Rekordní zakázka pro vlaky v PID bude mít „hlídače“. Soutěžit se bude o byznys za desítky miliard
CityElefant v barvách PID. Foto: Ropid
První jednotky EMU 400 se mají objevit v rámci PID v roce 2029.
První jednotky EMU 400 se mají objevit v rámci PID v roce 2029.
Chytré tyto rejpaly takto zaangažovat – třeba něco uhlídají, a určitě se jim tím bere příležitost k obvyklému rejpání.
Nejlepší co by šlo koupit jsou KISSy – podle mě by bylo lepší delší a kratší jednotky. I když kraj a město to vidí na jednu délku s tím, že se případně spojí.
Jaký to má smysl? Dopravu zde snad dobře zaišťují ČD s Elefanty a dalšíé technikou. Samozřejmě musí svůj park průběžně modernizovat a doplňovat, tomu se tak či tak nevyhnou,.Mají flotilu vagonů a lokomotiv.
Skutečnost se podstatně liší. CityElefanty sice vypadaly jako naprosté zjevení v době, kdy byly nové, jejich mínusy se ale už stihly dost projevit. Když odhlédneme od toho všeho, jakpak asi svoji úlohu mohou zvládat v budoucnu kapacitně? To vidíme z toho, že místo 70 CityElefantů chce Středočeský kraj v provozu 54 CityElefantů + 68 jednotek o dost větších + velká rezerva + ještě RegioPantery… Snažit se je nahradit loko+vagóny je úplná zoufalost, vlaky takového typu to principiálně nemohou zvládnout dobře.
A jak se soutěžila ta zakázka na monitoring? Nebo se jen transparentně sypou bez soutěže naše prachy z daní do TI?
A za druhé, pokud je něco takového nutné financovat z našich daní, tak vedení krajů tedy moc dobře ví, že se tam krade. A nabízí se otázka jak proti tomu zasáhla, např. trestním oznámením, vyházením korupčníků, atd…
Nebo dobře ví, po kom přišli a kdo může přijít. Jermanová, Petrtýl, Štěrba a další gerojové z ANO 2011. Co dokázali v dopravě v minulém volebním období nemusím jistě připomínat.
No jestli opět přijdou, tak se obávám, že to tohle nezachrání, i když cením snahu. Tomu aby se vrátili tyto nekompetentní (pokud ne rovnou zkorumpované) osoby musí zabránit především voliči.
Většina lidí zde ví, jak to chodí u živnostníků s daněmi, jak s fakturami, co vše živnostníci dokážou odepsat „na firmu“, proč je najednou všude „only cash“ atd., atd….jak se porušuje zákon v oblasti parkování aut, jak v poškozování veřejné zeleně atd… Máte li starost o peníze vydané za dozor TI a moralizujete zde, kolik jste podal trestních oznámení Vy? Pokud žádné, tak prosím šoupejte nohami a nedělejte chytrého….
Už se s tím někde léčíte?
Ubožáku….opakovanej vtip, neni vtipem.
Maximální náklady za monitoring transparentnosti soutěže budou dva miliony korun. V případě že by došlo ke korupci, tak se zvedají investiční náklady o přibližně 10%, což je nominálně s ohledem na velikost zakázky 200 milionů korun. Myslím tedy, že pláčete na špatném hrobě.
Mno, to už je slušný raneček…. 😂. Tak hodně štěstí s tým pertinaxom….
Transparenty International má jaký právní status ve výběrovém řízení? Co může dělat, než jen upozornit na cokoliv, co jí nebude líbit. Jak zaručí, že se žádná z poražených stran neodvolá k soudu? Nijak, jsou to jen vyhozené peníze a snaha dotyčných politiků zvednout si preference. Jsme národ šašků.
Tyto „kontrolní“ orgány nikdy nemají žádnou pravomoc než upozornit zadavatele, že je něco v nepořádku. V opačném případě by měly přímý vliv na takovou zakázku.
Budou mít právo do všech materiálů nahlížet a povinnost na chyby upozorňovat. Něco jako když si najmete poradce – taky nakonec rozhodujete vy.
To je asi celý rozdíl.
Ano, jsme narod sasku. Ale ne proto, ze si najmeme nekoho na poradenstvi
Ale proto ze furt remcame a furt si na neco stezujeme.
A z případné chyby jednotlivce obviňujeme celý národ, proklínáme vlastní děti… za to, že o nečem slyšíme prvně v životě.
Tož tak si tady žijem.
Tak je pravda, že motivace Boreckého a spol je hlavně si zvýšit popularitu, nebo alespoň znepříjemnit práci nástupců, ale reálně to může mít opravdu vliv, byť Transparency International nemá pravomoci zasáhnout. Podstatné je, že Transparency International může nahlížet do dokumentace a může reptat i v přímém přenosu, a rozhodujícím by bylo vyloženě nepříjemné, kdyby rozhodly netransparentně, protože Transpracency International bude moct upozorňovat dál, a navíc stylem, ale my jsme říkali, že takhle je to špatně. Pokud by to bylo bez jejich účasti, pro rozhodující by bylo jednoduché se vymluvit. Takhle tu možnost nebudou mít tak snadnou. Samozřejmě je tu otázka,… Číst vice »
Jak tyhle soutěže fungují? Je to jen o tom kdo nabídne nejnižší cenu, nebo už dopravci slibují nějaké parametry jednotek, i přesto že pořádně nevědí s čím nakonec budou jezdit?
Fungují tak, že poptáte vlak v parametrech co chcete a čekáte kdo vám co a za kolik nabídne.
Soutěží se cena. Je odpovědnost objednavatele, co dá za požadavky, PID má docela přísné standardy kvality.
Tak v zásadě by měly být základní podmínky.
Trať na Kladno, letiště a Všejanská spojka tak tam se ty EMU 400 podívají maximálně tak na konci svého provozu.
K takovému názoru nevidím žádný důvod. Právě naopak, na trať na Kladno budou nasazené pravděpodobně velmi brzo, byť by to měl být úsek Kladno – Veleslavín. Klidně počítejme, že nějaká třetí vyrobená desítka už půjde rovnou tam.
Hlavně je nejvyšší čas tu soutěž vypsat, aby to nedopadlo jak zpackané výběrové řízení v Ústeckém kraji. Protože než se vybere vítěz, ten pak zadá výrobu vlaků nějaké firmě a výroba, schválení do pěti let je v současné době už na hraně.
To je pravda. Pak si jistý dopravce musí stahovat moderní vozidla, aby je přesunul do krajů, kde je nasliboval a nemá je vyrobený.
Rádio Jerevan hadr 🙂
Takže ŽOSka ve Zvolenu perfektně zvládá termíny…
2029? Čas pro správného výrobce, aby se stihl nachystat?
To je čas potřebný pro jakéhokoliv výrobce, respektive dopravce.
Jasně, a správný výrobce je podle vás kdo? Za mě třeba Stadler.
Ve Švýcarsku se taky soutěží pár let dopředu.
Já měl za to, že ty EMU400 budou kupovat pro Prahu a okolí ČD za svoje, s tím že jim bude ještě prodloužena smlouva na 10 let.
Nepleť tuto aktuálně popisovanou zakázku na páteřní elektrifikované linky se zakázkou jen na část linek motorové trakce – https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-prodlouzil-smlouvu-s-cd-vymenou-za-lepsi-vlaky-podivejte-se-kde-budou-jezdit-199468/ . Při čemž na tratě 220 Benešov – Tábor, 223 Olbramovice – Sedlčany a 222 Benešov – Votice, kde jsou nově zasmluvněny motorové vozy Regiospider (viz schéma v odkázaném článku – https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-prodlouzil-smlouvu-s-cd-vymenou-za-lepsi-vlaky-podivejte-se-kde-budou-jezdit-199468/ ) by jsem osobně raději viděl dvouvozové elektrické jednotky s trakčními bateriemi, které by byly dobíjeny jízdou na trati 220 a využívány mezi ně vloženými jízdami po tratích 222 a 223, při čemž dle mě spoje mezi Sedlčany a Olbramovice mají být přímé do/z Benešova a mezi ním a… Číst vice »
Mezi Olbramovicema a Chotovinama jsou osobáky blbost a vozí se tam jenom vzduch. Kde ještě někdo občas nastupuje tak maximálně v Sudoměřicích.
Já nesouhlasím. Pokud to nevíte, tak těmi osobáky se provádí návoz a odvoz cestujících od rychlíků v Olbramovicích.
No jo, jenže odkud a kam, když přesunuli zastávky (ještě) dále od obcí.
Nebylo by lepší kdyby si jednotky koupil sám objednatel jako to udělal JMK?
Bylo, ale kraj na to nemá peníze a ani by neměl dotaci jako JMK.
Už se opakuju, ale: kraj si může vzít úvěr, může se dohodnout s leasingovou společností. Stejně jako dopravce. Nikdo by ty vlaky neplatil hotové.
Až na skutečnost, že nějak opomíjíte podstatný rozdíl mezi PID a IDS JMK – v IDS JMK je jediný objednavatel vlakových spojení – JMK, ale v PID jsou to na páteřních eletrifikovaných a části regionálních motorových linkách 2 samostatné kraje – SčK a hl.m.Praha, které se na hrazení provozu daných linek podílí dle jimi ujeté vzdálenosti na jejich samostatném území!
Fakt nevím, jak chcete spravedlivě dělit vlastnictví vlaků mezi 2 samostatné kraje? Jednodušší opravdu je mít ty vlaky v majetku jejich provozovatele!
Jestliže se tyhle dvě entity dokážou dohodnout na společné objednávce výkonů v nějakém poměru, můžou se dohodnout i na společném vlastnění majetku, třeba prostřednictvím akciové společnosti.
Dle mě je podstatný rozdíl hradit jen náklady výkonu na úseku projetého vlastním územím a vlastnit podíl majetku, který reálně je provozován (a můře tam být poškozován) na území jiného!
Takhle to je např. na příměstských vlacích v Helsinkách a okolí. Společnost je vlastněná všemi městy konurbace (Helsinki, Espoo, Vantaa a další menší), koupila si vlaky, a ty provozují státní dráhy jako v JMK
Ano to samozřejmě nepopírám, ale když ty zdroje hledá jinde (není schopen zajistit nějakou poměrnou část ze svých zdrojů nebo z dotace) tak už tam nemusí být ta finanční výhodnost. Respektive radní pro dopravu to vysvětloval problémem se zadlužením kraje viz https://zdopravy.cz/mix-panteru-elefantu-a-kapacitnich-jednotek-emu-400-stredocesky-kraj-chysta-zakazku-za-60-miliard-161465/
Chápu všechny argumenty v RE, ale to vandalství je okolo Prahy přeci jenom horší, než v JMK
Nebylo. Obě varianty mají výhody a nevýhody v rovnováze.
Na konci článku jste špatně napsal vlaky, „spěšné vakyz Prahy do Mladé Boleslavi.“
díky za upozornění
Klobouk dolů, tohle by se mělo dít u vícero velkých zakázek, ať už dopravních či nedopravních. Jde přece o peníze nás všech…
Stačí vypsat soutěž (udělat výběrové řízení). Platit za kontrolu TI se dá také považovat za mrhaní finančních prostředků.
Soutěž bude vypsána zcela určitě.
Pokud to povede ke zkrácení doby na získání dopravce a výrobce byť jen o půl roku, je to naopak dost lukrativní investice.
Dost jednoduchý pohled na věc. Na tak velké zakázky si zadavatel vždy najímá několik poradců. Pokud ne, vždy nastávají problémy. Např. DPP své odborné schopnosti hrubě přecenil a stavba metra je odložena na neurčito, než DPP svou neodstatečnost napraví.
Ovšem v tomto „tvořivém“ výkladu plýtvání se dá považovat za mrhání cokokliv navíc co neplní základní zadání… jako třeba park…