daleko, ale dráha pomalá na houby.

ICE_Laco

Napadol ma taký „zvláštny“ vlak …. (Budapest -) Bratislava – Praha – Berlin – Hamburg – Kodaň. Ale bez dlhých zastávok …. s tým, že z Prahy do Kodane by odchádzal zhruba o 00:45, aby sa do Kodane dostal v rozumnom čase

ketchup1970

A co takhle Praha-Paříž? Jel by ním pan policejní rada Vacátko?

ICE_Laco

Pokiaľ by bol príchod do Paríža okolo 8:00 ráno, prečo nie. Podmienka …. kvalitné vozne …. lôžka (2), lehátka (4) a veľkopriestorové vozy na sedenie (6)